HOTARARE Nr. 471 din 1 aprilie 2004
pentru aprobarea Strategiei nationale de management integrat al frontierei de
stat a Romaniei in perioada 2004 - 2006
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 325 din 15 aprilie 2004

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si avand in
vedere dispozitiile art. 7 alin. (1) lit. c) din Hotararea Guvernului nr.
943/2001 privind infiintarea Grupului Interministerial Roman pentru
Managementul Integrat al Frontierei de Stat, cu completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia nationala de management integrat al frontierei de stat
a Romaniei in perioada 2004 - 2006, prevazuta in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 482/2003 pentru aprobarea Strategiei managementului integrat al
frontierei de stat in perioada 2003 - 2006, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 309 din 8 mai 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
p. Ministrul apararii nationale,
Gheorghe Matache,
secretar de stat
Ministrul justitiei,
Cristian Diaconescu
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
STRATEGIA NATIONALA
de management integrat al frontierei de stat a Romaniei in perioada 2004 - 2006
Sectiunea I
INTRODUCERE
(1) "Strategia Nationala de Management Integrat al Frontierei de Stat
a Romaniei, in perioada 2004 - 2006", constituie actualizarea Strategiei
Managementului Integrat al Frontierei, aprobata prin Hotararea Guvernului nr.
482/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 309 din
08.05.2003, la noile cerinte si conditii de pregatire a Romaniei pentru
aderarea la Uniunea Europeana.
(2) In contextul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, pentru sustinerea
obiectivului fundamental al Uniunii in domeniul Justitiei si Afacerilor
Interne, de a "mentine si dezvolta Uniunea ca o zona de libertate,
securitate si justitie, in care libera circulatie a persoanelor este asigurata
in conformitate cu masurile adecvate privind controalele frontierelor externe,
azilul, imigratia, prevenirea si combaterea criminalitatii", Romania
actioneaza consecvent pentru implementarea progresiva a masurilor necesare in
vederea atingerii unui nivel de securitate adecvat al frontierelor sale.
(3) Prezenta Strategie abordeaza securizarea frontierei corespunzator
actualei etape, de pre-aderare la Uniunea Europeana (01.01.2004 - 31.12.2006).
(4) Strategia vizeaza, totodata, crearea premiselor pentru ca Romania sa
indeplineasca, in perioada ulterioara aderarii la Uniunea Europeana, conditiile
preliminare pentru a deveni Parte la Acordul Schengen.
(5) Ridicarea controalelor la frontierele interne se realizeaza ca urmare a
unei Decizii unanime a Consiliului Uniunii Europene, care sa confirme
capacitatea Romaniei de a implementa acquis-ul Schengen, si nu pe baza unor
acorduri bilaterale incheiate de Romania cu statele vecine.
(6) Strategia se fundamenteaza pe analiza de stare a criminalitatii
transfrontaliere si principalele tendinte de evolutie ale acestui fenomen,
precum si pe conceptele de management si sistem integrat de management al
frontierei, dezvoltate in spiritul prevederilor Catalogului Schengen -
"Controlul frontierelor externe, extradarea si readmisia", adaptate
la conditiile din Romania. Sistemul Integrat pentru Securitatea Frontierei de
Stat a Romaniei (detaliat in anexa*) cuprinde patru niveluri/filtre
complementare:
a) Activitati desfasurate in terte tari, in special in tarile de origine si
tranzit;
b) Cooperarea internationala privind frontiera;
c) Controlul si supravegherea frontierei de stat a Romaniei;
d) Activitati desfasurate in interiorul teritoriului national.
------------
*) Anexa se comunica institutiilor interesate.
(7) La elaborarea Strategiei s-au avut in vedere:
- "Planul pentru managementul frontierelor externe ale Statelor Membre
ale Uniunii Europene" aprobat de Consiliul Uniunii Europene la 13.06.2002;
- "Programul de masuri pentru combaterea imigratiei ilegale la
frontierele maritime ale Statelor Membre ale Uniunii Europene" adoptat de
Consiliul Uniunii Europene la 27.11.2003;
- "Concluziile Consiliului privind principalele elemente ale
propunerii Comisiei pentru un Regulament al Consiliului de infiintare a
Agentiei Europene pentru Managementul Cooperarii Operationale la Frontierele
Externe ale Statelor Membre ale Uniunii Europene", adoptate in cadrul
intalnirii Consiliului din 27.11.2003;
- "Raportul privind masurile luate privind implementarea
recomandarilor Strategiei Uniunii Europene pentru inceputul Noului Mileniu in
Prevenirea si Controlul Crimei Organizate", 23.06.2003;
- Rezolutia Consiliului Uniunii Europene din 02.10.2003 privind strategia
pentru cooperarea vamala;
- Decizia Consiliului European din 19.05.2003;
- Raportul Periodic de Tara din 05.11.2003;
- Pozitia comuna a Uniunii Europene la Capitolul 24 JAI transmisa oficial
Romaniei in cadrul Conferintei de Aderare Romania - UE din 12 februarie 2004.
(8) Prin prevederile strategiei se realizeaza cadrul general necesar
abordarii unitare, coerente si euroconforme a managementului integrat al
frontierei, precum si conjugarea eforturilor institutiilor cu atributii la
frontiera in scopul indeplinirii cu eficienta a obiectivelor acestora.
Sectiunea a II-a
SPECIFICUL CRIMINALITATII TRANSFRONTALIERE
(9) Una dintre manifestarile transfrontaliere predominante ale
criminalitatii internationale organizate o reprezinta migratia ilegala, care
este generata de situatia politica, sociala si economica din tarile de origine
a migrantilor, se poate dezvolta, de la caz la caz, in tarile de tranzit si
poate produce efecte in tarile de destinatie (tinta). In mod asemanator se pot
propaga si celelalte actiuni ilegale transfrontaliere (traficul cu arme,
munitii, materiale explozive si radioactive, produse periculoase, stupefiante
si precursori, autoturisme de lux furate, traficul de persoane, contrabanda cu
marfuri, obiecte de patrimoniu etc.), ceea ce exprima tendinta cresterii
amplorii spatiale a nivelului de implicare a unor retele internationale si de
structurare ca o veritabila afacere deosebit de profitabila.
(10) Analiza caracteristicilor criminalitatii transfrontaliere indica, de
asemenea, faptul ca Romania tinde sa devina o tara "tinta" pentru
migratia ilegala, traficul de stupefiante, traficul cu autoturisme furate,
traficul ilegal cu arme, munitii, materiale explozive, deseuri periculoase
etc., dar si pentru alte forme de manifestare a infractionalitatii
internationale organizate, cum ar fi traficul de fiinte umane, proliferarea
consumului si comercializarii pe piata interna a stupefiantelor si posibil
chiar a actiunilor teroriste. Devine tot mai evident faptul ca aceasta noua
extindere a faptelor ilicite a gasit un teren fertil in mediile infractoare
autohtone, ceea ce reprezinta noi provocari la adresa ordinii, linistii si
sigurantei publice.
(11) Principalele tendinte care definesc evolutia fenomenului
criminalitatii transfrontaliere sunt:
- amplificarea si diversificarea fenomenului infractional transfrontalier,
dobandirea unui caracter tot mai bine organizat, conspirat si
internationalizat;
- specularea abila a legislatiei existente si atragerea unor persoane cu
functii de decizie din institutii cu atributii in lupta impotriva fraudelor
vamale si a coruptiei, la asigurarea protectiei operatiunilor ilegale
desfasurate;
- diversificarea formelor de valorificare a produselor, valorilor si
avantajelor rezultate din infractiuni, menite sa ascunda sursele venitului
ilicit si sa il amplifice (jocuri de noroc, reteaua cazinourilor,
intensificarea traficului ilicit cu obiecte de arta si din patrimoniul cultural
national etc.);
- extinderea fenomenului de conexare a infractiunilor aducatoare de mari
venituri cu alte infractiuni violente, cu amploare si consecinte grave in randul
populatiei (actiuni teroriste, destabilizatoare etc.), in vederea asigurarii
finantarii acestora din urma;
- scaderea numarului de infractiuni comise cu violenta si cresterea
ponderii infractiunilor a caror savarsire presupune organizare, pregatire
minutioasa si dotari tehnice de varf;
- extinderea paletei infractionale si in domeniul tehnologiei informatiei
(IT), prin accesarea frauduloasa si neautorizata a bazelor de date ale
institutiilor cu competente in domeniul securitatii nationale, in vederea
exploatarii informatiilor astfel obtinute;
- schimbarea permanenta a rutelor utilizate si a marfurilor sau produselor
traficate la "cerintele pietei". Astfel, este de asteptat o crestere
a traficarii stupefiantelor sintetice dinspre vestul continentului spre est.
Romania, dintr-o tara preponderent de tranzit a stupefiantelor, a devenit si o
piata de consum;
- diversificarea formelor de sustragere de la controlul legal si de
specialitate al trecerilor peste frontiera a produselor periculoase, a
speciilor periclitate de fauna si flora salbatica, a materialului lemnos si
celui genetic forestier;
- transformarea Romaniei, dintr-o sursa de "forta de munca la
negru" intr-un "consumator", pentru cetateni ai unor state din
Asia, Africa si chiar din Europa, ceea ce va determina mutatii in volumul,
sensul si destinatia migratiei ilegale, precum si a infractiunilor conexe.
Sectiunea a III-a
FACTORI DE RISC
(12) Caracteristicile etapei parcurse pe drumul aderarii la Uniunea
Europeana, experienta acumulata, precum si pozitia geostrategica a Romaniei, pe
teritoriul careia se intersecteaza numeroase drumuri comerciale euro -
asiatice, directii de trafic ilicit si contrabanda clasice, determina luarea in
considerare a urmatorilor factori de risc:
- largirea ariei de actiune a gruparilor internationale de crima
organizata, prin atragerea infractorilor din spatii mai largi si proliferarea
tentativelor privind toate tipurile de frauda, inclusiv cea vamala, contrabanda
si trafic ilicit de marfuri si bunuri etc.;
- manifestarea pregnanta a unor grupari ale retelelor internationale de
crima organizata cu experienta mondiala (globalizarea crimei organizate);
- migratia ilegala generata de situatia economica, sociala sau politica din
tarile de origine, care conduce la aparitia unor fluxuri masive de imigranti
spre Romania si care au ca destinatie finala statele membre ale Uniunii
Europene;
- proliferarea retelelor de traficanti de fiinte umane;
- vecinatatea cu unele zone geografice cu potential conflictual, din punct
de vedere etnico-religios sau terorist;
- prezenta pe teritoriul Romaniei a numerosi cetateni straini, implicati in
actiuni ilegale, proveniti din zone geografice cu potential de risc major;
- amplificarea tranzitului ilegal si dezvoltarea pietei interne de droguri
si precursori concomitent cu schimbarea unor rute traditionale;
- riscul suplimentar ca emigrantii ilegali care trec frontiera Romaniei,
sau a statelor membre ale Uniunii Europene, sa desfasoare activitati de
contrabanda cu produse solicitate pe piata neagra a Europei;
- proliferarea retelelor teroriste cu toate implicatiile acestora;
- comertul ilegal cu produse strategice, substante radioactive, deseuri
toxice si alte materiale periculoase;
- fraudele vamale comerciale, inclusiv cele din categoria spalarii de bani,
ce se manifesta la frontiera;
- amplificarea si diversificarea actelor de coruptie in randul personalului
institutiilor statului ce concura la securizarea integrata a frontierei si
tergiversarea solutionarii cazurilor constatate;
- operatiuni vamale ilegale, ce aduc atingere legislatiei in domeniul
protectiei consumatorilor, mediului, florei si faunei, drepturilor de
proprietate intelectuala, bunurilor din patrimoniul national;
- legislatia permisiva in domeniul infiintarii societatilor comerciale ce
au ca obiect de activitate operatiuni de comert exterior si lipsa masurilor
legale de combatere a firmelor fantoma;
- lipsa de cooperare manifestata de institutiile de profil din alte tari,
in aplicarea masurilor comune convenite in actele internationale incheiate, cu
incidenta asupra combaterii migratiei ilegale si criminalitatii
transfrontaliere.
Sectiunea a IV-a
OBIECTIVE FUNDAMENTALE, POLITICI SI OPTIUNI STRATEGICE
(13) Grupul interministerial stabileste conceptia de ansamblu si asigura
coordonarea unitara, de catre primul-ministru, pe baza prezentei Strategii, a
actiunilor si masurilor pentru securizarea frontierei de stat, desfasurate de
catre autoritatile nationale, de alte institutii publice si de organizatii
neguvernamentale pentru probleme din domeniul drepturilor omului, centralizeaza
si monitorizeaza rezultatele cooperarii dintre institutiile abilitate si
partenerii externi care au atributii in acest domeniu.
(14) Scopul principal al GIRMIF il constituie realizarea unui sistem
integrat de management al frontierei de stat a Romaniei, aliniat la principiile
comunitare, care sa asigure:
- cresterea gradului de securitate nationala a Romaniei si a cetatenilor
sai, respectand drepturile si libertatile fundamentale ale acestora;
- fluidizarea traficului legal al persoanelor si marfurilor la frontiera;
- indeplinirea conditiilor de aderare la Uniunea Europeana si demararea din
timp a actiunilor pentru satisfacerea, cat mai curand posibil dupa aderare, a
conditiilor preliminare (pre-conditiilor) necesare pentru aplicarea
prevederilor acquis-ului Schengen si accederea in acest spatiu.
(15) Activitatea autoritatilor nationale si a celorlalte institutii publice
implicate in indeplinirea obiectivelor prezentei strategii se fundamenteaza, in
principal, pe urmatoarele principii:
- Principiul cooperarii unitare. Managementul frontierei de stat se
realizeaza unitar de catre GIRMIF si are la baza cooperarea institutiilor
nationale cu atributii la frontiera, schimbul de date si informatii intre
acestea si promovarea unitara a bunelor practici in domeniu.
- Principiul conducerii autonome. Cooperarea inter-institutionala in
domeniul managementului frontierei se realizeaza cu respectarea autonomiei
fiecareia dintre structurile implicate.
- Principiul complementaritatii. In cadrul managementului integrat al
frontierei, cooperarea institutiilor cu atributii in domeniu se realizeaza
astfel incat sa se evite vidul de competenta, paralelismele si diferendele
privind exercitarea atributiilor.
- Principiul continuitatii. Activitatile desfasurate pentru managementul
frontierei sunt caracterizate de coerenta, se deruleaza etapizat, fara intrerupere
si in ritm sustinut.
- Principiul profesionalismului si motivarii personalului. Managementul
integrat al frontierei presupune pregatirea profesionala a personalului conform
noilor cerinte, proiectarea si utilizarea de parghii motivationale adecvate, in
vederea desfasurarii activitatilor specifice la nivelul standardelor
comunitare.
- Principiul integritatii morale a personalului. In scopul mentinerii
increderii cetatenilor in autoritatile nationale cu atributii in domeniul
managementului frontierei, acestea vor dezvolta si urmari aplicarea de catre
personalul propriu a unor inalte standarde morale.
- Principiul transparentei si controlului democratic. Dezvoltarea unui
dialog deschis cu societatea civila pentru intarirea acceptarii si sprijinului
dat de catre cetateni in procesul de management integrat al frontierei.
- Principiul cresterii eficientei si eficacitatii. In realizarea
obiectivelor de management integrat al frontierei se urmareste cresterea
eficientei si eficacitatii in intrebuintarea resurselor (umane, tehnice,
tehnologice, informationale, financiare, logistice etc.), proprii fiecarei
institutii, dar si complementar in forma reunita.
- Principiul echifinalitatii. Pentru atingerea cu eficacitate a
obiectivelor stabilite se utilizeaza combinatii de resurse si actiuni
diversificate, fara absolutizarea unei singure variante.
(16) Obiectivele fundamentale, prin prisma rezultatelor analizei stadiului
actual al managementului frontierei si dinamicii criminalitatii transfrontaliere
sunt:
- Realizarea, pana la 01.01.2005 si perfectionarea, pana la 31.12.2006, a
cadrului legal si administrativ de coordonare operationala unitara si coerenta,
la nivel national, regional si local a managementului integrat al frontierei.
- Reglementarea prin lege a cadrului de colaborare dintre institutiile
nationale cu atributii in domeniul managementului integrat al frontierei
Romaniei. Integrarea stransa si coordonarea unitara a sarcinilor indeplinite la
frontiera si a celor desfasurate de alte autoritati in interiorul teritoriului
national.
- Realizarea, in anul 2004, si utilizarea efectiva, pe intreaga perioada de
implementare a Strategiei, a unui mecanism eficient de monitorizare si evaluare
a managementului integrat al frontierei la toate nivelurile.
- Armonizarea deplina, pana la 31.12.2006, a legislatiei nationale
specifice acquis-ului Uniunii Europene privind protectia frontierelor, migratia
si azilul.
- Finalizarea, pana la 31.12.2006, a procesului de dezvoltare a capacitatii
administrative a institutiilor cu responsabilitati la frontiera.
- Realizarea, pana la 31.12.2006, a infrastructurii corespunzatoare la
frontiera, finalizarea subsistemelor de comunicatii, mobilitate, supraveghere
si control adaptate specificului frontierelor (terestra, aeriana, fluviala si
maritima) si asigurarea echipamentelor necesare.
- Implementarea progresiva, pana la finele anului 2006, a procedurilor
specifice privind protectia frontierelor, migratia si azilul, adecvat
procesului de armonizare a actelor normative interne cu acquis-ul comunitar.
- Amplificarea cooperarii internationale in domeniul managementului
frontierei cu Statele Membre ale Uniunii Europene, tarile candidate la aderare
la UE, tarile vecine, precum si cu alte tari.
(17) Pentru realizarea obiectivelor se va adopta o politica unitara si
coerenta a managementului integrat al frontierei, in spiritul politicii Uniunii
Europene in domeniu, ce include cinci componente interdependente:
a) un mecanism comun de coordonare si cooperare operationala;
b) analiza de risc integrata comuna;
c) personal si echipament interoperational;
d) corp comun de legislatie;
e) efort comun al tuturor institutiilor.
(18) Optiunile strategice pentru realizarea obiectivelor managementului
integrat al frontierei:
1. Optimizarea organizatorica si asigurarea functionarii la standarde
europene a institutiilor cu atributii la frontiera, pentru inlaturarea
paralelismelor si suprapunerilor de competente, in ce priveste migratia,
azilul, traficul de stupefiante si celelalte forme de infractionalitate;
2. Managementul resurselor umane, tehnice, tehnologice, informationale,
logistice, financiare etc. pe baza de programe multianuale sectoriale integrate
si utilizarea eficienta a resurselor destinate securizarii frontierei de stat;
3. Intensificarea actiunilor de prevenire a imigratiei ilegale in Romania,
desfasurate in terte tari, in special in cele de origine si de tranzit ale
imigrantilor:
a) Implementarea sistematica a regulilor UE/Schengen referitoare la vize:
(i) continuarea adaptarii la politica Uniunii Europene in domeniul vizelor;
(ii) imbunatatirea caracteristicilor de siguranta pentru colantul vizei
nationale;
(iii) imbunatatirea capacitatii administrative a structurilor responsabile
cu eliberarea vizelor.
b) Cresterea rolului oficiilor consulare in prevenirea intrarii ilegale in
Romania:
(i) perfectionarea pregatirii personalului oficiilor consulare in domeniul
descoperirii falsurilor in documente;
(ii) dotarea adecvata, pe baza rezultatelor analizei de risc, a oficiilor
consulare cu echipamente de descoperire a falsurilor in documente;
(iii) perfectionarea metodologiei de verificare a cererilor de acordare a
vizei romane si cresterea gradului de exigenta in tarile cu potential migrator;
(iv) generalizarea utilizarii bazei de date cu intrebari specifice, pentru
evaluarea oportunitatii acordarii vizelor;
(v) elaborarea si aplicarea chestionarelor complexe in procedura de acordare
a vizelor in cadrul reprezentantelor diplomatice sau consulare ale Romaniei;
(vi) crearea conditiilor pentru eliberarea si verificarea autenticitatii
vizelor prin sistemul informatizat "on-line".
c) Intarirea rolului atasatilor de afaceri interne/ofiterilor de legatura
in prevenirea migratiei ilegale:
(i) extinderea retelei atasatilor de afaceri interne/ofiterilor de legatura
in principalele tari de origine a migratiei ilegale si in cele de tranzit;
(ii) intensificarea actiunilor atasatilor de afaceri interne/ofiterilor de
legatura pe linia schimbului de date si informatii si elaborarii de rapoarte
privind riscurile generate de migratia ilegala in tara in care isi desfasoara
activitatea.
d) Intensificarea cooperarii intre institutiile cu atributii la frontiera
si consulate, in vederea depistarii si prevenirii migratiei ilegale;
e) Cresterea rolului transportatorilor internationali in prevenirea
intrarii/iesirii ilegale in/din Romania a cetatenilor tertelor tari:
(i) perfectionarea pregatirii personalului transportatorilor in
descoperirea falsurilor in documente;
(ii) perfectionarea continutului protocoalelor de cooperare, in domeniul
schimbului de informatii dintre Politia de Frontiera Romana (Autoritatea
Nationala a Vamilor, alte servicii) si transportatorii internationali;
(iii) stabilirea de metodologii specifice de lucru, efectuarea de analize
periodice si adoptarea unor masuri eficiente de eliminare a riscului
transportarii in/din Romania a persoanelor fara documente valabile;
4. Controlul si supravegherea frontierei de stat a Romaniei:
a) Asigurarea unei infrastructuri corespunzatoare desfasurarii controlului
si supravegherii frontierei:
(i) perfectionarea organizarii supravegherii frontierei;
(ii) infiintarea, modernizarea si imbunatatirea organizarii punctelor de
trecere a frontierei;
(iii) modernizarea si extinderea retelei de centre de primire si cazare a
cetatenilor straini care solicita statutul de refugiat si a celor depistati cu
sedere ilegala pe teritoriul national.
b) Asigurarea echipamentelor mobile si stationare, de supraveghere si
control al frontierei terestre, aeriene, fluviale si maritime, necesare
managementului operational (efectiv) al frontierei, adecvat situatiei de la
frontiera. Integrarea acestora intr-un sistem unitar eficient de supraveghere
si control al frontierei:
(i) proiectarea si implementarea sistemului integrat pentru securitatea
frontierei;
(ii) dotarea cu categoriile si tipurile de echipamente necesare, diferentiat,
in functie de analiza de risc si studiile de fezabilitate realizate, in
conformitate cu recomandarile si cele mai bune practici comunitare;
(iii) asigurarea echipamentelor corespunzatoare cantitativ si calitativ,
adaptate caracteristicilor situatiei operative;
(iv) asigurarea eficientei, prin evitarea paralelismelor de dotare si
utilizarea intensiva (in comun) a echipamentelor;
(v) asigurarea complementaritatii, compatibilitatii si interoperabilitatii
echipamentelor din dotarea structurilor cu atributii la frontiera;
(vi) asigurarea echipamentelor de comunicatie compatibile pentru
facilitarea schimbului operativ de informatii intre autoritati, precum si a
sistemelor informatice interconectate corespunzator.
c) Optimizarea managementului participativ al frontierei:
(i) imbunatatirea coordonarii si cooperarii, dintre toate institutiile
nationale cu competente, privind controlul si supravegherea frontierei;
(ii) generalizarea efectuarii controlului si supravegherii frontierei pe
baza analizei integrate de risc, adaptata tipului de frontiera si folosita ca
instrument de optimizare a managementului participativ al frontierei, precum si
ca metoda de furnizare a informatiilor de incredere asupra situatiei de la
frontiera;
(iii) generalizarea aplicarii procedurilor de control si supraveghere
prevazute in cadrul Manualului Politistului de Frontiera;
(iv) monitorizarea eficientei si eficacitatii sistemelor de management
participativ al frontierei;
d) Asigurarea unei coordonari interne unitare si functionale a
managementului participativ al frontierei, la toate nivelurile:
(i) elaborarea Programului pentru implementarea Strategiei Nationale de
Management Integrat al Frontierei de Stat a Romaniei, in perioada 2004 - 2006,
cu stabilirea clara a actiunilor necesare, responsabilitatilor si termenelor de
realizare efectiva a acestora, pentru atingerea obiectivelor propuse;
(ii) elaborarea, acolo unde este necesar, de planuri sectoriale si
regionale, bazate pe analiza riscului;
(iii) delimitarea competentelor functionale ale ministerelor (agentiilor)
pentru optimizarea managementului participativ la frontiera;
5. Dezvoltarea cooperarii inter-institutionale pe teritoriul national:
a) Perfectionarea coordonarii, la nivel central, regional si local, a
sarcinilor comisiilor responsabile cu informatiile, rapoartele, pregatirea si
receptivitatea la nereguli;
b) Asigurarea/imbunatatirea comunicarii intre institutiile cu atributii la
frontiera si stabilirea modului de aplicare a masurilor comune ce trebuie
desfasurate pentru realizarea managementului integrat, astfel incat sa fie
evitate excesul si disproportiile de dotare;
c) Incheierea, in baza reglementarilor legale, si aplicarea efectiva a
protocoalelor pentru schimbul de date si informatii intre autoritatile
competente (politie de frontiera, organe vamale, politie, jandarmerie, servicii
specializate, autoritati judecatoresti, parchet, procuratura, organe locale,
alte organisme abilitate);
d) Imbunatatirea metodelor si intensificarea actiunilor de cautare pe
teritoriul national a persoanelor fara drept legal de sedere in tara;
e) Imbunatatirea activitatii privind accesul lucratorilor straini pe piata
fortei de munca din Romania;
f) Intensificarea actiunilor in directia prevenirii si combaterii
traficului de fiinte umane si exploatarii sexuale a copiilor;
g) Perfectionarea controlului si supravegherii bazate pe informatii, in
concordanta cu legislatia nationala si cu prevederile acordurilor de cooperare
politieneasca;
h) Extinderea actiunilor de combatere a infractionalitatii
transfrontaliere, pe teritoriul national:
(i) evaluarea permanenta a situatiei la frontiera si adoptarea masurilor
specifice in interiorul teritoriului national;
(ii) identificarea si diminuarea actiunii factorilor si conditiilor
generatoare de emigratie ilegala, inasprirea pedepselor si aplicarea ferma a
legii in astfel de cazuri;
(iii) prevenirea constituirii, depistarea si desfiintarea retelelor de
crima organizata transfrontaliera, trafic de fiinte umane constituite pe
teritoriul national;
(iv) organizarea si desfasurarea de controale complexe mixte pe traseele de
tranzit de catre institutiile abilitate (Politia de Frontiera Romana,
Autoritatea Nationala a Vamilor, Garda Financiara, Directia de Politie Rutiera,
Comandamentul National al Jandarmeriei, Autoritatea Rutiera Romana, Registrul
Auto Roman, Garda Nationala de Mediu si altele);
i) Adaptarea managementului celor trei tipuri de frontiera: terestra,
aeriana si pe apa, la cerintele comunitare;
j) Sprijinul reciproc intre structurile specializate ale MAI si MApN pentru
acoperirea necesarului de informatii referitoare la mediul si spatiul de
interes in desfasurarea activitatilor specifice;
6. Amplificarea cooperarii internationale, bilaterale si multilaterale
privind managementul frontierei:
a) Intensificarea cooperarii cu tarile vecine in domeniul managementului
frontierei comune:
(i) amplificarea cooperarii manageriale si operationale cu structurile
similare din statele vecine;
(ii) intensificarea schimbului de informatii, furnizarea de date temeinice
si de incredere, privind situatia de la frontiera, controalele si masurile de
supraveghere aplicate;
(iii) perfectionarea canalelor de comunicare si activitatilor desfasurate
in punctele, birourile si centrele de contact;
(iv) modificarea sau denuntarea acordurilor de mic trafic si treceri
simplificate si transformarea punctelor de mic trafic/treceri simplificate in
puncte de trecere a frontierei deschise traficului international.
b) Dezvoltarea cooperarii regionale cu statele riverane la Marea Neagra:
(i) participarea activa la reuniunile anuale ale sefilor politiilor de
frontiera/comandantilor garzilor de coasta din statele riverane la Marea
Neagra;
(ii) impulsionarea cooperarii prin schimb de date si informatii in cadrul
Centrului de Informare si Coordonare la Marea Neagra de la Burgas (Republica
Bulgaria), in scopul monitorizarii permanente a traficului navelor suspecte;
(iii) initierea de exercitii comune, cu participarea navelor politiilor de
frontiera si garzilor de coasta din statele riverane, pentru extinderea si
perfectionarea cooperarii in domeniu.
c) Intensificarea cooperarii cu Statele Membre ale Uniunii Europene:
(i) schimbul de date si informatii, utile si relevante in domeniul
infractional transfrontalier;
(ii) protocoale/intelegeri pentru situatii de readmisie;
(iii) intensificarea actiunilor de cooperare, in conformitate cu planurile,
procedurile si organismele specifice ale Uniunii Europene.
d) Perfectionarea mecanismului repatrierii, in conformitate cu legislatia
nationala, a cetatenilor tertelor tari care au patruns in teritoriul national
fara autorizare;
e) Participarea la exercitii comune de combatere a actiunilor teroriste,
desfasurate de structurile specializate ale MApN la obiective de importanta
strategica aflate in zona de frontiera, impreuna cu structurile similare ale
statelor vecine;
7. Fluidizarea traficului legal al persoanelor si marfurilor la frontiera:
a) Pregatirea personalului in vederea aplicarii, intr-o mai mare masura, a
procedurii analizei integrate de risc in controlul efectuat la trecerea
frontierei de stat;
b) Cresterea volumului de operatiuni in procedura simplificata pe baza
utilizarii analizei de risc;
c) Dezvoltarea sistemului de analiza de date si informatii si gestiunea
riscurilor;
d) Crearea facilitatilor pentru primirea de informatii relevante care
urmeaza a fi folosite in activitatea de investigatie si supraveghere vamala;
e) Intarirea controlului operativ al operatiunilor vamale de tranzit pentru
prevenirea fenomenului de sustragere de la vamuire;
f) Sporirea gradului de responsabilitate decizionala a personalului cu
privire la introducerea in tara a marfurilor prohibite sau restrictionate la
import si a celor care pot dauna mediului inconjurator;
g) Asigurarea, in punctele de trecere a frontierei, a controlului simultan
al documentelor de calatorie, al mijloacelor de transport si al marfurilor prin
alcatuirea, pregatirea si operationalizarea formatiunilor mixte de control
(politisti de frontiera, personal vamal, sanitar, personal sanitar-veterinar si
fitosanitar etc.);
8. Asigurarea resurselor umane adecvate, din punct de vedere cantitativ si
calitativ, prin:
a) Stabilirea si asigurarea necesarului de personal, pe baza unei analize
si a evaluarii riscului;
b) Adaptarea legislatiei secundare referitoare la activitatile de resurse
umane in institutiile cu atributii la frontiera, conform noului cadru
legislativ proiectat dupa modelul aquis-ului comunitar, cu reguli clare
privind: recrutarea, selectionarea, evolutia in cariera, evaluarea performantei
profesionale, a starii si practicii disciplinare, motivarea si recompensarea
personalului;
c) Armonizarea sistemului de formare si pregatire continua a personalului,
cu politicile de gestionare a carierelor profesionale; pregatirea personalului
orientata pe nevoile de pregatire identificate in urma analizei modului de
desfasurare a activitatilor curente, precum si pe baza unui sistem de feed-back
privind eficacitatea sistemului de formare;
d) Proiectarea si desfasurarea de programe de pregatire in domeniul
managementului;
e) Intensificarea pregatirii in domeniul informaticii, limbilor straine (de
circulatie internationala si ale tarilor vecine), cunoasterii procedurilor de
lucru, legislatiei, folosirii echipamentelor si in domeniul aplicativ-tactic,
diferentiat pe categorii de personal si niveluri ierarhice;
f) Desfasurarea de programe comune de pregatire specifica a personalului cu
atributii la frontiera, pe probleme de interes, pe baza unor acorduri de
cooperare bilaterale sau multilaterale;
g) Dezvoltarea unui corp profesionist de formatori in cadrul centrelor de
pregatire si cresterea implicarii celor mai buni experti in domeniu, in
procesul de formare;
h) Dezvoltarea cooperarii, in domeniul pregatirii resurselor umane, cu
tarile membre ale Uniunii Europene, tarile candidate si terte tari:
(i) incheierea de acorduri bilaterale si multilaterale cu organisme
specializate pe linia pregatirii profesionale, in vederea formarii si
dezvoltarii competentelor personalului in corelatie cu dinamica fenomenului
infractionalitatii transfrontaliere si cu practicile europene in domeniu;
(ii) organizarea de seminarii, simpozioane, conferinte, ateliere de lucru,
schimburi de experienta pe probleme privind criminalitatea transfrontaliera, la
care sa fie invitati experti din state membre UE/state candidate/state vecine;
(iii) initierea si derularea de programe de twinning privind pregatirea de
specialitate/manageriala a personalului, inclusiv pentru elaborarea
specificatiilor tehnice pentru achizitia echipamentelor;
9. Combaterea coruptiei in randul personalului institutiilor nationale cu
atributii de supraveghere si control al frontierei de stat:
a) Proiectarea si desfasurarea, la nivelul institutiilor de
invatamant/locul de munca, de programe de educatie civica si conduita morala;
b) Ridicarea nivelului recompenselor acordate personalului in cazul unor
realizari profesionale deosebite;
c) Stabilirea si aplicarea masurilor preventive;
d) Intensificarea verificarilor specifice;
e) Sanctionarea ferma a actelor de coruptie;
f) Cooperarea internationala pe linia prevenirii si combaterii actelor de
coruptie cu efecte transfrontaliere.
10. Utilizarea cadrului de cooperare asigurat de Sistemul national de
prevenire si combatere a terorismului, pentru obtinerea complementaritatii
si/sau congruentei intre masurile adoptate pe linia securizarii frontierei, cu
cele in materie de prevenire si combatere a terorismului, prin:
a) Desfasurarea, intr-o viziune unitara, a tuturor categoriilor de misiuni
ce revin institutiilor abilitate, in scopul identificarii si evaluarii
constante a riscurilor si amenintarilor de natura terorista si a celor
asociate;
b) Protejarea teritoriului national, prin prevenirea accesului si blocarea
la frontiera a fluxurilor de alimentare cu resurse umane, mijloace de actiune
si/sau resurse logistice, apartinand unor entitati teroriste sau care ar putea
fi folosite de catre acestea.
11. Prevenirea poluarii si protectia mediului inconjurator:
a) Organizarea si desfasurarea activitatilor proprii institutiilor cu
atributii la frontiera cu respectarea normelor legale in domeniu;
b) Prevenirea si combaterea oricaror tentative de poluare a mediului de
catre terti;
c) Armonizarea actiunilor pentru inlaturarea urmarilor catastrofelor
naturale si ecologice.
(19) Optiunile strategice (directiile de actiune) in domeniile prevenirii
si combaterii coruptiei, prevenirii si combaterii terorismului, respectiv
prevenirii poluarii si protectiei mediului inconjurator sunt cele prevazute de
strategiile nationale si programele sectoriale ce acopera domeniile vizate, cu
aspectele referitoare la frontiera.
Sectiunea a V-a
IMPLEMENTARE SI EVALUARE
(20) Responsabilitatea coordonarii implementarii Strategiei revine
Secretariatului GIRMIF si comisiilor de specialitate ce functioneaza in
structura acestui organism, dupa caz.
(21) Implementarea efectiva a Strategiei revine fiecareia dintre
institutiile cu atributii in domeniu, in partile ce le privesc. Conducatorii
(sefii) institutiilor raspund de indeplinirea obiectivelor ce le revin. La
indeplinirea obiectivelor Strategiei participa si alte institutii ale statului,
precum si organizatii neguvernamentale, care coopereaza potrivit competentelor
si in conditiile legii.
(22) Instrumentul de implementare il constituie "Programul de
Implementare a Strategiei Nationale de Management Integrat al Frontierei de
Stat a Romaniei, in perioada 2004 - 2006", care stabileste actiunile si
responsabilitatile concrete ce revin fiecarui minister/institutii cu atributii
in domeniu. In baza prevederilor Programului de implementare si in scopul
realizarii acestuia, ministerele/institutiile cu atributii la frontiera vor
elabora programe sectoriale proprii.
(23) Monitorizarea implementarii Strategiei este esentiala pentru
asigurarea coerentei masurilor adoptate la nivelul tuturor institutiilor cu
atributii in domeniu.
(24) In conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 943/2001,
evaluarea si analiza stadiului indeplinirii obiectivelor Strategiei se
realizeaza periodic, in cadrul sedintelor de lucru ale GIRMIF, la termenele si
in conformitate cu metodologia prevazute in acest sens.
(25) Sarcina elaborarii rapoartelor cu privire la stadiul indeplinirii
obiectivelor Strategiei revine Secretariatului GIRMIF, care asigura evidenta si
comunicarea spre executare la autoritatile abilitate a tuturor deciziilor si
masurilor adoptate in cadrul acestor sedinte, precum si a modului de
indeplinire a acestora.
(26) Resursele financiare pentru realizarea actiunilor vor fi prevazute in
"Costurile implementarii Strategiei Nationale de Management Integrat al
Frontierei de Stat a Romaniei, in perioada 2004 - 2006".
(27) Sursele de finantare pentru implementarea Strategiei sunt urmatoarele:
- fonduri de la bugetul de stat alocate institutiilor nationale cu
responsabilitati privind managementul frontierei;
- fonduri comunitare, in cadrul proiectelor de asistenta financiara
nerambursabila din partea Uniunii Europene;
- fonduri rezultate din cofinantarea asigurata de statul roman impreuna cu
statele Uniunii Europene;
- credite externe garantate de Guvernul Romaniei;
- credite externe care nu implica garantii guvernamentale;
- donatii si sponsorizari, oferite/acceptate in conditiile legii;
- alte surse.
(28) Fondurile aferente indeplinirii obiectivelor de securizare a
frontierei se planifica de catre fiecare dintre institutiile cu atributii in
domeniu, in bugetele proprii, in raport cu prioritatile, resursele disponibile
si etapele de realizare a sistemului de management integrat in perioada 2004 -
2006, in conditiile legii.
(29) Documentele de implementare vor fi elaborate in termen de 30 de zile
de la intrarea in vigoare a "Strategiei Nationale de Management Integrat
al Frontierei de Stat a Romaniei in perioada 2004 - 2006".
(30) In procesul de implementare a Strategiei se au in vedere urmatorii
factori critici de succes:
- flexibilitatea in abordarea principiilor managementului integrat si a
evolutiilor survenite in contextul intern si international;
- corelarea actiunilor cuprinse in planificarile sectoriale proprii
fiecarei institutii cu cele prevazute de strategia de management integrat;
- stabilirea prioritatilor institutiilor si concordanta acestora cu
obiectivele generale ale GIRMIF;
- alocarea fondurilor adecvate pentru finantarea programelor de dotare cu
mijloace si echipamente destinate securizarii frontierei, pentru incadrarea si
pregatirea personalului, precum si pentru modernizarea infrastructurii;
- monitorizarea si evaluarea stadiului actiunilor prevazute in programul de
implementare a strategiei.
*
* *
(31) Strategia Nationala de Management Integrat al Frontierei de Stat a
Romaniei, in perioada 2004 2006 reflecta intentii si actiuni, proceduri si
etape progresive ce vor fi urmarite cu consecventa chiar daca, intr o lume
dinamica, aflata in permanenta schimbare, pot sa apara evolutii care sa
necesite reconsiderari temporare.
(32) Pornind de la concluzia ca obiectivele Strategiei sunt nu numai
dezirabile ci si sustenabile, precum si de la faptul ca institutiile care
realizeaza managementul integrat al frontierei dispun de un capital uman apt de
performanta, implementarea prezentei Strategii va reprezenta un progres
semnificativ pentru integrarea Romaniei in Uniunea Europeana.