HOTARARE Nr. 448 din 29 iulie 1994
privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 219 din 16 august 1994
In temeiul art. 115 din Constitutia Romaniei si al celorlalte reglementari
legale,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale este organul de specialitate al
administratiei publice centrale care asigura aplicarea unitara a legislatiei
muncii si protectiei sociale si coordoneaza activitatile privind munca si
protectia sociala.
Art. 2
(1) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale exercita controlul aplicarii
unitare a dispozitiilor legale in domeniile sale de activitate, in unitatile
din sectorul public, mixt si privat; indeplineste orice alte atributii
stabilite prin acte normative cu privire la domeniile sale de activitate.
(2) In exercitarea atributiilor sale, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
are dreptul sa ceara, iar agentii economici si unitatile din sectorul public au
obligatia sa prezinte documentele necesare verificarii modului in care se
aplica legislatia muncii si protectiei sociale.
Art. 3
In realizarea obiectului sau de activitate, stabilit de legislatia in
vigoare, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale are, in principal, urmatoarele
atributii:
In domeniul fortei de munca si somajului:
(1) evalueaza resursele si necesitatile de munca ale societatii si
elaboreaza programe de ocupare a fortei de munca;
(2) organizeaza activitati de formare, integrare si reintegrare
socioprofesionala;
(3) realizeaza masuri active de protectie sociala a somerilor;
(4) administreaza bugetul fondului de somaj.
In domeniul protectiei sociale:
(1) aplica legislatia in domeniul asigurarilor sociale de stat si pentru
agricultori; elaboreaza metodologia si realizeaza indrumarea in domeniul
asigurarilor sociale;
(2) administreaza bugetele asigurarilor sociale de stat si pentru
agricultori; realizeaza controlul veniturilor asigurarilor sociale de stat si
pentru agricultori;
(3) organizeaza, coordoneaza si urmareste activitatile de asistenta sociala
pentru sprijinirea familiilor si categoriilor de populatie defavorizate;
(4) organizeaza sistemul de trimitere la tratament balnear si odihna pentru
pensionari si salariati din sistemul bugetar.
In domeniul salarial:
(1) propune strategii si masuri cu privire la salarizarea in regiile
autonome si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat;
(2) elaboreaza propuneri privind sistemul de salarizare pentru personalul
din sectorul bugetar si realizeaza controlul aplicarii legislatiei din acest
domeniu;
(3) colaboreaza cu partenerii sociali si acorda asistenta de specialitate
in acest domeniu.
In domeniul protectiei muncii:
(1) elaboreaza metodologia, normele, standardele si indicatorii privind
protectia muncii;
(2) autorizeaza, din punct de vedere al protectiei muncii, agentii economici,
certifica echipamentele tehnice, avizeaza echipamentele individuale de
protectie; elaboreaza si urmareste aplicarea actelor normative privind
incadrarea in grupe de munca;
(3) realizeaza controlul privind aplicarea si respectarea legislatiei in
acest domeniu.
In domeniul legislatiei muncii si protectiei sociale:
(1) coordoneaza si asigura perfectionarea legislatiei in domeniul muncii si
protectiei sociale; avizeaza proiectele de acte normative care cuprind
propuneri de reglementari in domeniul muncii si protectiei sociale;
(2) indeplineste atributiile prevazute de lege privind incheierea,
inregistrarea si derularea contractelor si conflictelor colective de munca;
(3) organizeaza evidenta muncii prestate de salariatii agentilor economici
cu capital privat, ai societatilor si organizatiilor nonprofit, precum si ai
persoanelor fizice care folosesc personal salariat.
Alte domenii de activitate:
(1) propune strategii de dezvoltare pe termen lung si solutii de reforma in
domeniul muncii si protectiei sociale;
(2) elaboreaza, implementeaza si dezvolta sistemul informatic pentru munca
si protectie sociala;
(3) elaboreaza si aplica criterii metodologice privind gestiunea
personalului in sectorul bugetar;
(4) analizeaza si avizeaza actele normative elaborate in domeniul
organizarii si gestiunii personalului din sectorul bugetar;
(5) reprezinta Guvernul Romaniei in relatiile cu Organizatia Internationala
a Muncii;
(6) colaboreaza si coopereaza cu organisme nationale si internationale,
guvernamentale si neguvernamentale, in probleme privind munca si protectia
sociala.
Art. 4
(1) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale are structura organizatorica
prevazuta in anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al ministrului muncii
si protectiei sociale se pot organiza servicii si birouri, precum si colective
temporare prevazute de art. 9 din Legea nr. 40/1991, republicata.
(2) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale are in structura sa
organizatorica directii generale, directii, oficii, servicii si birouri.
(3) Numarul maxim de posturi, finantate de la bugetul de stat, pentru
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale este de 411, exclusiv demnitarii.
(4) Atributiile si sarcinile secretarilor de stat si ale compartimentelor
din structura ministerului se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare a acestuia, care se aproba prin ordin al ministrului muncii si
protectiei sociale.
Art. 5
(1) Conducerea Ministerului Muncii si Protectie Sociale se exercita de
catre ministru.
(2) In exercitarea atributiilor prevazute de lege, ministru reprezinta
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale in relatiile interne si internationale.
(3) Pentru indeplinirea atributiilor sale, ministrul muncii si protectiei
sociale poate emite ordine si instructiuni.
(4) In cadrul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale se organizeaza si
functioneaza colegiul ministerului ca organ consultativ; componenta colegiului
de conducere se stabileste prin ordin al ministrului muncii si protectiei
sociale.
Art. 6
(1) In subordinea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale functioneaza
unitatile prevazute in anexa nr. 2.
(2) Infiintarea unitatilor cu personalitate juridica, subordonate
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, se face in conditiile legii, prin
ordin al ministrului muncii si protectiei sociale.
(3) Structura organizatorica, normativele de personal, criteriile de
constituire a compartimentelor si statele de functii ale institutiilor publice
subordonate, precum si atributiile acestora se stabilesc prin ordin al
ministrului muncii si protectiei sociale.
Art. 7
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale utilizeaza un parc propriu de
transport pentru aparatul ministerului si pentru unitatile subordonate, care se
stabileste potrivit prevederilor legale in vigoare.
Art. 8
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 9
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga hotararile
Guvernului nr. 793/1992, nr. 254/1993 si nr. 686/1993,privind organizarea si
functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, precum si orice alte
dispozitii contrare.
(2) Incadrarea in numarul de posturi aprobate se va incheia in termen de 45
de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat, ministrul
muncii si protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
Numar maxim de posturi: 411
(exclusiv demnitarii)
MINISTRU
- Consilieri
- Directia generala de informatica, strategie si reforma in domeniul muncii
si protectiei sociale
- Controlul ministrului
- Directia de relatii cu publicul
- Controlul financiar propriu *1)
- Directia relatii internationale
- SECRETAR DE STAT
- Directia generala forta de munca si somaj
- Directia ocupare forta de munca
- Directia de formare si integrare profesionala
- Directia administrarii fondului de somaj
- Corp control fond somaj
- Directia generala de legislatia muncii
- Directia de legislatie a muncii si contencios
- Directia camerelor de munca
- SECRETAR DE STAT
- Directia generala de asigurari sociale si pensii de stat
- Directia generala de pensii, asigurari sociale si tratament balnear pentru
agricultori
- Directia bugetului asigurarilor sociale
- Directia de metodologie, indrumare si controlul incasarii contributiilor
de
asigurari sociale
- Directia generala asistenta sociala si politici familiale
- SECRETAR DE STAT
- Directia generala politica salariala
- Directia politica salariala la regii autonome si societati comerciale
- Directia pentru salarizarea personalului din sectorul bugetar
- Directia pentru concertarea partenerilor sociali in domeniul salarizarii
- Directia resurse umane si gestiune de personal in sectorul bugetar
- Directia generala economica financiara
- SECRETAR DE STAT
- Inspectia de stat pentru protectia muncii*2)
- Directia de stat pentru metodologie, norme standarde si indicatori de
protectie a muncii
- Directia autorizare agenti economici, certificare echipamente tehnice,
avizare echipamente individuale de protectie si grupe de munca
---------------
*1) Se organizeaza la nivel de directie.
*2) Se organizeaza la nivel de directie generala.
ANEXA 2
UNITATILE
care functioneaza in subordinea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale
I. Unitati finantate de la bugetul de stat
1. Directiile judetene de munca si protectie sociala si Directia generala
de munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti - servicii publice
descentralizate (4.080 posturi)*1)
2. Inspectoratele de stat teritoriale pentru protectia muncii (466 posturi)
3. Unitatile de asistenta sociala (47 posturi)
4. Institutul National de Expertiza Medicala si Recuperare a Capacitatii de
Munca (388 posturi)*2)
5. Oficiul Muncii (20 posturi).
II. Unitati finantate din venituri extrabugetare
1. Institutul Roman de Management
2. Institutul de Cercetare Stiintifica in Domeniul Muncii si Protectiei
Sociale
3. Institutul de Cercetari Stiintifice pentru Protectia Muncii.
4. Revista de protectie a muncii "Obiectiv".
III. Unitati si activitati finantate din bugetul asigurarilor sociale de
stat
1. Oficiul Central de Plata a Pensiilor (215 posturi)
2. Corp Control Asigurari Sociale (160 posturi, din care 10 posturi in
cadrul ministerului Muncii si Protectiei Sociale si 150 posturi in cadrul
directiilor judetene de munca si protectie sociala si Directiei generale de
munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti).
--------------
*1) La aceasta se adauga, conform reglementarilor in domeniu, un numar de
1650 posturi finantate din fondul de somaj.
*2) In anul 1994 functioneaza cu un numar maxim de 380 posturi, potrivit
Legii nr. 36/1994.