Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 1854 din 22 decembrie 2005

pentru aprobarea Strategiei nationale de management al riscului la inundatii

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 72 din 26 ianuarie 2006



     In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,

     Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

     Articol unic. - Se aproba Strategia nationala de management al riscului la inundatii, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.

     PRIM-MINISTRU

     CALIN POPESCU-TARICEANU

     Contrasemneaza:

     Ministrul mediului si gospodaririi apelor,

     Sulfina Barbu

     Ministrul administratiei si internelor,

     Vasile Blaga

     Ministrul agriculturii,

     padurilor si dezvoltarii rurale,

     Gheorghe Flutur

     Ministrul economiei si comertului,

     Codrut Ioan Seres

     p. Ministrul transporturilor,

     constructiilor si turismului,

     Alexandru Galiatatos,

     secretar de stat

     Ministrul finantelor publice,

     Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu

     ANEXA 1*)

     *) Anexa este reprodusa in facsimil.

     STRATEGIA NATIONALA DE MANAGEMENT AL RISCULUI LA INUNDATII

     Prevenirea, protectia si diminuarea efectelor inundatiilor

     "Toti cei care ar putea avea de suferit de pe urma inundatiilor trebuie sa isi asume responsabilitatea de a nu se expune fara masuri de precautie riscului la inundatii si nici sa contribuie la sporirea acestui risc."

     1. INTRODUCERE

     Inundatiile constituie fenomene naturale si sunt o componenta a ciclului hidrologic natural al Pamantului. Inundatiile si in special marile inundatii constituie unele dintre fenomenele naturale care au marcat si marcheaza profund dezvoltarea societatii umane, ele fiind din punct de vedere geografic cele mai raspandite dezastre de pe glob si totodata si cele mai mari producatoare de pagube si victime omenesti. In acelasi timp, marile inundatii au constituit factorul declansator si catalizatorul unor mari schimbari in modul de abordare a acestui fenomen, de la acceptarea inundatiilor ca pe un capriciu al naturii, la incercarea omului de a se opune naturii prin abordari de genul lupta impotriva inundatiilor, la cele de aparare impotriva inundatiilor si pana nu cu mult timp in urma la prevenirea inundatiilor.

     Inundatiile produse in numeroase tari in ultimii 5 - 10 ani si consecintele ce le-au urmat, au condus, pe fondul unei cresteri a responsabilitatii sociale la o noua abordare, aceea de management al riscului la inundatii, abordare in care constientizarea si implicarea comunitatilor umane au un rol esential in evitarea pierderilor de vieti omenesti si reducerea pagubelor. Aceasta abordare este astazi cvasi generala si este aceea care a deschis calea spre a face fata provocarilor viitoare prin introducerea unor noi concepte cum sunt mai mult spatiu pentru rauri sau convietuirea cu viiturile si mai ales prin asimilarea conceptului dezvoltarii durabile in managementul riscului la inundatii.

     Practica mondiala a demonstrat ca aparitia inundatiilor nu poate fi evitata, insa ele pot fi gestionate, iar efectele lor pot fi reduse printr-un proces sistematic care conduce la un sir de masuri si actiuni menite sa contribuie la diminuarea riscului asociat acestor fenomene. Managementul inundatiilor este usurat de faptul ca locul lor de manifestare este predictibil si adesea este posibila o avertizare prealabila, iar in mod obisnuit este posibil sa se precizeze si cine si ce va fi afectat de inundatii.

     Managementul riscului la inundatii inseamna aplicarea unor politici, proceduri si practici avand ca obiective identificarea riscurilor, analiza si evaluarea lor, tratarea, monitorizarea si reevaluarea riscurilor in vederea reducerii acestora astfel incat comunitatile umane, toti cetatenii, sa poata trai, munci si sa-si satisfaca nevoile si aspiratiile intr-un mediu fizic si social durabil.

     Riscul la inundatii este caracterizat prin natura si probabilitatea sa de producere, gradul de expunere al receptorilor (numarul populatiei si al bunurilor), susceptibilitatea la inundatii a receptorilor si valoarea acestora, rezultand implicit ca pentru reducerea riscului trebuie actionat asupra acestor caracteristici ale sale.

     Problema esentiala in managementul riscului la inundatii este aceea a riscului acceptat de populatie si decidenti, stiut fiind ca nu exista o protectie totala impotriva inundatiilor (risc zero), dupa cum nu exista nici un consens asupra riscului acceptabil. In consecinta, riscul acceptabil trebuie sa fie rezultatul unui echilibru intre riscul si beneficiile atribuite unei activitati ca urmare a reducerii riscului la inundatii sau a unei reglementari guvernamentale.

     Diminuarea pagubelor si a pierderilor de vieti omenesti ca urmare a inundatiilor nu depinde numai de actiunile de raspuns intreprinse in timpul inundatiilor, actiuni abordate uneori separat, sub denumirea de managementul situatiilor de urgenta. Diminuarea consecintelor inundatiilor este rezultatul unei combinatii ample, dintre masurile si actiunile premergatoare producerii fenomenului, cele de management din timpul desfasurarii inundatiilor si cele intreprinse post inundatii (de reconstructie si invataminte deprinse ca urmare a producerii fenomenului). Ca urmare, la nivel mondial se utilizeaza notiunea mai completa de management al inundatiilor care include atat managementul riscului la inundatii cat si managementul situatiilor de urgenta generate de inundatii.

     Pentru ca eforturile guvernului, ale autoritatilor si agentiilor competente, ale comunitatii, sa fie coordonate si sa aiba ca efect o comunitate pregatita sa faca fata fenomenului de inundatii, gestionarea inundatiilor trebuie abordata intr-o maniera integrata.

     Intr-o abordare comprehensiva, principalele activitati ale managementului inundatiilor constau din:

     a. Activitati preventive (de prevenire, de protectie si de pregatire).

     Aceste actiuni sunt concentrate spre prevenirea/diminuarea pagubelor potentiale generate de inundatii prin:

     - evitarea constructiei de locuinte si de obiective sociale, culturale si/sau economice in zonele potential inundabile, cu prezentarea in documentatiile de urbanism a datelor privind efectele inundatiilor anterioare; adaptarea dezvoltarilor viitoare la conditiile de risc la inundatii; promovarea unor practici adecvate de utilizare a terenurilor si a terenurilor agricole si silvice;

     - realizarea de masuri structurale de protectie, inclusiv in zona podurilor si podetelor;

     - realizarea de masuri nestructurale (controlul utilizarii albiilor minore, elaborarea planurilor bazinale de reducere a riscului la inundatii si a programelor de masuri; introducerea sistemelor de asigurari etc.);

     - identificarea de detaliu, delimitarea geografica a zonelor de risc natural la inundatii de pe teritoriul unitatii administrativ-teritoriale, inscrierea acestor zone in planurile de urbanism general si prevederea in regulamentele de urbanism a masurilor specifice privind prevenirea si atenuarea riscului la inundatii, realizarea constructiilor si utilizarea terenurilor;

     - implementarea sistemelor de prognoza, avertizare si alarmare pentru cazuri de inundatii;

     - intretinerea infrastructurilor existente de protectie impotriva inundatiilor si a albiilor cursurilor de apa;

     - executia lucrarilor de protectie impotriva afuierilor albiilor raurilor in zona podurilor si podetelor existente;

     - comunicarea cu populatia si educarea ei in privinta riscului la inundatii si a modului ei de a actiona in situatii de urgenta.

     b. Activitati de management operativ (managementul situatiilor de urgenta) ce se intreprind in timpul desfasurarii fenomenului de inundatii:

     - detectarea posibilitatii formarii viiturilor si a inundatiilor probabile;

     - prognozarea evolutiei si propagarii viiturilor in lungul cursurilor de apa;

     - avertizarea autoritatilor si a populatiei asupra intinderii, severitatii si a timpului de aparitie al inundatiilor;

     - organizarea si actiuni de raspuns ale autoritatilor si ale populatiei pentru situatii de urgenta;

     - asigurarea de resurse (materiale, financiare, umane) la nivel judetean pentru interventia operativa;

     - activarea institutiilor operationale, mobilizarea resurselor etc.

     c. Activitati ce se intreprind dupa trecerea fenomenului de inundatii:

     - ajutorarea pentru satisfacerea necesitatilor imediate ale populatiei afectate de dezastru si revenirea la viata normala;

     - reconstructia cladirilor avariate, a infrastructurilor si a celor din sistemul de protectie impotriva inundatiilor;

     - revizuirea activitatilor de management al inundatiilor in vederea imbunatatirii procesului de planificare a interventiei pentru a face fata unor evenimente viitoare in zona afectata, precum si in alte zone.

     2. STRATEGIA NATIONALA DE MANAGEMENT AL RISCULUI LA INUNDATII

     2.1. NECESITATEA STRATEGIEI

     Actiunile si masurile pentru reducerea pierderilor de vieti omenesti si a pagubelor produse de inundatii se desfasoara pe teritoriul Romaniei de peste 200 de ani. In prezent sunt in functiune numeroase sisteme de lucrari de protectie a populatiei si a bunurilor, concretizate in principal prin:

     - diguri, a caror lungime desfasurata masoara 9920 km;

     - regularizari de albii insumand 6300 km;

     - 217 lacuri de acumulare nepermanente amplasate in toate bazinele si spatiile hidrografice si dispunand de volume de atenuare a viiturilor de 893 mil. mc;

     - 1232 lacuri de acumulare permanente care pe langa volumele necesare satisfacerii cerintelor de apa ale folosintelor dispun si de volume pentru atenuarea viiturilor insumand 2017 mil. mc.

     Cu toate acestea, viiturile repetate si intense si inundatiile asociate acestora au ramas o caracteristica esentiala a cursurilor noastre de apa. Anual se inunda zeci de mii de hectare de terenuri. Anual isi pierd viata datorita inundatiilor in medie 8 locuitori, iar pagubele medii multianuale produse de inundatii depasesc 100 mil. euro.

     Desi cauzele acestor consecinte sunt complexe si variate totusi unele sunt evidente:

     - intensificarea utilizarii terenurilor si cresterea valorii economice a zonelor periclitate;

     - cresterea vulnerabilitatii cladirilor si infrastructurilor;

     - deficiente de conceptie si de constructie ale unor masuri de protectie;

     - un grad de protectie asigurat apropiat de valoarea minima;

     - neglijente in privinta intretinerii si exploatarii unor lucrari de protectie si a albiilor cursurilor de apa;

     - variabilitatea climatica tot mai accentuata manifestata prin cresterea frecventei fenomenelor meteorologice extreme, posibile semnale ale unor schimbari climatice.

     Inundatiile produse in anul 2005 au scos in evidenta atat anumite slabiciuni ale tehnicilor utilizate pentru protectia impotriva inundatiilor, cat si a capacitatii de raspuns pentru gestionarea fenomenului.

     Recentele inundatii au scos, de asemenea, in evidenta, vulnerabilitatea comunitatilor umane expuse riscului, manifestata prin slaba lor capacitate de a putea absorbi efectele fenomenului si de a se reface dupa trecerea acestuia.

     Toate acestea sunt argumente pentru a schimba optica asupra modului de abordare a problemelor inundatiilor si a trece de la conceptul de actiune de tip pasiv, la conceptul de actiune activa in vederea reducerii pagubelor potentiale si a vulnerabilitatii receptorilor de risc la inundatii.

     Mai sunt si alte argumente in favoarea elaborarii unei strategii de management al inundatiilor cum ar fi:

     - cresterea riscului la inundatii datorita modului de utilizare a terenurilor si a schimbarilor climatice deja manifeste trebuie recunoscute si intelese pe deplin si luate in considerare in schemele de management al riscului si in deciziile de planificare;

     - necesitatea adoptarii unei abordari strategice privind managementul riscului la inundatii avand ca obiectiv orientarea resurselor catre acele zone unde riscul la inundatii poate fi efectiv redus;

     - necesitatea adoptarii unor masuri de protectie a mediului, in principal a vietilor umane si a bunurilor de valoare prin intermediul unui minim de masuri structurale si adoptarea cu preponderenta a masurilor nestructurale, preventive;

     - necesitatea abordarii holistice a fenomenului de inundatii la nivel de bazin hidrografic prin promovarea unei dezvoltari coordonate si un management integrat al activitatilor privind apa, terenurile si resursele adiacente: transporturile, dezvoltarea urbana si conservarea naturii;

     - riscul la inundatii asupra vietii si activitatilor umane poate fi minimizat si printr-o dezvoltare controlata a zonelor de inundabilitate cum ar fi: delimitarea zonelor inundabile (hartile de risc), reglementarea utilizarii terenurilor, planuri de amenajare a teritoriului, prezervarea unor spatii de mobilitate a cursurilor de apa;

     - necesitatea ca toti cei care ar putea avea de suferit de pe urma inundatiilor sa-si asume responsabilitatea de a nu se expune fara masuri de precautie la riscul de inundatii si de a nu contribui la agravarea acestui risc.

     2.2. SCOPUL STRATEGIEI

     Strategia Nationala de management al riscului la inundatii are drept scop reducerea impactului produs de inundatii asupra populatiei si a bunurilor printr-o planificare adecvata si printr-o politica care sa corespunda standardelor si asteptarilor comunitatilor umane, in conditiile protectiei mediului.

     Strategia de management al inundatiilor formeaza documentul cadru pentru pregatirea si adoptarea unor masuri si actiuni specifice vizand:

     - cunoasterea riscului la inundatii;

     - monitorizarea fenomenului de inundatii;

     - informarea populatiei;

     - considerarea riscului la inundatii in toate activitatile de amenajare a teritoriului;

     - adoptarea de masuri preventive;

     - pregatirea pentru situatii de urgenta;

     - reconstructia si invatarea din experienta anterioara.

     Ea constituie totodata baza pentru ca administratia centrala si locala sa poata alege masurile specifice de protectie impotriva inundatiilor si de dezvoltare regionala.

     Strategia defineste, de asemenea, responsabilitatile specifice in plan operational si de reglementare ale autoritatilor administratiei centrale si locale, ale populatiei si agentilor economici, ale indivizilor, precum si modul lor de cooperare care sa permita un acord comun, concertat, asupra complexelor probleme asociate inundatiilor si o implicare autentica a tuturor in cadrul responsabilitatilor ce le revin.

     2.3. PRINCIPIILE STRATEGIEI

     Prezenta strategie are la baza urmatoarele principii:

     - principiul dezvoltarii durabile semnificand faptul ca trebuie adoptate astfel de actiuni incat impactul inundatiilor sa fie suportabil din punct de vedere economic, ecologic si social:

     - acceptabilitatea economica presupune eficienta, respectiv abordarea costurilor tinand cont de riscul asumat ce trebuie definit de catre guvern si optimizarea actiunilor;

     - acceptabilitatea sociala presupune realizarea unei protectii corespunzatoare, respectarea legii, echitate si prosperitate, aspecte ce asigura echilibrul si coeziunea sociala;

     - acceptabilitatea ecologica este masurata prin gradul de autoreglare, dinamica si diversitatea ecosistemelor afectate de inundatii.

     - abordarea strategica pentru o perioada de timp, astfel incat sa poata fi luate in considerare eventualele schimbari posibile in frecventa si vulnerabilitatea la inundatii, precum si a altor aspecte posibile;

     - simplitatea si transparenta: strategia de management al riscului la inundatii va conduce la diminuarea riscului producerii de victime omenesti si a pagubelor generate de inundatii numai printr-o actiune comuna a administratiei centrale si locale, a comunitatilor locale, printr-o mai buna intelegere a riscului la inundatii, prin implicarea populatiei, a scolii, a bisericii, precum si a mass-media;

     - abordarea bazinala a problemei inundatiilor prin introducerea conceptului de planuri de gestionare a riscului la inundatii la nivel de bazin hidrografic si a unor programe de masuri elaborate in concordanta cu prevederile Directivei-cadru privind Apa;

     - abordarea interdisciplinara a problemei inundatiilor; toate aspectele relevante ale gestionarii apelor, amenajarii teritoriului, utilizarii terenurilor, agriculturii, transporturilor si dezvoltarii urbane, conservarea naturii, trebuie abordate impreuna atat la nivel national, cat si la cel regional si local;

     - principiul solidaritatii, potrivit caruia masurile de protectie impotriva inundatiilor adoptate de unii nu trebuie sa compromita capacitatea altora situati in amonte sau in aval de a-si adopta propriile masuri;

     - mentinerea unui echilibru intre masurile si actiunile preventive, cele de raspuns si cele de reconstructie dupa trecerea fenomenului de inundatii prin utilizarea planurilor de amenajare a teritoriului, a masurilor structurale si nestructurale, a masurilor biologice ca si a planurilor de interventie pentru situatii de urgenta;

     - aplicarea celor mai bune practici propuse de Uniunea Europeana si de Comisia Economica a Natiunilor Unite pentru Europa privind masurile preventive impotriva inundatiilor, de protectie si diminuare a efectelor lor avand ca principii:

     - apa este parte a unui intreg, sintagma care exprima faptul ca ea este parte a ciclului hidrologic natural si ca circulatia apei pe suprafata scoartei terestre este la originea unei mari diversitati a ecosistemelor si a utilizarii terenurilor si ca urmare ea trebuie luata in considerare in toate politicile sectoriale;

     - acumulati apa, exprimand faptul ca apa trebuie stocata cat mai mult posibil in bazinele hidrografice in care se formeaza si in lungul cursului de apa din bazin;

     - mai mult spatiu pentru rauri (lasati raurile sa curga) exprimand faptul ca raul trebuie lasat sa curga astfel incat viiturile sa se poata scurge incet spre aval, fara a prezenta nici un pericol;

     - convietuirea cu viiturile: locuirea intr-o zona inundabila prezinta anumite riscuri; in pofida oricaror masuri de protectie impotriva inundatiilor, un anumit risc tot mai ramane si ca urmare trebuie invatat a trai cu acest risc.

     - actiuni concertate si integrate pe intreaga suprafata a bazinului hidrografic constituie o conditie prealabila pentru succesul oricarei strategii si al oricarui plan de reducere a riscului la inundatii;

     - cooperarea in reducerea riscului la inundatii in conditiile reglementarilor internationale privind raurile transfrontiera, in concordanta cu geomorfologia teritoriului Romaniei si a pozitiei sale geografice.

     2.4. OBIECTIVELE STRATEGIEI

     2.4.1. OBIECTIVE GENERALE

     Obiectivele Strategiei Nationale de management al riscului la inundatii sunt obiective economice, sociale si de mediu.

     Obiectivele economice urmaresc protectia impotriva inundatiilor a infrastructurii economice existente si garantarea satisfacerii oportunitatilor economice ale generatiilor viitoare.

     Obiectivele sociale au in vedere protectia populatiei si a comunitatilor umane impotriva inundatiilor prin asigurarea unui nivel acceptabil de protectie a populatiei.

     Obiectivele de mediu urmaresc ca prin realizarea strategiei de management al inundatiilor sa se atinga obiectivele socio-economice cu pastrarea unui echilibru intre dezvoltarea economico-sociala si obiectivele de mediu.

     Sintetic, obiectivele generale ale strategiei de management al inundatiilor sunt:

     a) cresterea calitatii vietii prin reducerea pagubelor produse ca urmare a inundatiilor, dar fiind pregatiti pentru producerea unor alte asemenea fenomene;

     b) diminuarea impactului masurilor de management al riscului (la scara temporala si spatiala) asupra sistemelor ecologice;

     c) utilizarea adecvata a resurselor pentru realizarea, intretinerea si exploatarea infrastructurilor si a masurilor de reducere a riscului la inundatii;

     d) mentinerea unor activitati economice corespunzatoare (agricole, industriale, comerciale, de locuit si agrement) in zonele inundabile.

     2.4.2. OBIECTIVE SPECIFICE

     Obiectivele economice ale strategiei cuprind:

     - prevenirea sau minimizarea pierderilor economice prin reducerea riscului la inundatii a zonelor populate, a obiectivelor economice si a bunurilor;

     - prevenirea sau minimizarea pierderilor economice prin reducerea riscului la inundatii a infrastructurilor existente;

     - prevenirea sau minimizarea pierderilor economice prin reducerea riscului la inundatii a terenurilor agricole cultivate.

     Obiectivele sociale ale strategiei sunt:

     - prevenirea si minimizarea riscului la inundatii a populatiei si a comunitatilor umane;

     - prevenirea si minimizarea riscului la inundatii al bunurilor publice/comunitare (spitale, policlinici, scoli etc.) si a zonelor recreationale;

     - prevenirea aparitiei de epidemii sau minimizarea deteriorarii starii de sanatate a populatiei ca urmare a impactului fenomenului de inundatii si a poluarii asociate acestuia;

     - asigurarea ca infrastructurile critice (poduri, podete, punti, aeroporturi) raman accesibile in timpul inundatiilor extreme.

     Obiectivele de mediu ale strategiei:

     - satisfacerea cerintelor Directivei-cadru privind Apa a Uniunii Europene;

     - evitarea alterarii si a influentei antropice in geomorfologia bazinelor hidrografice;

     - prevenirea poluarii cursurilor de apa si a apelor subterane ca urmare a inundatiilor si a efectelor asociate lor asupra calitatii ecologice a cursurilor de apa;

     - protectia si imbunatatirea calitatii terenurilor, iar acolo unde este posibil incurajarea schimbarilor in practica agricola pentru a preveni sau minimiza scurgerea si inundatiile asociate ei ca urmare a unor lucrari agricole intensive;

     - protectia si conservarea bunurilor istorice, a monumentelor, a ariilor protejate si a ecosistemelor;

     - protectia si imbunatatirea specificului mediului inconjurator si a aspectului sau estetic;

     - minimizarea sau prevenirea impactului schimbarilor climatice asupra producerii fenomenului de inundatii.

     2.5. IMPLEMENTAREA STRATEGIEI NATIONALE DE MANAGEMENT AL RISCULUI LA INUNDATII

     2.5.1. PLANURI SI PROGRAME

     Managementul inundatiilor este o activitate intersectoriala, multidisciplinara si cuprinde managementul resurselor de apa, amenajarea teritoriului si dezvoltarea urbana, protectia naturii, dezvoltarea agricola si silvica, protectia infrastructurii de transport, a constructiilor si a zonelor turistice, protectia individuala etc. - fiecarui sector revenindu-i realizarea unor actiuni specifice. Adoptarea unor politici comune in aceste domenii si planificate a fi realizate simultan sau corelat vor conduce la rezultate mult mai favorabile decat eforturile singulare.

     Aceste politici trebuie sa vizeze atat reducerea pagubelor, prin masuri si actiuni denumite masuri pasive, care nu influenteaza in nici un fel desfasurarea fenomenului de inundatii, dar reduc pagubele, cat si prin masuri de reducere a pericolului (masuri active) cu efecte asupra derularii evenimentelor, influentand probabilitatea lor de aparitie si in special intensitatea evenimentelor.

     Activitatile de management al inundatiilor se constituie intr-o problema de politica, de planuri si programe de termen scurt, mediu si lung, avand ca scop protectia vietii, a bunurilor si a mediului impotriva fenomenului de inundatii. Acestea sunt:

     - Planul de Management al Riscului la Inundatii, ce se elaboreaza la nivel de bazin sau spatiu;

     - Programul National de Prevenire, Protectie si Diminuarea Efectelor Inundatiilor. Acest program se elaboreaza la nivelul teritoriului national si are la baza planurile de management al riscurilor la inundatii intocmite la nivel de bazin/spatiu hidrografic;

     - planuri bazinale, judetene, municipale, orasenesti si comunale de aparare impotriva inundatiilor elaborate in conformitate cu prevederile legislatiei existente in domeniul managementului situatiilor de urgenta si care se vor integra in prezenta strategie sub numele de planuri operative de interventie.

     2.5.2. ATRIBUTII SI RESPONSABILITATI

     Un bun management al riscului la inundatii este rezultatul unor activitati intersectoriale, interdisciplinare care cuprind managementul apelor, amenajarea teritoriului si dezvoltarea urbana, protectia naturii, dezvoltarea agricola si silvica, protectia infrastructurii de transport, protectia constructiilor si protectia zonelor turistice, protectia comunitara si individuala, fiecarui sector revenindu-i atributii in realizarea unor activitati specifice. Actorii implicati in managementul riscului la inundatii au atributii si responsabilitati stabilite prin legi specifice sectorului de activitate. In consecinta, in prezenta strategie sunt prezentate in cele ce urmeaza numai acele sarcini destinate prevenirii, protectiei si diminuarii efectelor inundatiilor care necesita realizarea corelata sau simultana a actiunilor si masurilor destinate atingerii obiectivelor strategiei.

     Se face remarca ca atributiile ce le revin factorilor implicati in timpul producerii fenomenului de inundatii sunt prezentate foarte succint, ele facand obiectul legislatiei existente privind managementul situatiilor de urgenta generate de inundatii.

     A. MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR

     Masurile si activitatile ce trebuie adoptate in sectorul de activitate al Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor sunt de cea mai mare importanta in reducerea riscului si a pagubelor produse de inundatii. Ele se diferentiaza in functie de etapa in care se realizeaza: inainte, in timpul sau dupa producerea fenomenului de inundatii.

     Adaptarea actiunilor, masurilor si solutiilor de prevenire, de protectie si de pregatire preconizate trebuie sa fie adecvate conditiilor climatice actuale si viitoare, precum si a altor schimbari ce s-ar putea produce.

     a. Masuri si actiuni preventive:

     - elaborarea Strategiei Nationale de management al riscului la inundatii;

     - elaborarea planurilor bazinale de management al riscului la inundatii ca parte componenta a schemelor-cadru de amenajare si gospodarire a apelor, valabile pana cel mai tarziu la data de 31 decembrie 2009, respectiv a schemelor directoare pe bazine sau grupuri de bazine hidrografice ce se vor elabora pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2009;

     - asigurarea de resurse (materiale, financiare, umane) la nivel judetean pentru interventia operativa;

     - elaborarea Programului National de Prevenire, Protectie si Diminuare a Efectelor Inundatiilor, incluzand si actiunile si masurile pentru inlaturarea efectelor distructive aparute in albiile cursurilor de apa in zonele critice (poduri, podete, ingustari de albii);

     - elaborarea prognozelor meteorologice si hidrologice si a avertizarilor si diseminarea acestora catre autoritati;

     - implementarea de noi sisteme informationale de colectare a datelor si de avertizare-alarmare pentru cazuri de inundatii;

     - introducerea unor sisteme de alarmare-avertizare a autoritatilor si populatiei pentru cazuri de incidente si accidente la baraje aflate in administrarea Administratiei Nationale "Apele Romane";

     - controlul si reglementarea utilizarii albiilor si a malurilor cursurilor de apa;

     - intretinerea corespunzatoare a cursurilor de apa cadastrate;

     - intretinerea infrastructurilor hidrotehnice si asigurarea functionarii lor in conditii de siguranta in exploatare;

     - coordonarea elaborarii hartilor de hazard si a hartilor de risc la inundatii la nivelul bazinelor sau grupurilor de bazine hidrografice;

     - participarea la analiza si evaluarea permanenta a pagubelor potentiale ce le-ar putea produce inundatiile infrastructurilor ingineresti de protectie, infrastructurilor de transport, constructii, turistice;

     - participarea la elaborarea unui sistem de comunicare si educare a populatiei in vederea cunoasterii riscului la inundatii, a consecintelor acestuia si a modului de comportare inainte, in timpul si dupa trecerea fenomenului de inundatii;

     - sprijinirea introducerii unui sistem de asigurari de bunuri si persoane pentru cazuri de inundatii care poate contribui activ la reducerea pagubelor potentiale prin excluderea sau limitarea expunerii la riscuri excesive, constituind totodata un mijloc de a face suportabila convietuirea cu inundatiile;

     - elaborarea regulamentului privind gestionarea situatiilor de urgenta in caz de inundatii, fenomene meteo periculoase si accidente la constructii hidrotehnice;

     - participarea la elaborarea planurilor operative de interventie in situatii de urgenta;

     - elaborarea periodica de analize privind gradul de protectie asigurat de sistemele de protectie existente si sporirii acestuia;

     - elaborarea de propuneri de acte normative privind gradul de risc acceptabil la inundatii, pentru populatie, obiective social-economice si de mediu;

     - responsabilitatea realizarii si implementarii in conformitate cu legislatia in vigoare a studiilor de fezabilitate si a proiectelor de interes national pentru infrastructurile ingineresti destinate reducerii varfurilor hidrografelor undelor de viitura si a celorlalte proiecte de protectie a populatiei si a bunurilor impotriva inundatiilor si de amenajare a cursurilor de apa;

     - responsabilitatea elaborarii unor metodologii si a continutului cadru al unor proiecte directive privind amenajarea cursurilor de apa pe care se produc viituri rapide;

     - reglementarea extragerii materialelor de constructii din albiile cursurilor de apa prin mentinerea unui echilibru dinamic in timp si spatiu al hidrosistemului cursului de apa si prin delimitarea unor spatii de mobilitate ale albiilor cursurilor de apa;

     - introducerea de noi concepte de amenajare a cursurilor de apa, de renaturare a raurilor si reconstruire a unor zone inundabile;

     - procurarea si orientarea fondurilor necesare realizarii masurilor de gestionare a riscului la inundatii prevazute in proiectele de interes national.

     b. Masuri si actiuni operationale pe timpul producerii fenomenului de inundatii:

     - elaborarea prognozelor meteorologice si hidrologice si identificarea posibilitatilor de formare a viiturilor pe cursurile de apa;

     - prognoza evolutiei propagarii viiturilor in lungul cursurilor de apa;

     - avertizarea autoritatilor competente si a populatiei asupra intinderii, severitatii si duratei inundatiilor;

     - activarea in cadrul institutiilor pentru interventia de urgenta in care este implicat in conformitate cu legislatia existenta specifica;

     - activarea structurilor proprii implicate in gestionarea situatiilor de urgenta specifice;

     - mentinerea integritatii si functionalitatii infrastructurilor de protectie impotriva inundatiilor si exercitarea controlului asupra starii acestora;

     - asigurarea surselor de aprovizionare cu apa a populatiei racordate la sistemul centralizat de alimentare cu apa.

     c. Responsabilitati dupa trecerea fenomenului de inundatii:

     - analiza starii fizice si functionale a infrastructurilor hidrotehnice de protectie impotriva inundatiilor si adoptarea de masuri pentru refacerea celor distruse sau avariate;

     - actiuni pentru indepartarea obstacolelor din albiile minore ale cursurilor de apa si asigurarea scurgerii normale a apelor;

     - elaborarea de tehnici, metode si metodologii pentru evaluarea impactului economic, social si de mediu produs de inundatii;

     - revizuirea planurilor bazinale de management al riscului la inundatii si a celor operative de interventie;

     - participarea cu expertiza calificata la activitatile de reconstructie si de inlaturare a efectelor daunatoare mediului produse de inundatii;

     - reconstructia si regenerarea mediului inconjurator afectat de inundatii;

     - revizuirea sistemelor de avertizare-alarmare dupa trecerea fenomenului de inundatii.

     B. MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE

     a. Masuri si actiuni preventive:

     - zonarea teritoriului agricol si introducerea practicilor unei agriculturi durabile;

     - analiza starii actuale si functionalitatea lucrarilor de amenajare a torentilor in sectoarele agricole si silvice si stabilirea necesarului de lucrari pentru reabilitarea sistemelor existente de combatere a eroziunii solului si de amenajare a torentilor;

     - mentinerea in stare de functionare a infrastructurilor de protectie impotriva inundatiilor si a celor de imbunatatiri funciare cu efecte asupra scurgerii sau evacuarii apelor din teritoriile amenajate;

     - identificarea zonelor de risc la eroziune si degradare a solului si ierarhizarea lor in vederea promovarii de noi lucrari antierozionale si de combatere a degradarii terenurilor;

     - amenajarea bazinelor hidrografice torentiale si de reducere a eroziunii solului din patrimoniul agricol si silvic pe baza unui plan de amenajare concordat cu planurile bazinale de gestionare a riscului la inundatii;

     - actiuni de impadurire a zonelor de formare a viiturilor, a zonelor inundabile, a luncilor raurilor;

     - exploatarea judicioasa a padurilor existente si realizarea de noi suprafete impadurite pentru reducerea debitelor maxime;

     - planificarea corelata cu planul bazinal de management al riscului la inundatii a realizarii unor zone hidrologice speciale care sa produca atenuarea undelor de viitura prin deversarea si inundarea dirijata a unor terenuri;

     - realizarea de lucrari de ameliorare a terenurilor degradate in bazinele hidrografice torentiale;

     - elaborarea unor ghiduri privind modul de utilizare a terenurilor din zonele agricole si silvice pentru prevenirea producerii unor viituri rapide;

     - elaborarea unui ghid de utilizare si management al terenurilor din zonele inundabile;

     - participarea la implementarea unui sistem de asigurari de bunuri si persoane pentru cazuri de inundatii.

     - stimularea detinatorilor de terenuri agricole pentru a practica o agricultura durabila;

     - finantarea din fonduri publice a lucrarilor cu rol de aparare impotriva inundatiilor;

     b. Masuri in timpul producerii fenomenului de inundatii:

     - supravegherea si asigurarea functionarii infrastructurilor de protectie impotriva inundatiilor si a celor din bazinele hidrografice torentiale;

     - asigurarea asistentei sanitar-veterinare;

     - participarea la actiunile operative de interventie conform reglementarilor specifice existente privind managementul situatiilor de urgenta generate de inundatii.

     c. Masuri dupa trecerea inundatiilor:

     - analiza modului de comportare a infrastructurilor ingineresti de protectie impotriva inundatiilor, a starii lor fizice si functionale si adoptarea de masuri de refacere, reabilitare si reconstructie;

     - analiza starii tehnice si functionale a lucrarilor de amenajare a torentilor si de combatere a eroziunii solului si adoptarea masurilor de reabilitare, refacere sau reconstructie;

     - reanalizarea si amendarea planurilor de amenajare a bazinelor hidrografice torentiale si de combatere a eroziunii solului.

     - finantarea din fonduri publice a refacerii lucrarilor cu rol de aparare impotriva inundatiilor afectate de viituri.

     C. MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI

     a. Masuri preventive:

     - elaboreaza si supune spre aprobare cadrul legislativ privind amenajarea teritoriului, urbanismul si siguranta constructiilor;

     - organizeaza elaborarea, avizarea si aprobarea reglementarilor tehnice privind utilizarea terenurilor, amplasarea si realizarea constructiilor in zonele inundabile in vederea stabilirii prin documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism a modalitatilor de reducere a vulnerabilitatii acestor zone;

     - reanalizarea sectiunii de scurgere a podurilor si podetelor aflate in administrarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si adoptarea de masuri adecvate pentru asigurarea scurgerii debitelor de viitura, evitarea blocarii lor cu plutitori sau gheata, masuri de reducere a afuierilor albiilor raurilor in zona podurilor, intretinerea albiilor minore in zona podurilor;

     - reanalizarea starii podurilor si podetelor aflate in administrarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si masuri de reparare a infrastructurilor si suprastructurilor acestora;

     - avizarea studiilor si hartilor de identificare a hazardurilor naturale, cutremure, alunecari de teren, inundatii, conform competentelor conferite de lege;

     - realizarea de studii si proiecte privind inundabilitatea drumurilor nationale, a cailor ferate si a zonelor turistice aglomerate in vederea adoptarii de actiuni si masuri de reducere a riscului la inundatii si ierarhizarea acestora in functie de gravitatea situatiei.

     b. Masuri in timpul producerii fenomenului de inundatii:

     - adoptarea de actiuni si masuri si mobilizarea resurselor pentru asigurarea circulatiei pe drumurile nationale si pe calea ferata;

     - alte actiuni si masuri din sectorul sau de activitate ce-i revin din planurile operative de interventie conform legislatiei existente privind managementul situatiilor de urgenta generate de inundatii.

     c. Masuri dupa producerea fenomenului:

     - analiza starii fizice si functionale a infrastructurii de transport aflata in administrarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si adoptarea de masuri pentru repararea, reabilitarea si reconstructia acestora;

     - verificarea actualizarii in conformitate cu prevederile legale in vigoare de catre autoritatile administratiei publice a planurilor de amenajare a teritoriului in zonele afectate de inundatii;

     - urmarirea actualizarii hartilor de risc la inundatii de catre autoritatile administratiei locale si avizarea acestora in conformitate cu prevederile legale;

     - procurarea fondurilor necesare pentru elaborarea de studii si proiecte privind inundabilitatea infrastructurii de transport, a zonelor aglomerate si a zonelor turistice sau pentru reconstructia acestora.

     D. MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR

     a. Masuri si actiuni preventive:

     - monitorizarea pericolelor si riscurilor specifice, precum si a efectelor negative ale acestora;

     - primirea si diseminarea avertizarilor privind posibilitatea producerii inundatiilor catre autoritatile locale, comunitati umane si cetateni;

     - planificarea si pregatirea resurselor si serviciilor pentru interventia operativa;

     - participarea la elaborarea unor ghiduri/manuale continand activitatile, responsabilitatile autoritatilor locale in domeniul gestionarii inundatiilor si a modului de actionare inainte, in timpul si dupa producerea inundatiilor;

     - participarea la elaborarea unui sistem de comunicare si de educare a populatiei asupra riscului la inundatii, a modului de actionare inainte, in timpul si dupa trecerea fenomenului de inundatii si asupra rolului protectiei individuale in caz de inundatii;

     - sprijinirea autoritatilor locale in vederea elaborarii propriilor strategii de protectie impotriva inundatiilor;

     - editarea unor pliante personalizate pentru zonele inundabile continand un minim de informatii privind riscul la inundatii care sa fie difuzate locuitorilor din aceste zone, inclusiv cu ocazia serviciilor curente asigurate de autoritatile locale si de politie;

     - elaborarea unor planuri prealabile de orientare si dirijare a circulatiei pe drumurile publice in cazul producerii unor inundatii potentiale sau avariei unor structuri (poduri);

     b. Masuri in timpul producerii inundatiilor:

     Ministerului Administratiei si Internelor ii revin in gestionarea situatiilor de urgenta specifice la inundatii urmatoarele atributii conferite de legislatia in vigoare:

     - diseminarea catre autoritatile administratiei publice locale a mesajelor de avertizare in caz de inundatii si avertizarea populatiei prin sisteme si mijloace tehnice de avertizare si alarmare publica;

     - infiintarea unor centre de informare in zona inundata pe durata situatiei de urgenta care sa indeplineasca si functia de transmitere a avertizarii individuale a cetatenilor in cazul in care sistemele de instiintare-alarmare nu sunt disponibile;

     - cautarea, descarcerarea, salvarea persoanelor;

     - asigurarea impreuna cu autoritatile administratiei publice locale a masurilor pentru evacuarea persoanelor sau bunurilor periclitate potrivit planurilor intocmite, evidenta populatiei evacuate, asigurarea primirii si cazarii persoanelor evacuate, instalarea taberelor de evacuati, receptia si depozitarea bunurilor evacuate, securitatea si paza zonelor evacuate;

     - participarea conform legislatiei la asigurarea transportului fortelor si mijloacelor de interventie, a persoanelor evacuate, asigurarea apei si a hranei;

     - mentinerea si restabilirea ordinii publice;

     - asigurarea asistentei medicale pentru structurile de interventie operativa.

     c. Masuri dupa trecerea inundatiilor:

     - asigura securitatea si paza perimetrelor de carantina;

     - reabilitarea zonei afectate pentru obiectivele din coordonarea/subordonarea sau de sub autoritatea Ministerului Administratiei si Internelor;

     - acordarea de ajutoare umanitare de prima necesitate pentru populatia afectata;

     - participarea la elaborarea unor studii de evaluare a impactului economic, social si de mediu ca urmare a inundatiilor;

     - participarea la restaurarea functionarii serviciilor esentiale;

     - solutionarea cererilor si apelurilor populatiei privind pastrarea ordinii si apararea vietii si a proprietatii.

     E. MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI

     a. Masuri preventive:

     - asigurarea functionarii in siguranta a infrastructurilor hidrotehnice aflate in administrarea agentiilor din subordine;

     - implementarea sistemelor de avertizare-alarmare a autoritatilor si a populatiei din aval de baraje pentru cazuri de accidente sau incidente la acestea de catre agentii economici aflati in subordine;

     - informarea populatiei situate in avalul barajelor asupra modului de comportare in caz de incidente sau accidente la barajele din administrarea agentiilor din subordine;

     - responsabilitatea elaborarii de studii privind capacitatea de transport a albiilor cursurilor de apa din aval de barajele din administrare si adoptarea de actiuni si masuri pentru corelarea acestor capacitati cu debitele evacuate din lacurile de acumulare de catre agentii economici aflati in subordine;

     - verificarea permanenta a starii de functionare in siguranta in exploatare a barajelor si a lacurilor de acumulare aflate in administrarea agentiilor din subordine si implementarea masurilor de reparatii, reabilitare, reconstructie sau abandonare.

     b. Masuri in timpul producerii fenomenului de inundatii:

     - aplicarea prevederilor regulamentelor de exploatare a barajelor si lacurilor de acumulare in conditii de viitura in conformitate cu regulamentele bazinale de exploatare corelata a lacurilor de acumulare din bazinul hidrografic in diverse scenarii de formare si aparitie a viiturilor de catre agentii economici aflati in subordine;

     - supravegherea functionarii in siguranta a barajelor si lacurilor de acumulare aflate in administrarea agentiilor din subordine si controlul respectarii regulamentelor privind evacuarea debitelor maxime;

     - aplicarea prevederilor specifice din planurile operative de interventie prevazute in legislatia existenta specifica privind gestionarea situatiilor de urgenta provocate de inundatii.

     c. Masuri dupa trecerea fenomenului de inundatii:

     - repunerea in functiune a liniilor de transport a energiei electrice care au legatura directa cu asigurarea energiei electrice in zonele inundate, avariate, sau partial distruse in aceste zone; prioritatile in alimentarea cu energie electrica vor fi in urmatoarea ordine:

     - alimentarea agentilor economici care au activitati pentru care lipsa energiei electrice poate provoca accidente cu periclitarea vietilor omenesti sau pagube materiale importante;

     - asigurarea integritatii liniilor, statiilor si posturilor de transformare care sunt implicate direct in alimentarea cu energie electrica a punctelor unde se pot monta pompe pentru diminuarea efectelor inundatiilor (avarierea imobilelor, infrastructurii, culturilor agricole etc.);

     - asigurarea energiei electrice institutiilor care au legatura directa cu mentinerea starii de sanatate a populatiei (spitale, crese, gradinite, scoli, locuinte si spatii de cazare provizorii cu asigurarea serviciilor adiacente: apa potabila, caldura, hrana etc.).

     - analiza modului de comportare si a starii fizice si functionale a infrastructurilor hidrotehnice aflate in administrarea agentiilor din subordine si adoptarea de masuri de reparatii, reabilitare sau reconstructie.

     F. MINISTERUL SANATATII

     a. Actiuni preventive:

     - elaborarea unui ghid privind educarea si comportamentul populatiei din zonele cu risc pentru inundatii (manevre de prim-ajutor ce se intreprind pana la sosirea echipajelor de specialitate, realizarea unei rezerve minimale de materiale, efecte personale, alimente si apa potabila pentru subzistenta in astfel de situatii, comportament si deprinderi pentru pastrarea si mentinerea unei igiene individuale si comunitare adecvate).

     - responsabilitatea elaborarii unor studii pentru cunoasterea starii de sanatate a populatiei si a persoanelor vulnerabile din comunitatile situate in zone potential inundabile;

     - constituirea punctelor de prim-ajutor, unde persoanele sinistrate se pot adresa pentru asistenta medicala calificata preventiva si curativa.

     b. Actiuni in timpul desfasurarii fenomenului de inundatii:

     - atributiile ce revin Ministerului Sanatatii privind managementul situatiilor de urgenta generate de inundatii;

     - adoptarea de masuri antiepidemice;

     - controlul calitatii apei potabile;

     - asigurarea asistentei psihologice pentru persoanele traumatizate ca urmare a producerii fenomenului de inundatii.

     c. Masuri dupa trecerea fenomenului:

     - monitorizarea calitatii apei, cu efectuarea de analize si consultanta de specialitate privind dezinfectia fantanilor si altor surse de apa;

     - acordarea de asistenta medicala si asistenta psihologica persoanelor afectate de inundatii;

     - evaluarea starii de sanatate a colectivitatilor afectate si adoptarea de masuri de reabilitare si refacere.

     G. MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII

     a. Actiuni preventive:

     - lansarea de programe de cercetare-dezvoltare destinate managementului riscului la inundatii, solutionarii unor aspecte privind influenta schimbarilor climatice asupra ciclului hidrologic si a masurilor adecvate de adaptare la aceste schimbari;

     - elaborarea unor programe curriculare de educatie si formare in randul copiilor si tinerilor a unei mentalitati de protectie a apei, de intelegere a fenomenelor de inundatii si de invatare a modului de convietuire cu acestea;

     - elaborarea unor carti si jocuri pentru copii si tineret destinate intelegerii fenomenului de inundatii, a riscului asociat acestora si a modului de comportare inainte, in timpul si dupa trecerea fenomenului;

     - lansarea unor proiecte scolare cu premii, cu tema destinate perceperii corecte a cursului de apa ca pe un ecohidrosistem complex de mare importanta pentru viata si sanatatea omului.

     H. MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE

     - Avizarea indicatorilor tehnico-economici ai studiilor de fezabilitate pentru investitiile care se supun aprobarii Guvernului, avand ca obiect managementul riscului la inundatii si care se realizeaza din fonduri publice, potrivit competentei stabilite prin lege sau din creditele externe contractate sau garantate de stat, indiferent de valoarea acestora.

     I. CONSILIILE JUDETENE

     a. Actiuni preventive:

     - elaborarea si implementarea planurilor de amenajare a teritoriului in corelare cu prevederile prezentei strategii;

     - identificarea zonelor inundabile de pe raza judetului aflate in jurisdictia lor;

     - elaborarea planurilor judetene operative de aparare impotriva inundatiilor in conformitate cu legislatia specifica existenta privind managementul situatiilor de urgenta;

     - conducerea si deciderea procedurilor de reglementare a utilizarii terenurilor din zonele inundabile si aplicarea legislatiei nationale in domeniul utilizarii terenurilor din zonele inundabile;

     - elaborarea strategiei de protectie impotriva inundatiilor la nivel judetean pe baza cunoasterii vulnerabilitatii fizice, economice, culturale si a sistemului de valori;

     - elaborarea unei carte privind riscul la inundatii, destinata primariilor, comunitatilor umane si instituirea la nivel judetean a unui serviciu permanent de monitorizare a fenomenelor de inundatii si a consecintelor acestora;

     - coordonarea activitatilor de elaborare a hartilor de identificare a hazardurilor, a hartilor de hazard si a hartilor de risc la inundatii la nivel de judet, precum si coordonarea elaborarii acestor documentatii la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale componente;

     - aproba organizarea protectiei civile la nivelul unitatii administrativ-teritoriale, analizeaza anual si ori de cate ori este nevoie activitatea desfasurata si adopta masuri pentru imbunatatirea acesteia;

     - participa, potrivit legii, la asigurarea finantarii masurilor si a actiunilor de protectie civila, precum si a serviciilor de urgenta si a structurilor care au atributii legale in acest domeniu;

     - stabilesc, in conditiile legii, taxe speciale pe linia protectiei civile;

     - infiinteaza, in conditiile legii si cu avizul Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, centre de formare si evaluare a personalului din serviciile voluntare de urgenta;

     - gestioneaza, depoziteaza, intretin si asigura conservarea aparaturii si a materialelor de protectie civila prin serviciile specializate din subordine;

     - asigura spatiile necesare functionarii inspectoratelor pentru situatii de urgenta corespunzatoare, paza si securitatea acestora si a centrelor operationale, precum si spatiile pentru depozitarea materialelor de interventie;

     - elaborarea planurilor de evacuare a persoanelor si a bunurilor si asigurarea utilitatilor necesare;

     - organizarea consultarii populatiei comunitatilor umane in ceea ce priveste strategia de dezvoltare regionala tinand seama de strategia nationala de gestionare a inundatiilor si a anchetelor corespunzatoare;

     - consultarea, inainte de adoptarea oricarei decizii a structurilor asociative ale autoritatilor administratiei publice locale prevazute de lege, in toate problemele care le privesc in mod direct potrivit legii si preluarea punctelor de vedere oportune in continutul proiectelor actelor normative;

     - aproba planurile anuale si de perspectiva pentru asigurarea resurselor umane, materiale si financiare destinate prevenirii si gestionarii situatiilor de urgenta;

     - intreprinderea de actiuni pentru informarea, educarea si pregatirea populatiei privind modul de comportare inainte, in timpul si dupa producerea fenomenului si a rolului protectiei individuale.

     b. Actiuni in timpul producerii fenomenului de inundatii:

     - actiuni prevazute de legislatia in vigoare privind managementul situatiilor de urgenta generate de inundatii;

     - organizarea evacuarii persoanelor din zona inundabila si asigurarea necesitatilor de hrana, medicamente si asistenta sanitara;

     - asigurarea ordinii publice, protectia vietii si a proprietatii;

     - coordonarea actiunilor de ajutor a populatiei din zonele afectate;

     - asigurarea fondurilor necesare activitatilor ce se demareaza in aceasta etapa;

     - aplicarea planurilor proprii de aparare in cazul producerii unor situatii de urgenta datorate inundatiilor, fenomenelor meteo periculoase sau accidentelor la constructiile hidrotehnice.

     c. Actiuni dupa trecerea fenomenului:

     - coordonarea actiunilor pentru asigurarea hranei, imbracamintei si a locuirii temporare pentru persoanele afectate de inundatii;

     - supravegherea starii de sanatate a populatiei afectate si a starii mediului afectat;

     - restabilirea serviciilor esentiale;

     - implementarea sistemului de acordare a ajutoarelor financiare;

     - gestionarea raspunsurilor la apelurile populatiei;

     - revizuirea si actualizarea planului de amenajare a teritoriului;

     - coordonarea activitatii de reconstructie si revenirea la viata normala;

     - organizeaza elaborarea de studii de evaluare a pagubelor economice, sociale si de mediu produse de inundatii.

     J. CONSILIILE LOCALE (MUNICIPALE, ORASENESTI SI COMUNALE)

     a. Actiuni preventive:

     Protectia impotriva inundatiilor constituie o responsabilitate comuna a autoritatilor centrale si locale, a populatiei si a operatorilor economici.

     Autoritatile locale si populatia oricarei comunitati umane expusa riscului la inundatii trebuie sa fie pregatite sa faca fata fenomenului de inundatii, ele fiind primele care iau contact cu fenomenul si sa adopte propriile masuri pana la interventia autoritatilor centrale.

     - aproba organizarea protectiei civile la nivelul unitatii administrativ-teritoriale, analizeaza anual si ori de cate ori este nevoie activitatea desfasurata si adopta masuri pentru imbunatatirea acesteia;

     - participa, potrivit legii, la asigurarea finantarii masurilor si a actiunilor de protectie civila, precum si a serviciilor de urgenta si a structurilor care au atributii legale in acest domeniu;

     - stabilesc, in conditiile legii, taxe speciale pe linia protectiei civile;

     - infiinteaza, in conditiile legii si cu avizul Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, centre de formare si evaluare a personalului din serviciile voluntare de urgenta;

     - gestioneaza, depoziteaza, intretin si asigura conservarea aparaturii si a materialelor de protectie civila prin serviciile specializate din subordine;

     - asigura spatiile necesare functionarii inspectoratelor pentru situatii de urgenta corespunzatoare, paza si securitatea acestora si a centrelor operationale, precum si spatiile pentru depozitarea materialelor de interventie;

     - consultarea, inainte de adoptarea oricarei decizii a structurilor asociative ale autoritatilor administratiei publice locale prevazute de lege, in toate problemele care le privesc in mod direct potrivit legii si preluarea punctelor de vedere oportune in continutul proiectelor actelor normative;

     - aproba planurile anuale si de perspectiva pentru asigurarea resurselor umane, materiale si financiare destinate prevenirii si gestionarii situatiilor de urgenta;

     - autoritatile locale trebuie sa se ingrijeasca sa aibe elaborate planurile urbanistice generale ale localitatii, corelate cu prevederile hartilor de hazard si de risc natural si sa asigure respectarea prevederilor acestor documentatii;

     - autoritatile locale trebuie sa se ingrijeasca de elaborarea hartilor de identificare a hazardurilor, a hartilor de hazard si a hartilor de risc la inundatii la nivelul unitatii administrativ-teritoriale;

     - stabilirea propriilor obiective de protectie a populatiei impotriva inundatiilor si stabilirea masurilor de prevenire si interventie in cazul producerii acestora;

     - asigurarea resurselor financiare, umane si materiale pentru prevenirea fenomenului de inundatie, precum si a celor necesare interventiei operative in cazul producerii acestuia;

     - determinarea necesitatilor comunitatii locale privind resursele mobilizabile, contributii in munca, materiale de constructii, mijloace de transport, contributii financiare in caz de inundatii;

     - autoritatile locale sunt responsabile pentru mobilizarea populatiei la actiunile de aparare impotriva inundatiilor si organizarea de exercitii/aplicatii, sub conducerea organelor abilitate in vederea pregatirii interventiei operative, a evacuarii, precum si pentru diseminarea avertizarilor pentru cazuri de inundatii, mentinerea legii si a ordinei;

     - controlul utilizarii albiilor si malurilor cursurilor de apa necadastrate;

     - intretinerea corespunzatoare a infrastructurilor hidrotehnice aflate in administratia autoritatilor locale si asigurarea functionarii lor in siguranta;

     - autoritatilor locale le revin responsabilitati in ceea ce priveste informarea si educarea populatiei pentru situatii de inundatii, precum si in implicarea acesteia in realizarea de proiecte de protectie impotriva inundatiilor, protectia naturii, gestionarea resurselor de apa etc.;

     - autoritatile locale sunt responsabile pentru asigurarea scurgerii apelor provenite din precipitatii de pe micile cursuri de apa sau canale, santuri, de pe raza lor de actiune administrativa si intretinerea si imbunatatirea capacitatilor de transport ale albiilor micilor cursuri de apa ce traverseaza localitatile din jurisdictia lor;

     - autoritatile locale trebuie sa-si asigure fondurile necesare pentru a-si promova propriile optiuni de protectie locala impotriva inundatiilor;

     - autoritatile locale trebuie sa se implice in elaborarea planurilor de aparare impotriva inundatiilor prevazute in legislatia existenta privind managementul situatiilor de urgenta a comunitatilor pe care le conduc, sa stabileasca locurile de refugiu si sa asigure prevenirea si minimizarea riscurilor la inundatii a bunurilor publice/comunitare (spitale, policlinici, scoli);

     - autoritatile locale poarta responsabilitatea respectarii legislatiei in ceea ce priveste utilizarea terenurilor in zonele inundabile;

     - implementarea prevederilor planurilor de amenajare a teritoriului si decizii privind utilizarea terenurilor din zonele inundabile;

     - participarea la elaborarea hartilor de risc la inundatii;

     - organizarea actiunilor de realizare a consensului intre cei responsabili cu activitatile de protectie impotriva inundatiilor si populatie, realizarea unor grupuri de lucru pentru desemnarea celor mai bune practici in domeniul agricol si silvic destinate a reduce riscul la inundatii;

     - elaborarea propriei strategii si a propriilor planuri de protectie impotriva inundatiilor;

     - organizarea unor registre de monitorizare permanenta a inundatiilor si a efectelor acestora;

     - reabilitarea capacitatii de evacuare a podurilor si podetelor de pe caile de comunicatii aflate in jurisdictia lor;

     - controlul utilizarii terenurilor in conformitate cu planul de amenajare al teritoriului;

     - incheierea de conventii de intrajutorare in caz de inundatii cu localitatile invecinate.

     b. Actiuni in timpul producerii fenomenului de inundatii:

     - activitatile cuprinse in legislatia in vigoare privind managementul situatiilor de urgenta;

     - mentinerea in stare de functionare a drumurilor judetene si a drumurilor de acces in zonele inundate;

     - asigurarea ordinei publice si protectia vietii si a bunurilor;

     - coordonarea actiunilor de ajutor;

     - asigurarea asistentei medicale;

     - evacuarea persoanelor in locuri dinainte stabilite si asigurarea conditiilor de trai;

     - coordonarea actiunilor pentru asigurarea necesitatilor esentiale ale persoanelor sau comunitatilor izolate;

     - asigurarea sanatatii animalelor afectate de inundatii;

     - organizarea si instruirea grupurilor de voluntari in vederea participarii la actiunile de salvare-evacuare a populatiei afectate de inundatii.

     c. Actiuni dupa trecerea fenomenului:

     - mobilizarea comunitatii la actiunile privind activitatile de inlaturare a efectelor inundatiilor, de refacere a locuintelor si gospodariilor afectate de inundatii;

     - mobilizarea comunitatii la actiunile de aprovizionare cu hrana, imbracaminte si distribuirea acestora, precum si pentru cazarea in locuinte temporare;

     - actiuni pentru restabilirea serviciilor de baza si aprovizionarea cu hrana, imbracaminte, asigurarea de locuinte temporare si a igienei;

     - asigurarea conditiilor pentru asistenta sanitara;

     - coordonarea activitatilor de reconstructie si restaurare a activitatii normale;

     - organizarea activitatii de ajutor financiar;

     - gestionarea raspunsurilor la apelurile populatiei;

     - revizuirea planurilor operative de aparare pentru situatii de urgenta;

     - elaborarea unor studii privind pagubele economice, sociale si de mediu provocate de inundatii.

     K. COMUNITATILE LOCALE

     - Stabilirea propriilor obiective de aparare impotriva inundatiilor.

     - Clarificarea problemelor pe care inundatiile le ridica in fata comunitatii si organizarea de dezbateri publice asupra solutiilor propuse.

     - Elaborarea de studii socio-economice privind conditiile economice, sociale, culturale si de mediu ale comunitatii.

     - Participarea la actiunile de protectie si de aparare impotriva inundatiilor.

     - Cunoasterea locurilor de refugiu, a depozitelor de alimente pentru cazuri de urgenta.

     - Realizarea de locuinte in zonele de risc la inundatii dupa proiecte adecvate acestor zone (structura, subsoluri, numar de nivele, accese pentru o evacuare usoara etc.).

     L. CETATENII

     - Acceptarea faptului ca locuirea intr-o zona inundabila comporta riscuri.

     - Adoptarea de masuri proprii pentru reducerea riscului la inundatii la locuinte si anexe gospodaresti cu respectarea cadrului legal privind construirea si locuirea.

     - Respectarea, cunoasterea si aplicarea deciziilor organelor cu atributii si responsabilitati in gestionarea situatiilor de urgenta privind protectia, interventia, evacuarea si refacerea in cazul producerii inundatiilor.

     - Participarea ca voluntari la actiunile de salvare-evacuare a populatiei afectate de inundatii, precum si la actiunile de refacere.

     - Incheierea de asigurari pentru cazuri de inundatii.

     - Cunoasterea modului de comportare inainte, in timpul si dupa trecerea inundatiilor.

     3. INFORMAREA SI EDUCAREA POPULATIEI

     In aceasta actiune trebuie sa se implice toate autoritatile, societatea civila, cetatenii.

     - In vederea informarii si educarii populatiei in problemele inundatiilor, autoritatile cu atributii si responsabilitati in gestionarea situatiilor de urgenta provocate de inundatii vor elabora ghiduri, indrumare, pliante, afise ce vor cuprinde informatii asupra cauzelor producerii inundatiilor, a modalitatilor de prevenire a acestora, precum si a actiunilor de protectie si interventie individuala si de grup.

     - Distributia materialelor informative referitoare la prevenirea si protectia populatiei in caz de inundatii se face prin grija autoritatilor administratiei publice locale cu participarea activa a institutiilor de cult si de invatamant.

     - In zonele expuse riscului la inundatii trebuie utilizate forme speciale de comunicare cu populatia, de educare a acesteia in care trebuie sa se implice toate institutiile statului si ale comunitatii.

     - Populatia trebuie invatata cum sa se comporte inainte de inundatii, in timpul acestora, in timpul evacuarii si dupa trecerea fenomenului. Ideea de baza trebuie sa fie aceea ca fiecare comunitate situata intr-o zona inundabila trebuie sa fie adaptata inundatiilor, pornind de la ideea ca vietuirea intr-o zona inundabila atrage in mod inevitabil consecinte.

     - In vederea adaptarii la inundatii a comunitatii trebuie realizate campanii de informare adaptate pe nevoile comunitatii.

     4. TRANSMITEREA SI RECEPTIONAREA MESAJELOR DE AVERTIZARE PENTRU CAZURI DE INUNDATII

     Un loc aparte in managementul riscului la inundatii il joaca modul in care sunt transmise si receptionate mesajele de avertizare. Experienta inundatiilor produse in Romania in anul 2005, au dovedit cu prisosinta acest lucru. Mesajele trebuie sa precizeze clar si concis ce se intampla si unde, ce semnificatie au ele pentru populatia tinta si ce trebuie ea sa faca. Aceste mesaje constituie legatura critica in informatia comunicata privind inundatiile asteptate. Ele constituie semnalul pentru cei expusi riscului sa treaca la actiune inainte ca inundatiile sa se produca, ori sa atinga niveluri critice.

     Un mesaj de avertizare converteste o informatie tehnica privind predictia asupra inundatiilor si o traduce intr-un mesaj pentru cei expusi riscului. Pentru a avea succes si populatia sa reactioneze pozitiv el trebuie sa provina de la o institutie credibila (de exemplu Institutul National de Hidrologie si Gospodarire a Apelor), sa fie atat informativ cat si persuasiv si clar pentru receptori. Eficacitatea mesajului depinde foarte mult de natura comunitatii si de cunostintele acesteia privind fenomenul de inundatii. Populatia unei comunitati nu constituie un grup uniform care crede si actioneaza in acelasi mod, cu aceleasi valori, perceptii si asteptari. Exista foarte multe populatii, iar organismele responsabile pentru diseminarea avertizarii trebuie sa inteleaga pe deplin cerintele si caracteristicile populatiei specifice, sau a grupurilor din raza lor de actiune.

     Populatia difera foarte mult din punct de vedere al experientei privind inundatiile, al starii financiare sau emotionale ca si al factorilor sociali (varsta, structura familiala etc.). Constructia unui mesaj de avertizare implica o adevarata arta a comunicarii, iar specialistii in mass-media pot fi de mare ajutor. Ei pot ajuta ca mesajul sa fie:

     - scurt (spre exemplu la radio nu trebuie sa depaseasca 30 secunde de citit);

     - ordonat, astfel incat sa constituie cea mai importanta stire pentru populatie;

     - limbajul utilizat sa fie clar si sa se evite jargonul.

     Mesajul trebuie sa fie persuasiv, adica sa nasca o anumita emotie sau sentimente; limbajul trebuie sa fie retinut si sa nu fie agresiv in privinta cauzelor inundatiilor sau sa creeze panica; tonul mesajului este deosebit de important. Mesajul trebuie sa fie:

     - pozitiv, mai mult decat negativ, axat pe ce sa facem decat pe ce sa nu facem (spre exemplu: stai in casa decat nu-ti parasi locuinta);

     - sa sugereze actiunea mai mult decat inactiunea;

     - sa invite la sociabilitate mai mult decat la izolare;

     - sa fie viguros (spre exemplu: aceste inundatii au capacitatea sa spulbere vehiculele de pe sosea iar oamenii se pot ineca).

     Caile de diseminare a avertizarii la inundatii pot fi:

     - mesaje radio;

     - mesaje televizate (prezentat cu scris in miscare, la stiri sau in pauza);

     - ziare locale sau regionale;

     - telefon;

     - fax;

     - din usa in usa.

     Mesajele radio au numeroase dezavantaje mai ales in zonele metropolitane, desi exista numeroase posturi de radio. Multi nu aud intregul mesaj; alte posturi asteapta anumite ore pentru a face comunicatul. Mesajele radio sunt foarte eficace pentru gospodine si mai ales transmise inainte de micul dejun si dimineata. Mai mult, in cazul radioului, nu exista modalitatea de a afla cine a auzit mesajul, si cine nu sau cine a auzit doar o parte din mesaj.

     Din aceste motive, cel mai eficace sistem de avertizare este cel specific, transmis personal, dar persoana trebuie sa fie capabila sa relateze mesajul si sa fie credibila.

     Un lucru deosebit de important in transmiterea mesajelor de avertizare il constituie confirmarea. Problema este dificila, iar cea mai buna solutie o constituie confirmarea telefonica la Serviciul Special de Urgenta sau la centrul de informare infiintat ad-hoc in zona.

     5. ASPECTE LEGISLATIVE

     - Elaborarea unui act normativ privind managementul fenomenului de inundatii pentru protectia populatiei si a bunurilor impotriva inundatiilor care sa concentreze toate prevederile legale existente, precum si altele noi privind managementul fenomenului de inundatii; se impune reglementarea ocuparii terenurilor din zonele hidrologice destinate inundarii dirijate si a situatiei lucrarilor de amenajare a torentilor din cadrul domeniului privat.

     - Elaborarea unui act normativ pentru definirea proiectelor de interes national si de interes local si a modului lor de elaborare si de finantare.

     - Elaborarea unui act normativ pentru clasificarea obiectivelor din punct de vedere al gradului de protectie la inundatii ce trebuie asigurat sau a riscului social acceptat.

     - Elaborarea unui act normativ privind organizarea si utilizarea terenurilor limitrofe albiilor minore ale cursurilor de apa cadastrate.

     - Actorii implicati in procesul de management al inundatiilor sunt numerosi, cu multe institutii implicate, adesea cu interese divergente. Ca urmare, pentru a putea implementa prevederile strategiei apare ca necesara instituirea unei structuri guvernamentale, interministeriale care sa asigure colaborarea "actorilor" si coordonarea lor.

     - Elaborarea unui act normativ pentru reglementarea activitatilor de voluntariat pentru cazuri de inundatii, dar si pentru alte evenimente.

     - Revizuirea legislatiei existente in domeniul managementului situatiilor de urgenta generate de inundatii.

     DICTIONAR DE TERMENI

     Risc                       Probabilitatea aparitiei unor pierderi/pagube.

     Riscul este caracterizat prin probabilitate,

     expunere si vulnerabilitate. In practica,

     expunerea este adeseori incorporata in evaluarea

     consecintelor, ca urmare riscul se considera a

     avea doua componente - probabilitatea de a se

     produce un eveniment si consecintele (impactul).

     Receptor de risc           Entitate care poate fi afectata de un fenomen si

     poate suferi pagube (populatie, bunuri, habitate

     etc.).

     Analiza riscului           Metodologie de determinare obiectiva a riscului

     prin analiza si combinarea probabilitatii de

     aparitie cu consecintele.

     Evaluarea riscului         Cuprinde identificarea, evaluarea si

     interpretarea perceptiei riscului si comparatia

     cu riscul social acceptat in scopul orientarii

     deciziilor si actiunilor in procesul de

     gestionare a riscului.

     Reducerea riscului         Actiuni de reducere, fie a probabilitatii de

     (diminuare)                producere, fie a expunerii sau a vulnerabilitatii

     receptorilor, fie a tuturor acestor factori.

     Vulnerabilitate            Sensibilitatea unei comunitati in fata unui

     fenomen, susceptibilitate determinata de factori

     fizici, sociali, economici si de mediu.

     Managementul riscului      Aplicarea unor politici, proceduri si practici

     avand ca obiective identificarea riscului,

     analiza si evaluarea lui, tratarea, monitorizarea

     si reevaluarea riscului.

     Managementul inundatiilor  Include atat managementul riscului cat si

     managementul situatiilor de urgenta.

     Managementul durabil al    Managementul riscului la inundatii in contextul

     inundatiilor               managementului integrat al resurselor de apa.

     Expunere                   Cuantificarea receptorilor care pot fi

     influentati de producerea inundatiilor (exemplu:

     numarul populatiei, numarul si tipul de bunuri

     etc.).

     Consecinte                 Efectul direct al unui fenomen, eveniment,

     incident sau accident (pierderi de vieti

     omenesti, raniti, pierderi de bunuri, efecte de

     mediu etc.).

     Harti de risc              Procese de stabilire a extinderii spatiale a

     riscului (combinatie a probabilitatilor si a

     consecintelor); harta de risc este o combinatie

     intre harta de hazard si vulnerabilitate.

     Masuri preventive          Masuri si actiuni adoptate inainte de a se

     produce inundatiile (de prevenire, protectie si

     de pregatire).

     Masuri post inundatii      Masuri si actiuni ce se adopta dupa trecerea

     fenomenului de inundatii in scopul remedierii

     situatiei si a evitarii altor pagube viitoare.

     Raspuns                    Actiuni si masuri de reactie, de aparare, in

     conditiile unei provocari.


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 1854/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 1854 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 1854/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu