HOTARARE Nr.
1301 din 28 octombrie 2009
pentru aprobarea
Regulamentului-cadru de organizare si desfasurare a concursului de proiecte de
management, Regulamentului-cadru de organizare si desfasurare a evaluarii
managementului, modelului-cadru al caietului de obiective, modelului-cadru al
raportului de activitate, precum si modelului-cadru recomandat pentru
contractele de management, pentru institutiile publice de cultura
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 828 din 2 decembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 49 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008
privind managementul instituţiilor publice de cultură, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 269/2009,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă Regulamentul-cadru de
organizare şi desfăşurare a concursului de proiecte de management, prevăzut în
anexa nr. 1, Regulamentul-cadru de organizare şi desfăşurare a evaluării
managementului, prevăzut în anexa nr. 2, modelul-cadru al caietului de
obiective, prevăzut în anexa nr. 3, modelul-cadru al raportului de activitate,
prevăzut în anexa nr. 4, modelul-cadru recomandat pentru contractele de
management, prevăzut în anexa nr. 5, pentru instituţiile publice de cultură.
(2) Modelele reglementărilor prevăzute la alin. (1) se
adaptează de către autorităţile administraţiei publice centrale sau locale care
le elaborează, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008
privind managementul instituţiilor publice de cultură, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 269/2009, în funcţie de specificul instituţiei
publice de cultură căreia i se adresează.
Art. 2. -Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 87/2006 privind aprobarea
modelului Contractului de management pentru instituţiile publice de cultură,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 108 din 3 februarie
2006.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul culturii, cultelor şi patrimoniului naţional,
Theodor Paleologu
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor, interimar,
Vasile Blaga
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT-CADRU
de organizare şi desfăşurare a concursului de
proiecte de management
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Concursul de proiecte de management
pentru..................................................................(denumirea
instituţiei/ instituţiilor pentru care se organizează concursul), aflată/aflate
în subordinea Ministerului
............................................./Consiliului Judeţean
............................../ Consiliului Local
................................., denumită în continuare autoritatea, se
organizează în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 269/2009, denumită în continuare ordonanţa
de urgenţă, precum şi cu cele ale prezentului regulament.
Art. 2. - Concursul de proiecte de management se
desfăşoară conform următorului calendar, stabilit cu respectarea dispoziţiilor
art. 9 din ordonanţa de urgenţă:
a)................................, aducerea la cunoştinţa
publică a: condiţiilor de participare la concurs, caietului de obiective,
bibliografiei, prezentului regulament, precum şi a datelor de depunere a
mapelor de concurs, a proiectelor de management şi desfăşurarea etapelor
concursului;
b)..............................., depunerea
proiectelor de management de către candidaţi;
c)..............................., analiza proiectelor
de management;
d).............................., susţinerea
proiectelor de management în cadrul interviului.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea comisiei de concurs
Art. 3. - (1) Comisia de concurs, denumită în
continuare Comisia, este alcătuită din:
a).........reprezentanţi ai autorităţii;
b)..........specialişti1.
(2) Membrii Comisiei sunt numiţi prin Ordinul/Hotărârea................................................
Art. 4. - (1) Comisia are următoarele atribuţii
principale:
a) elimină din concurs proiectele de management care
conţin informaţii privind identitatea autorului;
b) analizează proiectele de management depuse de
candidaţi, acordând note pentru fiecare etapă a concursului;
c) stabileşte rezultatul concursului pe baza
rezultatelor fiecărei etape;
d).......................................(alte
atribuţii stabilite de autoritate, după caz).
(2) Comisia poate formula recomandări autorităţii
privind durata contractului de management, în limitele prevăzute la art. 11
alin. (2) lit. d) din ordonanţa de urgenţă, şi, după caz, privind conţinutul
acestuia.
(3) Lucrările şi dezbaterile din cadrul Comisiei sunt
confidenţiale.
Art. 5. - (1) Secretariatul Comisiei este asigurat prin
grija
..................................................................................................
(denumirea compartimentului de resurse umane din cadrul
autorităţii). (2) Secretariatul are următoarele atribuţii:
a) asigură condiţiile tehnico-organizatorice pentru
desfăşurarea concursului;
b) verifică legalitatea şi conformitatea documentelor
depuse de candidaţi;
c) elimină, pe bază de proces-verbal, mapele de concurs
incomplete şi pe cele care conţin documente neconforme cu cerinţele din anunţul
public şi îi anunţă pe candidaţii în cauză;
d) certifică pentru conformitatea cu originalul copiile
actelor din dosarul de concurs, pe baza documentelor originale;
e) întocmeşte pentru membrii Comisiei declaraţiile de
confidenţialitate;
f) transmite membrilor Comisiei proiectele de
management ale candidaţilor cu dosare admise;
g) participă la şedinţele Comisiei, fără drept de vot;
h) consemnează în documente redactate la finele
fiecărei etape nota fiecărui candidat;
i) aduce la cunoştinţa candidaţilor, în scris, nota
obţinută în prima etapă, în termenul prevăzut la art. 19 alin. (2) din
ordonanţa de urgenţă;
j) calculează nota fiecărui candidat şi redactează
procesul-verbal al concursului, consemnând, după caz, recomandările Comisiei;
k) aduce la cunoştinţa candidaţilor, în scris, nota
obţinută în prima etapă a concursului, în termenul prevăzut la art. 19 alin.
(2) din ordonanţa de urgenţă, şi asigură afişarea acesteia la sediul
autorităţii, la sediul instituţiei, precum şi pe pagina de internet a acesteia,
după caz;
l) aduce la cunoştinţa candidaţilor, în scris,
rezultatul concursului, în termenul prevăzut la art. 19 alin. (8) din ordonanţa
de urgenţă, şi asigură afişarea acestuia la sediul autorităţii, la sediul
instituţiei, precum şi pe pagina de internet a autorităţii, după caz;
m) asigură aducerea la cunoştinţa publică a
rezultatului final al concursului, a listei nominale a candidaţilor şi a altor
informaţii de interes public, în termenul prevăzut la art. 20 alin. (4) din
ordonanţa de urgenţă;
n)...............................................(alte
atribuţii stabilite de autoritate, după caz).
CAPITOLUL III
Analiza şi notarea proiectelor de management
Rezultatul concursului
Art. 6. - (1) Membrii Comisiei studiază individual
proiectele de management primite în format electronic şi/sau pe suport hârtie
de la secretariat.
(2) Analiza şi notarea proiectelor de management se fac
în baza criteriilor generale din caietul de obiective, prevăzute la art. 12
alin. (1) din ordonanţa de urgenţă.
(3) Comisia îşi desfăşoară activitatea în şedinţe,
organizate la sediul autorităţii, în cadrul cărora membrii acesteia:
a) analizează caietul de obiective şi stabilesc
punctajul/grila de evaluare2 pentru criteriile în baza cărora se
notează proiectele de management şi interviul;
b) dezbat, analizează şi notează proiectele de
management - pentru prima etapă a concursului;
c) acordă note pentru cea de-a doua etapă a concursului
- susţinerea, în cadrul interviului, a proiectelor de management de către
candidaţii admişi;
(4) Data, ordinea de zi şi locul de desfăşurare a
şedinţelor sunt anunţate de către secretariat cu cel puţin .................
ore/zile înainte de desfăşurarea acestora.
Art. 7. - (1) Notarea se face prin acordarea de către
fiecare membru al Comisiei de note, de la 1 la 10, pentru fiecare etapă.
(2) Nota candidatului, acordată de fiecare membru, se
calculează prin aplicarea formulei stabilite de Comisie în cadrul şedinţelor
prevăzute la art. 6 alin. (3).
(3) Rezultatul final al fiecărei candidaturi se
calculează prin media aritmetică a notelor acordate candidatului de fiecare
membru al Comisiei.
[Rezultatul final] = (nota 1 + nota 2 + nota 3 + nota 4
+ nota x)/x
x- nr. membrilor Comisiei stabilit de autoritate pentru
respectivul concurs
1 In funcţie de
tipul instituţiei publice de cultură în cauză.
2 Secretariatul
Comisiei poate înainta Comisiei propuneri privind ponderea fiecărui criteriu
şi, după caz, a subcriteriilor acestora, astfel încât notarea să se realizeze
prin acordarea unei aprecieri exacte pentru fiecare întrebare/răspuns.
CAPITOLUL IV
Soluţionarea contestaţiilor
Art. 8. - Candidaţii nemulţumiţi pot depune contestaţii
asupra modului de respectare a procedurii privind organizarea şi desfăşurarea
concursului la
................................................................(compartimentul
respectiv din cadrul autorităţii) în termen de
................................zile lucrătoare [stabilit în limita prevăzută
la art. 20 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă] de la data aducerii la
cunoştinţă a rezultatului concursului.
Art. 9. - (1) Contestaţiile se soluţionează în termenul
prevăzut la art. 20 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă.
(2) Comisia de soluţionare a contestaţiilor este
alcătuită din............membri, numiţi/desemnaţi cu respectarea dispoziţiilor
art. 21 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT-CADRU
de organizare şi desfăşurare a evaluării
managementului
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Evaluarea managementului de către
Ministerul........................../Consiliul
Judeţean............................../Consiliul Local ..................,
denumit în continuare autoritatea, pentru
......................................................................................................(denumirea
instituţiei/instituţiilor respective), aflată/aflate în subordinea sa, se face
în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008
privind managementul instituţiilor publice de cultură, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 269/2009, denumită în continuare ordonanţă de
urgenţă, precum şi cu cele ale prezentului regulament.
Art. 2. - Prezentul regulament a fost elaborat pentru
evaluarea managementului realizat în perioada..................................
(stabilită în contractul de management) şi prevederile sale se aplică pentru:
a) de
la...........................la........................- prima evaluare; sau
b) de la..................la.................; sau
c) de la....................la........................;
sau
.................................................................
x) de
la..........................la......................- evaluarea finală [în
conformitate cu prevederile art. 37 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă].
Art. 3. - (1) Evaluarea managementului se face pe baza
raportului de activitate1 întocmit de managerul
..........................................................................
(denumirea instituţiei/instituţiilor respective), denumit în continuare managerul.
(2) Raportul de activitate se depune
la............................................................ (denumirea
compartimentului respectiv din cadrul autorităţii), cu respectarea termenelor
stabilite de dispoziţiile art. 37, respectiv art. 39 alin. (1) din ordonanţa de
urgenţă.
Art. 4. - Evaluarea managementului din perioada
prevăzută la art. 2 se desfăşoară conform următorului calendar:
a)......................., depunerea raportului de
activitate;
b).........................., analiza raportului de
activitate;
c)........................., deplasarea membrilor
comisiei de evaluare, în tot sau în parte, la sediul instituţiei, după caz;
d)....................., susţinerea raportului de
activitate de către manager în cadrul unui interviu;
e)........................, comunicarea rezultatului
evaluării.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea Comisiei de evaluare
Procedura de evaluare
Art. 5. - (1) Comisia de evaluare, denumită în
continuare Comisia, este alcătuită din:
a).......reprezentanţi ai autorităţii;
b)........specialişti2.
(2) Membrii Comisiei sunt numiţi prin ordin/hotărâre a
autorităţii, pentru fiecare sesiune de evaluare.
Art. 6. - (1) Membrii Comisiei studiază individual
proiectele manageriale primite în format electronic şi/sau pe suport hârtie de
la secretariat.
(2) Comisia îşi desfăşoară activitatea în şedinţe,
organizate la sediul autorităţii, în cadrul cărora membrii acesteia:
a) analizează solicitarea transmisă de către autoritate
în vederea întocmirii raportului de activitate şi stabilesc punctajul/grila de
evaluare3 pentru criteriile în baza cărora se va nota raportul de
evaluare şi interviul;
1 Raportul de
activitate depus pentru evaluarea finală va face referire la activităţile/proiectele/programele
derulate pe întreaga perioadă de management.
2 In funcţie de
tipul instituţiei publice de cultură în cauză.
3 Secretariatul
Comisiei poate înainta Comisiei propuneri privind ponderea fiecărui criteriu
şi, după caz, a subcriteriilor acestora, astfel încât notarea să se realizeze
prin acordarea unei aprecieri exacte pentru fiecare întrebare/răspuns.
b) studiază şi evaluează raportul de activitate, în
corelare cu referatele-analiză întocmite de reprezentanţii compartimentelor de
specialitate din cadrul autorităţii;
c) se deplasează, după caz, la sediul instituţiei -
toţi sau o parte dintre membri, desemnaţi cu majoritate de voturi -, în vederea
evaluării activităţii managerului, pe baza raportului de activitate al
acestuia, raportat la prevederile contractului de management;
d) evaluează raportul de activitate pe bază de interviu
susţinut de manager;
e) dezbat, analizează şi acordă note pentru fiecare
etapă a evaluării;
f) elaborează un raport motivat asupra rezultatului
obţinut de directorul general/directorul instituţiei în urma evaluării şi face
recomandări pentru continuarea sau încetarea managementului, respectiv
reînnoirea ori rezilierea contractului de management;
g) certifică, prin semnătură, toate actele şi
documentele Comisiei, întocmite de secretariatul Comisiei;
h)..........................................(alte
atribuţii stabilite de autoritate).
(3) Data, ordinea de zi şi locul de desfăşurare a
şedinţelor Comisiei sunt anunţate de către secretar cu cel
puţin................. ore/zile înainte de desfăşurarea acestora.
Art. 7. - (1) Secretariatul Comisiei are rolul de a
organiza evaluarea şi este alcătuit din reprezentanţi ai autorităţii, după cum
urmează:
a) reprezentanţi
ai.............................(compartimentul de resurse umane din cadrul
autorităţii);
b) reprezentanţi
ai.....................................(compartimentul de specialitate din
cadrul autorităţii care coordonează domeniul în care îşi desfăşoară activitatea
managerul);
c) reprezentanţi ai....................................(compartimentul
financiar din cadrul autorităţii).
(2) Membrii secretariatului Comisiei pot participa,
după caz, la şedinţele Comisiei, fără drept de vot.
Art. 8. - (1) Reprezentanţii
.............................(compartimentul de resurse umane din cadrul
autorităţii) din cadrul secretariatului Comisiei au următoarele atribuţii:
a) transmit raportul de activitate, în copie,
reprezentanţilor ............................... (compartimentul de
specialitate din cadrul autorităţii care coordonează domeniul în care îşi
desfăşoară activitatea managerul) şi ai ....................................
(compartimentul financiar din cadrul autorităţii), în vederea întocmirii
referatelor-analiză;
b) întocmesc referatul-analiză, urmărind corelaţia
dintre raportul de activitate şi contractul de management, cu privire la
managementul resurselor umane;
c) înaintează membrilor Comisiei raportul de
activitate, însoţit de referatele-analiză;
d) consemnează la finele fiecărei etape notele
acordate;
e) calculează rezultatul evaluării;
f) consemnează, după caz, recomandările Comisiei
privind activitatea managerului, raportat la prevederile contractului de
management;
g) întocmesc procesul-verbal al fiecărei etape;
h) comunică şi aduc la cunoştinţa publică rezultatul evaluării;
i)
..................................................................... (alte
atribuţii stabilite de autoritate).
(2) Reprezentanţii
..................................... (compartimentul de specialitate din
cadrul autorităţii care coordonează domeniul în care îşi desfăşoară activitatea
managerul) din cadrul secretariatului Comisiei întocmesc şi înaintează
reprezentanţilor ........................................(compartimentul de
resurse umane din cadrul autorităţii) referatul-analiză, urmărind corelaţia
dintre raportul de activitate şi contractul de management, cu privire la
programe/proiecte şi managementul operaţional.
(3)
Reprezentanţii...................................(compartimentul financiar din
cadrul autorităţii) din cadrul secretariatului Comisiei întocmesc şi înaintează
reprezentanţilor.............................(compartimentul de resurse umane
din cadrul autorităţii) referatul-analiză, urmărind corelaţia dintre raportul
de activitate şi contractul de management, cu privire la managementul
financiar.
Art. 9. - (1) Analiza şi notarea rapoartelor de
activitate şi a interviului se fac în baza criteriilor prevăzute în raportul de
evaluare elaborat la solicitarea autorităţii, cu luarea în considerare a
modelului elaborat de Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional.
(2) Evaluarea se face prin acordarea de către fiecare
membru al Comisiei a unei note - nota A, de la 1 la 10, pentru prima etapă,
nota B, de la 1 la 10, pentru etapa a II-a, făcându-se media aritmetică a
notelor acordate de fiecare membru al Comisiei.
(3) Nota finală dată de fiecare membru se calculează
astfel: (A+ B)/2=.......
(4) Rezultatul final se calculează prin media
aritmetică a notelor acordate de fiecare membru al Comisiei, astfel:
[Rezultatul final] = (nota 1 + nota 2 + nota 3 + nota 4 + nota x)/x
x- nr. membrilor Comisiei stabilit de autoritate pentru
respectiva evaluare
CAPITOLUL III
Soluţionarea contestaţiilor
Art. 10. - Managerii nemulţumiţi pot depune contestaţii
asupra modului de respectare a procedurii privind organizarea şi desfăşurarea
evaluării la.............................(compartimentul resurse umane din
cadrul autorităţii) în termen de.........................zile lucrătoare
[stabilit în limita prevăzută la art. 42 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă] de
la data comunicării rezultatului evaluării.
Art. 11. - (1) Contestaţiile se soluţionează în
termenul prevăzut la art. 42 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.
(2) Comisia de soluţionare a contestaţiilor este
alcătuită din ............membri, numiţi cu respectarea dispoziţiilor art. 21
alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.
ANEXA Nr. 3
Model-cadru
CAIET DE OBIECTIVE
pentru concursul de proiecte de management organizat
pentru.........................................(denumirea instituţiei) din.............................
Perioada de management este de......ani (în intervalul
de minimum 3 ani şi maximum 5 ani), începând cu --/--/--------
I. Obiectivele şi misiunea instituţiei
I.1. Subordonare
In temeiul prevederilor din ....................................
(actul normativ privind organizarea şi funcţionarea autorităţii),
............................(denumirea instituţiei)
din..................................funcţionează în subordinea Ministerului
.............................../ Consiliului Judeţean....................../Consiliului
Local....................... ca........................ (tipul instituţiei:
instituţie de spectacole sau concerte/muzeu/colecţie
publică/bibliotecă/aşezământ cultural de drept public etc.)1.
Finanţarea.......................... (denumirea instituţiei) se realizează din
venituri proprii şi/sau din subvenţii/alocaţii acordate de la bugetul de
stat/local, prin bugetul.........................................(denumirea
autorităţii)2.
I.2. Obiectivele instituţiei
........................................................................................................................................................................ .......................................................
I.3. Misiunea instituţiei
........................................................................................................................................................................ .......................................................
II. Evoluţiile economice şi socioculturale ale
comunităţii în care instituţia îşi desfăşoară activitatea3
........................................................................................................................................................................ .......................................................
III. Dezvoltarea specifică a instituţiei
........................................................................................................................................................................ .......................................................
A. DATE DESPRE ACTIVITATEA, BUGETUL ŞI SPECIFICUL
INSTITUŢIEI
III.1. Obiectul de activitate
Ministerul................................................/Consiliul
Judeţean..................................../Consiliul
Local......................................., prin
activitatea.......................................(denumirea instituţiei)
din................................, asigură: (realizarea şi exploatarea
de.....; promovarea.....; încurajarea......; susţinerea...................etc).
III.2. Structura existentă
III.2.1. Scurt
istoric......................................
III.2.2.
Prezent...........................................
III.3. Personalul şi conducerea
(actuala configurare a personalului, respectiv a
conducerii instituţiei)
III.3.1. Personalul
Analiza statului de funcţii4:
|
Posturi
|
Anul
...
|
Anul
...
|
Anul
...
|
|
Total
|
|
|
|
|
Personal ...
|
|
|
|
|
Personal ....
|
|
|
|
|
Personal ...
|
|
|
|
|
Alte categorii de personal
|
|
|
|
III.3.1.1. Scurtă descriere a posturilor din instituţie
pe anul......... (anul în curs):
Total posturi5:....., din care:
• Personal/funcţii de conducere....:
(din care:.....)
• Personal/funcţii de execuţie.....
(din care:......)
III.3.1.2. Alte informaţii6 privind
managementul resurselor umane din instituţie
1 In continuare se
pot oferi candidaţilor informaţii privind principalele drepturi şi obligaţii
ale instituţiei publice de cultură, care decurg din actele normative/legile
speciale sau din alte reglementări incidente în materie.
2 Sau alte forme de
finanţare, specifice autorităţii/instituţiei publice de cultură în cauză.
3 Scurtă
descriere/prezentare a mediului economic şi sociocultural în care instituţia
îşi desfăşoară activitatea.
4 Se poate face
conform tabelului sau conform altor modele folosite de autoritate/instituţie.
5 Se oferă date
privind funcţiile de conducere (de exemplu, şef serviciu, birou, compartiment,
atelier etc.) şi de execuţie din instituţie, cu defalcarea pe categorii de
personal de specialitate, după caz.
6 Se pot oferi,
după caz, informaţii/constatări ale autorităţii privind managementul resurselor
umane.
III.3.2. Conducerea instituţiei
In prezent conducerea7 este asigurată/are o
structură ...................................................................................................................................................
Managementul8........................................................................................................................................................................ ..................................
Atribuţiile9........................................................................................................................................................................ ..........................................
Consiliul 10........................................................................................................................................................................ ..........................................
III.3.2.1. Evoluţia criteriilor de performanţă11
ale conducerii instituţiei sau, după caz, ale conducerii unor/mai multor
secţii/filiale etc, între anii...../......:
Nr. crt.
|
|
Anul
....
|
Anul
....
|
Anul
....
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
|
Denumirea criteriilor de performanţă
|
Date concrete, pe ani, privind evoluţia respectivelor criterii
|
III.3.2.2. Alte informaţii despre secţii/filiale etc,
după caz...............................
III.3.2.3. Concluzii
.......................................................................................
III.4. Bugetul
In perioada12 de la .... la......
a) au fost prevăzuţi şi realizaţi indicatorii economici
din tabelul de mai jos:
Nr. crt.
|
Categorii
|
Prevăzut (lei)
|
Realizat (lei)
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
|
Venituri proprii (totalitatea surselor atrase)
|
|
|
|
Subvenţii/Alocaţii
|
|
|
|
Cheltuieli de întreţinere, din care:
- cheltuieli de capital: investiţii
|
|
|
|
|
|
Cheltuieli de personal, din care:
- cheltuieli cu colaboratorii
|
|
|
|
|
|
Cheltuieli pe beneficiar, din care:
- din subvenţie
- din venituri proprii/surse atrase
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alte categorii
|
|
|
b) gradul de acoperire din surse atrase şi/sau din
venituri proprii a cheltuielilor instituţiei (%):......
c) veniturile proprii realizate din activitatea de
bază, specifică instituţiei, pe categorii de bilete/tarife practicate: preţ
întreg/preţ redus/bilet profesional/bilet onorific, abonamente, cu menţionarea
celorlalte facilităţi practicate: total -.......lei
- veniturile proprii realizate din alte activităţi ale
instituţiei: total -.......lei
- veniturile realizate din prestări de servicii
culturale în cadrul parteneriatelor cu alte autorităţi: total.......lei;
d) gradul de creştere a surselor atrase şi/sau a
veniturilor proprii în totalul veniturilor (%):......;
e) ponderea cheltuielilor de personal din totalul
cheltuielilor:......;
f) ponderea cheltuielilor de capital din bugetul
total:.........;
g) gradul de acoperire a salariilor din subvenţie
(%):.........;
h) ponderea cheltuielilor efectuate în cadrul
raporturilor contractuale, altele decât contractele de muncă (drepturi de
autor, drepturi conexe, contracte şi convenţii civile):........;
i) cheltuieli pe beneficiar13, din care:
- din subvenţie: total -.......lei;
- din venituri proprii: total -.......lei.
III.5. Programele
.......................................................(denumirea
instituţiei) din..............a lansat în anul14.....un număr
de.......programe pentru perioada
.................................................................. (o scurtă
descriere a acestora).
7 Se oferă date privind linia a doua/a treia de management
(directori, directori adjuncţi etc).
8 Se oferă date
privind delegarea responsabilităţilor existentă în instituţie.
9 Se oferă date, pe
baza regulamentului de organizare şi funcţionare existent, privind principalele
atribuţii ale conducerii instituţiei. Se recomandă evidenţierea aspectelor
problematice, pentru care autoritatea aşteaptă soluţii din partea candidaţilor.
10 Se oferă date
privind existenţa şi/sau activitatea organelor colegiale: consiliul
administrativ/de administraţie, după caz, consilii artistice/ştiinţifice etc.
11 Se oferă date
privind modul în care s-a efectuat conducerea instituţiei, evoluţia
principalelor criterii de evaluare a actului de conducere.
12 Datele oferite
cu privire la activitatea economico-financiară a instituţiei pot cuprinde, după
caz, perioada managementului anterior sau o altă perioadă, chiar mai scurtă, cu
condiţia ca informaţiile cuprinse să ofere o imagine suficient de clară
candidaţilor în vederea elaborării propriilor propuneri pentru viitor.
13 Spectator,
vizitator, cititor etc, în funcţie de specificul instituţiei.
14 Se recomandă
analizarea pe cât posibil a unei perioade anterioare de management sau a altei
perioade, chiar mai scurtă, cu condiţia ca informaţiile cuprinse să ofere o
imagine suficient de clară candidaţilor în vederea elaborării propriilor
propuneri pentru viitor.
III.6. Situaţia programelor
La data
de.................................................în.....................................(denumirea
instituţiei) din.....................se prezintă conform tabelului (orientativ)
de mai jos:
Nr. crt.
|
Denumirea programului15
|
Costuri prevăzute16 pe
proiect pentru (anul) în cadrul acestora
|
Costuri realizate17
pe proiect
pentru (anul)
în cadrul
acestora
|
Raportarea costurilor proiectelor
realizate la limitele valorice18 ale investiţiei în proiecte din
perioada
(de la .... la ....)
|
mici
(între... lei
şi... lei)
|
medii
(între ... lei
şi ... lei)
|
mari
(între ... lei
şi ... lei)
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
(7)
|
|
Programul a) ....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III.7. Informaţii despre secţii/filiale etc, după
caz
B. REGULAMENTUL DE ORGANIZARE Şl FUNCŢIONARE A
INSTITUŢIEI
Regulamentul de organizare şi funcţionare a instituţiei
publice de cultură, aprobat
prin......................din..............................., este cuprins în
anexa nr. 1.
IV. Sarcini şi obiective pentru management
IV. 1. Sarcini
Pentru
perioada........................................(durata proiectului de
management), managementul va avea următoarele sarcini:
• de exemplu: realizarea ....; elaborarea ....; înfiinţarea
....; crearea ....; coordonarea ...; reevaluarea şi, după caz, .....;
eficientizarea ....; clarificarea .... etc);
• îndeplinirea tuturor obligaţiilor care derivă din
aprobarea proiectului de management şi în conformitate cu
ordinele/dispoziţiile/hotărârile ordonatorului principal de credite al
Ministerului................................/Consiliului
Judeţean............................../Consiliului Local..................,
respectiv cele prevăzute în legislaţia în vigoare şi în reglementările care privesc
funcţionarea instituţiei;
• transmiterea către
Ministerul.........................../Consiliul
Judeţean............../Consiliul Local............................., conform
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul
instituţiilor publice de cultură, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 269/2009, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă, a
rapoartelor de activitate şi a tuturor comunicărilor necesare.
IV.2. Obiective
Pentru perioada........................................(durata
proiectului de management), managementul va avea ca obiectiv principal
dezvoltarea ......................................................(denumirea
instituţiei) din........, urmărind:
a) managementul resurselor umane:
(i) conducerea............................;
(ii) personalul..............................;
b) managementul economico-financiar:
(i) bugetul de venituri (subvenţii/alocaţii, surse
atrase/venituri proprii) ...................................;
(ii) bugetul de cheltuieli (personal: contracte de
muncă/convenţii/contracte încheiate în baza legilor speciale; bunuri şi
servicii; cheltuieli de capital, cheltuieli de întreţinere; cheltuieli pentru
reparaţii capitale)................................;
c) managementul administrativ:
(i) modificarea/completarea documentelor interne de
organizare şi funcţionare...................................;
(ii) reglementări prin acte
normative.....................................;
d) managementul de
proiect:...................................
V. Perioada pentru care se întocmeşte proiectul de
management
Proiectul întocmit de candidat (autor responsabil), în
baza legii române, cu respectarea prevederilor din actele normative indicate în
bibliografie, este limitat la un număr19 de.....pagini + anexe şi
trebuie să conţină punctul de vedere al candidatului asupra dezvoltării şi
evoluţiei.................................................(denumirea
instituţiei) din..............................în
perioada............../............
In întocmirea proiectului se cere utilizarea termenilor
în înţelesul definiţiilor prevăzute la art. 2 din ordonanţa de urgenţă.
In evaluarea proiectului de management se va urmări
modul în care oferta candidatului răspunde la obiectivele şi sarcinile
formulate în baza prevederilor art. 12 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă,
având în vedere următoarele prevederi, care reprezintă totodată şi criteriile
generale de analiză şi notare a proiectelor de management:
a) analiza socioculturală a mediului în care îşi
desfăşoară activitatea instituţia şi propuneri privind evoluţia acesteia în
sistemul instituţional existent;
b) analiza activităţii profesionale a instituţiei şi
propuneri privind îmbunătăţirea acesteia;
c) analiza organizării instituţiei şi propuneri de
restructurare şi/sau de reorganizare, după caz;
15 Rândurile din
coloana (2) se vor multiplica în funcţie de numărul programelor existente în
perioada analizată.
16 Coloana (3) se
completează cu date centralizate din devizele estimative aprobate pentru
proiecte. Numărul de rânduri se va completa, după caz, în funcţie de numărul de
proiecte realizate în cadrul fiecărui program.
17 Coloana (4) se
completează cu date centralizate din devizele finale/realizate pentru proiecte.
Numărul de rânduri se va completa, după caz, în funcţie de numărul de proiecte
realizate în cadrul fiecărui program.
18 In situaţia în
care managementul precedent nu stabilise limite valorice pentru investiţia în
proiecte, raportarea se poate realiza prin aprecierea comparativă a costurilor
realizate pe proiecte de aceeaşi dimensiune financiară/dimensiune financiară
apropiată.
19 La întocmirea
caietului de sarcini, autoritatea poate să impună o anumită limitare pentru
candidaţi în privinţa elaborării răspunsurilor în cadrul fiecărui
criteriu/subcriteriu.
d) analiza situaţiei economico-financiare a
instituţiei;
e) strategia, programele şi planul de acţiune pentru
îndeplinirea misiunii specifice a instituţiei, conform sarcinilor şi
obiectivelor prevăzute la pct. IV;
f) previzionarea evoluţiei economico-financiare a
instituţiei, cu menţionarea resurselor financiare necesar a fi alocate de către
autoritate.
Proiectul, structurat obligatoriu pe modelul de mai
jos, trebuie să conţină soluţii manageriale concrete, în vederea funcţionării
şi dezvoltării instituţiei, pe baza sarcinilor şi obiectivelor.
VI. Structura proiectului de management
A. Analiza socioculturală a mediului în care îşi
desfăşoară activitatea instituţia şi propuneri privind evoluţia acesteia în
sistemul instituţional existent:
a.1. instituţii/organizaţii20 care se
adresează aceleiaşi comunităţi;
a.2. participarea instituţiei în/la programe/proiecte
europene/internaţionale21;
a.3. cunoaşterea22 activităţii instituţiei
în/de către comunitatea beneficiară a acestora;
a.4. acţiuni întreprinse pentru îmbunătăţirea
promovării/activităţi de PR/de strategii media;
a.5. reflectarea instituţiei în presa de specialitate23;
a.6. profilul/portretul beneficiarului actual:
- analiza datelor obţinute;
- estimări pentru atragerea altor categorii de
beneficiari24;
a.7. beneficiarul-ţintă al activităţilor instituţiei:
- pe termen scurt;
- pe termen lung;
a.8. descrierea modului de dobândire a cunoaşterii
categoriilor de beneficiari (tipul informaţiilor: studii, cercetări, alte surse
de informare);
a.9. utilizarea spaţiilor instituţiei25;
a. 10. propuneri de îmbunătăţiri ale spaţiilor:
modificări, extinderi, reparaţii, reabilitări, după caz.
B. Analiza activităţii profesionale a instituţiei şi
propuneri privind îmbunătăţirea acesteia: b.1. analiza programelor/proiectelor
instituţiei;
b.2. analiza participării la festivaluri, gale,
concursuri, saloane, târguri etc. (în ţară, la nivel naţional/internaţional, în
Uniunea Europeană, după caz, în alte state);
b.3. analiza misiunii actuale a instituţiei: ce mesaj
poartă instituţia, cum este percepută, factori de succes şi elemente de
valorizare socială, aşteptări ale beneficiarilor etc;
b.4. concluzii:
- reformularea mesajului, după caz;
- descrierea principalelor direcţii pentru îndeplinirea
misiunii.
C. Analiza organizării instituţiei şi propuneri de
restructurare şi/sau de reorganizare, după caz: c.1. analiza reglementărilor
interne ale instituţiei şi ale actelor normative incidente;
c.2. propuneri privind modificarea reglementărilor
interne şi/sau ale actelor normative incidente;
c.3. funcţionarea instituţiilor delegării
responsabilităţilor: analiza activităţii consiliilor de conducere26,
după caz, ale celorlalte organe colegiale, propuneri de modificare a limitelor
de competenţe în cadrul conducerii instituţiei;
c.4. analiza nivelului de perfecţionare a personalului
angajat - propuneri privind cursuri de perfecţionare27 pentru
conducere şi restul personalului.
D. Analiza situaţiei economico-financiare a
instituţiei:
d.1. analiza datelor de buget din caietul de obiective,
după caz, completate cu informaţii solicitate/obţinute de la instituţie:
- bugetul de venituri (subvenţii/alocaţii, surse
atrase/venituri proprii);
- bugetul de cheltuieli (personal: contracte de
muncă/convenţii/contracte încheiate în baza legilor speciale; bunuri şi
servicii; cheltuieli de capital, cheltuieli de întreţinere; cheltuieli pentru
reparaţii capitale);
d.2. analiza comparativă28 a cheltuielilor
(estimate şi, după caz, realizate) în perioada/perioadele indicată/indicate în
caietul de obiective, după caz, completate cu informaţii solicitate/obţinute de
la instituţie:
Nr. crt.
|
Programul
|
Tipul proiectului
|
Denumirea proiectului29
|
Devizul estimat
|
Devizul realizat
|
Observaţii, comentarii, concluzii
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
(7)
|
|
|
Proiecte mici
|
|
|
|
|
Proiecte medii
|
|
|
|
|
Proiecte mari
|
|
|
|
|
|
Total:
|
Total:
|
|
Total:
|
Total:
|
|
20 Prezentare
succintă.
21 Lista
programelor/proiectelor şi o scurtă descriere a lor.
22 Lista acestor
acţiuni.
23 Nu se vor ataşa
comunicate de presă, ştiri sau anunţuri, ci doar articole (cronici, recenzii,
reportaje, anchete etc).
24 Comparativ cu
ultimul raport.
25 Cele destinate
publicului: de primire, de prezentare, de producţie, administrative, alte
spaţii folosite de instituţie.
26 Numărul
întrunirilor, data acestora.
27 Lista cuprinzând
propuneri pe funcţii de execuţie şi/sau de conducere, cu menţionarea duratei şi
tipului cursului de perfecţionare/formare profesională.
28 Tabelul trebuie
să ofere o imagine a investiţiilor făcute în proiecte (mici/medii/mari). în
cazul mai multor proiecte de acelaşi tip, se recomandă şi menţionareaseparată,
în coloanele (5) şi (6), a investiţiei planificate şi realizate pe fiecare
proiect.
29 In funcţie de
specificul fiecărei instituţii, coloana (4) „Denumirea proiectului” va conţine,
după caz, titlul producţiei artistice (spectacolelor, concertelor altor
reprezentaţii), expoziţiilor, prezentărilor publice, cercetărilor,
activităţilor specifice din biblioteci (restaurare, lectură publică, împrumut)
etc.
d.3. analiza gradului de acoperire din surse
atrase/venituri proprii a cheltuielilor instituţiei:
- analiza veniturilor proprii realizate din activitatea
de bază, specifică instituţiei, pe categorii de bilete/tarife practicate: preţ
întreg/preţ redus/bilet profesional/bilet onorific, abonamente, cu menţionarea
celorlalte facilităţi practicate;
- analiza veniturilor proprii realizate din alte
activităţi ale instituţiei;
- analiza veniturilor realizate din prestări de
servicii culturale în cadrul parteneriatelor cu alte autorităţi publice locale;
d.4. analiza gradului de creştere a surselor
atrase/veniturilor proprii în totalul veniturilor;
d.5. analiza ponderii cheltuielilor de personal din
totalul cheltuielilor;
d.6. analiza ponderii cheltuielilor de capital din
bugetul total;
d.7. analiza gradului de acoperire a salariilor din
subvenţie/alocaţie:
- ponderea cheltuielilor efectuate în cadrul
raporturilor contractuale, altele decât contractele de muncă (drepturi de
autor, drepturi conexe, contracte şi convenţii civile);
d.8. cheltuieli pe beneficiar, din care:
- din subvenţie;
- din venituri proprii.
E. Strategia, programele şi planul de acţiune pentru
îndeplinirea misiunii specifice a instituţiei, conform sarcinilor şi
obiectivelor prevăzute la pct. IV:
e.1. prezentarea strategiei culturale (artistice, după
caz) pentru întreaga perioadă de management; e.2. programele propuse pentru
întreaga perioadă de management, cu denumirea şi, după caz, descrierea30
fiecărui program, a scopului şi ţintei acestuia, exemplificări;
e.3. proiecte propuse31 în cadrul
programelor;
e.4. alte evenimente, activităţi32 specifice
instituţiei, planificate pentru perioada de management.
F. Previzionarea evoluţiei economico-financiare a
instituţiei, cu menţionarea resurselor financiare necesar a fi alocate de către
autoritate:
f.1. previzionarea evoluţiei economico-financiare a
instituţiei pentru următorii.....ani (perioada proiectului de management),
corelată cu resursele financiare necesar a fi alocate
din subvenţia/alocaţia acordată instituţiei de către Ministerul
...................................................../ Consiliul
Judeţean............................................../Consiliul
Local..............................................
• previzionarea evoluţiei cheltuielilor de personal ale
instituţiei;
• previzionarea evoluţiei veniturilor propuse a fi
atrase de către candidat, cu menţionarea surselor vizate;
f.2. previzionarea evoluţiei costurilor, cuprinsă în
anexa nr. 2, aferente proiectelor (din programele propuse), prin realizarea
unei proiecţii financiare privind investiţiile preconizate în proiecte,
cuprinsă în anexa nr. 3, pentru întreaga perioadă de management33
(de la --/--/--------la --/--/--------);
f.3. proiecţia veniturilor proprii realizate din
activitatea de bază, specifică instituţiei, pe categorii de bilete/tarife
practicate, cuprinsă în anexa nr. 4.
VII. Alte precizări
Candidaţii, în baza unei cereri motivate, pot solicita
de la ................................. (denumirea instituţiei) informaţii
suplimentare, necesare elaborării proiectelor de management (telefon........,
fax......., e-mail...........). Relaţii suplimentare privind întocmirea
proiectului de management se pot obţine şi de la
....................................... (compartimentul de specialitate) din
cadrul Ministerului ......................./Consiliului
Judeţean......................./Consiliului Local.......................,
telefon................, fax. .............., e-mail.....................,
doamna/domnul.....................................
VIII. Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentul caiet de obiective.
30 Pentru o mai
bună înţelegere autoritatea poate recomanda prin intermediul caietului de
obiective ca fiecare program să poarte elemente de identificare distinctă
(denumire), să aibă o descriere clară, inteligibilă, scop şi public-ţintă
definit/identificabil.
31 In funcţie de
specificul fiecărei instituţii, la acest punct (e.3), la formularea solicitării
privind prezentarea proiectelor, autoritatea va avea în vedere următoarele:
- în cazul instituţiilor de spectacole sau concerte
etc, se vor solicita detalii concrete (autor, titlu, creatori etc.) privind
proiectele/producţiile artistice (spectacole, concerte) pentru cel mult un an;
- în cazul aşezămintelor culturale, în cadrul
programelor legate de producerea şi exploatarea, găzduirea unor producţii
artistice, se vor solicita detalii concrete pentru cel mult un an, pentru
proiecte în cadrul programelor de formare/educative, expoziţionale etc. pentru
cel mult.....ani;
- în cazul muzeelor/colecţiilor publice, detalii
concrete privind proiectele expoziţionale, de prezentări publice, de cercetare
etc. se vor solicita pentru cel mult... ani;
- în cazul bibliotecilor, detalii concrete privind
proiectele/activităţile specifice din biblioteci (restaurare, lectură publică,
împrumut etc.) se vor solicita pentru cel mult... ani;
- în cazul altor tipuri de instituţii publice de
cultură, detalii concrete, în funcţie de specificul şi specificitatea
instituţiei în cauză, se vor solicita pentru o perioadă de cel
mult.........ani.
32 Programe, după
caz, proiecte, acţiuni, evenimente etc. ocazionale, care prin natura lor nu fac
parte din activitatea curentă a instituţiei, dar prin care managerul apreciază
că va putea facilita realizarea sarcinilor şi obiectivelor manageriale.
33 Din perspectiva
autorităţii, previzionarea cheltuielilor aferente programelor/proiectelor
reprezintă o informaţie extrem de utilă care va sta la baza negocierii
clauzelor contractului de management şi a programului minimal anual.
ANEXA Nr. 1 la caietul de obiective
Regulamentul de organizare şi funcţionare
a................
ANEXA Nr. 2 la caietul de obiective
Tabelul valori de referinţă34 ale
costurilor aferente investiţiei
Categorii de investiţii în
proiectess
|
Limite valorice ale investiţiei în
proiecte din perioada precedentă36
(de la.... la....)
|
Limite valorice ale investiţiei în
proiecte propuse37 pentru perioada de management
(de la.... la....)
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
mici
|
(de la.....lei până la........lei)
|
(de la.... lei până la.........lei)
|
medii
|
(de la.....lei până la........lei)
|
(de la.... lei până la.........lei)
|
mari
|
(de la.....lei până la........lei)
|
(de la.... lei până la.........lei)
|
34 Valorile de
referinţă pentru proiectele realizabile pe durata managementului urmează să fie
propuse de către candidat în urma analizei datelor din Subcap. III.5 şi III.6
din caietul de obiective (după caz, completate cu informaţii solicitate de la
instituţie). Limitele valorice astfel rezultate urmează a constitui: 1.
elementul de calcul pentru proiecţia financiară; şi 2. limite superioare de
cheltuieli pentru management, a căror depăşire atrage răspunderea managerului.
35 Impărţirea pe 3
categorii de referinţă (mici, medii, mari) permite previzionarea pentru
întreaga perioadă de management a costurilor legate de proiecte.
36 In lipsa altor
informaţii, pot fi utilizate datele din Subcap. III.5 şi III.6 din caietul de
obiective (după caz, completate cu informaţii solicitate de la instituţie).
37 Stabilirea
limitelor valorice maxime ale investiţiei în proiect reprezintă dimensionarea
financiară a proiectului ca unitate de referinţă pentru un interval de timp
prestabilit (perioada de management).
ANEXA Nr. 3 la caietul de obiective
Tabelul investiţiilor în programe38
Nr. crt.
|
Programe/ Surse de finanţare
|
Categorii de investiţii39 în
proiecte
|
Nr. de proiecte în primul an
(anul....)
|
Investiţie40 în proiecte
în primul an
(anul...)
|
Nr. de proiecte în anul „x"41
|
Investiţie în proiecte în anul
„x"
|
Total42 investiţie în
program
|
Primul an
|
Anul „x"
|
(0)
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
(7)
|
(8)
|
1.
|
Programul a).... 43
|
(mici).... lei
|
|
|
|
|
|
|
(medii).... lei
|
|
|
|
|
(mari).... lei
|
|
|
|
|
2.
|
TOTAL44, din care:
|
-
|
Total nr. proiecte în primul an
|
Total investiţie în proiecte în primul an (lei), din care:
|
Total nr. proiecte în anul „x"
|
Total investiţie în proiecte în anul „x" (lei), din care:
|
-
|
-
|
3.
|
Surse atrase45
|
-
|
-
|
|
-
|
|
-
|
-
|
4.
|
Bugetul autorităţii46
|
-
|
-
|
|
-
|
|
-
|
-
|
38 Tabelul devine
cel mai important document al managementului, reprezentând baza de negocierea
contractului de management în privinţa cheltuielilor materiale aferente
programelor propuse, pentru întreaga perioadă a managementului.
39 Investiţiile în
proiecte urmează a se încadra în limitele (mici, medii, mari) propuse de
candidat în tabelul valorilor de referinţă (anexa nr. 2.).
40 Candidatul
trebuie să precizeze valoarea cumulată a investiţiei, în raport cu numărul de
proiecte, din respectiva subcategorie.
41 Anul „x"
reprezintă al doilea, al treilea, după caz, al patrulea şi/sau al cincilea an
de management, în funcţie de perioada de management stabilită de autoritate.
Coloanele (5) şi (6) se vor multiplica în funcţie de numărul de ani pentru care
se întocmeşte proiectul de management. In coloana (5) candidatul trebuie să
precizeze câte proiecte aferente unei categorii doreşte să realizeze în fiecare
an al managementului, iar la coloana (6), valoarea estimată a investiţiei în
realizarea proiectului.
42 Se calculează
valoarea totală pe programe, pentru întreaga perioadă de management. Coloanele
(7) şi (8) se vor multiplica în funcţie de numărul de ani pentru care este
întocmit proiectul de management.
43 Rândul 1 se va
multiplica în funcţie de numărul programelor. Este necesară menţionarea
denumirii programului, conform descrierii făcute la pct. e.3 al proiectului de
management.
44 Se calculează
totalul pe coloanele (3), (4), (5) şi (6).
45 Rândul 3
reprezintă asumarea de către manager a atragerii de fonduri/producerii de
venituri proprii. Se completează cu estimările candidatului ca scop realizabil
autopropus privind atragerea de fonduri din alte surse decât bugetul solicitat
din partea autorităţii şi urmează a dobândi importanţă sporită cu ocazia evaluărilor
anuale ale activităţii manageriale.
46 Finanţarea care
se solicită a fi asigurată din subvenţia, după caz, alocaţia bugetară acordată
instituţiei de către autoritate.
ANEXA Nr. 4 la caietul de obiective
Tabelul veniturilor proprii realizate din
activitatea de bază, specifică instituţiei, pe categorii de bilete/tarife
practicate
Perioada
|
Nr. de proiecte47
proprii
|
Nr. de beneficiari48
|
Nr. de bilete49
|
Venituri propuse (mii lei)
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
Anul de referinţă50
|
|
|
|
|
Primul an
|
|
|
|
|
Anul x
|
|
|
|
|
TOTAL51:
|
|
|
|
|
47 Numărul de
proiecte proprii propuse (în funcţie de specificul instituţiei), fără a fi
cuprinse proiecte găzduite, evenimente ocazionale etc.
48 Beneficiarul
specific instituţiei: vizitatori, cititori, spectatori etc, după caz. Coloana
(3) va conţine estimarea privind numărul beneficiarilor, inclusiv cei care
accesează gratuit sau cu bilete onorifice/invitaţii.
49 Coloana (4) va
conţine estimările privind biletele de intrare, evidenţiate în contabilitate,
pentru care se înregistrează contravaloarea în bani, indiferent de valoarea sau
de tipul lor (bilet cu preţ întreg/redus, profesional, cu excepţia biletului
onorific cu valoare 0 lei).
50 Rândul „Anul de
referinţă" va cuprinde informaţiile aferente, oferite de autoritate în
caietul de obiective, completate, după caz, cu informaţii solicitate de la
instituţie.
51 Cifrele
reprezintă scopul realizabil în privinţa veniturilor proprii realizate din
activitatea de bază.
ANEXA Nr. 4
- model-cadru -
RAPORT DE ACTIVITATE
Prezentul raport de activitate a fost elaborat pentru
evaluarea managementului de către Ministerul ........................../
Consiliul Judeţean......................../ Consiliul Local
...................., denumit în continuare autoritatea, pentru. ...................................
(denumirea instituţiei/instituţiilor respective), aflată/aflate în subordinea
sa, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 269/2009, denumită în continuare ordonanţă
de urgenţă, precum şi cu cele ale Regulamentului de evaluare.
Analiza şi notarea raportului de activitate1
şi a interviului se fac în baza următoarelor criterii2 de evaluare3:
1. evoluţia instituţiei în raport cu mediul în care îşi
desfăşoară activitatea şi în raport cu sistemul instituţional existent;
2. îmbunătăţirea activităţii instituţiei;
3. organizarea/sistemul organizaţional al instituţiei;
4. situaţia economico-financiara a instituţiei;
5. strategia, programele şi implementarea planului de
acţiune pentru îndeplinirea misiunii specifice instituţiei, conform sarcinilor
şi obiectivelor formulate de autoritate;
6. evoluţia economico-financiara a instituţiei, pentru
următoarea perioadă de management, cu menţionarea resurselor financiare
necesare de alocat de către autoritate.
In conformitate cu prevederile contractului de
management, datele şi informaţiile din prezentul raport sunt aferente
perioadei: de la............la............, reprezentând.......(prima, a doua
evaluare etc. sau evaluarea finală, după caz).
Structura raportului de activitate
PARTEA I4
a) Evoluţia instituţiei în raport cu mediul în care îşi
desfăşoară activitatea şi în raport cu sistemul instituţional existent: a.1.
colaborarea5 cu instituţiile/organizaţiile culturale care se
adresează aceleiaşi comunităţi - tipul/forma de colaborare, după caz,
proiectele desfăşurate împreună cu acestea;
a.2. participare în calitate de partener
(coorganizator, coiniţiator, invitat, participant etc.) la programe/proiecte
europene/internaţionale6;
a.3. acţiuni de publicitare7 a proiectelor
proprii ale instituţiei;
a.4. acţiuni întreprinse pentru îmbunătăţirea
promovării/activităţi de PR/de strategii media;
a.5. apariţii în presa de specialitate - dosar de presă
aferent perioadei de raportare8;
a.6. profilul beneficiarului actual:
- analiza cifrelor estimate comparativ cu cele
realizate;
- estimări pentru atingerea altor categorii de
beneficiari9;
a.7. realizarea unor studii vizând cunoaşterea
categoriilor de beneficiari - măsurători cantitative şi calitative efectuate în
perioada raportată;
- beneficiarul-ţintă al programelor:
- pe termen scurt;
- pe termen lung;
a.8. analiza utilizării spaţiilor instituţiei10;
a.9. îmbunătăţiri aduse spaţiilor în perioada
raportată: modificări, extinderi, reparaţii, reabilitări, după caz.
b) Imbunătăţirea activităţii profesionale a
instituţiei:
b.1. proiectele proprii realizate în cadrul programelor
la sediul instituţiei;
b.2. proiecte proprii realizate în cadrul programelor
în afara sediului instituţiei (în proximitate: judeţ, judeţe limitrofe, alte
judeţe, alte ţări etc);
b.3. participări la festivaluri, gale, concursuri,
saloane, târguri etc. (în ţară, la nivel naţional/internaţional, în Uniunea
Europeană, după caz, în alte state);
b.4. proiecte realizate ca partener/coproducător.
c) Organizarea/Sistemul organizaţional al instituţiei;
c.1. măsuri de reglementare internă în perioada
raportată;
c.2. propuneri de reglementare prin acte normative,
înaintate autorităţii în perioada raportată, după caz; c.3. delegarea
responsabilităţilor11: activitatea consiliilor de conducere, după
caz, ale celorlalte organe colegiale, modificarea limitelor de competenţe în
cadrul conducerii pe perioada evaluată etc;
c.4. perfecţionarea personalului - cursuri de
perfecţionare12 pentru conducere şi restul personalului:
- evaluarea13 personalului din instituţie;
- promovarea personalului din instituţie;
c.5. măsuri luate14 în urma controalelor,
verificării/auditării din partea autorităţii sau ale altor organisme de
control, în perioada raportată.
1 Raportul de
activitate depus pentru evaluarea finală va face referire la
activităţile/proiectele/programele derulate pe întreaga perioadă de management.
2 Enumerarea este
limitativă. Autoritatea nu poate modifica/completa/nuanţa criteriile a)-)f. In
funcţie de specificul şi de specificităţile instituţiei pot fi
modificate/completate/nuanţate subpunctele fiecărui criteriu de evaluare.
3 Criteriile sunt
stabilite cu luarea în considerare a prevederilor art. 12 din ordonanţa de
urgenţă.
4 Autoritatea poate
limita numărul de pagini al raportului de evaluare şi poate indica întinderea
maximă admisă pentru fiecare criteriu/subcriteriu.
5 Prezentare
succintă.
6 Lista programelor/proiectelor
şi o scurtă descriere a lor.
7 Lista acestor
acţiuni.
8 Nu se vor ataşa
comunicate de presă, ştiri sau anunţuri, ci doar articole (cronici, recenzii,
reportaje, anchete etc).
9 Comparativ cu
ultimul raport.
10 Cele destinate
publicului: de primire, de prezentare, de producţie, administrative, alte
spaţii folosite de instituţie.
11 Numărul
întrunirilor, data acestora.
12 Lista nominală
cu menţionarea duratei şi tipului cursului de perfecţionare/formare
profesională.
13 Premieri, acordări
de prime, comisii de disciplină (măsuri, sancţiuni dispuse), altele. Nu se
solicită descrierea evaluării anuale a personalului, rezultatele acesteia.
14 Extras din
măsurile dispuse prin procesele-verbale, modul în care s-au realizat.
d) Situaţia economico-financiară a instituţiei;
d.1. execuţia bugetară a perioadei raportate:
- bugetul de venituri (subvenţii/alocaţii, surse
atrase/venituri proprii);
- bugetul de cheltuieli (personal: contracte de
muncă/convenţii/contracte încheiate în baza legilor speciale; bunuri şi
servicii; cheltuieli de capital, cheltuieli de întreţinere; cheltuieli pentru
reparaţii capitale);
d.2. date comparative15 de cheltuieli
(estimări şi realizări) în perioada raportată:
Nr. crt.
|
Programul
|
Tipul proiectului
|
Denumirea proiectului16
|
Devizul estimat
|
Devizul realizat
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
|
|
proiecte mici
|
|
|
|
|
proiecte medii
|
|
|
|
|
proiecte mari
|
|
|
|
|
Total:
|
Total:
|
|
Total:
|
Total:
|
d.3. gradul de acoperire din surse atrase/venituri
proprii a cheltuielilor instituţiei (%):
- veniturile proprii realizate din activitatea de bază,
specifică instituţiei pe categorii de bilete/tarife practicate: preţ
întreg/preţ redus/bilet profesional/bilet onorific, abonamente, cu menţionarea
celorlalte facilităţi practicate;
- veniturile proprii realizate din alte activităţi ale
instituţiei;
- venituri realizate din prestări de servicii culturale
în cadrul parteneriatelor cu alte autorităţi publice locale;
d.4. gradul de creştere a surselor atrase/veniturilor
proprii în totalul veniturilor (%);
d.5. ponderea cheltuielilor de personal din totalul
cheltuielilor;
d.6. ponderea cheltuielilor de capital din bugetul
total;
d.7. gradul de acoperire a salariilor din subvenţie
(%);
- ponderea cheltuielilor efectuate în cadrul
raporturilor contractuale, altele decât contractele de muncă (drepturi de
autor, drepturi conexe, contracte şi convenţii civile);
d.8. cheltuieli pe beneficiar, din care:
- din subvenţie/alocaţie;
- din venituri proprii.
e) Strategia, programele si implementarea planului de
acţiune pentru îndeplinirea misiunii specifice instituţiei, conform sarcinilor
şi obiectivelor managementului:
e.1. scurtă analiză a programelor (eficacitatea
acestora în funcţie de răspunsul comunităţii la proiectele incluse în acestea);
e.2. scurtă analiză a proiectelor din cadrul
programelor (eficacitatea acestora în funcţie de răspunsul comunităţii la
proiectele incluse în acestea);
e.3. analiza programului minimal realizat, în raport cu
cel propus, în corelaţie cu subvenţia/alocaţia primită:
Programul/ Proiectul
|
Scopul
|
Beneficiari
|
Perioada de realizare
|
Finanţarea
(subvenţie/alocaţie şi surse
atrase/venituri
proprii)
|
Observaţii
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
Denumirea iniţială /modificată
|
Declarat/ Atins
|
Estimat/ Realizat
|
Estimat/ Realizat
|
Estimat/Realizat
|
|
e.4. managementul de proiect: centralizatorul17
de programe/proiecte/beneficiari:
Nr. crt.
|
Programul
|
Tipul proiectului
|
Numărul de proiecte
|
Numărul 18 de...*)
|
Numărul de beneficiari
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
|
|
proiecte mici
|
|
|
|
|
proiecte medii
|
|
|
|
|
proiecte mari
|
|
|
|
|
|
Total:
|
|
Total:
|
Total:
|
15 Tabelul trebuie
să ofere o imagine a investiţiilor făcute în proiecte (mici/medii/mari). în
cazul mai multor proiecte de acelaşi tip, se recomandă şi menţionarea separată,
în coloanele (5) şi (6), a investiţiei planificate şi realizate pe fiecare
proiect.
16 In funcţie de
specificul fiecărei instituţii, coloana (4), „Denumirea proiectelor" va
conţine, după caz, titlul producţiei artistice (spectacolelor, concertelor
altor reprezentaţii), expoziţiilor, prezentărilor publice, cercetărilor,
activităţilor specifice din biblioteci (restaurare, lectură publică, împrumut)
etc.
17 Tabelul trebuie
să ofere o imagine a impactului proiectelor (mici/medii/mari) asupra beneficiarilor.
In cazul mai multor proiecte de acelaşi tip, se recomandă şi menţionarea
separată, în coloanele (5) şi (6), a impactului pe fiecare proiect. Numărul de
beneficiari (spectatori, vizitatori etc.) poate fi doar cel rezultat din
înregistrările în evidenţele contabile ale instituţiei, indiferent de categoria
de bilete - preţ întreg, redus, profesional, onorific etc.
18 In funcţie de
specificul fiecărei instituţii, coloana (5) va conţine numărul de contacte
nemijlocite cu diferitele categorii de beneficiari ai proiectelor: după caz,
spectacole, concerte, alte reprezentaţii, expoziţii, prezentări publice etc.
e.5. evidenţierea19 numărului de beneficiari
ai proiectelor instituţiei în afara sediului;
e.6. servicii culturale oferite20 de
instituţie în cadrul programelor proprii, rezultate din misiunea acesteia,
altele decât cele din programul minimal, după caz;
e.7. alte servicii oferite21 comunităţii
căreia se adresează instituţia, după caz;
e.8. indice de ocupare a sălilor/spaţiilor destinate
beneficiarilor (la sediu) (%).
f) Evoluţia economico-financiară a instituţiei, pentru
următoarea perioadă de management, cu menţionarea resurselor financiare
necesare de alocat de către autoritate:
f.1. tabelul valorilor de referinţă din proiectul de
management, actualizat/concretizat pentru următoarea perioadă de raportare a
managementului;
f.2. tabelul investiţiilor în programe din proiectul de
management, actualizat/concretizat pentru următoarea perioadă de raportare a
managementului;
f.3. tabelul veniturilor proprii realizate din
activitatea de bază, specifică instituţiei pe categorii de bilete/tarife
practicate din proiectul de management, actualizat/concretizat pentru
următoarea perioadă de raportare a managementului;
f.4. proiecţia22 obiectivelor pentru următoarea
perioadă de raportare a managementului, în raport cu lista obiectivelor
prevăzute în contractul de management;
f.5. analiza swot a următoarei perioade de raportare a
managementului, după caz;
f.6. propuneri pentru următoarea perioadă de raportare
a managementului privind indicele de ocupare a spaţiilor destinate
beneficiarilor.
PARTEA a II-a
(Opţional)
Propuneri23 privind modificarea şi/sau
completarea clauzelor contractuale, formulate, după caz, în baza prevederilor
art. 39 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.
19 Prezentarea
sintetică a evoluţiei numărului de participanţi/beneficiari ai proiectelor
instituţiei în afara sediului acesteia. Numărul de beneficiari (spectatori,
vizitatori etc.) poate fi doar cel rezultat din înregistrările în evidenţele
contabile ale instituţiei, indiferent de categoria de bilete - preţ întreg,
redus, profesional, onorific etc.
20 Lista
programelor/proiectelor/acţiunilor realizate în afara programului minimal şi o
foarte scurtă descriere.
21 Lista activităţilor
nespecifice instituţiei, necuprinse în programele acesteia, şi o foarte scurtă
descriere.
22 Proiecţia
obiectivelor pentru continuarea implementării proiectului de management, în
funcţie de evoluţia în timp a fiecărui obiectiv prevăzut la pct. nr. 2 (lit.
a-d) din anexa nr. 3 la contractul de management.
23 Propunerile
trebuie să respecte cadrul general instituit prin proiectul de management
aprobat de autoritate şi să fie motivate.
ANEXA Nr. 5
- model-cadru recomandat1 -
CONTRACT DE MANAGEMENT
Incheiat în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 269/2009, denumită în continuare ordonanţa
de urgenţă.
I. Părţile contractului
Art. 1. - 1.
Ministerul.............................../Consiliul Judeţean
.................................../ Consiliul
Local...................................., cu sediul în
......................................................................., reprezentat
prin doamna/domnul ........................................................,
ministru al............................/ preşedinte
al......................../primar
al............................................., denumit în continuare autoritatea,
şi
2.
Doamna/Domnul................................................, în calitate de
manager al......................................................, domiciliat
în......................................................., posesor al cărţii de
identitate seria.......nr..........., eliberată de Poliţia...................,
Secţia......, la data de...................,
CNP............................................., denumit în continuare manager,
au încheiat prezentul contract de management, cu respectarea următoarelor
clauze:
II. Obiectul contractului
Art. 2. - Prin prezentul contract de management, managerul
se obligă să asigure organizarea, gestionarea şi conducerea
activităţii.................................., denumită în continuare instituţia,
pe baza cererii definite de autoritate în caietul de obiective2,
cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, în schimbul unei remuneraţii
acordate de autoritate.
III. Durata contractului
Art. 3. - Prezentul contract de management se încheie
pe durată determinată, producând efecte de la data
.......................................până la data încetării termenului pentru
care a fost întocmit şi aprobat proiectul de management, prevăzut în anexa nr.
1, respectiv până la data de.........................................
IV. Remuneraţia managerului
Art. 4. - (1) Pentru activitatea prestată conform
dispoziţiilor prezentului contract de management, managerul primeşte de la
instituţie, din subvenţiile bugetare asigurate de autoritate în acest scop, o
remuneraţie lunară al cărei cuantum se stabileşte la nivelul salariului maxim
brut plătit în instituţie, majorat cu.....%3 , în valoare brută
de.............................lei/lunar, fără a mai fi aplicată indemnizaţia
de conducere, din care se reţin impozitul şi contribuţiile la bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul
fondului naţional unic de asigurare socială de sănătate.
(2) Remuneraţia se actualizează, prin raportare la
salariul maxim brut plătit în instituţie, prin act adiţional la prezentul
contract de management.
(3) Remuneraţia prevăzută la alin. (1) se acordă
managerului la data de.......a fiecărei luni.
1 In conformitate
cu prevederile art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, managementul
instituţiilor publice de cultură poate fi asigurat şi de o persoană juridică de
drept privat, situaţie în care modelul-cadru al contractului de management va
fi adaptat în mod corespunzător.
2 Dispoziţie
valabilă în cazul contractelor încheiate cu câştigătorii concursurilor de
proiecte de management organizate după data intrării în vigoare a ordonanţei de
urgenţă.
3 Majorarea de până
la 55%, stabilită în conformitate cu prevederile art. 28 alin. (2) şi (3) din
ordonanţa de urgenţă.
Art. 5. - Remuneraţia lunară a managerului se poate
diminua sau majora în funcţie de rezultatul fiecărei evaluări, raportat la
realizarea obiectivelor şi criteriilor de performanţă stabilite prin prezentul
contract de management, precum şi la sumele alocate anual de autoritate pentru
programul minimal.
Art. 6. -In perioada cuprinsă între data semnării
prezentului contract şi luna decembrie 2009, în cazul în care remuneraţia
managerului depăşeşte nivelul indemnizaţiei prevăzute de lege pentru funcţia de
secretar de stat, se aplică dispoziţiile art. IV din Legea nr. 203/2009 pentru
aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2008 privind măsuri
economico-financiare la nivelul unor operatori economici.
V. Drepturile şi obligaţiile părţilor
Art. 7. - Drepturile şi obligaţiile managerului:
(1) Managerul are, în principal, următoarele drepturi:
a) să beneficieze de condiţii corespunzătoare pentru
realizarea obiectului prezentului contract de management;
b) să primească remuneraţia prevăzută la cap. IV pentru
activitatea prestată conform dispoziţiilor prezentului contract de management;
c) să i se deconteze cheltuielile de cazare, diurnă,
transport şi alte cheltuieli, pe bază de documente justificative, pentru
deplasările în interesul instituţiei, efectuate în ţară şi în străinătate, din
bugetul instituţiei sau, după caz, al autorităţii, cu aprobarea ordonatorului
principal de credite al acesteia;
d) să beneficieze de locuinţă de serviciu/de o sumă
forfetară în cuantum de.......lei/lună pentru a-şi asigura cazarea, de
decontarea cheltuielilor de transport..................................4;
e) să formuleze, în cuprinsul raportului de activitate,
propuneri motivate privind modificarea şi/sau completarea clauzelor prezentului
contract de management, cu respectarea cadrului general instituit prin proiectul
de management şi să propună, pentru următoarea perioadă de raportare, noi
proiecte în cadrul programului care face obiectul contractului de management;
f) să reanalizeze sumele necesare realizării
programului, în raport cu angajamentele propuse în proiectul de management, şi
să negocieze anual programul minimal5;
g) să negocieze anual remuneraţia6;
h) să prezinte un nou proiect de management, în cazul
în care rezultatul evaluării finale este situat peste nota 9, elaborat în
conformitate cu cerinţele caietului de obiective întocmit de autoritate, în
condiţiile legii;
i).........................................................(alte
drepturi stabilite de părţi, în condiţiile legii).
(2) Managerul are, în principal, următoarele obligaţii:
a) să asigure gestionarea şi administrarea corectă,
eficientă, în condiţiile legii, a bugetului şi patrimoniului instituţiei;
b) să îndeplinească obligaţiile asumate, aferente
proiectului de management, prevăzut în anexa nr. 1;
c) să îndeplinească programele şi proiectele asumate în
cadrul programului minimal propriu prevăzut în anexa nr. 2;
d) să îndeplinească obiectivele şi criteriile de
performanţă prevăzute în anexa nr. 3;
e) să înainteze autorităţii raportul de activitate
anual, în termen de 15 zile lucrătoare de la depunerea situaţiilor financiare
anuale;
f) să elaboreze şi să aplice strategii specifice, în
măsură să asigure desfăşurarea în condiţii performante a activităţii curente şi
de perspectivă a instituţiei;
g) să elaboreze şi să propună spre aprobare autorităţii
proiectul de buget al instituţiei;
h) să asigure respectarea destinaţiei
subvenţiilor/alocaţiilor bugetare aprobate de ordonatorul principal de credite;
i) să ia măsuri pentru asigurarea pazei instituţiei şi
a serviciilor de prevenire şi stingere a incendiilor;
j) să stabilească măsuri privind protecţia muncii şi să
faciliteze cunoaşterea de către salariaţi a normelor de securitate a muncii;
k).........................................................(alte
obligaţii stabilite de părţi, în condiţiile legii).
Art. 8. - Drepturile şi obligaţiile autorităţii
(1) Autoritatea are, în principal, următoarele
drepturi:
a) să efectueze anual evaluarea managementului, conform
dispoziţiilor art. 14-16 din prezentul contract de management, în condiţiile
legii;
b) să solicite managerului prezentarea raportului de
activitate, în termen de 15 zile lucrătoare de la depunerea situaţiilor
financiare anuale;
c) să diminueze sau să majoreze remuneraţia
managerului, în funcţie de rezultatul fiecărei evaluări, raportat la obiectivele
şi criteriile de performanţă stabilite în prezentul contract de management;
d) să reanalizeze sumele necesare realizării
programului, în raport cu angajamentele propuse de manager în proiectul de
management, şi să negocieze anual programul minimal7;
e) să negocieze anual remuneraţia managerului8;
f).........................................................(alte
drepturi stabilite de părţi, în condiţiile legii).
(2) Autoritatea are, în principal, următoarele
obligaţii:
a) să acorde managerului toate drepturile care decurg
din contractul de management şi din lege;
b) să asigure instituţiei subvenţiile bugetare necesare
pentru plata remuneraţiei managerului, prevăzută la cap. IV din prezentul
contract de management;
c) să asigure locuinţa de serviciu/cazarea/să deconteze
transportul managerului în cuantumul prevăzut la art. 7 alin. (1) lit. d)9;
d) să reanalizeze periodic sumele necesare realizării
programelor, în raport cu valorile propuse în proiectul de management;
e).........................................................(alte
obligaţii stabilite de părţi, în condiţiile legii).
4 In cazul
managerilor care nu au domiciliul în localitatea unde se află sediul
instituţiei.
5 In conformitate
cu prevederile art. 25 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.
6 Conform
prevederilor art. 28 alin. (3) şi (4) din ordonanţa de urgenţă.
7 In conformitate
cu prevederile art. 25 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă;
8 Conform
prevederilor art. 28 alin. (3) şi (4) din ordonanţa de urgenţă.
9 In cazul
managerilor care nu au domiciliul în localitatea unde se află sediul
instituţiei.
VI. Limitele de competenţă
Art. 9. - Pentru realizarea obiectului prezentului
contract de management, managerul dispune de următoarele competenţe:
a) decide asupra modului de utilizare a bugetului
aprobat al instituţiei, conform prevederilor prezentului contract de
management, cu respectarea prevederilor legale, fiind ordonator terţiar de
credite;
b) adoptă măsuri în vederea îndeplinirii prevederilor
bugetului anual de venituri şi cheltuieli al instituţiei, pentru dezvoltarea şi
diversificarea surselor de venituri extrabugetare, în condiţiile
reglementărilor legale în vigoare;
c) selectează, angajează, promovează, sancţionează şi
concediază personalul salariat, în condiţiile legii;
d) negociază clauzele contractelor de muncă, în
condiţiile legii;
e) dispune, în funcţie de rezultatele evaluării
performanţelor profesionale ale salariaţilor, menţinerea, diminuarea sau
creşterea drepturilor salariale ale acestora, precum şi alte măsuri legale care
se impun;
f) stabileşte atribuţiile de serviciu pe compartimente
ale personalului angajat, conform regulamentului de organizare şi funcţionare a
instituţiei, precum şi obligaţiile profesionale individuale de muncă ale
personalului de specialitate, aprobate prin fişele de post;
g) reprezintă instituţia în raporturile cu terţii;
h) încheie acte juridice de conservare, administrare
sau dispoziţie în numele şi pe seama instituţiei, în condiţiile legii;
i) negociază clauzele contractelor încheiate conform
prevederilor Codului civil sau, după caz, conform legilor speciale;
j) alte competenţe încredinţate prin ordin/hotărâre a
ordonatorului principal de credite al autorităţii.
Art. 10. - (1) Autoritatea asigură managerului, în
limita prevederilor legale şi ale prezentului contract de management, deplină
libertate în organizarea, gestionarea şi conducerea activităţii instituţiei.
(2) Managerul este obligat să îşi exercite drepturile
şi responsabilităţile care fac obiectul prezentului contract de management în
interesul instituţiei. Managerului îi sunt interzise orice activităţi şi
manifestări de natură să prejudicieze interesul şi prestigiul instituţiei.
Art. 11. - Pe durata prezentului contract de
management, managerul este obligat să păstreze cu rigurozitate
confidenţialitatea asupra datelor şi informaţiilor referitoare la activitatea
instituţiei, care au un astfel de caracter sau care sunt stabilite ca având un
astfel de caracter de către autoritate.
VII. Programul minimal, obiective şi criterii de
performanţă
Art. 12. - (1) Programul minimal este prevăzut în anexa
nr. 2.
(2) Programul minimal se negociază anual, de autoritate
şi manager, în trimestrul III, în baza propunerilor din proiectul de
management.
(3) Ca urmare a negocierii prevăzute la alin. (2) se
aprobă programul minimal anual şi sumele necesare realizării acestuia, în
termen de.......................zile de la aprobarea bugetului autorităţii, şi
se cuprinde în acte adiţionale la prezentul contract de management.
Art. 13. - (1) Obiectivele şi criteriile de performanţă
sunt prevăzute în anexa nr. 3.
(2) Obiectivele şi criteriile de performanţă se
renegociază anual, în condiţiile prevăzute la art. 12 alin. (2)-(3).
VIII. Evaluarea managementului
Art. 14. - (1) Prin evaluarea managementului autoritatea
verifică modul în care au fost realizate obligaţiile asumate de manager prin
prezentul contract de management, în raport cu resursele financiare alocate.
(2) Evaluarea se face prin analizarea proiectelor
realizate în cadrul programelor propuse şi, după caz, va ţine cont şi de
activităţile realizate, altele decât cele din programul minimal.
Art. 15. - Evaluarea managementului se realizează în
conformitate cu prevederile ordonanţei de urgenţă şi ale Regulamentului de
evaluare, pe baza raportului de activitate înaintat de manager în termen de 15
zile lucrătoare de la depunerea situaţiilor financiare anuale.
Art. 16. - Evaluările sunt efectuate anual, după cum
urmează:
a) prima
evaluare......................../................./......................;
b) a doua
evaluare......................../................./....................;
................................................................................................
x) evaluarea finală......./......./.......- (termen
stabilit cu respectarea dispoziţiilor art. 37 alin. (2) din ordonanţa de
urgenţă).
IX. Clauze speciale
Art. 17. - (1) In activitatea sa, managerul este
asistat de organisme colegiale - consiliul administrativ şi consiliul artistic.
(2) In executarea prezentului contract de management, managerul poate fi
asistat de o echipă managerială din care vor face parte unul sau mai mulţi
directori generali adjuncţi ori directori adjuncţi.
X. Răspunderea contractuală
Art. 18. - Pentru neîndeplinireasau pentru îndeplinirea
necorespunzătoare a obligaţiilor stabilite în prezentul contract de management
părţile răspund potrivit reglementărilor legale.
Art. 19. - (1) Managerul răspunde pentru daunele
produse instituţiei prin orice act al său contrar intereselor instituţiei şi
autorităţii, prin acte de gestiune imprudentă, prin utilizarea abuzivă sau
neglijentă a fondurilor instituţiei.
(2) In cazul în care există indicii privind săvârşirea
unei infracţiuni în legătură cu executarea prezentului contract de management,
autoritatea are obligaţia de a sesiza de îndată organele competente.
XI. Clauza penală, forţa majoră
Art. 20. - (1) Neîndeplinirea obiectivelor,
nerespectarea programului minimal din motive imputabile managerului,
nerealizarea obiectivelor şi/sau criteriilor de performanţă stabilite prin
prezentul contract de management, constatate în cadrul evaluării periodice,
determină diminuarea remuneraţiei managerului cu .......%, prin act adiţional
la prezentul contract de management.
(2) Diminuarea remuneraţiei produce efecte până la
aprobarea rezultatului final al evaluării următoare.
Art. 21. - (1) Forţa majoră este stabilită şi
constatată în condiţiile legii.
(2) Forţa majoră exonerează părţile contractante de
îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract de management, pe
toată perioada în care aceasta acţionează.
(3) Indeplinirea contractului va fi suspendată în
perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se
cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
(4) Partea contractantă care invocă forţa majoră are obligaţia
de a notifica celeilalte părţi, în termen de 15 zile calendaristice şi în mod
complet, producerea acesteia şi de a lua orice măsuri care îi stau la
dispoziţie în vederea limitării consecinţelor.
(5) Dacă forţa majoră acţionează sau se estimează că va
acţiona o perioadă mai mare de 6 luni, fiecare parte va avea dreptul să
notifice celeilalte părţi încetarea de plin drept a prezentului contract de
management, fără ca vreuna dintre părţi să poată pretinde celeilalte
daune-interese.
XII. Modificarea contractului de management
Art. 22. - Prevederile prezentului contract de
management pot fi modificate prin act adiţional, cu acordul ambelor părţi.
Art. 23. - Părţile vor adapta contractul de management
corespunzător reglementărilor legale intervenite ulterior încheierii actului
adiţional şi care îi sunt aplicabile.
XIII. Suspendarea contractului de management
Art. 24. - (1) Suspendarea prezentului contract de
management are ca efect suspendarea prestării activităţii de către manager şi a
acordării remuneraţiei de către instituţie.
(2) Pe durata suspendării pot continua să existe alte
drepturi şi obligaţii ale părţilor decât cele prevăzute la alin. (1), dacă
acestea sunt prevăzute în legi speciale.
(3) In cazul suspendării prezentului contract de
management din cauza unei fapte imputabile managerului, pe durata suspendării
acesta nu va beneficia de niciun drept care rezultă din calitatea sa de
manager.
Art. 25. - Contractul de management se suspendă de
drept în următoarele cazuri:
a) managerul este arestat preventiv, în condiţiile
Codului de procedură penală;
b) forţă majoră, în condiţiile art. 21 alin. (3) din
prezentul contract de management;
c) alte cazuri expres prevăzute de lege.
Art. 26. - (1) Contractul de management se suspendă la
iniţiativa autorităţii în cazul în care aceasta a formulat plângere penală
împotriva managerului sau acesta a fost trimis în judecată pentru fapte penale
incompatibile cu executarea prezentului contract de management, până la
rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti.
(2) In situaţiile prevăzute la alin. (1), dacă se
constată nevinovăţia managerului, acesta îşi reia activitatea în baza
prezentului contract de management, beneficiind, în temeiul normelor şi
principiilor răspunderii civile contractuale, de o despăgubire egală cu
remuneraţia şi celelalte drepturi de care a fost lipsit pe perioada suspendării
contractului.
Art. 27. - Contractul de management se suspendă, prin
acordul părţilor, la solicitarea managerului, pentru cazuri justificate.
Art. 28. - Pe durata suspendării contractului
autoritatea dispune măsurile necesare în vederea asigurării managementului
instituţiei.
XIV. Incetarea contractului de management
Art. 29. - (1) Prezentul contract de management
încetează în următoarele cazuri:
a) rezultatul evaluării managementului este
nesatisfăcător;
b) expirarea duratei pentru care a fost încheiat;
c) managerul nu mai îndeplineşte oricare dintre
condiţiile prevăzute la art. 3 din ordonanţa de urgenţă;
d) renunţarea managerului la mandatul încredinţat;
e) prin acordul părţilor;
f) decesul sau punerea sub interdicţie judecătorească a
managerului;
g) forţă majoră, în condiţiile prevăzute la art. 21
alin. (5).
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) lit. d), managerul
va acorda un preaviz de cel puţin 30 de zile.
XV. Soluţionarea litigiilor
Art. 30. - Litigiile izvorâte din încheierea,
executarea, modificarea, încetarea şi interpretarea clauzelor prezentului
contract de management sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti de
contencios administrativ, în condiţiile legii.
XVI. Dispoziţii finale
Art. 31. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul contract de management.
Art. 32. - (1) In cazul în care managerul deţine o
funcţie de execuţie în instituţie, contractul individual de muncă pentru
funcţia respectivă se suspendă.
(2) Suspendarea contractului individual de muncă
prevăzut la alin. (1) îşi produce efectele de la data încheierii prezentului
contract de management până la data încetării acestuia, în una dintre
modalităţile legale.
Art. 33. - (1) Durata prezentului contract nu poate fi
prelungită.
(2) In situaţia prevăzută la art. 44 din ordonanţa de
urgenţă, dacă rezultatul analizei noului proiect de management se situează
peste nota 7, între autoritate şi manager se va încheia un nou contract de
management.
Art. 34. - Prezentul contract se completează de drept
cu dispoziţiile ordonanţei de urgenţă.
Art. 35. - Prezentul contract de management a fost
întocmit în 2 (două) exemplare, fiecare cu valoare de original, câte unul
pentru fiecare parte.
Autoritate,
...........................................................................
Manager,
...........................................................................
ANEXA Nr. 1 la Contractul de management
PROIECTUL DE MANAGEMENT
ANEXA Nr. 2 la Contractul de management
- model -
PROGRAM MINIMAL ANUAL
1. Denumirea instituţiei10
2. Lista11 programelor şi proiectelor
culturale (după caz, artistice/muzeale etc.) proprii prevăzute în proiectul de
management pentru perioada de management de la .../.../......la .../.../......
a) tabelul primului an de management12;
b) tabelul următorilor ani de management13
(în funcţie de cerinţele autorităţii, formulate în caietul de obiective).
3. Programul minimal: Lista14 programelor şi
proiectelor culturale (după caz, artistice/muzeale etc.) pentru anul .....,
negociat pe baza proiectului de management.
Instituţia
Reprezentanţi legali,
...........................................................................
L.S.
Autoritatea
Reprezentanţi legali,
...........................................................................
L.S.
10 Toate datele de
identificare ale persoanei juridice.
11 Date extrase din
proiectul de management.
12 Tabelul trebuie
să conţină inclusiv o prezentare/detaliere a proiectelor propuse în proiectul
de management pentru primul an, pe categorii de investiţii.
13 Tabelul/Tabelele
trebuie să conţină prezentarea/detalierea programelor propuse în proiectul de
management pentru anii respectivi, pe categorii de investiţii. în cazurile în
care este posibil, poate fi inclusă şi prezentarea/detalierea proiectelor.
14 Tabelul trebuie
să conţină rezultatul acordului asupra programelor şi proiectelor care se vor
realiza din subvenţiile/alocaţiile de la autoritate, pe categorii de
investiţii.
ANEXA Nr. 3 la Contractul de management
- model -
OBIECTIVE ŞI CRITERII DE PERFORMANŢĂ
1. Denumirea instituţiei15
2. Lista16 obiectivelor prevăzute în
proiectul de management pentru perioada de management de la .../.../... la
.../.../....
a) tabelul17 managementului resurselor
umane:
a. conducerea;
b. personalul;
b) tabelul18 managementului
economico-financiar:
a. bugetul de venituri (subvenţii/alocaţii, surse
atrase/venituri proprii);
b. bugetul de cheltuieli (personal: contracte de
muncă/convenţii/contracte încheiate în baza legilor speciale; bunuri şi
servicii; cheltuieli de capital, cheltuieli de întreţinere; cheltuieli pentru
reparaţii capitale);
c) tabelul19 managementului administrativ:
a. modificarea/completarea documentelor interne de
organizare şi funcţionare;
b. reglementări prin acte normative;
d) tabelul20 managementului de proiect.
3. Analiza21 periodică a obiectivelor, în
raport cu Lista obiectivelor prevăzute în proiectul de management
4. Criterii de performanţă22:
1. Cheltuieli pe beneficiar, din care:
- din subvenţie;
- din venituri proprii.
2. Gradul de acoperire din surse atrase/venituri
proprii a cheltuielilor instituţiei (%)
3. Ponderea cheltuielilor de personal din totalul
cheltuielilor (%)
4. Gradul de acoperire a salariilor din subvenţie (%)
5. Gradul de creştere a surselor atrase/veniturilor
proprii în totalul veniturilor (%)
6. Numărul proiectelor proprii realizate în cadrul programelor
(producţii artistice: spectacole/concerte, expoziţii, cercetări etc), din care:
- la sediu;
- în afara sediului (turnee, deplasări etc);
- altele
7. Numărul beneficiarilor23, din care:
- la sediu;
- în turnee;
- altele.
8. Participări la festivaluri, gale, concursuri,
saloane, târguri etc.
9. Proiecte realizate ca partener/coproducător
10. Indice de ocupare a sălilor/spaţiilor destinate
publicului (la sediu) (%)
11. Apariţii în presa de specialitate:
- naţională;
- internaţională.
12. Realizarea unor studii vizând cunoaşterea
categoriilor de beneficiari
13. Perfecţionarea personalului:
- numărul de angajaţi care au urmat diverse forme de
perfecţionare;
- durata şi tipul cursului.
Instituţia
Reprezentanţi legali,
...........................................................................
L.S.
Autoritatea
Reprezentanţi legali
...........................................................................
L.S.
15 Toate datele de
identificare ale persoanei juridice.
16 Date extrase din
Proiectul de management în vederea raportării la acestea cu ocazia primei
evaluări a managementului. Datele cuprinse în Listă pot constitui referinţe şi
pentru evaluările ulterioare, respectiv pentru evaluarea finală. Enumerarea nu
este limitativă. Autoritatea poate modifica/completa/nuanţa Lista în funcţie de
specificul şi de specificităţile instituţiei, de cerinţele din caietul de
obiective şi, implicit, de cele cuprinse în proiectul de management.
17 Tabelul trebuie
să realizeze imaginea organizaţională la nivelul conducerii şi personalului
instituţiei (indiferent de natura raporturilor juridice/forma contractelor)
existente la semnarea contractului de management.
18 Tabelul trebuie
să ofere o imagine sintetică a situaţiei economico-financiare a instituţiei la
semnarea contractului de management.
19 Tabelul trebuie
să reprezinte inventarul măsurilor de reglementare necesar a fi iniţiate de
către instituţie.
20 Tabelul trebuie
să fie reprezentarea modului în care este efectuat managementul de proiect în
instituţie la semnarea contractului de management.
21 Situaţia
realizării obiectivelor pe parcursul implementării proiectului de management.
Punctul nr. 3 al anexei se modifică/completează/actualizează cu ocazia fiecărei
evaluări a managementului, în funcţie de evoluţia în timp a fiecărui obiectiv
de la pct. nr. 2 (lit. a-d).
22 Enumerarea nu
este limitativă. Autoritatea poate modifica/completa/nuanţa criteriile în
funcţie de specificul şi de specificităţile instituţiei.
23 Numărul de
beneficiari (spectatori, vizitatori etc.) este reprezentat de cifrele
înregistrate în evidenţele contabile ale instituţiei, indiferent de categoria
de bilete - preţ întreg, redus, profesional, onorific etc.