HOTARARE Nr. 1011 din 8 octombrie 2001
privind organizarea si functionarea invatamantului la distanta si a
invatamantului cu frecventa redusa in institutiile de invatamant superior
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 678 din 26 octombrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale
art. 15 alin. (8) si (9), art. 60 alin. (1) si (2) si ale art. 161 alin. (2)
din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Invatamantul la distanta si invatamantul cu frecventa redusa sunt forme
flexibile de invatamant superior prin care se asigura posibilitatea de formare
initiala, de perfectionare sau de conversie profesionala a unor largi categorii
de cetateni.
(2) Invatamantul la distanta este caracterizat prin programe de pregatire
ale caror componente dominante sunt: utilizarea unor resurse specifice unui
invatamant informatizat, sisteme de comunicatii la distanta, de autoinstruire
si autoevaluare, precum si sistemul tutorial.
(3) In intelesul prezentei hotarari tutorele este cadrul didactic desemnat
de consiliul departamentului de invatamant la distanta pentru a desfasura
activitati de consiliere, indrumare si verificare a cunostintelor unui grup de
studenti inscrisi intr-un program de invatamant la distanta.
(4) In intelesul prezentei hotarari sistemul tutorial reprezinta cadrul
educational prin care se asigura studentilor inscrisi intr-un program de
invatamant la distanta suportul material, resursele de invatamant specifice si
sistemele de comunicatii bidirectionale.
(5) Invatamantul cu frecventa redusa este caracterizat prin programe de
pregatire ale caror componente dominante sunt: perioade compacte de instruire,
intalniri periodice cu studentii pentru desfasurarea activitatilor practice
obligatorii prevazute in planurile de invatamant, constand in laboratoare,
lucrari practice, proiecte, practica de specialitate si alte activitati, precum
si folosirea unor mijloace de invatamant specifice invatamantului la distanta.
Art. 2
Programele universitare si postuniversitare in sistemul invatamantului la
distanta si al invatamantului cu frecventa redusa asigura urmatoarele tipuri si
niveluri de pregatire profesionala:
a) calificari superioare universitare, finalizate prin examene de
absolvire, corespunzatoare formei de invatamant superior de scurta durata, prin
examene de licenta sau diploma, corespunzatoare formei de invatamant superior
de lunga durata;
b) specializari postuniversitare, inclusiv prin studii aprofundate,
masterat si studii academice, finalizate prin diplome de studii
postuniversitare;
c) perfectionare postuniversitara finalizata prin certificate de absolvire;
d) conversie profesionala de nivel superior finalizata prin diplome sau
certificate.
Art. 3
(1) Sunt abilitate sa organizeze invatamant la distanta si invatamant cu
frecventa redusa institutiile de invatamant superior acreditate, in
specializarile universitare autorizate provizoriu sau acreditate conform Legii
nr. 88/1993 privind acreditarea institutiilor de invatamant superior si
recunoasterea diplomelor, republicata.
(2) Sunt abilitate sa organizeze invatamant la distanta si invatamant cu
frecventa redusa in specializari postuniversitare institutiile de invatamant
superior acreditate, la propunerea senatelor universitare si cu acordul
Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(3) Institutiile militare de invatamant superior pot derula programe de
invatamant la distanta si de invatamant cu frecventa redusa, prevazute la art.
2 lit. c) si d), in aceleasi conditii ca si pentru institutiile de invatamant
superior civile.
(4) Durata studiilor in invatamantul universitar la distanta nu poate
depasi cu mai mult de 3 ani durata studiilor la forma de invatamant de zi.
(5) Durata studiilor in invatamantul postuniversitar la distanta organizat
in conformitate cu prevederile art. 72 alin. (4), art. 74 alin. (1) si ale art.
76 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, este mai mare cu cel putin un an fata de durata
studiilor in invatamantul postuniversitar forma de zi.
CAP. 2
Organizarea programelor in invatamantul la distanta si in invatamantul cu
frecventa redusa
Art. 4
(1) Managementul programelor de invatamant in sistemul invatamantului la
distanta si al invatamantului cu frecventa redusa se face in structuri
institutionale specializate - departamente -, organizate la nivel de facultate
si/sau de institutie de invatamant superior.
(2) In conformitate cu prevederile art. 146 din Legea nr. 84/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, departamentele de
invatamant la distanta si de invatamant cu frecventa redusa sunt conduse de
consiliile departamentelor, prezidate de directori.
Art. 5
(1) Departamentele de invatamant la distanta sau de invatamant cu frecventa
redusa se organizeaza pe baza unui regulament.
(2) Regulamentul de organizare a departamentului va prevedea structura
organizatorica si modul de functionare, durata studiilor, precum si sistemul de
evaluare si certificare pentru fiecare specializare.
(3) Regulamentul de organizare a departamentului se elaboreaza de consiliul
acestuia si se aproba de senatul institutiei de invatamant superior
organizatoare.
Art. 6
(1) In cadrul departamentelor de invatamant la distanta si de invatamant cu
frecventa redusa se poate angaja personal didactic sau nedidactic, in
conditiile legii.
(2) Departamentele de invatamant la distanta sau de invatamant cu frecventa
redusa intocmesc state de functii adecvate programelor de studii dedicate
invatamantului la distanta si invatamantului cu frecventa redusa, aprobate de
senatul universitar.
Art. 7
(1) Admiterea la programele universitare si postuniversitare in sistem de
invatamant la distanta sau de invatamant cu frecventa redusa se face in baza
criteriilor generale de admitere stabilite de Ministerul Educatiei si
Cercetarii.
(2) Criteriile specifice de admitere se stabilesc de senatul fiecarei
institutii de invatamant superior.
(3) Candidatii declarati admisi vor fi inscrisi ca studenti ai facultatii
institutiei de invatamant superior respective.
Art. 8
Numarul de locuri la inscriere este propus de consiliul profesoral al
facultatii, respectiv de senatul institutiei de invatamant superior, in
concordanta cu standardele de calitate, si este aprobat conform legislatiei in
vigoare.
Art. 9
Studentii inscrisi la forma de invatamant la distanta sau de invatamant cu
frecventa redusa incheie un contract de scolarizare cu institutiile de
invatamant superior organizatoare, in care se specifica drepturile, obligatiile
si raspunderile partilor.
Art. 10
Pentru fiecare specializare planul de invatamant oferit prin programele de
invatamant la distanta sau de invatamant cu frecventa redusa este corespunzator
celui de la forma de invatamant superior de zi.
Art. 11
In invatamantul superior si la forma de invatamant la distanta sau de
invatamant cu frecventa redusa functioneaza sistemul de credite transferabile
in aceleasi conditii cu cele prevazute pentru forma de zi.
Art. 12
(1) Institutiile de invatamant superior organizatoare de programe in sistem
de invatamant la distanta sau de invatamant cu frecventa redusa utilizeaza
tehnologii specifice pentru pregatirea studentilor, in care sunt incluse:
suporturi de curs scris, casete audio, casete video, dischete, CD, culegeri
tematice si materiale/tehnologii, care sa permita autoinstruirea si
autoevaluarea.
(2) Sistemele de comunicare cu studentii implica folosirea Internetului,
atribuirea unor conturi individuale fiecarui student, asigurarea sistemului
tutorial, respectiv a tutoriatului individual, utilizarea altor mijloace IT.
Art. 13
Baza materiala a departamentelor de invatamant la distanta sau de
invatamant cu frecventa redusa este asigurata de catre institutiile de
invatamant superior organizatoare si cuprinde: spatii de invatamant destinate
cursurilor de sinteza si examenelor, spatii pentru sistemul de tutoriat, spatii
administrative, laboratoare, spatii pentru comunicare multimedia, retele de
calculatoare cu acces la Internet, resurse tehnice pentru multiplicarea
materialelor didactice pe suport hartie sau pe suport electronic.
Art. 14
Diplomele si certificatele de studii sunt eliberate absolventilor care au
parcurs programe in sistem de invatamant la distanta sau de invatamant cu
frecventa redusa de catre institutiile de invatamant superior acreditate, in
conformitate cu Regulamentul actelor de studii.
CAP. 3
Finantarea programelor de invatamant la distanta sau de invatamant cu
frecventa redusa
Art. 15
Fondurile aferente programelor de invatamant la distanta sau de invatamant
cu frecventa redusa se constituie din urmatoarele surse:
a) taxe de studii percepute in conditiile legii;
b) alte surse de venituri, in conditiile legii.
Art. 16
Taxele de scolarizare propuse consiliului profesoral al facultatii de catre
departamentele de invatamant la distanta sau de invatamant cu frecventa redusa
sunt aprobate de senatul institutiei de invatamant superior.
CAP. 4
Evaluarea si acreditarea programelor de invatamant la distanta sau de
invatamant cu frecventa redusa
Art. 17
Procedura de evaluare academica a programelor de invatamant la distanta sau
de invatamant cu frecventa redusa se realizeaza conform Legii nr. 88/1993,
republicata.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 18
(1) Ministerul Educatiei si Cercetarii nominalizeaza ca centre de excelenta
de invatamant la distanta sau de invatamant cu frecventa redusa institutiile de
invatamant superior care au obtinut rezultate performante in programele de
invatamant la distanta sau de invatamant cu frecventa redusa, in vederea
identificarii si consacrarii celor mai performante tehnologii didactice
specifice.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 5, organizarea si functionarea
centrelor de excelenta de invatamant la distanta sau de invatamant cu frecventa
redusa vor fi reglementate prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
Art. 19
Organizarea programelor de invatamant la distanta sau de invatamant cu
frecventa redusa in institutiile de invatamant superior acreditate se poate
face prin asociere, in conditiile art. 77 din Legea nr. 84/1995, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 20
(1) Departamentele de invatamant la distanta sau de invatamant cu frecventa
redusa elaboreaza si propun spre aprobare senatului, in termen de 30 de zile de
la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, proiectul de regulament, in
conformitate cu prevederile prezentei hotarari.
(2) Pana la adoptarea noului regulament departamentele de invatamant la
distanta sau de invatamant cu frecventa redusa vor functiona in baza
regulamentului existent.
(3) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 1.214/2000 privind organizarea si functionarea invatamantului la
distanta in invatamantul superior, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 639 din 7 decembrie 2000.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu