E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 1009 din 25 iunie 2004

privind stabilirea conditiilor de punere in functiune a instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 688 din 30 iulie 2004


SmartCity3


    In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu modificarile si completarile ulterioare,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Prezenta hotarare stabileste conditiile de punere in functiune a instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane.
    (2) In sensul prezentei hotarari, prin instalatii de transport pe cablu pentru persoane se intelege instalatiile compuse din mai multe componente proiectate, construite, asamblate si puse in functiune in vederea transportului de persoane. Aceste instalatii de transport pe cablu pentru persoane, denumite in continuare instalatii, sunt fixe si sunt utilizate pentru transportul persoanelor in vehicule sau cu ajutorul dispozitivelor de tractare al caror sistem de suspendare si/sau de tractare este asigurat de cabluri pozitionate de-a lungul traseului instalatiei.
    Art. 2
    (1) In sensul prezentei hotarari urmatorii termeni si expresii se definesc astfel:
    a) instalatie - sistemul complet montat in teren, care cuprinde infrastructura si subsistemele prevazute in anexa nr. 1; infrastructura special proiectata pentru fiecare instalatie si construita in teren include traseul instalatiei, sistemul de date, lucrarile de linie si statiile care sunt necesare pentru construirea si functionarea instalatiei, inclusiv fundatiile;
    b) componenta de securitate - orice componenta elementara, grup de componente, subansambluri sau ansambluri complete de echipamente si orice dispozitiv inclus in instalatie in scopul asigurarii unei functionari sigure, care sunt identificate prin analiza de securitate si a caror defectare pune in pericol securitatea sau sanatatea persoanelor, care pot fi utilizatori, personal de deservire sau alte persoane;
    c) contractant principal - orice persoana fizica sau juridica ce contracteaza construirea unei instalatii de transport pe cablu pentru persoane;
    d) exploatabilitate - ansamblul de masuri si prevederi tehnice care influenteaza proiectarea si realizarea instalatiei si care sunt necesare pentru functionarea acesteia in conditii de securitate;
    e) mentenabilitate - ansamblul de prevederi tehnice si de masuri care influenteaza proiectarea si realizarea instalatiei si care sunt necesare pentru mentenanta in scopul garantarii functionarii acesteia in conditii de securitate;
    f) specificatie tehnica comunitara - specificatie tehnica elaborata conform unei proceduri recunoscute la nivel comunitar si al carei numar de referinta a fost publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
    g) agrement tehnic european - specificatie tehnica exprimand o evaluare tehnica favorabila asupra adecvarii/conformarii unui produs, bazata pe satisfacerea cerintelor esentiale, la o utilizare specifica, pentru constructii, avand in vedere caracteristicile intrinseci ale produsului si conditiile de utilizare prevazute in Hotararea Guvernului nr. 622/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii;
    h) specificatie europeana - specificatie tehnica comunitara, un agrement tehnic european sau un standard roman si/sau national al unui stat membru al Uniunii Europene care adopta un standard european. Numerele de referinta ale specificatiilor europene se publica in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
    i) organism de control - organism desemnat de Ministerul Economiei si Comertului pentru verificarea respectarii prevederilor prezentei hotarari.
    (2) Termenii si expresiile definite la alin. (1) se completeaza cu termenii definiti la art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Art. 3
    Prevederile prezentei hotarari se aplica urmatoarelor instalatii:
    a) instalatiilor de ridicat pe plan inclinat si altor instalatii ale caror vehicule sunt sustinute de role ori de alte dispozitive de sustinere, la care tractiunea este asigurata de unul sau mai multe cabluri;
    b) telefericelor la care vehiculele sunt sustinute si/sau deplasate de unul ori mai multe cabluri, inclusiv telegondolele si telescaunele;
    c) instalatiilor de tractat la care utilizatorii care poarta echipament corespunzator sunt tractati cu ajutorul unui cablu.
    Art. 4
    Prevederile prezentei hotarari nu se aplica:
    a) ascensoarelor din domeniul de aplicare a Hotararii Guvernului nr. 439/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a ascensoarelor;
    b) tramvaielor actionate cu cabluri, in constructie traditionala;
    c) instalatiilor destinate activitatilor agricole;
    d) echipamentelor montate in teren sau mobile, utilizate la serbari campenesti si/sau parcuri de distractii, care sunt destinate activitatilor recreative si care nu sunt utilizate ca mijloace de transport pentru persoane;
    e) instalatiilor utilizate in sectorul minier, precum si altor instalatii montate in teren, utilizate in scopuri industriale;
    f) bacurilor fluviale trase cu cabluri;
    g) trenurilor cu cremaliera;
    h) instalatiilor trase cu lanturi.
    Art. 5
    (1) Instalatia, infrastructura, subsistemele si componentele de securitate ale instalatiei trebuie sa satisfaca cerintele esentiale care le sunt aplicabile, prevazute in anexa nr. 2.
    (2) Se considera ca sunt respectate cerintele esentiale prevazute la alin. (1), in cazul in care instalatiile, infrastructura, subsistemele si componentele de securitate ale instalatiei sunt construite conform standardelor nationale care adopta standardele europene armonizate ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
    (3) In absenta standardelor prevazute la alin. (2), la nivel national se pot adopta standardele si specificatiile tehnice considerate importante pentru satisfacerea cerintelor esentiale prevazute la alin. (1), a caror lista se publica si se actualizeaza in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (4) Specificatiile tehnice prevazute la alin. (3) nu trebuie sa compromita satisfacerea cerintelor esentiale mentionate la alin. (1).
    (5) In cazul in care considera ca specificatiile europene prevazute la art. 2 alin. (1) lit. h) nu indeplinesc integral cerintele esentiale prevazute la alin. (1), Ministerul Economiei si Comertului va informa Comitetul Permanent de pe langa Comisia Europeana asupra acestui fapt, aratand motivele care au stat la baza actiunii sale.
    Art. 6
    (1) La solicitarea contractantului principal sau a reprezentantului autorizat al acestuia, toate instalatiile ce urmeaza sa fie construite trebuie supuse unei analize de securitate conform prevederilor anexei nr. 3. Aceasta analiza trebuie sa acopere toate aspectele de securitate a instalatiei si conditiile locale de amplasare la proiectare, realizare si punere in functiune, pentru identificarea, pe baza experientei existente, a riscurilor care pot sa apara in timpul functionarii.
    (2) Analiza de securitate se incheie cu un raport de securitate care cuprinde masurile avute in vedere pentru a face fata riscurilor si lista componentelor de securitate si a subsistemelor carora le sunt aplicabile prevederile cap. II si III.

    CAP. 2
    Componente de securitate

    Art. 7
    (1) Se admite introducerea pe piata a componentelor de securitate numai daca acestea permit construirea/realizarea unor instalatii care satisfac cerintele esentiale prevazute la art. 5 alin. (1).
    (2) Se admite punerea in functiune a componentelor de securitate numai daca, atunci cand sunt instalate, intretinute corect si sunt utilizate conform destinatiei lor, permit construirea unor instalatii care nu pun in pericol securitatea si sanatatea persoanelor sau securitatea bunurilor, dupa caz.
    (3) Autoritatile publice competente pot reglementa cerinte specifice de protectie a sanatatii si integritatii fizice a persoanelor si, in special, a lucratorilor, cu ocazia utilizarii instalatiei. Respectivele reglementari nu pot aduce modificari care contravin prevederilor prezentei hotarari.
    Art. 8
    Nu se poate interzice, restrange sau impiedica introducerea pe piata a componentelor de securitate destinate a fi utilizate in instalatii atunci cand acestea sunt conforme prevederilor prezentei hotarari.
    Art. 9
    (1) Se considera ca sunt respectate cerintele esentiale aplicabile, prevazute la art. 5 alin. (1), si se admite introducerea pe piata a componentelor de securitate daca poarta marcajul european de conformitate CE, denumit in continuare marcaj CE, prevazut in anexa nr. 3 la Legea nr. 608/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, aplicat de un producator sau de reprezentantul sau autorizat stabilit in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene, si sunt insotite de declaratia de conformitate EC, tradusa in limba romana, prevazuta in anexa nr. 4.
    (2) Inainte de introducerea pe piata a componentelor de securitate, producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene, are obligatia:
    a) sa supuna componenta de securitate unei proceduri de evaluare a conformitatii, conform anexei nr. 5;
    b) sa aplice marcajul CE pe componenta de securitate si, in baza prevederilor Hotararii Guvernului nr. 71/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modulele utilizate in diferite faze ale procedurilor de evaluare a conformitatii produselor din domeniile reglementate, prevazute in Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu modificarile si completarile ulterioare, si a regulilor de aplicare si utilizare a marcajului european de conformitate CE, sa emita declaratia de conformitate EC.
    (3) Evaluarea conformitatii componentelor de securitate este efectuata la cererea producatorului sau a reprezentantului autorizat al acestuia, stabilit in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene, de catre unul dintre organismele notificate prevazute la art. 18, ales de el in acest scop.
    (4) In cazul in care componentelor de securitate li se aplica si alte reglementari in vigoare ce impun alte cerinte si care prevad aplicarea marcajului CE, acest marcaj trebuie sa indice conformitatea componentelor de securitate cu prevederile tuturor reglementarilor armonizate aplicabile.
    (5) Atunci cand nici producatorul, nici reprezentantul sau autorizat nu indeplinesc obligatiile ce le revin conform prevederilor alin. (1) - (4), aceste obligatii revin persoanei responsabile cu introducerea pe piata a componentelor de securitate.
    (6) Aceleasi obligatii revin si celui care fabrica componente de securitate pentru uzul propriu.

    CAP. 3
    Subsisteme

    Art. 10
    Se admite introducerea pe piata a subsistemelor prevazute in anexa nr. 1 numai daca acestea permit realizarea unor instalatii care satisfac cerintele esentiale prevazute la art. 5 alin. (1).
    Art. 11
    Nu se poate interzice, restrange sau impiedica introducerea pe piata a subsistemelor destinate a fi utilizate in instalatii atunci cand sunt conforme prevederilor prezentei hotarari.
    Art. 12
    (1) Se considera ca subsistemele prevazute in anexa nr. 1 sunt conforme cerintelor esentiale prevazute la art. 5 alin. (1) atunci cand sunt insotite de declaratia de conformitate EC prevazuta in anexa nr. 6 si de documentatia tehnica prevazuta la alin. (3).
    (2) Procedura de examinare EC a subsistemelor se efectueaza la cererea producatorului sau a reprezentantului autorizat al acestuia, stabilit in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene, ori, in lipsa acestora, de catre persoana responsabila cu introducerea pe piata a subsistemului de catre unul dintre organismele notificate in acest scop, prevazute la art. 18, ales de aceasta. Declaratia de conformitate EC se intocmeste in scris de catre producator, de reprezentantul sau autorizat sau de persoana responsabila de introducerea pe piata a subsistemului pe baza examinarii EC, conform prevederilor anexei nr. 7.
    (3) Organismul notificat trebuie sa intocmeasca in scris certificatul pentru examinarea EC conform procedurii de evaluare a conformitatii prevazute in anexa nr. 7 si documentatiei tehnice a subsistemului care insoteste certificatul.
    (4) Documentatia tehnica trebuie sa cuprinda toate documentele referitoare la caracteristicile subsistemului, precum si, daca este cazul, toate documentele care certifica conformitatea componentelor de securitate. Documentatia tehnica contine informatii privind conditiile si restrictiile de utilizare, precum si instructiuni pentru intretinere.

    CAP. 4
    Instalatii

    Art. 13
    (1) Instalatiile se construiesc si se pun in functiune in baza unei autorizatii emise de catre Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere tehnica si verificare in functionare - ISCIR-INSPECT.
    (2) Componentele de securitate si subsistemele prevazute in anexa nr. 1, construite cu respectarea cerintelor prezentei hotarari, care sunt incorporate in instalatiile construite, se monteaza si se pun in functiune numai daca permit realizarea unei instalatii care nu pune in pericol securitatea si sanatatea persoanelor sau a bunurilor, dupa caz, atunci cand sunt montate si intretinute corect si sunt utilizate conform destinatiei lor.
    (3) In cazul in care caracteristicile componentelor de securitate importante sau cele ale subsistemelor din instalatiile existente sunt supuse unor modificari pentru care este necesara eliberarea unei noi autorizatii in vederea punerii in functiune, aceste modificari si efectele pe care le au asupra ansamblului instalatiei trebuie sa satisfaca cerintele esentiale prevazute la art. 5 alin. (1).
    (4) Atunci cand o componenta de securitate sau unul dintre subsistemele prevazute in anexa nr. 1 au fost proiectate sau construite intr-o maniera inovatoare, ISCIR-INSPECT va lua masurile necesare si va impune conditii speciale pentru autorizarea constructiei si/sau punerea in functiune a instalatiei in care se incorporeaza astfel de componente sau subsisteme inovatoare.
    (5) ISCIR-INSPECT va informa de indata Ministerul Economiei si Comertului asupra masurilor luate, a motivelor care au stat la baza adoptarii acestora si a conditiilor speciale impuse pentru autorizarea constructiei si/sau punerea in functiune a instalatiei, prevazute la alin. (4), care le va aduce imediat la cunostinta Comisiei Europene.
    (6) Instalatiile pot fi construite si puse in functiune numai daca au fost proiectate si construite astfel incat sa satisfaca cerintele esentiale prevazute la art. 5 alin. (1).
    (7) Nu se poate interzice, restrange sau impiedica libera circulatie a componentelor de securitate si a subsistemelor instalatiei prevazute in anexa nr. 1 daca sunt insotite de declaratia de conformitate EC emisa conform prevederilor art. 9 sau art. 12, dupa caz.
    (8) Analizele de securitate, declaratiile de conformitate EC si documentatiile tehnice referitoare la componentele de securitate si subsistemele instalatiei prevazute in anexa nr. 1 trebuie prezentate de contractantul principal sau de reprezentantul sau autorizat la ISCIR-INSPECT, iar o copie de pe toate aceste documente trebuie pastrata la instalatia respectiva.
    (9) ISCIR-INSPECT trebuie sa fie in posesia analizelor de securitate, a raportului de securitate si a documentatiei tehnice si sa se asigure ca acestea contin toate documentele referitoare la caracteristicile instalatiei si, daca este cazul, toate documentele care certifica conformitatea componentelor de securitate si a subsistemelor instalatiei prevazute in anexa nr. 1.
    (10) ISCIR-INSPECT trebuie sa detina documentatia referitoare la conditiile si restrictiile privind exploatarea si informatii complete referitoare la supravegherea, reglarea si intretinerea instalatiei.
    Art. 14
    Nu se pot interzice, restrange sau impiedica constructia si punerea in functiune a instalatiilor atunci cand acestea sunt conforme prevederilor prezentei hotarari si nu sunt incalcate alte prevederi normative.
    Art. 15
    Instalatiile sunt mentinute in functiune numai daca satisfac conditiile stabilite in raportul de securitate.
    Art. 16
    (1) In cazul in care organismul de control constata ca o componenta de securitate care poarta marcajul CE si care este introdusa pe piata si utilizata conform scopului prevazut sau un subsistem pentru care exista o declaratie de conformitate EC conform prevederilor art. 12 alin. (1) si care este folosit conform scopului prevazut poate pune in pericol securitatea si sanatatea persoanelor si, dupa caz, a bunurilor, trebuie sa ia masuri corespunzatoare de limitare a conditiilor de utilizare a componentei sau a subsistemului ori de interzicere a utilizarii acestora.
    (2) Organismul de control va informa in scris Ministerul Economiei si Comertului cu privire la deciziile luate, indicand motivele care au stat la baza deciziei si, in special, daca neconformitatea se datoreaza:
    a) nerespectarii cerintelor esentiale prevazute la art. 5 alin. (1);
    b) aplicarii incorecte a specificatiilor europene prevazute la art. 2 alin. (1) lit. h), atunci cand s-a invocat aplicarea acestora;
    c) deficientelor din cuprinsul specificatiilor europene prevazute la art. 2 alin. (1) lit. h).
    (3) Ministerul Economiei si Comertului va informa de indata Comisia Europeana asupra masurilor luate conform prevederilor alin. (2), asupra motivelor care au stat la baza acestora si asupra cauzelor neconformitatii.
    (4) In cazul in care organismul de control constata ca o componenta de securitate care poarta marcajul CE si/sau un subsistem insotit de declaratia de conformitate EC nu este conform prevederilor prezentei hotarari, acesta ia masurile prevazute de prezenta hotarare impotriva celui care a aplicat marcajul si, respectiv, a celui care a intocmit declaratia EC si informeaza Ministerul Economiei si Comertului asupra deciziei sale.
    (5) Ministerul Economiei si Comertului informeaza Comisia Europeana si celelalte state membre asupra masurilor luate conform prevederilor alin. (4).
    (6) Comisia Europeana informeaza Ministerul Economiei si Comertului asupra rezultatelor consultarilor initiate cu referire la masurile prevazute la alin. (3) si (5).
    Art. 17
    In cazul in care organismul de control constata ca o instalatie autorizata si utilizata conform scopului prevazut poate pune in pericol securitatea si sanatatea persoanelor si, dupa caz, a bunurilor, trebuie sa ia masurile necesare de limitare a conditiilor de functionare a instalatiei sau de interzicere a functionarii acesteia.

    CAP. 5
    Organisme notificate. Supravegherea pietei

    Art. 18
    (1) Ministerul Economiei si Comertului notifica Comisiei Europene si statelor membre organismele recunoscute pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformitatii prevazute la art. 9 si 12, impreuna cu atributiile specifice pe care aceste organisme le indeplinesc.
    (2) Lista organismelor notificate si numarul alocat acestora, precum si sarcinile specifice pentru care au fost notificate se publica si se actualizeaza in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
    (3) Competenta organismelor prevazute la alin. (1) este recunoscuta de catre Ministerul Economiei si Comertului, pe baza unei proceduri de evaluare, avandu-se in vedere criteriile minime prevazute in anexa nr. 8. Se considera ca organismele care indeplinesc criteriile de evaluare prevazute in standardele europene armonizate relevante indeplinesc criteriile prevazute in anexa nr. 8.
    (4) In conditiile in care se constata ca un organism notificat nu mai intruneste criteriile minime prevazute in anexa nr. 8, Ministerul Economiei si Comertului retrage desemnarea unui astfel de organism.
    (5) Ministerul Economiei si Comertului informeaza Comisia Europeana si statele membre ale Uniunii Europene cu privire la decizia adoptata in baza prevederilor alin. (4), in scopul retragerii notificarii la nivel european.
    Art. 19
    Organismul de control desemnat de administratia publica centrala care verifica respectarea prevederilor prezentei hotarari este Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere piata - ISCIR-SP.

    CAP. 6
    Marcaje

    Art. 20
    (1) Elementele de identificare a marcajului CE sunt cele prevazute in anexa nr. 3 la Legea nr. 608/2001, cu modificarile si completarile ulterioare. Marcajul CE se aplica in mod vizibil, lizibil si durabil pe fiecare componenta de securitate sau, cand acest lucru nu este posibil, pe o eticheta aplicata in mod nedetasabil pe componenta de securitate respectiva.
    (2) Este interzisa aplicarea pe componentele de securitate a marcajelor care pot induce in eroare organele de control sau utilizatorii, in ceea ce priveste semnificatia si forma marcajului CE. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe componentele de securitate, cu conditia ca vizibilitatea si lizibilitatea marcajului CE sa nu fie reduse.
    Art. 21
    Fara a aduce prejudicii prevederilor art. 16:
    a) cand organismul de control constata ca marcajul CE a fost incorect aplicat, producatorul componentelor de securitate sau reprezentantul sau autorizat, stabilit in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene, va fi obligat sa aduca produsul in stare de conformitate cu prevederile privind aplicarea marcajului de conformitate si sa inceteze incalcarea prevederilor prezentei hotarari;
    b) atunci cand organismul de control constata ca neconformitatea continua, trebuie sa ia toate masurile necesare de limitare sau de interzicere a introducerii pe piata a componentei de securitate in cauza si/sau sa asigure retragerea de pe piata a acesteia, in conformitate cu prevederile prezentei hotarari.

    CAP. 7
    Raspunderi si sanctiuni

    Art. 22
    (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel:
    a) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, interzicerea utilizarii instalatiei si, dupa caz, retragerea de pe piata si/sau interzicerea introducerii pe piata a subsistemelor si componentelor de securitate neconforme;
    b) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (1) si (2), precum si nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (1), (2) si (4), cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, interzicerea utilizarii instalatiei si, dupa caz, retragerea de pe piata si/sau interzicerea introducerii pe piata a subsistemelor si componentelor de securitate neconforme in cauza;
    c) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (1) si (2), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei si interzicerea functionarii instalatiei in cauza;
    d) nerespectarea prevederilor art. 20, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, limitarea sau interzicerea comercializarii ori, dupa caz, interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect, pana la eliminarea neconformitatilor.
    (2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) se fac de catre personalul imputernicit din cadrul ISCIR-SP.
    (3) Prevederile alin. (1) referitoare la contraventii se completeaza cu cele ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.
    Art. 23
    (1) Orice decizie luata in baza prezentei hotarari de catre ISCIR-SP, din care rezulta limitarea utilizarii componentelor de securitate sau a unui subsistem intr-o instalatie ori a introducerii acestora pe piata, va mentiona temeiul legal al deciziei, in conditiile prezentei hotarari, caile legale de recurs in vigoare si termenele in care acesta poate fi introdus si va fi adusa la cunostinta Ministerului Economiei si Comertului, precum si persoanelor interesate, in termen de 15 zile lucratoare.
    (2) Impotriva deciziei se poate face plangere, in termen de 15 zile de la data primirii deciziei, la instanta judecatoreasca competenta teritorial, in conditiile legii.
    Art. 24
    Instalatiile pentru care autorizarea a fost obtinuta inainte de intrarea in vigoare a prezentei hotarari si a caror constructie nu a fost inca inceputa trebuie sa respecte prevederile prezentei hotarari, daca ISCIR-INSPECT, asigurand un grad echivalent de protectie in realizarea lor, pe baze fundamentate, nu decide altfel.

    CAP. 8
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 25
    Lista standardelor romane care adopta standardele europene armonizate, prevazute la art. 5 alin. (2), ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se elaboreaza si se aproba prin ordin al ministrului economiei si comertului, care se actualizeaza periodic si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 26
    (1) Procedurile pentru autorizarea construirii si punerii in functiune a instalatiilor, aprobate prin ordin al ministrului economiei si comertului, sunt prevazute in anexa nr. 9.
    (2) In functie de progresul tehnic, procedurile prevazute la alin. (1) se pot actualiza si aproba periodic prin ordin al ministrului economiei si comertului, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 27
    Procedura de evaluare a organismelor in vederea recunoasterii de catre Ministerul Economiei si Comertului se aproba prin ordin al ministrului economiei si comertului, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 28
    Pana la data de 31 decembrie 2004 se admit introducerea pe piata si punerea in functiune a instalatiilor, a componentelor de securitate si a subsistemelor destinate acestora, care sunt in curs de realizare conform prevederilor Ordinului ministrului aprovizionarii tehnico-materiale si controlului gospodaririi fondurilor fixe nr. 14/1987 privind aprobarea prescriptiilor tehnice R5-86 si ale Ordinului ministrului economiei nationale nr. 1/1990 privind aprobarea prescriptiilor tehnice R3-90.
    Art. 29
    (1) Pana la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana se admit introducerea pe piata si punerea in functiune si a instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane ale caror componente de securitate poarta marcajul national de conformitate, denumit in continuare marcaj CS, si a subsistemelor destinate acestora, insotite de declaratia de conformitate CS. Elementele de identificare ale marcajului CS sunt prevazute in anexa nr. 2 la Legea nr. 608/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (2) Se interzice, in conditiile prevazute de prezenta hotarare, aplicarea pe aceeasi componenta de securitate a marcajului CS si a marcajului CE.
    (3) De la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana se admit introducerea pe piata si punerea in functiune numai a instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane, a componentelor de securitate si a subsistemelor destinate acestora, care poarta marcajul CE si/sau sunt insotite de declaratia de conformitate EC.
    (4) De la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana se interzice distribuirea, contra cost sau gratuita, a instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane, a componentelor de securitate si a subsistemelor destinate acestora, care poarta marcajul CS si/sau care sunt insotite de declaratia de conformitate CS; autoritatile competente au obligatia de a lua masurile necesare de retragere de pe piata a acestor produse.
    (5) Ministerul Economiei si Comertului recunoaste si aproba organismele care realizeaza evaluarea conformitatii potrivit procedurilor prevazute la art. 9 si 12.
    (6) Recunoasterea si aprobarea prevazute la alin. (5) se realizeaza avandu-se in vedere criteriile minime prevazute in anexa nr. 8 si prevederile procedurii de evaluare prevazute la art. 27.
    (7) Lista organismelor recunoscute, sarcinile specifice pentru care au fost aprobate si numerele de identificare ale acestora se aproba si se actualizeaza periodic prin ordin al ministrului economiei si comertului, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (8) In situatia in care evaluarea conformitatii componentelor de securitate destinate pietei nationale se realizeaza prin utilizarea procedurilor prevazute de prezenta hotarare de catre organismele recunoscute si aprobate conform prevederilor alin. (5), producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, dupa caz, aplica marcajul CS si emite declaratia de conformitate CS.
    (9) In cazul subsistemelor destinate pietei nationale se aplica prevederile alin. (8), cu exceptia aplicarii marcajului CS.
    (10) Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, care introduce pe piata componente de securitate cu marcaj CS, are aceleasi responsabilitati ca si in cazul celor prevazute de prezenta hotarare pentru componentele de securitate cu marcaj CE.
    (11) In cazul subsistemelor insotite de declaratia de conformitate CS, producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia are aceleasi responsabilitati ca cele prevazute de prezenta hotarare in cazul celor insotite de declaratia de conformitate EC.
    (12) Raspunderile si sanctiunile prevazute la cap. VII se aplica si in cazul instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane, al componentelor de securitate si subsistemelor destinate acestora, introduse pe piata cu marcaj CS, respectiv declaratie de conformitate CS.
    (13) Pana la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, prevederile prezentei hotarari referitoare atat la marcajul CE, cat si la declaratia de conformitate EC se aplica si pentru produsele care poarta marcaj CS sau sunt insotite de declaratia de conformitate CS.
    (14) Prevederile art. 16 alin. (3), (5) si (6) si ale art. 18 alin. (1) si (5) se aplica de la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
    Art. 30
    Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 433/2002 privind stabilirea conditiilor de punere in functiune a instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 368 din 31 mai 2002.
    Art. 31
    Anexele nr. 1 - 9 fac parte integranta din prezenta hotarare.
    Art. 32
    Prezenta hotarare transpune in legislatia nationala Directiva 2000/9/CE a Parlamentului si Consiliului European din data de 20 martie 2000 privind instalatiile de transport pe cablu pentru persoane, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 106 din data de 3 mai 2000.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         p. Ministrul de stat,
                         ministrul economiei si comertului,
                         Iulian Iancu,
                         secretar de stat

                         p. Ministrul transporturilor,
                         constructiilor si turismului,
                         Ileana Tureanu,
                         secretar de stat

                         Ministrul integrarii europene,
                         Alexandru Farcas

    ANEXA 1

                                 SUBSISTEMELE
              unei instalatii de transport pe cablu pentru persoane

    Instalatia este alcatuita din infrastructura si subsistemele enumerate in continuare, de a caror exploatabilitate si mentenabilitate trebuie sa se tina seama in fiecare caz:
    1. cabluri si elemente de legatura;
    2. trolii si frane;
    3. dispozitive mecanice:
    3.1. dispozitive de intindere a cablurilor;
    3.2. dispozitive mecanice din statii;
    3.3. dispozitive mecanice pentru traseul instalatiei;
    4. vehicule:
    4.1. cabine, scaune si dispozitive de tractare;
    4.2. dispozitive de suspendare;
    4.3. caruciorul vehiculului;
    4.4. dispozitive de cuplare la cabluri;
    5. echipamente electrotehnice:
    5.1. echipamente de comanda, supraveghere si securitate;
    5.2. echipamente de comunicare si semnalizare;
    5.3. echipament paratrasnet si de legare la pamant;
    6. echipament de salvare:
    6.1. echipament fix de salvare;
    6.2. echipament mobil de salvare.

    ANEXA 2

                             CERINTE ESENTIALE

    1. Obiect

    Prezenta anexa defineste cerintele esentiale care se aplica la proiectarea, construirea si punerea in functiune, inclusiv mentenabilitatea si exploatabilitatea instalatiilor prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a) din hotarare.

    2. Cerinte generale

    2.1. Securitatea persoanelor
    Securitatea utilizatorilor, a lucrarilor si a tertelor persoane este o cerinta fundamentala pentru proiectarea, construirea si exploatarea instalatiilor.

    2.2. Principii de securitate
    Instalatia trebuie sa fie proiectata, realizata, exploatata si intretinuta, aplicandu-se urmatoarele principii, in ordinea indicata:
    a) eliminarea sau, daca aceasta nu este posibila, reducerea riscurilor prin specificatii de proiectare si construire;
    b) definirea si aplicarea masurilor necesare de protectie impotriva riscurilor ce nu pot fi eliminate prin specificatiile de proiectare si construire;
    c) definirea si enuntarea masurilor de precautie ce trebuie luate pentru evitarea riscurilor care nu pot fi eliminate complet prin specificatiile si masurile prevazute mai sus.

    2.3. Considerarea factorilor externi
    Instalatia trebuie sa fie proiectata si construita astfel incat sa poata fi exploatata in conditii de securitate, tinandu-se seama de tipul instalatiei, de caracteristicile terenului si mediului inconjurator, de conditiile atmosferice si meteorologice si de obstacolele posibile terestre si aeriene aflate in vecinatate.

    2.4. Dimensionarea
    Instalatia, subsistemele si toate componentele de securitate trebuie sa fie dimensionate, proiectate si realizate pentru a rezista cu un grad suficient de securitate corespunzator tuturor conditiilor previzibile, inclusiv celor ce pot aparea in afara exploatarii, tinandu-se seama in special de influentele exterioare, de efectele dinamice si fenomenele de oboseala, respectandu-se regulile artei in domeniu, in special pentru alegerea materialelor.

    2.5. Montaj
    2.5.1. Instalatia, subsistemele si componentele de securitate trebuie sa fie astfel proiectate si realizate incat sa asigure montarea si amplasarea lor in conditii de securitate.
    2.5.2. Componentele de securitate trebuie sa fie astfel proiectate incat erorile de montaj sa devina imposibile fie prin constructie, fie prin marcajele aplicate pe componentele respective.

    2.6. Integritatea instalatiei
    2.6.1. Componentele de securitate trebuie sa fie astfel proiectate, realizate si utilizate incat sa fie garantate in toate cazurile integritatea lor functionala si/sau integritatea instalatiei, astfel cum este definita in analiza de risc prevazuta in anexa nr. 3 la prezenta hotarare, pentru ca probabilitatea defectarii acestora sa fie cat mai redusa si in limite corespunzatoare de securitate.
    2.6.2. Instalatia trebuie sa fie astfel proiectata si realizata incat, in timpul functionarii, defectarea unei componente, susceptibila sa afecteze securitatea, chiar si indirect, sa faca in timp util obiectul unei masuri corespunzatoare de remediere.
    2.6.3. Masurile de securitate prevazute la pct. 2.6.1 si 2.6.2 trebuie sa se aplice pe durata intregului interval de timp dintre doua verificari prevazute pentru componenta respectiva. Intervalul de timp dintre doua verificari ale componentelor de securitate trebuie sa fie indicat clar in manualul de operare.
    2.6.4. Componentele de securitate care sunt integrate ca piese de schimb intr-o instalatie trebuie sa indeplineasca cerintele esentiale ale prezentei hotarari, precum si sa asigure o buna interactiune cu celelalte componente ale instalatiei.
    2.6.5. Trebuie luate masuri care sa asigure ca efectele unui incendiu in cadrul instalatiei nu pot pune in pericol viata sau securitatea persoanelor transportate ori a lucratorilor si care sa protejeze instalatia si persoanele de efectele trasnetelor.

    2.7. Dispozitive de securitate
    2.7.1. In masura in care este posibil orice defectiune a instalatiei care ar putea conduce la o situatie de nesiguranta trebuie sa fie detectata, semnalata si prelucrata cu ajutorul unui dispozitiv de securitate. Aceasta prevedere se aplica tuturor situatiilor externe normal previzibile care pot afecta securitatea.
    2.7.2. Instalatia trebuie sa poata fi oprita manual in orice moment.
    2.7.3. Dupa ce instalatia a fost oprita de un dispozitiv de securitate, repornirea acesteia nu poate fi efectuata decat dupa ce au fost luate masurile corespunzatoare situatiei respective.

    2.8. Mentenabilitate
    Instalatia trebuie sa fie astfel proiectata si realizata incat sa permita efectuarea in conditii de securitate a lucrarilor si procedurilor de reparatie si intretinere atat in situatiile obisnuite, cat si in cele speciale.

    2.9. Emisii poluante, zgomote si vibratii
    Instalatia trebuie sa fie proiectata si realizata astfel incat valorile elementelor care pot avea impact negativ intern si extern, rezultate din emisia de gaze poluante, zgomote si vibratii, sa nu depaseasca valorile limita admise de legislatia in vigoare.

    3. Cerintele referitoare la infrastructura

    3.1. Traseul instalatiei, viteza, distanta dintre vehicule
    3.1.1. Instalatia trebuie sa fie proiectata pentru a functiona in conditii de securitate, tinandu-se seama de caracteristicile terenului si ale mediului inconjurator, de conditiile atmosferice si meteorologice, de lucrarile si obstacolele terestre si aeriene posibile din vecinatate, fara sa pericliteze sau sa puna in pericol conditiile normale de exploatare, intretinere ori de evacuare a persoanelor.
    3.1.2. Trebuie sa existe, lateral si vertical, o distanta suficienta intre vehicule, dispozitive de tractare, cai de rulare, cabluri si lucrari si obstacolele terestre sau aeriene posibile din vecinatate, tinandu-se seama de deplasarea laterala, verticala si longitudinala a cablurilor, a vehiculelor sau a dispozitivelor de tractare, plasate in cele mai defavorabile conditii de exploatare care pot fi prevazute.
    3.1.3. Distanta maxima dintre vehicule si teren trebuie sa tina seama de tipul instalatiei, al vehiculelor si de modalitatile de salvare a persoanelor. In cazul vehiculelor deschise, trebuie sa se tina seama de pericolul de cadere, precum si de aspectele psihologice in legatura cu inaltimea de deplasare a vehiculelor si cu terenul.
    3.1.4. Viteza maxima a vehiculelor sau a dispozitivelor de tractare, spatiul minim, precum si performantele de accelerare si franare trebuie sa fie astfel alese incat sa asigure securitatea persoanelor si functionarea in conditii de securitate a instalatiei.

    3.2. Statiile si constructiile traseului instalatiei
    3.2.1. Statiile si constructiile traseului instalatiei trebuie sa fie proiectate, realizate si echipate astfel incat sa asigure stabilitatea. Acestea trebuie sa permita o ghidare a cablurilor, a vehiculelor si a dispozitivelor de tractare si trebuie sa poata fi intretinute in conditii de deplina securitate, oricare ar fi conditiile de exploatare care ar putea sa apara.
    3.2.2. Spatiile de imbarcare si de debarcare ale instalatiei trebuie sa fie astfel proiectate incat sa asigure securitatea traficului vehiculelor, a dispozitivelor de tractare si a persoanelor. Miscarea vehiculelor si a dispozitivelor de tractare in statii trebuie sa se efectueze fara riscuri pentru persoane, tinandu-se seama de eventuala participare activa a acestora.

    4. Cerinte referitoare la cabluri, sisteme de antrenare si franare, precum si la instalatii mecanice si electrice

    4.1. Cabluri si elemente de sprijin ale acestora
    4.1.1. Tinand seama de ultimele descoperiri tehnologice, trebuie sa fie luate toate masurile necesare pentru:
    a) a evita ruperea cablurilor si a elementelor de legatura ale acestora;
    b) a garanta valorile minime si maxime ale tensiunii cablurilor;
    c) a asigura montarea cablurilor pe elementele de sprijin ale acestora, in conditii de securitate, pentru a preveni deraierea cablurilor;
    d) a permite supravegherea cablurilor.
    4.1.2. Pentru ca nu pot fi eliminate toate riscurile de deraiere a cablurilor, in cazul deraierii acestora trebuie sa fie luate masuri astfel incat sa se asigure recuperarea cablurilor si oprirea instalatiei fara riscuri pentru persoane.

    4.2. Instalatii mecanice
    4.2.1. Sistem de antrenare
    Sistemul de antrenare al unei instalatii trebuie sa aiba performante corespunzatoare si o capabilitate corespunzatoare la diferite regimuri de functionare.
    4.2.2. Sistem de antrenare de securitate
    Instalatia trebuie sa dispuna de un sistem de antrenare de securitate la care sursa de energie sa fie independenta de motorul principal. Sistemul de antrenare de securitate nu este intotdeauna necesar, daca analiza de risc arata ca persoanele pot parasi cu usurinta, rapid si sigur instalatia, in special vehiculele si dispozitivele de tractare, chiar si in absenta unui sistem de antrenare de securitate.
    4.2.3. Frane
    4.2.3.1. In caz de pericol oprirea instalatiei si/sau a vehiculelor trebuie sa fie posibila in orice moment si in cele mai defavorabile conditii de incarcare nominala si de aderenta a rolelor, admise in timpul functionarii. Distanta de oprire trebuie sa fie, de asemenea, redusa, potrivit necesitatilor de securitate a instalatiei.
    4.2.3.2. Valorile de reducere a vitezei trebuie sa fie cuprinse intre limite corespunzatoare, stabilite convenabil, astfel incat sa asigure securitatea persoanelor, precum si o comportare corespunzatoare a vehiculelor, a cablurilor si a altor parti ale instalatiei.
    4.2.3.3. La toate instalatiile trebuie sa existe doua sau mai multe sisteme de franare capabile fiecare sa determine oprirea, coordonate astfel incat sa inlocuiasca automat sistemul de franare in actiune atunci cand eficacitatea acestuia devine insuficienta. Ultimul sistem de franare al cablului de tractiune trebuie sa isi exercite actiunea direct asupra rotii de antrenare. Aceste prevederi nu se aplica in cazul instalatiilor de tractare.
    4.2.3.4. In cazul oricarei reporniri premature, instalatia trebuie sa fie echipata cu un dispozitiv de oprire si de blocare eficace.

    4.3. Dispozitive de comanda
    Dispozitivele de comanda trebuie sa fie proiectate si realizate pentru a fi sigure si fiabile, astfel incat sa reziste conditiilor nefavorabile de folosire, influentelor factorilor externi, precum umiditatea si temperaturile extreme, interferentelor electromagnetice si sa nu provoace situatii periculoase, chiar si in cazul unei manevrari gresite.

    4.4. Dispozitive de comunicare
    Lucratorii cu sarcini in exploatarea instalatiei trebuie sa dispuna in orice moment de dispozitive corespunzatoare care sa permita comunicarea intre ei si informarea utilizatorilor in cazuri de urgenta.

    5. Vehicule si dispozitive de tractare

    5.1. Vehiculele si/sau dispozitivele de tractare trebuie sa fie astfel proiectate si echipate incat in conditii normale de functionare nici o persoana sa nu poata cadea sau sa fie amenintata de orice alt pericol.
    5.2. Elementele de prindere ale vehiculelor si dispozitivele de tractare trebuie sa fie astfel dimensionate si realizate incat, in conditiile cele mai nefavorabile:
    a) sa nu deterioreze cablul;
    b) sa nu alunece, cu exceptia situatiei in care alunecarea nu afecteaza semnificativ securitatea vehiculului, dispozitivului de tractare sau a instalatiei.
    5.3. Usile vehiculelor (bene, cabine) trebuie sa fie proiectate si realizate pentru a putea fi inchise si zavorate. Podeaua si peretii acestor vehicule trebuie sa fie proiectati si realizati pentru a rezista in toate situatiile presiunii si sarcinii datorate utilizatorilor.
    5.4. Daca prezenta unui insotitor la bordul vehiculului este o cerinta a securitatii in exploatare, vehiculul trebuie sa fie dotat cu echipamente care sa permita asigurarea indeplinirii sarcinilor acestuia.
    5.5. Vehiculele si/sau dispozitivele de tractare si in special mecanismele de suspendare ale acestora trebuie sa fie proiectate si asamblate astfel incat sa asigure securitatea lucratorilor, care trebuie sa intervina in conformitate cu regulile si instructiunile specifice.
    5.6. In cazul vehiculelor echipate cu dispozitive de cuplare-decuplare trebuie sa fie luate toate masurile necesare, fara riscuri pentru utilizatori, pentru ca un vehicul a carui cuplare pe cablu a fost necorespunzatoare sa poata fi oprit inca de la plecare si un vehicul a carui cuplare de pe cablu este necorespunzatoare sa poata fi oprit la sosire si sa fie impiedicata eventuala cadere a acestui vehicul.
    5.7. In cazul vehiculelor instalatiilor de ridicat pe plan inclinat si atunci cand tipul instalatiei permite aceasta, pentru telefericele bicablu trebuie sa fie prevazut un dispozitiv automat de franare care actioneaza pe traseul instalatiei, in conditiile in care eventualitatea ruperii unui cablu nu poate fi exclusa.
    5.8. Atunci cand nu pot fi eliminate prin alte masuri toate riscurile de deraiere a vehiculului, acesta trebuie sa fie prevazut cu un dispozitiv antideraiere care sa permita oprirea fara riscuri pentru persoane.

    6. Dispozitive pentru utilizatori

    Accesul utilizatorilor in spatiile de imbarcare si debarcare trebuie organizat astfel incat sa asigure securitatea persoanelor, in special in zonele in care exista pericol de cadere, tinandu-se seama de circulatia si oprirea vehiculelor. Trebuie sa fie posibila utilizarea instalatiei in deplina securitate de catre copii si persoanele cu mobilitate redusa, daca aceasta a fost proiectata pentru transportul acestor persoane.

    7. Exploatabilitatea

    7.1. Securitatea
    7.1.1. Pentru ca instalatia sa poata fi utilizata conform destinatiei sale, specificatiilor sale tehnice si in conformitate cu conditiile de utilizare stabilite, trebuie sa se adopte toate masurile si prevederile tehnice astfel incat sa fie respectate instructiunile de intretinere, de securitate si de functionare. Manualul de utilizare si instructiunile aferente trebuie sa fie redactate in limba romana.
    7.1.2. Persoanelor care manevreaza instalatia trebuie sa li se asigure mijloace materiale corespunzatoare. Aceste persoane trebuie sa fie capabile sa indeplineasca sarcinile ce le revin.

    7.2. Securitatea in cazul opririi instalatiei
    In cazul opririi instalatiei fara posibilitatea de repunere rapida in functiune, trebuie sa se adopte toate masurile si prevederile tehnice astfel incat utilizatorii sa poata fi adusi intr-un loc sigur, intr-un interval de timp corespunzator, in functie de tipul instalatiei si de mediul inconjurator al acesteia.

    7.3. Alte prevederi specifice privind securitatea
    7.3.1. Locurile de munca si de manevrare a instalatiei
    Elementele in miscare, accesibile in mod obisnuit in statii, trebuie sa fie proiectate, realizate si montate astfel incat sa se evite orice risc sau, atunci cand acesta se mentine, sa fie prevazute cu dispozitive de protectie pentru a preveni orice contact direct care poate genera accidente. Aceste dispozitive trebuie sa nu poata fi usor inlaturate sau scoase din uz.
    7.3.2. Riscuri de cadere
    Spatiul si zonele de lucru sau de interventie, chiar si ocazionale, precum si accesul la acestea trebuie sa fie proiectate si construite astfel incat sa se evite caderea persoanelor care lucreaza sau care se misca in zona respectiva. Daca aceste amenajari nu sunt suficiente, trebuie sa fie prevazute puncte de ancorare a echipamentului de protectie al persoanelor pentru a preveni caderea.

    ANEXA 3

                               ANALIZA DE SECURITATE

    Analiza de securitate care se realizeaza pentru instalatia prevazuta la art. 2 din hotarare trebuie sa ia in considerare toate modurile de operare avute in vedere. Analiza trebuie sa se efectueze conform unei metode stabilite sau recunoscute de autoritatea competenta conform regulilor artei in domeniu si luand in considerare complexitatea instalatiei care este supusa analizei.
    Scopul analizei este de a asigura ca proiectul si configuratia instalatiei au in vedere conditiile locale de amplasare, precum si situatiile cele mai defavorabile, pentru a garanta indeplinirea conditiilor de securitate.
    Analiza trebuie sa acopere, de asemenea, si dispozitivele de securitate, si efectul pe care il produc in instalatie si in subsistemele asociate pe care acestea le actioneaza, astfel incat:
    a) sa poata reactiona la o prima defectiune sau la o defectiune detectata, astfel incat sa ramana in una dintre urmatoarele situatii: fie intr-o stare care garanteaza securitatea, fie intr-o capacitate de functionare redusa, ori sa fie oprite in conditii de securitate; sau
    b) sa fie redundante si supravegheate; sau
    c) sa fie realizate astfel incat probabilitatea ca acestea sa se defecteze sa poata fi evaluata si sa fie de un nivel comparabil cu cel atins de dispozitivele de securitate care indeplinesc prevederile lit. a) si b).
    Analiza de securitate conduce la inventarul riscurilor si al situatiilor periculoase, conform prevederilor art. 6 alin. (1) din hotarare, si la determinarea listei componentelor de securitate prevazute la art. 6 alin. (2) din hotarare.
    Rezultatul analizei de securitate se consemneaza intr-un raport de securitate.

    ANEXA 4

                            DECLARATIA DE CONFORMITATE
                                 pentru componentele de securitate

    Aceasta anexa este aplicabila componentelor de securitate prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a) din hotarare, cu scopul de a stabili conformitatea acestora cu cerintele esentiale aplicabile prevazute in art. 5 alin. (1) din hotarare si definite in anexa nr. 2.
    Declaratia de conformitate EC si documentatia tehnica ce o insoteste trebuie sa fie datate si semnate. Acestea trebuie redactate sau traduse in limba romana.
    Declaratia de conformitate trebuie sa contina urmatoarele elemente:
    a) referire la hotarare;
    b) denumirea si sediul producatorului de componente de securitate sau ale reprezentantului autorizat al acestuia stabilit in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene. In cazul reprezentantului autorizat, acesta trebuie sa indice denumirea si sediul producatorului de componente de securitate;
    c) descrierea componentei de securitate (marca, detaliile asupra tipului sau seriei si numarul seriei de fabricatie etc.);
    d) detalii cu privire la procedura utilizata de evaluare a conformitatii, conform art. 9 din hotarare;
    e) toate prevederile importante cu care componenta de securitate trebuie sa fie conforma si, in special, conditiile de utilizare;
    f) denumirea, sediul si numarul de identificare ale organismului notificat, implicat in procedura de conformitate, si data emiterii certificatului de examinare EC si, dupa caz, detalii cu privire la durata si conditiile de valabilitate a certificatului;
    g) referire la standardele armonizate utilizate, acolo unde este cazul;
    h) identificarea persoanei imputernicite sa semneze in numele producatorului de componente de securitate sau al reprezentantului sau autorizat, stabilit in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene.

    ANEXA 5

                              EVALUAREA CONFORMITATII
                            componentelor de securitate

    1. Domeniul de aplicare
    Prezenta anexa se aplica componentelor de securitate, avand ca scop verificarea conformitatii cu cerintele esentiale prevazute la art. 5 alin. (1) din hotarare si care sunt definite in anexa nr. 2. Prezenta anexa cuprinde efectuarea de catre unul sau mai multe organisme notificate a evaluarii conformitatii intrinseci a unei componente, luata izolat, cu documentatia tehnica pe care trebuie sa o respecte.
    2. Proceduri
    Procedurile de evaluare aplicate de organismele notificate, atat in stadiul de proiectare, cat si in cel de productie, se bazeaza pe modulele definite in cele ce urmeaza. Solutiile indicate in tabelul de mai jos se considera ca fiind echivalente si pot fi aplicate de producator la alegere.

________________________________________________________________________________
            Proiectare                                Fabricatie
________________________________________________________________________________
1. Examinarea EC de tip - Modulul B     1. a) Asigurarea calitatii productiei -
                                              Modulul D
                                       _________________________________________
                                        1. b) Verificarea produsului - Modulul F
________________________________________________________________________________
2. Asigurarea totala a calitatii -      2. Asigurarea totala a calitatii -
   Modulul H                               Modulul H
________________________________________________________________________________
3. Verificarea unitatii de produs -     3. Verificarea unitatii de produs -
   Modulul G                               Modulul G
________________________________________________________________________________

    Modulele trebuie aplicate tinandu-se seama de conditiile suplimentare specifice prevazute de fiecare dintre acestea.

    Modulul B: Examinarea EC de tip
    1. Examinarea EC de tip este acea parte a procedurii prin care un organism notificat constata si atesta faptul ca un exemplar reprezentativ din productia avuta in vedere respecta prevederile prezentei hotarari.
    2. Cererea pentru efectuarea examinarii EC de tip se inainteaza de catre producator sau de reprezentantul sau autorizat, stabilit in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene, unui organism notificat, ales de acesta.
    2.1. Cererea pentru examinarea EC de tip trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    a) denumirea si sediul producatorului, precum si denumirea si sediul reprezentantului sau autorizat, stabilit in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene, daca cererea este introdusa de acesta;
    b) o declaratie scrisa, potrivit careia aceeasi cerere nu a mai fost inaintata si altui organism notificat;
    c) documentatia tehnica cuprinzand elementele prevazute la pct. 3.1.
    2.2. Persoana care a inaintat cererea trebuie sa puna la dispozitie organismului notificat un exemplar reprezentativ al productiei avute in vedere, denumit in continuare tip. Organismul notificat poate sa solicite si alte exemplare, daca este necesar, pentru efectuarea programului de incercari.
    3. Documentatia tehnica trebuie sa permita o evaluare a conformitatii componentei de securitate cu prevederile prezentei hotarari si intelegerea proiectului, a fabricatiei si a functionarii componentei.
    3.1. Documentatia tehnica trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    a) o descriere generala a tipului;
    b) desene de executie si planuri de fabricatie, precum si scheme ale componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
    c) descrieri si explicatii necesare pentru intelegerea desenelor si schemelor de functionare a componentelor;
    d) lista documentelor tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din hotarare, aplicate partial sau integral, si descrierea solutiilor adoptate pentru satisfacerea cerintelor esentiale, atunci cand nu exista astfel de specificatii tehnice;
    e) rezultatele oricaror incercari sau calcule de proiectare efectuate;
    f) rapoarte de incercari.
    3.2. Documentatia trebuie sa indice, de asemenea, domeniul de utilizare a componentei.
    4. Organismul notificat are urmatoarele obligatii:
    4.1. sa examineze documentatia tehnica, sa verifice daca tipul a fost fabricat in conformitate cu documentatia tehnica si sa identifice componentele care au fost proiectate conform prevederilor documentelor tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din hotarare, precum si componentele care au fost proiectate fara a se aplica prevederile acestora;
    4.2. sa efectueze sau sa solicite efectuarea examinarilor corespunzatoare si a incercarilor necesare pentru a verifica daca, acolo unde documentele tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din hotarare nu au fost aplicate, solutiile adoptate de producator respecta cerintele prevazute de hotarare;
    4.3. sa efectueze sau sa solicite efectuarea examinarilor corespunzatoare si a incercarilor necesare pentru a verifica daca, atunci cand producatorul a ales aplicarea prevederilor documentelor tehnice mentionate la art. 5 alin. (2) si (3) din hotarare, acestea au fost efectiv aplicate;
    4.4. sa decida impreuna cu persoana care a inaintat cererea pentru examinare asupra locului unde se vor efectua examinarile.
    5. Daca tipul respecta prevederile prezentei hotarari, organismul notificat trebuie sa elibereze solicitantului un certificat de examinare EC de tip. Certificatul de examinare EC de tip trebuie sa contina:
    a) denumirea si sediul producatorului;
    b) concluziile examinarii;
    c) conditiile pentru valabilitatea acestui certificat;
    d) perioada pentru care a fost emis;
    e) date speciale necesare identificarii tipului aprobat.
    La certificatul de examinare EC de tip se anexeaza o lista cu partile importante din documentatia tehnica, iar o copie de pe acesta se pastreaza la organismul notificat.
    Daca organismul notificat refuza unui producator eliberarea certificatului de examinare EC de tip, acesta trebuie sa justifice detaliat solicitantului acest refuz. In situatia in care se refuza unui producator certificarea, acesta poate face plangere la instanta judecatoreasca competenta, in conditiile legii.
    6. Persoana care a solicitat efectuarea examinarii EC de tip trebuie sa informeze organismul notificat care detine documentatia tehnica referitoare la certificatul de examinare EC de tip asupra tuturor modificarilor, chiar si de natura minora, pe care le-a efectuat sau intentioneaza sa le efectueze la componenta aprobata. Componenta modificata trebuie sa primeasca o aprobare suplimentara in cazul in care modificarile aduse pot afecta conformitatea componentei cu cerintele esentiale sau cu conditiile de utilizare prescrise. Aceasta aprobare suplimentara este de forma unui act aditional la certificatul de examinare EC de tip original.
    7. Fiecare organism notificat trebuie sa informeze celelalte organisme notificate cu privire la certificatele de examinare EC de tip emise si la completarile aduse la acestea, precum si cu privire la certificatele de examinare EC de tip retrase.
    8. Fiecare organism notificat poate obtine copii de pe certificatele de examinare EC de tip emise si de pe completarile la acestea. Anexele la certificate trebuie sa fie puse, la cerere, la dispozitia celorlalte organisme notificate.
    9. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia pastreaza copiile de pe certificatele de examinare EC de tip emise si de pe completarile la acestea, impreuna cu documentatia tehnica, o perioada de minimum 30 de ani de la data fabricarii ultimei componente. Daca nici producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia nu este stabilit in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene, aceasta responsabilitate revine persoanei care introduce componenta pe piata.
    10. Certificatele de examinare EC de tip, dosarele si corespondenta in legatura cu procedurile de examinare EC de tip trebuie redactate in limba romana.

    Modulul D: Asigurarea calitatii productiei
    1. Asigurarea calitatii productiei reprezinta acea parte a procedurii prin care producatorul care respecta obligatiile ce ii revin conform prevederilor pct. 2 asigura si declara conformitatea componentelor in cauza cu tipul descris in certificatul de examinare EC de tip si faptul ca acestea satisfac cerintele prezentei hotarari care le sunt aplicabile. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat, stabilit in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare componenta si sa intocmeasca in scris o declaratie de conformitate.
    Marcajul CE trebuie sa fie insotit de numarul de identificare a organismului notificat, responsabil cu supravegherea, conform prevederilor pct. 4.
    2. Producatorul trebuie sa aplice un sistem al calitatii aprobat pentru productie, inspectia finala a componentelor si incercari conform prevederilor pct. 3. De asemenea, sistemul calitatii trebuie supus supravegherii conform prevederilor pct. 4.
    3. Sistemul calitatii
    3.1. Producatorul trebuie sa solicite unui organism notificat ales de acesta evaluarea propriului sistem al calitatii.
    Cererea pentru evaluarea sistemului calitatii trebuie sa cuprinda:
    a) toate informatiile necesare despre categoria de componente avuta in vedere;
    b) documentatia privind sistemul calitatii;
    c) documentatia tehnica referitoare la tipul aprobat si o copie de pe certificatul de examinare EC de tip, dupa caz.
    3.2. Sistemul calitatii trebuie sa garanteze conformitatea componentelor cu tipul aprobat, asa cum este descris in certificatul de examinare EC de tip, si cu cerintele prezentei hotarari. Toate elementele, cerintele si dispozitiile adoptate de un producator trebuie sa fie reunite intr-o documentatie sistematica si ordonata sub forma de masuri, proceduri si instructiuni scrise.
    Documentatia privind sistemul calitatii trebuie sa permita o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor si inregistrarilor privind calitatea.
    Documentatia privind sistemul calitatii trebuie sa contina in special o descriere corespunzatoare a urmatoarelor:
    a) obiectivele legate de calitate si structura organizatorica, responsabilitatile si atributiile conducerii cu privire la calitatea componentelor;
    b) procesul de fabricatie, tehnicile de control si de asigurare a calitatii, precum si tehnicile, procesele si masurile sistematice care vor fi utilizate;
    c) examinarile si incercarile care au fost efectuate inainte, in timpul si dupa fabricare, cu indicarea frecventei la care acestea se efectueaza;
    d) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspectie si rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.;
    e) mijloacele de monitorizare a realizarii calitatii cerute componentei si functionarea eficienta a sistemului calitatii.
    3.3. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul calitatii pentru a stabili daca satisface cerintele prevazute la pct. 3.2. Se considera ca sunt respectate cerintele esentiale daca sistemul calitatii implementeaza standardele care transpun standardele armonizate relevante.
    Echipa de audit trebuie sa aiba cel putin un membru cu experienta in evaluarea tehnologiei componentei in cauza. Procedura de evaluare trebuie sa includa o vizita de inspectare la intreprinderea producatorului.
    Decizia motivata a echipei de audit, care va cuprinde si concluziile evaluarii, trebuie adusa la cunostinta producatorului.
    3.4. Producatorul trebuie sa se angajeze ca indeplineste obligatiile care decurg din sistemul calitatii, asa cum a fost aprobat, si trebuie sa asigure ca acesta este mentinut la un nivel corespunzator si eficient.
    Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa informeze organismul notificat care a aprobat sistemul calitatii asupra oricarei intentii de modificare a sistemului calitatii. Organismul notificat trebuie sa evalueze modificarile propuse si sa decida daca sistemul calitatii modificat va mai satisface in continuare cerintele prevazute la pct. 3.2 sau daca este necesara o noua procedura de evaluare.
    Decizia motivata a echipei de audit, care va cuprinde si concluziile evaluarii, trebuie adusa la cunostinta producatorului.
    4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
    4.1. Scopul supravegherii sistemului calitatii este de a asigura ca producatorul indeplineste in totalitate obligatiile care ii revin din sistemul calitatii aprobat.
    4.2. Producatorul trebuie sa permita accesul organismului notificat pentru efectuarea de inspectii la locurile de fabricatie, control, incercari si de depozitare si trebuie sa ii puna acestuia la dispozitie toate informatiile necesare, in special:
    a) documentatia privind sistemul calitatii;
    b) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspectie si rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.
    4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze periodic auditarea, pentru a se asigura ca producatorul mentine si aplica sistemul calitatii, si sa emita producatorului un raport de audit.
    4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice, organismul notificat poate efectua vizite inopinate la sediul producatorului. In timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate sa efectueze sau sa solicite sa efectueze incercari pentru a verifica buna functionare a sistemului calitatii, daca considera necesar. Organismul notificat trebuie sa predea producatorului un raport al vizitei si, daca s-a efectuat o incercare, un raport de incercare.
    5. Producatorul trebuie sa pastreze si sa puna la dispozitie ISCIR-SP, la cerere, pe o perioada de minimum 30 de ani de la data la care a fost fabricata ultima componenta, urmatoarele documente:
    a) documentatia mentionata la pct. 3.1 lit. b);
    b) documentele de actualizare a sistemului calitatii prevazute la pct. 3.4 alin. 2;
    c) deciziile si rapoartele organismului notificat, prevazut la pct. 3.4 ultimul alineat, pct. 4.3 si 4.4.
    6. Fiecare organism notificat trebuie sa comunice celorlalte organisme notificate informatii referitoare la toate aprobarile privind sistemul calitatii, emise si retrase.

    Modulul F: Verificarea produsului
    1. Verificarea produsului descrie procedura prin care producatorul sau reprezentantul sau autorizat, stabilit in Romania ori intr-un stat al Uniunii Europene, verifica si atesta faptul ca componentele care indeplinesc dispozitiile prevazute la pct. 3 sunt conforme cu tipul descris in certificatul de examinare EC de tip si satisfac cerintele prezentei hotarari.
    2. Producatorul trebuie sa ia toate masurile necesare pentru ca procesul de fabricatie sa asigure conformitatea componentelor cu tipul descris in certificatul de examinare EC de tip si cu cerintele prezentei hotarari. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare componenta si sa intocmeasca in scris o declaratie de conformitate.
    3. Organismul notificat trebuie sa efectueze examinarile si incercarile potrivite pentru a verifica conformitatea componentelor cu cerintele prezentei hotarari, fie prin examinarea si incercarea fiecarei componente, conform prevederilor pct. 4, fie prin examinari si incercari pe baza statistica, conform prevederilor pct. 5, la alegerea producatorului.
    Producatorul sau reprezentantul sau autorizat, stabilit in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa pastreze o copie de pe declaratia de conformitate pe o perioada de cel putin 30 de ani de la data de fabricatie a ultimei componente.
    4. Verificarea prin examinarea si incercarea fiecarei componente
    4.1. Toate componentele trebuie sa fie examinate individual si se vor efectua incercarile specifice, astfel cum sunt definite in documentele tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din hotarare, sau incercari cu efect echivalent, in scopul verificarii conformitatii acestora cu tipul descris in certificatul de examinare EC de tip si cu cerintele prezentei hotarari.
    4.2. Organismul notificat trebuie sa aplice sau sa dispuna aplicarea numarului sau de identificare pe fiecare componenta aprobata si sa intocmeasca in scris un certificat de conformitate pentru incercarile efectuate.
    4.3. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa fie in masura sa prezinte, la cerere, certificatele de conformitate emise de organismul notificat.
    5. Verificarea statistica
    5.1. Producatorul trebuie sa prezinte componentele sale sub forma unor loturi omogene si trebuie sa ia toate masurile necesare pentru ca procedeul de fabricatie sa asigure omogenitatea fiecarui lot de produse.
    5.2. Toate componentele trebuie sa fie disponibile pentru verificare in forma de loturi omogene. Din fiecare lot este prelevat un esantion ales la intamplare. Fiecare componenta din esantion va fi examinata individual si se vor efectua incercarile corespunzatoare, astfel cum sunt prevazute in documentele tehnice mentionate la art. 5 alin. (2) si (3) din hotarare, sau incercari cu efect echivalent, in scopul verificarii conformitatii lor cu cerintele prezentei hotarari si pentru a determina acceptarea sau respingerea lotului.
    5.3. Procedurile statistice utilizeaza urmatoarele elemente:
    - o metoda statistica;
    - un plan de esantionare, cu caracteristicile operationale.
    5.4. Pentru loturile acceptate organismul notificat trebuie sa aplice sau sa dispuna aplicarea numarului sau de identificare pe fiecare componenta si sa intocmeasca in scris un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate. Toate componentele lotului pot fi introduse pe piata, cu exceptia componentelor din esantionul la care nu s-a constatat conformitatea. Daca un lot este respins, organismul notificat trebuie sa ia toate masurile necesare pentru a impiedica introducerea pe piata a acelui lot. In cazul respingerii frecvente a loturilor, organismul notificat poate suspenda verificarea statistica.
    Producatorul poate aplica, sub responsabilitatea organismului notificat, numarul de identificare a acestuia in timpul procesului de fabricatie.
    5.5. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa fie in masura se prezinte, la cerere, certificatele de conformitate emise de organismul notificat.

    Modulul G: Verificarea unitatii de produs
    1. Verificarea unitatii de produs este procedura prin care producatorul asigura si declara ca componenta analizata, pentru care a fost eliberat certificatul prevazut la pct. 2, raspunde prevederilor prezentei hotarari. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat, stabilit in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare componenta si sa intocmeasca in scris o declaratie de conformitate EC.
    2. Organismul notificat trebuie sa examineze componenta si trebuie sa efectueze incercarile corespunzatoare, astfel cum sunt definite in documentele tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din hotarare, sau incercari cu efect echivalent, pentru a asigura conformitatea componentei cu cerintele prezentei hotarari.
    Organismul notificat trebuie sa aplice sau sa dispuna aplicarea numarului sau de identificare pe componenta aprobata si sa intocmeasca in scris un certificat de conformitate pentru incercarile efectuate.
    3. Scopul documentatiei tehnice este de a permite evaluarea conformitatii componentei cu cerintele prezentei hotarari si intelegerea proiectarii, modului in care a fost fabricata si a functionarii componentei.
    Pentru evaluarea conformitatii documentatia tehnica trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    a) o descriere generala a tipului;
    b) proiectul, planul de fabricatie si schemele componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
    c) descrierile si explicatiile necesare intelegerii acestor proiecte si scheme si functionarii componentei;
    d) o lista a documentelor tehnice aplicate partial sau integral, prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din hotarare, si o descriere a solutiilor adoptate de producator, pentru a satisface cerintele esentiale ale prezentei hotarari, in cazul in care nu au fost aplicate prevederile documentelor tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din hotarare;
    e) rezultatele calculelor de proiectare efectuate, examinarile efectuate etc.;
    f) rapoarte de incercari;
    g) domeniul de utilizare a componentelor.

    Modulul H: Asigurarea totala a calitatii
    1. Asigurarea totala a calitatii este procedura prin care producatorul care indeplineste obligatiile prevazute la pct. 2 asigura si declara ca componentele supuse evaluarii raspund prevederilor prezentei hotarari. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare componenta si sa intocmeasca in scris o declaratie de conformitate EC. Marcajul CE trebuie sa fie insotit de numarul de identificare a organismului notificat responsabil cu supravegherea, conform prevederilor pct. 4.
    2. Producatorul trebuie sa aplice un sistem al calitatii aprobat pentru fazele de proiectare, fabricatie, inspectie si incercare finala a componentelor, conform prevederilor pct. 3; sistemul calitatii aprobat este supus supravegherii, conform prevederilor pct. 4.
    3. Sistemul calitatii
    3.1. Producatorul trebuie sa solicite unui organism notificat ales de acesta evaluarea propriului sistem al calitatii.
    3.1.1. Cererea pentru evaluarea sistemului calitatii trebuie sa cuprinda:
    a) toate informatiile necesare pentru categoria de componente avuta in vedere;
    b) documentatia privind sistemul calitatii.
    3.2. Sistemul calitatii trebuie sa asigure conformitatea componentelor cu cerintele prezentei hotarari.
    3.2.1. Toate elementele, cerintele si deciziile adoptate de producator trebuie sa fie reunite intr-o documentatie sistematica si ordonata sub forma de masuri, proceduri si instructiuni scrise.
    Documentatia privind sistemul calitatii trebuie sa permita o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor si inregistrarilor privind calitatea.
    3.2.2. Documentatia privind sistemul calitatii trebuie sa contina o descriere adecvata a urmatoarelor:
    a) obiectivele privind calitatea si structura organizatorica a intreprinderii, responsabilitatile si atributiile conducerii intreprinderii in ceea ce priveste proiectarea si calitatea componentelor;
    b) specificatiile tehnice de proiectare, inclusiv documentele tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din hotarare, care vor fi aplicate si, atunci cand documentele tehnice nu sunt aplicate integral, mijloacele care vor fi utilizate pentru a asigura indeplinirea cerintelor esentiale ale prezentei hotarari:
    c) tehnicile de control si de verificare a proiectului, procesele si actiunile sistematice care vor fi utilizate pentru proiectarea componentelor din categoria supusa evaluarii;
    d) procesul de fabricatie corespunzator, tehnicile de control si asigurare a calitatii, precum si procesele si actiunile sistematice care vor fi utilizate;
    e) examinarile si incercarile care vor fi efectuate inainte, in timpul si dupa procesul de fabricatie, precum si frecventa cu care acestea vor fi efectuate;
    f) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspectie, rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul de calificare a personalului implicat etc.;
    g) mijloacele de urmarire a realizarii calitatii cerute in ceea ce priveste proiectarea si produsul propriu-zis, precum si a functionarii eficiente a sistemului calitatii.
    3.2.3. Echipa de audit trebuie sa aiba cel putin un membru cu experienta in evaluarea tehnologiei produsului avut in vedere. Procedura de evaluare trebuie sa includa o inspectie la locul unde se fabrica produsul respectiv.
    Decizia de evaluare motivata, care va contine concluziile evaluarii, trebuie adusa la cunostinta producatorului.
    3.3. Producatorul se angajeaza sa indeplineasca obligatiile care decurg din sistemul calitatii, astfel cum a fost aprobat, si sa mentina acest sistem la un nivel corespunzator si eficient. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa informeze organismul notificat care a certificat sistemul calitatii asupra oricarei intentii de actualizare a acestui sistem. Organismul notificat trebuie sa evalueze modificarile propuse si sa decida daca sistemul calitatii modificat mai corespunde cerintelor prevazute la pct. 3.2 sau daca este necesara o reevaluare a acestuia.
    Decizia de evaluare motivata, care va contine concluziile evaluarii, trebuie adusa la cunostinta producatorului.
    4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
    4.1. Scopul supravegherii sistemului calitatii este de a asigura ca producatorul isi indeplineste corect obligatiile care decurg din sistemul calitatii aprobat.
    4.2. Producatorul trebuie sa permita accesul organismului notificat, pentru efectuarea inspectiei in incintele de proiectare, productie, inspectie, incercare si depozitare a produselor, si sa puna la dispozitie acestuia toate informatiile necesare si in mod special:
    a) documentatia privind sistemul calitatii;
    b) inregistrarile privind calitatea, prevazute de faza de proiectare a sistemului calitatii, cum ar fi: rezultatele analizelor, calculelor, incercarilor etc.;
    c) inregistrarile privind calitatea, prevazute de faza de productie a sistemului calitatii, cum ar fi: rapoartele de inspectie, rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul de calificare a personalului implicat etc.
    4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze audituri periodice pentru a asigura faptul ca producatorul mentine si aplica sistemul calitatii; organismul trebuie sa emita un raport de audit pentru producator.
    4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice prevazute la pct. 4.3, organismul notificat poate face inspectii inopinate la sediul producatorului. In timpul acestor inspectii organismul notificat are dreptul sa efectueze sau sa solicite sa se efectueze incercari pentru verificarea functionarii corecte a sistemului calitatii, daca se considera necesar. Organismul notificat trebuie sa emita pentru producator un raport al inspectiei si, daca s-a efectuat o incercare, un raport de incercare.
    5. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa detina si sa puna la dispozitie ISCIR-SP, la cerere, o perioada de cel putin 30 de ani de la data fabricarii ultimei componente, urmatoarele documente:
    a) documentatia mentionata la pct. 3.1.1 lit. b);
    b) documentele de actualizare a sistemului calitatii, prevazute la pct. 3.3;
    c) deciziile si rapoartele organismului notificat, prevazute la pct. 3.3, 4.3 si 4.4.
    6. Fiecare organism notificat trebuie sa comunice celorlalte organisme notificate informatii referitoare la aprobarile privind sistemul calitatii, care au fost emise sau retrase.
    7. Cerinte suplimentare: examinarea proiectului
    7.1. Producatorul trebuie sa inainteze o solicitare pentru examinarea proiectului catre un singur organism notificat. Aceasta solicitare trebuie sa permita intelegerea proiectului, fabricatiei si functionarii componentei si sa permita evaluarea conformitatii cu prevederile prezentei hotarari.
    7.2. Solicitarea trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    a) specificatii tehnice de proiectare, inclusiv documentele tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din hotarare, care au fost aplicate;
    b) dovezile necesare care sustin aplicarea acestora, in special in cazul in care documentele tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din hotarare nu au fost aplicate in totalitate.
    Aceste dovezi trebuie sa cuprinda rezultatele incercarilor efectuate in laboratoarele producatorului sau in numele acestuia.
    7.3. Organismul notificat trebuie sa examineze solicitarea si, daca proiectul respecta prevederile prezentei hotarari, trebuie sa elibereze producatorului un certificat de examinare EC. Certificatul de examinare EC trebuie sa contina concluziile examinarii, conditiile pentru valabilitatea acestuia, datele necesare de identificare a proiectului aprobat si o descriere a functionarii componentei, dupa caz.
    7.4. Solicitantul trebuie sa informeze organismul notificat care a eliberat certificatul de examinare EC pentru proiect despre orice modificare adusa proiectului aprobat. In cazul in care modificarile pot afecta conditiile prescrise de utilizare a componentei sau conformitatea cu cerintele esentiale prevazute la art. 5 alin. (1) din hotarare, modificarea proiectului aprobat trebuie sa primeasca o aprobare suplimentara de la organismul notificat care a emis certificatul de examinare EC de tip pentru proiect. Aceasta aprobare suplimentara este data sub forma unui act aditional la certificatul de examinare EC de tip al proiectului original.
    7.5. Organismele notificate trebuie sa inainteze celorlalte organisme notificate informatii cu privire la:
    a) certificatele de examinare EC pentru proiect si aprobarile suplimentare emise;
    b) certificatele de examinare EC pentru proiect si aprobarile suplimentare retrase;
    c) certificatele de examinare EC pentru proiect si aprobarile suplimentare refuzate.

    ANEXA 6

                DECLARATIA DE CONFORMITATE EC PENTRU SUBSISTEME

    Prevederile prezentei anexe se aplica subsistemelor prevazute la art. 11 din prezenta hotarare pentru a asigura indeplinirea cerintelor esentiale prevazute la art. 5 alin. (1) din hotarare.
    Declaratia de conformitate EC trebuie redactata de producator sau de reprezentantul sau autorizat, stabilit in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene, sau, in lipsa acestuia, de persoana responsabila cu introducerea subsistemului pe piata.
    Declaratia de conformitate EC si documentatia tehnica ce o insoteste trebuie sa fie datate si semnate.
    Declaratia de conformitate EC trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
    a) referire la prezenta hotarare;
    b) denumirea si sediul persoanei care a solicitat examinarea EC;
    c) descrierea subsistemului;
    d) denumirea si sediul organismului notificat care a efectuat examinarea EC;
    e) toate prevederile importante care trebuie respectate de subsistem si, in special, detalii referitoare la conditiile si restrictiile de utilizare necesare, precum si instructiuni pentru intretinere;
    f) rezultatul examinarii EC prevazut in anexa nr. 7, referinte privind certificatul de examinare EC de tip;
    g) date pentru identificarea persoanei imputernicite sa semneze declaratia de conformitate EC in numele producatorului sau al reprezentantului autorizat al acestuia ori, in lipsa acesteia, date pentru identificarea persoanei responsabile cu introducerea subsistemului pe piata.

    ANEXA 7

                     EVALUAREA CONFORMITATII LA SUBSISTEME

    1. Examinarea EC este procedura prin care un organism notificat constata si certifica, la solicitarea producatorului sau a reprezentantului sau autorizat, stabilit in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene, sau, in lipsa acestuia, a persoanei responsabile de introducerea subsistemului pe piata, ca un subsistem este:
    a) conform prevederilor prezentei hotarari;
    b) conform documentatiei tehnice; si
    c) complet realizat.
    2. Examinarea subsistemului se efectueaza in fiecare dintre fazele de proiectare, constructie si incercari de receptie ale subsistemului complet realizat.
    3. Documentatia tehnica ce insoteste certificatul de examinare EC de tip trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    a) planuri si calcule pentru constructie, diagrame electrice si hidraulice, diagrame ale circuitelor de control, descrieri ale sistemelor computerizate si automatizate, instructiuni de functionare si de intretinere etc.;
    b) lista componentelor de securitate, prevazuta la art. 6 alin. (2) din hotarare, care sunt utilizate in subsistem;
    c) copii de pe declaratia de conformitate EC, astfel cum este prevazuta in anexa nr. 4, pentru componentele de securitate, impreuna cu planurile si calculele corespunzatoare pentru constructie, si o copie de pe rapoartele de incercari si verificari efectuate.
    4. Documentatia si corespondenta realizate in legatura cu procedurile pentru examinarea EC trebuie redactate in limba romana.
    5. Supravegherea
    5.1. Scopul supravegherii este sa se asigure respectarea, in timpul construirii subsistemului, a obligatiilor care decurg din documentatia tehnica.
    5.2. Organismul notificat responsabil pentru examinarea EC trebuie sa aiba acces permanent la locurile de fabricatie, in spatiile de depozitare si, daca este cazul, in spatiile de prefabricare, in spatiile in care se efectueaza incercari si, in general, in toate spatiile pe care considera necesar sa le viziteze pentru a-si indeplini sarcinile. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia ori, in lipsa acestuia, persoana responsabila cu introducerea subsistemului pe piata trebuie sa puna la dispozitie organismului notificat ori sa obtina pentru acesta toate documentele solicitate si, in special, planuri si documente tehnice referitoare la subsistem.
    5.3. Organismul notificat responsabil pentru examinarea EC efectueaza periodic audituri pentru a asigura conformitatea cu prevederile prezentei hotarari. Cu ocazia fiecarei vizite acesta trebuie sa emita un raport de audit pentru persoana responsabila cu constructia. Organismul notificat poate solicita sa fie invitat sa efectueze inspectii si in diferite faze de constructie.
    5.4. Suplimentar, organismul notificat poate efectua vizite inopinate la locurile de fabricatie. Cu ocazia acestor vizite organismul notificat poate efectua audituri partiale sau complete. Organismul notificat trebuie sa redacteze un raport al vizitei si, daca este necesar, un raport de audit persoanei responsabile cu constructia.
    6. Fiecare organism notificat publica periodic informatii referitoare la:
    a) toate cererile primite pentru efectuarea examinarii EC;
    b) toate certificatele de examinare EC de tip emise;
    c) toate certificatele de examinare EC de tip retrase.

    ANEXA 8

                              CRITERII MINIME
        avute in vedere la evaluarea organismului in vederea notificarii

    1. Organismul, directorul acestuia si personalul responsabil cu efectuarea incercarilor de verificare trebuie sa fie altii decat proiectantul, furnizorul sau instalatorul componentelor de securitate sau al subsistemelor pe care acestia le inspecteaza si decat reprezentantii autorizati ai acestora ori persoana responsabila cu introducerea produsului pe piata. Acestia nu pot sa se implice direct sau in calitate de reprezentant autorizat in activitati de proiectare, constructie, introducere pe piata, intretinere si exploatare a componentelor de securitate sau a subsistemelor. Aceasta nu exclude posibilitatea schimburilor de informatii tehnice intre producator si organism.
    2. Organismul si personalul sau de inspectie trebuie sa efectueze operatiunile de verificare cu un inalt grad de integritate profesionala si competenta tehnica si trebuie sa fie independenti de orice presiuni si stimulente, indeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de persoane care au interes in rezultatul verificarilor si care ar putea influenta decizia lor sau rezultatele verificarilor.
    3. Organismul trebuie sa aiba la dispozitie personalul necesar si sa dispuna de dotarile necesare care sa ii permita indeplinirea in bune conditii a sarcinilor sale administrative si tehnice legate de verificare sau de supraveghere; de asemenea, trebuie sa aiba acces la echipamentul necesar pentru verificari speciale.
    4. Personalul organismului trebuie sa aiba:
    a) pregatire tehnica si profesionala temeinica;
    b) cunostinte corespunzatoare in ceea ce priveste cerintele incercarilor ce trebuie efectuate si experienta corespunzatoare pentru astfel de incercari;
    c) abilitatea de a emite certificate, inregistrari si rapoarte de autentificare a rezultatelor obtinute la incercari.
    5. Impartialitatea personalului trebuie garantata. Remunerarea personalului nu trebuie sa fie dependenta de numarul incercarilor efectuate si nici de rezultatele acestora.
    6. Organismul trebuie sa incheie o asigurare de raspundere civila pentru incercarile efectuate, in conformitate cu legislatia nationala in domeniu, daca raspunderea civila nu este asumata de stat pe baza dreptului roman.
    7. Personalul este obligat sa pastreze secretul profesional cu privire la informatiile dobandite in exercitarea sarcinilor sale ce decurg din respectarea prevederilor prezentei hotarari sau a altor reglementari, cu exceptia situatiei in care informatiile sunt solicitate de autoritatile competente ale statului.

    ANEXA 9

                                 PROCEDURI
    pentru autorizarea construirii si punerii in functiune a instalatiilor

    Procedurile pentru autorizarea construirii si punerii in functiune a instalatiilor, care se utilizeaza conform art. 5 alin. (3) din hotarare, sunt:
    - Ordinul ministrului industriei si resurselor nr. 108/2003 pentru aprobarea Prescriptiei tehnice PT R7-2003, editia 1 "Cerinte tehnice privind utilizarea instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane - telecabine", publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 274 si nr. 274 bis din 18 aprilie 2003, cu modificarile ulterioare;
    - Ordinul ministrului industriei si resurselor nr. 109/2003 pentru aprobarea Prescriptiei tehnice PT R8-2003, editia 1, "Cerinte tehnice privind utilizarea instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane - telegondole", publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 287 si nr. 287 bis din 24 aprilie 2003, cu modificarile ulterioare;
    - Ordinul ministrului industriei si resurselor nr. 99/2003 pentru aprobarea Prescriptiei tehnice PT R9-2003, editia 1, "Cerinte tehnice privind utilizarea instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane - telescaune", publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 183 si nr. 183 bis din 24 martie 2003, cu modificarile ulterioare;
      Ordinul ministrului industriei si resurselor nr. 100/2003 pentru aprobarea Prescriptiei tehnice PT R10 2003, editia 1, "Cerinte tehnice privind utilizarea instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane   teleschiuri si telesanii", publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 si nr. 177 bis din 20 martie 2003, cu modificarile ulterioare;
      Ordinul ministrului industriei si resurselor nr. 101/2003 pentru aprobarea Prescriptiei tehnice PT R11 2003, editia 1, "Cerinte tehnice privind utilizarea instalatiilor de transport pe plan inclinat pentru persoane", publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 182 si nr. 182 bis din 24 martie 2003, cu modificarile ulterioare.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 1009/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 1009 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu