Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 433 din 30 aprilie 2002

privind stabilirea conditiilor de punere in functiune a instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 368 din 31 mai 2002


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Prezenta hotarare stabileste conditiile de punere in functiune a instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane.
    (2) In sensul prezentei hotarari, prin instalatii de transport pe cablu pentru persoane se intelege instalatiile compuse din mai multe componente proiectate, construite, asamblate si puse in functiune in vederea transportului de persoane. Aceste instalatii de transport pe cablu pentru persoane, denumite in continuare instalatii, sunt fixe si sunt utilizate pentru transportul persoanelor in vehicule sau cu ajutorul dispozitivelor de tractare al caror sistem de suspendare si/sau de tractare este asigurat de cabluri pozitionate de-a lungul traseului instalatiei.
    Art. 2
    (1) In sensul prezentei hotarari urmatorii termeni se definesc astfel:
    a) instalatie - sistemul complet montat in teren, care cuprinde infrastructura si subsistemele prevazute in anexa nr. 1; infrastructura special proiectata pentru fiecare instalatie si construita in teren include traseul instalatiei, sistemul de date, lucrarile de linie si statiile care sunt necesare pentru construirea si functionarea instalatiei, inclusiv fundatiile;
    b) componenta de securitate - orice componenta elementara, grup de componente, subansambluri sau ansambluri complete de echipamente si orice dispozitiv inclus in instalatie in scopul asigurarii unei functionari sigure, care este identificata prin analiza de securitate si a carei defectare pune in pericol securitatea sau sanatatea persoanelor, care pot fi utilizatori, personal de deservire sau alte persoane;
    c) contractant principal - orice persoana fizica sau juridica ce contracteaza construirea unei instalatii;
    d) exploatabilitate - ansamblul de masuri si prevederi tehnice care influenteaza proiectarea si realizarea instalatiei si care sunt necesare pentru functionarea acesteia in conditii de securitate;
    e) mentenabilitate - ansamblul de masuri si prevederi tehnice care influenteaza proiectarea si realizarea instalatiei si care sunt necesare pentru mentenanta proiectata in scopul garantarii functionarii acesteia in conditii de securitate;
    f) specificatie tehnica comunitara - specificatie tehnica elaborata conform unei proceduri recunoscute la nivel comunitar si al carei numar de referinta a fost publicat in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene;
    g) agrement tehnic european - specificatie tehnica exprimand o evaluare tehnica favorabila asupra adecvarii unui produs, bazata pe satisfacerea cerintelor esentiale, la o utilizare specifica, pentru constructii, avand in vedere caracteristicile intrinseci ale produsului si conditiile de utilizare a acestuia;
    h) organism de control - organism desemnat de Ministerul Industriei si Resurselor pentru verificarea respectarii prevederilor prezentei hotarari.
    (2) Termenii definiti la alin. (1) se completeaza cu termenii definiti la art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.
    Art. 3
    Prevederile prezentei hotarari se aplica urmatoarelor instalatii:
    a) instalatii de ridicat pe plan inclinat si alte instalatii ale caror vehicule sunt sustinute de role sau de alte dispozitive de sustinere, la care tractiunea este asigurata de unul sau mai multe cabluri;
    b) teleferice la care vehiculele sunt sustinute si/sau deplasate de unul sau mai multe cabluri, inclusiv telegondolele si telescaunele;
    c) instalatii de tractat la care utilizatorii care poarta echipament corespunzator sunt tractati cu ajutorul unui cablu.
    Art. 4
    Prevederile prezentei hotarari nu se aplica urmatoarelor:
    a) ascensoare - reglementate prin Hotararea Guvernului nr. 225/2002 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a ascensoarelor;
    b) tramvaie actionate cu cabluri, in constructie traditionala;
    c) instalatii destinate activitatilor agricole;
    d) echipamente montate in teren sau mobile, utilizate la serbari campenesti si/sau parcuri de distractii, care sunt destinate activitatilor recreative si care nu sunt utilizate ca mijloace de transport pentru persoane;
    e) instalatii utilizate in sectorul minier, precum si alte instalatii montate in teren, utilizate in scopuri industriale;
    f) bacuri fluviale trase cu cabluri;
    g) trenuri cu cremaliera;
    h) instalatii trase cu lanturi.
    Art. 5
    (1) Instalatia, infrastructura, subsistemele si componentele de securitate ale instalatiei trebuie sa satisfaca cerintele esentiale care le sunt aplicabile, prevazute in anexa nr. 2.
    (2) Se considera ca sunt respectate cerintele esentiale prevazute la alin. (1) in cazul in care instalatiile, infrastructura, subsistemele si componentele de securitate ale instalatiei sunt construite conform standardelor nationale care adopta standardele europene armonizate ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene.
    (3) In absenta standardelor nationale prevazute la alin. (2) se pot utiliza specificatii tehnice comunitare sau agremente tehnice europene.
    Art. 6
    (1) La solicitarea contractantului principal sau a reprezentantului autorizat al acestuia, toate instalatiile ce urmeaza sa fie construite trebuie supuse unei analize de securitate conform prevederilor anexei nr. 3. Aceasta analiza trebuie sa acopere toate aspectele de securitate a instalatiei si conditiile locale de amplasare la proiectare, realizare si punere in functiune, pentru identificarea, pe baza experientei existente, a riscurilor care pot sa apara in timpul functionarii.
    (2) Analiza de securitate se incheie cu un raport de securitate care cuprinde masurile avute in vedere pentru eliminarea riscurilor si lista componentelor de securitate si a subsistemelor, carora le sunt aplicabile prevederile prezentei hotarari.

    CAP. 2
    Componente de securitate

    Art. 7
    (1) Se admite introducerea pe piata a componentelor de securitate numai daca permit construirea/realizarea unor instalatii care satisfac cerintele esentiale prevazute la art. 5 alin. (1).
    (2) Se admite punerea in functiune a componentelor de securitate numai daca, atunci cand sunt instalate, intretinute corect si sunt utilizate conform destinatiei lor, permit construirea unor instalatii care nu pun in pericol securitatea si sanatatea persoanelor sau securitatea bunurilor, dupa caz.
    (3) Autoritatile publice pot reglementa cerinte specifice de protectie a sanatatii si integritatii fizice a persoanelor si, in special, a lucratorilor, cu ocazia utilizarii instalatiei. Respectivele reglementari nu pot aduce modificari care contravin prevederilor prezentei hotarari.
    Art. 8
    Nu se poate interzice, restrange sau impiedica introducerea pe piata a componentelor de securitate destinate a fi utilizate in instalatii, atunci cand acestea sunt conforme prevederilor prezentei hotarari.
    Art. 9
    (1) Se considera ca sunt respectate cerintele esentiale aplicabile, prevazute la art. 5 alin. (1), si se admite introducerea pe piata a componentelor de securitate, daca:
    a) poarta marcajul national de conformitate CS, prevazut in anexa nr. 2 la Legea nr. 608/2001, si sunt insotite de declaratia de conformitate CS, prevazuta in anexa nr. 4; sau
    b) poarta marcajul european de conformitate CE, prevazut in anexa nr. 3 la Legea nr. 608/2001, aplicat de un producator dintr-un stat membru al Uniunii Europene, si sunt insotite de declaratia de conformitate CE, tradusa in limba romana.
    (2) Inainte de introducerea pe piata a componentelor de securitate producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridica cu sediul in Romania, are obligatia:
    a) sa supuna componenta de securitate unei proceduri de evaluare a conformitatii, prevazuta in anexa nr. 5; si
    b) sa aplice marcajul de conformitate CS pe componenta de securitate si sa emita declaratia de conformitate CS.
    (3) Pentru evaluarea conformitatii componentelor de securitate producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridica cu sediul in Romania, alege unul dintre organismele notificate in acest scop.
    (4) Aceleasi obligatii revin si producatorilor care fabrica componente de securitate pentru uzul propriu.
    (5) In cazul in care componentelor de securitate li se aplica si alte reglementari in vigoare ce impun alte cerinte si care prevad aplicarea marcajului CS, acest marcaj trebuie sa indice conformitatea componentelor de securitate cu prevederile tuturor reglementarilor aplicabile.
    (6) Atunci cand nici producatorul, nici reprezentantul sau autorizat nu au indeplinit obligatiile ce le revin conform prevederilor alin. (2) - (4), aceste obligatii revin importatorului de componente de securitate, atunci cand acestea nu sunt produse intr-un stat membru al Uniunii Europene.
    (7) Prevederile alin. (6) nu se aplica in cazul componentelor de securitate ce se introduc pe piata in conditiile prevazute la alin. (1) lit. b).

    CAP. 3
    Subsisteme

    Art. 10
    Se admite introducerea pe piata a subsistemelor prevazute in anexa nr. 1 numai daca acestea permit realizarea unor instalatii care satisfac cerintele esentiale prevazute la art. 5 alin. (1).
    Art. 11
    Nu se poate interzice, restrange sau impiedica introducerea pe piata a subsistemelor destinate a fi utilizate in instalatii, atunci cand sunt conforme prevederilor prezentei hotarari.
    Art. 12
    (1) Se considera ca subsistemele prevazute in anexa nr. 1 sunt conforme cerintelor esentiale prevazute la art. 5 alin. (1) atunci cand sunt insotite de declaratia de conformitate CS care trebuie sa contina informatiile prevazute in anexa nr. 6 sau de declaratia de conformitate CE si de documentatia tehnica prevazuta la alin. (5) redactata sau tradusa in limba romana.
    (2) Procedura de examinare CS a subsistemelor se efectueaza la cererea producatorului sau a reprezentantului autorizat al acestuia, persoana juridica cu sediul in Romania, de catre unul dintre organismele notificate in acest scop, ales de acesta. Declaratia de conformitate CS se intocmeste in scris de catre producator sau de reprezentantul sau autorizat, pe baza examinarii CS conform prevederilor anexei nr. 7.
    (3) Atunci cand nici producatorul, nici reprezentantul sau autorizat nu au indeplinit obligatiile ce le revin conform prevederilor alin. (2), aceste obligatii revin importatorului de subsisteme, atunci cand acestea nu sunt produse intr-un stat membru al Uniunii Europene.
    (4) Organismul notificat trebuie sa intocmeasca in scris certificatul pentru examinarea CS conform procedurii prevazute in anexa nr. 7, in baza documentatiei tehnice a subsistemului.
    (5) Documentatia tehnica trebuie sa cuprinda toate documentele referitoare la caracteristicile subsistemului, precum si, daca este cazul, toate documentele care certifica conformitatea componentelor de securitate. Documentatia tehnica contine informatii privind conditiile si restrictiile de utilizare, precum si instructiuni pentru intretinere.

    CAP. 4
    Instalatii

    Art. 13
    (1) Instalatiile se construiesc si se pun in functiune in baza unei autorizatii emise de catre Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere tehnica si verificare in functionare - ISCIR-INSPECT.
    (2) Componentele de securitate si subsistemele, construite cu respectarea cerintelor prevazute in prezenta hotarare, care sunt incorporate in instalatiile construite, se monteaza si se pun in functiune numai daca permit realizarea unei instalatii care nu pune in pericol securitatea si sanatatea persoanelor sau a bunurilor, dupa caz, atunci cand sunt montate si intretinute corect si sunt utilizate conform destinatiei lor.
    (3) In cazul in care caracteristicile componentelor de securitate importante sau cele ale subsistemelor din instalatiile existente sunt supuse unor modificari pentru care este necesara eliberarea unei noi autorizatii in vederea punerii in functiune, aceste modificari si efectele pe care acestea le au asupra ansamblului instalatiei trebuie sa satisfaca cerintele esentiale prevazute la art. 5 alin. (1).
    (4) Atunci cand o componenta de securitate sau un subsistem a fost proiectat sau construit intr-o maniera inovatoare, ISCIR-INSPECT va lua masurile necesare si va impune conditii speciale pentru autorizarea constructiei si/sau punerea in functiune a instalatiei in care se incorporeaza astfel de componente sau subsisteme inovatoare.
    (5) Instalatiile pot fi construite si puse in functiune numai daca au fost proiectate si construite astfel incat sa satisfaca cerintele esentiale prevazute la art. 5 alin. (1).
    (6) Nu se poate interzice, restrange sau impiedica introducerea pe piata a componentelor de securitate si a subsistemelor instalatiei daca sunt insotite de declaratia de conformitate CS sau CE emisa conform prevederilor art. 9 sau 12, dupa caz.
    (7) Analizele de securitate, declaratiile de conformitate si documentatiile tehnice referitoare la componentele de securitate si subsistemele instalatiei trebuie prezentate de contractantul principal sau de reprezentantul sau autorizat la ISCIR-INSPECT, iar o copie de pe toate aceste documente trebuie pastrata la instalatia respectiva.
    (8) ISCIR-INSPECT trebuie sa fie in posesia analizelor de securitate, a raportului de securitate si a documentatiei tehnice si sa se asigure ca acestea contin toate documentele referitoare la caracteristicile instalatiei si, daca este cazul, toate documentele care certifica conformitatea componentelor de securitate si a subsistemelor instalatiei. De asemenea, ISCIR-INSPECT trebuie sa detina documentatia referitoare la conditiile si restrictiile privind exploatarea, functionarea, supravegherea, reglarea si intretinerea instalatiei.
    Art. 14
    Nu se pot interzice, restrange sau impiedica constructia si punerea in functiune a instalatiilor atunci cand acestea sunt conforme prevederilor prezentei hotarari.
    Art. 15
    Instalatiile sunt mentinute in functiune numai daca satisfac conditiile stabilite in raportul de securitate.
    Art. 16
    (1) In cazul in care organismul de control constata ca o componenta de securitate care poarta marcajul CS sau CE si care este introdusa pe piata si utilizata conform scopului prevazut sau un subsistem pentru care exista o declaratie de conformitate CS sau CE, conform prevederilor art. 12 alin. (1), si care este folosit conform scopului prevazut poate pune in pericol securitatea si sanatatea persoanelor si, dupa caz, a bunurilor, trebuie sa ia masuri corespunzatoare de limitare a conditiilor de utilizare a componentei sau a subsistemului ori de interzicere a utilizarii acestuia.
    (2) Organismul de control va informa in scris Ministerul Industriei si Resurselor cu privire la deciziile luate, indicand motivele care au stat la baza deciziei si, in special, daca neconformitatea se datoreaza:
    a) nerespectarii cerintelor esentiale prevazute la art. 5 alin. (1);
    b) aplicarii incorecte a standardelor nationale care adopta standarde europene armonizate, a specificatiilor tehnice comunitare, agrementelor tehnice europene si documentelor tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3), atunci cand s-a declarat aplicarea acestora.
    (3) In cazul in care organismul de control constata ca o componenta de securitate care poarta marcajul CS sau CE si/sau un subsistem insotit de declaratia de conformitate nu indeplineste cerintele, ia masurile prevazute de prezenta hotarare impotriva celui care a aplicat marcajul si informeaza Ministerul Industriei si Resurselor asupra deciziei sale.
    Art. 17
    In cazul in care organismul de control constata ca o instalatie autorizata si utilizata conform scopului prevazut poate pune in pericol securitatea si sanatatea persoanelor si, dupa caz, a bunurilor, trebuie sa ia masurile necesare de limitare a conditiilor de functionare a instalatiei sau de interzicere a functionarii acesteia.

    CAP. 5
    Organisme notificate. Supravegherea pietei

    Art. 18
    (1) Ministerul Industriei si Resurselor, in calitate de autoritate de stat in domeniu, va publica si va actualiza periodic in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, lista cuprinzand organismele notificate, aprobata prin ordin al ministrului industriei si resurselor, sa execute procedurile prevazute la art. 9 si 12 impreuna cu sarcinile specifice pentru care aceste organisme au fost desemnate sa le indeplineasca si numarul de identificare alocat acestora din Registrul organismelor notificate.
    (2) Competenta organismelor notificate este recunoscuta de catre Ministerul Industriei si Resurselor, in calitate de autoritate de stat in domeniu, pe baza unei proceduri de evaluare, avand in vedere criteriile minime prevazute in anexa nr. 8.
    Art. 19
    Organismul de control desemnat de administratia publica centrala care verifica respectarea prevederilor prezentei hotarari este Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere piata - ISCIR - SP.

    CAP. 6
    Marcaje

    Art. 20
    (1) Marcajele de conformitate CS si CE se aplica in mod vizibil, lizibil si durabil direct pe fiecare componenta de securitate sau, cand acest lucru nu este posibil, pe o eticheta aplicata in mod nedetasabil pe componenta de securitate respectiva.
    (2) Este interzisa aplicarea pe componentele de securitate a unor marcaje asemanatoare cu marcajele de conformitate CS sau CE, care pot fi confundate cu acestea.
    Orice alt marcaj poate fi aplicat pe componentele de securitate, cu conditia ca vizibilitatea si lizibilitatea marcajelor de conformitate CS sau CE sa nu fie reduse.
    Art. 21
    (1) Cand organismul de control constata ca marcajul de conformitate a fost incorect aplicat, producatorul sau reprezentantul sau autorizat va fi obligat sa realizeze conformitatea componentelor de securitate cu prevederile privind aplicarea marcajului de conformitate si sa ia masuri impotriva incalcarii prevederilor prezentei hotarari.
    (2) Atunci cand organismul de control constata ca neconformitatea continua, trebuie sa ia masurile necesare de limitare sau de interzicere a introducerii pe piata a componentei de securitate in cauza si/sau sa asigure retragerea de pe piata a acesteia, in conformitate cu prevederile prezentei hotarari.

    CAP. 7
    Raspunderi si sanctiuni

    Art. 22
    (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel:
    a) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, interzicerea utilizarii instalatiei si, dupa caz, retragerea de pe piata si/sau interzicerea introducerii pe piata a subsistemelor si componentelor de securitate neconforme;
    b) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (1) si (2), precum si nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (1), (2) si (5), cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, interzicerea utilizarii instalatiei si, dupa caz, retragerea de pe piata si/sau interzicerea introducerii pe piata a subsistemelor si componentelor de securitate neconforme in cauza;
    c) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (1) si (2), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei si interzicerea functionarii instalatiei in cauza;
    d) nerespectarea prevederilor art. 20, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, limitarea sau interzicerea comercializarii ori, dupa caz, interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect, pana la eliminarea neconformitatilor.
    (2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) se fac de catre personalul imputernicit din cadrul ISCIR-SP.
    (3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile si dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
    Art. 23
    (1) Orice decizie luata in baza prezentei hotarari de catre ISCIR-SP, din care rezulta limitarea utilizarii componentelor de securitate sau a unui subsistem intr-o instalatie ori a comercializarii acestora pe piata, va mentiona temeiul legal si va fi adusa la cunostinta Ministerului Industriei si Resurselor, precum si persoanelor interesate, in termen de 15 zile lucratoare.
    (2) Impotriva deciziei se poate face plangere in termen de 15 zile de la data primirii deciziei, la instanta judecatoreasca competenta teritorial, in conditiile legii.

    CAP. 8
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 24
    Lista cuprinzand documentele tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) se elaboreaza pana la data de 31 decembrie 2003 si se aproba prin ordin al ministrului industriei si resurselor, care se actualizeaza periodic si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 25
    Procedurile pentru autorizarea construirii si punerii in functiune a instalatiilor se elaboreaza de catre ISCIR-INSPECT in termen de 12 luni de la data publicarii prezentei hotarari si se aproba prin ordin al ministrului industriei si resurselor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 26
    Procedura de evaluare a organismelor notificate in vederea recunoasterii de catre Ministerul Industriei si Resurselor se elaboreaza in termen de 12 luni de la data publicarii prezentei hotarari si se aproba prin ordin al ministrului industriei si resurselor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 27
    Pana la data de 31 decembrie 2004 se admit introducerea pe piata si punerea in functiune a instalatiilor, a componentelor de securitate si a subsistemelor destinate acestora, care sunt in curs de realizare conform prevederilor Ordinului ministrului aprovizionarii tehnico-materiale si controlului gospodaririi fondurilor fixe nr. 14/1987 privind aprobarea Prescriptiilor tehnice R5-86 si ale Ordinului-decizie al ministrului economiei nationale nr. 1/1990 privind aprobarea Prescriptiilor tehnice R3-90.
    Art. 28
    Prevederile prezentei hotarari intra in vigoare la data de 1 mai 2004, data la care se abroga Ordinul ministrului aprovizionarii tehnico-materiale si controlului gospodaririi fondurilor fixe nr. 14/1987 privind aprobarea Prescriptiilor tehnice R5-86 si Ordinul-decizie al ministrului economiei nationale nr. 1/1990 privind aprobarea Prescriptiilor tehnice R3-90.
    Art. 29
    Anexele nr. 1 - 8 fac parte integranta din prezenta hotarare.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul industriei si resurselor,
                         Dan Ioan Popescu

    ANEXA 1

                          SUBSISTEMELE
unei instalatii de transport pe cablu pentru persoane

    Instalatia este alcatuita din subsistemele enumerate in continuare, de a caror exploatabilitate si mentenabilitate trebuie sa se tina seama in fiecare caz:
    1. cabluri si elemente de legatura;
    2. trolii si frane;
    3. dispozitive mecanice:
    3.1. dispozitive de intindere a cablurilor;
    3.2. dispozitive mecanice din statii;
    3.3. dispozitive mecanice pentru traseul instalatiei;
    4. vehicule:
    4.1. cabine, scaune si dispozitive de tractare;
    4.2. dispozitive de suspendare;
    4.3. caruciorul vehiculului;
    4.4. dispozitive de cuplare;
    5. echipamente electrotehnice:
    5.1. echipamente de comanda, supraveghere si securitate;
    5.2. echipamente de comunicare si semnalizare;
    5.3. echipament paratrasnet si de legare la pamant;
    6. echipament de salvare:
    6.1. echipament de salvare fix;
    6.2. echipament de salvare mobil.

    ANEXA 2

                            CERINTE ESENTIALE

    1. Obiect
    Prezenta anexa defineste cerintele esentiale care se aplica la proiectarea, construirea si punerea in functiune, inclusiv mentenabilitatea si exploatabilitatea instalatiilor si componentelor de securitate prevazute la art. 5 alin. (1) din hotarare.
    2. Cerinte generale
    2.1. Securitatea persoanelor
    Securitatea utilizatorilor, a lucratorilor si a tertelor persoane este o cerinta fundamentala pentru proiectarea, construirea si exploatarea instalatiilor.
    2.2. Principii de securitate
    Instalatia trebuie sa fie proiectata, realizata, exploatata si intretinuta aplicandu-se urmatoarele principii, in ordinea indicata:
    a) eliminarea sau, daca aceasta nu este posibil, reducerea riscurilor prin specificatii de proiectare si construire;
    b) definirea si aplicarea masurilor necesare de protectie impotriva riscurilor ce nu pot fi eliminate prin specificatiile de proiectare si construire;
    c) definirea si enuntarea masurilor de precautie ce trebuie luate pentru evitarea riscurilor care nu pot fi eliminate complet prin specificatiile si masurile prevazute mai sus.
    2.3. Considerarea factorilor externi
    Instalatia trebuie sa fie proiectata si construita astfel incat sa poata fi exploatata in conditii de securitate, tinandu-se seama de tipul instalatiei, de caracteristicile terenului si mediului inconjurator, de conditiile atmosferice si de obstacolele posibile terestre si aeriene aflate in vecinatate.
    2.4. Dimensionarea
    Instalatia, subsistemele si toate componentele de securitate trebuie sa fie dimensionate, proiectate si realizate pentru a rezista unui grad suficient de securitate, corespunzator tuturor conditiilor previzibile, inclusiv celor ce pot aparea in afara exploatarii, tinandu-se seama in special de influentele exterioare, de efectele dinamice si fenomenele de oboseala, respectandu-se regulile artei in domeniu, in special pentru alegerea materialelor.
    2.5. Montaj
    2.5.1. Instalatia, subsistemele si componentele de securitate trebuie sa fie astfel proiectate si realizate incat sa asigure montarea si amplasarea lor in conditii de securitate.
    2.5.2. Componentele de securitate trebuie sa fie astfel proiectate incat erorile de montaj sa devina imposibile, fie prin constructie, fie prin marcajele aplicate pe componentele respective.
    2.6. Integritatea instalatiei
    2.6.1. Componentele de securitate trebuie sa fie astfel proiectate, realizate si utilizate incat sa fie garantata integritatea lor functionala si/sau integritatea instalatiei, astfel cum este definita in analiza de risc prevazuta in anexa nr. 3 la prezenta hotarare, pentru ca probabilitatea defectarii acestora sa fie cat mai redusa si in limite corespunzatoare de securitate.
    2.6.2. Instalatia trebuie sa fie astfel proiectata si realizata incat, in timpul functionarii, defectarea unei componente, susceptibila sa afecteze securitatea, chiar si indirect, sa faca in timp util obiectul unei masuri corespunzatoare de remediere.
    2.6.3. Masurile de securitate prevazute la pct. 2.6.1 si 2.6.2 trebuie sa se aplice pe durata intregului interval de timp dintre doua verificari prevazute pentru componenta respectiva. Intervalul de timp dintre doua verificari ale componentelor de securitate trebuie sa fie indicat clar in manualul de operare.
    2.6.4. Componentele de securitate care sunt integrate ca piese de schimb intr-o instalatie trebuie sa indeplineasca cerintele esentiale ale prezentei hotarari, precum si sa asigure o buna interactiune cu celelalte componente ale instalatiei.
    2.6.5. Trebuie luate masuri care sa asigure ca efectele unui incendiu in cadrul instalatiei nu pot pune in pericol viata sau securitatea persoanelor transportate sau a lucratorilor si care sa protejeze instalatia si persoanele de efectele trasnetelor.
    2.7. Dispozitive de securitate
    2.7.1. In masura in care este posibil, orice defectiune a instalatiei care ar putea conduce la o situatie de nesiguranta trebuie sa fie detectata, semnalata si prelucrata cu ajutorul unui dispozitiv de securitate. Aceasta prevedere se aplica pentru toate situatiile care pot afecta securitatea.
    2.7.2. Instalatia trebuie sa poata fi oprita manual in orice moment.
    2.7.3. Dupa ce instalatia a fost oprita de un dispozitiv de securitate, repornirea acesteia nu poate fi efectuata decat dupa ce au fost luate masurile corespunzatoare situatiei respective.
    2.8. Mentenabilitate
    Instalatia trebuie sa fie astfel proiectata si realizata incat sa permita efectuarea in conditii de securitate a lucrarilor si procedurilor de reparatie si intretinere atat in situatiile obisnuite, cat si in cele speciale.
    2.9. Emisii poluante, zgomote si vibratii
    Instalatia trebuie sa fie proiectata si realizata astfel incat valorile elementelor care pot avea impact negativ intern si extern, rezultate din emisia de gaze poluante, zgomote si vibratii, sa nu depaseasca valorile limita admise de legislatia in vigoare.
    3. Cerintele referitoare la infrastructura
    3.1. Traseul instalatiei, viteza, spatiul dintre vehicule
    3.1.1. Instalatia trebuie sa fie proiectata pentru a functiona in conditii de securitate, tinandu-se seama de caracteristicile terenului si ale mediului inconjurator, de conditiile atmosferice si meteorologice, de lucrarile si obstacolele terestre si aeriene posibile din vecinatate, fara sa pericliteze sau sa puna in pericol conditiile normale de exploatare, intretinere ori de evacuare a persoanelor.
    3.1.2. Trebuie sa existe, lateral si vertical, o distanta suficienta intre vehicule, dispozitive de tractare, cai de rulare, cabluri si lucrarile si obstacolele terestre sau aeriene posibile din vecinatate, tinandu-se seama de deplasarea laterala, verticala si longitudinala a cablurilor, a vehiculelor sau a dispozitivelor de tractare, plasate in cele mai defavorabile conditii de exploatare care pot fi prevazute.
    3.1.3. Distanta maxima dintre vehicule si teren trebuie sa tina seama de tipul instalatiei, al vehiculelor si de modalitatile de protectie. In cazul vehiculelor deschise trebuie sa se tina seama de pericolul de cadere, precum si de aspectele psihologice in legatura cu inaltimea de deplasare a vehiculelor si cu terenul.
    3.1.4. Viteza maxima a vehiculelor sau a dispozitivelor de tractare, spatiul minim, precum si performantele de accelerare si franare trebuie sa fie astfel alese incat sa asigure securitatea persoanelor si functionarea in conditii de securitate a instalatiei.
    3.2. Constructiile traseului instalatiei
    3.2.1. Statiile si constructiile traseului instalatiei trebuie sa fie proiectate, realizate si echipate astfel incat sa asigure stabilitatea. Acestea trebuie sa permita o ghidare a cablurilor, a vehiculelor si a dispozitivelor de tractare si trebuie sa poata fi intretinute in conditiile de deplina securitate, oricare ar fi conditiile de exploatare care ar putea sa apara.
    3.2.2. Spatiile de imbarcare si de debarcare ale instalatiei trebuie sa fie astfel proiectate incat sa asigure securitatea traficului, a vehiculelor, a dispozitivelor de tractare si a persoanelor. Miscarea vehiculelor si a dispozitivelor de tractare in statii trebuie sa se efectueze fara riscuri pentru persoane, tinandu-se seama de eventuala participare activa a acestora.
    4. Cerinte referitoare la cabluri, sisteme de antrenare si franare, precum si la instalatii mecanice si electrice
    4.1. Cabluri si elemente de sprijin ale acestora
    4.1.1. Trebuie sa fie luate toate masurile necesare pentru:
    a) a evita ruperea cablurilor si a elementelor de legatura ale acestora;
    b) a garanta valorile minime si maxime ale tensiunii cablurilor;
    c) a asigura montarea cablurilor pe elementele de sprijin ale acestora, in conditii de securitate, pentru a preveni deraierea cablurilor;
    d) a permite supravegherea cablurilor.
    4.1.2. Pentru ca nu pot fi eliminate toate riscurile de deraiere a cablurilor, in cazul deraierii acestora trebuie sa fie luate masuri, astfel incat sa se asigure recuperarea cablurilor si oprirea instalatiei fara riscuri pentru persoane.
    4.2. Instalatii mecanice
    4.2.1. Sistem de antrenare
    Sistemul de antrenare al unei instalatii trebuie sa aiba performante corespunzatoare si o capabilitate corespunzatoare la diferite regimuri de functionare.
    4.2.2. Sistem de antrenare de securitate
    Instalatia trebuie sa dispuna de un sistem de antrenare de securitate la care sursa de energie sa fie independenta de motorul principal. Sistemul de antrenare de securitate nu este intotdeauna necesar, daca analiza de risc arata ca persoanele pot parasi cu usurinta, rapid si sigur instalatia, in special vehiculele si dispozitivele de tractare, chiar si in absenta unui sistem de antrenare de securitate.
    4.2.3. Frane
    4.2.3.1. In caz de pericol oprirea instalatiei si/sau a vehiculelor trebuie sa fie posibila in orice moment si in cele mai defavorabile conditii de incarcare nominala si de aderenta a rolelor, admise in timpul functionarii. Distanta de oprire trebuie sa fie, de asemenea, redusa, potrivit necesitatilor de securitate ale instalatiei.
    4.2.3.2. Valorile de reducere a vitezei trebuie sa fie cuprinse intre limite corespunzatoare, stabilite convenabil, astfel incat sa asigure securitatea persoanelor, precum si o comportare corespunzatoare a vehiculelor, a cablurilor si a altor parti ale instalatiei.
    4.2.3.3. La toate instalatiile trebuie sa existe doua sau mai multe sisteme de franare capabile fiecare sa determine oprirea, coordonate astfel incat sa inlocuiasca automat sistemul de franare in actiune, atunci cand eficacitatea acestuia devine insuficienta. Ultimul sistem de franare al cablului de tractiune trebuie sa isi exercite actiunea sa asupra rotii de antrenare. Aceste prevederi nu se aplica in cazul instalatiilor de tractare.
    4.2.3.4. In cazul oricarei reporniri premature instalatia trebuie sa fie echipata cu un dispozitiv de oprire si de blocare eficace.
    4.3. Dispozitive de comanda
    Dispozitivele de comanda trebuie sa fie proiectate si realizate pentru a fi sigure si fiabile, astfel incat sa reziste conditiilor nefavorabile de folosire, influentelor factorilor externi, precum umiditatea si temperaturile extreme, interferentelor electromagnetice si sa nu provoace situatii periculoase, chiar si in cazul unei manevrari gresite.
    5. Vehicule si dispozitive de tractare
    5.1. Vehiculele si/sau dispozitivele de tractare trebuie sa fie astfel proiectate si echipate incat in conditii normale de functionare nici o persoana sa nu poata cadea sau sa fie amenintata de orice alt pericol.
    5.2. Elementele de prindere ale vehiculelor si dispozitivele de tractare trebuie sa fie astfel dimensionate si realizate incat, in conditiile cele mai nefavorabile:
    a) sa nu deterioreze cablul;
    b) sa nu alunece, cu exceptia situatiei in care alunecarea nu afecteaza semnificativ securitatea vehiculului, dispozitivului de tractare sau a instalatiei.
    5.3. Usile vehiculelor (bene, cabine), trebuie sa fie proiectate si realizate pentru a putea fi inchise si zavorate. Podeaua si peretii acestor vehicule trebuie sa fie proiectati si realizati pentru a rezista in toate situatiile presiunii si sarcinii datorate utilizatorilor.
    5.4. Daca prezenta unui insotitor la bordul vehiculului este o cerinta a securitatii in exploatare, vehiculul trebuie sa fie dotat cu echipamente care sa permita asigurarea indeplinirii sarcinilor acestuia.
    5.5. Vehiculele si/sau dispozitivele de tractare si in special mecanismele de suspendare ale acestora trebuie sa fie proiectate si asamblate astfel incat sa asigure securitatea lucratorilor, care trebuie sa intervina in conformitate cu regulile si instructiunile specifice.
    5.6. In cazul vehiculelor echipate cu dispozitive de cuplare-decuplare trebuie sa fie luate toate masurile necesare, fara riscuri pentru utilizatori, pentru ca un vehicul a carui cuplare pe cablu a fost necorespunzatoare sa poata fi oprit inca de la plecare si un vehicul a carui cuplare de pe cablu este necorespunzatoare sa poata fi oprit la sosire si sa fie impiedicata eventuala cadere a acestui vehicul.
    5.7. In cazul vehiculelor instalatiilor de ridicat pe plan inclinat si atunci cand tipul instalatiei permite aceasta, pentru telefericele bicablu, trebuie sa fie prevazut un dispozitiv automat de franare care actioneaza pe traseul instalatie, in conditiile in care eventualitatea ruperii unui cablu nu poate fi exclusa.
    5.8. Atunci cand nu pot fi eliminate prin alte masuri toate riscurile de deraiere a vehiculului, acesta trebuie sa fie prevazut cu un dispozitiv antideraiere, care sa permita oprirea acestuia fara riscuri pentru persoane.
    6. Dispozitive pentru utilizatori
    Accesul utilizatorilor in spatiile de imbarcare si debarcare trebuie organizat astfel incat sa asigure securitatea persoanelor, in special in zonele in care exista pericol de cadere, tinandu-se seama de circulatia si oprirea vehiculelor. Trebuie sa fie posibila utilizarea instalatiei in deplina securitate de catre copiii si persoanele cu mobilitate redusa, daca instalatia a fost proiectata pentru transportul acestor persoane.
    7. Exploatabilitatea
    7.1. Securitatea
    7.1.1. Pentru ca instalatia sa poata fi utilizata conform destinatiei sale, specificatiilor sale tehnice si in conformitate cu conditiile de utilizare stabilite, trebuie sa se adopte toate masurile si prevederile tehnice astfel incat sa fie respectate instructiunile de intretinere, de securitate si de functionare. Manualul de utilizare si instructiunile aferente trebuie sa fie redactate in limba romana.
    7.1.2. Persoanelor care manevreaza instalatia trebuie sa li se asigure mijloace materiale corespunzatoare. Aceste persoane trebuie sa fie capabile sa indeplineasca sarcinile ce le revin.
    7.2. Securitatea in cazul opririi instalatiei
    In cazul opririi instalatiei fara posibilitatea de repunere rapida in functiune trebuie sa se adopte toate masurile si prevederile tehnice, astfel incat utilizatorii sa poata fi adusi intr-un loc sigur, intr-un interval de timp corespunzator, in functie de tipul instalatiei si de mediul inconjurator al acestuia.
    7.3. Alte prevederi specifice privind securitatea
    7.3.1. Locurile de munca si de manevrare a instalatiei
    Elementele in miscare, accesibile in mod obisnuit in statii, trebuie sa fie proiectate, realizate si montate astfel incat sa se evite orice risc sau, atunci cand acesta se mentine, sa fie prevazute dispozitive de protectie pentru a preveni orice contact direct care poate genera accidente. Aceste dispozitive trebuie sa nu poata fi usor inlaturate sau scoase din uz.
    7.3.2. Riscuri de cadere
    Spatiul si zonele de lucru sau de interventie, chiar si ocazionale, precum si accesul la acestea trebuie sa fie proiectate astfel incat sa se evite caderea persoanelor care lucreaza sau care se misca in zona respectiva. Daca aceste amenajari nu sunt suficiente, trebuie sa fie prevazute puncte de ancorare a echipamentului de protectie al persoanelor pentru a preveni caderea.

    ANEXA 3

                          ANALIZA DE SECURITATE

    Analiza de securitate care se realizeaza pentru instalatia prevazuta la art. 2 din hotarare trebuie sa ia in considerare toate modurile de operare avute in vedere. Analiza trebuie sa se efectueze conform unei metode stabilite sau recunoscute de autoritatea competenta si sa ia in considerare complexitatea instalatiei care este supusa analizei. Scopul analizei este de a asigura ca proiectul si configuratia instalatiei sa aiba in vedere conditiile locale de amplasare, precum si situatiile cele mai defavorabile, pentru a garanta indeplinirea conditiilor de securitate.
    Analiza trebuie sa acopere, de asemenea, si dispozitivele de securitate si efectul pe care il produc in instalatie si in subsistemele asociate pe care acestea le actioneaza, astfel incat acestea:
    a) sa poata reactiona la o prima defectiune sau la o defectiune detectata, astfel incat sa ramana una dintre urmatoarele situatii: intr-o stare care garanteaza conditiile de securitate, intr-o capacitate de functionare redusa, sa fie oprite in conditii de securitate; sau
    b) sa fie redundante si supravegheate; sau
    c) sa fie realizate astfel incat probabilitatea ca acestea sa se defecteze sa poata fi evaluata si sa fie de un nivel comparabil cu cel atins de dispozitivele de securitate care indeplinesc prevederile lit. a) si b).
    Analiza de securitate conduce la inventarul riscurilor si situatiilor periculoase, conform prevederilor art. 6 alin. (1) din prezenta hotarare, si la determinarea listei componentelor de securitate prevazute la art. 6 alin. (2) din hotarare.
    Rezultatul analizei de securitate se consemneaza intr-un raport de securitate.

    ANEXA 4

                      COMPONENTE DE SECURITATE
                     DECLARATIA DE CONFORMITATE

    Declaratia de conformitate CS si documentatia tehnica ce o insoteste trebuie sa fie datate si semnate. Acestea trebuie redactate sau traduse in limba romana.
    Declaratia de conformitate trebuie sa contina urmatoarele elemente:
    a) referire la hotarare;
    b) denumirea si sediul producatorului de componente de securitate sau ale reprezentantului autorizat al acestuia. In cazul reprezentantului autorizat, acesta trebuie sa indice denumirea si sediul producatorului de componente de securitate;
    c) descrierea componentei de securitate (marca, detalii asupra tipului sau seriei si numarul seriei de fabricatie etc.);
    d) detalii cu privire la procedura utilizata de evaluare a conformitatii, conform art. 9 din prezenta hotarare;
    e) toate prevederile importante cu care componenta de securitate trebuie sa fie conforma si, in special, conditiile de utilizare;
    f) denumirea, sediul si numarul de identificare ale organismului notificat implicat in procedura de conformitate si data emiterii certificatului de examinare CS si, dupa caz, detalii cu privire la durata si conditiile de valabilitate a certificatului;
    g) referire la standardele armonizate utilizate, acolo unde este cazul;
    h) identificarea persoanei imputernicite sa semneze in numele producatorului de componente de securitate sau al reprezentantului sau autorizat.

    ANEXA 5

                        COMPONENTELE DE SECURITATE
                          EVALUAREA CONFORMITATII

    1. Obiectiv
    Prezenta anexa se aplica componentelor de securitate, avand ca scop verificarea conformitatii cu cerintele esentiale prevazute la art. 5 alin. (1) din prezenta hotarare si care sunt definite in anexa nr. 2. Anexa cuprinde efectuarea de catre unul sau mai multe organisme notificate a evaluarii conformitatii intrinseci a unei componente, luata izolat, cu documentatia tehnica pe care trebuie sa o respecte.
    2. Proceduri
    Procedurile de evaluare aplicate de organismele notificate, atat in stadiul de proiectare, cat si in cel de productie, se bazeaza pe modulele definite in cele ce urmeaza. Solutiile indicate in tabelul de mai jos se considera ca fiind echivalente si pot fi aplicate de producator la alegere.
 ______________________________________________________________________________
|               Proiectare            |                Fabricatie              |
|_____________________________________|________________________________________|
| 1. Examinarea CS de tip - Modulul B | 1. a) Asigurarea calitatii productiei -|
|                                     |       Modulul D                        |
|                                     |________________________________________|
|                                     | 1. b) Verificarea produsului -         |
|                                     |       Modulul F                        |
|_____________________________________|________________________________________|
| 2. Asigurarea calitatii - Modulul H | 2. Asigurarea calitatii - Modulul H    |
|_____________________________________|________________________________________|
| 3. Verificarea unitatii de produs - | 3. Verificarea unitatii de produs -    |
|    Modulul G                        |    Modulul G                           |
|_____________________________________|________________________________________|

    Modulele trebuie aplicate tinandu-se seama de conditiile suplimentare specifice prevazute de fiecare dintre acestea.

    Modulul B: Examinarea CS de tip
    1. Examinarea CS de tip este acea parte a procedurii prin care un organism notificat constata si atesta faptul ca un exemplar reprezentativ din productia avuta in vedere respecta prevederile prezentei hotarari.
    2. Cererea pentru efectuarea examinarii CS de tip se inainteaza de catre producator sau de reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridica cu sediul in Romania, unui organism notificat, ales de acesta.
    2.1. Cererea pentru examinarea CS de tip trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    a) denumirea si sediul producatorului, precum si numele si sediul reprezentantului sau autorizat, daca cererea este introdusa de acesta;
    b) o declaratie scrisa, potrivit careia aceeasi cerere nu a mai fost inaintata si altui organism notificat;
    c) documentatia tehnica cuprinzand elementele prevazute la pct. 3.1.
    2.2. Persoana care a inaintat cererea trebuie sa puna la dispozitie organismului notificat un exemplar reprezentativ al productiei avute in vedere, denumit in continuare tip. Organismul notificat poate sa solicite si alte exemplare, daca este necesar, pentru efectuarea programului de incercari.
    3. Documentatia tehnica trebuie sa permita o evaluare a conformitatii componentei de securitate cu prevederile prezentei hotarari si intelegerea proiectului, a fabricatiei si a functionarii componentei.
    3.1. Documentatia tehnica trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    a) o descriere generala a tipului;
    b) desene de executie si planuri de fabricatie, precum si scheme ale componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
    c) descrieri si explicatii necesare pentru intelegerea desenelor si schemelor de functionare a componentelor;
    d) lista documentelor tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din prezenta hotarare, aplicate partial sau integral, si descrierea solutiilor adoptate pentru satisfacerea cerintelor esentiale, atunci cand nu exista astfel de specificatii tehnice;
    e) rezultatele oricaror incercari sau calcule de proiectare efectuate;
    f) rapoarte de incercari.
    Documentatia trebuie sa indice, de asemenea, domeniul de utilizare a componentei.
    4. Organismul notificat are urmatoarele obligatii:
    4.1. sa examineze documentatia tehnica, sa verifice daca tipul a fost fabricat in conformitate cu documentatia tehnica si sa identifice componentele care au fost proiectate conform prevederilor documentelor tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din prezenta hotarare, precum si componentele care au fost proiectate fara a se aplica prevederile acestora;
    4.2. sa efectueze sau sa solicite efectuarea examinarilor corespunzatoare si a incercarilor necesare pentru a verifica daca, acolo unde documentele tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din prezenta hotarare nu au fost aplicate, solutiile adoptate de producator respecta cerintele prevazute de hotarare;
    4.3. sa efectueze sau sa solicite efectuarea examinarilor corespunzatoare si a incercarilor necesare pentru a verifica daca, atunci cand producatorul a ales aplicarea prevederilor documentelor tehnice mentionate la art. 5 alin. (2) si (3) din prezenta hotarare, acestea au fost efectiv aplicate;
    4.4. sa decida impreuna cu persoana care a inaintat cererea pentru examinare asupra locului unde se vor efectua examinarile.
    5. Daca tipul respecta prevederile prezentei hotarari, organismul notificat trebuie sa elibereze solicitantului un certificat de examinare CS de tip. Certificatul de examinare CS de tip trebuie sa contina:
    a) denumirea si sediul producatorului;
    b) concluziile examinarii;
    c) conditiile pentru valabilitatea acestui certificat;
    d) perioada pentru care a fost emis;
    e) date speciale necesare identificarii tipului aprobat.
    La certificatul de examinare CS de tip se anexeaza o lista cu partile importante din documentatia tehnica si o copie de pe acesta se pastreaza la organismul notificat.
    Daca organismul notificat refuza unui producator eliberarea certificatului de examinare CS de tip, acesta trebuie sa justifice detaliat solicitantului acest refuz. In situatia in care se refuza unui producator certificarea, acesta poate face plangere la instanta judecatoreasca competenta, in conditiile legii.
    6. Persoana care a solicitat efectuarea examinarii CS de tip trebuie sa informeze organismul notificat care detine documentatia tehnica referitoare la certificatul de examinare CS de tip asupra tuturor modificarilor, chiar si de natura minora, pe care le-a efectuat sau intentioneaza sa le efectueze la componenta aprobata. Componenta modificata trebuie sa primeasca o aprobare suplimentara in cazul in care modificarile aduse pot afecta conformitatea componentei cu cerintele esentiale sau cu conditiile de utilizare prescrise. Aceasta aprobare suplimentara este de forma unui act aditional la certificatul de examinare CS de tip original.
    Fiecare organism notificat trebuie sa informeze celelalte organisme notificate cu privire la certificatele de examinare CS de tip emise si completarile la acestea, precum si cu privire la certificatele de examinare CS de tip retrase.
    8. Fiecare organism notificat poate obtine copii de pe certificatele de examinare CS de tip emise si completarile la acestea. Anexele la certificate pot fi puse, la cerere, la dispozitie celorlalte organisme notificate.
    9. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia pastreaza copiile de pe certificatele de examinare CS de tip emise si de pe completarile la acestea, impreuna cu documentatia tehnica, o perioada de minimum 30 de ani de la data fabricarii ultimei componente.
    10. Certificatele de examinare CS de tip, dosarele si corespondenta in legatura cu procedurile de examinare CE de tip trebuie redactate in limba romana.

    Modulul D: Asigurarea calitatii productiei
    1. Asigurarea calitatii productiei reprezinta acea parte a procedurii prin care producatorul care respecta obligatiile care ii revin conform prevederilor pct. 2 asigura si declara conformitatea componentelor in cauza cu tipul descris in certificatul de examinare CS de tip si faptul ca acestea satisfac cerintele prezentei hotarari care le sunt aplicabile. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa aplice marcajul CS pe fiecare componenta si sa intocmeasca in scris o declaratie de conformitate.
    Marcajul CS trebuie sa fie insotit de numarul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea conform prevederilor pct. 4.
    2. Producatorul trebuie sa aplice un sistem al calitatii aprobat pentru productie, inspectia finala si incercari conform prevederilor pct. 3. De asemenea, sistemul calitatii trebuie supus supravegherii conform prevederilor pct. 4.
    3. Sistemul calitatii
    3.1. Producatorul trebuie sa solicite unui organism notificat, ales de acesta, evaluarea propriului sistem al calitatii.
    Cererea pentru evaluarea sistemului calitatii trebuie sa cuprinda:
    a) toate informatiile necesare despre categoria de componente avuta in vedere;
    b) documentatia privind sistemul calitatii;
    c) documentatia tehnica referitoare la tipul aprobat si o copie de pe certificatul de examinare CS de tip, dupa caz.
    3.2. Sistemul calitatii trebuie sa garanteze conformitatea componentelor cu tipul aprobat, asa cum este descris in certificatul de examinare CS de tip, si cu cerintele prezentei hotarari.
    Toate elementele, cerintele si dispozitiile adoptate de un producator trebuie sa fie reunite intr-o documentatie sistematica si ordonata sub forma de masuri, proceduri si instructiuni scrise. Documentatia privind sistemul calitatii trebuie sa permita o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor si inregistrarilor privind calitatea.
    Documentatia privind sistemul calitatii trebuie sa contina in special o descriere corespunzatoare a urmatoarelor:
    a) obiectivele legate de calitate si structura organizatorica, responsabilitatile si atributiile conducerii cu privire la calitatea componentelor;
    b) procesul de fabricatie, tehnicile de control si de asigurare a calitatii, precum si tehnicile, procesele si masurile sistematice care vor fi utilizate;
    c) examinarile si incercarile care au fost efectuate inainte, in timpul si dupa fabricare, cu indicarea frecventei la care acestea se efectueaza;
    d) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspectie si rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.;
    e) mijloacele de monitorizare a realizarii calitatii cerute componentei si functionarea eficienta a sistemului calitatii.
    3.3. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul calitatii pentru a stabili daca satisface cerintele prevazute la pct. 3.2. Se considera ca sunt respectate cerintele esentiale ale componentelor de securitate ale instalatiei daca acestea sunt construite conform standardelor nationale care adopta standarde europene armonizate.
    Echipa de audit trebuie sa aiba cel putin un membru cu experienta in evaluarea tehnologiei componentei in cauza. Procedura de evaluare trebuie sa includa o vizita de inspectare la intreprinderea producatorului.
    Decizia motivata a echipei de audit, care va cuprinde si concluziile evaluarii, trebuie adusa la cunostinta producatorului.
    3.4. Producatorul trebuie sa se angajeze ca indeplineste obligatiile care decurg din sistemul calitatii, asa cum a fost aprobat, si trebuie sa asigure ca acesta este mentinut la un nivel corespunzator si eficient.
    Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa informeze organismul notificat care a aprobat sistemul calitatii asupra oricarei intentii de modificare a sistemului calitatii.
    Organismul notificat trebuie sa evalueze modificarile propuse si sa decida daca sistemul calitatii modificat va mai satisface in continuare cerintele prevazute la pct. 3.2 sau daca este necesara o noua procedura de evaluare.
    Decizia motivata a echipei de audit, care va cuprinde si concluziile evaluarii, trebuie adusa la cunostinta producatorului.
    4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
    4.1. Scopul supravegherii sistemului calitatii este de a asigura ca producatorul indeplineste in totalitate obligatiile care ii revin din sistemul calitatii aprobat.
    4.2. Producatorul trebuie sa permita accesul organismului notificat pentru efectuarea de inspectii la locurile de fabricatie, control, incercari si depozitare si trebuie sa puna acestuia la dispozitie toate informatiile necesare, in special:
    a) documentatia privind sistemul calitatii;
    b) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspectie si rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.
    4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze periodic auditarea, pentru a se asigura ca producatorul mentine si aplica sistemul calitatii, si sa emita producatorului un raport de audit.
    4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice, organismul notificat poate efectua vizite inopinate la sediul producatorului. In timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate sa efectueze sau sa solicite sa efectueze incercari pentru a verifica buna functionare a sistemului calitatii, daca considera necesar. Organismul notificat trebuie sa predea producatorului un raport al vizitei si, daca s-a efectuat o incercare, un raport de incercare.
    5. Producatorul trebuie sa pastreze si sa puna la dispozitie Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat - ISCIR-SP, la cerere, pe o perioada de minimum 30 de ani de la data la care a fost fabricata ultima componenta, urmatoarele documente:
    a) documentatia mentionata la pct. 3.1 lit. b);
    b) documentele de actualizare a sistemului calitatii prevazute la pct. 3.4 alin. 2;
    c) deciziile si rapoartele organismului notificat prevazut la pct. 3.4 ultimul alineat, pct. 4.3 si 4.4.
    6. Fiecare organism notificat trebuie sa comunice celorlalte organisme notificate informatii referitoare la toate aprobarile privind sistemul calitatii, emise sau retrase.

    Modulul F: Verificarea produsului
    1. Verificarea produsului descrie procedura prin care producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia verifica si atesta faptul ca componentele care indeplinesc dispozitiile prevazute la pct. 3 sunt conforme cu tipul descris in certificatul de examinare CS de tip si satisfac cerintele prezentei hotarari.
    2. Producatorul trebuie sa ia toate masurile necesare pentru ca procesul de fabricatie sa asigure conformitatea componentelor cu tipul descris in certificatul de examinare CS de tip si cu cerintele prezentei hotarari. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa aplice marcajul CS pe fiecare componenta si sa intocmeasca in scris o declaratie de conformitate.
    3. Organismul notificat trebuie sa efectueze examinarile si incercarile potrivite pentru a verifica conformitatea componentelor cu cerintele prezentei hotarari, fie prin examinarea si incercarea fiecarei componente, conform prevederilor pct. 4, fie prin examinari si incercari pe baza statistica, conform prevederilor pct. 5, la alegerea producatorului.
    Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa pastreze o copie de pe declaratia de conformitate pe o perioada de cel putin 30 de ani de la data de fabricatie a ultimei componente.
    4. Verificarea prin examinarea si incercarea fiecarei componente
    4.1. Toate componentele trebuie sa fie examinate individual si se vor efectua incercarile specifice, astfel cum sunt definite in documentele tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din hotarare, sau incercari cu efect echivalent, in scopul verificarii conformitatii acestora cu tipul descris in certificatul de examinare CS de tip si cu cerintele prezentei hotarari.
    4.2. Organismul notificat trebuie sa aplice sau sa dispuna aplicarea numarului sau de identificare pe fiecare componenta aprobata si sa intocmeasca in scris un certificat de conformitate pentru incercarile efectuate.
    4.3. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa fie in masura sa prezinte, la cerere, certificatele de conformitate emise de organismul notificat.
    5. Verificarea statistica
    5.1. Producatorul trebuie sa prezinte componentele sale sub forma unor loturi omogene si trebuie sa ia toate masurile necesare pentru ca procedeul de fabricatie sa asigure omogenitatea fiecarui lot de produse.
    5.2. Toate componentele trebuie sa fie disponibile pentru verificare in forma de loturi omogene. Din fiecare lot este prelevat un esantion ales la intamplare. Fiecare componenta din esantion va fi examinata individual si se vor efectua incercarile corespunzatoare, astfel cum sunt prevazute in documentele tehnice mentionate la art. 5 alin. (2) si (3) din prezenta hotarare, sau incercari cu efect echivalent, in scopul verificarii conformitatii lor cu cerintele prezentei hotarari si pentru a determina acceptarea sau respingerea lotului.
    5.3. Procedurile statistice utilizeaza urmatoarele elemente:
    - o metoda statistica;
    - un plan de esantionare, cu caracteristicile operationale.
    5.4. Pentru loturile acceptate organismul notificat trebuie sa aplice sau sa dispuna aplicarea numarului sau de identificare pe fiecare componenta si sa intocmeasca in scris un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate. Toate componentele lotului pot fi introduse pe piata, cu exceptia componentelor din esantionul la care nu s-a constatat conformitatea.
    Daca un lot este respins, organismul notificat trebuie sa ia toate masurile necesare pentru a impiedica introducerea pe piata a acelui lot. In cazul respingerii frecvente a loturilor, organismul notificat poate suspenda verificarea statistica.
    Producatorul poate aplica, sub responsabilitatea organismului notificat, numarul de identificare al acestuia in timpul procesului de fabricatie.
    5.5. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa fie in masura sa prezinte, la cerere, certificatele de conformitate emise de organismul notificat.

    Modulul G: Verificarea unitatii de produs
    1. Verificarea unitatii de produs este procedura prin care producatorul asigura si declara ca componenta analizata, pentru care a fost eliberat certificatul prevazut la pct. 2, raspunde prevederilor prezentei hotarari. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa aplice marcajul CS pe componenta si sa intocmeasca in scris o declaratie de conformitate CS.
    2. Organismul notificat trebuie sa examineze componenta si trebuie sa efectueze incercarile corespunzatoare, astfel cum sunt definite in documentele tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din prezenta hotarare, sau incercari cu efect echivalent, pentru a asigura conformitatea componentei cu cerintele prezentei hotarari.
    Organismul notificat trebuie sa aplice sau sa dispuna aplicarea numarului sau de identificare pe componenta aprobata si sa intocmeasca in scris un certificat de conformitate pentru incercarile efectuate.
    3. Scopul documentatiei tehnice este de a permite evaluarea conformitatii componentei cu cerintele prezentei hotarari si intelegerea proiectarii, modului in care a fost fabricata si a functionarii componentei.
    Pentru evaluarea conformitatii documentatia tehnica trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    a) o descriere generala a tipului;
    b) proiectul, planul de fabricatie si schemele componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
    c) descrierile si explicatiile necesare intelegerii acestor proiecte si scheme si a functionarii componentei;
    d) o lista a documentelor tehnice aplicate partial sau integral, prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din prezenta hotarare, si o descriere a solutiilor adoptate de producator, pentru a satisface cerintele esentiale ale hotararii, in cazul in care nu au fost aplicate prevederile documentelor tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din prezenta hotarare;
    e) rezultatele calculelor de proiectare efectuate, examinarile efectuate etc.;
    f) rapoarte de incercari;
    g) domeniul de utilizare a componentelor.

    Modulul H: Asigurarea calitatii
    1. Asigurarea calitatii este procedura prin care producatorul care indeplineste obligatiile prevazute la pct. 2 asigura si declara ca componentele supuse evaluarii raspund prevederilor prezentei hotarari. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa aplice marcajul CS pe fiecare componenta si sa intocmeasca in scris o declaratie de conformitate CS. Marcajul CS trebuie sa fie insotit de numarul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea, conform prevederilor pct. 4.
    2. Producatorul trebuie sa aplice un sistem al calitatii aprobat pentru fazele de proiectare, fabricatie, inspectie si incercare finala a componentelor, conform prevederilor pct. 3; sistemul calitatii aprobat este supus supravegherii, conform prevederilor pct. 4.
    3. Sistemul calitatii
    3.1. Producatorul trebuie sa solicite unui organism notificat ales de acesta evaluarea propriului sistem al calitatii.
    3.1.1. Cererea pentru evaluarea sistemului calitatii trebuie sa cuprinda:
    a) toate informatiile necesare pentru categoria de componente avuta in vedere;
    b) documentatia privind sistemul calitatii.
    3.2. Sistemul calitatii trebuie sa asigure conformitatea componentelor cu cerintele prezentei hotarari.
    3.2.1. Toate elementele, cerintele si deciziile adoptate de catre producator trebuie sa fie reunite intr-o documentatie sistematica si ordonata sub forma de masuri, proceduri si instructiuni scrise. Documentatia privind sistemul calitatii trebuie sa permita o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor si inregistrarilor privind calitatea.
    3.2.2. Documentatia privind sistemul calitatii trebuie sa contina o descriere adecvata a urmatoarelor:
    a) obiectivele privind calitatea si structura organizatorica a intreprinderii, responsabilitatile si atributiile conducerii intreprinderii in ceea ce priveste proiectarea si calitatea componentelor;
    b) specificatiile tehnice de proiectare, inclusiv documentele tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din prezenta hotarare, care vor fi aplicate si, atunci cand documentele tehnice nu sunt aplicate integral, mijloacele care vor fi utilizate pentru a asigura indeplinirea cerintelor esentiale ale prezentei hotarari;
    c) tehnicile de control si de verificare a proiectului, procesele si actiunile sistematice care vor fi utilizate pentru proiectarea componentelor din categoria supusa evaluarii;
    d) procesul de fabricatie corespunzator, tehnicile de control si asigurare a calitatii, precum si procesele si actiunile sistematice care vor fi utilizate;
    e) examinarile si incercarile care vor fi efectuate inainte, in timpul si dupa procesul de fabricatie, precum si frecventa cu care acestea vor fi efectuate;
    f) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspectie, rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul de calificare a personalului implicat etc.;
    g) mijloacele de urmarire a realizarii calitatii cerute in ceea ce priveste proiectarea si produsul propriu-zis, precum si a functionarii eficiente a sistemului calitatii.
    3.3. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul calitatii pentru a determina daca acesta corespunde cerintelor mentionate la pct. 3.2. Se considera ca sunt respectate cerintele esentiale ale componentelor de securitate ale instalatiei daca acestea sunt construite conform standardelor nationale care adopta standarde europene armonizate.
    3.3.1. Echipa de audit trebuie sa aiba cel putin un membru cu experienta in evaluarea tehnologiei produsului avut in vedere. Procedura de evaluare trebuie sa includa o inspectie la locul unde se fabrica produsul respectiv.
    3.3.2. Decizia de evaluare motivata, care va contine concluziile evaluarii, trebuie adusa la cunostinta producatorului.
    3.4. Producatorul se angajeaza sa indeplineasca obligatiile care decurg din sistemul calitatii, astfel cum a fost aprobat, si sa mentina acest sistem la un nivel corespunzator si eficient.
    Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa informeze organismul notificat care a certificat sistemul calitatii asupra oricarei intentii de actualizare a acestui sistem.
    Organismul notificat trebuie sa evalueze modificarile propuse si sa decida daca sistemul calitatii modificat mai corespunde cerintelor prevazute la pct. 3.2 sau daca este necesara o reevaluare a acestuia.
    Decizia de evaluare motivata, care va contine concluziile evaluarii, trebuie adusa la cunostinta producatorului.
    4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
    4.1. Scopul supravegherii sistemului calitatii este de a asigura ca producatorul isi indeplineste corect obligatiile care decurg din sistemul calitatii aprobat.
    4.2. Producatorul trebuie sa permita accesul organismului notificat, pentru efectuarea inspectiei in incintele de proiectare, productie, inspectie, incercare si depozitare a produselor, si sa puna la dispozitie acestuia toate informatiile necesare si in mod special:
    a) documentatia privind sistemul calitatii;
    b) inregistrarile privind calitatea, prevazute de faza de proiectare a sistemului calitatii, cum ar fi rezultatele analizelor, calculelor, incercarilor etc.;
    c) inregistrarile privind calitatea, prevazute de faza de productie a sistemului calitatii, cum ar fi: rapoartele de inspectie, rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul de calificare a personalului implicat etc.
    4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze audituri periodice pentru a asigura faptul ca producatorul mentine si aplica sistemul calitatii; organismul trebuie sa emita un raport de audit pentru producator.
    4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice prevazute la pct. 4.3, organismul notificat poate face inspectii inopinate la sediul producatorului. In timpul acestor inspectii organismul notificat are dreptul sa efectueze sau sa solicite sa se efectueze incercari pentru verificarea functionarii corecte a sistemului calitatii, daca se considera necesar. Organismul notificat trebuie sa emita pentru producator un raport al inspectiei si, daca s-a efectuat o incercare, un raport de incercare.
    5. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa detina si sa puna la dispozitie ISCIR-SP, la cerere, o perioada de cel putin 30 de ani de la data fabricarii ultimei componente, urmatoarele documente:
    a) documentatia mentionata la pct. 3.1.1 lit. b);
    b) documentele de actualizare a sistemului calitatii, prevazute la pct. 3.4 alin. 2;
    c) deciziile si rapoartele organismului notificat prevazute la pct. 3.4, 4.3 si 4.4.
    6. Fiecare organism notificat trebuie sa comunice celorlalte organisme notificate informatii referitoare la aprobarile privind sistemul calitatii, care au fost emise sau retrase.
    7. Cerinte suplimentare: examinarea proiectului
    7.1. Producatorul trebuie sa inainteze o solicitare pentru examinarea proiectului catre un singur organism notificat. Aceasta solicitare trebuie sa permita intelegerea proiectului, fabricatiei si functionarii componentei si sa permita evaluarea conformitatii cu prevederile prezentei hotarari.
    7.2. Solicitarea trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    a) specificatii tehnice de proiectare, inclusiv documentele tehnice prevazute la art. 5 alin (2) si (3) din prezenta hotarare, care au fost aplicate;
    b) dovezile necesare care sustin aplicarea acestora, in special in cazul in care documentele tehnice prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din prezenta hotarare nu au fost aplicate in totalitate.
    Aceste dovezi trebuie sa cuprinda rezultatele incercarilor efectuate in laboratoarele producatorului sau in numele acestuia.
    7.3. Organismul notificat trebuie sa examineze solicitarea si, daca proiectul respecta prevederile prezentei hotarari, trebuie sa elibereze producatorului un certificat de examinare CS. Certificatul trebuie sa contina concluziile examinarii, conditiile pentru valabilitatea acestuia, datele necesare de identificare a proiectului aprobat si o descriere a functionarii componentei, dupa caz.
    7.4. Solicitantul trebuie sa informeze organismul notificat care a eliberat certificatul de examinare CS pentru proiect despre orice modificare adusa proiectului aprobat. In cazul in care modificarile pot afecta conditiile prescrise de utilizare a componentei sau conformitatea cu cerintele esentiale prevazute la art. 5 alin (1) din prezenta hotarare, modificarea proiectului aprobat trebuie sa primeasca o aprobare suplimentara de la organismul notificat care a emis certificatul de examinare CS de tip pentru proiect. Aceasta aprobare suplimentara este data sub forma unui act aditional la certificatul de examinare CS de tip al proiectului original.
    7.5. Organismele notificate trebuie sa inainteze celorlalte organisme notificate informatii cu privire la:
    a) certificatele de examinare CS pentru proiect si aprobarile suplimentare emise;
    b) certificatele de examinare CS pentru proiect si aprobarile suplimentare retrase;
    c) certificatele de examinare CS pentru proiect si aprobarile suplimentare refuzate.

    ANEXA 6

                               SUBSISTEME
                      DECLARATIA DE CONFORMITATE CS

    Declaratia de conformitate CS trebuie redactata de producator sau de reprezentantul sau autorizat.
    Declaratia de conformitate CS si documentatia tehnica ce o insoteste trebuie sa fie datate si semnate.
    Declaratia de conformitate CS trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
    a) referire la prezenta hotarare;
    b) denumirea si sediul persoanei care a solicitat examinarea CS;
    c) descrierea subsistemului;
    d) denumirea si sediul organismului notificat care a efectuat examinarea CS;
    e) toate prevederile importante care trebuie respectate de catre subsistem si, in special, detalii referitoare la conditiile si restrictiile de utilizare necesare si instructiuni pentru intretinere;
    f) rezultatul examinarii CS prevazut in anexa nr. 7, referinte privind certificatul de examinare CS de tip;
    g) date pentru identificarea persoanei imputernicite sa semneze declaratia de conformitate CS in numele producatorului sau al reprezentantului autorizat al acestuia.

    ANEXA 7

                              SUBSISTEME
                       EVALUAREA CONFORMITATII

    1. Examinarea CS este procedura prin care un organism notificat constata si certifica, la solicitarea producatorului sau a reprezentantului sau autorizat ori, in lipsa acestuia, a persoanei fizice sau juridice care introduce pe piata subsistemul, ca un subsistem este:
    a) conform prevederilor prezentei hotarari;
    b) conform documentatiei tehnice;
    c) complet realizat.
    2. Examinarea subsistemului se efectueaza in fiecare dintre fazele de proiectare, constructie si incercari de receptie ale subsistemului complet realizat.
    3. Documentatia tehnica ce insoteste certificatul de examinare CS de tip trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    a) planuri si calcule pentru constructie, diagrame electrice si hidraulice, diagrame ale circuitelor de control, descrieri ale sistemelor computerizate si automatizate, instructiuni de functionare si de intretinere etc.;
    b) lista componentelor de securitate prevazuta la art. 6 alin. (2) din prezenta hotarare, care sunt utilizate in subsistem;
    c) copii de pe declaratia de conformitate CS, astfel cum este prevazuta in anexa nr. 4, pentru componentele de securitate, impreuna cu planurile si calculele corespunzatoare pentru constructie, si o copie de pe rapoartele de incercari si verificari efectuate.
    4. Documentatia si corespondenta realizate in legatura cu procedurile pentru examinarea CS trebuie redactate in limba romana.
    5. Supravegherea
    5.1. Scopul supravegherii este sa se asigure respectarea, in timpul construirii subsistemului, a obligatiilor care decurg din documentatia tehnica.
    5.2. Organismul notificat responsabil pentru examinarea CS trebuie sa aiba acces permanent la locurile de fabricatie, in spatiile de depozitare si, daca este cazul, la locurile unde se produc prefabricatele, in spatiile in care se efectueaza incercari si, in general, in toate spatiile pe care considera necesar sa le viziteze pentru a-si indeplini sarcinile. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa puna la dispozitie organismului notificat sau sa obtina pentru acesta toate documentele solicitate si, in special, planuri si documente tehnice referitoare la subsistem.
    5.3. Organismul notificat responsabil pentru examinarea CS efectueaza periodic audituri pentru a asigura conformitatea cu prevederile prezentei hotarari. Cu ocazia fiecarei vizite acesta trebuie sa emita un raport de audit pentru persoana responsabila cu constructia. Organismul notificat poate solicita sa fie invitat sa efectueze inspectii si in diferite faze de constructie.
    5.4. Suplimentar organismul notificat poate efectua vizite inopinate la locurile de fabricatie. Cu ocazia acestor vizite organismul notificat poate efectua audituri partiale sau complete. Organismul notificat trebuie sa redacteze un raport al vizitei si, daca este necesar, un raport de audit persoanei responsabile cu constructia.
    6. Fiecare organism notificat publica periodic informatii referitoare la:
    a) toate cererile primite pentru efectuarea examinarii CS;
    b) toate certificatele de examinare CS de tip emise;
    c) toate certificatele de examinare CS de tip retrase.

    ANEXA 8

                         CRITERII MINIME
avute in vedere la evaluarea organismului in vederea notificarii

    1. Organismul, directorul acestuia si personalul responsabil cu efectuarea incercarilor de verificare trebuie sa fie altii decat proiectantul, producatorul, furnizorul sau instalatorul componentelor de siguranta sau al subsistemelor pe care acestia le inspecteaza si decat reprezentantii autorizati ai acestuia. Acestia nu pot sa se implice direct sau in calitate de reprezentanti autorizati in activitati de proiectare, constructie, introducere pe piata, intretinere si exploatare a componentelor de securitate sau a subsistemelor. Aceasta nu exclude posibilitatea schimburilor de informatii tehnice intre producator si organism.
    2. Organismul si personalul sau de inspectie trebuie sa efectueze operatiunile de verificare cu un inalt grad de integritate profesionala si competenta tehnica si trebuie sa fie independenti de orice presiuni si stimulente, indeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de persoane care au interes in rezultatul verificarilor si care ar putea influenta decizia lor sau rezultatele verificarilor.
    3. Organismul trebuie sa aiba la dispozitie personalul necesar si sa dispuna de dotarile necesare care sa ii permita indeplinirea in bune conditii a sarcinilor sale administrative si tehnice legate de verificare sau de supraveghere; de asemenea, trebuie sa aiba acces la echipamentul necesar pentru verificari speciale.
    4. Personalul organismului trebuie sa aiba:
    a) pregatire tehnica si profesionala temeinica;
    b) cunostinte corespunzatoare in ceea ce priveste cerintele incercarilor ce trebuie efectuate si experienta corespunzatoare pentru astfel de incercari;
    c) abilitatea de a emite certificate, inregistrari si rapoarte de autentificare a rezultatelor obtinute la incercari.
    5. Impartialitatea personalului trebuie garantata. Remunerarea personalului nu trebuie sa fie dependenta de numarul incercarilor efectuate si nici de rezultatele acestora.
    6. Organismul trebuie sa incheie o asigurare de raspundere civila pentru incercarile efectuate, in conformitate cu legislatia nationala in domeniu, daca raspunderea civila nu este asumata de catre stat pe baza dreptului roman.
    7. Personalul este obligat sa pastreze secretul profesional cu privire la informatiile dobandite in exercitarea sarcinilor sale ce decurg din respectarea prevederilor prezentei hotarari sau a altor reglementari, cu exceptia situatiei in care informatiile sunt solicitate de autoritatile competente ale statului.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 433/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 433 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu