Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 1535 din 18 decembrie 2003

privind aprobarea Strategiei de valorificare a surselor regenerabile de energie

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 8 din  7 ianuarie 2004


SmartCity3


    In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    ARTICOL UNIC
    Se aproba Strategia de valorificare a surselor regenerabile de energie, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul economiei si comertului,
                         Dan Ioan Popescu

                         Ministrul agriculturii, padurilor,
                         apelor si mediului,
                         Ilie Sarbu

                         Ministrul finantelor publice,
                         Mihai Nicolae Tanasescu

                         Ministrul integrarii europene,
                         Alexandru Farcas

    ANEXA 1*)

    *) Anexa este reprodusa in facsimil.

         STRATEGIA DE VALORIFICARE A SURSELOR REGENERABILE DE ENERGIE

    Introducere
    Sursele regenerabile detin un potential energetic important si ofera disponibilitati nelimitate de utilizare pe plan local si national. Valorificarea surselor regenerabile de energie se realizeaza pe baza a trei premise importante conferite de acestea, si anume accesibilitate, disponibilitate si acceptabilitate.
    Sursele regenerabile de energie asigura cresterea sigurantei in alimentarea cu energie si limitarea importului de resurse energetice, in conditiile unei dezvoltari economice durabile. Aceste cerinte se realizeaza in context national, prin implementarea unor politici de conservarea energiei, cresterea eficientei energetice si valorificarea superioara a surselor regenerabile.
    Comisia Europeana a initiat, in iulie 2002, propunerea de promovare a productiei combinate de energie electrica si termica pe baza de combustibili fosili si de valorificare a surselor regenerabile de energie si a deseurilor.
    Exploatarea surselor regenerabile de energie confera garantia unor premise reale de realizare a obiectivelor strategice privind cresterea sigurantei in alimentarea cu energie pe baza diversificarii surselor si diminuarii ponderii importului de resurse energetice, respectiv de dezvoltare durabila a sectorului energetic si de protejare a mediului inconjurator.
    Sursele regenerabile de energie pot sa contribuie prioritar la satisfacerea nevoilor curente de energie electrica si de incalzire in zonele rurale defavorizate. Valorificarea surselor regenerabile de energie, in conditii concurentiale pe piata de energie, devine oportuna prin adoptarea si punerea in practica a unor politici si instrumente specifice sau emiterea de "certificate verzi" ("certificate ecologice").
    Oportunitatea implementarii strategiei de valorificare a surselor regenerabile de energie pe termen mediu si lung in Romania ofera cadrul corespunzator pentru adoptarea unor decizii privind alternativele energetice si conformarea cu acquis-ul comunitar in domeniu. In conditiile meteogeografice din Romania, in balanta energetica pe termen mediu si lung se iau in considerare urmatoarele tipuri de surse regenerabile de energie: energia solara, energia eoliana, hidroenergia, biomasa si energia geotermala. Programul de utilizare a surselor regenerabile de energie se inscrie in cerintele de mediu asumate prin Protocolul de la Kyoto la Conventia-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice, adoptat la 11 decembrie 1997, ratificat de Romania prin Legea nr. 3/2001, respectiv de Uniunea Europeana in baza Documentului 2002/358/CE.

    Definitii, concepte si notiuni de specialitate
    - surse regenerabile de energie - surse de energie din categoria nefosile, cum sunt sursele solare, sursele eoliene, hidroenergia, biomasa, sursele geotermale, energia valurilor, biogazul, gazele rezultate din fermentarea deseurilor (gazul de depozit), gazul de fermentare a namolurilor in instalatii de epurare a apelor uzate;
    - energia solara provine din radiatia solara, din care se obtine energie electrica pe baza tehnologiei fotovoltaice sau energie termica prin metode de conversie termo-solara;
    - energia eoliana provine din transformarea si livrarea in sistemul energetic sau direct catre consumatorii locali a energiei electrice provenite din potentialul energetic al vantului;
    - energie hidro este energia furnizata de unitati hidroenergetice cu puterea instalata mai mica sau egala cu 10 MW (categoria "hidroenergie mica"), respectiv unitati hidroenergetice cu puterea instalata mai mare de 10 MW (categoria "hidroenergie mare");
    - biomasa reprezinta fractiunea biodegradabila a produselor, deseurilor si reziduurilor din agricultura, silvicultura sau sectoare industriale conexe, inclusiv a materiilor vegetale si animale, precum si a deseurilor industriale si urbane;
    - energia geotermala rezulta din energia inmagazinata in depozite si zacaminte hidrogeotermale subterane, exploatabile in conditii de eficienta economica;
    - energia electrica produsa din surse regenerabile de energie - energia electrica furnizata exclusiv din surse regenerabile de energie, precum si cota de energie electrica produsa din surse regenerabile in centrale hibride, care utilizeaza si surse conventionale de energie, incluzand energia electrica consumata de sistemele de stocare a purtatorilor de energie conventionala si excluzand energia electrica obtinuta din aceste sisteme;
    - consumul de energie electrica - cantitatea de energie utilizata, rezultata din productia de energie electrica, inclusiv energia electrica furnizata de autoproducatori, la care se adauga importurile din care se scad exporturile.

    CAP. 1
    Potentialul surselor regenerabile de energie in Uniunea Europeana si in Romania

    1.1. Premise de valorificare a surselor regenerabile de energie in Uniunea Europeana

    In sectorul energetic din majoritatea statelor europene are loc o reconsiderare a prioritatilor privind cresterea sigurantei in alimentarea consumatorilor si protectia mediului inconjurator, iar in cadrul acestui proces, sursele regenerabile de energie ofera o solutie accesibila si garantata pe termen mediu si lung.
    Siguranta alimentarii cu energie a consumatorilor din statele membre ale Uniunii Europene este sustinuta, inclusiv, pe baza importurilor de resurse energetice, in conditiile liberalizarii pietei de energie si in conformitate cu cerinta imperativa de atenuare a impactului asupra mediului inconjurator al planetei.
    Obiectivul strategic propus in Cartea Alba pentru o Strategie Comunitara consta in dublarea, pana in anul 2010, a aportului surselor regenerabile de energie al tarilor membre ale Uniunii Europene, care trebuie sa ajunga treptat, de la 6% in anul 1995, la 12% in consumul total de resurse primare.
    In Romania, ponderea surselor regenerabile de energie in consumul total de resurse primare, in anul 2010, urmeaza sa ajunga la circa 11%, iar in anul 2015 la 11,2% (Tabelul 8).
    Uniunea Europeana, in Cartea Alba pentru o Strategie Comunitara si Planul de actiune "Energie pentru viitor - sursele regenerabile", promoveaza o strategie denumita "Campania de demarare a investitiilor", in care se stabileste realizarea, pana la sfarsitul anului 2003, a urmatoarelor capacitati energetice:
    - 1 milion sisteme energetice de tip solar - fotovoltaic;
    - 15 milioane mp colectoare solare pentru apa calda;
    - 10.000 MW (putere instalata) in aerogeneratoare cu turbine eoliene;
    - 10.000 MWt in instalatii energetice de cogenerare cu combustibil pe baza de biomasa;
    - 1 milion gospodarii individuale cu incalzire pe baza de biomasa;
    - 1.000 MW (putere instalata) in instalatii energetice pentru producere de biogaz;
    - 5 milioane tone biocombustibil lichid;
    - 100 comunitati umane izolate (asezari locale), cu consum energetic din surse regenerabile.
    In Cartea Verde "Spre o strategie europeana pentru siguranta in alimentarea cu energie" se precizeaza ca sursele regenerabile de energie pot sa contribuie efectiv la cresterea resurselor energetice interne, ceea ce confera acestora o anumita prioritate in adoptarea politicii energetice comunitare.
    In Programul de actiune "Energie inteligenta pentru Europa" obiectivul fundamental consta in cresterea ponderii surselor regenerabile in productia totala de energie electrica. Implementarea masurilor inscrise in Cartea Verde prin Programul "ALTENER" (cu un buget estimat la circa 86 milioane euro) urmareste accelerarea procesului de valorificare a potentialului energetic al surselor regenerabile.
    Prioritatea programelor de utilizare a surselor regenerabile se concentreaza pe cresterea eficientei energetice in baza unui management adecvat al cererii de energie ("demand side management"). In tarile cu economie in curs de dezvoltare, la propunerea Comisiei Europene, se urmareste promovarea permanenta a surselor regenerabile si constientizarea rolului eficientei energetice prin derularea unor programe specifice.
    "Directiva 2001/77/EC", din 27 septembrie 2001, privind "Promovarea energiei electrice produsa din surse regenerabile pe piata unica de energie" fixeaza tintele indicative care, daca sunt atinse, ponderea energiei electrice din surse regenerabile va fi de 22% in anul 2010.
    Principalele directii de actiune inscrise in "Directiva 2001/77/EC" constau in:
    - cresterea gradului de valorificare a surselor regenerabile de energie in productia de energie electrica si termica;
    - stabilirea unei cote-tinta privind consumul de energie electrica produsa din surse regenerabile de energie, in mod diferentiat de la o tara la alta;
    - adoptarea de proceduri adecvate pentru finantarea investitiilor in sectorul surselor regenerabile de energie;
    - simplificarea si adecvarea procedurilor administrative de implementare a proiectelor de valorificare a surselor regenerabile de energie;
    - accesul garantat si prioritar la retelele de transport si distributie de energie;
    - garantarea originii energiei produse pe baza de surse regenerabile de energie.

    Tabelul 1

    Valori de referinta pentru energia electrica produsa din surse regenerabile

 _______________________________________________________________
|    Tara/Anul      |   Anul 1997   |  Anul 1997  |  Anul 2010  |
|                   | SRE*1)  (TWh) | SRE*1)  (%) | SRE*1)  (%) |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Belgia            |       0,86    |      1,1    |      6,0    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Danemarca         |       3,21    |      8,7    |     29,0    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Germania          |      24,91    |      4,5    |     12,5    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Grecia            |       3,94    |      8,6    |     20,1    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Spania            |      37,15    |     19,9    |     29,4    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Franta            |      66,00    |     15,0    |     21,0    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Irlanda           |       0,84    |      3,6    |     13,2    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Italia            |      46,46    |     16,0    |     25,0    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Luxemburg         |       0,14    |      2,1    |      5,7    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Olanda            |       3,45    |      3,5    |      9,0    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Austria           |      39,05    |     70,0    |     78,1    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Portugalia        |      14,30    |     38,5    |     39,0    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Finlanda          |      19,03    |     24,7    |     31,5    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Suedia            |      72,03    |     49,1    |     60,0    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Regatul Unit      |       7,04    |      1,7    |     10,0    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Uniunea Europeana |     338,41    |     13,9    |     22,0    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|
| Pentru comparatie se prezinta date privind Romania            |
|_______________________________________________________________|
| Romania*2)        |      17,51    |     29,0    |     30,0    |
|___________________|_______________|_____________|_____________|

    NOTA:
    *1) - SRE: Surse Regenerabile de Energie
    *2) - Referinta de 30% pentru Romania este in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 443/2003 privind promovarea productiei de energie electrica din surse regenerabile de energie (inclusiv energia electrica produsa in centrale hidroelectrice) [datele contin inclusiv energia electrica produsa in centrale hidroelectrice de mare putere]
    Sursa: Anexa la "Directiva 2001/77/EC" (exclusiv poz. Romania)

    In statele Uniunii Europene, promovarea energiei electrice din surse regenerabile se asigura pe baza a doua scheme-suport distincte, si anume:
    - pretul energiei produse din surse regenerabile se determina pe cale administrativa, iar cantitatea produsa se stabileste pe piata energiei;
    - cantitatea de energie produsa sau consumata din surse regenerabile ("energie verde") se determina pe cale administrativa, iar nivelul pretului certificatelor de "energie verde" se stabileste pe piata energiei.

    1.2. Potentialul surselor regenerabile de energie din Romania

    a) Energia solara
    Potentialul energetic solar este dat de cantitatea medie de energie provenita din radiatia solara incidenta in plan orizontal care, in Romania, este de circa 1.100 kWh/mp-an.
    Harta radiatiei solare din Romania s-a elaborat pe baza datelor medii multianuale inregistrate de Institutul National de Meteorologie si Hidrologie (INMH), procesate si corelate cu observatii si masuratori fizice efectuate pe teren de institutii specializate.
    In Romania s-au identificat cinci zone geografice (0 - IV), diferentiate in functie de nivelul fluxului energetic masurat. Distributia geografica a potentialului energetic solar releva ca mai mult de jumatate din suprafata Romaniei beneficiaza de un flux anual de energie cuprins intre 1000 kWh/mp-an si 1300kWh/mp-an.

    Tabelul 2

    Distributia potentialului energetic solar din Romania

 ______________________________________________
| Zona | Potential energetic solar inregistrat |
|______|_______________________________________|
|    0 | peste 1.250 kWh/mp-an                 |
|______|_______________________________________|
|    I | 1.250 kWh/mp-an - 1.150 kWh/mp-an     |
|______|_______________________________________|
|   II | 1.150 kWh/mp-an - 1.050 kWh/mp-an     |
|______|_______________________________________|
|  III | 1.050 kWh/mp-an - 950 kWh/mp-an       |
|______|_______________________________________|
|   IV | sub 950 kWh/mp-an                     |
|______|_______________________________________|

    Sursa: Studii de cercetare-dezvoltare ICEMENERG

    Aportul energetic al sistemelor solare-termale la necesarul de caldura si apa calda menajera din Romania este evaluat la circa 1.434 mii tep (60 PJ/an), ceea ce ar putea substitui aproximativ 50% din volumul de apa calda menajera sau 15% din cota de energie termica pentru incalzirea curenta.
    In conditiile meteo-solare din Romania, un captator solar-termic functioneaza, in conditii normale de siguranta, pe perioada martie - octombrie, cu un randament care variaza intre 40% si 90% . Utilitatea sistemelor solar-termale se regaseste, in mod curent, la prepararea apei calde menajere din locuintele individuale.
    Captatoarele solare pot sa functioneze cu eficienta ridicata in regim hibrid cu alte sisteme termice conventionale sau neconventionale. In exploatare, radiatia solara nu trebuie sa aiba obligatoriu un nivel foarte ridicat, intrucat sistemele solare pasive pot functiona eficient si in zone mai putin atractive din punct de vedere al nivelului de intensitate solara (ex.: zone de nord din Transilvania sau din Moldova).
    Sistemele solare pasive sunt incorporate, de regula, in "anvelopa" cladirii (partea exterioara a imobilului), iar cea mai mare parte a materialelor de constructie sunt de tip conventional.
    In conditii normale, costul mediu suplimentar (pentru materiale incorporate in constructia noua) la reabilitarea termica a unei cladiri se majoreaza pana la 20% (la cladiri renovate).
    Conversia radiatiei solare in energie electrica se realizeaza cu instalatii fotovoltaice alcatuite din module solare cu configuratii si dimensiuni diferite. Potentialul exploatabil al producerii de energie electrica prin sisteme fotovoltaice este de aproximativ 1.200 GWh/an.
    Costul investitiei pentru realizarea de sisteme fotovoltaice in retea de module solare a inregistrat o evolutie favorabila in ultimele decenii, pretul unui modul solar s-a diminuat sistematic ajungand, in prezent, la circa 6 $/1 Winstalat.
    Pretul energiei electrice produsa din surse solare fotovoltaice variaza intre 25 centi/kWh si 50 centi/kWh. Pentru alimentarea unor consumatori izolati si consumuri mici de energie, sistemele fotovoltaice ofera o alternativa economica atractiva, daca se tine seama de costul ridicat pentru racordarea consumatorilor la reteaua electrica aferenta sistemului energetic national. De exemplu, pentru un sistem solar cu puterea instalata de 1 MW este necesar un modul fotovoltaic cu suprafata de circa 30.000 mp.
    In Romania s-au realizat sisteme fotovoltaice cu puteri variate si in regim de functionare diferentiat in cadrul unor programe de cercetare-dezvoltare-demonstrare, astfel:
    - sisteme autonome - pentru alimentarea unor consumatori izolati (gospodarii individuale, centre socio-culturale in Muntii Apuseni, litoralul Marii Negre, Delta Dunarii s.a.), statii de radio-telecomunicatii, instalatii de pompare a apei, iluminat public sau semnalizare trafic, inscrise ca obiective in programul de electrificare rurala;
    - sisteme conectate la reteaua electrica (statii-pilot fotovoltaice cu panouri mobile, sisteme integrate in imobile s.a.).

    b) Energia eoliana
    In Romania s-au identificat cinci zone eoliene distincte (I - V) in functie de potentialul energetic existent, de conditiile de mediu si topogeografice. Harta eoliana a Romaniei s-a elaborat luand in considerare potentialul energetic al surselor eoliene la inaltimea medie de 50 metri, pe baza datelor si informatiilor meteogeografice colectate incepand din anul 1990, pana in prezent.
    Din rezultatele inregistrate a rezultat ca Romania se afla intr-un climat temperat continental, cu un potential energetic eolian ridicat in zona litoralului Marii Negre, podisurile din Moldova si Dobrogea ("climat bland") sau in zonele montane ("climat sever"). In regiuni cu potential eolian relativ bun s-au localizat amplasamente favorabile, daca se urmareste "exploatarea energetica a efectului de curgere peste varf de deal" sau "a efectului de canalizare al curentilor de aer".
    Pe baza evaluarii si interpretarii datelor inregistrate rezulta ca in Romania se pot amplasa instalatii eoliene cu o putere totala de pana la 14.000 MW, ceea ce inseamna un aport de energie electrica de aproape 23.000 GWh/an.
    Pe baza evaluarilor preliminare in zona litoralului, inclusiv mediul off-shore, pe termen scurt si mediu, potentialul energetic eolian amenajabil este de circa 2.000 MW, cu o cantitate medie de energie electrica de 4.500 GWh/an.

    Tabelul 3

    Elemente tehnico-economice de exploatare a potentialului energetic al zonelor eoliene din Romania

 ______________________________________________________________________________
|Zona    |    Montana    |    Mare     |    Zona     |   Terenuri  |  Dealuri  |
|topogeo/|    inalta     |  deschisa   |  litorala   |    plate    |si podisuri|
|viteza, |  (m/s; W/mp)  | (m/s; W/mp) | (m/s; W/mp) | (m/s; W/mp) |(m/s; W/mp)|
|energie |               |             |             |             |           |
|________|_______________|_____________|_____________|_____________|___________|
|     I  | > 11,0; > 1800| > 9,0; > 800| > 8,5; > 700| > 7,5; > 500| > 6,0;    |
|        |               |             |             |             | > 250     |
|________|_______________|_____________|_____________|_____________|___________|
|    II  | 10,0 - 11,5;  | 8,0 - 9,0;  | 7,0 - 8;    | 6,5 - 7,5;  | 5,0 - 6,0;|
|        | 1200 - 1800   | 300 - 800   | 400 - 700   | 300 - 500   | 150 - 250 |
|________|_______________|_____________|_____________|_____________|___________|
|   III  | 8,5 - 10,0;   | 7,0 - 8,0;  | 6,0 - 7,0;  | 5,5 - 8,5;  | 4,5 - 5,0;|
|        | 700 - 1200    | 400 - 600   | 250 - 400   | 200 - 300   | 100 - 150 |
|________|_______________|_____________|_____________|_____________|___________|
|    IV  | 7,0 - 8,5;    | 5,5 - 7,0;  | 5,0 - 6,0;  | 4,5 - 5,5;  | 3,5 - 4,5;|
|        | 400 - 700     | 200 - 400   | 150 - 250   | 100 - 200   | 50 - 100  |
|________|_______________|_____________|_____________|_____________|___________|
|     V  | < 7,0; < 400  | < 5,5; < 200| < 5,0; < 150| < 4,5; < 100| < 3,5;    |
|        |               |             |             |             | < 50      |
|________|_______________|_____________|_____________|_____________|___________|
                                                        (Sursa: ICEMENERG)

    Valorificarea potentialului energetic eolian, in conditii de eficienta economica, impune folosirea unor tehnologii si echipamente adecvate (grupuri aerogeneratoare cu putere nominala de la 750 kW pana la 2.000 kW).
    Pe plan mondial, "energetica vantului" se gaseste intr-o etapa de "maturitate tehnologica" insa, in Romania, ponderea energiei electrice din surse eoliene in balanta energetica ramane deocamdata sub posibilitatile reale de valorificare eficienta a acestora.

    c) Energia produsa in unitati hidroelectrice (grupuri de mica si mare putere)
    In Romania, potentialul hidroenergetic al raurilor principale este de circa 40.000 GWh/an, care se poate obtine in amenajari hidroenergetice de mare putere (> 10 MW/unitate hidro) sau de mica putere (< 10 MW/unitate hidro), dupa urmatoarea repartizare:
    - amenajari hidroenergetice de mare putere (34.000 GWh/an);
    - amenajari hidroenergetice de mica putere (6.000 GWh/an).

    d) Biomasa
    In conditiile mediului topogeografic existent, se apreciaza ca Romania are un potential energetic ridicat de biomasa, evaluat la circa 7.594 mii tep*/an (318 x 10^9 MJ/an), ceea ce reprezinta aproape 19% din consumul total de resurse primare la nivelul anului 2000, impartit pe urmatoarele categorii de combustibil:
    - reziduuri din exploatari forestiere si lemn de foc [1.175 mii tep (49,8 x 10^9 MJ/an)];
    - deseuri de lemn - rumegus si alte resturi de lemn [487 mii tep (20,4 x 10^9 MJ/an)];
    - deseuri agricole rezultate din cereale, tulpini de porumb, resturi vegetale de vita de vie s.a. [4.799 mii tep* (200,9 x 10^9 MJ/an)];
    - biogaz [588 mii tep* (24,6 x 10^9 MJ/an)];
    - deseuri si reziduuri menajere urbane [545 mii tep* (22,8 x 10^9 MJ/an)].
---------
    [* tep - tone echivalent petrol]

    Cantitatea de caldura rezultata din valorificarea energetica a biomasei detine ponderi diferite in balanta resurselor primare, in functie de tipul de deseuri utilizat sau dupa destinatia consumului final.
    Astfel, 54% din caldura produsa pe baza de biomasa se obtine din arderea de reziduuri forestiere sau 89% din caldura necesara incalzirii locuintelor si prepararea hranei (mediul rural) este rezultatul consumului de reziduuri si deseuri vegetale.

    Tabelul 4

           Consumul de biomasa in balanta resurselor energetice primare

 ______________________________________________________________________________
| Specificatie | u.m./an |   1996  |   1997  |   1998  |   1999  |     2000    |
|______________|_________|_________|_________|_________|_________|_____________|
| Consum total |   PJ    | 2.341   | 2.146   | 1.934   | 1.666   | 40.390,0    |
| resurse      |  (MJ)   | (2341 x | (2146 x | (1934 x | (1666 x | mii tep     |
| primare      |         | 10^9)   | 10^9)   | 10^9)   | 10^9)   |(1689 x 10^9)|
|______________|_________|_________|_________|_________|_________|_____________|
| Consum de    |   PJ    | 205     | 141     | 127     | 118     | 2.772,5     |
| biomasa      |  (MJ)   | (205 x  | (141 x  | (127 x  | (118 x  | mii tep     |
|              |         | 10^9)   | 10^9)   | 10^9)   | 10^9)   |(116 x 10^9) |
|______________|_________|_________|_________|_________|_________|_____________|
| Pondere      |         |         |         |         |         |             |
| biomasa      |    %    | 8,76    | 6,57    | 6,56    | 7,10    | 6,87        |
|______________|_________|_________|_________|_________|_________|_____________|

    Sursa: Anuarul statistic al Romaniei - anul 2001; Institutul National al Lemnului (INL)

    In consumul curent de biomasa din Romania, in regim de exploatare energetica, se folosesc diferite tipuri de combustibili, cu urmatoarea destinatie:
    - circa 550 cazane industriale de abur si apa fierbinte pentru incalzire industriala (combustibil pe baza de lemn);
    - circa 10 cazane de apa calda, cu puteri instalate intre 0,7 MW si 7,0 MW, pentru incalzire urbana (Pi total = 45 MW) [combustibil pe baza de deseuri din lemn];
    - aproximativ 14 milioane sobe sau cuptoare de lemne si/sau deseuri agricole pentru incalzirea locuintelor individuale sau prepararea hranei s.a.
    Intre anii 1998 - 1999 s-a implementat un proiect demonstrativ, denumit "Asistenta pentru implementarea surselor regenerabile de energie", cu finantare asigurata prin Programul PHARE - UE. Caracterul demonstrativ al proiectului consta in punerea in evidenta a valorii de inlocuire a biomasei in raport cu combustibilii fosili la producerea de agent termic.
    Proiectul realizat in localitatea Campeni functioneaza pe baza de biomasa (deseuri de lemn), cu furnizare de energie, in conditii de eficienta economica si cu respectarea normelor de protectie a mediului inconjurator.
    Punerea in practica a proiectului a necesitat pregatirea unor operatori la nivel local in vederea exploatarii unor tehnologii specifice si a avut un efect de sensibilizare a autoritatilor locale ca urmare a realizarii unei eficiente energetice superioare a instalatiei si a nivelului redus de poluare a mediului.
    Conform Acordului dintre Ministerul Apelor si Protectiei Mediului din Romania si Ministerul Mediului din Regatul Danemarcei, in prezent se afla in curs de implementare Programul "Rumegus 2000" ("Sawdust 2000"), finantat de autoritatile locale, Programul PHARE - Fondul de Coeziune Economica si Sociala al Comunitatii Europene, Fondul Special pentru Dezvoltare Energetica si Guvernul Regatului Danemarcei.
    Programul "Rumegus 2000" se deruleaza in spiritul procedurii art. 6 din Protocolul de la Kyoto, in cinci localitati din Romania si vizeaza reducerea nivelului de depozitare necontrolata de rumegus si alte reziduuri pe baza de lemn si conduce la diminuarea impactului asupra mediului determinat de procesarea bruta a lemnului in arii geografice de mare intindere.
    In general, valorificarea biomasei prin proiecte specifice de investitii energetice confera atractivitate intrucat energia termica obtinuta are costuri mai mici in raport cu combustibilii fosili.
    In Romania, consumul de biomasa a inregistrat o diminuare lenta in ultimul deceniu datorita, intre altele, extinderii retelei de distributie si a consumului individual de gaze naturale sau GPL.

    e) Energia geotermala
    In Romania, temperatura surselor hidrogeotermale (cu exploatare prin foraj-extractie) in geotermie de "joasa entalpie", are temperaturi cuprinse intre 25 grade C si 60 grade C (in ape de adancime), iar la geotermia de temperatura medie temperaturile variaza de la 60 grade C pana la 125 grade C ("ape mezotermale").
    Resursele geotermale de "joasa entalpie" se utilizeaza la incalzirea si prepararea apei calde menajere in locuinte individuale, servicii sociale (birouri, invatamant, spatii comerciale si sociale etc.), sectorul industrial sau spatii agrozootehnice (sere, solarii, ferme pentru cresterea animalelor s.a.).
    Limita economica de foraj si extractie pentru ape geotermale s-a convenit pentru adancimea de 3.300 m si a fost atinsa in unele zone din Romania, precum bazinul geotermal Bucuresti Nord - Otopeni, anumite perimetre din aria localitatilor Snagov si Balotesti s.a.
    In anul 1990, in Romania, se aflau in exploatare 64 sonde cu utilizari locale pentru asigurarea nevoilor de incalzire si apa calda menajera la ansambluri de locuinte, cladiri cu destinatie publica sau industriale, incinte agrozootehnice etc.
    In prezent se afla in functiune 70 sonde pentru apa calda (cu temperatura peste 60 grade C) in diferite zone geografice.
    Rezerva de energie geotermala cu posibilitati de exploatare curenta in Romania este de circa 167 mii tep (7.000 x 10^6 GJ/an).
    Cantitatea de energie echivalenta produsa si livrata la capul de exploatare al sondei este de circa 30,171 mii tep (1.326 x 10^6 GJ/an), cu un grad mediu de folosire anuala de 22,3% .
    In etapa actuala se afla in conservare sau rezerva 45 sonde cu potential energetic atestat.
    In Romania, durata de exploatare a instalatiilor in functiune este, in prezent, mai mare de 20 ani, iar materialele si echipamentele utilizate "in situ" au o uzura fizica si morala avansata (ex.: schimbatoare de caldura neperformante, grad ridicat de coroziune, infundari si depuneri, conducte si vane din otel fara izolatie termica, fiabilitate redusa etc.).
    Gestiunea consumului energetic geotermal (facturarea energiei livrate/utilizate) se asigura in regim pausal, prin citirea periodica a parametrilor la gura sondei cu aparatura de tip industrial (din lipsa de contoare sau echipamente si aparatura de precizie scazuta).
    In Romania, gradul de valorificare al surselor geotermale de energie este redus ca urmare a lipsei unui suport financiar corespunzator, care sa favorizeze dezvoltarea acestui sector energetic cu efecte economice superioare.
    Tipul de resurse si potentialul energetic al surselor regenerabile de energie din Romania este prezentat sintetic in tabelul 5.

    Tabelul 5

    Potentialul energetic al surselor regenerabile de energie din Romania

 _____________________________________________________________________________
|  Sursa de energie  |   Potentialul   |    Echivalent    |     Aplicatie     |
|    regenerabila    | energetic anual | economie energie |                   |
|                    |                 |    (mii tep)     |                   |
|____________________|_________________|__________________|___________________|
| Energie solara:    |   60 x 10^6 GJ  |     1.433,0      | Energie termica   |
| - termica          |                 |                  |                   |
| - fotovoltaica     |     1.200 GWh   |       103,2      | Energie electrica |
|____________________|_________________|__________________|___________________|
| Energie eoliana    |    23.000 GWh   |     1.978,0      | Energie electrica |
|____________________|_________________|__________________|___________________|
| Energie hidro,     |    40.000 GWh   |                  | Energie electrica |
| din care:          |     6.000 GWh   |       516,0      |                   |
| sub 10 MW          |                 |                  |                   |
|____________________|_________________|__________________|___________________|
| Biomasa            |  318 x 10^6 GJ  |     7.597,0      | Energie termica   |
|____________________|_________________|__________________|___________________|
| Energie geotermala |    7 x 10^6 GJ  |       167,0      | Energie termica   |
|____________________|_________________|__________________|___________________|

    Sursa: Studii de specialitate - ICEMENERG, ICPE, INL, ISPH, ENERO

    Accelerarea ritmului de exploatare al surselor regenerabile de energie din Romania se justifica prin cresterea securitatii in alimentarea cu energie, promovarea dezvoltarii regionale, asigurarea normelor de protectie a mediului si diminuarea emisiilor de gaze cu efect de sera.

    CAP. 2
    Obiectivele strategice privind valorificarea surselor regenerabile de energie, in contextul integrarii Romaniei in Uniunea Europeana

    2.1. Obiective generale

    Obiectivele generale ale Strategiei de valorificare a surselor regenerabile de energie constau in:
    - integrarea surselor regenerabile de energie in structura sistemului energetic national;
    - diminuarea barierelor tehnico-functionale si psiho-sociale in procesul de valorificare a surselor regenerabile de energie, simultan cu identificarea elementelor de cost si de eficienta economica;
    - promovarea investitiilor private si crearea conditiilor pentru facilitarea accesului capitalului strain pe piata surselor regenerabile de energie;
    - asigurarea independentei consumului de energie al economiei nationale;
    - asigurarea, dupa caz, a alimentarii cu energie a comunitatilor izolate prin valorificarea potentialului surselor regenerabile locale;
    - crearea conditiilor de participare a Romaniei la piata europeana de "Certificate verzi" pentru energie din surse regenerabile.

    2.2. Obiective specifice

    Valorificarea surselor regenerabile de energie se realizeaza in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 443/2003 privind promovarea productiei de energie electrica din surse regenerabile de energie si cu obiectivele specifice din programele ce urmeaza sa se elaboreze pe fiecare categorie de sursa regenerabila de energie (solara, eoliana, hidroenergia, biomasa si geotermala).

    a) Energia solara - pentru evaluarea potentialului energetic din zone geografice izolate sau cu acces limitat la reteaua energetica se vor implementa proiecte demonstrative de sisteme solare fotovoltaice. Cresterea gradului de atractivitate al investitiilor pentru sisteme energetice solar-fotovoltaice sau solar-termice cu sau fara conectare la reteaua energetica este favorizata de premisa ca, pe termen mediu si lung, costurile specifice vor cunoaste o diminuare treptata.
    Aplicatiile solar-termale se realizeaza cu instalatii de captatori solari (inclusiv componente auxiliare), ce vor insuma o suprafata totala de circa 150.000 mp.
    Sistemele solar-fotovoltaice isi gasesc utilitatea in aplicatii din zone geografice izolate sau cu posibilitati limitate de acces la reteaua electrica. In aplicatiile fotovoltaice s-au identificat mai multe tipuri de proiecte, astfel:
    - sisteme fotovoltaice autonome pentru electrificarea rurala, cu aplicatii in Muntii Apuseni sau alte zone montane, in nordul Moldovei, parcuri naturale (ex.: Delta Dunarii) etc.;
    - sisteme fotovoltaice conectate la reteaua de transport si distributie a energiei electrice:
        - minicentrale solar-fotovoltaice (cateva sute de kW - 1 MW), in zona litoralului Marii Negre, cu un potential solar atractiv si pe suprafete potential utilizabile (pe principiul compensarii consumului suplimentar sezonier sau pentru compensarea liniilor electrice cap de retea in zona Deltei Dunarii);
        - sisteme fotovoltaice (7 kW - 5 kW) conectate la retea (in orase mari, litoral, case de vacanta etc.).
    Realizarea de module fotovoltaice conectate la retea poate reprezenta o solutie viabila in aplicatii distincte, ca urmare a diminuarii costurilor specifice (ex.: sisteme de irigatii in agricultura).

    b) Energia eoliana: studii si analize de specialitate privind sursele energetice eoliene exploatabile demonstreaza ca potentialul eolian al Romaniei este de circa 14.000 MW (putere instalata), care poate furniza o cantitate de energie de aproximativ 23.000 GWh/an.
    Analiza datelor meteoclimatice si investigatiile pe teren au condus la identificarea de amplasamente cu potential energetic eolian favorabil pentru realizarea de centrale eoliene cu performante tehnico-economice ridicate.
    In zona platoului continental al Marii Negre ("off-shore"), studiile intreprinse evidentiaza un potential energetic eolian de circa 2.000 MW.
    Amplasamentele off-shore, de la 3 km pana la 5 km pe platoul continental al litoralului (pana la adancimea apei de 5 m), sunt considerate eficiente pe termen lung (peste 20 ani).
    Aplicatii cu potential energetic de un nivel mai redus (sub 50 kW) destinate, in principal, electrificarii zonelor rurale izolate, ofera oportunitati reale pentru punerea in practica a unor proiecte de valorificare a surselor eoliene.

    c) Hidroenergie
    Studiul privind valorificarea potentialului hidroenergetic din Romania confera posibilitati de realizare a unui numar de 780 unitati hidroenergetice (cu puterea instalata de max. 10 MW/unitate), cu o putere totala de 2.150 MW, care pot furniza circa 6.000 GWh/an.
    Pe termen lung, se estimeaza ca puterea instalata totala, in unitati hidroenergetice noi, va avea un nivel de circa 840 MW, din care 240 MW in centrale hidroenergetice de mica putere.
    Programele de valorificare a potentialului energetic din surse hidro pentru investitii, finalizari de lucrari si retehnologizari se vor materializa cu resurse financiare proprii si atrase, folosind experienta profesionala autohtona si pe baza transferului de tehnologie de la companii si societati comerciale cu realizari performante in domeniu.
    Cresterea gradului de atractivitate pentru investitorii din sectorul public sau privat se asigura prin acordarea de facilitati privind accesul in zonele geografice alocate investitiei si scutiri sau reduceri de taxe si impozite, in conditiile finalizarii lucrarilor la termenul planificat de punere in functiune.

    d) Biomasa
    Valorificarea potentialului energetic al biomasei, tinand seama de ponderea acesteia in sursele regenerabile exploatabile, ar putea sa acopere aproximativ 70% din angajamentele Romaniei referitoare la aportul surselor regenerabile in energia totala consumata.
    Obiectivul principalul privind utilizarea biomasei consta in asumarea unui consum echivalent de circa 3.347,3 tep pana in anul 2010, cu o productie medie anuala de energie de 97,5 tep (1.134 GWh).
    Acest obiectiv se poate materializa prin realizarea de capacitati noi sau unitati in cogenerare pe baza de biomasa.
    Pe termen mediu si lung, cresterea cantitatii de biomasa se poate asigura din plantatii (arbori si arbusti cu perioada redusa de crestere) pe suprafete degradate, terenuri agricole dezafectate sau scoase din circuitul agricol.
    Pentru realizarea obiectivelor specifice de exploatare energetica a biomasei se va acorda prioritate urmatoarelor activitati:
    - cresterea cantitatii disponibile de biomasa pentru producerea de energie;
    - diversificarea formelor de biomasa, cu potential energetic atestat in unitati pilot, prin ardere/gazeificare etc.;
    - promovarea de solutii tehnice prin arderea combinata de carbune/biomasa, adoptarea de solutii adecvate conditiilor locale si de retehnologizare a capacitatilor existente;
    - organizarea de campanii promotionale referitoare la avantajele producerii de energie din biomasa, cu consecinte directe asupra mediului inconjurator sau in restructurarea economiei rurale/locale;

    e) Energia geotermala
    Obiectivele programului de valorificare eficienta a potentialului hidrogeotermal din Romania constau in:
    - elaborarea de studii de fezabilitate si consultanta, cu solutii de implementare si asimilarea de tehnologii si echipamente performante;
    - diseminarea si valorificarea datelor si informatiilor aferente programelor de tehnologizare si implementare curenta;
    - definitivarea proiectelor (aplicatii) demonstrative de valorificare complexa a potentialului hidrogeotermal din Romania;
    - elaborarea unui cadru legislativ de norme si reglementari pentru valorificarea surselor geotermale, in conditii de eficienta economica ridicata.

    CAP. 3
    Cai de valorificare a surselor regenerabile de energie din Romania

    Principalele optiuni pe termen mediu si lung trebuie orientate in urmatoarele directii principale:
    - transferul de tehnologii neconventionale de la firme cu traditie si experienta in domeniu, cu norme de aplicare, atestare si certificare conform standardelor internationale in vigoare;
    - elaborarea si implementarea cadrului legislativ, institutional si organizatoric adecvat;
    - atragerea sectorului privat si public la finantarea, managementul si exploatarea in conditii de eficienta a tehnologiilor energetice moderne;
    - identificarea de surse de finantare pentru sustinerea si dezvoltarea aplicatiilor de valorificare a surselor regenerabile de energie;
    - stimularea constituirii de societati tip joint-venture, specializate in valorificarea surselor regenerabile de energie;
    - elaborarea de programe de cercetare-dezvoltare orientate in directia accelerarii procesului de integrare a surselor regenerabile de energie in sistemul energetic national.
    Principalele elemente componente care se iau in considerare la acordarea de asistenta tehnica de specialitate constau in:
    - implicarea beneficiarului la elaborarea documentatiei solicitate de banca creditoare si pentru analiza economico-financiara a investitiei;
    - pregatirea profesionala a partenerilor si specialistilor din Romania pentru urmarirea si controlul investitiei;
    - sprijinul acordat de beneficiar pe perioada finantarii externe;
    - recomandari in favoarea beneficiarului la negocierile cu bancile comerciale finantatoare din Romania;
    - identificarea, evaluarea si selectarea de proiecte de investitii realizabile in conditii de eficienta economica superioara.

    3.1. Masuri institutionale

    Crearea cadrului institutional, legislativ, financiar si informational se realizeaza cu luarea in considerare a urmatoarelor activitati:
    - asigurarea cadrului organizatoric si functional adecvat pentru realizarea investitiilor in conditii de eficienta economica ridicata;
    - identificarea surselor de finantare pentru implementarea proiectelor de investitii aprobate;
    - promovarea surselor regenerabile de energie cu asigurarea masurilor de diminuare a perioadei de recuperare a investitiei specifice;
    - respectarea normelor si standardelor tehnice de constructii-montaj, exploatare, obtinerea atestatului de certificare si a managementului calitatii;
    - dezvoltarea de programe de cooperare internationala, transfer de tehnologie, schimb de experienta si cooperare bilaterala pentru proiecte de cercetare-dezvoltare si demonstrative;
    - promovarea de acte normative pentru asigurarea protectiei mediului (ex.: reducerea emisiilor de noxe, oxizi de carbon si alte medii poluante) in producerea de energie din surse regenerabile.

    3.2. Implementarea de proiecte pilot si demonstrative

    Programele de masuri trebuie sa promoveze proiecte investitionale si demonstrative in vederea asigurarii conditiilor optime pentru dezvoltarea de aplicatii pe termen mediu si lung.

    a) Energia solara
    Proiectele demonstrative pentru producerea de energie termica din surse solare se realizeaza cu sisteme solar-termale cu performante superioare (ex.: producerea de agent termic si apa calda menajera in gospodarii individuale), cu posibilitatea functionarii in paralel cu sistemele clasice de incalzire.
    La elaborarea programului demonstrativ, pe termen mediu si lung, se va urmari realizarea de aplicatii solare cu puteri relativ reduse (de la 500 W pana la 5.000 W), iar pe baza studiului de fezabilitate se vor pune in practica proiecte destinate electrificarii rurale pe baza de surse regenerabile, cu prioritate, surse solare de energie.

    b) Energia eoliana
    Pentru valorificarea potentialului energiei eoliene se propune o serie de proiecte de investitii, prin care sa se asigure:
    - valorificarea potentialului eolian, in conditii de eficienta energetica ridicata;
    - relevarea performantelor tehnico-functionale ale turbinelor eoliene conectate la sistemul energetic national;
    - crearea premiselor pentru transferul de tehnologii si echipamente neconventionale din statele membre ale UE si din tari cu experienta avansata in domeniu;
    - implementarea de programe de management aplicativ si transfer de tehnologie pentru instalatii aerogeneratoare, cu atragerea si implicarea economica si financiara a sectorului privat;
    - reabilitarea centralelor existente si realizarea de unitati eoliene noi destinate alimentarii zonelor rurale neelectrificate, pe termen mediu si lung.

    c) Microhidroenergie
    In sectorul hidroenergetic se vor implementa programe de valorificare a potentialului energetic din sursele hidro in unitati cu putere instalata mica, prin transfer de tehnologie din state avansate pentru realizarea de lucrari noi, amenajari hidroenergetice nefinalizate, reabilitari si retehnologizari curente.
    Pentru realizarea de proiecte cu investitii private se recomanda acordarea unor facilitati constand in accesul in zone geografice alocate investitiei, scutiri sau reduceri de taxe in conditiile respectarii termenelor planificate de punere in functiune.

    d) Biomasa
    Realizarea obiectivelor specifice de valorificare energetica a biomasei se materializeaza in:
    - studii de fezabilitate privind oportunitatile de substituire a combustibilului lichid sau de gaze naturale din 110 localitati din zone montane si submontane, cu combustibil pe baza de lemn (deseuri forestiere, lemn de foc, deseuri urbane etc.);
    - studii si rapoarte de valorificare a resturilor vegetale din exploatatii agricole in centrale termice din zone de deal sau de campie;
    - reorientarea activitatii de cercetare aplicativa privind combustia carbunelui, implementarea de tehnologii de gazeificare a biomasei, amenajarea de bazine ecologice pentru valorificarea gazului din fermentare si producerea de energie electrica cu turbine cu gaze.

    e) Energia geotermala
    Valorificarea potentialului de energie geotermala cu aplicatii economice directe se va realiza in urmatoarele etape:
    - efectuarea de studii de fezabilitate pentru reevaluarea economica a potentialului geotermal, identificarea si promovarea de tehnologii performante pentru foraj si extractii de ape geotermale si reinjectie in strat, diminuarea procesului de coroziune etc.;
    - valorificarea documentatiei si informatiilor obtinute din exploatarea unor aplicatii pilot cu privire la potentialul hidrogeotermal, in vederea asigurarii necesarului de caldura la consumatorii individuali din mediul rural, sectorul agroindustrial sau servicii publice si de sanatate;
    - aplicatii de valorificare completa a potentialului hidrogeotermal prin integrare in sistemul termoenergetic din mediul urban, cu utilitati diverse (agenti economici, servicii publice, tratamente balneo-terapeutice s.a.);
    - diseminarea si valorificarea informatiilor privind valorificarea resurselor geotermale cu avantaje directe pentru comunitatea locala, pe baza de tehnologii si echipamente performante.

    CAP. 4
    Obiective si actiuni de promovare a surselor regenerabile de energie

    4.1. Structura productiei de energie electrica si termica din surse regenerabile de energie pe termen mediu si termen lung

    (Scenariu de baza)

    Pentru valorificarea potentialului energetic al surselor regenerabile se impune indeplinirea unor obiective concrete care se desfasoara pe termen mediu si lung, in concordanta cu prevederile Legii energiei electrice nr. 318/2003.
    I. Punerea in functiune de capacitati noi de producere de energie din surse regenerabile cu o putere instalata totala de circa 441,5 MW (energie electrica), respectiv 3.274,64 mii tep (energie termica), in perioada 2003 - 2010; pentru perioada 2011 - 2015 se prevede instalarea unei puteri totale de 789,0 MW (energie electrica), respectiv 3.527,7 mii tep (energie termica).
    In tabelul 6 se mentioneaza capacitatile energetice noi, pe tipuri de resurse regenerabile si costuri de investitii:
    a) perioada 2003 - 2010: costul total va fi de 887,50 milioane euro; b) perioada 2011 - 2015: costul total va fi de 1.153,00 milioane euro).

    Tabelul 6

    Capacitati energetice noi si efortul investitional total, in perioada 2003 - 2010, respectiv 2011 - 2015

 ______________________________________________________________________________
|     Surse regenerabile     | Perioada: 2003 - 2010  |  Perioada: 2011 - 2015 |
|         de energie         |________________________|________________________|
|                            |Capacitati|Efort        |Capacitati|Efort        |
|                            |noi       |investitional|noi       |investitional|
|                            |          |total        |          |total        |
|                            |          |(mil. Euro)  |          |(mil. Euro)  |
|____________________________|__________|_____________|__________|_____________|
| Solar - termal             | 7,34 mii |       75,0  | 16,0 mii |       93,0  |
|                            | tep      |             | tep      |             |
|____________________________|__________|_____________|__________|_____________|
| Solar - electric           | 1,5 MW   |        7,5  | 9,5 MW   |       48,0  |
|____________________________|__________|_____________|__________|_____________|
| Eoliana                    | 120,0 MW |      120,0  | 280,0 MW |      280,0  |
|____________________________|__________|_____________|__________|_____________|
| Hidro (</= 10 MW)          | 120,0 MW |      150,0  | 120,0 MW |      120,0  |
|____________________________|__________|_____________|__________|_____________|
| Biomasa - termal           | 3.249,8  |      240,0  | 3.487,8  |      200,0  |
|                            | mii tep  |             | mii tep  |             |
|____________________________|__________|_____________|__________|_____________|
| Biomasa - electric         | 190,0 MW |      280,0  | 379,5 MW |      400,0  |
|____________________________|__________|_____________|__________|_____________|
| Energie geotermala         | 17,50 mii|       15,0  | 23,9 mii |       12,0  |
|                            | tep      |             | tep      |             |
|____________________________|__________|_____________|__________|_____________|
| Total*1)                   | 431,5 MW |      887,5  | 789,0 MW |    1.153,0  |
|____________________________|__________|_____________|__________|_____________|
    Total*1) se refera la puterea instalata, exclusiv pentru producerea de energie electrica.

    II. Valorificarea surselor regenerabile va asigura, pana in anul 2010, reducerea importurilor de resurse energetice primare cu un echivalent de 19,65 TWh (energie electrica), respectiv cu 3.274,64 mii tep (energie termica).
    Pana in anul 2015 se estimeaza obtinerea unei cantitati totale de energie de circa 23,37 TWh (energie electrica), respectiv 3.527,7 mii tep (energie termica).
    Considerand ca valoare de referinta consumul brut actualizat estimat pentru anul 2010, rezulta ca ponderea surselor regenerabile de energie in productia de energie electrica va fi de circa 30,0% in anul 2010, respectiv de 30,4% in anul 2015.

    III. Pana in anul 2010 se vor construi capacitati noi de exploatare a surselor regenerabile, cu o putere electrica totala de 441,5 MW, respectiv de 789,0 MW pana la sfarsitul anului 2015.

    Tabelul 7

    Productia prognozata de energie electrica din surse regenerabile de energie pe termen mediu si lung

 ______________________________________________________________________________
|       Surse regenerabile de energie                |    2010    |     2015   |
|                                                    |    (MWh)   |     (MWh)  |
|____________________________________________________|____________|____________|
| Energie solara                                     |      1.860 |     11.600 |
|____________________________________________________|____________|____________|
| Energie eoliana                                    |    314.000 |  1.001.000 |
|____________________________________________________|____________|____________|
| Energie hidro - total,                             | 18.200.000 | 18.700.000 |
| din care: hidroenergie mica putere (max. 10 MW)    |  1.100.000 |  1.600.000 |
|____________________________________________________|____________|____________|
| Biomasa                                            |  1.134.000 |  3.654.000 |
|____________________________________________________|____________|____________|
| Energie geotermala                                 |     -      |      -     |
|____________________________________________________|____________|____________|
| Total                                              | 19.650.000 | 23.367.000 |
|____________________________________________________|____________|____________|
| Pondere energie electrica din SRE in consumul de   |     30,00% |     30,40% |
| energie electrica                                  |            |            |
|____________________________________________________|____________|____________|
    Sursa: Studii ICEMENERG, ICPE, INL, ISPH, ENERO

    IV. La nivelul anului 2010, contributia resurselor regenerabile va conduce la diminuarea importului de resurse energetice primare cu un echivalent de 4.964,50 mii tep (pondere 11,00%), iar pentru anul 2015 se prognozeaza o economie de circa 5.537,20 mii tep (pondere 11,20%).
    Ponderea surselor regenerabile de energie, pe tipuri de surse in consumul total de resurse primare din Romania este prezentata in tabelul 8.

    Tabelul 8

    Ponderea surselor regenerabile de energie in consumul total din resurse primare in Romania

 ______________________________________________________________________________
|       Surse regenerabile de energie      | Anul 2000 | Anul 2010 | Anul 2015 |
|                                          | (mii tep) | (mii tep) | (mii tep) |
|__________________________________________|___________|___________|___________|
| Energie solara                           |     -     |      7,50 |     17,00 |
|__________________________________________|___________|___________|___________|
| - solar - termic                         |     -     |      7,34 |     16,00 |
|__________________________________________|___________|___________|___________|
| - solar - electric                       |     -     |      0,16 |      1,00 |
|__________________________________________|___________|___________|___________|
| Energie eoliana                          |     -     |     27,00 |     86,10 |
|__________________________________________|___________|___________|___________|
| Energie hidro, din care:                 |     1.272 |  1.565,20 |  1.608,20 |
|__________________________________________|___________|___________|___________|
| - hidroenergie mare                      |     1.185 |  1.470,60 |  1.470,60 |
| - hidroenergie mica                      |        87 |     94,60 |    137,60 |
|__________________________________________|___________|___________|___________|
| Energie din biomasa:                     |     2.772 |  3.347,30 |  3.802,00 |
|__________________________________________|___________|___________|___________|
| - biomasa - termal                       |     2.772 |  3.249,80 |  3.487,80 |
| - biomasa - electric                     |     -     |     97,50 |    314,20 |
|__________________________________________|___________|___________|___________|
| Energie geotermala                       |     -     |     17,50 |     23,90 |
|__________________________________________|___________|___________|___________|
| TOTAL (inclusiv hidro mare)              |     4.044 |  4.946,00 |  5.537,20 |
|__________________________________________|___________|___________|___________|
| Pondere SRE*) in consum total            |     10,01 |     11,00 |     11,20 |
| de resurse primare de energie (%)        |           |           |           |
|__________________________________________|___________|___________|___________|
    [*) SRE - Surse regenerabile de energie]

    V. Deschiderea unor obiective noi de investitii in diferite zone ale tarii va conduce la cresterea gradului de ocupare a fortei de munca, simultan cu diversificarea ofertei pe piata muncii.
    VI. In activitatile de dezvoltare durabila pe termen mediu si lung se va asigura o diversificare a mediului de afaceri, prin atragerea de societati comerciale cu capital privat (autohtone si straine), respectiv autoritatile publice centrale si locale.
    VII. Implementarea proiectelor de investitii va oferi posibilitatea introducerii in fabricatie, transferul si comercializarea de produse si tehnologii moderne in domeniul surselor regenerabile.
    VIII. Punerea in valoare a surselor energetice regenerabile locale va conduce la diminuarea emisiilor de noxe rezultate din procesul de combustie al resurselor fosile si conservarea unui nivel de calitate superioara a mediului inconjurator.

    4.2. Costurile estimate pentru realizarea proiectelor de investitii

    Capacitatile noi de productie aferente obiectivelor propuse se realizeaza cu costuri investitionale importante si cheltuieli suplimentare pentru activitati conexe (ex.: studii de oportunitate/fezabilitate, dezvoltari tehnologice in instalatii demonstrative sau statii pilot, elaborarea de produse-program specifice aplicatiilor etc.).
    Efortul financiar necesar se estimeaza sa ajunga la circa 1.300 milioane euro pentru perioada 2003 - 2010 si de aproape 1.400 milioane euro pentru perioada 2011 - 2015, dupa urmatoarea repartizare:
    - perioada 2003 - 2010: 1.300 milioane euro, din care:
        - efort investitional: 887,50 milioane euro;
        - activitati conexe: circa 412,50 milioane euro;
    - perioada 2011 - 2015: 1.400 milioane euro, din care:
        - efort investitional: 1.153 milioane euro;
        - activitati conexe: circa 247 milioane euro.
    Pentru asigurarea resurselor financiare se vor realiza parteneriate bi- si multilaterale, cu urmatoarele tipuri de structuri economice si sociale:
    - societati private autohtone si straine;
    - autoritatea centrala si autoritatile publice locale;
    - institutii specializate de investitii interne si internationale;
    - institutii de cercetare si centre universitare de profil;
    - organizatii neguvernamentale.
    Sustinerea financiara a proiectelor de investitii pentru sursele regenerabile de energie se asigura, in general, din surse atrase si/sau programe speciale ale Uniunii Europene sau din alte zone economice interesate.
    Exploatarea surselor regenerabile de energie cu facilitati de cooperare internationala (ex.: implementarea de proiecte comune in sectorul energetic cu transfer de emisii de CO2) permite realizarea obiectivelor inscrise in Protocolul de la Kyoto, pe baza unor proceduri si mecanisme specifice de finantare a investitiilor.

    4.3. Elemente de corelare a legislatiei romanesti cu legislatia europeana

    Punerea in practica a programelor de valorificare a surselor regenerabile de energie contribuie la protectia mediului, cu diminuarea emisiei de noxe, iar pentru sustinerea proiectelor de investitii in domeniu sunt necesare resurse de finantare, care pot fi atrase dupa parcurgerea urmatoarelor etape:
    - asigurarea cadrului organizatoric de urmarire si control al activitatilor din domeniul surselor regenerabile de energie;
    - participarea la proiectul european ENER-IURE, cu un colectiv de specialisti in domeniu, simultan cu asimilarea de proceduri si norme europene in domeniul surselor regenerabile de energie;
    - facilitarea accesului la baza de date si informatii aferente structurilor specializate din Uniunea Europeana in domeniul resurselor regenerabile;
    - punerea in practica a programelor de valorificare a potentialului energetic al surselor regenerabile sub coordonarea unor structuri de stat sau private;
    - asigurarea unor cooperari directe la nivel institutional;
    - initierea de actiuni legislative comune;
    - identificarea de resurse financiare disponibile pentru sustinerea proiectelor in domeniul surselor regenerabile de energie, cu determinarea unor cote-parti de plata aferente consumatorilor de energie din surse regenerabile.
    Sustinerea proiectelor de investitii si identificarea surselor de finantare in domeniul surselor regenerabile de energie se vor realiza prin urmatoarele actiuni:
    - initierea unor actiuni legislative si instituirea cooperarii institutionale directe intre autoritatea centrala si autoritatile executive locale;
    - atragerea de fonduri directe pentru exploatarea surselor regenerabile de energie, inclusiv prin mecanisme aplicate conform Protocolului de la Kyoto;
    - sustinerea implementarii proiectelor in domeniul gestiunii si valorificarii deseurilor (producere de biogaz, utilizare de deseuri forestiere la producerea de energie termica, incinerare de deseuri urbane cu recuperare de caldura etc.);
    - valorificarea potentialului energetic al raurilor interioare cu centrale hidroelectrice de mica putere (max. 10 MW).

    CAP. 5
    Mecanisme de finantare a investitiilor pentru promovarea surselor regenerabile de energie

    5.1. Finantarea de programe si proiecte de investitii destinate valorificarii surselor regenerabile de energie se asigura inclusiv prin resurse directe sau indirecte, in forme diversificate, astfel:
    - fonduri proprii ale furnizorilor de capital;
    - fonduri cu destinatie speciala;
    - finantare de catre terti;
    - finantare prin mecanisme specifice de tip BOT, BOO sau F-BOOT;
    - garantii si instrumente financiare specifice sistemului bancar.
    Furnizorii pot constitui, din surse proprii, fonduri financiare necesare implementarii proiectelor de investitii pentru realizarea, modernizarea, extinderea si/sau dezvoltarea sistemelor de producere a energiei din surse regenerabile.
    Fonduri cu destinatie speciala ce se constituie pe baza de taxe aplicate la anumite categorii de produse din activitatea economica curenta. Din aceste fonduri se asigura resurse financiare pentru implementarea proiectelor reprezentative, aprobate la nivel guvernamental, prin finantare de la bugetul de stat (Capitolul Energie), transferul de la bugetul de stat catre bugetele locale pentru dezvoltarea sistemului energetic si investitii finantate de regiile autonome, companiile nationale sau cu capital majoritar de stat.
    Finantarea de catre terti se realizeaza prin participarea unui furnizor si a unui beneficiar pentru finantarea unor proiecte specifice de catre a treia parte, ce pune la dispozitie resursele financiare necesare. Finantarea de catre terti se realizeaza dupa urmatoarele proceduri specifice:
    - finantare de tipul "primul iesit din afacere", in care economiile realizate in urma implementarii proiectului (programului), pe o perioada determinata de timp, se folosesc pentru acoperirea costului proiectului;
    - impartirea economiilor - finantare prin care se stabileste ca fiecare parte implicata primeste un procent predeterminat din profitul obtinut prin vanzarea energiei produse, pe o perioada stabilita initial prin contract;
    - garantarea economiilor/profitului obtinut - societatea garanteaza beneficiarului reducerea, cu un anumit procent, a costului energiei.
    Finantarea prin mecanisme tip BOT, BOOT sau F-BOOT se realizeaza prin preluarea de catre o societate privata a unei investitii noi (inclusiv patrimoniale) si urmarirea derularii afacerii, pana la recuperarea resurselor financiare alocate. Procedura se aplica in situatii in care proprietarul nu dispune de sursele financiare necesare finalizarii investitiei dupa una din procedurile de tip BOO, BOOT sau F-BOOT.
    Finantarea pe baza de grant se realizeaza prin alocarea de resurse financiare de catre organisme financiare internationale, pentru finantarea de proiecte prioritare, in statele in care sunt dirijate fondurile de investitii respective. Procedura se aplica pentru investitii considerate necesare, in situatii ce prezinta anumite reticente, intarzieri la nivel national sau la actiuni concertate de solutionare a unor aspecte de interes mondial.
    Stimulentele financiare speciale se acorda pentru investitii interne si externe in scopul valorificarii surselor regenerabile de energie si constau in urmatoarele proceduri de finantare:
    - cofinantarea de investitii specifice;
    - finantare de programe de cercetare-dezvoltare-implementare;
    - finantare pentru audit energetic in vederea adoptarii de decizii pentru implementarea programelor de valorificare a surselor regenerabile;
    - asigurarea de mijloace financiare privind cresterea gradului de utilizare a acestor surse de energie.
    Instrumentele economice (de tarifare sau impozitare) pentru sustinerea programelor si proiectelor de valorificare a surselor regenerabile de energie asigura evidentierea unor costuri externe privind pretul energiei generate din combustibili fosili (ex. taxa de CO2, SO2, noxe etc.), cu referire la costurile generate de recuperarea investitiei, tratarea deseurilor radioactive s.a.
    Instrumentele financiare specifice sistemului bancar in vederea sustinerii unor proiecte de investitii energetice se refera la:
    - imprumuturi (cu sau fara garantii bancare) de pe piata de capital, obligatiuni emise de societati interesate sau imprumuturi contractate de la institutii financiar-bancare interne sau externe;
    - credite bancare (linii de credit) destinate finantarii investitiei;
    - actiuni sau titluri de proprietate pentru participarea persoanelor fizice si/sau juridice la capitalul social al societatii interesate, cu finantare partiala sau majoritara la implementarea proiectului.
    Garantiile bancare si alte facilitati de natura financiara acordate de autoritatile centrale/locale reprezinta modalitati atractive pentru asigurarea finantatorului asupra destinatiei creditului acordat societatilor comerciale in vederea implementarii proiectelor de resurse regenerabile.

    5.2. Mecanisme de finantare a surselor regenerabile de energie agreate in cadrul Comunitatii Europene

    In etapa actuala, la nivelul Comunitatii Europene nu functioneaza un mecanism fiscal comun pentru promovarea surselor regenerabile de energie, insa se aplica metodologii si instrumente specifice, care pot fi implementate relativ usor, in Romania, astfel:
    - sprijin direct prin preturile practicate la fiecare tip de energie regenerabila;
    - ajutor acordat pentru investitii de capital;
    - adoptarea de masuri fiscale de promovare;
    - sprijin pentru activitatea de cercetare-dezvoltare (C&D);
    - ajutor indirect pentru dezvoltarea diferentiata pe fiecare tip de sursa de energie.
    Alte surse provin din fondurile de dezvoltare regionala, programul "Energie inteligenta", respectiv programul "ALTENER".
    Conform Protocolului de la Kyoto (articolul 6), un mecanism specific de finantare a investitiilor pentru promovarea surselor regenerabile de energie recomanda aplicarea cadrului Joint Implementation.
    Prin schemele de sprijin direct prin preturi, producatorul de energie primeste, in baza unei reglementari nationale, un ajutor financiar direct sau indirect (la energia produsa si incasata).
    Mecanismele de ajutor direct prin preturi sunt de doua feluri, si anume: sistemul cotelor si sistemul de preturi fixe.
    In sistemul cotelor, pretul energiei din surse regenerabile se stabileste astfel incat sa asigure concurenta reala intre producatorii de energie din surse regenerabile. In acest scop se practica doua mecanisme:
    - certificate verzi;
    - cererea de oferta.
    La certificatele verzi, mecanismul ofera posibilitatea vanzarii energiei la un pret determinat de piata. Pentru finantarea costurilor suplimentare si garantarea producerii cotei stabilite, fiecare consumator trebuie sa cumpere un anumit numar de certificate verzi de la producatorii de energie din surse regenerabile, pe baza unui procent sau a unei cote din productia/consumul total al acestora de energie. Interesul consumatorului de a cumpara certificate verzi la un pret convenabil dezvolta o piata secundara pe care intra in concurenta producatorii de energie regenerabila.
    Prin utilizarea mecanismului Cerere de oferta, statul lanseaza cereri de oferte pentru furnizarea de energie, care se livreaza societatii de distributie pe baza de contract, la pretul din oferta. Costul suplimentar rezultat din cumpararea de energie se suporta de consumatorul final, prin intermediul unei redevente speciale.
    Sistemul de preturi fixe are un pret specific de cumparare a energiei, pe care distribuitorul il plateste producatorului de energie. Statul nu fixeaza plafoane sau cote intrucat acestea se determina indirect pe baza nivelului de pret fixat. Mecanismul "primelor fixe" poate fi asimilat "sistemului de preturi fixe".
    Statul fixeaza o prima (bonus) al carui plafon este superior pretului normal platit producatorilor de energie regenerabila. Daca pretul fix este corelat cu pretul pietei de energie nu se creaza diferente mari intre regimul pretului fix si al primei fixe. Pretul sau prima fixa se pot revizui, dupa caz, pentru a influenta scaderea preturilor.
    Ajutorul in favoarea investitiilor de capital consta in acordarea de subventii pentru investitii de capital sau credite pentru echipamente. Plafonul subventiei poate fi mai mare pentru tehnologii cu eficienta economica pe piata (ex. sisteme de module fotovoltaice). Pentru tehnologii integrate pe piata (ex. energia eoliana), subventiile se utilizeaza cu regularitate, insa plafonul acestora este mai redus.
    Masurile fiscale reprezinta un ajutor ce se poate acorda in mai multe forme:
    - exceptarea sau rambursarea taxelor pentru energie;
    - reducerea cotei TVA la anumite tipuri de energie din surse regenerabile;
    - exceptari fiscale la investitii in microcentrale energetice pentru valorificarea surselor regenerabile;
    - instituirea de taxe asupra emisiilor de SO2 si NO2 destinate, cu prioritate, dezvoltarii energiei eoliene sau hidroelectrice.
    Ajutorul pentru sectorul cercetare-dezvoltare este menit sa promoveze, in exclusivitate, sursele regenerabile de energie.
    Ajutorul indirect in favoarea producerii de energie din surse regenerabile se acorda pentru punerea in aplicare de programe de reimpaduriri, plantatii cu crestere rapida, utilizarea de biocarburanti pentru promovarea obtinerii de biomasa, reciclarea deseurilor etc.
    Directiva 2003/30/CE privind promovarea utilizarii biocarburantilor sau a altor tipuri de carburanti din surse regenerabile ofera posibilitatea substituirii combustibililor fosili in transportul rutier.
    In cadrul Uniunii Europene se afla intr-un stadiu avansat propunerea de elaborare a unei directive privind taxarea produselor energetice care prevede, intre altele, aplicarea exceptarilor fiscale pentru sursele regenerabile de energie.
    Utilizarea surselor regenerabile de energie reprezinta o prioritate a politicii energetice nationale si se realizeaza printr-un mecanism de sprijin prin preturi, pe baza unui mediu legislativ stabil, de atragere a investitorilor si accesul pe piata al producatorilor cu profituri rezonabile.
    Sursele regenerabile se pot asimila unui "flux energetic natural", fie ca se au in vedere sursele solare, eoliene, hidroenergie, biomasa sau energia geotermala. Pe termen lung, implementarea Strategiei de valorificare a surselor regenerabile de energie asigura oportunitati reale pentru largirea bazei de productie si furnizare de energie, sursele regenerabile fiind considerate energii curate, sustenabile si cu potential de exploatare ridicat.
    In cadrul Consiliului Mondial al Energiei se apreciaza ca participarea semnificativa a surselor regenerabile la balanta energetica poate sa contribuie la diversificarea ofertei pe o piata largita a energiei, reducerea emisiilor de noxe si dezvoltarea durabila a unui sistem energetic national.
    La Summit-ul Mondial de Dezvoltare Durabila de la Johannesburg, din august 2002, s-a propus participarea cu o cota globala a surselor regenerabile, diversificarea surselor energetice primare si implementarea de tehnologii energetice avansate, accesibile in toate statele pe baze contractuale reciproc avantajoase, inclusiv pentru Romania.

    PROGRAM ORIENTATIV DE VALORIFICARE A SURSELOR REGENERABILE DE ENERGIE IN ROMANIA

 ______________________________________________________________________________
|N|   Obiective   |  Resurse  |  Surse   |  Surse   |  Raspunde   |  Termene   |
|r|               |financiare,|financiare|financiare|             | estimative |
| |               | din care: | interne  | externe  |             |     de     |
|c|               |           |          |          |             |implementare|
|r|               |           |          |          |             |            |
|t|               |           |          |          |             |            |
|_|_______________|___________|__________|__________|_____________|____________|
|0|       1       |     3     |     4    |     5    |      6      |      7     |
|_|_______________|___________|__________|__________|_____________|____________|
|                                 Actiuni                                      |
|______________________________________________________________________________|
|                                    2                                         |
|______________________________________________________________________________|
|1|Programul de   |           |          |          |Ministerul   |            |
| |masuri privind |           |          |          |Economiei si |            |
| |valorificarea  |           |          |          |Comertului,  |            |
| |surselor       |           |          |          |ICEMENERG,   |            |
| |energetice     |           |          |          |autoritatile |            |
| |solare:        |           |          |          |locale,      |            |
| |- solar-       |           |          |          |rezidenti    |            |
| |termal:        |           |          |          |             |            |
| |7,34 mii tep;  | 75 mil.   | 25 mil.  | 50 mil.  |             |- perioada  |
| |               | Euro;     | Euro;    | Euro;    |             |2003 - 2010;|
| |16,00 mii tep; | 93 mil.   | 33 mil.  | 60 mil.  |             |- perioada  |
| |               | Euro;     | Euro;    | Euro;    |             |2011 - 2015;|
| |- solar-       |           |          |          |             |            |
| |fotovoltaic:   |           |          |          |             |            |
| |1,5 MW;        | 7,5 mil.  | 2,5 mil. | 5 mil.   |             |- perioada  |
| |               | Euro;     | Euro;    | Euro;    |             |2003 - 2010;|
| |9,5 MW;        | 48 mil.   | 18 mil.  | 30 mil.  |             |- perioada  |
| |               | Euro;     | Euro;    | Euro;    |             |2011 - 2015;|
|_|_______________|___________|__________|__________|_____________|____________|
|   Studii de fezabilitate, instalatii pilot si demonstrative, proiecte de     |
|   investitii solar-termal si solar-fotovoltaic;                              |
|______________________________________________________________________________|
|2|Captatori      | 15 mil.   | 5 mil.   |          |Ministerul   |- perioada  |
| |solari si      | Euro      | Euro;    |          |Economiei si |2003 - 2010;|
| |componente     |           | 10 mil.  |          |Comertului,  |- perioada  |
| |auxiliare      |           | Euro;    |          |ANRE, ARCE,  |2011 - 2015;|
| |(suprafata     |           |          |          |ICEMENERG    |            |
| |totala:        |           |          |          |             |            |
| |150.000 mp)    |           |          |          |             |            |
|_|_______________|___________|__________|__________|_____________|____________|
|   Instalarea de module solare pe baza de tehnologii fotovoltaice si          |
|   termo-solare;                                                              |
|______________________________________________________________________________|
|3|Programul de   |           |          |          |Ministerul   |            |
| |masuri privind |           |          |          |Economiei si |            |
| |valorificarea  |           |          |          |Comertului,  |            |
| |surselor       |           |          |          |autoritatile |            |
| |energetice     |           |          |          |locale,      |            |
| |eoliene:       |           |          |          |societati    |            |
| |- realizarea de|- circa 120| 40 mil.  | 80 mil.  |private,     |- perioada  |
| |instalatii     |mil. Euro; | Euro;    | Euro;    |societati    |2003 - 2010;|
| |eoliene cu o   |           |          |          |mixte,       |            |
| |capacitate     |           |          |          |rezidenti    |            |
| |totala de circa|           |          |          |             |            |
| |120 MW (putere |           |          |          |             |            |
| |instalata);    |           |          |          |             |            |
| |- realizarea de|- circa 280| 80 mil.  | 200 mil. |             |- perioada  |
| |instalatii     |mil. Euro; | Euro;    | Euro;    |             |2011 - 2015;|
| |eoliene cu o   |           |          |          |             |            |
| |capacitate     |           |          |          |             |            |
| |totala de circa|           |          |          |             |            |
| |280 MW (putere |           |          |          |             |            |
| |instalata);    |           |          |          |             |            |
|_|_______________|___________|__________|__________|_____________|____________|
|   Studii de fezabilitate, instalatii pilot si demonstrative, proiecte de     |
|   investitii eoliene;                                                        |
|______________________________________________________________________________|
|4|Programul de   |           |          |          |Ministerul   |            |
| |masuri privind |           |          |          |Economiei si |            |
| |valorificarea  |           |          |          |Comertului,  |            |
| |surselor       |           |          |          |HIDRO-       |            |
| |hidroenergetice|           |          |          |ELECTRICA,   |            |
| |(< 10 MW - put.|           |          |          |ISPH Apele   |            |
| |instalata)     |           |          |          |Romane,      |            |
| |pentru         |           |          |          |             |            |
| |furnizarea a   |           |          |          |             |            |
| |6000 GWh/an:   |           |          |          |             |            |
| |- unitati hidro|- circa    | 75 mil.  | 75 mil.  |             |- perioada  |
| |(120 MW -      |150 mil.   | Euro;    | Euro;    |             |2003 - 2010;|
| |putere totala);|Euro;      |          |          |             |            |
| |- unitati hidro|- circa    | 60 mil.  | 60 mil.  |             |- perioada  |
| |(120 MW -      |120 mil.   | Euro;    | Euro;    |             |2011 - 2015;|
| |putere totala);|Euro;      |          |          |             |            |
|_|_______________|___________|__________|__________|_____________|____________|
|    Studii de fezabilitate, proiecte de executie, investitii directe in       |
|    amenajari hidroenergetice de mica putere                                  |
|______________________________________________________________________________|
|5|Programul de   |           |          |          |Ministerul   |            |
| |masuri privind |           |          |          |Economiei si |            |
| |valorificarea  |           |          |          |Comertului,  |            |
| |surselor       |           |          |          |Institutul   |            |
| |energetice pe  |           |          |          |National al  |            |
| |baza de biomasa|           |          |          |Lemnului     |            |
| |(biomasa-      |           |          |          |(INL),       |            |
| |termal):       |           |          |          |Departamentul|            |
| |- circa        |- circa    | 100 mil. | 140 mil. |de Mediu     |- perioada  |
| |3.250 mii tep; |240 mil.   | Euro;    | Euro;    |             |2003 - 2010;|
| |               |Euro;      |          |          |             |            |
| |- circa        |- circa    | 80 mil.  | 120 mil. |             |- perioada  |
| |3.490 mii tep; |200 mil.   | Euro;    | Euro;    |             |2011 - 2015;|
| |               |Euro;      |          |          |             |            |
|_|_______________|___________|__________|__________|_____________|____________|
|    Studii de fezabilitate, statii pilot si de demonstrare, proiecte de       |
|    executie de valorificare energetica a biomasei                            |
|______________________________________________________________________________|
|6|Programul de   |           |          |          |Ministerul   |            |
| |masuri privind |           |          |          |Economiei si |            |
| |valorificarea  |           |          |          |Comertului,  |            |
| |surselor       |           |          |          |Ministerul   |            |
| |energetice     |           |          |          |Sanatatii,   |            |
| |geotermale:    |           |          |          |autoritatile |            |
| |- 17,5 mii tep;|- circa    | 7,5 mil. | 7,5 mil. |locale       |- perioada  |
| |               |15 mil.    | Euro;    | Euro;    |FORADEX      |2003 - 2010;|
| |               |Euro;      |          |          |             |            |
| |- 23,9 mii tep.|- circa    | 6 mil.   | 6 mil.   |             |- perioada  |
| |               |12 mil.    | Euro;    | Euro;    |             |2011 - 2015;|
| |               |Euro.      |          |          |             |            |
|_|_______________|___________|__________|__________|_____________|____________|
|    Studii de fezabilitate, explorari geotermale, statii pilot si             |
|    experimentale, proiecte de investitii hidrogeotermale                     |
|______________________________________________________________________________|



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 1535/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 1535 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 1535/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu