DECRET -
LEGE Nr. 125 din 24 aprilie 1990
privind reglementarea unor drepturi ale personalului de dirijare, control si
informare a traficului aerian civil
ACT EMIS DE: C.P.U.N.
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 54 din 25 aprilie 1990
Consiliul Provizoriu de Uniune Nationala decreteaza:
ART 1
Personalul operativ de dirijare si control al traficului aerian civil
prevazut in anexa nr. 1, lit. A, care lucreaza la aeroportul Otopeni si
centrele de dirijare de gradul I, beneficiaza de un concediu suplimentar de
odihna de 12 zile lucratoare.
Personalul de dirijare si control de la celelalte aeroporturi, aerodromuri
si centre de dirijare, precum si personalul de informare si control prevazut in
anexa nr. 1, lit. B, vor beneficia de un concediu suplimentar de odihna de 9
zile lucratoare.
Art. 2
Personalul prevazut la art. 1 alin. 1 beneficiaza, potrivit recomandarii
medicale a organelor competente, de un concediu de recuperare psihologica,
obligatoriu si gratuit, de 12 zile calendaristice anual intr-o statiune
balneoclimaterica; pentru personalul prevazut la art. 1 alin. 2 durata acestui
concediu este de 10 zile calendaristice anual.
Pe timpul concediului de recuperare psihologica personalul primeste salariu
tarifar corespunzator functiei detinute.
Art. 3
Timpul lucrat de personalul prevazut la art. 1 alin. 1 se incadreaza in
grupa I de munca, iar timpul lucrat de personalul prevazut la art. 1 alin. 2 se
incadreaza la grupa II de munca.
Persoanele care au lucrat in conditiile prevazute la alin. 1 se pensioneaza
potrivit prevederilor art. 14 din Legea nr. 3/1977.
Art. 4
Personalul prevazut la art. 3, care din punct de vedere medical nu mai este
apt sa presteze activitate de dirijare, control si informare a traficului
aerian din cauza unui accident de munca sau a unei boli profesionale, va fi
trecut intr-o alta munca corespunzatoare pregatirii sale. Pe aceasta perioada
va primi, pe linga salariul pentru munca efectiv prestata, si o suma platita
din fondurile asigurarilor sociale de stat, pina la nivelul salariului tarifar
al functiei avute la data trecerii in alta munca. La implinirea virstei de
pensionare se poate cere stabilirea pensiei pentru munca depusa si limita de virsta.
Art. 5
Personalul prevazut in anexa nr. 1 va beneficia de un spor pentru conditii
grele de munca de pina de 15% la salariul tarifar, care va fi diferentiat pe
functii de catre Departamentul aviatiei civile.
Personalul care isi desfasoara activitatea la ecrane radar poate beneficia
concomitent si de un spor de salariu pentru conditii nocive de munca in cuantum
de 100 lei lunar.
Art. 6
Personalul operativ de dirijare, control si informare a traficului aerian
civil va beneficia de un spor de vechime neintrerupta in aceeasi unitate in
aceleasi cote din salariul tarifar ca si personalul operativ din unitatile de
exploatare a cailor ferate subordonate Ministerului Transporturilor, a caror
activitate este legata direct de siguranta circulatiei.
Art. 7
Se completeaza anexa nr. IV, cap. V pct. 4 lit. A, b) din Legea nr. 57/1974
cu functiile prevazute in anexa nr. 2.
Art. 8
Durata timpului de munca pentru personalul prevazut la art. 1 alin. 1 este
de 36 de ore pe saptamina.
Art. 9
Personalul de dirijare, control si informare a traficului aerian civil va
beneficia anual de 12 calatorii gratuite pe cursele interne si de o calatorie
gratuita pe cursele internationale, in limita locurilor disponibile.
Sotul sau sotia persoanei in cauza, precum si copiii sai minori si cei care
sint elevi ori studenti, vor beneficia, in aceleasi conditii, de cite 6
calatorii pe cursele interne si de o calatorie pe cursele internationale.
Art. 10
Departamentul aviatiei civile va lua masuri pentru buna organizare a muncii
controlorilor de trafic aerian care sa conduca la deplina siguranta a
zborurilor.
Art. 11
Ministerul Economiei Nationale si Ministerul Finantelor, pe baza
fundamentarii prezentate de Ministerul Transporturilor, vor introduce
modificarile corespunzatoare in indicatorii economici si financiari pe anul
1990, inclusiv in rezerva bugetara.
Art. 12
Prevederile prezentului decret-lege se aplica cu data de 1 martie 1990.
PRESEDINTELE
CONSILIULUI PROVIZORIU DE UNIUNE NATIONALA
ION ILIESCU
ANEXA 1
PERSONALUL OPERATIV
de dirijare, control si informare a traficului aerian civil
Litera A: Controlor trafic operativ dirijare si control:
1. Sef tura ACC, APP, TWR, aeroport, aerodrom
2. Navigator principal instructor ACC, APP, TWR
3. Navigator principal radar SRE si PAR
4. Navigator principal radar ACC, APP, TWR
5. Navigator radar SRE si PAR
6. Navigator principal non-radar ACC, APP, TWR, aeroport, aerodrom
7. Navigator radar ACC, APP, TWR
8. Navigator non-radar ACC, APP, TWR, aeroport, aerodrom
9. Sef tura sol
10. Operator radar SRE si PAR
11. Operator radar ACC, APP, TWR
12. Navigator principal sol
13. Controlor non-radar ACC, APP, TWR, aeroport, aerodrom
14. Navigator sol
15. Controlor sol
Litera B: Controlor trafic operativ informare si control:
1. Sef tura BRIEFING, NOTAM, PROGRAMARI ZBOR
2. Navigator principal instructor BRIEFING, NOTAM, PROGRAMARI ZBOR
3. Navigator principal BRIEFING, NOTAM, PROGRAMARI ZBOR
4. Navigator principal PRELUCRARE MESAJE, FLIGHT-DATA
5. Navigator BRIEFING, NOTAM, PROGRAMARI ZBOR
6. Controlor BRIEFING, NOTAM, PROGRAMARI ZBOR
7. Controlor PRELUCRARE MESAJE, FLIGHT-DATA
8. Navigator principal FIC, ATIS, VOLMET
9. Navigator FIC, ATIS, VOLMET
10. Controlor FIC, ATIS, VOLMET, BENZI EVIDENTA
PROGRESIVA
11. Controlor trafic stagiar
12. Dispecer aeroport
ANEXA 2
PERSONALUL OPERATIV
de protectie a navigatiei aeriene si dirijare zbor
--------------------------------------------------------------------------------
Clasa de retribuire la nivelul de
baza
--------------------------------------
Gradul de organizare al unitatii
--------------------------------------
Nr. Denumirea functiei Nr. Aeroporturi
crt. gradatii --------------------------------------
OTOPENI I II III
--------------------------------------
Centre dirijare zbor
--------------------------------------
I II III -
--------------------------------------------------------------------------------
1. Sef tura dirijare zbor 6 27 25 - -
2. Navigator principal instructor
dirijare zbor 7 26 24 - -
3. Sef tura informare zbor 6 23 22 - -
4. Navigator principal instructor
informare zbor 7 22 21 - -
5. Navigator principal dirijare zbor 7 25 23 21