DECIZIE Nr. 96 din 24 septembrie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 251 din 17 octombrie 1996
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea recursurilor declarate de catre Ministerul Public, de
Buriman Marina Ioana (Dosarul nr. 15C/1996), Antonescu Elena si Antonescu
Cristina (Dosarul nr. 16C/1996), Gheorghiu Marie Angele Roxana si Diplan
Gheorghiu Lucretia Ariana (Dosarul nr. 30C/1996), precum si de Badulescu Vlad
Radu (Dosarul nr. 41C/1996), impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 73
din 4 iunie 1996. Presedintele completului declara sedinta deschisa.
La apelul nominal sunt prezente, personal si asistate de dl. avocat Adrian
Vasiliu, Antonescu Cristina si Gheorghiu Marie Angele Roxana, iar recurentii
Buriman Marina Ioana, Antonescu Elena si Diplan Gheorghiu Lucretia Ariana
raspund prin reprezentant, dl. avocat Adrian Vasiliu. Lipsa Consiliul General
al Municipiului Bucuresti, R.A. "Locato", S.C. "Cotroceni"
- S.A., Primaria Sectorului 1, Primaria Sectorului 5 si Badulescu Vlad Radu,
care a solicitat judecarea recursului fara prezenta sa.
Procedura de citare legal indeplinita.
Avand cuvantul, pentru a sustine recursul Ministerului Public, dl. procuror
Raul Petrescu solicita admiterea recursului si, in fond, respingerea exceptiei
de neconstitutionalitate a art. 330^2 alin. 1 din Codul de procedura civila,
aratand, in esenta, ca examinarea constitutionalitatii textului atacat trebuie
sa se faca in raport cu dispozitiile art. 130 alin. (1) din Constitutie,
potrivit carora "in activitatea judiciara, Ministerul Public reprezinta
interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum si
drepturile si libertatile cetatenilor", astfel ca suspendarea executarii
unei hotarari judecatoresti de catre procurorul general nu poate fi privita ca
o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat. Pe de alta parte,
masura suspendarii executarii hotararii judecatoresti irevocabile, luata de
catre procurorul general, este cenzurata de Curtea Suprema de Justitie, care,
potrivit art. 330^2 alin. 2 din Codul de procedura civila, poate fie sa dispuna
prelungirea suspendarii, fie sa revina asupra suspendarii acordate.
Dl. avocat Adrian Vasiliu solicita, in legatura cu recursul declarat de
catre Ministerul Public, respingerea acestuia ca neintemeiat, intrucat
suspendarea executarii unei hotarari judecatoresti de catre procurorul general
este, astfel cum corect s-a retinut prin decizia de fond, neconstitutionala.
Avand cuvantul pentru a sustine recursul declarat de Buriman Marina Ioana,
Antonescu Elena, Antonescu Cristina, Gheorghiu Marie Angele Roxana si Diplan
Gheorghiu Lucretia Ariana, dl. avocat Adrian Vasiliu prezinta motivele de
recurs formulate in scris si care se vor reda in cele ce urmeaza, insistand, in
esenta, asupra urmatoarelor aspecte: exceptia de neconstitutionalitate nu viza
atat faptul ca recursul in anulare poate fi exercitat numai de catre procurorul
general, astfel cum a retinut decizia de fond, ci faptul ca textul atacat nu
stabileste un termen de exercitare; asimilarea solutiei din art. 330^1 din
Codul de procedura civila cu posibilitatea de a invoca oricand nulitatea
absoluta nu poate fi retinuta, deoarece exista chiar hotarari ale Curtii
Supreme de Justitie care nu pot fi atacate pe calea recursului in anulare; este
incalcat principiul neretroactivitatii, deoarece inexistenta termenului pentru
exercitarea recursului in anulare poate duce la situatia ca intr-o cauza
solutionata la un moment dat sa se aplice, cu ocazia judecarii recursului in
anulare, o lege ulterioara, care este de imediata aplicare; art. 128 din
Constitutie nu da un mandat in alb pentru a stabili orice regula, ci ea trebuie
sa fie constitutionala, astfel ca prin folosirea cailor de atac trebuie
inteleasa egalitatea dintre parti si Ministerul Public, acordarea acelorasi
sanse partilor, ceea ce presupune fixarea unui termen pentru exercitarea
oricarei cai de atac; principiul egalitatii inscris in art. 16 alin. (1) din
Constitutie si cerinta ca procesul sa fie echitabil presupun si respectarea
drepturilor castigate de catre parti sau terti, care nu pot sa fie atinse;
cerinta ca procesul sa fie rezolvat intr-un termen rezonabil priveste procesul
in general, deci inclusiv existenta unui termen de exercitare a caii de atac;
art. 1 alin. (3) din Constitutie, care defineste Romania ca un stat de drept,
in care dreptatea reprezinta valoare suprema si este garantata, impune
respectarea principiilor puterii lucrului judecat si stabilitatii hotararilor
judecatoresti; de esenta cailor de atac este existenta unui termen de
exercitare, astfel cum prevede, ca regula, Codul de procedura penala, in
legatura cu exercitarea recursului in anulare.
In concluzie, solicita admiterea recursului, iar pe fond admiterea
exceptiei de neconstitutionalitate cu privire la art. 330^1 din Codul de
procedura civila.
Luand cuvantul, reprezentantul Ministerului Public arata ca textul atacat
nu incalca principiul egalitatii, deoarece egalitatea nu inseamna uniformitate.
Invocand si prevederile art. 128 din Constitutie, procurorul solicita
respingerea recursurilor.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
1. Prin Decizia nr. 73/1996 Curtea a admis, cu unanimitate de voturi,
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 330^2 alin. 1 din Codul
de procedura civila, text care prevede ca "Procurorul general poate
dispune, pe termen limitat, suspendarea executarii hotararilor judecatoresti
inainte de introducerea recursului in anulare". Pentru a se pronunta
aceasta solutie s-a apreciat, in esenta, ca prin aceste prevederi este afectat
principiul separatiei puterilor in stat, principiu care, desi nu este consacrat
expres, poate fi dedus din ansamblul reglementarilor constitutionale si,
indeosebi, al celor avand ca obiect precizarea functiilor ce revin
autoritatilor publice si a raporturilor dintre acestea. Aceasta deoarece, in
sensul prevederilor art. 131, alin. (1) din Constitutie, procurorii isi
desfasoara activitatea "sub autoritatea ministrului justitiei", organ
esentialmente executiv, fiind, pe cale de consecinta, ei insisi agenti ai
autoritatii executive. Asa fiind, numai incalcandu-se principiul separatiei puterilor
in stat procurorii ar putea dispune suspendarea executarii unei hotarari
judecatoresti. In sprijinul solutiei s-a invocat si Decizia Plenului Curtii
Constitutionale nr. 6/1992, prin care, intr-un alt context; s-a decis ca o
dispozitie legala prin care se suspenda cursul judecatii sau executarea
hotararilor judecatoresti definitive referitoare la anumite cauze determinate
este neconstitutionala, aratandu-se ca din moment ce nici autoritatea
legiuitoare nu poate dispune suspendarea executarii hotararilor judecatoresti
referitoare la anumite cauze determinate, cu atat mai mult o asemenea masura nu
poate fi luata de catre o alta autoritate.
2. Impotriva acestei solutii a declarat recurs in termen procurorul
general, solicitand admiterea recursului si, in fond, respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate.
In motivarea recursului se arata ca examinarea constitutionalitatii
textului atacat trebuie sa se faca in raport cu dispozitiile art. 130 alin. (1)
din Constitutie, potrivit carora, in activitatea judiciara, Ministerul Public
reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum
si drepturile si libertatile cetatenilor, astfel incat posibilitatea
suspendarii executarii unei hotarari judecatoresti nu poate fi privita ca o
incalcare a principiului separatiei puterilor in stat.
Prin recurs se contesta si considerentul potrivit caruia procurorii ar
apartine puterii executive, aratandu-se ca, in Constitutie, dispozitiile
referitoare la Ministerul Public sunt asezate in capitolul referitor la
"Autoritatea judecatoreasca", ceea ce exclude apartenenta sa la
puterea executiva.
Se apreciaza ca si in procesul civil, desi este un proces privat, exista
interese generale care trebuie aparate, iar in activitatea judiciara
Constitutia a stabilit acest rol pentru procuror, unul dintre instrumentele
puse la indemana Ministerului Public, respectiv a procurorului general, fiind
posibilitatea suspendarii executarii hotararii pana la declararea recursului in
anulare.
In sfarsit, se sustine ca textul atacat reglementeaza o modalitate de
amanare a efectelor grave si de netolerat pe care le poate avea o hotarare
judecatoreasca pronuntata, nu cu o simpla depasire a competentelor, ci in
dispretul organizarii constitutionale a statului.
3. Prin aceeasi Decizie nr. 73/1996, Curtea, cu majoritate de voturi, a
respins exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 330^1 din Codul
de procedura civila si a constatat ca prevederile art. 330, art. 330^2 alin. 2,
art. 330^3 si art. 330^4 sunt constitutionale.
Pentru a pronunta aceasta solutie, Curtea a retinut, cu privire la art.
330, art. 330^3 si art. 330^4, ca nu se poate sustine incompatibilitatea
constitutionala a existentei recursului in anulare si nici existenta vreunei
situatii conflictuale intre regulile de procedura si dispozitiile Constitutiei.
Cu privire la art. 330^1 din Codul de procedura civila, se retine ca acesta
a fost atacat pentru ca dreptul de a exercita recursul in anulare a fost
rezervat in exclusivitate procurorului general si pentru ca nu stabileste un
termen in care poate fi exercitat, ci prevede ca se poate declara oricand.
Respingandu-se exceptia de neconstitutionalitate cu privire la acest text, s-a
retinut, in esenta, ca textul nu contravine art. 15 alin. (2), art. 16 si art.
128 din Constitutie si nici art. 6 pct. 1 din Conventia europeana a drepturilor
omului, art. 10 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului si art. 14 pct.
1 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice. Aceasta
pentru ca, pe de o parte, unele texte nu au nici o incidenta cu problema de
constitutionalitate in discutie [art. 15 alin. (2) din Constitutie si art. 10
din Declaratia Universala a Drepturilor Omului], iar pe de alta parte,
celelalte texte pretins a fi incalcate nu pun in discutie necesitatea
garantarii, pentru toate partile dintr-un proces, a dreptului de a exercita
toate caile extraordinare de atac impotriva hotararilor judecatoresti si nici a
existentei unui termen pentru exercitarea cailor de atac. Dimpotriva, art. 128
din Constitutie stabileste ca exercitarea cailor de atac se face in conditiile
legii, iar art. 6 pct. 1 si art. 14 pct. 1 din actele internationale
mentionate, care fac referire la rezolvarea procesului "intr-un termen
rezonabil", vizeaza celeritatea procesului, nu necesitatea stabilirii
pentru toate caile de atac - inclusiv cele extraordinare - a unor termene
pentru exercitarea lor.
In considerentele opiniei majoritare, se apreciaza si faptul ca nu pot fi
totusi ignorate unele argumente ale autorilor exceptiei de
neconstitutionalitate in sprijinul ideii ca ar trebui sa se prevada un termen
si pentru exercitarea recursului in anulare, dar se precizeaza ca nu este de
competenta Curtii Constitutionale sa sanctioneze omisiuni legislative, iar Curtea
nici nu poate sa se manifeste ca legislator pozitiv.
In opinia separata la aceasta solutie s-a apreciat ca art. 330^1 din Codul
de procedura civila trebuia declarat neconstitutional, deoarece, desi nu
contrazice expres nici un text din Constitutie, el contravine unor principii
generale care se desprind din Constitutie, si anume celui al autoritatii
lucrului judecat si celui al stabilitatii hotararilor judecatoresti.
In argumentarea opiniei se invoca, in esenta, lipsa de corelare cu Codul de
procedura penala care, in privinta recursului in anulare, prevede termenul de
un an, precum si incalcarea art. 20 din Constitutie, in sensul ca nu s-a dat
prioritate prevederilor art. 6 pct. 1 din Conventia europeana a drepturilor
omului, care pretind ca o cauza civila sa fie rezolvata "intr-un termen
rezonabil", iar partile sa beneficieze de "egalitatea armelor".
4. Impotriva solutiei cu privire la art. 330^1 din Codul de procedura
civila s-a declarat recurs la data de 26 iunie 1996 de catre Buriman Marina
Ioana, Antonescu Elena, Antonescu Cristina, Gheorghiu Marie Angele Roxana si
Diplan Gheorghiu Lucretia Ariana. Recursul a fost declarat si motivat in
termen.
In motivarea recursului se arata, in esenta, urmatoarele:
a) Curtea a deplasat obiectul discutiei, aducand argumente, in principal,
in favoarea ideii ca nu este neconstitutional ca recursul in anulare sa fie
exercitat numai de catre procurorul general, or, exceptia de
neconstitutionalitate viza faptul ca recursul in anulare poate fi exercitat
oricand;
b) Curtea sustine, fara nici o motivare, ca prin art. 330^1 din Codul de
procedura civila nu sunt incalcate implicit dispozitiile art. 15 alin. (2) din
Constitutie si ca acest motiv invocat in sprijinul exceptiei nu ar avea
relevanta in cauza, or, in realitate, textul atacat afecteaza principiul
inscris in textul constitutional mentionat, intrucat un proces care s-a judecat
sub imperiul unor legi poate fi redeschis oricand, din moment ce recursul in
anulare nu are termen si deci pot fi afectate hotarari irevocabile;
c) in mod nejustificat Curtea apreciaza ca nu este incalcat art. 16 alin.
(1) din Constitutie, deoarece textul constitutional priveste egalitatea
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, nu egalitatea de
tratament juridic a acestora in raport cu cea aplicabila autoritatilor publice.
Chiar daca nu direct, art. 16 alin. (1) este infrant implicit, deoarece, prin
posibilitatea exercitarii, oricand, a recursului in anulare de catre procurorul
general, este nesocotita egalitatea dintre partile procesului in care se
promoveaza calea de atac, in realitate fiind favorizata partea care profita de
admiterea caii de atac; prin aceasta incalcare a egalitatii partilor din proces
sunt nesocotite si prevederile conventiilor si ale pactelor internationale la
care Romania este parte, care dispun ca examinarea proceselor trebuie sa se
faca in mod echitabil, astfel incat textul atacat contravine si art. 20 din
Constitutie;
d) Curtea a retinut in mod gresit ca nu sunt incalcate prevederile art. 6
pct. 1 din Conventia europeana a drepturilor omului, care stabilesc ca
rezolvarea litigiului trebuie sa se faca "intr-un termen rezonabil"
si deci nici cele ale art. 20 din Constitutie, intrucat instituirea unei cai de
atac fara termen aduce atingere ideii de rezolvare a unui proces "intr-un
termen rezonabil", deoarece nu mai exista siguranta rezolvarii litigiului
intr-un interval anume, cata vreme procesul poate fi reluat oricand prin
exercitarea recursului in anulare nelimitat in timp;
e) art. 128 din Constitutie nu a fost interpretat in mod corect de catre
Curte, deoarece sintagmei "in conditiile legii" nu i se poate da
intelesul posibilitatii adoptarii unei legi care sa instituie o eventuala
inegalitate a partilor in raport cu caile de atac, ci art. 128 este afirmarea
constitutionala a egalitatii participantilor la un proces in raport cu
folosirea cailor de atac.
In sprijinul admiterii recursului si, pe fond, a exceptiei de
neconstitutionalitate, se mai invoca urmatoarele: faptul ca o componenta
esentiala, definitorie, a oricarei cai de atac este termenul inauntrul caruia
aceasta poate fi exercitata, deoarece altfel procesul s-ar transforma intr-un
joc fara reguli, haotic, fara sens; imprejurarea ca in procedura penala se
prevede, ca regula, termenul de un an; faptul ca in reglementarea anterioara
anului 1948 legislatia vorbea de cerere in anulare si nu recurs in anulare,
astfel ca ea putea fi imprescriptibila, ceea ce nu se poate intampla in cazul
unei cai de atac de esenta careia este existenta unui termen; principiul
autoritatii lucrului judecat, pe care este construita justitia moderna, ca si
cel al stabilitatii juridice nu pot fi sacrificate de dragul unui utopic si
iluzoriu principiu al descoperirii adevarului absolut; chiar si in perioada
dictaturii comuniste, recursul extraordinar, care era, de asemenea, numai la
indemana procurorului general, putea fi exercitat doar in termen de un an.
In concluzie, se apreciaza ca acceptarea unei cai de atac fara termen este
neconstitutionala. In acest context, este de observat ca, prin motivele de
recurs, se apreciaza ca argumentatia Curtii, in sensul ca art. 330^1 din Codul
de procedura civila ar reprezenta o omisiune legislativa, constituie o grava
eroare logica, deoarece nu ar fi vorba de omisiunea legiuitorului de a
legifera, ci de intentia directa, pozitiva, a acestuia de a introduce un recurs
fara termen, care, fiind neconstitutionala, trebuie sanctionata.
5. Impotriva solutiei Curtii, cu privire la art. 330^1 din Codul de
procedura civila, a declarat recurs la data de 1 iulie 1996 si Badulescu Vlad
Radu. Recursul a fost declarat in termen. In motivarea recursului se aduc, in
esenta, urmatoarele argumente:
a) dispozitiile art. 330^1 din Codul de procedura civila incalca principiile
constitutionale ale autoritatii lucrului judecat si ale stabilitatii
hotararilor judecatoresti, care, impreuna, trebuie sa asigure intr-un stat de
drept stabilitatea circuitului civil
b) art. 330^1 din Codul de procedura civila incalca doua principii ale
justitiei europene, cuprinse in Conventia Europeana a Drepturilor Omului, si
anume principiul judecarii cauzelor "intr-un termen rezonabil" si
principiul "egalitatii armelor" partilor care participa la proces.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs invocate, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, prevederile art. 330^1 si ale art. 330^2 alin. 1 din
Codul de procedura civila, raportate la dispozitiile Constitutiei si ale Legii
nr. 47/1992 si vazand concluziile partilor si ale reprezentantului Ministerului
Public, retine urmatoarele:
1. Referitor la recursul declarat de catre Ministerul Public, este de
observat ca, potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila, suspendarea
executarii unei hotarari se dispune, in conditiile legii, numai la cererea
partii interesate, de catre instanta judecatoreasca competenta, uneori chiar cu
plata unei cautiuni, si, cu exceptia apelului, ea intervine de drept numai in
cazuri restranse, limitativ prevazute de lege la recurs (art. 280, 300 si 325).
Desigur, procurorul, ca parte in proces, poate, si el, in conditiile legii,
cere suspendarea executarii unei hotarari, dar asupra ei se pronunta, de
asemenea, instanta competenta. Numai in cazul recursului in anulare s-a
prevazut posibilitatea pentru procurorul general de a suspenda executarea unei
hotarari, solutie care nu a existat in Legea Curtii de Casatie si nici in Codul
de procedura civila din anul 1948, dar a fost reglementata in cazul recursului
extraordinar ce a fost eliminat din Codul de procedura civila prin Legea nr.
59/1993.
Reglementarea de principiu din Codul de procedura civila, in sensul ca
suspendarea executarii unei hotarari se dispune de instanta, este rezultatul
firesc al faptului ca, potrivit art. 125 alin. (1) din Constitutie, justitia se
infaptuieste prin Curtea Suprema de Justitie si prin celelalte instante
judecatoresti stabilite de lege. Rezulta ca legea fundamentala recunoaste numai
judecatorului jurisdictio si imperium, adica puterea de a "spune"
dreptul si de a impune executarea fortata a hotararilor. Din moment ce prin
intermediul instantei se porneste executarea silita, este firesc ca toate
incidentele care apar ulterior, inclusiv in ceea ce priveste suspendarea, sa se
rezolve tot de catre instanta judecatoreasca.
In alti termeni, solutia de principiu din Codul de procedura civila, in
acord cu legea fundamentala, este rezultatul principiului separatiei puterilor
in stat, care, in ce priveste puterea judecatoreasca, a fost expres prevazut in
art. 1 al Legii nr. 92/1992. Chiar daca Constitutia nu consacra in terminis
acest principiu, cerintele lui de fond, astfel cum sunt concepute in prezent,
se regasesc in legea fundamentala si trebuie respectate de catre toate
autoritatile. Astfel se explica de ce Curtea Constitutionala, prin Decizia nr.
6/1992, la care, de altfel, s-a referit si decizia de fond, a declarat, in
cadrul controlului prealabil, neconstitutionala o dispozitie legala prin care
se suspenda cursul judecatii si executarea hotararilor judecatoresti definitive
referitoare la anumite cauze determinate.
Faptul ca dispozitiile referitoare la Ministerul Public sunt asezate in
Constitutie in capitolul referitor la "Autoritatea judecatoreasca" nu
pot duce, din punctul de vedere al aspectului supus judecatii, la o alta
concluzie, deoarece aceasta imprejurare nu transforma Ministerul Public si
unitatile sale in instante judecatoresti, care sa infaptuiasca, potrivit
Constitutiei, justitia.
In capitolul privind "Autoritatea judecatoreasca" sunt plasate si
dispozitiile art. 131 din Constitutie, care, in alin. (1), stabilesc ca
procurorii isi desfasoara activitatea potrivit principiului legalitatii, al
impartialitatii si al controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului
justitiei. Este fara indoiala ca ministrul justitiei este reprezentant al
executivului. Fara a intra in controversele doctrinare privind natura
Ministerului Public, din acest text constitutional rezulta, fara dubiu, o
legatura a institutiei Ministerului Public cu puterea executiva, care este determinata
de faptul ca aceasta din urma reprezinta interesele societatii in mod permanent
si continuu, iar Ministerul Public, potrivit art. 130 alin. (1) din
Constitutie, reprezinta si el in activitatea judiciara interesele generale ale
societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile
cetatenilor.
Faptul ca in activitatea judiciara Ministerul Public reprezinta, potrivit
art. 130 alin. (1), interesele generale ale societatii nu poate conduce la o
alta solutie, deoarece acest text trebuie corelat cu alte dispozitii si
principii constitutionale, si, in orice caz, aceste interese generale, care
exista, intr-adevar, si in procesele civile, trebuie aparate de Ministerul
Public, cu respectarea tuturor dispozitiilor constitutionale. Or, coreland
dispozitiile art. 131 alin. (1) cu cele ale art. 125 alin. (1) din Constitutie,
rezulta ca numai prin incalcarea principiului separatiei puterilor in stat s-a
recunoscut procurorului general posibilitatea de a suspenda executarea unor
hotarari judecatoresti irevocabile.
In aceste conditii, nu poate fi retinut nici motivul de oportunitate
invocat in recurs, si anume faptul ca art. 330^2 alin. 1 din Codul de procedura
civila reglementeaza o modalitate de amanare a efectelor grave si de netolerat
pe care le poate avea o hotarare judecatoreasca pronuntata in dispretul
organizarii constitutionale a statului. Trebuie retinut, pe de o parte, ca
motivele recursului in anulare pot fi invocate de catre parti sau de procuror
pe calea recursului (art. 304 pct. 4 din Codul de procedura civila) sau a
revizuirii (art. 322 pct. 4 teza intai din Codul de procedura civila), iar, pe
de alta parte, art. 330^2 alin. 2 din Codul de procedura civila ingaduie Curtii
Supreme de Justitie sa suspende ea executarea hotararii, dupa ce a fost
sesizata, astfel ca, printr-o introducere prompta a recursului in anulare,
poate fi evitat pericolul evidentiat in recurs si care, in orice caz, nu poate
fi opus unor norme si principii constitutionale ce s-ar incalca, daca ar fi
acceptat acest motiv.
Asa fiind, recursul declarat de catre Ministerul Public urmeaza sa fie
respins.
2. Referitor la recursul exercitat de catre Buriman Marina Ioana, Antonescu
Elena, Antonescu Cristina, Gheorghiu Marie Angele Roxana, Diplan Gheorghiu Lucretia
Ariana si de Badulescu Vlad Radu, este de observat ca, potrivit art. 123 alin.
(1) din Constitutie, justitia se infaptuieste in numele legii si ea se
realizeaza, astfel cum s-a mai aratat, potrivit art. 125 alin. (1), prin Curtea
Suprema de Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
In sfarsit, in conformitate cu art. 130 alin. (3) din Constitutie, competenta
si procedura de judecata sunt stabilite de lege.
In sistemul nostru actual, temeiul constitutional al exercitarii cailor de
atac il constituie art. 125 alin. (3) din Constitutie, din care rezulta ca
legea este cea care stabileste caile de atac, fiind incluse in procedura de
judecata, si art. 128 care prevede ca, impotriva hotararilor judecatoresti,
partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in
conditiile legii.
Legea procesual civila din tara noastra reglementeaza apelul (art. 282-298)
si recursul (art. 299-316) drept cai ordinare de atac, iar contestatia in
anulare (art. 317-321), revizuirea (art. 322-328), recursul in interesul legii
(art. 329) si recursul in anulare (art. 330-330^4), drept cai extraordinare de
atac. Recursul si revizuirea vizeaza hotarari definitive, iar contestatia in
anulare si recursul in anulare, chiar hotarari irevocabile. Cu exceptia
recursului in interesul legii si al recursului in anulare, care pot fi
exercitate numai de catre procurorul general, din oficiu sau la cererea
ministrului justitiei, si nu au fixat termen de exercitare, celelalte cai de
atac pot fi folosite de orice parte interesata si de procuror, dar numai in
termenul expres prevazut de lege.
Rezulta ca existenta unor cai de atac, chiar extraordinare, nu contravine
dispozitiilor constitutionale. Aceasta, chiar daca exercitarea este recunoscuta
numai procurorului general, deoarece este fara indoiala ca si in materie civila
exista interese generale ale societatii, care, in activitatea judiciara, sunt
reprezentate, potrivit art. 130 alin. (1) din Constitutie, de catre Ministerul
Public. Or, incalcarea principiului separatiei puterilor in stat sau savarsirea
de infractiuni de catre judecatori in legatura cu hotararea pronuntata de ei,
care constituie motivele recursului in anulare, prevazute de art. 330 din Codul
de procedura civila, reprezinta astfel de interese. In acest context trebuie
observat ca reprosul care se aduce deciziei de fond, in sensul ca a deplasat
obiectul discutiei, aducand, in principal, argumente in favoarea ideii ca nu
este neconstitutional ca recursul in anulare sa fie exercitat numai de catre
procurorul general, nu se justifica, deoarece, din motivarea recursului,
indeosebi in legatura cu interpretarea art. 128 din Constitutie, se evoca si
acest aspect, din moment ce se pretinde ca textul ar impune folosirea in mod
egal a cailor de atac. Prevederea constitutionala nu interzice ca o cale de
atac ce priveste exclusiv un interes public, cum este recursul in anulare, sa
poata fi exercitata numai de catre Ministerul Public.
Referitor la problema daca este sau nu constitutionala prevederea cuprinsa
in art. 330^1 din Codul de procedura civila, potrivit careia recursul in
anulare se poate exercita oricand, este de observat ca o dispozitie similara nu
era prevazuta in mod expres nici in Legea Curtii de Casatie si nici in Codul de
procedura civila din anul 1948, dar, in doctrina si jurisprudenta, s-a decis in
sensul solutiei legislative de astazi. Prin motivele de recurs se sustine ca,
pentru perioada anterioara anului 1948, solutia era fireasca, deoarece Legea
Curtii de Casatie reglementa o cerere in anulare, care poate fi si
imprescriptibila, si nu o cale de atac, de esenta careia este existenta unui
termen de exercitare. Este adevarat ca legea nu folosea notiunea de recurs, dar
doctrina si jurisprudenta ii confereau aceasta calificare, iar pe de alta
parte, in acest moment, fata de dispozitiile art. 125 alin. (3) si ale art. 128
din Constitutie, care dau in competenta legii stabilirea cailor de atac si a
modului lor de exercitare, nu se poate aprecia ca art. 330^1 din Codul de
procedura civila contravine acestora. Interpretarea ce se da in recurs art. 128
din Constitutie nu poate fi primita, deoarece este evident ca textul are in
vedere folosirea cailor de atac, adica exercitarea lor, inclusiv in ce priveste
termenele, atat de catre parti, cat si de catre Ministerul Public, in
conditiile stabilite de lege. De aceea textul atacat nu contravine art. 128 din
Constitutie.
In legatura cu sustinerea ca art. 330^1 din Codul de procedura civila ar
incalca principiul egalitatii, inscris in art. 16 alin. (1) din Constitutie, si
cerinta unui proces echitabil, inscrisa in conventiile si pactele
internationale, cerinta obligatorie, potrivit art. 20 din, Constitutie,
deoarece ar favoriza partea care profita de admiterea caii de atac, este de
observat ca, prin anularea hotararii irevocabile atacate, partile sunt repuse
in situatia anterioara, deci in situatia de egalitate. Aceasta cale de atac nu
are scopul de a favoriza pe una sau pe alta dintre parti, ci anularea unei
hotarari care incalca principii esentiale ale statului de drept, cum sunt
separatia puterilor, independenta si impartialitatea judecatorilor. Asa fiind,
nici acest motiv nu este intemeiat.
Cat priveste motivul referitor la incalcarea cerintei prevazute de art. 6
pct. 1 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului, de a se examina cauza
intr-un termen rezonabil, este de retinut ca in practica Comisiei si a Curtii
Europene s-a subliniat constant ca aceasta cerinta nu se analizeaza in
abstract, ci se raporteaza la fiecare caz, tinandu-se seama de durata
procedurii, de natura pretentiilor, de complexitatea procesului, de
comportamentul autoritatilor si al partilor, de dificultatea dezbaterilor, de
aglomerarea rolului instantei, de exercitarea cailor de atac etc. Pe de alta
parte, astfel cum s-a retinut si in decizia atacata, textul are in vedere
celeritatea solutionarii procesului si nu interzicerea exercitarii unei cai de
atac care nu are prevazut termen si care, doar ipotetic, se sustine ca ar putea
duce la depasirea unui termen rezonabil. Rezulta, asadar, ca simpla
posibilitate de a exercita oricand recursul in anulare nu contravine cerintei
de a examina cauza intr-un termen rezonabil, examinarea respectarii ei
facandu-se la o speta determinata, astfel ca si acest motiv urmeaza sa fie inlaturat.
In legatura cu sustinerea ca art. 330^1 din Codul de procedura civila ar
incalca principiile constitutionale ale puterii lucrului judecat si
stabilitatii hotararilor judecatoresti, este de observat ca aceste principii nu
sunt expres prevazute de Constitutie. Dar, chiar daca ele ar putea fi desprinse
din art. 1 alin. (3) al legii fundamentale, care defineste Romania ca stat de
drept, in care dreptatea reprezinta valoarea suprema si este garantata, trebuie
observat ca puterea lucrului judecat si stabilitatea pot fi atacate si prin
exercitarea cailor de atac impotriva hotararilor definitive si irevocabile care
sunt la indemana partilor, respectiv recursul, contestatia in anulare si
revizuirea. Si aceasta pentru motive mult mai largi decat cele prevazute pentru
recursul in anulare. Fiind o trasatura comuna pentru toate caile de atac care
vizeaza hotarari definitive sau irevocabile, chiar daca regimul termenelor de
exercitare este diferit, nu se poate aprecia ca art. 330^1 din Codul de
procedura civila ar fi neconstitutional din acest punct de vedere.
Sustinerea ca art. 330^1 din Codul de procedura civila incalca prevederile
art. 15 alin. (2) din Constitutie nu poate fi, de asemenea, primita in modul in
care a fost formulata, deoarece recurentii nu tin seama de regulile
solutionarii conflictului de legi in timp. Acest motiv va fi retinut insa de
Curte in sensul celor ce urmeaza. Dreptul relativ la exercitarea cailor de atac
este fixat de legea in vigoare in momentul pronuntarii, deoarece admisibilitatea
unei cai de atac constituie o calitate inerenta a hotararii si, in aceste
conditii, nici o cale de atac nu poate rezulta dintr-o lege posterioara, dupa
cum nici o cale de atac existenta in momentul pronuntarii nu poate fi
desfiintata fara retroactivitate de catre o lege posterioara. Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat, in acest sens, prin deciziile nr. 9/1994 si
nr. 131/1994, fundamentul acestei reguli fiind dedus din principiul
neretroactivitatii. Deci art. 330^1 din Codul de procedura civila, care nu
prevede vreun termen pentru exercitarea recursului in anulare, este
constitutional numai in masura in care textul nu incalca principiul
neretroactivitatii, in sensul ca o cale de atac se exercita doar impotriva
hotararilor pronuntate dupa intrarea sa in vigoare, potrivit Legii nr. 59/1993.
Altfel spus, textul ar fi neconstitutional numai daca s-ar aplica hotararilor
pronuntate inainte de 26 iulie 1993, data la care a intrat in vigoare Legea nr.
59/1993 ce a introdus in Codul de procedura civila si art. 330^2. Referitor la
hotararile definitive pronuntate inainte de aceasta data, este de observat pe
de o parte, ca ele au putut fi atacate de catre procurorul general pe calea
recursului extraordinar, care putea fi solutionat si dupa intrarea in vigoare a
Legii nr. 59/1993, in conditiile stabilite de art. V alin. 5 din aceasta lege,
iar, pe de alta parte, prin art. V alin. 6, astfel cum a fost completat prin
Legea nr. 65/1993, s-a dat partilor posibilitatea sa atace ele cu recurs, in
termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a legii, hotararile ramase
definitive in perioada 30 iunie 1992 - 26 iulie 1993.
Pentru a se evita interpretari ale art. 330^1 din Codul de procedura civila
care sa contravina art. 15 alin. (2) din legea fundamentala, Curtea, garant al
suprematiei Constitutiei, urmeaza sa admita, in parte, recursul si sa modifice
decizia atacata in sensul interpretarii textului din Codul de procedura civila
in concordanta cu dispozitia constitutionala.
Desigur, la o viitoare modificare a Codului de procedura civila,
Parlamentul, unica autoritate legiuitoare, va putea sa stabileasca o
reglementare asemanatoare celei din Codul de procedura penala, inlaturand
astfel o deosebire care, teoretic, nu se justifica. Aceasta si in lumina
faptului ca in recomandarile de armonizare a dreptului procesual civil din
tarile Uniunii Europene s-a retinut, in principiu, ca nici o cale de atac
contra unei hotarari sa nu fie admisibila dupa expirarea unui an de la data
acesteia.
Fata de considerentele aratate, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c)
si ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, ale art. 1, art. 13 alin. (1) lit.
A. c), art. 23, art. 25 si ale art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legi
DECIDE:
1. Respinge recursul declarat de Ministerul Public impotriva Deciziei
Curtii Constitutionale nr. 73 din 4 iunie 1996.
2. Admite in parte recursul declarat de Buriman Marina Ioana, Antonescu
Elena, Antonescu Cristina, Gheorghiu Marie Angele Roxana, Diplan Gheorghiu
Lucretia Ariana si Badulescu Vlad Radu impotriva Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 73 din 4 iunie 1996 si modifica pct. 2 al mentionatei
decizii, dupa cum urmeaza: admite in parte exceptiile de neconstitutionalitate
privind art. 330^1 din Codul de procedura civila si constata ca dispozitiile
sale sunt neconstitutionale in masura in care acestea se aplica hotararilor
pronuntate inainte de 26 iulie 1993, data intrarii in vigoare a Legii nr.
59/1993.
Definitiva si obligatorie.
Prezenta decizie se comunica presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Pronuntata in sedinta publica din 24 septembrie 1996.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Maria Bratu