DECIZIE Nr.
957 din 25 septembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 99 alin. (1) pct. 8 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 722 din 24 octombrie 2008
Acsinte Gaspar
- preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 99 alin. (1) pct. 8 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
excepţie invocată de Constantin Nueleanu în Dosarul nr. 12.090/211/2007 al
Judecătoriei Cluj-Napoca.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca neîntemeiată, arătând că normele criticate nu încalcă
dispoziţiile constituţionale invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 14 martie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 12.090/211/2007, Judecătoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 99
alin. (1) pct. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulaţia pe drumurile publice, excepţie invocată de Constantin Nueleanu.
In motivarea
excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în
esenţă, că dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale, deoarece
obligaţia de a purta centura de siguranţă încalcă dreptul persoanei de a
dispune de ea însăşi şi aduce atingere vieţii intime, private şi de familie.
Totodată, arată că această obligaţie nu serveşte în niciun mod interesului
public, deoarece prin faptul purtării sau nepurtării centurii de siguranţă nu
se încalcă în niciun fel drepturile sau libertăţile celor din jur sau morala
şi, prin urmare, nerespectarea ei nu poate constitui contravenţie şi nu poate
fi sancţionată ca atare.
Judecătoria Cluj-Napoca apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
arătând că obligaţia instituită prin textul de lege criticat reprezintă o
măsură de ordin legislativ menită să asigure protejarea vieţii, sănătăţii şi
integrităţii fizice a persoanelor, în acord cu exigenţele comunitare în
materie, concretizate în prevederile Directivei Consiliului Uniunii Europene
din 16 decembrie 1991 de apropiere a legislaţiilor statelor membre privind
utilizarea obligatorie a centurii de siguranţă în vehicule cu o capacitate mai
mică de 3,5 tone, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene L 373
din 31 decembrie 1991.
In conformitate cu dispoziţiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului, referindu-se
şi la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, consideră că textul de
lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit.d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 99 alin. (1) pct. 8 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, având
următorul cuprins: „Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda
prevăzută în clasa I de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de către persoane fizice:
[...]
8. nerespectarea obligaţiei pasagerilor aflaţi
într-un autovehicul de a purta, în timpul deplasării pe drumurile publice,
centura sau dispozitivele de siguranţă omologate."
Dispoziţiile constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale art. 1 alin. (3) privind statul român de drept, ale
art. 23 alin. (1) privind inviolabilitatea libertăţii individuale şi a
siguranţei persoanei şi ale art. 26 alin. (2) privind dreptul persoanei fizice
de a dispune de ea însăşi. Se invocă, de asemenea, prevederile art. 8 din
Convenţia Europeană a Drepturilor Omului şi ale art. 17 din Pactul
internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, care consacră
dreptul la respectarea vieţii private şi de familie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea constată că a mai statuat în jurisprudenţa sa, de
exemplu, prin Decizia nr. 1.172 din 11 decembrie 2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 54 din 23 ianuarie 2008, că obligaţia instituită în sarcina
conducătorilor de autovehicule şi persoanelor care ocupă locuri prevăzute prin
construcţie cu centuri sau dispozitive de siguranţă ori omologate de a le
utiliza reprezintă măsuri de ordin legislativ menite să asigure protejarea
vieţii, sănătăţii şi integrităţii fizice a persoanelor, iar necesitatea
impunerii unei astfel de obligaţii a fost dovedită de studii care au relevat că
purtarea centurilor sau a dispozitivelor de siguranţă reduce riscul producerii
unor accidente mortale sau cu consecinţe grave pe drumurile publice. Această
obligaţie este în acord cu exigenţele Uniunii Europene, concretizate în
prevederile Directivei Consiliului Uniunii Europene din 16 decembrie 1991, de
apropiere a legislaţiilor statelor membre privind utilizarea obligatorie a
centurii de siguranţă în vehiculele cu o capacitate mai mică de 3,5 tone
(publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L 373/26 din 31 decembrie 1991). Aşa fiind, Curtea
a constatat că textul de lege care reglementează sancţiunea pentru
nerespectarea obligaţiei conducătorilor de autovehicule şi a persoanelor care
ocupă locuri prevăzute prin construcţie cu centuri sau dispozitive de siguranţă
omologate de a le purta în timpul circulaţiei pe drumurile publice, obligaţie
impusă de dispoziţiile art. 36 alin. (1) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă, nu
aduce atingere prevederilor constituţionale ale art. 20 referitoare la
tratatele internaţionale privind drepturile omului, ale art. 22 alin. (1) referitoare la dreptul la viaţă şi la
integritate fizică şi psihică, ale art. 23 alin. (1) privind inviolabilitatea
libertăţii individuale şi a siguranţei persoanei, ale art. 26 alin. (2) privind
dreptul persoanei de a dispune de ea însăşi şi ale art. 53 referitoare la
restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, considerentele
de principiu care fundamentează jurisprudenţa mai sus
menţionată sunt valabile şi în prezenta cauză.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit.d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art.
11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 99 alin. (1) pct. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie invocată de
Constantin Nueleanu în Dosarul nr. 12.090/211/2007 al Judecătoriei Cluj-Napoca.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 septembrie
2008.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Marieta Safta