Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 873 din 16 octombrie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 769 din 13 noiembrie 2007



Ioan Vida                                          - preşedinte

Nicolae Cochinescu                         -judecător

Aspazia Cojocaru                            -judecător

Acsinte Gaspar                                -judecător

Petre Ninosu                                    -judecător

Ion Predescu                                    -judecător

Puskas Valentin Zoltan                    -judecător

Tudorel Toader                                -judecător

Augustin Zegrean                            -judecător

Antonia Constantin                          - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi       - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicată de Dorel Cheche în Dosarul nr. 3.830/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul părţii prezente, pentru susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate. Acesta reiterează criticile formulate în notele scrise depuse pentru motivarea excepţiei şi precizează, în plus, că acestea vizează nu numai Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005, dar şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2006 privind unele măsuri pentru asigurarea bunei funcţionări a instanţelor judecătoreşti şi parchetelor şi pentru prorogarea unor termene. In concluzie, solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate şi depune, totodată, copii ale unor scripte referitoare la alte dosare personale soluţionate sau aflate pe rolul unor instanţe de judecată.

Reprezentantul Ministerului Public menţionează că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2006 nu poate constitui obiect al excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece nu este cuprinsă în dispozitivul încheierii de sesizare a Curţii Constituţionale. Arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 dispune prorogarea intrării în vigoare a unor prevederi din Legea nr. 301/2004, respectiv din Legea nr. 294/2004 până la data de 1 septembrie 2006, astfel că actul normativ criticat şi-a încetat aplicabilitatea. Prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, sens în care Curtea Constituţională s-a mai pronunţat, de exemplu, prin Decizia nr. 705/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 951 din 24 noiembrie 2006.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele: Prin Incheierea din 5 februarie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 3.830/2/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicată de Dorel Cheche într-o cauză privind soluţionarea unei cauzei penale.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că, datorită prorogării intrării în vigoare a Codului penal şi a Legii nr. 294/2004 - legi care, în opinia sa, sunt singurele reglementări în materie penală conforme cu instrumentele juridice internaţionale în domeniul drepturilor omului la care România este parte -, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 afectează în mod grav „drepturi, libertăţi şi îndatoriri prevăzute de Constituţie". Totodată, actul normativ criticat nu respectă exigenţele impuse de art. 115 alin. (4), (5) şi (6) din Legea fundamentală, referitoare la existenţa cazului excepţional, intrarea în vigoare şi domeniul de reglementare al ordonanţelor de urgenţă, iar prin „publicarea tardivă în Monitorul Oficial al României" se încalcă şi dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie cu privire la principiul aplicării legii pentru viitor.

Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstitu­ţionalitate nu este întemeiată. Argumentează, în acest sens, că prorogarea datei de intrare în vigoare a Codului penal şi a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal până la data de 1 septembrie 2008 nu afectează drepturile şi libertăţile reclamantului şi nu este de natură a atrage neconstituţionalitatea ordonanţei atacate.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, invocând, în acest sens, jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, respectiv Decizia nr. 613/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.114 din 9 decembrie 2005. Indicând nota de fundamentare ce însoţeşte ordonanţa de urgenţă criticată, Guvernul susţine că nu se poate reţine pretinsa contrarietate a acestui act normativ faţă de prevederile art. 115 din Constituţie, referitoare la delegarea legislativă. Mai mult, precizează că art. VI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2006 privind unele măsuri pentru asigurarea bunei funcţionări a instanţelor judecătoreşti şi parchetelor şi pentru prorogarea unor termene a prorogat termenele de intrare în vigoare a Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a Legii nr. 294/2004 până la data de 1 septembrie 2008. Menţionează, de asemenea, că atât Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, cât şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate au fost abrogate prin Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.

Avocatul Poporului apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 este inadmisibilă. Se arată că prin ordonanţa criticată s-au modificat termenele prevăzute de art. 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul penal şi de art. 97 alin. (1) din Legea nr. 294/2004 în sensul stabilirii ca dată de intrare în vigoare a celor două legi data de 1 septembrie 2006. Ulterior, prin art. VI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2006, aceste termene au fost prorogate până la data de 1 septembrie 2008. Prin urmare, aşa cum a reţinut Curtea Constituţională în Decizia nr. 705/2006, dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 şi-au încetat aplicabilitatea, iar în temeiul art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, potrivit încheierii de sesizare, îl constituie Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, act normativ publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 28 iunie 2005. Prin dispoziţiile ordonanţei criticate se stabileşte că termenele prevăzute de art. 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul penal (art. I), cât şi de art. 97 alin. (1) din Legea nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal (art. II), referitoare la intrarea în vigoare a Codului penal, respectiv a Legii nr. 294/2004, se prorogă până la data de 1 septembrie 2006. Ulterior, prin art. VI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 566 din 30 iunie 2006, termenele prevăzute la art. 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul penal şi la art. 97 alin. (1) din Legea nr. 247/2004 au fost prorogate până la data de 1 septembrie 2008.

Cât priveşte solicitarea formulată de autorul excepţiei în timpul dezbaterilor din şedinţa publică, referitoare la extinderea obiectului excepţiei asupra Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2006 privind unele măsuri pentru asigurarea bunei funcţionări a instanţelor judecătoreşti şi parchetelor şi pentru prorogarea unor termene, Curtea constată că această cerere nu poate fi primită, deoarece, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională se pronunţă numai asupra dispoziţiilor legale cuprinse în încheierea prin care instanţa de judecată sesizează Curtea cu soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate, în caz contrar nefiind legal sesizată.

In motivarea excepţiei, autorul acesteia invocă textele constituţionale ale art. 11, art. 15 alin. (2), art. 20, art. 21 alin. (3), art. 53 şi ale art. 115 alin. (4), (5) şi (6). De asemenea, face trimitere la actele juridice internaţionale în materia drepturilor omului, respectiv Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi Declaraţia Universală a Drepturilor Omului.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 a mai constituit obiect al controlului de constituţionalitate, prin raportare la aceleaşi texte constituţionale invocate şi în prezenta cauză şi cu o motivare asemănătoare.

Astfel, prin Decizia nr. 705 din 19 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 951 din 24 noiembrie 2004, Curtea a respins ca inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate, reţinând că „dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005, potrivit cărora a fost stabilit un termen de intrare în vigoare a anumitor acte normative, şi-au încetat aplicabilitatea". Pentru aceleaşi argumente, Curtea s-a pronunţat în acelaşi sens şi prin Decizia nr. 335 din 3 aprilie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 325 din 15 mai 2007.

Intrucât faţă de cele reţinute de Curte prin deciziile menţionate nu au intervenit elemente noi, de natură a reconsidera jurisprudenţa sa în materie, argumentele ce au stat la baza soluţiilor anterior pronunţate, la care s-a făcut referire, îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicată de Dorel Cheche în Dosarul nr. 3.830/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 octombrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

praf. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 873/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 873 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 873/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu