DECIZIE Nr. 84 din 8 martie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 317 din 14 iunie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu
modificarile ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Fundatia Editura Revista Romania Mare" -
S.R.L. si de Corneliu Vadim Tudor in Dosarul nr. 2.167/2000 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 6 martie 2001 si au
fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 8 martie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, observa urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 mai 2000, pronuntata in Dosarul nr. 2.167/2000,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, precum si a dispozitiilor art. 15 lit. f^1)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Fundatia Editura Revista Romania
Mare" - S.R.L. si de Corneliu Vadim Tudor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii exceptiei sustin ca
"art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 contravine dispozitiilor art. 16
alin. (1) si (2), precum si art. 54 din Constitutie". Se apreciaza ca
dispozitiile art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, modificata, de care se prevaleaza reclamantul pentru a nu-si timbra
actiunea, creeaza "o categorie de persoane privilegiate care pot sa
introduca actiuni fara satisfacerea taxei de timbru, precum si o alta categorie
care este supusa cu usurinta abuzurilor procesuale ale reclamantilor. Aceasta
situatie este recunoscuta explicit de autorul Ordonantei de urgenta nr. 53 din
19 mai 2000, care insa nu aduce nici o modificare regimului timbrarii. Este
adevarat ca legea poate impune conditii de exercitare a drepturilor, inclusiv a
celor procesuale, dar ratiunea trebuie sa se afle in insasi functionalitatea institutiei
juridice si sa nu reprezinte un mijloc artificial de creare de facilitati
pentru introducerea unor actiuni de o anumita categorie".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila, exprimandu-si opinia,
considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se apreciaza
ca scutirea introdusa la lit. f^1) se inscrie in ansamblul scutirilor de taxe
judiciare de timbru introduse prin art. 15 lit. a) din Legea nr. 146/1997,
modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53 din 19 mai 2000, si
are ca temei importanta valorilor sociale ocrotite in asemenea cazuri, fara a
se putea pretinde ca in aceste cazuri s-ar crea inegalitati sociale. Se
considera ca scutirea de taxa de timbru a cererilor ce vizeaza aplicarea
dreptului la propria imagine a unui cetatean nu vizeaza anumite persoane, ci
este instituita in favoarea oricarui cetatean care se adreseaza justitiei.
Prin art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997, se arata in continuare, nu
se creeaza o protectie speciala pentru o categorie de persoane privilegiate,
deoarece acest text nu inlatura egalitatea dintre partile procesului civil.
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece Legea nr. 146/1997 recunoaste
tuturor cetatenilor care se considera vatamati prin atingeri aduse onoarei,
demnitatii sau reputatiei lor dreptul de a cere despagubiri in justitie fara
plata vreunei taxe, neinstituind discriminari de nici un fel; principiul
egalitatii in fata legii trebuie inteles in sensul ca aceeasi norma legala nu
poate fi aplicata diferit, discriminatoriu de la un caz la altul, si nicidecum
in sensul ca legea n-ar putea prevedea masuri diferentiate in functie de
categoria de subiecte carora li se adreseaza sau de sfera relatiilor sociale pe
care o reglementeaza. In concluzie, se apreciaza ca nu au fost incalcate
dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2) si ale art. 54 din Constitutie.
Cu privire la textul art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998,
care a modificat art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997, se arata ca "din
studierea actelor dosarului rezulta ca semnatarii exceptiei au indicat in mod
gresit textul mentionat, intrucat au avut in vedere tot textul art. 15 lit.
f^1), si nu textul art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partii prezente si ale
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Analizand cererea prin care a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate,
Curtea constata ca, desi autorii exceptiei au ridicat exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, in realitate au fost avute in vedere doar dispozitiile
art. 15 lit. f^1) din lege, dispozitii introduse prin pct. 4 al art. I din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 si modificate prin Legea nr. 112/1998 privind
aprobarea acestei ordonante (lege publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 212 din 9 iunie 1998). In consecinta, controlul de
constitutionalitate se va limita la aceste dispozitii legale care au urmatoarea
redactare: "Sunt scutite de taxe judiciare de timbru: actiunile si cererile,
inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la: [...]
f^1) stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse
onoarei, demnitatii sau reputatiei unei persoane fizice;"
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 53/2000 pentru unele masuri privind solutionarea cererilor
referitoare la acordarea de despagubiri pentru daunele morale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 23 mai 2000, s-au adus modificari
lit. f^1) a art. 15 din Legea nr. 146/1997, text care are in prezent urmatoarea
redactare: "stabilirea si acordarea de despagubiri persoanei fizice pentru
daunele morale aduse onoarei, demnitatii, reputatiei, vietii intime, familiale
sau private, ori dreptului la imagine;"
In jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a statuat in mod constant ca,
atunci cand dispozitia legala invocata a fost modificata, exceptia poate sa fie
examinata daca textul legal, in noua sa redactare, conserva substanta din
reglementarea initiala. De aceea, avand in vedere ca aceasta cerinta este
indeplinita, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997,
in forma modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000.
Autorul exceptiei sustine ca textul de lege criticat incalca dispozitiile
constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2), potrivit carora: "(1)
Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii
si fara discriminari. (2) Nimeni nu este mai presus de lege", precum si pe
cele ale art. 54, conform carora "Cetatenii romani, cetatenii straini si
apatrizii trebuie sa-si exercite drepturile si libertatile constitutionale cu
buna-credinta, fara sa incalce drepturile si libertatile celorlalti".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate sub aspectul criticii privind
incalcarea dispozitiilor art. 16 din Constitutie, Curtea constata ca fiind
neintemeiat argumentul potrivit caruia prin textul de lege criticat s-ar
incalca principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor. Aceasta deoarece prin
art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 este scutita de plata taxei de timbru
orice persoana fizica, in cazul formularii de actiuni si cereri avand ca obiect
stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse onoarei,
demnitatii, reputatiei, vietii intime, familiale sau private, ori dreptului la
imagine.
Curtea constata ca fiind neintemeiat si argumentul potrivit caruia prin
textul de lege criticat s-ar institui un instrument de presiune asupra
libertatii de exprimare si s-ar aduce astfel atingere principiului
constitutional al exercitarii cu buna-credinta a drepturilor si libertatilor,
prevazut la art. 54 din Constitutie. Sub acest aspect Curtea retine ca
libertatea de exprimare nu este absoluta, intrucat, conform art. 30 alin. (6)
din Legea fundamentala, aceasta "nu poate prejudicia demnitatea, onoarea,
viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine".
In acest sens este si jurisprudenta Curtii Constitutionale (de exemplu,
Decizia nr. 205 din 17 octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 702 din 28 decembrie 2000, precum si Decizia nr. 31 din
6 februarie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 169
din 4 aprilie 2001).
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Fundatia Editura Revista
Romania Mare" - S.R.L. si de Corneliu Vadim Tudor in Dosarul nr.
2.167/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 martie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Cristina Radu