DECIZIE Nr. 66 din 18 aprilie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. 6
din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile
cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 381 din 15 august 2000

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 9 alin. 6 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea
situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in
proprietatea statului, exceptie ridicata de Elisaveta Rusu si Dumitru Rusu in
Dosarul nr. 4.837/1999 al Judecatoriei Sibiu.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita. Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, aratand ca asupra
constitutionalitatii dispozitiilor art. 9 din Legea nr. 112/1995, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat, statuand ca acest text este constitutional. In
cauza nu au intervenit elemente noi care sa determine o modificare a
jurisprudentei Curtii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 ianuarie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 4.837/1999,
Judecatoria Sibiu a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. 6 din Legea nr. 112/1995
pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de
locuinte, trecute in proprietatea statului, exceptie ridicata de Elisaveta Rusu
si Dumitru Rusu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate s-a sustinut ca
dispozitiile art. 9 alin. 6 din Legea nr. 112/1995 sunt neconstitutionale,
deoarece "ingradesc grav dreptul de proprietate privata care este ocrotit
si garantat prin Constitutie". Se mai sustine ca aceste norme care ii
impiedica sa dobandeasca locuinta inchiriata, in conditiile in care au donat
fiicei lor o alta locuinta dintr-un interes acut familial, contravin si
economiei de piata.
Judecatoria Sibiu, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece reglementarea in cauza este o
expresie a modului in care statul in calitate de proprietar intelege sa
stabileasca regimul juridic al bunurilor sale. Art. 41 din Constitutie
garanteaza si ocroteste proprietatea privata, dar numai acea proprietate
obtinuta prin mijloace legale.
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata pentru urmatoarele motive:
Art. 9 din Legea nr. 112/1995 prevede posibilitatea vanzarii catre chiriasi
a locuintelor care nu se restituie in natura fostilor proprietari, alin. 6 al
aceluiasi articol stabilind o exceptie de la aceasta prevedere. Prin acest text
nu se aduc ingradiri dreptului de proprietate privata prevazut in art. 41 alin.
(1) din Constitutie, ci statul, in calitatea sa de proprietar, stabileste
regimul juridic al bunurilor sale. Alin. 6 al art. 9 instituie o ingradire a
capacitatii de folosinta a persoanei fizice, ingradire permisa de art. 6 din
Decretul nr. 31/1954 privitor la persoanele fizice si persoanele juridice, care
prevede: "Nimeni nu poate fi ingradit in capacitatea de folosinta, nici
lipsit in tot sau in parte de capacitatea de exercitiu, decat in cazurile si in
conditiile stabilite de lege." Se mai arata ca referirile la incalcarea
art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie si la art. 480 din Codul civil nu isi
gasesc aplicarea in speta, deoarece nu avem de-a face cu o restrangere a
dreptului de proprietate, paratii neavand un drept de proprietate in
exercitarea caruia sa fie impiedicati. Situatia in care se gasesc este aceea a
unei restrangeri a capacitatii lor de a avea drepturi si obligatii civile. In concluzie,
se face referire la Decizia nr. 485/1997 prin care Curtea a respins exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. 6 din Legea nr. 112/1995.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
constata urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Textul art. 9 alin. 6 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei
juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea
statului, are urmatorul cuprins: "Fac exceptie de la prevederile alin. 1
chiriasii titulari sau membrii familiei lor - sot, sotie, copii minori - care
au dobandit sau au instrainat o locuinta proprietate personala dupa 1 ianuarie
1990, in localitatea de domiciliu."
Alin. 1 al art. 9 prevede: "Chiriasi titulari de contract ai
apartamentelor ce nu se restituie in natura fostilor proprietari sau
mostenitorilor acestora pot opta, dupa expirarea termenului prevazut la art.
14, pentru cumpararea acestor apartamente cu plata integrala sau in rate a
pretului."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile alin. 6
al art. 9 "incalca grav dreptul de proprietate privata care este ocrotit
si garantat".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
dispozitiile art. 9 alin. 6 din Legea nr. 112/1995 au mai facut obiectul
controlului de constitutionalitate in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie.
Astfel, prin Decizia nr. 92 din 10 iunie 1999, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 352 din 26 iulie 1999, Curtea a statuat ca acest
text este constitutional. In motivarea acestei decizii s-a retinut ca
dispozitiile art. 9 alin. 6 nu contravin prevederilor art. 41 si ale art. 135
alin. (6) din Constitutie, referitoare la proprietate. Posibilitatea vanzarii
catre chiriasi a locuintelor ce nu se restituie in natura fostilor proprietari
constituie recunoasterea prin lege a unui drept subiectiv, inlaturandu-se
astfel discriminarea anterioara, cand un asemenea drept era recunoscut numai
chiriasilor din locuintele construite din fondurile statului. Faptul ca prin
dispozitiile criticate este exclusa o categorie de chiriasi nu contravine
dispozitiilor constitutionale, deoarece potrivit art. 49 alin. (1) din
Constitutie exercitiul unor drepturi sau libertati poate fi restrans prin lege.
Astfel, dispozitiile cuprinse in art. 9 alin. 6 din Legea nr. 112/1995
reprezinta o asemenea limitare.
Considerentele si solutia acestei decizii sunt valabile si in cauza de
fata, intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale si, prin urmare, exceptia urmeaza sa fie
respinsa.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. 6
din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile
cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, exceptie ridicata
de Elisaveta Rusu si Dumitru Rusu in Dosarul nr. 4.837/1999 al Judecatoriei
Sibiu.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 aprilie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
OPINIE SEPARATA
In opinia separata la Decizia Curtii Constitutionale nr. 92 din 10 iunie
1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 352 din 26
iulie 1999, ne-am exprimat aprecierea privind neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 7 alin. 3 lit. a) si ale art. 9 alin. 6 din Legea nr.
112/1995, pentru faptul ca instituie o discriminare evidenta intre diferitele
categorii de chiriasi ai locuintelor trecute in proprietatea statului,
incalcand astfel principiul egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor
publice, consacrat in art. 16 alin. (1) din Constitutie. Aceste dispozitii ii
priveaza de o serie de drepturi pe unii chiriasi pentru simplul fapt ca dupa
data de 1 ianuarie 1990 au dobandit sau au instrainat o locuinta in localitatea
de domiciliu. In acelasi timp, ii sanctioneaza pe chiriasii respectivi pentru
acte juridice indeplinite chiar anterior intrarii in vigoare a legii, incalcand
si principiul neretroactivitatii legii, inscris in art. 15 alin. (2) din
Constitutie.
Argumentele invocate in sustinerea acelei opinii separate sunt valabile si
in prezenta cauza, in care s-a supus controlului de constitutionalitate doar
art. 9 alin. 6 din Legea nr. 112/1995. Situatia speciala a chiriasilor
defavorizati in aceasta speta, care demonstreaza elocvent injustetea
reglementarii legale, ne determina sa revenim la sustinerea
neconstitutionalitatii dispozitiei criticate, pentru a face unele sublinieri
suplimentare in motivarea acestei opinii. In speta, autorii exceptiei de
neconstitutionalitate, anterior datei de 1 ianuarie 1990, au achizitionat o
locuinta, necorespunzatoare ca spatiu si dotari pentru uzul intregii familii,
pe care ulterior au donat-o fiicei lor majore care locuia impreuna cu ei. In
anul 1998 au cumparat locuinta inchiriata, trecuta in proprietatea statului si
nerestituita, in baza Legii nr. 112/1995, fostilor proprietari. Obiectul
procesului civil, in cadrul caruia a fost ridicata exceptia de
neconstitutionalitate, il constituie anularea contractului de cumparare a
acestei locuinte.
Curtea constitutionala, prin deciziile sale anterioare, examinand
constitutionalitatea dispozitiilor art. 9 alin. 1 din Legea nr. 112/1995,
referitoare la posibilitatea chiriasilor de a opta pentru cumpararea
locuintelor detinute, a stabilit ca aceste dispozitii sunt menite sa elimine
reglementarile anterioare, prin care unele categorii de chiriasi erau excluse
de la beneficiul dreptului de a cumpara locuintele inchiriate de la stat,
criteriul de discriminare fiind modul de dobandire de catre stat a locuintelor
respective. Astfel, in Decizia nr. 73 din 19 iulie 1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 8 august 1995, se arata, printre
altele: "Este vorba, totodata, despre recunoasterea, prin lege, a unei
indreptatiri egale a persoanelor carora li s-au repartizat cu chirie locuinte
ale statului, de a le cumpara, indiferent de modul in care locuintele au fost
dobandite in proprietate de catre stat, inlaturandu-se discriminarea actuala
dintre chiriasii din locuintele construite de stat si cei care ocupa locuinte
dobandite in proprietate, in alte moduri, de catre acesta."
Este evident ca prin dispozitiile art. 9 alin. 1 din Legea nr. 112/1995 s-a
inlaturat o discriminare intre chiriasi, dar neobservarea faptului ca prin
dispozitiile alin. 6 al aceluiasi articol s-a instituit o alta discriminare, la
fel de nejustificata, denota inconsecventa. Art. 9 alin. 6 din Legea nr.
112/1995 priveaza de dreptul de a cumpara locuintele inchiriate de la stat pe
acei chiriasi care dupa data de 1 ianuarie 1990 au dobandit ori au instrainat,
ei personal sau vreunul dintre membrii lor de familie, o locuinta in
localitatea de domiciliu. Or, acest fapt nu este de natura sa inlature
identitatea de situatie si de calitate pe care le au toti chiriasii locuintelor
aflate in proprietatea statului. Dobandirea sau instrainarea, intr-o perioada
arbitrar delimitata, a unei locuinte, indiferent de calitatea acesteia ori de
conditiile de dobandire sau de motivele instrainarii, nu poate plasa chiriasii
respectivi intr-o situatie atat de diferita fata de ceilalti chiriasi, care sa
justifice in mod rational un tratament juridic diferentiat.
Tratamentul juridic diferentiat si restrictiv, prevazut pentru o categorie
de chiriasi, nu poate fi justificat nici prin dispozitiile art. 49 alin. (1)
din Constitutie, intrucat nu exista nici una dintre cauzele limitativ prevazute
de aceasta norma constitutionala, care ar putea impune restrangerea
exercitiului unor drepturi sau libertati. De altfel, textul art. 9 alin. 6 din
Legea nr. 112/1995 nu restrange exercitiul vreunor drepturi sau libertati, ci
excepteaza de la beneficiul unui drept subiectiv o categorie de persoane, drept
acordat altor categorii de persoane care realmente se afla in situatii
identice.
Pe langa caracterul discriminatoriu, dispozitiile art. 9 alin. 6 din Legea
nr. 112/1995 au si un caracter retroactiv, contrar prevederilor art. 15 alin.
(2) din Constitutie, instituind sanctiuni civile pentru acte juridice incheiate
anterior datei intrarii in vigoare a legii.
Kozsokar Gabor,
judecator