Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 623 din 17 noiembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1114 din  9 decembrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Iuliana Nedelcu       - procuror
    Florentina Geangu     - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005, exceptie ridicata de Vasile Dinu in Dosarul nr. 8.557/2005 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
    La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 674 D/2005, avand ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de Mihai Florin Bitu in Dosarul nr. 15.044/2005 al Judecatoriei Iasi. La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor.
    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune conexarea Dosarului nr. 674 D/2005 la Dosarul nr. 619 D/2005, care a fost primul inregistrat.
    Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei ca nefondata, intrucat apreciaza ca prevederile de lege criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
    Prin incheierile din 12 iulie si 16 august 2005, pronuntate in Dosarele nr. 8.557/2005 si nr. 15.044/2005, Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti si, respectiv, Judecatoria Iasi au sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005, exceptie ridicata de Vasile Dinu si, respectiv, Mihai Florin Bitu in dosarele mentionate.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 incalca prevederile art. 78 din Constitutie, intrucat ordonanta, care a intrat in vigoare la 28 iunie 2005, dispune amanarea intrarii in vigoare a Legii nr. 301/2004 - Codul penal pana la 1 septembrie 2006, desi in aceasta lege se prevazuse initial ca va intra in vigoare la un an de la data publicarii sale in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Totodata, se arata ca prevederile legale ce fac obiectul exceptiei incalca si dispozitiile art. 115 alin. (4) din Constitutie, intrucat situatia in care a fost emisa Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 nu indeplineste conditia caracterului extraordinar impusa de prevederile constitutionale. Autorii exceptiei mai sustin ca sunt vatamati prin neaplicarea imediata a legii penale mai favorabile.
    Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti apreciaza ca dispozitiile art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 nu intra in conflict cu prevederile art. 78 din Constitutie, singurul efect al ordonantei fiind acela al amanarii intrarii in vigoare a unei dispozitii legale.
    Judecatoria Iasi opineaza ca exceptia este neintemeiata. Astfel, pornind de la ideea ca, in realitate, critica autorului exceptiei vizeaza aspecte de neconstitutionalitate extrinseci, interdictia fundamentala de a reglementa prin ordonante in domeniul legilor organice priveste numai ordonantele emise pe baza unei legi de abilitare. In afara acestei delegari legislative, art. 115 alin. (4) din Constitutie a instituit si o delegare constitutionala care confera Guvernului dreptul de a adopta, in situatii extraordinare, ordonante de urgenta fara vreo interventie parlamentara si fara vreo limitare la domeniul legilor ordinare.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, aratand ca prevederile art. 78 din Constitutie nu au nici o relevanta in cauza, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece "in cauza de fata este vorba de dispozitia unei ordonante de urgenta a Guvernului prin care se proroga un termen de intrare in vigoare a unui alt act normativ, lucru permis de normele de tehnica legislativa in vigoare". De asemenea, se arata ca interdictia de a emite ordonante in domeniul legilor organice priveste exclusiv ordonantele adoptate in temeiul unei legi speciale de abilitare, iar nu si ordonantele de urgenta, astfel incat nu poate fi retinuta nici critica textului de lege ce face obiectul exceptiei, in raport de prevederile constitutionale cuprinse in art. 115 alin. (4).
    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca "dispozitiile legale criticate nu aduc atingere principiului constitutional privind intrarea in vigoare a legii". In ceea ce priveste critica textului de lege ce face obiectul exceptiei, in raport de art. 115 alin. (4) din Constitutie, se arata ca modificarea datei de intrare in vigoare a noului Cod penal este justificata chiar in cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2005.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, potrivit carora "Articolul 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul penal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 575 din 29 iunie 2004, se modifica si va avea urmatorul cuprins: <<Art. 512 - Prezentul cod intra in vigoare la data de 1 septembrie 2006>>".
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege se invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 78 din Constitutie, potrivit carora "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii sau la o data ulterioara prevazuta in textul ei", intrucat impiedica aplicarea unor dispozitii mai favorabile cuprinse in noul Cod penal. Totodata se arata ca prevederile legale ce fac obiectul exceptiei incalca si dispozitiile art. 115 alin. (4) din Constitutie, intrucat situatia in care a fost emisa Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 nu indeplineste conditia caracterului extraordinar impusa de prevederile constitutionale.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca nu pot fi retinute criticile autorilor exceptiei.
    Prevederile din noul Cod penal, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 575 din 29 iunie 2004, urmau sa intre in vigoare, potrivit art. 521, la un an de la data publicarii sale, respectiv la 29 iunie 2005. Anterior implinirii acestei date, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58 din 23 iunie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 552 din 28 iunie 2005, dispozitiile art. 521 din Legea nr. 301/2004 au fost modificate in sensul stabilirii datei de 1 septembrie 2006 pentru intrarea in vigoare a prevederilor noului Cod penal. Aceasta modificare a fost determinata, astfel cum rezulta din cuprinsul ordonantei de urgenta, de "imposibilitatea juridica si materiala a aplicarii imediate a unor institutii prevazute in noul Cod penal si in Legea nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, care urmau sa intre in vigoare la data de 29 iunie 2005, datorata necorelarilor existente atat intre unele dispozitii ale noului Cod penal, cat si intre dispozitiile acestuia si cele cuprinse in alte legi", precum si de "necesitatea operarii unor modificari structurale ale bazei materiale si a dezvoltarii unei baze umane solide, care vor constitui premise ale functionarii unei reforme coordonate in materie penala".
    Curtea constata ca stabilirea, prin dispozitiile art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005, ca data a intrarii in vigoare a noului Cod penal a unei date ulterioare publicarii sale in Monitorul Oficial al Romaniei este in deplina concordanta cu prevederile art. 78 din Constitutie, potrivit carora "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii sau la o data ulterioara prevazuta in textul ei".
    Totodata, Curtea constata ca prevederile legale criticate au fost adoptate de Guvern in exercitarea competentei sale constitutionale si cu respectarea dispozitiilor cuprinse in art. 115 alin. (4) din Legea fundamentala. In acest sens, Curtea Constitutionala a retinut in mod constant in jurisprudenta sa ca interdictia reglementarii in domenii ce fac obiectul legilor organice este prevazuta de art. 115 alin. (1) din Constitutie pentru ordonantele emise de Guvern in baza unei legi speciale de abilitare adoptate de Parlament. Aceasta interdictie nu opereaza si in cazul ordonantelor de urgenta, care se adopta de catre Guvern in temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constitutie. Emiterea unor asemenea ordonante este conditionata de existenta unor "situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata", iar Guvernul este obligat sa motiveze urgenta in cuprinsul ordonantei, ceea ce, astfel cum s-a aratat, s-a si realizat. Prin urmare, urgenta reglementarilor justifica, in acest caz, existenta situatiei extraordinare si, in consecinta, dispozitiile art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 sunt in deplina concordanta cu prevederile constitutionale cuprinse in art. 115 alin. (4).
    De altfel, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii prevederilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 prin Decizia nr. 613 din 15 noiembrie 2005, nepublicata, respingand exceptia ca neintemeiata. Intrucat nu au intervenit elemente noi, care sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii, solutia si considerentele acestei decizii isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.

    Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, exceptie ridicata de Vasile Dinu in Dosarul nr. 8.557/2005 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti si de Mihai Florin Bitu in Dosarul nr. 15.044/2005 al Judecatoriei Iasi.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 17 noiembrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat-asistent,
                              Florentina Geangu

                                             


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 623/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 623 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 623/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu