DECIZIE Nr. 623 din 17 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr.
301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si
a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1114 din 9 decembrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005,
exceptie ridicata de Vasile Dinu in Dosarul nr. 8.557/2005 al Judecatoriei Sectorului
2 Bucuresti.
La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 674 D/2005, avand ca
obiect aceeasi exceptie, ridicata de Mihai Florin Bitu in Dosarul nr.
15.044/2005 al Judecatoriei Iasi. La apelul nominal se constata lipsa autorului
exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune conexarea Dosarului
nr. 674 D/2005 la Dosarul nr. 619 D/2005, care a fost primul inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei ca
nefondata, intrucat apreciaza ca prevederile de lege criticate nu contravin
dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 12 iulie si 16 august 2005, pronuntate in Dosarele nr.
8.557/2005 si nr. 15.044/2005, Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti si,
respectiv, Judecatoria Iasi au sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/2005, exceptie ridicata de Vasile Dinu si, respectiv, Mihai
Florin Bitu in dosarele mentionate.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 incalca prevederile
art. 78 din Constitutie, intrucat ordonanta, care a intrat in vigoare la 28
iunie 2005, dispune amanarea intrarii in vigoare a Legii nr. 301/2004 - Codul
penal pana la 1 septembrie 2006, desi in aceasta lege se prevazuse initial ca
va intra in vigoare la un an de la data publicarii sale in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I. Totodata, se arata ca prevederile legale ce fac obiectul
exceptiei incalca si dispozitiile art. 115 alin. (4) din Constitutie, intrucat
situatia in care a fost emisa Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 nu
indeplineste conditia caracterului extraordinar impusa de prevederile
constitutionale. Autorii exceptiei mai sustin ca sunt vatamati prin neaplicarea
imediata a legii penale mai favorabile.
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti apreciaza ca dispozitiile art. I din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 nu intra in conflict cu
prevederile art. 78 din Constitutie, singurul efect al ordonantei fiind acela
al amanarii intrarii in vigoare a unei dispozitii legale.
Judecatoria Iasi opineaza ca exceptia este neintemeiata. Astfel, pornind de
la ideea ca, in realitate, critica autorului exceptiei vizeaza aspecte de
neconstitutionalitate extrinseci, interdictia fundamentala de a reglementa prin
ordonante in domeniul legilor organice priveste numai ordonantele emise pe baza
unei legi de abilitare. In afara acestei delegari legislative, art. 115 alin.
(4) din Constitutie a instituit si o delegare constitutionala care confera
Guvernului dreptul de a adopta, in situatii extraordinare, ordonante de urgenta
fara vreo interventie parlamentara si fara vreo limitare la domeniul legilor
ordinare.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, aratand ca prevederile art. 78 din Constitutie nu au nici o
relevanta in cauza, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece "in cauza de fata este vorba de dispozitia unei
ordonante de urgenta a Guvernului prin care se proroga un termen de intrare in
vigoare a unui alt act normativ, lucru permis de normele de tehnica legislativa
in vigoare". De asemenea, se arata ca interdictia de a emite ordonante in
domeniul legilor organice priveste exclusiv ordonantele adoptate in temeiul
unei legi speciale de abilitare, iar nu si ordonantele de urgenta, astfel incat
nu poate fi retinuta nici critica textului de lege ce face obiectul exceptiei,
in raport de prevederile constitutionale cuprinse in art. 115 alin. (4).
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Se arata ca "dispozitiile legale criticate nu aduc atingere
principiului constitutional privind intrarea in vigoare a legii". In ceea
ce priveste critica textului de lege ce face obiectul exceptiei, in raport de
art. 115 alin. (4) din Constitutie, se arata ca modificarea datei de intrare in
vigoare a noului Cod penal este justificata chiar in cuprinsul Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 58/2005.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii
nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea
pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului
penal, potrivit carora "Articolul 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul
penal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 575 din 29
iunie 2004, se modifica si va avea urmatorul cuprins: <<Art. 512 - Prezentul
cod intra in vigoare la data de 1 septembrie 2006>>".
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege se invoca
incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 78 din Constitutie, potrivit
carora "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in
vigoare la 3 zile de la data publicarii sau la o data ulterioara prevazuta in
textul ei", intrucat impiedica aplicarea unor dispozitii mai favorabile
cuprinse in noul Cod penal. Totodata se arata ca prevederile legale ce fac obiectul
exceptiei incalca si dispozitiile art. 115 alin. (4) din Constitutie, intrucat
situatia in care a fost emisa Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 nu
indeplineste conditia caracterului extraordinar impusa de prevederile
constitutionale.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca nu pot fi
retinute criticile autorilor exceptiei.
Prevederile din noul Cod penal, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 575 din 29 iunie 2004, urmau sa intre in vigoare, potrivit art.
521, la un an de la data publicarii sale, respectiv la 29 iunie 2005. Anterior
implinirii acestei date, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58 din 23
iunie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 552 din
28 iunie 2005, dispozitiile art. 521 din Legea nr. 301/2004 au fost modificate
in sensul stabilirii datei de 1 septembrie 2006 pentru intrarea in vigoare a
prevederilor noului Cod penal. Aceasta modificare a fost determinata, astfel
cum rezulta din cuprinsul ordonantei de urgenta, de "imposibilitatea
juridica si materiala a aplicarii imediate a unor institutii prevazute in noul
Cod penal si in Legea nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor
dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, care urmau sa intre
in vigoare la data de 29 iunie 2005, datorata necorelarilor existente atat
intre unele dispozitii ale noului Cod penal, cat si intre dispozitiile acestuia
si cele cuprinse in alte legi", precum si de "necesitatea operarii
unor modificari structurale ale bazei materiale si a dezvoltarii unei baze
umane solide, care vor constitui premise ale functionarii unei reforme
coordonate in materie penala".
Curtea constata ca stabilirea, prin dispozitiile art. I din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 58/2005, ca data a intrarii in vigoare a noului Cod
penal a unei date ulterioare publicarii sale in Monitorul Oficial al Romaniei
este in deplina concordanta cu prevederile art. 78 din Constitutie, potrivit
carora "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in
vigoare la 3 zile de la data publicarii sau la o data ulterioara prevazuta in
textul ei".
Totodata, Curtea constata ca prevederile legale criticate au fost adoptate
de Guvern in exercitarea competentei sale constitutionale si cu respectarea
dispozitiilor cuprinse in art. 115 alin. (4) din Legea fundamentala. In acest
sens, Curtea Constitutionala a retinut in mod constant in jurisprudenta sa ca
interdictia reglementarii in domenii ce fac obiectul legilor organice este
prevazuta de art. 115 alin. (1) din Constitutie pentru ordonantele emise de
Guvern in baza unei legi speciale de abilitare adoptate de Parlament. Aceasta
interdictie nu opereaza si in cazul ordonantelor de urgenta, care se adopta de
catre Guvern in temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constitutie.
Emiterea unor asemenea ordonante este conditionata de existenta unor
"situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata",
iar Guvernul este obligat sa motiveze urgenta in cuprinsul ordonantei, ceea ce,
astfel cum s-a aratat, s-a si realizat. Prin urmare, urgenta reglementarilor
justifica, in acest caz, existenta situatiei extraordinare si, in consecinta,
dispozitiile art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 sunt in
deplina concordanta cu prevederile constitutionale cuprinse in art. 115 alin.
(4).
De altfel, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra
constitutionalitatii prevederilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 58/2005 prin Decizia nr. 613 din 15 noiembrie 2005, nepublicata, respingand
exceptia ca neintemeiata. Intrucat nu au intervenit elemente noi, care sa
determine schimbarea jurisprudentei Curtii, solutia si considerentele acestei
decizii isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr.
301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si
a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, exceptie
ridicata de Vasile Dinu in Dosarul nr. 8.557/2005 al Judecatoriei Sectorului 2
Bucuresti si de Mihai Florin Bitu in Dosarul nr. 15.044/2005 al Judecatoriei
Iasi.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu