DECIZIE Nr. 516 din 11 octombrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 66 alin.
(2) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 991 din 9 noiembrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 66 alin. (2) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea
conflictelor de munca, exceptie ridicata de Sindicatul Alternativa 2002
Azomures in Dosarul nr. 6.486/2004 al Tribunalului Targu Mures.
La apelul nominal se prezinta, pentru autorul exceptiei, doamna consilier
juridic Ribana Murar, cu delegatie la dosar, iar pentru partea Societatea
Comerciala "Azomures" - S.A., doamna consilier juridic Ramona Pergel,
de asemenea cu delegatie la dosar. Procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia asa cum a
fost formulata si depune concluzii scrise.
Reprezentantul Societatii Comerciale "Azomures" - S.A. depune
concluzii scrise de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca
neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece dispozitiile legale
criticate nu aduc atingere existentei dreptului la greva, ci instituie, in
deplina concordanta cu prevederile constitutionale invocate, anumite limite ale
exercitarii acestuia.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 martie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 6.486/2004,
Tribunalul Targu Mures a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 66 alin. (2) din Legea nr. 168/1999
privind solutionarea conflictelor de munca.
Exceptia a fost ridicata de Sindicatul Alternativa 2002 Azomures in dosarul
cu numarul de mai sus, avand ca obiect solutionarea unui litigiu de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca, raportat la litigiul dedus judecatii, instanta a incadrat nejustificat
societatea ca facand parte din categoria celor care isi desfasoara activitatea
cu foc continuu. Acest lucru a fost de natura a determina aplicarea
dispozitiilor legale criticate privitoare la conditiile de exercitare a
dreptului la greva mentionate la art. 66 alin. (2) din Legea nr. 168/1999. Or,
Societatea Comerciala "Azomures" - S.A. este o unitate privata si
deci nu se pune problema apararii securitatii nationale pentru a se putea inscrie
in criteriile prevazute de art. 53 din Constitutie. De asemenea, potrivit art.
52 din lege, exercitiul dreptului la greva este oricum limitat pentru motive de
sanatate publica. Prin urmare, atata vreme cat scopul urmarit de legiuitor nu
este profitul unora, ci doar necesitatea protejarii unor drepturi fundamentale,
nu se mai justifica o prevedere suplimentara - o treime din activitate -, care
nu face decat sa traseze o limita absolut arbitrara.
Nu in ultimul rand, masura restrangerii dreptului fundamental la greva
trebuie sa fie aplicata fara a aduce atingere dreptului sau libertatii. Or,
prin reglementarea criticata exercitiul dreptului consacrat de art. 43 din
Constitutie este drastic limitat, fiind practic imposibila organizarea unei
greve. Astfel, administratia societatii pretinde ca activitatea societatii s-ar
desfasura in siguranta doar in conditiile asigurarii a circa 66% din
activitate, ceea ce presupune mentinerea aproape in totalitate a personalului
la locul de munca, situatie care nu mai poate oferi atingerea finalitatii
dreptului la greva.
Tribunalul Targu Mures opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
intemeiata pentru urmatoarele considerente:
Exercitiul dreptului constitutional la greva poate fi restrans numai daca
se impune pentru apararea sanatatii publice si a drepturilor cetatenilor, iar
restrangerea trebuie sa fie necesara intr-o societate democratica si
proportionala cu situatia care a determinat-o, fara a aduce atingere existentei
dreptului. Pe langa restrangerea impusa de art. 52 din Legea nr. 168/1999, art.
66 alin. (2), avand ca ratiune aceleasi considerente privitoare la nepunerea in
pericol a vietii si sanatatii oamenilor si la asigurarea functionarii tuturor
instalatiilor, fara a se face vreo distinctie in functie de natura acestora,
limiteaza dreptul la greva in mod excesiv, nejustificat si superfluu.
Ca atare, restrangerea prevazuta de art. 66 alin. (2) din Legea nr.
168/1999, in cazul salariatilor din unitatile cu foc continuu, excedeaza
necesitatilor dintr-o societate democratica si nu este proportionala cu
situatia care a determinat-o, aducand atingere insesi existentei dreptului la
greva.
De asemenea, inexistenta unei distinctii in functie de sectorul de
activitate al unitatilor cu foc continuu contravine art. 43 alin. (2) din
Constitutie, deoarece serviciul minim de o treime din activitate nu a fost
impus pentru asigurarea serviciilor esentiale pentru societate. Aceste servicii
sunt enumerate in art. 63 - 66 alin. (2) din lege si nu se poate sustine ca,
aprioric, categoria unitatilor cu foc continuu asigura servicii esentiale
pentru societate - de pilda, un combinat chimic, desi se autointituleaza cu foc
continuu, nu asigura acest gen de servicii.
Prin urmare, conditiile legale care trebuie indeplinite pentru exercitarea
dreptului la greva trebuie sa fie rezonabile, astfel incat sa nu limiteze
considerabil mijloacele de actiune, iar stabilirea unor servicii minime poate
fi posibila doar in cazul serviciilor esentiale pentru societate, adica a celor
de utilitate publica de importanta fundamentala.
In concluzie, in opinia instantei, notiunea de foc continuu nu trebuie sa
se confunde cu cea de unitate care asigura servicii esentiale pentru societate
si, deci, nu poate fi restrans dreptul la greva al salariatilor sub simplul
pretext ca ar lucra in unitati cu foc continuu.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece, potrivit art. 8 pct. 1 lit. d) din Pactul international cu privire la
drepturile economice, sociale si culturale, dreptul la greva se exercita in
conformitate cu legile fiecarui stat, iar conform dispozitiilor art. G din
Carta sociala europeana, ratificata de Romania prin Legea nr. 74/1999, este
permisa stabilirea prin lege de restrictii necesare intr-o societate
democratica, pentru a garanta respectarea drepturilor si libertatilor altora
sau pentru a proteja ordinea publica, securitatea nationala, sanatatea publica
sau bunele moravuri.
Dispozitiile legale criticate nu impiedica exercitarea dreptului la greva,
ci instituie anumite limitari generate tocmai de necesitatea evitarii
consecintelor asupra sanatatii si vietii oamenilor, precum si asupra proceselor
de productie, care trebuie sa se desfasoare neintrerupt in conditii de deplina
siguranta. Prin urmare, fara a se aduce atingere existentei dreptului in
substanta sa, stabilirea limitelor exercitarii dreptului la greva in diferite
situatii, inclusiv proportionalitatea acestei masuri cu situatia respectiva,
este atributul exclusiv al legiuitorului.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece dispozitiile fundamentale invocate, precum si
prevederile documentelor internationale ratificate prin Legea nr. 74/1999
permit instituirea unor limitari ori conditionari ale dreptului la greva,
indeosebi pentru a garanta asigurarea serviciilor esentiale pentru societate,
intrucat, in mod inevitabil, exercitarea acestui drept afecteaza nu numai
partile in conflict, ci si domenii sau sectoare in care activitatea este
paralizata ca urmare a incetarii unor servicii, cum ar fi incetarea
functionarii sistemului energetic national.
In consecinta, dispozitiile legale criticate sunt in deplina concordanta cu
prevederile constitutionale privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau
libertati fundamentale si nu contravin nici celor referitoare la art. 43 din
Constitutie, deoarece impunerea asigurarii unei treimi din activitate pe
perioada grevei se incadreaza in conditiile stabilite de art. 8 pct. 1 lit. d)
din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si
culturale, potrivit carora dreptul la greva se exercita in conformitate cu
legile fiecarui stat, precum si cu cele din Carta sociala europeana, ratificata
prin Legea nr. 74/1999.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
66 alin. (2) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din 29 noiembrie
1999, cu urmatorul continut: "Salariatii din unitatile sistemului
energetic national, din unitatile operative de la sectoarele nucleare, din
unitatile cu foc continuu pot declara greva cu conditia asigurarii a cel putin
unei treimi din activitate, care sa nu puna in pericol viata si sanatatea
oamenilor si care sa asigure functionarea instalatiilor in deplina
siguranta."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 43
referitoare la Dreptul la greva si ale art. 53 referitoare la Restrangerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca autorul
exceptiei nu critica art. 66 alin. (2) din Legea nr. 168/1999 in integralitate,
ci numai partea care se refera la unitatile cu foc continuu, sustinand ca
limitarea dreptului la greva al salariatilor din aceste unitati prin conditia
asigurarii a cel putin unei treimi din activitate este excesiva, intrucat
unitatile cu foc continuu de felul celei care este parte in litigiu -
Societatea Comerciala "Azomures" - S.A. - nu presteaza o activitate a
carei intrerupere sa puna in pericol viata si sanatatea oamenilor sau siguranta
nationala, pentru a justifica limitarea prevazuta de lege. Aceste sustineri nu
pot fi primite, dat fiind ca limitarea prevazuta de textul de lege atacat se
intemeiaza pe dispozitiile constitutionale mentionate.
Curtea mai constata, de asemenea, ca, in realitate, autorul exceptiei este
nemultumit de imprejurarea ca instanta de judecata a incadrat Societatea
Comerciala "Azomures" - S.A. in categoria unitatilor cu foc continuu
si ca, pe cale de consecinta, textul criticat ar fi neconstitutional. Or,
problema daca o anumita unitate se incadreaza sau nu in notiunea de unitate cu
foc continuu nu este o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a
legii, de competenta instantelor judecatoresti, intrucat, potrivit art. 2 alin.
(1) si alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, aceasta "asigura controlul constitutionalitatii
legilor [...] care incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei", si
nu este chemata sa cenzureze o eventuala aplicare neconstitutionala a legii.
In concluzie, avand in vedere ca problemele de aplicare a legii nu sunt de
resortul contenciosului constitutional si ca in sustinerea exceptiei nu se
reclama contrarietatea dispozitiilor legale atacate cu prevederile Legii
fundamentale, Curtea constata ca exceptia este inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 66 alin. (2) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de
munca, exceptie ridicata de Sindicatul Alternativa 2002 Azomures in Dosarul nr.
6.486/2004 al Tribunalului Targu Mures.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 octombrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru