DECIZIE Nr. 485 din 29 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69.1 din
Regulamentul de transport pe caile ferate din Romania, aprobat prin Ordonanta
Guvernului nr. 7/2005
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1032 din 21 noiembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 69.1 din Regulamentul de transport pe caile ferate din
Romania, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr. 7/2005, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Termoelectrica" - S.A. din Bucuresti in
Dosarul nr. 79/2005 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
La dosarul cauzei Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa
"C.F.R. Marfa" - S.A. a depus concluzii scrise prin care solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintele constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe
fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, apreciind ca se impune mentinerea jurisprudentei
Curtii Constitutionale in materie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 79/2005,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 41/1997 privind aprobarea Regulamentului de transport
pe caile ferate din Romania si ale art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2005
pentru aprobarea Regulamentului de transport pe caile ferate din Romania,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Termoelectrica" - S.A.
din Bucuresti intr-o cauza avand ca obiect o actiune comerciala in pretentii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
sunt neconstitutionale dispozitiile art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 41/1997
privind aprobarea Regulamentului de transport pe caile ferate din Romania si
cele ale art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2005 pentru aprobarea
Regulamentului de transport pe caile ferate din Romania. Astfel, prevederile
art. 93.1 (respectiv art. 69.1), coroborate cu ale art. 87.1 (respectiv art.
65.1) si art. 87.2 (respectiv art. 65.2), din regulamentele mentionate sunt
contrare prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) si ale art. 44 alin. (2) teza
intai din Constitutie deoarece creeaza un privilegiu nepermis operatorului de
transport feroviar, intrucat "termenul de prescriptie a dreptului la
actiune al caii ferate este de 3 ani, in timp ce termenul de prescriptie a
dreptului la actiune al celorlalte parti impotriva caii ferate este de 1
an". De asemenea, autorul exceptiei apreciaza ca sunt incalcate si
dispozitiile art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului si ale art.
26 din Pactul international privind drepturile civile si politice ale omului.
Autorul exceptiei sustine ca "instanta suprema din Romania a pronuntat
de-a lungul timpului hotarari contradictorii in privinta termenului de
prescriptie a dreptului la actiune izvorand din contractul de transport".
De asemenea arata ca prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 1 din data de
8 februarie 1994 s-a statuat ca "liberul acces la justitie se realizeaza
numai in respectul egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor
publice, astfel incat orice excludere care ar avea semnificatia incalcarii
egalitatii de tratament juridic este neconstitutionala". Pentru aceste
motive atat reclamanta, cat si parata, care sunt persoane juridice de drept
privat roman, trebuie sa se bucure de o protectie egala din partea legii si sub
aspectul termenului special de prescriptie a dreptului la actiune. Totodata, in
conformitate cu principiul simetriei obligatiilor si din ratiuni de egalitate
de tratament juridic, termenul special de prescriptie a dreptului la actiune de
un an, izvorat din contractul de transport, trebuie sa fie aplicabil si
actiunilor caii ferate contra expeditorului/destinatarului/beneficiarului.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata, deoarece tratamentul diferentiat ce
rezulta din termenele diferite de prescriere a dreptului la actiune creeaza un regim
privilegiat uneia dintre parti.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca principiul egalitatii nu este incident in cauza,
intrucat, asa cum s-a statuat prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 136 din 3
mai 2001, acest principiu se aplica numai cetatenilor aflati in situatii
identice.
Regulamentul de transport pe caile ferate din Romania contine norme cu
privire la efectuarea transportului pe caile ferate romane de catre toti
operatorii de transport feroviar public, care trebuie sa-si indeplineasca, in
mod egal, fara nici o discriminare sau vreun privilegiu, toate obligatiile ce
le revin din contractul de transport pe liniile publice, in vederea realizarii transportului
in conditii de celeritate, siguranta si securitate.
Prin textele de lege criticate s-a avut in vedere reglementarea uniforma a
conditiilor ce trebuie indeplinite pentru realizarea corespunzatoare a
transportului feroviar, asigurandu-se astfel si posibilitatea realizarii - in
conditii egale - a drepturilor beneficiarilor transportului.
Termenul de prescriptie de un an pentru actiunile introduse de operatorul
de transport feroviar a fost stabilit de legiuitor in mod obiectiv, tinandu-se
seama de specificul activitatii de transport pe calea ferata si al obligatiilor
operatorilor feroviari, ca si de obiectul actiunilor ce pot fi introduse
impotriva acestora, fara a se aduce atingere textelor constitutionale invocate
de autorul exceptiei.
De altfel, si in Codul comercial legiuitorul a stabilit termene speciale
pentru actiunile "contra carausilor", de 6 luni si de un an, tinand
cont si de specificul transportului.
Mai mult, termenul de un an in care se prescrie actiunea impotriva transportatorului
pe calea ferata a fost stabilit in acord cu prevederile Conventiei pentru
transporturile internationale (1980), semnata la Berna, si cu prevederile art.
48 (fostul art. 58) din Regulile uniforme privind Contractul de transport
international feroviar al marfurilor CIM, apendice B la Conventie, la care
Romania a aderat prin Decretul nr. 100/1983, cu amendamentele ulterioare.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 41/1997 privind aprobarea
Regulamentului de transport pe caile ferate din Romania este inadmisibila,
intrucat acest text de lege a fost abrogat expres prin dispozitiile art. 3 din
Ordonanta Guvernului nr. 7/2005.
Cat priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 7/2005, apreciaza ca aceasta este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat de
autorul acesteia, il constituie dispozitiile art. 1 din Ordonanta Guvernului
nr. 41/1997 privind aprobarea Regulamentului de transport pe caile ferate din
Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 220 din 29
august 1997, si cele ale art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2005 pentru
aprobarea Regulamentului de transport pe caile ferate din Romania, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 101 din 31 ianuarie 2005.
In realitate, astfel cum rezulta din motivarea exceptiei, autorul acesteia
contesta constitutionalitatea dispozitiilor art. 93.1 din Regulamentul de
transport pe caile ferate din Romania, astfel cum a fost aprobat prin Ordonanta
Guvernului nr. 41/1997, si a dispozitiilor art. 69.1 din Regulamentul de
transport pe caile ferate din Romania, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr.
7/2005.
Anterior sesizarii Curtii Constitutionale, Ordonanta Guvernului nr. 41/1997
a fost abrogata prin dispozitiile art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2005
pentru aprobarea Regulamentului de transport pe caile ferate din Romania.
Curtea retine insa ca solutia legislativa initiala, cuprinsa in art. 93.1 din
regulament, a fost conservata si preluata de dispozitiile art. 69.1 din
regulamentul aprobat prin aceasta din urma ordonanta. In consecinta, potrivit
jurisprudentei sale, prin prezenta decizie Curtea urmeaza a se pronunta cu
privire la constitutionalitatea acestui text legal, care are urmatorul cuprins:
- Art. 69.1: "Actiunea izvorata din contractul de transport se
prescrie in termen de un an."
In sustinerea exceptiei sunt invocate prevederile art. 16 alin. (1) si (2),
art. 21 alin. (1) - (3) si ale art. 44 alin. (2) teza intai din Constitutie.
Acestea au urmatorul cuprins:
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21 alin. (1) - (3): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.";
- Art. 44 alin. (2) teza intai: "Proprietatea privata este garantata
si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular."
Cu aceeasi finalitate mai sunt invocate si prevederile art. 7 teza intai
din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, ale art. 26 teza intai din
Pactul international privind drepturile civile si politice ale omului,
ratificat prin Decretul nr. 212/1974, publicat in Buletinul Oficial, Partea I,
nr. 146 din 20 noiembrie 1974, si ale art. 58 pct. 1 teza intai din apendicele
B la Conventia cu privire la transporturile internationale feroviare din 9 mai
1980, ratificata prin Decretul nr. 100/1983, publicat in Buletinul Oficial,
Partea I, nr. 23 din 1 aprilie 1983.
Textele mentionate au urmatorul cuprins:
- Art. 7 teza intai din Declaratia Universala a Drepturilor Omului:
"Toti oamenii sunt egali in fata legii si au, fara nici o deosebire,
dreptul la o egala protectie a legii.";
- Art. 26 teza intai din Pactul international privind drepturile civile si
politice ale omului: "Toate persoanele sunt egale in fata legii si au,
fara discriminare, dreptul la o ocrotire egala din partea legii.";
- Art. 58 pct. 1 teza intai din apendicele B la Conventia cu privire la
transporturile internationale feroviare: "Actiunea izvorata din contractul
de transport se prescrie prin trecerea unui an."
Asupra acestei exceptii Curtea s-a mai pronuntat in precedent prin Decizia
nr. 326 din 14 iunie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 762 din 22 august 2005, respingand exceptia invocata.
In motivarea solutiei s-a retinut in esenta ca reglementarea legala
criticata nu contine nici o dispozitie care sa contravina textelor de referinta
invocate.
Imprejurarea ca Inalta Curte de Casatie si Justitie a retinut, pe cale de
interpretare, in procesul de aplicare a normei juridice la speta, ca termenul
de prescriptie de un an, prevazut de textul de lege criticat, se refera exclusiv
la dreptul la actiune al beneficiarului, in vreme ce acelasi drept avandu-l
titular pe caraus, respectiv caile ferate, este supus termenului de prescriptie
de drept comun de 3 ani, nu impune si nici nu justifica concluzia desprinsa de
autorul exceptiei, in sensul calificarii ca neconstitutionala a reglementarii
deduse controlului. Starea de neconstitutionalitate constituie, prin definitie,
o stare organica a unei norme legale, neputand fi dedusa din semnificatia
atribuita acesteia de o instanta in procesul de "rostire a
dreptului", domeniu in care are o competenta proprie si exclusiva, in
afara competentei Curtii. Asa fiind, chiar daca, prin ipoteza, interpretarea
judiciara este susceptibila de rezerve si de natura sa confere normei o semnificatie
evident neconstitutionala, Curtea nu este abilitata, de lege lata, sa constate,
pe aceasta baza, neconstitutionalitatea normei legale astfel interpretate, ceea
ce ar avea semnificatia unei cenzuri a actului de judecata.
Dispozitiile art. 69.1 din Regulamentul de transport pe caile ferate din
Romania, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr. 7/2005, nu incalca prevederile
art. 21 alin. (1) - (3) din Constitutie, intrucat instituirea anumitor conditii
de admisibilitate a actiunilor in justitie nu constituie o incalcare a
accesului liber la justitie si nici a dreptului la un proces echitabil. In
acest sens, prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 februarie
1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16
martie 1994, s-a statuat ca judecatorul "<<spune dreptul>>
[...], dar numai in formele si in conditiile procedurale instituite de lege. Pe
cale de consecinta, legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii
deosebite, reguli speciale de procedura, ca si modalitatile de exercitare a
drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justitie presupunand
posibilitatea neingradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri, in
formele si in modalitatile instituite de lege".
In acelasi sens, in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului s-a
statuat ca accesul liber la justitie nu este absolut, "ci este un drept ce
poate fi supus unor limitari aduse implicit, cu exceptia restrangerilor care
aduc atingere chiar substantei dreptului", asa cum rezulta din hotararile
adoptate in cauzele Golder impotriva Regatului Unit, 1975, Tolstoy Miloslavsky
impotriva Regatului Unit, 1995, Stubbings si altii impotriva Regatului Unit,
1996, precum si Z. si altii impotriva Regatului Unit, 2001.
Asa fiind, nu se poate sustine ca instituirea unor termene de prescriptie
ar constitui o ingradire a accesului liber la justitie, sens in care Curtea s-a
mai pronuntat prin Decizia nr. 427 din 18 noiembrie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 868 din 5 decembrie 2003. In
considerentele acesteia se arata ca "institutia prescriptiei, in general,
si termenele in raport cu care isi produce efectele nu pot fi considerate de
natura sa ingradeasca accesul liber la justitie, finalitatea lor fiind, dimpotriva,
de a-l facilita, prin asigurarea unui climat de ordine, indispensabil
exercitarii in conditii optime a acestui drept constitutional, prevenindu-se
eventualele abuzuri si limitandu-se efectele perturbatoare asupra stabilitatii
si securitatii raporturilor juridice civile". In cauza, de altfel, Curtea
observa ca instituirea termenului de prescriptie special de un an se impune
datorita specificului drepturilor, obligatiilor si raspunderilor ce revin
administratorului si gestionarilor infrastructurii feroviare, operatorilor de
transport feroviar, precum si beneficiarilor transporturilor efectuate pe caile
ferate din Romania.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa impuna reconsiderarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, atat solutia, cat si considerentele
cuprinse in decizia mentionata isi pastreaza valabilitatea si in prezenta
cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69.1 din
Regulamentul de transport pe caile ferate din Romania, aprobat prin Ordonanta
Guvernului nr. 7/2005, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Termoelectrica" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 79/2005 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Catalina Turcu