DECIZIE Nr. 478 din 9 decembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 131 din 13 februarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Ludmila Cernea, Marioara Nicorescu si Ecaterina
Doicescu in Dosarul nr. 1.772/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a
civila.
La apelul nominal sunt prezenti autorii exceptiei, prin mandatar, precum si
Dragos Popescu, prin avocat, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul autorilor exceptiei solicita admiterea exceptiei pentru
aceleasi motive pe care le-a invocat in notele scrise depuse la instanta de
judecata.
Avocatul partii Dragos Popescu solicita respingerea exceptiei, aratand ca
asupra constitutionalitatii art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin mai multe decizii, stabilind ca dispozitiile
acestui articol sunt constitutionale. Mentioneaza in acest sens Decizia nr.
69/2003, prin care Curtea a retinut ca prin consacrarea bunei-credinte ca o
cauza de asanare a nulitatii absolute a actelor de instrainare a imobilelor
preluate fara titlu valabil legiuitorul a inteles ca in conflictul de interese
legitime dintre adevaratul proprietar si subdobanditorul de buna-credinta al
bunului imobil sa fie preferat cel din urma. Aceasta solutie se intemeiaza pe
principiul validitatii aparentei in drept. Arata ca, de altfel, in speta statul
a dobandit cu titlu valabil dreptul de proprietate asupra imobilului. Ceea ce
urmareste de fapt autorul exceptiei prin invocarea exceptiei este discutarea
constitutionalitatii Decretului nr. 92/1950 si implicit a masurii
nationalizarii, lucru inadmisibil in raport cu prevederile Constitutiei si ale
Legii nr. 47/1992.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind neintemeiata, invocand in acest sens jurisprudenta constanta a Curtii
Constitutionale in materie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.772/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46
alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie
ridicata de Ludmila Cernea, Marioara Nicorescu si Ecaterina Doicescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul exceptiei sustine
ca textul legal criticat incalca art. 1 din primul Protocol aditional la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale in
raport cu art. 20 alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia, "Daca exista
neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale
ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile
internationale". Autorul exceptiei considera ca "in aceasta situatie,
instanta trebuia sa faca direct aplicarea art. 1 din primul Protocol la
Conventia Europeana, intrucat aceasta are prioritate, asa cum dispune art. 20
alin. (2) din Constitutie".
Instanta de judecata opineaza in sensul respingerii exceptiei ca fiind
neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca dispozitiile legale
criticate sunt o aplicare a principiului constitutional al ocrotirii
proprietatii private continut de dispozitiile art. 41 din Constitutie si de
dispozitiile art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, facand in acest sens
referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Avocatul Poporului, in punctul sau de vedere, apreciaza, facand referire la
jurisprudenta Curtii Constitutionale, ca textul legal criticat este
constitutional.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 46 alin. (2)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, text de lege care
are urmatorul continut:
- Art. 46 alin. (2): "Actele juridice de instrainare, inclusiv cele
facute in cadrul procesului de privatizare, avand ca obiect imobile preluate
fara titlu valabil, sunt lovite de nulitate absoluta, in afara de cazul in care
actul a fost incheiat cu buna-credinta."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca asupra
constitutionalitatii dispozitiilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 s-a
mai pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 191 din 25 iunie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 567 din 1 august 2002, Decizia nr.
69 din 18 februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 226 din 3 aprilie 2003, si Decizia nr. 72 din 18 februarie 2003, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 180 din 21 martie 2003.
Cu acest prilej Curtea Constitutionala a constatat ca ocrotirea interesului
dobanditorului de buna-credinta a fost determinata de ratiuni care vizeaza
asigurarea securitatii circuitului civil si stabilitatea raporturilor civile.
Ne aflam in prezenta unei erori comune a dobanditorilor cu privire la calitatea
de proprietar a statului, eroare ce indreptateste o larga prezumtie de
buna-credinta a acestora, intrucat aceasta eroare comuna a tuturor
dobanditorilor s-a bazat pe autoritatea unui act legislativ. Astfel fiind, nu
poate fi decat de buna-credinta cel ce se intemeiaza pe o dispozitie a legii.
Solutiile adoptate, ca si considerentele pe care acestea se intemeiaza, isi
mentin valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au aparut imprejurari noi
care sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale in aceasta
materie.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Ludmila Cernea, Marioara Nicorescu si Ecaterina Doicescu in Dosarul nr.
1.722/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 decembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu