DECIZIE Nr. 440 din 20 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 din
Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare,
republicata, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 51 din 21 ianuarie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea
creantelor bugetare, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "SHORT PROD COM" - S.R.L. din Galati in
Dosarul nr. 2.675/C/2003 al Judecatoriei Galati.
Curtea dispune a se face apelul si in dosarele nr. 315C/2003, nr.
320C/2003, nr. 321C/2003, nr. 325C/2003 si nr. 329C/2003.
La apelul nominal este prezenta Societatea Comerciala "Predeal" -
S.A., prin avocat, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Din oficiu Curtea ridica problema conexarii dosarelor, avand in vedere
obiectul identic al cauzelor.
Reprezentantul partii prezente nu se opune conexarii cauzelor.
Avand cuvantul asupra acestui incident procedural, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de conexare a dosarelor, in temeiul art. 16
din Legea nr. 47/1992, republicata, raportat la art. 164 din Codul de procedura
civila, intrucat au ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate.
Curtea, deliberand, decide conexarea dosarelor nr. 315C/2003, nr.
320C/2003, nr. 321C/2003, nr. 325C/2003 si nr. 329C/2003 la Dosarul nr.
297C/2003, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, conform
caruia "Procedura jurisdictionala [...] se completeaza cu regulile
procedurii civile [...]", raportat la art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de
procedura civila, potrivit caruia "[...] intrunirea mai multor pricini
[...] in care sunt aceleasi parti sau chiar impreuna cu alte parti si al caror
obiect si cauza au intre dansele o stransa legatura [...] poate fi facuta de
judecator chiar daca partile nu au cerut-o".
Avand cuvantul, partea prezenta, prin avocat, solicita admiterea exceptiei,
aratand ca dispozitiile art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002,
republicata, cu modificarile ulterioare, prin instituirea obligativitatii
depunerii unei cautiuni numai de catre persoanele juridice, sub sanctiunea neinregistrarii
la instantele judecatoresti a contestatiei la executare, contravin prevederilor
constitutionale ale art. 16, 21 si 24.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, aratand ca textul legal criticat a mai format anterior
obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea statuand ca acest text este
constitutional.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierile din 5 iunie 2003, 20 iunie 2003, 26 mai 2003, 24 aprilie
2003 si 23 mai 2003, pronuntate in dosarele nr. 2.675/C/2003, nr. 3.336/2003,
nr. 2.442/2003, nr. 1.975/C/2003, nr. 4.864/2003 si nr. 2.982/2003, Judecatoria
Galati, Tribunalul Maramures - Sectia Comerciala, Judecatoria Brasov si Judecatoria
Pitesti au sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind
colectarea creantelor bugetare, republicata, cu modificarile ulterioare,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "SHORT PROD COM" - S.R.L.
din Braila, C.N.M.P.N. "REMIN" - S.A. - Sucursala Miniera Baia Mare,
Societatea Comerciala "DEMOPAN" - S.A. din Galati, Societatea
Comerciala "Predeal" - S.A. si Asociatia Tinerilor Progresisti Arges.
In motivarea exceptiei se arata ca obligatia de plata a cautiunii impusa de
textul criticat numai persoanelor juridice, iar nu si persoanelor fizice
incalca art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat calitatea de debitor
bugetar o poate avea atat persoana juridica, cat si persoana fizica.
In opinia autorilor exceptiei este incalcat si accesul liber la justitie,
deoarece dreptul persoanei de a sesiza instanta nu se poate realiza decat
conditionat de plata unei sume de bani.
Judecatoria Galati si Judecatoria Brasov considera ca stabilirea unei
obligatii la plata cautiunii numai in sarcina persoanelor juridice, cu
excluderea persoanelor fizice, creeaza un tratament juridic diferentiat
nejustificat, incalcandu-se astfel principiul egalitatii in drepturi prevazut
de art. 16 din Constitutie. Se arata ca dispozitia legala criticata aduce
atingere exercitarii accesului liber la justitie, intrucat prevede
obligativitatea dovezii platii cautiunii pentru inregistrarea contestatiei la
executare.
Tribunalul Maramures si Judecatoria Pitesti apreciaza exceptia ca fiind
neintemeiata. Se arata ca lipsa unei asemenea prevederi legale ar duce la
exercitarea cu rea-credinta a contestatiei la executare sau la intarzieri in
derularea procedurii silite.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca textul de lege criticat nu
aduce atingere principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor, textul avand
in vedere ca obligativitatea depunerii cautiunii sa se faca numai de catre
persoanele juridice, atat in considerarea numarului sporit de cauze
executionale, precum si din motive de natura economica. Aceste aspecte, arata
Guvernul, intra in sfera asigurarii disciplinei judiciare, care nu aduc
atingere unor drepturi constitutionale.
In ceea ce priveste accesul liber la justitie, se arata ca nu este vorba
despre o incalcare a acestui principiu constitutional, intrucat s-a avut in
vedere tendinta spre abuzul de drept care se manifesta in procedurile de
executare silita, fapt ce duce la tergiversarea si la intarzierea realizarii
drepturilor stabilite in baza unor titluri, in dauna intereselor creditorilor.
Se mai arata ca procedura colectarii creantelor bugetare reprezinta o procedura
speciala instituita in realizarea interesului general, fiind vorba despre
recuperarea banilor publici.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctul de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
intocmite de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (1),
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor
bugetare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din
14 august 2003, cu modificarile ulterioare, care au urmatorul continut:
- Art. 127: "(1) Contestatia la executare se face cu conditia
depunerii numai de catre persoanele juridice a unei cautiuni egale cu 20% din
cuantumul sumei datorate, la unitatea teritoriala a trezoreriei statului.
(2) Dovada privind plata cautiunii prevazute la alin. (1) va insoti in mod
obligatoriu contestatia debitorului, fara de care aceasta nu va putea fi
inregistrata.
(3) Verificarea cuantumului cautiunii se va efectua de judecatorul de
serviciu la data inregistrarii cererii."
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 16 si 21 din Constitutie.
Asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 127 din Ordonanta Guvernului
nr. 61/2002 Curtea s-a pronuntat prin mai multe decizii ca, de exemplu, Decizia
nr. 229 din 3 iunie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 454 din 26 iunie 2003, si Decizia nr. 313 din 10 iulie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 571 din 8 august 2003.
In considerentele acestor decizii Curtea a retinut ca prevederile art. 16
din Constitutie, care consacra "Egalitatea in drepturi", se refera la
cetateni, instituind egalitatea acestora in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari. In jurisprudenta constanta a
Curtii Constitutionale, de exemplu, prin Decizia nr. 102 din 31 octombrie 1995,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 287 din 11 decembrie
1995, s-a statuat ca textul constitutional al art. 16 alin. (1) ar fi
aplicabil, in cazul persoanelor colective fata de care s-a promovat un
tratament juridic diferentiat, numai daca prin aceasta regimul juridic diferit
s-ar rasfrange asupra cetatenilor, implicand inegalitatea lor in fata legii si a
autoritatilor publice. Asa fiind, dispozitiile art. 16 din Constitutie nu sunt
incidente in cauza.
In ceea ce priveste critica potrivit careia dispozitiile de lege ce fac
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate ingradesc accesul liber la
justitie, prin aceleasi decizii Curtea a statuat ca depunerea cautiunii
stabilite prin art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 are rolul de a
frana actiunile dilatorii ale persoanelor juridice in cadrul procedurii de
executare silita, fara ca prin aceasta sa fie incalcate prevederile art. 21 din
Constitutie. Cu privire la constitutionalitatea instituirii unei cautiuni, ca o
conditie a sesizarii instantelor judecatoresti, Curtea Constitutionala s-a mai
pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 236 din 5 iulie 2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 739 din 20 noiembrie 2001,
respingandu-se sustinerile privind incalcarea dreptului de acces la justitie.
Prin aceasta decizie s-a statuat ca accesul liber la justitie semnifica faptul
ca orice persoana poate sesiza instantele judecatoresti in cazul in care
considera ca drepturile, libertatile sau interesele sale legitime au fost
incalcate, iar nu faptul ca acest acces nu poate fi supus nici unei
conditionari, precum si ca aceasta modalitate de reglementare, care reprezinta
o optiune a legiuitorului, este in conformitate cu dispozitiile constitutionale
privind competenta si procedura in fata instantelor judecatoresti si
exercitarea cu buna-credinta a drepturilor subiective.
Atat considerentele, cat si solutiile din aceste decizii isi pastreaza
valabilitatea si in cauza de fata, neintervenind elemente noi de natura sa
determine o reconsiderare a jurisprudentei Curtii.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 din
Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare,
republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "SHORT PROD COM" - S.R.L. din Braila, C.N.M.P.N.
"REMIN" - S.A. - Sucursala Miniera Baia Mare, Societatea Comerciala
"DEMOPAN" - S.A. din Galati, Societatea Comerciala
"Predeal" - S.A. si Asociatia Tinerilor Progresisti Arges in dosarele
nr. 2.675/C/2003, 2.442/2003 si 1.975/C/2003 ale Judecatoriei Galati, nr.
3.336/2003 al Tribunalului Maramures - Sectia Comerciala, nr. 4.864/2003 al
Judecatoriei Brasov si nr. 2.982/2003 al Judecatoriei Pitesti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu