DECIZIE Nr. 44 din 27 ianuarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 alin.
(2) si ale art. 94 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 163 din 23 februarie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 88 alin. (2) si ale art. 94 alin. (1) lit. c) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice,
exceptie ridicata de Vasile Ralea in Dosarul nr. 5.306/2004 al Judecatoriei
Ramnicu Valcea.
La apelul nominal este prezent autorul exceptiei, personal, lipsind partea
Inspectoratul de Politie Judetean Valcea, fata de care procedura de citare a
fost legal indeplinita.
Avand cuvantul pe fond, Vasile Ralea solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate asa cum a fost formulata, sustinand ca textele de lege
criticate incalca dreptul constitutional la libera circulatie.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul pe fond, pune concluzii
de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Se arata ca
nu exista nici o legatura intre dreptul la libera circulatie reglementat de
Legea fundamentala si dreptul de a conduce pe drumurile publice un autovehicul.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 august 2004, pronuntata in Dosarul nr. 5.306/2004,
Judecatoria Ramnicu Valcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 alin. (2) si ale art. 94 alin.
(1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulatia pe drumurile publice, ridicata de Vasile Ralea in dosarul mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca retinerea
permisului de conducere, respectiv suspendarea exercitarii dreptului de a
conduce un autovehicul, in cazul savarsirii unor contraventii pentru care, prin
regulament, se dispune ca masura administrativa retinerea pe loc a permisului
de conducere, incalca dreptul la libera circulatie reglementat de dispozitiile
constitutionale ale art. 25. Se arata totodata ca prevederile art. 94 lit. c)
sunt neconstitutionale, intrucat fac trimitere la regulamentul de aplicare a
ordonantei, fiind "inadmisibil ca un text stipulat printr-un regulament sa
infrunte si sa invinga un articol din Constitutie".
Judecatoria Ramnicu Valcea, exprimandu-si opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate invocate in cauza, apreciaza ca aceasta este
neintemeiata.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca circulatia pe drumurile publice trebuie sa se desfasoare
in conditiile stabilite de lege, pentru respectarea sigurantei tuturor
participantilor la trafic, iar stabilirea unor sanctiuni pentru nerespectarea
acestor norme nu poate fi, in nici un caz, interpretata ca o incalcare a
dreptului la libera circulatie, in sensul in care este reglementat acest drept
de dispozitiile art. 25 din Constitutie.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat "dreptul de a conduce pe drumurile publice un
autovehicul, conferit de permisul de conducere auto, precum si conditiile de
suspendare a exercitarii acestui drept [...] nu au nici o legatura cu dreptul
la libera circulatie".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
autorului exceptiei si concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
88 alin. (2) si ale art. 94 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 958 din 28 decembrie 2002, avand
urmatorul continut:
- Art. 88 alin. (2): "Retinerea permisului de conducere ori a
certificatului de inmatriculare sau inregistrare se face de catre politie, o
data cu constatarea faptei pentru care se dispune una dintre sanctiunile
contraventionale complementare prevazute la alin. (1), eliberandu-se
titularului o dovada inlocuitoare, cu sau fara drept de circulatie.";
- Art. 94 alin. (1) lit. c): "(1) Suspendarea exercitarii dreptului de
a conduce autovehicule se dispune: [...]
c) pentru o perioada de 90 de zile, daca fapta conducatorului auto a fost
urmarita ca infractiune prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta, iar
instanta de judecata sau procurorul a dispus inlocuirea raspunderii penale cu
una dintre sanctiunile contraventionale complementare prevazute la art. 91 din
Codul penal sau daca fapta conducatorului auto constituie una dintre
contraventiile pentru care, prin regulament, se dispune ca masura
administrativa retinerea pe loc a permisului de conducere."
Autorul exceptiei considera ca aceste prevederi legale sunt contrare art.
25 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "Dreptul la libera
circulatie, in tara si in strainatate, este garantat. Legea stabileste
conditiile exercitarii acestui drept."
Examinand criticile de neconstitutionalitate formulate, Curtea constata ca
acestea nu pot fi retinute, intrucat dispozitiile art. 25 din Legea
fundamentala, care privesc dreptul la libera circulatie, nu au legatura cu
textele de lege criticate. Astfel, dreptul la libera circulatie vizeaza
libertatea de miscare a cetateanului, textul constitutional reglementand ambele
aspecte care formeaza acest drept fundamental, si anume: libera circulatie pe
teritoriul Romaniei si libera circulatie in afara teritoriului tarii. Dreptul
la libera circulatie, astfel cum este reglementat de Constitutia Romaniei, prin
receptarea sa din Pactul international privitor la drepturile civile si
politice, nu include si dreptul de a conduce autovehicule, respectiv de a
detine un permis de conducere auto in acest scop, prevederile constitutionale
nefacand referire si la mijloacele de transport prin care se realizeaza libera
circulatie.
Ca urmare, fiecare cetatean poate folosi mijloacele de transport pe care le
considera potrivite (rutiere, feroviare, aeriene, fluviale, navale, mijloace de
transport in comun sau personale), cu respectarea regulilor impuse prin actele
normative care reglementeaza utilizarea acestora. Stabilirea unor astfel de
reguli in ceea ce priveste circulatia pe drumurile publice, inclusiv in ceea ce
priveste retinerea permisului de conducere, respectiv suspendarea exercitarii
dreptului de a conduce autovehicule, are ca scop, potrivit art. 1 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, "asigurarea desfasurarii
fluente si in siguranta a circulatiei rutiere, apararea vietii si integritatii
corporale, a sanatatii persoanelor, proprietatii publice si private, protectia
mediului inconjurator, precum si a drepturilor si intereselor legitime ale
persoanelor in acest domeniu" si nu este de natura sa incalce, pentru
motivele aratate, dreptul fundamental reglementat de art. 25 din Constitutie.
De altfel, si "libera circulatie", prevazuta de textul
constitutional invocat in motivarea exceptiei, se desfasoara potrivit unor
reguli stabilite prin lege, reguli care au ca finalitate ocrotirea unor valori
economice si sociale, a drepturilor si libertatilor cetatenilor, precum si a
unei normale desfasurari a relatiilor interstatale.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 alin.
(2) si ale art. 94 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, exceptie ridicata de Vasile
Ralea in Dosarul nr. 5.306/2004 al Judecatoriei Ramnicu Valcea.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 ianuarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Marieta Safta