DECIZIE Nr.
427 din 26 martie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (1) ?i (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 270 din 24 aprilie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Doina Suliman -
maqistrat-asistent-sef
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 alin. (1) şi (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de plată, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Centrul Medical Mipet" - S.R.L. din
Bucureşti în Dosarul nr. 7.622/280/2008 al Judecătoriei Piteşti - Secţia
civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura
de citare este legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 28 noiembrie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 7.622/280/2008, Judecătoria Piteşti -
Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de plată.
Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială
„Centrul Medical Mipet" - S.R.L. din Bucureşti într-o cauză comercială
având ca obiect o acţiune în anulare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate
încalcă prevederile
constituţionale ale art. 21 alin. (3), ale art. 24, art. 126 şi art. 129, precum
şi prevederile art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale, deoarece „cererea în anulare se
soluţionează întotdeauna de către aceeaşi instanţă care a soluţionat cererea de
emitere a ordonanţei de plată", iar părţile sunt lipsite de „posibilitatea
de a formula o cale de atac împotriva hotărârii prin care a fost respinsă
cererea de anulare".
Instanţa de judecată apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 8 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr.
5/2001 privind procedura somaţiei de plată, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 422
din 30 iulie 2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
295/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
Textul de lege criticat are următorul conţinut: „(1) Impotriva ordonanţei prevăzute
la art. 6 alin. (2) debitorul poate formula cererea în anulare, în termen de 10
zile de la data înmânării sau comunicării
acesteia.
(2) Cererea în anulare se soluţionează de către
instanţa competentă pentru judecarea fondului cauzei în primă instanţă."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul la un proces echitabil, art. 24
privind dreptul la apărare, art. 126 referitoare la instanţele judecătoreşti şi
art. 129 privind folosirea căilor de atac, precum şi a prevederilor art. 6
paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale care consacră dreptul la un proces echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 reglementează o procedură specială,
simplificată şi accelerată pentru recuperarea creanţelor al căror caracter
cert, lichid şi exigibil rezultă din înscrisuri însuşite de părţi. Pe calea
acestei proceduri speciale se soluţionează neînţelegerile dintre creditor şi
debitor legate de executarea de către debitor a obligaţiei de plată, fără
cercetarea fondului raporturilor juridice dintre părţi.
Conform prevederilor art. 126 alin. (2) din
Constituţie, „Competenţa instanţelor judecătoreşti şi procedura de judecată sunt prevăzute numai prin lege".
In raport cu obiectul şi
natura diferitelor litigii, a drepturilor, libertăţilor şi intereselor legitime
ce urmează a fi apărate prin acţiuni în justiţie, legiuitorul poate elabora
norme diferite privind procedura de sesizare a instanţelor judecătoreşti şi de
judecată, ca şi căile de atac ce pot fi exercitate, cu condiţia să nu
îngrădească exerciţiul dreptului de acces liber la justiţie pentru apărarea şi
promovarea intereselor legitime.
Dispoziţiile art. 8 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 5/2001 nu aduc atingere sub niciun aspect prevederilor
constituţionale şi convenţionale invocate.
De altfel, asupra constituţionalităţii acestor
dispoziţii de lege, Curtea s-a pronunţat prin mai multe decizii, precum Decizia
nr. 348 din 18 septembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 847 din 27
noiembrie 2003, şi Decizia nr. 213 din 28 februarie 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 26 martie 2008, respingând, pentru considerentele acolo
reţinute, ca neîntemeiate, excepţiile de neconstituţionalitate invocate.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea acestei jurisprudenţe, considerentele şi soluţia
pronunţată de Curte prin deciziile menţionate sunt valabile si în prezenta
cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 8 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001
privind procedura somaţiei de plată, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Centrul Medical Mipet" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr.
7.622/280/2008 al Judecătoriei Piteşti - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 26 martie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman