Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 427 din 10 aprilie 2008

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Legea nr. 262/2007 pentru modificarea si completarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 350 din 7 mai 2008



Ioan Vida                                       - preşedinte

Nicolae Cochinescu                      -judecător

Acsinte Gaspar                             -judecător

Ion Predescu                                 -judecător

Puskas Valentin Zoltan                 -judecător

Tudorel Toader                              -judecător

Ion Tiucă                                       - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi    - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Legea nr. 262/2007 pentru modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Roşia Montană Gold Corporation" - S.A. din comuna Roşia Montană în Dosarul nr. 1.303/57/2007 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi de Societatea Comercială „Unimet - Cug" - S.A. din Cluj-Napoca în Dosarul nr. 1.430/33/2007 al Curţii de Apel Cluj - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal, cauze înregistrate la Curtea Constituţională sub nr. 1.796D/2007 si, respectiv, nr. 1.803D/2007.

Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 25 martie 2008, când aceste cauze au fost conexate, astfel cum rezultă din încheierea de la acea dată, iar Curtea, în urma deliberărilor, a dispus amânarea pronunţării pentru data de 10 aprilie 2008.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine următoarele:

Prin încheierile din 5 decembrie 2007 si 7 noiembrie 2007, pronunţate în dosarele nr. 1.303/57/2007 şi nr. 1.430/33/2007, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi Curtea de Apel Cluj - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal au sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Legea nr. 262/2007 pentru modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.

Excepţiile au fost ridicate de Societatea Comercială „Roşia Montană Gold Corporation" - S.A. din comuna Roşia Montană şi, respectiv, Societatea Comercială „Unimet - Cug" - S.A. din Cluj-Napoca în cauze de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea unei cereri de revizuire având ca obiect anularea unui act administrativ, respectiv soluţionarea unei excepţii de nelegalitate a unui act administrativ.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, în Dosarul nr. 1.796D/2007 al Curţii Constituţionale, autorul excepţiei susţine că art. III din Legea nr. 262/2007 încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind principiul egalităţii, art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul la un proces echitabil şi ale art. 124 alin. (2), potrivit cărora justiţia este unică, imparţială şi egală pentru toţi. Astfel, dispoziţiile legale criticate impun instanţei de judecată adoptarea unei soluţii stabilite de către legiuitor, magistratul fiind obligat la revizuirea hotărârii pronunţate sub imperiul vechilor prevederi ale Legii nr. 554/2004, fără a mai pune în discuţia părţilor admisibilitatea cererii de revizuire, ca şi cale extraordinară de atac. Astfel, reclamantul se găseşte într-o poziţie mai favorabilă faţă de partea adversă. Or, principiul egalităţii, precum şi principiile esenţiale ale procesului civil, printre care accesul liber la justiţie, dreptul părţilor la un proces echitabil şi dreptul la apărare, impun ca în cadrul procesului toate părţile să aibă dreptul de a formula cereri, de a propune şi administra probe şi de a pune concluzii cu privire la toate problemele de fapt şi de drept, hotărârea judecătorească fiind pronunţată în condiţii depline de egalitate şi imparţialitate.

In Dosarul nr. 1.803D/2007 al Curţii Constituţionale autorul excepţiei susţine că textul de lege criticat contravine în mod flagrant prevederilor art. 1 alin. (4), coroborat cu art. 124 din Constituţie, în sensul că este încălcat principiul separaţiei puterilor în stat, precum şi celor ale art. 15 alin. (2) din aceasta, referitoare la principiul neretroactivităţii legii.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul, exprimându-şi punctul de vedere în Dosarul nr. 1.803D/2007, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, în lipsa unei motivări a autorului, fără de care este imposibil a se bănui aspectele vizate prin ridicarea excepţiei. In aceste condiţii, menţionează, pe de o parte, că este „dificil a se presupune" raţionamentul care a justificat invocarea în cauză a principiului separaţiei puterilor în stat, iar, pe de altă parte, în ceea ce priveşte principiul neretroactivităţii legii, pretins a fi încălcat, arată că textul de lege criticat conţine norme de procedură, care sunt de imediată aplicare, astfel că nu se poate reţine încălcarea acestui principiu. Totodată, arată că o hotărâre judecătorească devenită irevocabilă fără soluţionarea pe fond a excepţiei de nelegalitate, prin respingerea ei ca inadmisibilă, nu are autoritate de lucru judecat, pentru a se putea susţine că textul de lege are caracter retroactiv.

Avocatul Poporului consideră că prevederile art. III din Legea nr. 262/2007 sunt neconstitutionale. Acestea contravin art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 21 alin. (3) şi art. 124 alin. (2) din Constituţie, deoarece permit formularea de cereri de revizuire în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a acestei legi împotriva tuturor hotărârilor judecătoreşti pronunţate în baza Legii nr. 554/2004, rămase definitive şi irevocabile fără soluţionarea pe fond a excepţiei de nelegalitate. Se permite astfel revenirea asupra unor soluţii definitive şi irevocabile şi, implicit, înlăturarea caracterului obligatoriu pe care îl capătă o hotărâre irevocabilă, ceea ce creează o inegalitate între justiţiabili, încalcă principiul securităţii raporturilor juridice şi atinge însăşi substanţa dreptului la un tribunal.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. III din Legea nr. 262/2007 pentru modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007. Textul de lege criticat are următoarea redactare: „III. Hotărârile judecătoreşti pronunţate în baza Legii nr. 554/2004, rămase definitive şi irevocabile fără soluţionarea pe fond a excepţiei de nelegalitate, care a fost respinsă ca inadmisibilă, pot forma obiectul unei cereri de revizuire, care se poate introduce în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi."

Autorii excepţiei consideră că textul legal menţionat contravine prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (4), art. 15 alin. (2) privind principiul neretroactivităţii legii, art. 16 alin. (1) care consacră principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, art. 21 alin. (3) cu privire la dreptul la un proces echitabil şi ale art. 124 alin. (2), potrivit cărora „Justiţia este unică, imparţială şi egală pentru toţi".

Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că aceasta este neîntemeiată, pentru următoarele considerente:

Prevederile art. III din Legea nr. 262/2007 pentru modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 instituie un nou caz de revizuire, potrivit căruia partea interesată poate formula o astfel de cerere împotriva acelor hotărâri judecătoreşti pronunţate în baza Legii nr. 554/2004 rămase definitive şi irevocabile, fără soluţionarea însă, pe fond, a excepţiei de nelegalitate, care a fost respinsă ca inadmisibilă. O astfel de cerere se poate înainta instanţei de judecată competente în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a Legii nr. 262/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007.

Normele legale criticate au, prin urmare, caracter procedural, iar, potrivit art. 126 alin. (2) din Constituţie, „Competenţa instanţelor judecătoreşti şi procedura de judecată sunt prevăzute numai prin lege". Aşadar, legiuitorul are competenţa exclusivă de a reglementa în aceste domenii, cu respectarea, evident, a principiilor fundamentale.

Curtea Constituţională constată că nu poate reţine critica de neconstituţionalitate potrivit căreia textul de lege examinat contravine principiului egalităţii şi, îndeosebi, dreptului la un proces echitabil, prin aceea că favorizează revizuientul, admisibilitatea cererii de revizuire nefiind pusă în discuţia părţilor din litigiu deoarece instanţa este obligată să o analizeze pe fond, prin însuşi efectul legii.

Or, o asemenea concluzie nu este cuprinsă şi nici nu poate fi desprinsă din conţinutul juridic al normelor criticate. Sigur că dispoziţiile art. III din Legea nr. 262/2007 instituie un nou caz de revizuire, în considerarea actului normativ vizat care are un caracter special, respectiv Legea contenciosului administrativ, însă, potrivit art. 28 din acest act normativ, dispoziţiile aici cuprinse se completează cu prevederile Codului de procedură civilă, în măsura în care nu sunt incompatibile cu specificul raporturilor de putere dintre autorităţile publice, pe de o parte, şi persoanele vătămate în drepturile sau interesele lor legitime, pe de altă parte. Compatibilitatea aplicării normelor de procedură civilă se stabileşte de instanţă, cu prilejul soluţionării cauzei.

Prin urmare, instanţa de judecată, şi nu legea, este cea care va analiza în concret cererea de revizuire şi va hotărâri asupra admisibilităţii ei, pentru a trece apoi la examinarea pe fond şi încuviinţarea ei sau nu, după caz. Cauzele de admisibilitate decurg din însăşi specificul acestui nou caz de revizuire, unele dintre ele fiind, de exemplu, verificarea existenţei unei hotărâri de respingere ca inadmisibilă a excepţiei de nelegalitate sau depunerea cererii de revizuire în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a Legii nr. 262/2007.

Având în vedere aceste considerente, Curtea constată că nu se poate reţine nici pretinsa contrarietate a dispoziţiilor de lege criticate faţă de prevederile art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi ale art. 124 alin. (2) din Constituţie, potrivit cărora „Justiţia este unică, imparţială şi egală pentru toţi".

Cât priveşte invocarea principiului neretroactivităţii legii, Curtea constată că dispoziţiile de lege criticate conţin norme de procedură care sunt, totodată, de imediată aplicare. Mai mult, aplicarea acestora se limitează pe o perioadă de 3 luni de la intrarea în vigoare a Legii nr. 262/2007, iar în cazul examinării unei excepţii de nelegalitate care vizează un act administrativ unilateral emis anterior intrării în vigoare a Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cauzele de nelegalitate vor fi analizate prin raportare la dispoziţiile legale în vigoare la momentul emiterii actului administrativ, astfel cum dispun art. 4 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 si art. II alin. (2) din Legea nr. 262/2007.

In plus, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat asupra constituţionalităţii textelor de lege aici examinate, respingând, prin Decizia nr. 426 din 10 aprilie 2008, nepublicată încă, excepţia de neconstituţionalitate referitoare la dispoziţiile art. 4 alin. (1) şi (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale art. II alin. (2) şi art. III din Legea nr. 262/2007 pentru modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Legea nr. 262/2007 pentru modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Roşia Montană Gold Corporation" - S.A. din comuna Roşia Montană în Dosarul nr. 1.303/57/2007 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi de Societatea Comercială „Unimet - Cug" - S.A. din Cluj-Napoca în Dosarul nr. 1.430/33/2007 al Curţii de Apel Cluj - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 aprilie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 427/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 427 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 427/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu