DECIZIE Nr.
375 din 25 martie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 din Legea nr. 31/1990 privind
societatile comerciale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 411 din 2 iunie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae
Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 10 din Legea nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, excepţie ridicată de Societatea Comercială „GLG
Mioriţa" - S.R.L. din Satu Mare în Dosarul nr. 7.052/83/2006 al Curţii de
Apel Oradea - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 26 iunie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 7.052/83/C/2006, Curtea de Apel Oradea - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 10 din Legea nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „GLG Mioriţa" - S.R.L. din Satu Mare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textul de lege criticat
contravine principiului constituţional al neretroactivităţii legii, întrucât
legea nu poate fi aplicată retroactiv unor societăţii care s-au constituit şi
sunt guvernate într-un regim special. De asemenea, susţine că textul de lege
criticat contravine şi art. 135 alin. (2) lit. a) din Legea fundamentală,
deoarece prin acest text de lege, activitatea societăţii va fi blocată şi
societatea va fi dizolvată.
Curtea de Apel Oradea - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal consideră că
textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia este inadmisibilă, întrucât autorul acesteia nu a precizat niciun
motiv de ordin juridic care să justifice critica de neconstituţionalitate,
încălcându-se, astfel, prevederile art. 10 din Legea nr. 47/1992. In subsidiar,
arată că excepţia este neîntemeiată, textul de lege criticat fiind în acord cu
art. 6 din Directiva Consiliului Europei nr. 77/91/CEE/1996 privind armonizarea garanţiilor în
materia constituirii societăţilor comerciale şi a modificărilor capitalului
social care trebuie asigurate în statele membre de către societăţile comerciale
pe acţiuni şi în comandită pe acţiuni, în vederea protejării acţionarilor şi
terţilor.
Avocatul Poporului consideră că prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate,
raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie prevederile art. 10
din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare, având următoarea redactare: „Art. 10. - (1) Capitalul social al
societăţii pe acţiuni sau al societăţii în comandită pe acţiuni nu poate fi mai
mic de 90.000 lei. Guvernul va putea modifica, cel mult o dată la 2 ani,
valoarea minimă a capitalului social, ţinând seama de rata de schimb, astfel
încât acest cuantum să reprezinte echivalentul
în lei al sumei de 25.000 euro.
(2) Cu excepţia cazului în care societatea este
transformată într-o societate de altă formă, capitalul social al societăţilor
prevăzute la alin. (1) nu poate fi redus sub minimul legal decât dacă valoarea
sa este adusă la un nivel cel puţin egal cu minimul legal prin adoptarea unei
hotărâri de majorare de capital în acelaşi timp cu hotărârea de reducere a
capitalului. In cazul încălcării acestor dispoziţii, orice persoană interesată
se poate adresa instanţei pentru a cere dizolvarea societăţii. Societatea nu va
fi dizolvată dacă, până la rămânerea irevocabilă a hotărârii judecătoreşti de
dizolvare, capitalul social este adus la valoarea minimului legal prevăzut de
prezenta lege.
(3) Numărul
acţionarilor în societatea pe acţiuni nu poate fi mai mic de 2. In cazul în
care societatea are mai puţin de 2 acţionari pe o perioadă mai lungă de 9 luni,
orice persoană interesată poate solicita instanţei dizolvarea societăţii.
Societatea nu va fi dizolvată dacă, până la rămânerea irevocabilă a hotărârii
judecătoreşti de dizolvare, numărul minim de acţionari prevăzut de prezenta
lege este reconstituit."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine că,
prin prevederile de lege criticate, sunt încălcate dispoziţiile constituţionale
ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii şi art. 135 alin. (2)
lit. a) referitor la obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului,
protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea
tuturor factorilor de producţie.
Excepţia a fost ridicată într-un litigiu în care Societatea
de investiţii financiare Banat-Crişana S.A. a solicitat dizolvarea societăţii
care a invocat excepţia de neconstituţionalitate pentru neîndeplinirea
obligaţiei de a-şi majora capitalul la valoarea prevăzută de art. 10 din Legea
nr. 31/1990.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine următoarele:
Textul de lege criticat face parte din titlul II, cap.
I, intitulat „Actul constitutiv al societăţii"
din Legea nr. 31/1990, şi reglementează valoarea
minimă a capitalului social al societăţii pe acţiuni şi al societăţii în
comandită pe acţiuni, precum şi numărul minim al acţionarilor în societăţile pe
acţiuni.
Principala critică de neconstituţionalitate vizează
încălcarea art. 135 alin. (2) lit. a), pe motiv că datorită imposibilităţii
majorării capitalului, potrivit acestui text, societăţile comerciale sunt în
pericol de a fi blocate în activitate şi apoi dizolvate.
Analizând această critică, Curtea constată că
prevederile de lege criticate reprezintă tocmai expresia acestui text
constituţional, potrivit căruia statul are obligaţia de a asigura libertatea
comerţului, protecţia concurenţei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de producţie. Or, aceste obligaţii ale
statului nu pot fi realizate decât prin impunerea unui climat de disciplină
economică la care agenţii economici trebuie să se conformeze. In consecinţă,
legiuitorul are competenţa de a stabili sancţiunile corespunzătoare pentru
nerespectarea regulilor stabilite.
Pe de altă parte, Curtea constată că valoarea minimă a
capitalului social pentru societăţile pe acţiuni sau în comandită pe acţiuni a
fost stabilită în vederea conformării legislaţiei româneşti cu art. 6 din
Directiva Consiliului nr. 77/91/CEE din 13 decembrie 1976 de coordonare, în vederea
echivalării, a garanţiilor impuse societăţilor comerciale în statele membre, în
înţelesul art. 58 al doilea paragraf din tratat, pentru protejarea intereselor
asociaţilor sau terţilor, în ceea ce priveşte constituirea societăţilor
comerciale pe acţiuni şi menţinerea şi modificarea capitalului acestora.
In ceea ce priveşte susţinerea potrivit căreia textul
de lege criticat ar contraveni principiului constituţional al
neretroactivităţii legii, Curtea constată că textul de lege criticat nu
cuprinde dispoziţii cu caracter retroactiv, acesta urmând a fi aplicat de la
data intrării în vigoare a legii.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 10 din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „GLG Mioriţa" - S.R.L. din Satu
Mare în Dosarul nr. 7.052/83/2006 al Curţii de Apel Oradea - Secţia comercială,
de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 martie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu