DECIZIE Nr. 331 din 3 decembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin.
(1), art. 9 - 11, art. 27 alin. (1), art. 49, 51 si 52 din Legea nr. 26/1990
privind registrul comertului, republicata, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 956 din 27 decembrie 2002
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 4 alin. (1), art. 9 - 11, art. 27 alin. (1), art. 49, 51 si
52 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea de Valori Mobiliare "Ascon
Broker" - S.A. din Galati in Dosarul nr. 287/2002 al Curtii de Apel Galati
- Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde Banca Comerciala Romana - Sucursala judeteana
Galati, reprezentata prin consilier juridic Elena-Otilia Pascu, constatandu-se
lipsa autorului exceptiei, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Reprezentantul partii prezente solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, intrucat se apreciaza ca textele de lege criticate nu
sunt contrare prevederilor din Constitutie invocate ca fiind incalcate.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei. Astfel,
in ceea ce priveste neconstitutionalitatea art. 9 - 11, art. 49, 51 si 52 din
Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile ulterioare, se arata ca
exceptia a devenit inadmisibila, deoarece prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 129/2002 aceste texte au fost abrogate sau modificate, iar in
legatura cu neconstitutionalitatea art. 27 alin. (1) din lege, autorul
exceptiei nu mentioneaza nici o prevedere din Constitutie careia acesta ii
contravine.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 aprilie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 287/2002,
Curtea de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 4 alin. (1), art. 9 - 11, art. 27, 49, 51 si 52 din Legea nr.
26/1990 privind registrul comertului, republicata, cu modificarile ulterioare,
exceptie ridicata de Societatea de Valori Mobiliare "Ascon Broker" -
S.A. din Galati intr-o cauza avand ca obiect constatarea nulitatii inscrierii
de mentiuni efectuate de Registrul comertului din Galati.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca,
intrucat registrul comertului este, potrivit art. 4 alin. (1) din Legea nr.
26/1990, o institutie publica, depunerea taxelor percepute pentru operatiunile
efectuate, conform art. 11 din lege, la camerele locale de comert si industrie
"reprezinta in fapt deturnarea surselor bugetare colectate pentru servicii
de interes public catre un organism autonom de interes privat, fara a fi supuse
controlului din partea Curtii de Conturi sau a Ministerului Finantelor, asa cum
se procedeaza in cazul celorlalte institutii de interes public". In
consecinta, se apreciaza ca organizarea si functionarea acestei institutii publice
trebuie sa respecte prevederile constitutionale ale art. 115, 116, 119 si 122
"referitoare la subordonarea organelor de specialitate fata de Guvern,
ministere sau autoritati administrative". In ceea ce priveste
neconstitutionalitatea prevederilor art. 9 alin. (1) si (2) si ale art. 27
alin. (1) din lege, se arata ca, potrivit statutului lor, stabilit prin
Decretul-lege nr. 139/1990, "camerele de comert nu sunt echidistante fata
de toti comerciantii, indiferent daca sunt sau nu membri ai acestora", astfel
ca nu pot asigura "un climat de concurenta legala si de protectie a
proprietatii private, asa cum prevede art. 41 alin. (2) din Constitutie".
Curtea de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In
acest sens, se arata ca registrul comertului nu face parte din categoria
institutiilor publice din cadrul administratiei publice, astfel ca in mod
eronat, in temeiul art. 4 alin. (1) din lege, autorul exceptiei ajunge la
concluzia ca acesta are un asemenea statut.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
inadmisibila, intrucat solutionarea cauzei deduse judecatii nu depinde de
prevederile art. 4 alin. (1), art. 9 - 11, art. 27, 49, 51 si 52 din Legea nr.
26/1990, republicata, cu modificarile ulterioare. Se arata ca, de altfel, nu
exista nici un conflict de interese intre registrul comertului, care reprezinta
prin atributiile si importanta activitatii desfasurate o institutie de interes
public si camerele de comert si industrie, organisme private cu caracter
profesional avand ca scop promovarea intereselor membrilor lor.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
4 alin. (1), art. 9 - 11, art. 27 alin. (1), art. 49, 51 si 52 din Legea nr.
26/1990 privind registrul comertului republicata, cu modificarile ulterioare,
prevederi care, in opinia autorului exceptiei, contravin art. 115, 116, 119 si
122 din Constitutie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata
urmatoarele:
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale prin Incheierea din 12 aprilie
2002 a Curtii de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios
administrativ, Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 49 din 4 februarie 1998, cu
modificari si completari, a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 129/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 746 din 11 octombrie 2002. Potrivit art. I pct. 2, 3, 4 si 9 din ordonanta
de urgenta, cuprinsul, art. 9, 10, 11 si 51 din Legea nr. 26/1990 se modifica,
iar in actuala redactare solutiile legislative ale acestor texte de lege sunt
diferite de cele anterioare modificarii. In conformitate cu prevederile art.
144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, aceasta se
pronunta asupra exceptiilor de neconstitutionalitate in limitele sesizarii, iar
in sensul celor statuate prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. III
din 31 octombrie 1995 privind judecarea constitutionalitatii unei dispozitii
legale modificate ulterior invocarii exceptiei, decizie publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, daca solutia
legislativa de principiu este diferita de cea anterioara modificarii,
"Curtea nu se mai poate pronunta asupra constitutionalitatii dispozitiei
legale in noua redactare, deoarece ar depasi limitele sesizarii". Asa
fiind, in cauza exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 - 11 si
51 din Legea nr. 26/1990, modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
129/2002, a devenit inadmisibila. De asemenea, Curtea constata ca prin art. I
pct. 8 din aceeasi ordonanta de urgenta art. 49 din Legea nr. 26/1990, republicata,
a fost abrogat si nu mai poate constitui obiect al controlului de
constitutionalitate, deoarece, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata, "Curtea Constitutionala decide asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea
cauzei", iar in conformitate cu dispozitiile alin. (6) al aceluiasi
articol "Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor
alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge printr-o incheiere motivata, fara a
mai sesiza Curtea Constitutionala". Avand in vedere insa ca abrogarea
textului criticat a intervenit dupa data sesizarii Curtii Constitutionale,
exceptia urmeaza a fi respinsa ca devenita inadmisibila. Pentru aceleasi
considerente si exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52 din
Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile ulterioare, urmeaza a fi
respinsa ca inadmisibila, intrucat la data sesizarii Curtii Constitutionale
aceste dispozitii erau abrogate expres prin art. I pct. 2 din Legea nr.
348/2001 pentru modificarea Legii nr. 26/1990, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 381 din 12 iulie 2001.
In legatura cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4
alin. (1), potrivit caruia "Registrul comertului este public", Curtea
retine ca acestea nu incalca, asa cum sustine autorul exceptiei, art. 115 si
116 din Constitutie, care dispun cu privire la structura si infiintarea
ministerelor si organelor de specialitate din subordinea Guvernului si a
ministerelor. Conform art. 2 din Legea nr. 26/1990, republicata, modificata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2002, registrul comertului se
tine de catre oficiul registrului comertului, organizat in fiecare judet si in
municipiul Bucuresti, iar registrul central al comertului se tine de catre
Oficiul National al Registrului Comertului, institutie publica cu personalitate
juridica, finantata integral din venituri proprii, organizata in subordinea
Ministerului Justitiei. Rezulta ca textul criticat este chiar in concordanta cu
dispozitiile constitutionale mentionate. Curtea mai retine ca art. 119 si 122
din Constitutie, referitoare la "Administratia publica locala",
invocate, de asemenea, ca fiind incalcate, nu sunt incidente in cauza.
In sfarsit, cu referire la neconstitutionalitatea art. 27 alin. (1) din
Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile ulterioare, potrivit caruia
"Camerele de comert si industrie au legitimare procesuala activa si pot
interveni in orice proces privind inregistrari in registrul comertului,
interesul fiind prezumat si constand in respectarea cerintelor generale ale
activitatii comerciale", autorul exceptiei nu invoca nici un text din
Constitutie caruia aceste prevederi ii contravin, iar Curtea, din oficiu, nu
poate efectua controlul de neconstitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 9 - 11, 49 si 51 din Legea nr. 26/1990 privind registrul
comertului, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de
Societatea de Valori Mobiliare "Ascon Broker" - S.A. din Galati in
Dosarul nr. 287/2002 al Curtii de Apel Galati - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 52 din aceeasi lege, exceptie ridicata de acelasi autor in
dosarul aceleiasi instante.
3. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 4 alin. (1) si ale art. 27 alin. (1) din aceeasi lege,
exceptie ridicata de acelasi autor in dosarul aceleiasi instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 decembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu