Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 328 din 27 noiembrie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 75 din 31 ianuarie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Laurentiu Cristescu   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Romfar Group" - S.R.L. Pitesti in Dosarul nr. 994/2000/F-C al Curtii de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal raspund Societatea Comerciala "Romfar Group" - S.R.L. Pitesti, prin avocat, si Directia Generala a Finantelor Publice si Controlului Financiar de Stat Arges, prin consilier juridic, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Societatii Comerciale "Romfar Group" - S.R.L., avand cuvantul, arata, referindu-se la faptul ca dispozitiile legale criticate au fost abrogate, ca exceptia poate fi solutionata deoarece abrogarea textului criticat nu sterge efectele produse in vremea cand era in vigoare. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 este un act normativ prin care s-a impus plata retroactiva a accizelor la carburanti. De asemenea, la data ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate, 12 aprilie 2000, ordonanta criticata era in vigoare. De aceea considera ca admisibilitatea oricarei cereri in justitie trebuie analizata in functie de cadrul legal existent la data formularii sale. Or, la data formularii exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 acestea erau in vigoare si erau, in opinia autorului, neconstitutionale, in intelesul art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata.
    Reprezentantul Directiei Generale a Finantelor Publice si Controlului Financiar de Stat Arges arata ca unitatea pe care o reprezinta solicita respingerea exceptiei pentru motivele depuse la dosar de Ministerul Finantelor Publice.
    Reprezentantul Ministerului Public arata ca, dupa data sesizarii Curtii Constitutionale, dispozitiile criticate au fost abrogate si, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, nu mai pot face obiectul controlului de constitutionalitate. Este o regula de procedura, iar regulile de procedura trebuie respectate intocmai. Considera ca solutia este respingerea exceptiei ca devenita inadmisibila.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 12 aprilie 2000, Curtea de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Romfar Group" - S.R.L. Pitesti in Dosarul nr. 994/2000/F-C al acelei instante.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia invoca incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii. Se sustine ca prin art. I pct. 1 din ordonanta de urgenta criticata "a fost modificat art. 14 din Ordonanta de urgenta nr. 82/1997 in ceea ce priveste metodologia de calcul, in sensul ca <<pentru carburantii auto se datoreaza bugetului de stat accize, stabilite in lei pe tona de produs finit>>". Or, in opinia autorului sesizarii, "Organele de control ale Garzii financiare au avut la baza o ordonanta neconstitutionala, atunci cand au stabilit ca societatea noastra ar datora bugetului de stat suma de 617.369.940 lei, reprezentand accize pentru carburantii comercializati din stocul existent la 2.03.1999".
    Curtea de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia este neintemeiata, "deoarece Ordonanta nu a prevazut o aplicare retroactiva" si deci nu se incalca art. 15 alin. (2) din Constitutie. Potrivit opiniei instantei "calcularea accizelor in sume fixe asupra produselor aflate in stoc si pentru care s-au platit accize potrivit legii fiscale anterioare nu inseamna retroactivitate, ci aplicarea imediata a legii fiscale noi". Conform opiniei instantei, intrucat "valoarea accizelor se recupereaza de la consumatori prin cuprinderea ei in pretul produselor, ordonanta modificatoare a accizelor nu a creat o situatie mai grea comerciantilor de combustibili auto care aveau platite accizele pentru cantitatile aflate in stoc, intrucat obligatia platii diferentei de accize a fost stabilita la momentul livrarii stocurilor inventariate [art. II alin. (3)]".
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila, intrucat ordonanta criticata nu mai era in vigoare la data sesizarii Curtii Constitutionale, fiind abrogata potrivit art. 57 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il constituie dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87 din 2 martie 1999. Ordonanta criticata are urmatorul cuprins:
    "Art. I. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata si modificata prin Legea nr. 196/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
    1. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
    <<Art. 14. - Pentru carburantii auto se datoreaza bugetului de stat accize, stabilite in lei pe tona de produs finit, prevazute in anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de urgenta.>>"
    La punctul 2 al art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 se prevad pozitiile 9, 10, 11 din anexa nr. 1 "Lista cuprinzand taxele speciale de consumatie (accize)", carora li s-au fixat valorile accizelor/tona, pentru: 9. Benzina premium, regular si normala; 10. Benzina fara plumb; 11. Motorina auto (combustibil pentru motoare Diesel).
    "Art. II. (1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta agentii economici importatori, precum si agentii economici care desfasoara activitate de comercializare a carburantilor auto vor proceda la inventarierea stocurilor de astfel de produse.
    (2) O copie de pe listele de inventariere, valorificate conform prevederilor legale in materie si certificate de conducerea agentilor economici in cauza, va fi depusa in termen de doua zile la organele fiscale teritoriale in a caror raza teritoriala acestia isi desfasoara activitatea.
    (3) Sumele reprezentand diferentele dintre valoarea accizelor, determinata pe baza sumelor fixe stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta, si valoarea accizelor achitate fie in vama, fie la achizitionarea de pe piata interna a carburantilor auto se fac venit la bugetul de stat, momentul datorarii acestora fiind data livrarii stocurilor inventariate.
    (4) Acestor sume cuvenite bugetului de stat li se aplica prevederile cap. IV <<Dispozitii comune si finale>> din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, cu modificarile ulterioare."
    Curtea constata ca, ulterior ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate, prin Ordonanta Guvernului nr. 27 din 30 ianuarie 2000 privind regimul produselor supuse accizelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, incepand cu data de 15 februarie 2000 au fost abrogate prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, aprobata si modificata prin Legea nr. 196/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998.
    In consecinta, avand in vedere dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, conform carora "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unor dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea cauzei", Curtea urmeaza sa faca aplicarea dispozitiilor alin. (6) al aceluiasi articol si sa respinga, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Sustinerea autorului exceptiei ca admisibilitatea acesteia trebuia analizata in functie de cadrul legal existent la data formularii sale nu poate fi primita, avand in vedere caracterul imperativ al dispozitiilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, precum si fata de dispozitiile art. 145 alin. (2) din Constitutie, care stabilesc ca deciziile Curtii Constitutionale "au putere numai pentru viitor".

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul prevederilor art. 144 lit. c) si ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, ale art. 13 alin. (1) lit. A.c), ale art. 23 si ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al impozitelor indirecte, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Romfar Group" - S.R.L. Pitesti in Dosarul nr. 994/2000/F-C al Curtii de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 27 noiembrie 2001.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 328/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 328 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 328/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu