DECIZIE Nr. 321 din 9 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 lit.
b) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 683 din 29 septembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 11 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind
transporturile rutiere, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Crownpak"
- S.R.L. din Sag in Dosarul nr. 1.880/CA/2003 al Curtii de Apel Timisoara -
Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde partea Autoritatea Rutiera Romana, prin
consilier juridic Carmen Sacasean, lipsind autorul exceptiei, fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Autoritatii Rutiere Romane arata ca exceptia ridicata este
neintemeiata si solicita respingerea acesteia, deoarece textele legale
criticate nu au legatura cu dreptul la libera circulatie pe care autorul
exceptiei il considera incalcat.
Reprezentantul Ministerului Public pune, de asemenea, concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand
ca dreptul la libera circulatie nu este incalcat prin dispozitiile art. 11 din
Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, iar celelalte
prevederi constitutionale invocate de autorul exceptiei privesc ocrotirea
dreptului de proprietate si regulile economiei de piata, care nu au incidenta
in speta.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 aprilie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.880/CA/2003, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 lit. b) din Ordonanta Guvernului
nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Crownpak" - S.R.L. din Sag intr-o cauza de contencios
administrativ, in contradictoriu cu Autoritatea Rutiera Romana.
In motivarea exceptiei, autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 11
lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997, care conditioneaza desfasurarea
transportului rutier in interes propriu de includerea in obiectul de activitate
al societatii comerciale a activitatii de transport rutier, impiedica folosirea
mijloacelor de transport aflate in proprietatea societatii comerciale, daca
aceasta nu are ca obiect de activitate si transportul, incalcand astfel
prevederile art. 25 alin. (1), referitoare la dreptul la libera circulatie, ale
art. 41 alin. (1) privind garantarea dreptului de proprietate, ale art. 134 si
135 din Constitutie.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ
considera ca ridicarea exceptiei este nejustificata, intrucat conditiile impuse
de art. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 nu ingradesc exercitiul
dreptului la libera circulatie, consacrat de art. 25 alin. (1) din Constitutie,
si nu sunt contrare nici prevederilor constitutionale ale art. 41 alin. (1) si
ale art. 134.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia ridicata nu este
intemeiata, avand in vedere ca art. 11 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
44/1997 nu conditioneaza desfasurarea unui transport in interes propriu de
calitatea de operator de transport, neingradind exercitiul dreptului la libera
circulatie, prevazut de art. 25 alin. (1) din Constitutie. Nici dreptul de
proprietate, garantat prin art. 41 alin. (1) din Legea fundamentala, nu este
atins, intrucat orice persoana fizica sau juridica se poate bucura de folosinta
mijloacelor de transport pe care le detine, cu conditia ca aceasta activitate
sa nu constituie transport public. De asemenea, nu sunt incalcate nici
prevederile art. 134 si 135 din Constitutie, deoarece ordonanta criticata se
refera exclusiv la activitatea operatorilor de transport.
Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata. Arata, in acest
sens, ca textul de lege criticat nu contravine dreptului la libera circulatie
al cetatenilor, "necuprinzand dispozitii care sa vizeze acest drept, ci se
refera la una din conditiile in care operatorii de transport realizeaza transportul
rutier in interes propriu". Dispozitiile art. 41 alin. (1), ale art. 134
alin. (1) si (2) si ale art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie nu sunt
incidente in cauza, iar sub aspectul criticii referitoare la inserarea
transportului in obiectul de activitate a societatii comerciale, considerata de
autorul exceptiei ca fiind o obligatie, exceptia apare ca inadmisibila,
intrucat o asemenea obligatie "nu este prevazuta, in mod expres, in
ordonanta".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
11 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 29 august
1997, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 73/1998, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 313 din 27 august 1998, prima
ordonanta aprobata cu modificari si completari, iar cea de-a doua respinsa prin
Legea nr. 105/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
299 din 30 iunie 2000.
Textul de lege criticat are urmatoarea redactare:
Art. 11 - "Transportul rutier in folos propriu este efectuat fara
incasarea unui tarif sau a echivalentului in natura ori in servicii al acestuia
si se realizeaza, in principal, in urmatoarele conditii: [...]
b) este o activitate accesorie sau auxiliara a celorlalte activitati ale
operatorului de transport;"
In sustinerea exceptiei ridicate, autorul acesteia a invocat incalcarea
urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 25 alin. (1): "Dreptul la libera circulatie, in tara si in
strainatate, este garantat. Legea stabileste conditiile exercitarii acestui
drept.";
- Art. 41 alin. (1): "Dreptul de proprietate, precum si creantele
asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite
de lege.";
- Art. 134: "(1) Economia Romaniei este economie de piata.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;
c) stimularea cercetarii stiintifice nationale;
d) exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu interesul national;
e) refacerea si ocrotirea mediului inconjurator, precum si mentinerea
echilibrului ecologic;
f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii.";
- Art. 135: "(1) Statul ocroteste proprietatea.
(2) Proprietatea este publica sau privata.
(3) Proprietatea publica apartine statului sau unitatilor
administrativ-teritoriale.
(4) Bogatiile de orice natura ale subsolului, caile de comunicatie, spatiul
aerian, apele cu potential energetic valorificabil si acelea ce pot fi folosite
in interes public, plajele, marea teritoriala, resursele naturale ale zonei
economice si ale platoului continental, precum si alte bunuri stabilite de
lege, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice.
(5) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii, ele
pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor publice sau pot
fi concesionate ori inchiriate.
(6) Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila."
Analizand textul de lege care constituie obiectul exceptiei de neconstitutionalitate,
cu raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea constata ca
dispozitiile legale criticate nu au nici o legatura cu dreptul la libera
circulatie. Art. 25 alin. (1) din Legea fundamentala garanteaza dreptul
persoanelor la libera circulatie, drept care se exercita in conditiile
stabilite de lege, fara nici o legatura cu activitatea de transport de marfuri,
bunuri sau persoane.
O eventuala restrangere a exercitiului dreptului de proprietate, in sensul
ca proprietarii unor mijloace de transport nu le pot folosi in mod liber, s-ar
putea retine numai daca textul de lege criticat ar avea intelesul pe care il
atribuie autorul exceptiei. Or, Ordonanta Guvernului nr. 44/1997, in forma sa
actuala, nu reglementeaza utilizarea in interes propriu sau personal a tuturor
mijloacelor de transport rutier, indiferent de detinatorii lor, ci numai
activitatile de transport rutier efectuate de operatorii de transport
autorizati si licentiati in acest scop.
In acest sens art. 8 din ordonanta prevede ca "operatorii de transport
rutier pot efectua transporturi rutiere publice si/sau in interes propriu in
conditiile prezentei ordonante". Art. 9 si 11 prevad conditiile in care se
efectueaza transportul rutier public, respectiv transportul rutier in interes
propriu. Ambele articole se refera exclusiv la operatorii de transport rutier,
fara a ingradi dreptul altor persoane de a utiliza pentru transport in folos
propriu sau personal mijloacele de transport pe care acestea le detin cu titlu
legal.
In consecinta, textul de lege criticat nu ingradeste exercitiul dreptului
de proprietate garantat de art. 41 alin. (1), nu atinge principiile ocrotirii
in mod egal de lege si al inviolabilitatii proprietatii private, prevazute de
art. 41 alin. (2) si de art. 135 alin. (6), si nu lezeaza nici cerintele
economiei de piata, inscrise in art. 134 din Constitutie.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin.
(1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 lit. b)
din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Crownpak" - S.R.L. din Sag in
Dosarul nr. 1.880/CA/2003 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu