DECIZIE Nr. 284 din 1 iulie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin.
(4) si ale art. 37 alin. (4) din Legea energiei electrice nr. 318/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 882 din 27 septembrie 2004

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 alin. (4) si ale art. 37 alin. (4) din Legea energiei
electrice nr. 318/2003, exceptie ridicata de Maria Catrinoiu in Dosarul nr.
1.378/2003 al Judecatoriei Brezoi.
La apelul nominal raspund consilierii juridici Florin Colta si Laurentiu
Stefan pentru Societatea Comerciala Filiala de Distributie si Furnizare a
Energiei Electrice "Electrica Oltenia" S.A. - Sucursala Ramnicu
Valcea, cu delegatii depuse in sedinta, lipsa fiind celelalte parti, fata de
care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantii Societatii Comerciale
Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica
Oltenia" S.A. - Sucursala Ramnicu Valcea solicita respingerea exceptiei ca
fiind neintemeiata, apreciind ca dispozitiile criticate din Legea energiei
electrice nu contravin dreptului de proprietate, consacrat de art. 44 din
Constitutie, republicata, si de prevederile Conventiei pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca prevederile legale criticate sunt
constitutionale, invocand in acest sens jurisprudenta recenta a Curtii
Constitutionale, si anume deciziile nr. 72/2004 si nr. 140/2004.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 februarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.378/2003,
Judecatoria Brezoi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (4) si art. 37 alin. (4) din
Legea energiei electrice nr. 318/2003, exceptie ridicata de Maria Catrinoiu
intr-o cauza civila avand ca obiect obligarea Societatii Comerciale
"Electrica" - S.A. la respectarea dreptului de proprietate al
autoarei exceptiei si la ridicarea constructiilor de pe terenul proprietatea
sa.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor Constitutiei
referitoare la garantarea proprietatii, intrucat prevad ca terenurile pe care
se situeaza retelele electrice sunt si raman in proprietatea statului. Astfel,
autorul exceptiei arata ca, intrucat i s-a stabilit prin hotarare
judecatoreasca dreptul de proprietate asupra unor asemenea terenuri, statul nu
poate fi si el proprietarul acestora "in absenta unei operatiuni de
expropriere, de concesionare ori de cumparare din partea statului".
Judecatoria Brezoi opineaza in sensul ca exceptia este neintemeiata,
deoarece art. 37 alin. (4) din Legea nr. 318/2003 precizeaza doar ca terenurile
respective sunt si raman in proprietatea statului, fara a reglementa un
transfer al acestor terenuri din proprietatea privata in proprietatea publica.
Dreptul de proprietate asupra terenurilor aferente retelelor electrice
"este stabilit a fi public prin art. 4 alin. 2, 3, 4 si 5 din Legea nr.
18/1991 si prin dispozitiile Legii nr. 213/1998 privind regimul juridic al
proprietatii publice".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in
conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor art. 44 din
Constitutie, republicata. Terenurile pe care sunt amplasate retelele de
distributie a energiei electrice, fiind afectate utilitatii publice, au trecut
in proprietatea publica a statului, iar autorul exceptiei nu putea dobandi
dreptul de proprietate asupra acestora. Astfel, regimul juridic de apartenenta
la domeniul public al statului a terenurilor respective a fost doar
reconfirmat, iar nu stabilit prin dispozitiile art. 37 alin. (4) din Legea nr.
318/2003 si, ca atare, nu se mai pune problema platii unei drepte si prealabile
despagubiri pentru exercitarea drepturilor de uz si servitute asupra
terenurilor respective, in temeiul art. 480 si 481 din Codul civil.
Totodata, arata ca dispozitiile legale criticate se incadreaza in masurile
necesare pentru indeplinirea obligatiei statului de a proteja interesele
nationale in activitatea economica, financiara si valutara, astfel cum prevede
art. 135 alin. (2) lit. b) din Constitutia revizuita si republicata.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt in
conformitate cu prevederile art. 44 alin. (1) si (2) din Constitutie,
republicata. Astfel, reglementarea modului de exercitare a dreptului de uz si
de servitute de catre titularii autorizatiilor de infiintare si de catre
titularii licentelor, precum si a bunurilor proprietate publica a statului sau
a unitatilor administrativ-teritoriale respecta prevederile art. 44 alin. (1)
teza a doua din Constitutie, republicata, potrivit carora continutul si
limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege, in acest sens, fiind
Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, Legea nr. 213/1998 privind proprietatea
publica si regimul juridic al acesteia, precum si Legea nr. 318/2003.
Totodata, textele criticate sunt in conformitate si cu prevederile alin.
(2) al art. 44 din Constitutie, republicata, intrucat se aplica tuturor
proprietarilor de terenuri pe care se afla retele electrice de distributie,
nefiind instituite nici un fel de discriminari.
Referitor la critica de neconstitutionalitate a art. 37 alin. (4) din Legea
energiei electrice, in raport cu art. 44 alin. (3) si (6) din Constitutie, republicata,
arata ca dispozitiile criticate nu reglementeaza procedura exproprierii, ci
stabilesc doar faptul ca terenurile pe care se situeaza retelele electrice de
distributie, existente la data intrarii in vigoare a Legii nr. 318/2003, sunt
si raman in proprietatea publica a statului.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate raportata la
prevederile alin. (4), (5), (7), (8) si (9) ale art. 44 din Constitutie,
republicata, apreciaza ca acestea nu au relevanta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
16 alin. (4) si ale art. 37 alin. (4) din Legea energiei electrice nr.
318/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 511 din 16
iulie 2003, care au urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (4): "Exercitarea drepturilor de uz si servitute
asupra proprietatilor afectate de capacitatile energetice se realizeaza cu
titlu gratuit pe toata durata existentei acestora. Daca cu ocazia interventiei
pentru retehnologizari, reparatii, revizii, avarii se produc pagube
proprietarilor din vecinatatea capacitatilor energetice, titularii de licenta
au obligatia sa plateasca despagubiri in conditiile prezentei legi.";
- Art. 37 alin. (4): "Terenurile pe care se situeaza retelele
electrice de distributie existente la intrarea in vigoare a prezentei legi sunt
si raman in proprietatea publica a statului."
In sustinerea exceptiei, autorul acesteia apreciaza ca dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 44, al caror
continut, in urma republicarii Constitutiei Romaniei in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, este urmatorul:
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun acord
cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
Dispozitiile art. 16 din Legea energiei electrice nr. 318/2003
reglementeaza exclusiv drepturile de uz si de servitute asupra proprietatilor -
bunuri imobile afectate de capacitatile energetice, drepturi care privesc unul
dintre atributele dreptului de proprietate. Aceasta reglementare este in
conformitate cu dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie,
republicata, potrivit carora continutul si limitele exercitarii dreptului de
proprietate se stabilesc de lege, precum si cu prevederile art. 1 paragraful 2
din Primul protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale, care recunosc dreptul statelor de a reglementa,
prin lege, "folosinta bunurilor conform interesului general". Or,
infiintarea instalatiilor si executarea lucrarilor la capacitatile energetice
pentru buna functionare a acestora reprezinta, fara putinta de tagada, un
interes general major si, ca atare, legiuitorul este pe deplin competent sa
stabileasca conditiile exercitarii dreptului de proprietate. Chiar si in aceste
conditii, alin. (5) al art. 18 din Legea nr. 318/2003 prevede, in mod expres,
obligatia titularului licentei "sa plateasca proprietarilor despagubirea
cuvenita pentru pagubele produse, sa degajeze terenul si sa-l repuna in
situatia anterioara, in cel mai scurt timp posibil".
In ceea ce priveste pretinsa neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37
alin. (4) din Legea nr. 318/2003, Curtea constata ca acestea nu dispun
exproprierea si nici transferul dreptului de proprietate in vreun alt mod, ci
doar constata ca "Terenurile pe care se situeaza retelele electrice
existente la intrarea in vigoare a prezentei legi sunt si raman in proprietatea
publica a statului". Aceasta prevedere se justifica prin dispozitiile art.
136 alin. (3) din Constitutie, republicata, potrivit carora fac obiectul
exclusiv al proprietatii publice "[...] si alte bunuri stabilite de legea
organica". De asemenea, dispozitiile criticate dau expresie si
prevederilor constitutionale cuprinse in alin. (2) si (4) ale art. 136,
potrivit carora proprietatea publica apartine statului sau unitatilor
administrativ-teritoriale si este inalienabila.
Pe de alta parte, dispozitiile legale criticate in prezenta cauza au mai
fost supuse controlului de constitutionalitate prin Decizia nr. 72 din 26
februarie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 249
din 22 martie 2004, Curtea respingand exceptia de neconstitutionalitate si
constatand ca aceste dispozitii legale sunt in concordanta cu prevederile
constitutionale, cu reglementarile internationale, precum si cu practica in
materie a Curtii Europene a Drepturilor Omului. Intrucat nu exista elemente noi,
de natura a determina modificarea jurisprudentei Curtii Constitutionale,
solutia si considerentele deciziei mentionate sunt valabile si in aceasta
cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.d) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin.
(4) si ale art. 37 alin. (4) din Legea energiei electrice nr. 318/2003,
exceptie ridicata de Maria Catrinoiu in Dosarul nr. 1.378/2003 al Judecatoriei
Brezoi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 iulie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean