DECIZIE Nr. 254 din 5 iulie 2004
privind publicitatea, sponsorizarea si teleshoppingul
ACT EMIS DE: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 668 din 26 iulie 2004
Avand in vedere dubla calitate a Consiliului National al Audiovizualului,
de garant al interesului public si de unica autoritate de reglementare in
domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
in vederea armonizarii legislatiei romanesti cu reglementarile si normele
Uniunii Europene,
tinand cont de necesitatea respectarii principiilor liberei concurente,
protectiei vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice ale
consumatorilor, precum si a mediului,
luand in considerare necesitatea reglementarii publicitatii si a
teleshoppingului la produsele medicamentoase, tratamentele medicale si
suplimentele nutritive,
avand in vedere ca publicitatea la produsele medicamentoase trebuie sa se
supuna unor conditii stricte si unui control efectiv,
tinand seama de faptul ca din statisticile date publicitatii de institutii
publice si private rezulta atat o crestere a consumului de alcool in randurile
minorilor, cat si a publicitatii la bauturi alcoolice spirtoase,
luand in considerare efectele nocive ale consumului de alcool asupra
minorilor, in special, dar si asupra societatii, in general, si faptul ca
aceasta este o problema de interes public,
avand in vedere obligatiile membrilor Consiliului National al
Audiovizualului de a proteja, in domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
dezvoltarea fizica, mentala si morala a minorilor,
in temeiul art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea audiovizualului nr.
504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
membrii Consiliului National al Audiovizualului adopta urmatoarea decizie:
Dispozitii generale
Art. 1
Publicitatea si teleshoppingul vor respecta regulile unei competitii
corecte si transparente, care trebuie sa serveasca, in primul rand, interesele
publicului.
Art. 2
Este interzisa orice forma de promovare a unor produse sau a unor servicii
care sugereaza publicului sau il instiga sa renunte la alte produse ori
servicii similare sau asemanatoare pe motivul ca acestea din urma devin inutile
ori improprii folosintei.
Art. 3
Este interzisa orice forma de publicitate care sugereaza publicului sa
renunte la fructele si alimentele naturale de baza.
Art. 4
Publicitatea comparativa este posibila numai in cazul in care respecta
prevederile Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 5
Durata publicitatii si a teleshoppingului nu constituie un motiv care
inlatura obligatiile de informare corecta a publicului in legatura cu bunurile
sau serviciile promovate.
Art. 6
(1) Este interzisa difuzarea de emisiuni, altele decat emisiunile de
teleshopping, in care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate sau
care pot fi identificate de public prin marca, producator sau modalitati de
comercializare.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) emisiunile auto, produsele si
serviciile culturale sau cele destinate invatamantului.
Art. 7
(1) Este interzisa descrierea calitatii produselor sau serviciilor oferite
ca premii in emisiunile-concurs, cu exceptia marcii si a pretului.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) produsele sau serviciile
culturale.
Art. 8
(1) Comunicarea in cadrul unei emisiuni/unui program a numerelor de apel
ale serviciilor de telefonie, in scopul invitarii publicului de a participa la
un concurs cu premii sau televot ori pentru a-si exprima opiniile, trebuie sa
respecte urmatoarele cerinte:
a) sa puna la dispozitie publicului informatii clare privind tarifele
aplicate de furnizorii de servicii de telefonie;
b) sa informeze corect publicul cu privire la conditiile si modalitatea de
a intra in posesia premiului oferit, inclusiv eventualele costuri implicate.
(2) In cadrul serviciilor de programe de televiziune, tariful aplicat de
furnizorul de servicii de telefonie va fi prezentat lizibil, pe intreaga durata
de afisare a numarului de apel, utilizandu-se caractere cu dimensiuni identice
cu cele ale numarului de apel.
(3) In cadrul serviciilor de programe de radiodifuziune sonora, tariful
aplicat de furnizorul de servicii de telefonie va fi precizat imediat dupa
comunicarea numarului de apel, astfel incat sa fie clar perceput de
radioascultator.
(4) In cazul concursurilor cu premii, care, in mod normal, implica o durata
a apelului mai mare de 3 minute, publicul va fi informat in conditii similare
celor impuse afisarii tarifului aplicat, conditii precizate la alin. (2) si
(3).
(5) Cerintele enuntate la alin. (1) lit. a), alin. (2) si (3) se aplica si
publicitatii pentru convorbirile telefonice erotice.
Art. 9
(1) Informatiile prezentate in spoturi publicitare sau in emisiuni de
teleshopping nu trebuie sa induca in eroare publicul, direct ori prin omisiune,
in privinta:
a) caracteristicilor produsului si in special a naturii, identitatii,
proprietatilor, compozitiei, cantitatii, durabilitatii, originii sau
provenientei, precum si a metodelor de fabricatie ori de productie;
b) atribuirii de efecte sau proprietati pe care produsul nu le poseda;
c) pretului sau a modului de calcul al pretului, precum si a conditiilor in
care sunt distribuite produsele sau sunt prestate serviciile.
(2) Informatiile prezentate sub forma de videotext vor fi prezentate
lizibil si pe o durata suficienta, astfel incat sa fie clar percepute de telespectatori.
Art. 10
Publicitatea sau teleshoppingul care se refera la o oferta speciala trebuie
sa indice, in mod clar si neechivoc, data la care inceteaza oferta sau, daca
este cazul, faptul ca oferta speciala se refera la stocul de bunuri sau de
servicii disponibil, iar daca oferta speciala nu a inceput inca, data de
incepere a perioadei in care se aplica pretul special sau alte conditii
specifice.
Art. 11
Este interzisa difuzarea de publicitate si de teleshopping in care apar
prezentatori ai emisiunilor de stiri.
Art. 12
(1) Calupurile publicitare trebuie separate clar, sonor si vizual de
programele audiovizuale prin coperte publicitare neutre.
(2) In cazul in care in spoturile publicitare sunt folosite personaje,
decoruri sau situatii din emisiunile difuzate, pe langa conditiile de separare
prevazute la alin. (1), se va insera, pe intreaga durata a difuzarii, mentiunea
"Publicitate".
Art. 13
Radiodifuzorii pot difuza in timpul transmisiei meciurilor de fotbal
minispoturi de publicitate, cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) durata minispotului sa nu depaseasca 10 secunde;
b) maximum doua minispoturi pe repriza;
c) sa fie inserate in pauzele naturale de intrerupere a jocului;
d) sa fie insotite pe toata durata difuzarii de un marcaj cat mai vizibil,
constand in majuscula "P" incadrata intr-un cerc cu suprafata
transparenta, amplasat in partea din dreapta-jos a ecranului.
Art. 14
Radiodifuzorii pot difuza in timpul transmisiei unei competitii sportive
logouri publicitare, cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) logoul poate fi inserat numai in momentul in care se anunta inlocuirea
unui jucator sau cand se anunta scorul;
b) durata unui insert sa nu depaseasca 10 secunde, iar durata totala de
difuzare pe intreaga transmisie sa nu depaseasca 2 minute;
c) logoul sa fie plasat deasupra sau sub zona de difuzare a informatiei
precizate la lit. a) si sa nu depaseasca dimensiunile acesteia.
Art. 15
In cadrul serviciilor de programe de televiziune se pot difuza spoturi
publicitare izolate, in urmatoarele situatii:
a) un spot de lunga durata acopera intregul interval afectat pauzei sau
intreruperii publicitare;
b) pauzele disponibile pentru inserarea spoturilor intre partile unui
program, cum ar fi pauzele dintre rundele unui meci de box sau de tenis, sunt
foarte scurte.
Art. 16
In mod exceptional, in cadrul serviciilor de programe de televiziune, se
pot difuza, in alte situatii decat cele precizate la art. 15, spoturi publicitare
izolate, cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) in intervalul orar 20,00 - 22,00 un spot publicitar difuzat izolat care
poate fi inserat numai in cadrul productiilor audiovizuale accesibile tuturor
categoriilor de public sau care pot fi vizionate de copii in varsta de pana la
12 ani numai cu acordul sau impreuna cu parintii ori cu familia;
b) in intervalul orar 22,00 - 6,00 un singur spot publicitar difuzat
izolat;
c) in cazul publicitatii pentru bauturi spirtoase, spotul publicitar izolat
va fi difuzat numai in intervalul orar 23,00 - 6,00.
Art. 17
Spotul publicitar difuzat izolat trebuie sa respecte urmatoarele conditii:
a) durata spotului sa nu depaseasca 30 de secunde;
b) sa fie insotit pe toata durata difuzarii de un marcaj cat mai vizibil,
constand in majuscula "P" incadrata intr-un cerc cu suprafata
transparenta, amplasat in partea din dreapta-jos a ecranului.
Art. 18
Societatea Romana de Televiziune poate difuza in timpul transmisiilor
sportive minispoturi publicitate, spoturi difuzate izolat si logouri, cu
respectarea conditiilor precizate in art. 13 - 15.
Art. 19
In cazul transmisiilor in direct, publicitatea nu trebuie sa afecteze
integritatea programelor respective.
Art. 20
In cadrul emisiunilor/programelor sponsorizate, cu exceptia transmisiunilor
sportive, numele, sigla comerciala sau logoul sponsorului ori numele sau
imaginea unui produs reprezentativ se difuzeaza timp de maximum 60 de secunde
pe intreaga durata a acestora, fara a se face nici un fel de referire
comerciala sau conexiune cu publicitatea difuzata la produsele ori serviciile
sponsorului.
Art. 21
Plasarea de produse/servicii in programele audiovizuale este permisa numai
in filme si seriale pentru televiziune si cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) sa se incadreze in mod natural in desfasurarea productiei audiovizuale;
b) sa nu fie acordata o vizibilitate exagerata produsului/serviciului, cum
ar fi mentionarea marcii unui produs sau prezentarea unui produs in prim-plan
ori dintr-un unghi care sa permita evidentierea marcii.
Publicitate la alcool
Art. 22
(1) In cadrul serviciilor de programe de televiziune este interzisa, in
intervalul orar 6,00 - 22,00, orice forma de publicitate la bauturi spirtoase.
(2) In cadrul serviciilor de programe de radiodifuziune sonora este
interzisa orice forma de publicitate la bauturi spirtoase in urmatoarele
intervale orare:
a) 6,00 - 8,00 si 10,00 - 22,00, in zilele de luni pana vineri;
b) 6,00 - 22,00, sambata si duminica.
Art. 23
In sensul prezentei decizii, bauturile spirtoase sunt cele definite in
Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor, al ministrului
sanatatii si familiei si al presedintelui Autoritatii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor nr. 268/441/117/2003, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 573 din 11 august 2003, cu modificarile ulterioare.
Art. 24
Este interzisa difuzarea de publicitate la bauturi alcoolice, prin care se
promoveaza comportamente sau atitudini violente, agresive ori antisociale.
Art. 25
Este interzisa difuzarea de spoturi publicitare la alcool, in care apar
minori.
Art. 26
Este interzisa difuzarea, in intervalul orar 6,00 - 23,00, a emisiunilor sponsorizate
de companiile al caror nume sau marca este identica cu numele sau marca unei
bauturi alcoolice.
Art. 27
Este interzisa difuzarea anunturilor promotionale si a concursurilor care
contin referiri la numele sau marca unei bauturi spirtoase; in cadrul
concursurilor nu se pot oferi premii sponsorizate de firme producatoare de
astfel de bauturi.
Art. 28
Este interzisa difuzarea transmisiilor sportive sponsorizate de
producatorii de bauturi spirtoase.
Art. 29
In cazul transmisiunilor sportive desfasurate pe teritoriul Romaniei,
difuzate inainte de ora 22,00, se considera publicitate la bauturi spirtoase
prezentarea de imagini prin care se pot identifica astfel de produse si/sau
producatorii acestora.
Art. 30
In publicitatea pentru bauturi spirtoase este interzisa folosirea de
personaje, decoruri sau situatii din emisiunile difuzate.
Art. 31
Calupurile publicitare in care se promoveaza bauturi spirtoase se vor
incheia cu avertismentul, sonor si vizual: "Consumul excesiv de alcool
dauneaza grav sanatatii".
Publicitate la alimente
Art. 32
Publicitatea la produsele alimentare va respecta urmatoarele conditii:
a) nu va incuraja consumul excesiv de alimente;
b) afirmatiile precise privind nutritia (de exemplu, efectele vitaminei C)
ori afirmatiile legate de sanatate (de exemplu, "ajuta la o digestie
sanatoasa") se vor baza pe fapte stiintifice solide si nu vor crea
impresii inselatoare privind beneficii nutritionale sau de sanatate ale alimentului
respectiv.
Art. 33
Ilustrarea cu fructe si/sau cu portiuni vegetale nu este permisa decat in
cazul in care fructele (sau parti de fruct - suc de fructe, pulpa de fruct)
si/sau portiunile vegetale sunt inscrise pe eticheta produsului si se regasesc
in continutul sau in proportie de minimum 4% .
Art. 34
In cazul utilizarii la fabricarea alimentelor numai a aromelor, se
interzice ilustrarea, desenarea sau orice alte forme de reprezentare a
fructelor si/sau a portiunilor vegetale.
Art. 35
Nu se vor atribui alimentelor proprietati de prevenire, tratare sau
vindecare a bolilor si nu se vor face referiri la astfel de proprietati; sunt
exceptate de la aceasta interdictie apele minerale naturale care sunt utilizate
ca medicamente sau in scopuri curative in statiunile balneare.
Publicitate la produse medicamentoase
Art. 36
Prin publicitate audiovizuala pentru produse medicamentoase si tratamente
medicale se intelege orice forma de promovare, efectuata in cadrul serviciilor
de programe, destinata sa stimuleze distribuirea, consumul sau vanzarea
acestora.
Art. 37
(1) Publicitatea si teleshoppingul sunt permise numai in cazul produselor
medicamentoase si al tratamentelor medicale care nu necesita prescriptie
medicala.
(2) Reclama va avertiza publicul daca produsele eliberate fara prescriptie
medicala contin substante ce pot dauna sanatatii.
Art. 38
Sunt interzise publicitatea si teleshoppingul la produsele medicamentoase
care contin substante psihotrope sau narcotice, in sensul conventiilor
internationale.
Art. 39
Publicitatea pentru produsele medicamentoase trebuie sa incurajeze
folosirea rationala a acestora, sa le prezinte in mod obiectiv, fara a le
exagera cantitatile terapeutice.
Art. 40
(1) Promovarea produselor medicamentoase in serviciile de programe
audiovizuale va include in mod obligatoriu urmatoarele:
a) denumirea produsului;
b) denumirea comuna, daca produsul contine un singur ingredient activ;
c) indicatia terapeutica (pentru ce afectiuni se foloseste produsul
medicamentos);
d) avertizarea: "Acest produs se poate elibera fara prescriptie
medicala. Se recomanda citirea cu atentie a prospectului. Daca apar manifestari
neplacute, adresati-va medicului sau farmacistului."
(2) Prin derogare de la prevederile lit. d) a alineatului precedent,
publicitatea pentru produsele medicamentoase difuzata intr-o forma prescurtata
(reminder) va include avertizarea: "Se recomanda citirea cu atentie a
prospectului."
(3) In sensul prezentei decizii, prin reminder se intelege clipul
publicitar care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este o parte, continuare si/sau completare a aceleiasi campanii
publicitare la un anumit produs medicamentos, realizata in cadrul aceluiasi
serviciu de programe;
b) reaminteste publicului elemente din mesajul difuzat in spotul principal
al campaniei publicitare;
c) are o durata ce nu depaseste 10 secunde.
(4) Avertizarile mentionate la alin. (1) lit. d) si la alin. (2) se vor
difuza in urmatoarele conditii:
a) in cazul spotului principal, textul va fi prezentat la sfarsitul
spotului publicitar, sonor si vizual, timp de minimum 6 secunde;
b) in cazul reminderului, textul va fi prezentat pe parcursul difuzarii
spotului publicitar, in conditii care sa asigure o perceptie clara a mesajului.
Art. 41
(1) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping pentru produse
medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente
nutritive si tratamente medicale prezentate sau recomandate de personalitati
ale vietii publice, culturale, stiintifice, sportive sau de alte persoane,
care, datorita celebritatii lor, pot incuraja consumul acestor produse sau
tratamente.
(2) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping care
infatiseaza medici, stomatologi, farmacisti sau asistente medicale care
recomanda sau avizeaza medical produse medicamentoase, tratamente medicale,
vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive sau produse de
larg consum.
(3) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping pentru produse
medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente
nutritive, tratamente medicale, produse de larg consum, daca prezentarile
contin recomandari sau avize ale asociatiilor medicale.
(4) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping pentru produse
medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente
nutritive, tratamente medicale, produse de larg consum, daca prezentarile
asociaza elemente din domeniul medical ce pot sugera un acord sau o recomandare
medicala.
Art. 42
(1) Nici un fel de mesaj publicitar pentru produse medicamentoase sau
tratamente medicale nu poate fi adresat persoanelor care au varsta mai mica de
16 ani.
(2) Este interzisa difuzarea de publicitate la produse medicamentoase,
vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive si tratamente
medicale in emisiuni pentru copii sau in pauzele publicitare care preced ori
urmeaza unor astfel de emisiuni.
(3) Producatorii si distribuitorii de produse medicamentoase, vitamine,
suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive si tratamente medicale
nu pot sponsoriza programele sau emisiunile destinate copiilor.
Art. 43
(1) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping:
a) la produse pentru tratarea alcoolismului;
b) la tratamente clinice impotriva caderii parului;
c) pentru hipnoza, terapie prin hipnoza, psihologie, psihanaliza sau
psihiatrie;
d) la acele produse medicamentoase al caror cost este compensat.
(2) Este interzisa mentionarea, in publicitate sau in teleshopping, a unor
indicatii terapeutice ca:
a) tuberculoza;
b) bolile cu transmisie sexuala;
c) alte boli infectioase grave;
d) cancer si alte boli tumorale;
e) insomnia cronica;
f) diabet si alte boli metabolice.
Art. 44
Publicitatea la produsele medicamentoase nu trebuie sa contina nici o
mentiune care:
a) sa dea impresia ca o consultatie medicala sau o interventie chirurgicala
nu este necesara, in special prin oferirea unor sugestii de diagnostic sau
tratament la distanta;
b) sa sugereze ca efectul tratamentului cu produsul medicamentos respectiv
este garantat, nu este insotit de efecte secundare sau este mai bun decat ori
echivalent cu cel al altui tratament sau produs medicamentos;
c) sa sugereze ca starea de sanatate a publicului ar putea fi imbunatatita
prin consumul respectivului produs;
d) sa sugereze ca starea de sanatate a publicului ar putea fi afectata daca
nu consuma produsul respectiv; aceasta interdictie nu se aplica la campaniile
de vaccinare sustinute de industria farmaceutica si aprobate de Ministerul
Sanatatii;
e) sa sugereze ca respectivul produs medicamentos este un aliment, produs
cosmetic sau alt bun de larg consum;
f) sa sugereze ca siguranta sau eficienta produsului medicamentos se
datoreaza faptului ca este natural;
g) ar putea, prin descrierea sau reprezentarea detaliata a unor simptome
ori a unor cazuri clinice, sa duca la un autodiagnostic eronat;
h) sa se refere, in termeni improprii sau incorecti, la vindecare;
i) foloseste in termeni improprii, alarmanti sau incorecti, imagini, scheme
sau fotografii care arata modificari ale organismului uman provocate de boli
sau leziuni, ori de actiunea produselor medicamentoase asupra organismului uman
sau a unor parti ale acestuia;
j) evidentiaza ca respectivul produs medicamentos este autorizat de Agentia
Nationala a Medicamentului.
Art. 45
(1) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping la produse si
tratamente naturiste, care, dupa caz, nu sunt insotite de avertizarea, sonora
si scrisa:
a) "produs neatestat medical";
b) "metoda neatestata medical".
(2) In cazul in care produsele si tratamentele naturiste au fost verificate
din punct de vedere medical, acest lucru va fi atestat de catre Colegiul
Medicilor din Romania.
(3) Avertizarea prevazuta la alin. (1) se va face la finalul mesajului
publicitar.
Art. 46
Publicitatea si teleshoppingul pentru produse si tratamente homeopate sunt
permise numai pentru produsele si tratamentele avizate de Ministerul Sanatatii
sau de Colegiul Medicilor din Romania.
Art. 47
Este interzisa difuzarea de emisiuni sau teleshopping in care sunt
prezentate cazuri de vindecare a unor boli grave cu ajutorul tratamentelor
conventionale sau neconventionale, daca diagnosticul si actele medicale care il
atesta nu au fost certificate de Colegiul Medicilor din Romania sau daca, in
emisiune sau in teleshopping, nu este prezent si un reprezentant al Colegiului
Medicilor din Romania care sa certifice din punct de vedere medical rezultatele
obtinute.
Art. 48
Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping in care se
sugereaza ca este necesar ca oricine sa isi suplimenteze dieta cu vitamine si
minerale sau ca astfel de suplimente pot sa imbunatateasca functii fizice ori
mentale care in mod normal sunt bune.
Art. 49
Emisiunile audiovizuale, publicitatea si teleshoppingul destinate produselor
sau tratamentelor pentru slabit si pentru mentinerea greutatii corporale, fara
indicatii terapeutice, vor respecta urmatoarele conditii:
a) sa existe dovezi medicale, de incredere, pentru fiecare afirmatie,
privind efectele benefice ale produselor sau tratamentelor;
b) sa indice, cand se afirma ca greutatea unei persoane a scazut cu o
anumita valoare, perioada in care s-a realizat aceasta scadere;
c) greutatea pierduta si perioada in care aceasta s-a obtinut trebuie sa
fie compatibile cu practicile medicale si de dieta general acceptate si sa nu
semnifice calitati nereprezentative ale produsului sau serviciului medical
oferit;
d) in cazul alimentelor si bauturilor cu cantitati calorice scazute, daca
sunt prezentate ca o parte a regimului de slabire, se va indica faptul ca
produsul respectiv poate conduce la pierderea de greutate numai ca parte a unei
diete ce controleaza caloriile/energia;
e) in cazul produselor special elaborate pentru a fi utilizate in diete cu
restrictii calorice, care, conform instructiunilor producatorului, inlocuiesc
in totalitate sau in parte aportul alimentar zilnic, acestea nu pot fi
promovate sub alt nume decat "substitut alimentar complet pentru
slabit" sau "substitut alimentar partial pentru slabit";
f) in cazul produselor alimentare si al bauturilor cu cantitati calorice
scazute nu se vor face referiri la rata ori la marimea scaderii in greutate ca
rezultat al utilizarii respectivelor produse sau la reducerea senzatiei de
foame ori la cresterea senzatiei de satietate.
Art. 50
(1) Promovarea sau prezentarea produselor si tratamentelor pentru slabit
ori pentru mentinerea greutatii corporale trebuie sa includa avertizarea,
sonora si scrisa, cu o durata de minimum 5 secunde: "Consultati medicul
inainte de a urma dieta"; dieta trebuie prezentata sau promovata ca o
masura pe termen scurt.
(2) Sunt interzise marturiile sau relatarea unor cazuri particulare care sa
justifice urmarea dietei respective.
Art. 51
Publicitatea si teleshoppingul pentru orice fel de produs sau tratament
pentru slabit ori pentru mentinerea greutatii corporale vor respecta
urmatoarele conditii:
a) nu se vor adresa persoanelor sub 18 ani si vor avertiza publicul asupra
acestui aspect printr-un insert scris si/sau sonor;
b) nu pot fi difuzate in emisiunile pentru copii sau in pauzele publicitare
care preced ori urmeaza unor astfel de emisiuni;
c) nu se vor adresa in mod direct persoanelor obeze, nu vor include exemple
cu cazuri in care se vorbeste sau apar persoane care ar fi fost obeze inainte
de a utiliza produsele sau serviciul caruia i se face publicitate;
d) nu vor sugera sau nu vor afirma ca a fi subponderal este adecvat sau de
dorit.
Publicitatea politica si publicitatea referitoare la exercitarea unor
profesii
Art. 52
(1) In sensul prezentei decizii, constituie publicitate politica clipurile
publicitare care promoveaza un partid, un om politic sau un mesaj politic.
(2) Publicitatea politica este interzisa, cu exceptia perioadelor de
campanie electorala.
Art. 53
(1) Este interzisa publicitatea la cabinetele notariale si la orice forma
de exercitare a profesiei de avocat.
(2) Este interzisa publicitatea care promoveaza executori judecatoresti si
experti judiciari.
Art. 54
(1) Membrii activi ai barourilor de avocati nu pot realiza sau modera
emisiuni in care se dezbat cazuri aflate in cercetare ori pe rolul instantelor
de judecata.
(2) Participarea si interventiile avocatilor in emisiunile audiovizuale in
care se dezbat cazuri aflate in cercetare sau pe rolul instantelor si in care
acestia sunt angajati vor respecta normele deontologice ale profesiei de
avocat.
Art. 55
(1) Este interzisa orice forma de publicitate pentru cabinetele medicale
furnizoare de servicii publice, de stat si private.
(2) Participarea si interventia medicilor in emisiuni sau programe pe teme
medicale vor respecta principiile deontologice inscrise in Codul de deontologie
medicala adoptat de Colegiul Medicilor din Romania.
(3) In emisiunile audiovizuale pe teme medicale nu se vor recomanda
medicamente, identificate prin marca sau denumire comerciala, tratamente
medicale si cabinete medicale furnizoare de servicii publice, de stat si
private.
Dispozitii finale
Art. 56
(1) Nerespectarea dispozitiilor prezentei decizii, cu exceptia art. 54
alin. (2) si a art. 55 alin. (2), se sanctioneaza, dupa caz, potrivit
dispozitiilor art. 90 sau 91 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(2) In cazul nerespectarii dispozitiilor art. 52 alin. (2) si ale art. 53
alin. (2) va sesiza Uniunea Nationala a Barourilor din Romania sau Colegiul
Medicilor din Romania, solicitandu-le sa analizeze in ce masura au fost
respectate principiile deontologice stabilite de acestea si sa sanctioneze
conduitele necorespunzatoare, in conformitate cu prevederile statutare.
Art. 57
La data intrarii in vigoare a prezentei decizii se abroga Decizia
Consiliului National al Audiovizualului nr. 123/2003 privind publicitatea si
teleshoppingul, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 479
din 4 iulie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Presedintele Consiliului National
al Audiovizualului,
Ralu Filip