DECIZIE Nr. 123 din 30 iunie 2003
privind publicitatea si teleshoppingul
ACT EMIS DE: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 479 din 4 iulie 2003
Avand in vedere dubla calitate a Consiliului National al Audiovizualului,
de garant al interesului public si de unica autoritate de reglementare in
domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
in vederea armonizarii legislatiei romane cu reglementarile si normele Uniunii
Europene,
tinand cont de necesitatea respectarii principiilor liberei concurente,
protectiei vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice ale
consumatorilor, precum si a mediului,
tinand cont de necesitatea reglementarii publicitatii si a teleshoppingului
la produsele medicamentoase, tratamente medicale si suplimente nutritive,
avand in vedere ca publicitatea la produsele medicamentoase trebuie sa se
supuna unor conditii stricte si unui control efectiv,
tinand cont de faptul ca din statisticile date publicitatii de institutii
publice si private rezulta atat o crestere a consumului de alcool in randurile
minorilor, cat si a publicitatii la bauturi alcoolice distilate,
tinand cont de efectele nocive ale consumului de alcool asupra minorilor,
in special, dar si asupra societatii, in general, de faptul ca aceasta este o
problema de interes public,
avand in vedere obligatiile membrilor Consiliului National al
Audiovizualului de a proteja, in domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
dezvoltarea fizica, mentala si morala a minorilor,
in temeiul art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea audiovizualului nr.
504/2002,
membrii Consiliului National al Audiovizualului adopta urmatoarea decizie:
Dispozitii generale
Art. 1
Publicitatea si teleshoppingul vor respecta regulile unei competitii
corecte si transparente, care trebuie sa serveasca, in primul rand, interesele
publicului.
Art. 2
Este interzisa orice forma de promovare a unor produse sau a unor servicii
care sugereaza publicului sau il instiga sa renunte la alte produse sau
servicii similare ori asemanatoare pe motivul ca acestea din urma devin inutile
sau improprii folosintei.
Art. 3
Este interzisa orice forma de publicitate care sugereaza publicului sa
renunte la fructe si alimente naturale de baza.
Art. 4
Publicitatea comparativa este posibila numai in cazul in care respecta
prevederile Legii privind publicitatea nr. 148/2000, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 5
Durata publicitatii si a teleshoppingului nu constituie un motiv care
inlatura obligatiile de informare corecta a publicului in legatura cu bunurile
sau serviciile promovate.
Art. 6
(1) Este interzisa difuzarea de emisiuni, altele decat emisiunile de
teleshopping, in care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate ori
care pot fi identificate de public prin marca, producator sau modalitati de
comercializare.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) produsele si serviciile
culturale sau cele destinate invatamantului.
Art. 7
(1) Este interzisa descrierea calitatii produselor sau serviciilor oferite
ca premii in emisiunile-concurs, cu exceptia marcii si a pretului.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) produsele sau serviciile
culturale.
Art. 8
Informatiile prezentate in spoturile de publicitate sau in emisiuni de
teleshopping nu trebuie sa induca in eroare publicul, direct sau prin omisiune,
in privinta:
a) caracteristicilor produsului si, in special, a naturii, identitatii,
proprietatilor, compozitiei, cantitatii, durabilitatii, originii sau
provenientei, precum si a metodelor de fabricatie sau de productie;
b) atribuirii de efecte sau proprietati pe care produsul nu le poseda.
Publicitate la alcool
Art. 9
(1) In cadrul serviciilor de programe de televiziune este interzisa, in
intervalul orar 6,00 - 22,00, orice forma de publicitate la bauturi alcoolice
distilate.
(2) In cadrul serviciilor de programe de radiodifuziune sonora este interzisa
orice forma de publicitate la bauturi alcoolice distilate in urmatoarele
intervale orare:
a) 6,00 - 8,00 si 10,00 - 22,00, in zilele de luni pana vineri;
b) 6,00 - 22,00, sambata si duminica.
Art. 10
In sensul prezentei decizii, bauturile alcoolice distilate sunt cele
definite in Ordinul ministrului agriculturii si alimentatiei si al ministrului
sanatatii nr. 17/240/2000 pentru aprobarea Normelor cu privire la natura,
continutul, originea, fabricarea, ambalarea, etichetarea, marcarea si calitatea
bauturilor alcoolice distilate destinate comercializarii, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 350 din 27 iulie 2000.
Art. 11
Este interzisa difuzarea de publicitate la bauturi alcoolice prin care se
promoveaza comportamente sau atitudini violente, agresive sau antisociale.
Art. 12
Este interzisa difuzarea de spoturi publicitare la alcool in care apar
minori.
Art. 13
(1) Este interzisa difuzarea, in intervalul orar 6,00 - 22,00, a
emisiunilor sponsorizate de companiile ale caror nume sau marca sunt identice
cu numele sau marca unei bauturi alcoolice.
(2) Este interzisa difuzarea, in intervalul orar 6,00 - 22,00, a
concursurilor sau anunturilor promotionale care contin referiri la numele sau
marca unei bauturi alcoolice distilate.
Art. 14
In cazul transmisiunilor sportive desfasurate pe teritoriul Romaniei,
difuzate inainte de ora 22,00, se considera publicitate la bauturi alcoolice
distilate prezentarea de imagini prin care se pot identifica astfel de produse
si/sau producatorii acestora.
Art. 15
Calupurile publicitare in care se promoveaza produsele din alcool distilat
se vor incheia cu avertismentul "Consumul excesiv de alcool dauneaza grav
sanatatii".
Publicitate la alimente
Art. 16
Publicitatea la produsele alimentare va respecta urmatoarele conditii:
a) nu va incuraja consumul excesiv de alimente;
b) afirmatiile precise privind nutritia (de exemplu, efectele vitaminei C)
ori afirmatiile legate de sanatate (de exemplu, "ajuta la o digestie
sanatoasa") se vor baza pe fapte stiintifice solide si nu vor crea
impresii inselatoare privind beneficii nutritionale sau de sanatate ale
alimentului respectiv.
Art. 17
Ilustrarea cu fructe si/sau portiuni vegetale nu este permisa decat in
cazul in care fructele (sau parti de fruct - suc de fructe, pulpa de fruct)
si/sau portiunile vegetale sunt inscrise pe eticheta produsului si se regasesc
in continutul sau in proportie de minimum 4% .
Art. 18
In cazul utilizarii la fabricarea alimentelor numai a aromelor se interzice
ilustrarea, desenarea sau orice alte forme de reprezentare a fructelor si/sau a
portiunilor vegetale.
Art. 19
Nu se vor atribui alimentelor proprietati de prevenire, tratare sau vindecare
a bolilor si nu se vor face referiri la astfel de proprietati; sunt exceptate
de la aceasta interdictie apele minerale naturale, care sunt utilizate ca
medicamente sau in scopuri curative in statiunile balneare.
Publicitate la produse medicamentoase
Art. 20
Prin publicitate audiovizuala pentru produse medicamentoase si tratamente
medicale se intelege orice forma de promovare, efectuata in cadrul serviciilor
de programe, destinata sa stimuleze distribuirea, consumul sau vanzarea
acestora.
Art. 21
(1) Publicitatea si teleshoppingul sunt permise numai in cazul produselor
medicamentoase si tratamentelor medicale care nu necesita prescriptie medicala.
(2) Reclama va avertiza publicul daca produsele eliberate fara prescriptie
medicala contin substante care pot dauna sanatatii.
Art. 22
Sunt interzise publicitatea si teleshoppingul la produsele medicamentoase
care contin substante psihotrope sau narcotice, in sensul conventiilor
internationale.
Art. 23
Publicitatea pentru produsele medicamentoase trebuie sa incurajeze
folosirea rationala a acestora, sa le prezinte in mod obiectiv, fara a le
exagera calitatile terapeutice.
Art. 24
Promovarea produselor medicamentoase si a tratamentelor medicale, in
serviciile de programe audiovizuale, va include obligatoriu urmatoarele:
a) numele produsului;
b) denumirea comuna, daca produsul contine un singur ingredient activ;
c) indicatia (pentru ce se foloseste produsul sau tratamentul medical
respectiv);
d) avertizarea, sonora si scrisa, timp de minimum 6 secunde, prezentata la
sfarsitul clipului publicitar a carui durata depaseste 10 secunde: "Acest
produs se poate elibera fara prescriptie medicala. Se recomanda citirea cu
atentie a prospectului. Daca apar manifestari neplacute, adresati-va medicului
sau farmacistului."
Art. 25
(1) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping pentru produse
medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente
nutritive si tratamente medicale prezentate sau recomandate de personalitati
ale vietii publice, culturale, stiintifice, sportive sau de alte persoane care,
datorita celebritatii lor, pot incuraja consumul acestor produse sau
tratamente.
(2) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping care
infatiseaza medici, stomatologi, farmacisti sau asistente medicale care
recomanda ori avizeaza medical produse medicamentoase, tratamente medicale,
vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive sau produse de
larg consum.
(3) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping pentru produse
medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente
nutritive, tratamente medicale, produse de larg consum, daca prezentarile
contin recomandari sau avize ale asociatiilor medicale.
(4) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping pentru produse
medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente
nutritive, tratamente medicale, produse de larg consum, daca prezentarile
asociaza elemente din domeniul medical ce pot sugera un acord sau o recomandare
medicala.
Art. 26
(1) Nici un fel de mesaj publicitar pentru produse medicamentoase sau
tratamente medicale nu poate fi adresat persoanelor care au varsta mai mica de
16 ani.
(2) Este interzisa difuzarea de publicitate la produse medicamentoase,
vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive si tratamente
medicale, in emisiuni pentru copii sau in pauzele publicitare care preceda sau
urmeaza unor astfel de emisiuni.
(3) Producatorii si distribuitorii de produse medicamentoase, vitamine,
suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive si tratamente medicale
nu pot sponsoriza programele sau emisiunile destinate copiilor.
Art. 27
(1) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping:
a) la produse pentru tratarea alcoolismului;
b) la tratamente clinice impotriva caderii parului;
c) pentru hipnoza, terapie prin hipnoza, psihologie, psihanaliza sau
psihiatrie;
d) la acele produse medicamentoase al caror cost este compensat.
(2) Este interzisa mentionarea, in publicitate sau teleshopping, a unor
indicatii terapeutice ca:
a) tuberculoza;
b) bolile cu transmisie sexuala;
c) alte boli infectioase grave;
d) cancer si alte boli tumorale;
e) insomnia cronica;
f) diabet si alte boli metabolice.
Art. 28
Publicitatea la produsele medicamentoase nu trebuie sa contina nici o
mentiune care:
a) sa dea impresia ca o consultatie medicala sau o interventie chirurgicala
nu sunt necesare, in special prin oferirea unor sugestii de diagnostic sau
tratament la distanta;
b) sa sugereze ca efectul tratamentului cu produsul medicamentos respectiv
este garantat, nu este insotit de efecte secundare sau este mai bun decat ori
echivalent cu cel al altui tratament sau produs medicamentos;
c) sa sugereze ca starea de sanatate a publicului ar putea fi imbunatatita
prin consumul respectivului produs;
d) sa sugereze ca starea de sanatate a publicului ar putea fi afectata daca
nu consuma produsul respectiv; aceasta interdictie nu se aplica la campaniile
de vaccinare sustinute de industria farmaceutica si aprobate de Ministerul
Sanatatii;
e) sa sugereze ca respectivul produs medicamentos este un aliment, produs
cosmetic sau alt bun de larg consum;
f) sa sugereze ca siguranta sau eficienta produsului medicamentos se
datoreaza faptului ca este natural;
g) ar putea, prin descrierea sau reprezentarea detaliata a unor simptome
sau a unor cazuri clinice, sa duca la un autodiagnostic eronat;
h) sa se refere, in termeni improprii sau incorecti, la vindecare;
i) foloseste in termeni improprii, alarmanti sau incorecti, imagini, scheme
ori fotografii care arata modificari ale organismului uman provocate de boli
sau leziuni ori de actiunea produselor medicamentoase asupra organismului uman
sau a unor parti ale acestuia;
j) evidentiaza ca respectivul produs medicamentos este autorizat de Agentia
Nationala a Medicamentului.
Art. 29
(1) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping la produse si
tratamente naturiste, care, dupa caz, nu sunt insotite de avertizarea, sonora
si scrisa:
a) "produs neatestat medical";
b) "metoda neatestata medical".
(2) In cazul in care produsele si tratamentele naturiste au fost verificate
din punct de vedere medical, acest lucru va fi atestat de catre Colegiul
Medicilor din Romania.
(3) Avertizarea prevazuta la alin. (1) se va face la finalul mesajului
publicitar.
Art. 30
Publicitatea si teleshoppingul pentru produse si tratamente homeopate sunt
permise numai pentru produsele si tratamentele avizate de Ministerul Sanatatii
sau de Colegiul Medicilor din Romania.
Art. 31
Este interzisa difuzarea de emisiuni sau teleshopping in care sunt
prezentate cazuri de vindecare a unor boli grave cu ajutorul tratamentelor
conventionale sau neconventionale, daca diagnosticul si actele medicale care il
atesta nu au fost certificate de Colegiul Medicilor din Romania sau daca, in
emisiune sau in teleshopping, nu este prezent si un reprezentant al Colegiului
Medicilor din Romania care sa certifice din punct de vedere medical rezultatele
obtinute.
Art. 32
Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping in care se
sugereaza ca este necesar ca oricine sa-si suplimenteze dieta cu vitamine si
minerale sau ca astfel de suplimente pot sa imbunatateasca functii fizice ori
mentale care in mod normal sunt bune.
Art. 33
Emisiunile audiovizuale, publicitatea si teleshoppingul destinate produselor
sau tratamentelor pentru slabit si pentru mentinerea greutatii corporale, fara
indicatii terapeutice, vor respecta urmatoarele conditii:
a) sa existe dovezi medicale, de incredere, pentru fiecare afirmatie
privind efectele benefice ale produselor sau tratamentelor;
b) sa indice, cand se afirma ca greutatea unei persoane a scazut cu o
anumita valoare, perioada in care s-a realizat aceasta scadere;
c) greutatea pierduta si perioada in care s-a obtinut trebuie sa fie
compatibile cu practicile medicale si de dieta, general acceptate, si sa nu
semnifice calitati nereprezentative ale produsului sau serviciului medical
oferit;
d) in cazul alimentelor si bauturilor cu cantitati calorice scazute, daca
sunt prezentate ca o parte a regimului de slabire, se va indica faptul ca
produsul respectiv poate conduce la pierderea de greutate numai ca parte a unei
diete ce controleaza caloriile/energia;
e) in cazul produselor special elaborate pentru a fi utilizate in diete cu
restrictii calorice, care, conform instructiunilor producatorului, inlocuiesc
in totalitate sau in parte aportul alimentar zilnic, acestea nu pot fi
promovate sub alt nume decat "substitut alimentar complet pentru
slabit" sau "substitut alimentar partial pentru slabit";
f) in cazul produselor alimentare si al bauturilor cu cantitati calorice
scazute nu se vor face referiri la rata sau la marimea scaderii in greutate ca
rezultat al utilizarii respectivelor produse sau la reducerea senzatiei de
foame ori la cresterea senzatiei de satietate.
Art. 34
(1) Promovarea sau prezentarea produselor si tratamentelor pentru slabit
ori pentru mentinerea greutatii corporale trebuie sa includa avertizarea,
sonora si scrisa, cu o durata de minimum 5 secunde, "Consultati medicul
inainte de a urma dieta"; dieta trebuie prezentata sau promovata ca o
masura pe termen scurt.
(2) Sunt interzise marturiile sau relatarea unor cazuri particulare care sa
justifice urmarea dietei respective.
Art. 35
Publicitatea si teleshoppingul pentru orice fel de produs sau tratament
pentru slabit ori pentru mentinerea greutatii corporale vor respecta
urmatoarele conditii:
a) nu se vor adresa persoanelor sub 18 ani si vor avertiza publicul asupra
acestui aspect printr-un insert scris si/sau sonor;
b) nu pot fi difuzate in emisiunile pentru copii sau in pauzele publicitare
care preceda sau urmeaza unor astfel de emisiuni;
c) nu se vor adresa in mod direct persoanelor obeze, nu vor include exemple
cu cazuri in care se vorbeste despre sau apar persoane care ar fi fost obeze
inainte de a utiliza produsele sau serviciul caruia i se face publicitate;
d) nu vor sugera sau nu vor afirma ca a fi subponderal este adecvat sau de
dorit.
Publicitatea politica si publicitatea referitoare la exercitarea unor
profesii
Art. 36
(1) In sensul prezentei decizii, constituie publicitate politica clipurile
publicitare care promoveaza un partid, un om politic sau un mesaj politic.
(2) Publicitatea politica este interzisa, cu exceptia perioadelor de
campanie electorala.
Art. 37
(1) Este interzisa publicitatea la cabinetele notariale si la orice forma
de exercitare a profesiei de avocat.
(2) Este interzisa publicitatea care promoveaza executori judecatoresti si
experti judiciari.
Art. 38
(1) Membrii activi ai baroului de avocati nu pot realiza sau modera
emisiuni in care se dezbat cazuri aflate in cercetare sau pe rolul instantelor
de judecata.
(2) Participarea si interventiile avocatilor in emisiunile audiovizuale in
care se dezbat cazuri aflate in cercetare sau pe rolul instantelor si in care
acestia sunt angajati vor respecta normele deontologice ale profesiei de
avocat.
Art. 39
(1) Este interzisa orice forma de publicitate pentru cabinetele medicale
private.
(2) Participarea si interventiile medicilor in emisiuni sau programe pe
teme medicale vor respecta principiile deontologice inscrise in Codul de
deontologie medicala adoptat de Colegiul Medicilor din Romania.
(3) In emisiunile audiovizuale pe teme medicale nu se vor recomanda
medicamente, identificate prin marca sau denumire comerciala, tratamente
medicale si cabinete medicale private.
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Nerespectarea dispozitiilor prezentei decizii, cu exceptia art. 38
alin. (2) si art. 39 alin. (2), se sanctioneaza, dupa caz, potrivit
dispozitiilor art. 90 sau 91 din Legea audiovizualului nr. 504/2002.
(2) In cazul nerespectarii dispozitiilor art. 38 alin. (2) si art. 39 alin.
(2) Consiliul National al Audiovizualului va sesiza Uniunea Avocatilor din
Romania sau Colegiul Medicilor din Romania, solicitandu-le sa analizeze in ce
masura au fost respectate principiile deontologice stabilite de acestea si sa
sanctioneze conduitele necorespunzatoare in conformitate cu prevederile statutare.
Art. 41
La data intrarii in vigoare a prezentei decizii se abroga Decizia
Consiliului National al Audiovizualului nr. 21/2003 privind publicitatea si
teleshoppingul la produse medicamentoase, tratamente medicale si suplimente
nutritive, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 4 martie 2003, Decizia Consiliului
National al Audiovizualului nr. 22/2003 privind unele reguli ale publicitatii
si teleshoppingului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
89 din 13 februarie 2003, Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr.
36/2003 privind publicitatea la bauturi alcoolice distilate, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 151 din 10 martie 2003, Decizia
Consiliului National al Audiovizualului nr. 38/2003 privind publicitatea
politica si publicitatea referitoare la exercitarea unor profesii, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 149 din 7 martie 2003.
Presedintele Consiliului National al Audiovizualului,
Ralu Filip