DECIZIE Nr. 22 din 28 ianuarie 2003
privind unele reguli ale publicitatii si teleshoppingului
ACT EMIS DE: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 89 din 13 februarie 2003
Avand in vedere dubla calitate a Consiliului National al Audiovizualului,
de garant al interesului public si de unica autoritate de reglementare in
domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
tinand cont de necesitatea reglementarii publicitatii si teleshoppingului
la unele produse si servicii,
in vederea armonizarii legislatiei romanesti cu reglementarile si normele
Uniunii Europene,
tinand cont de necesitatea respectarii principiilor liberei concurente,
protectiei vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice ale
consumatorilor, precum si a mediului,
in temeiul art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea audiovizualului nr.
504/2002,
membrii Consiliului National al Audiovizualului adopta urmatoarea decizie:
Art. 1
Publicitatea si teleshoppingul vor respecta regulile unei competitii
corecte si transparente, care trebuie sa serveasca in primul rand interesele
publicului.
Art. 2
(1) Este interzisa orice forma de promovare a unor produse ori a unor
servicii care sugereaza sau instiga publicul sa renunte la alte produse sau
servicii similare ori asemanatoare, sub motivul ca acestea din urma devin
inutile sau improprii folosintei.
(2) Publicitatea comparativa trebuie sa respecte prevederile Legii nr.
148/2000 privind publicitatea, cu modificarile ulterioare.
Art. 3
Durata publicitatii si a teleshoppingului nu constituie un motiv care sa
inlature obligatiile de informare corecta a publicului in legatura cu bunurile
sau serviciile promovate.
Art. 4
Este interzisa difuzarea de publicitate la bauturi alcoolice prin care se
promoveaza comportamente agresive sau antisociale.
Art. 5
(1) Este interzisa difuzarea, in intervalul orar 6,00 - 22,00, a
emisiunilor sponsorizate de companiile al caror nume sau marca este identica cu
numele ori cu marca unei bauturi alcoolice.
(2) Este interzisa difuzarea, in intervalul orar 6,00 - 22,00, a
concursurilor sau a anunturilor promotionale care contin referiri la numele ori
marca unei bauturi alcoolice distilate.
Art. 6
(1) Este interzisa difuzarea de emisiuni, altele decat emisiunile de
teleshopping, in care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate ori
care pot fi identificate de public prin marca, producator sau modalitati de
comercializare si care constituie publicitate mascata.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) produsele si serviciile
culturale sau cele destinate invatamantului.
Art. 7
(1) Este interzisa descrierea calitatii produselor sau serviciilor oferite
ca premii in emisiunile-concurs, cu exceptia marcii si a pretului.
(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) produsele sau serviciile
culturale.
Art. 8
Informatiile prezentate in publicitate sau in emisiuni de teleshopping nu
trebuie sa induca in eroare publicul, direct sau prin omisiune, in privinta:
a) caracteristicilor produsului si, in special, a naturii, identitatii,
proprietatilor, compozitiei, cantitatii, durabilitatii, originii sau
provenientei, precum si a metodelor de fabricatie ori de productie;
b) atribuirii de efecte sau de proprietati pe care produsul nu le poseda.
Art. 9
Publicitatea la produsele alimentare va respecta urmatoarele conditii:
a) sa nu induca in eroare publicul, in special in ceea ce priveste calitatea,
originea sau provenienta alimentului;
b) sa nu incurajeze consumul excesiv de alimente;
c) comparatiile dintre alimente sa nu incurajeze sau sa nu sugereze
renuntarea la alimentele de baza, in special la legumele si fructele proaspete;
d) afirmatiile precise privind nutritia (de exemplu, efectele vitaminei C)
ori afirmatiile legate de sanatate (de exemplu "ajuta la o digestie
sanatoasa") se vor baza pe fapte stiintifice solide si nu vor crea
impresii inselatoare privind beneficiile nutritionale sau de sanatate ale
alimentului respectiv.
Art. 10
Ilustrarea cu fructe si/sau cu portiuni vegetale nu este permisa decat in
cazul in care fructele (sau parti de fruct - suc de fructe, pulpa de fruct)
si/sau portiunile vegetale sunt inscrise pe eticheta produsului, in lista
ingredientelor, cu o cantitate, exprimata in procente, de minimum 4% .
Art. 11
In cazul utilizarii la fabricarea alimentelor numai a aromelor se interzice
ilustrarea, desenarea sau orice alte forme de reprezentare a fructelor si/sau a
portiunilor vegetale.
Art. 12
Nu se vor atribui alimentelor proprietati de prevenire, tratare sau
vindecare a bolilor si nu se vor face referiri la astfel de proprietati; sunt
exceptate de la aceasta interdictie apele minerale naturale, care sunt
utilizate ca medicamente sau in scopuri curative in statiunile balneare.
Art. 13
Clipurile publicitare pentru bauturi alcoolice distilate, cu o durata mai
mare de 10 secunde, vor include la final avertizarea sonora si scrisa, cu o
durata de minimum 6 secunde: "Consumul excesiv de alcool dauneaza grav
sanatatii".
Art. 14
(1) In programele de televiziune, la sfarsitul fiecarui grupaj publicitar,
va fi difuzat anuntul sonor si scris, cu o durata de minimum 5 secunde:
"Cititi cu atentie eticheta sau prospectul produsului inainte de
cumparare".
(2) In programele de radiodifuziune sonora anuntul precizat la alin. (1) va
fi difuzat la sfarsitul unor grupaje publicitare, dar nu mai putin de doua ori
in timpul oricarei ore date.
Art. 15
In cazul nerespectarii prevederilor prezentei decizii, Consiliul National
al Audiovizualului va emite o somatie de intrare in legalitate cu termene
precise, iar daca radiodifuzorul nu intra in legalitate in termenul si in
conditiile stabilite in somatie, Consiliul National al Audiovizualului va
sanctiona radiodifuzorul cu amenda, conform prevederilor art. 91 din Legea
audiovizualului nr. 504/2002.
Presedintele Consiliului National al Audiovizualului,
Ralu Filip