DECIZIE Nr. 21 din 28 ianuarie 2003
privind publicitatea si teleshoppingul la produse medicamentoase, tratamente
medicale si suplimente nutritive
ACT EMIS DE: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 140 din 4 martie 2003
Avand in vedere dubla calitate a Consiliului National al Audiovizualului,
de garant al interesului public si de unica autoritate de reglementare in
domeniul programelor audiovizuale,
tinand cont de necesitatea reglementarii publicitatii si a teleshoppingului
la produse medicamentoase, tratamente medicale si suplimente nutritive,
in vederea armonizarii legislatiei romanesti cu reglementarile si normele
Uniunii Europene,
tinand cont de necesitatea respectarii principiilor liberei concurente,
protectiei vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice ale
consumatorilor, precum si a mediului,
avand in vedere ca publicitatea la produsele medicamentoase trebuie sa se
supuna unor conditii stricte si unui control efectiv,
in temeiul art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea audiovizualului nr.
504/2002,
membrii Consiliului National al Audiovizualului adopta urmatoarea decizie:
Art. 1
Prin publicitate audiovizuala pentru produse medicamentoase si tratamente
medicale se intelege orice forma de promovare efectuata in cadrul serviciilor
de programe, destinata sa stimuleze distribuirea, consumul sau vanzarea
acestora.
Art. 2
Publicitatea si teleshoppingul sunt permise numai in cazul produselor
medicamentoase si al tratamentelor medicale care nu necesita prescriptie
medicala.
Art. 3
Sunt interzise publicitatea si teleshoppingul la produsele medicamentoase
care contin substante psihotrope sau narcotice, in sensul conventiilor
internationale.
Art. 4
Publicitatea pentru produsele medicamentoase trebuie sa incurajeze
folosirea rationala a acestora, sa le prezinte in mod obiectiv, fara a le
exagera calitatile terapeutice.
Art. 5
Promovarea produselor medicamentoase si a tratamentelor medicale in
serviciile de programe audiovizuale va include in mod obligatoriu urmatoarele:
a) numele produsului;
b) denumirea comuna, daca produsul contine un singur ingredient activ;
c) indicatia (pentru ce se foloseste produsul sau tratamentul medical
respectiv);
d) avertizarea sonora si scrisa, timp de minimum 6 secunde, prezentata la
sfarsitul clipului publicitar a carui durata depaseste 10 secunde: "Acest
produs se poate elibera fara prescriptie medicala. Se recomanda citirea cu
atentie a prospectului. Daca apar manifestari neplacute, adresati-va medicului
sau farmacistului."
Art. 6
(1) Este interzisa difuzarea de publicitate sau teleshopping pentru produse
medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente
nutritive si tratamente medicale prezentate sau recomandate de personalitati
ale vietii publice, culturale, stiintifice, sportive sau de alte persoane care,
datorita celebritatii lor, pot incuraja consumul acestor produse sau tratamente.
(2) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping care
infatiseaza medici, stomatologi, farmacisti sau asistente medicale care
recomanda sau avizeaza medical produse de larg consum, cu exceptia produselor
de igiena personala, produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare,
nutrienti, suplimente nutritive sau tratamente medicale.
(3) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping pentru produse
medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive
si tratamente medicale, daca prezentarile contin recomandari sau avize ale
asociatiilor medicale.
Art. 7
(1) Nici un fel de mesaj publicitar pentru produse medicamentoase sau
tratamente medicale nu poate fi adresat persoanelor care au varsta mai mica de
16 ani.
(2) Este interzisa difuzarea de publicitate la produse medicamentoase,
vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive si tratamente
medicale in emisiuni pentru copii ori in pauzele publicitare care preceda sau urmeaza
unor astfel de emisiuni.
(3) Producatorii si distribuitorii de produse medicamentoase, vitamine,
suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive si tratamente medicale
nu pot sponsoriza programele sau emisiunile destinate copiilor.
Art. 8
(1) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping:
a) la produse pentru tratarea alcoolismului;
b) la tratamente clinice impotriva caderii parului;
c) pentru hipnoza, terapie prin hipnoza, psihologie, psihanaliza sau
psihiatrie;
d) la acele produse medicamentoase al caror cost este compensat.
(2) Este interzisa mentionarea in publicitate sau teleshopping a unor
indicatii terapeutice pentru:
a) tuberculoza;
b) boli cu transmisie sexuala;
c) alte boli infectioase grave;
d) cancer si alte boli tumorale;
e) insomnie cronica;
f) diabet si alte boli metabolice.
Art. 9
Publicitatea la produsele medicamentoase nu trebuie sa contina nici o
mentiune care:
a) sa dea impresia ca o consultatie medicala sau o interventie chirurgicala
nu este necesara, in special prin oferirea unor sugestii de diagnostic sau de
tratament la distanta;
b) sa sugereze ca efectul tratamentului cu produsul medicamentos respectiv
este garantat, nu este insotit de efecte secundare sau este mai bun decat ori
echivalent cu cel al altui tratament sau produs medicamentos;
c) sa sugereze ca starea de sanatate a publicului ar putea fi imbunatatita
prin consumul respectivului produs;
d) sa sugereze ca starea de sanatate a publicului ar putea fi afectata daca
nu consuma produsul respectiv; aceasta interdictie nu se aplica la campaniile
de vaccinare sustinute de industria farmaceutica si aprobate de Ministerul
Sanatatii si Familiei;
e) sa sugereze ca respectivul produs medicamentos este un aliment, produs
cosmetic sau alt bun de larg consum;
f) sa sugereze ca siguranta sau eficienta produsului medicamentos se
datoreaza faptului ca este natural;
g) ar putea, prin descrierea sau reprezentarea detaliata a unor simptome
ori a unor cazuri clinice, sa duca la un autodiagnostic eronat;
h) sa se refere, in termeni improprii sau incorecti, la vindecare;
i) foloseste in termeni improprii, alarmanti sau incorecti imagini, scheme
sau fotografii care arata modificari ale organismului uman provocate de boli
sau leziuni ori de actiunea produselor medicamentoase asupra organismului uman
sau a unor parti ale acestuia;
j) evidentiaza ca respectivul produs medicamentos este autorizat de Agentia
Nationala a Medicamentului.
Art. 10
(1) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping la produse si
tratamente naturiste, care, dupa caz, nu sunt insotite de avertizarea sonora si
scrisa:
a) "produs neatestat medical";
b) "metoda neatestata medical".
(2) In cazul in care produsele si tratamentele naturiste au fost verificate
din punct de vedere medical, acest lucru va fi atestat de catre Colegiul
Medicilor din Romania.
(3) Avertizarea prevazuta la alin. (1) se va face la finalul mesajului
publicitar.
Art. 11
Publicitatea si teleshoppingul pentru produse si tratamente homeopate sunt
permise numai pentru produsele si tratamentele avizate de Ministerul Sanatatii
si Familiei sau de Colegiul Medicilor din Romania.
Art. 12
Este interzisa difuzarea de emisiuni sau teleshopping in care sunt
prezentate cazuri de vindecare a unor boli grave cu ajutorul tratamentelor
conventionale sau neconventionale, daca diagnosticul si actele medicale care il
atesta nu au fost certificate de Colegiul Medicilor din Romania sau daca in
emisiune ori in teleshopping nu este prezent si un reprezentant al Colegiului
Medicilor din Romania care sa certifice din punct de vedere medical rezultatele
obtinute.
Art. 13
Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping in care se
sugereaza ca este necesar ca oricine sa isi suplimenteze dieta cu vitamine si
minerale sau ca astfel de suplimente pot sa imbunatateasca functii fizice ori
mentale care in mod normal sunt bune.
Art. 14
Emisiunile audiovizuale, publicitatea si teleshoppingul, destinate
produselor sau tratamentelor pentru slabit si pentru mentinerea greutatii
corporale, fara indicatii terapeutice, vor respecta urmatoarele conditii:
a) sa existe dovezi medicale, de incredere, pentru fiecare afirmatie
privind efectele benefice ale produselor sau tratamentelor;
b) sa indice, cand se afirma ca greutatea unei persoane a scazut cu o
anumita valoare, perioada in care s-a realizat aceasta scadere;
c) greutatea pierduta si perioada in care s-a obtinut trebuie sa fie
compatibile cu practicile medicale si de dieta general acceptate si sa nu
semnifice calitati nereprezentative ale produsului sau serviciului medical
oferit;
d) in cazul alimentelor si bauturilor cu cantitati calorice scazute, daca sunt
prezentate ca o parte a regimului de slabire, se va indica faptul ca produsul
respectiv poate conduce la pierderea de greutate numai ca parte a unei diete ce
controleaza caloriile/energia;
e) in cazul produselor special elaborate pentru a fi utilizate in diete cu
restrictii calorice, care, conform instructiunilor producatorului, inlocuiesc
in totalitate sau in parte aportul alimentar zilnic, acestea nu pot fi
promovate sub alt nume decat "substitut alimentar complet pentru
slabit" sau "substitut alimentar partial pentru slabit";
f) in cazul produselor alimentare si al bauturilor cu cantitati calorice
scazute nu se vor face referiri la rata ori la marimea scaderii in greutate ca
rezultat al utilizarii respectivelor produse sau la reducerea senzatiei de
foame ori la cresterea senzatiei de satietate.
Art. 15
(1) Promovarea sau prezentarea produselor si tratamentelor pentru slabit
ori pentru mentinerea greutatii corporale trebuie sa includa avertizarea sonora
si scrisa, cu o durata de minimum 5 secunde: "Consultati medicul inainte
de a urma dieta"; dieta trebuie prezentata sau promovata ca o masura pe
termen scurt.
(2) Sunt interzise marturiile sau relatarea unor cazuri particulare care sa
justifice urmarea dietei respective.
Art. 16
Publicitatea si teleshoppingul pentru orice fel de produs sau tratament
pentru slabit ori pentru mentinerea greutatii corporale vor respecta
urmatoarele conditii:
a) nu se vor adresa persoanelor cu varsta sub 18 ani si vor avertiza
publicul asupra acestui aspect printr-un insert scris si/sau sonor;
b) nu pot fi difuzate in emisiunile pentru copii sau in pauzele publicitare
care preceda ori urmeaza unor astfel de emisiuni;
c) nu se vor adresa in mod direct persoanelor obeze, nu vor include exemple
cu cazuri in care se vorbeste despre sau apar persoane care ar fi fost obeze
inainte de a utiliza produsele sau serviciul caruia i se face publicitate;
d) nu vor sugera sau nu vor afirma ca a fi subponderal este adecvat sau de
dorit.
Art. 17
(1) In cazul nerespectarii prevederilor prezentei decizii Consiliul
National al Audiovizualului va emite o somatie de intrare in legalitate cu
termene precise.
(2) In cazul nerespectarii somatiei se aplica dispozitiile art. 91 alin.
(3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002.
Art. 18
In cazul publicitatii la vitamine, prevederile art. 6 alin. (1) intra in
vigoare in termen de 45 de zile de la data publicarii prezentei decizii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului National al Audiovizualului,
Ralu Filip