DECIZIE Nr.
376 din 25 martie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 53 din Legea fondului funciar nr.
18/1991 si ale art. 12 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr.
169/1997
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 407 din 30 mai 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 53 din Legea fondului funciar nr.
18/1991 şi ale art. 12 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr.
169/1997, excepţie ridicată de Obştea moşnenilor buzoieni „De pe Buzău" în
Dosarul nr. 2.317/200/2007 al Judecătoriei Buzău - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele :
Prin Incheierea din 1 iunie 2007, pronunţată în Dosarul
nr. 2.317/200/2007, Judecătoria Buzău - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 53 din
Legea fondului funciar nr. 18/1991 şi ale art. 12 din Legea nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor
forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991
şi ale Legii nr. 169/1997.
Excepţia a fost ridicată de Obştea moşnenilor buzoieni
„De pe Buzău" într-un proces având ca obiect o plângere formulată în baza
Legii nr. 247/2005.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că imposibilitatea persoanelor
nemulţumite de hotărârile comisiilor de fond funciar de a se adresa în mod
direct instanţelor de judecată, alternativ cu exercitarea procedurii
administrative prealabile, contravine dispoziţiilor art. 21 alin. (3) şi (4)
din Legea fundamentală.
Judecătoria Buzău - Secţia civilă consideră că textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor
constituţionale invocate.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază
excepţia ca neîntemeiată, arătând că legiuitorul are dreptul exclusiv de a
reglementa procedura de judecată, potrivit art. 126 alin. (2) din Constituţie.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale, fiind norme de
procedură, conforme cu art. 126 alin. (2) din Constituţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate
raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 53 din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie
1998, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 12 din Legea nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 8 din 12 ianuarie 2000, cu modificările şi completările ulterioare.
Textele de lege criticate au următorul conţinut:
- Art. 53 din Legea nr. 18/1991: „(1) Hotărârile comisiei judeţene asupra contestaţiilor persoanelor
care au cerut reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate privată
asupra terenului, conform dispoziţiilor cuprinse în cap. II, şi cele asupra
măsurilor stabilite de comisiile locale se comunică celor interesaţi prin
scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
(2) Impotriva hotărârii comisiei judeţene se poate
face plângere la judecătoria în a cărei rază teritorială este situat terenul,
în termen de 30 de zile de la comunicare.";
- Art. 12 din Legea nr. 1/2000: „(1) Comisiile comunale, orăşeneşti sau municipale din unităţile
administrativ-teritoriale pe care se află terenurile, împreună cu oficiile de
cadastru şi publicitate imobiliară vor delimita terenurile solicitate pe
vechile amplasamente, dacă acestea nu au fost atribuite legal altor persoane,
sau în sole situate în vecinătatea localităţilor, acceptate de foştii proprietari, cu asigurarea accesului la
lucrările de hidroamelioraţii, acolo unde ele există.
(2) In cazul în care pe suprafeţele retrocedate
sunt amplasate lucrări de hidroamelioraţii, proprietarii puşi în posesie sunt
obligaţi să asigure accesul şi folosinţa comună pentru toţi proprietarii, la
întreaga capacitate a acestora.
(3) Persoanele fizice şi persoanele juridice, care
au dreptul de acces şi de folosinţă comună la lucrările şi instalaţiile de
hidroamelioraţii, sunt obligate să exercite aceste drepturi cu bună-credinţă,
să nu afecteze starea de folosinţă normală şi să contribuie, proporţional, la
întreţinerea şi reparaţia acestor lucrări şi instalaţii. Toţi utilizatorii
răspund solidar pentru daunele de orice fel aduse lucrărilor şi instalaţiilor
în toate cazurile în care răspunderea nu poate fi individualizată.
(4) Procesul-verbal de delimitare împreună cu
hotărârea comisiei locale vor fi supuse spre validare comisiei judeţene, care
este obligată să se pronunţe în termen de 30 de
zile de la primirea acestuia.
(5) Hotărârea comisiei judeţene şi, respectiv,
procesul-verbal de delimitare şi planul de situaţie vor fi transmise
societăţilor comerciale, institutelor şi staţiunilor de cercetare şi producţie
agricolă, regiilor autonome şi societăţilor naţionale cu profil agricol, precum
şi comisiilor locale, pentru a fi luate în considerare la întocmirea
documentaţiei necesare la stabilirea amplasamentelor potrivit legii, la punerea
în posesie a titularilor, precum şi la eliberarea titlurilor de proprietate.
(6) Impotriva hotărârii comisiei judeţene se poate
face plângere la judecătoria în a cărei rază teritorială este situat terenul,
în termen de 30 de zile de la comunicare.
(7) Operaţiunile prevăzute la alin. (5), inclusiv
emiterea titlurilor de proprietate, se vor efectua în termen de un an de la
data intrării în vigoare a prezentei legi."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine că,
prin prevederile de lege criticate, sunt încălcate dispoziţiile art. 21 alin.
(3) şi (4) din Constituţie, potrivit cărora: „(3) Părţile au dreptul la un
proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil.
(4) Jurisdicţiile speciale administrative sunt
facultative şi gratuite."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine următoarele :
Prevederile art. 53 din Legea fondului funciar nr.
18/1991 şi ale art. 12 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr.
169/1997, au mai fost supuse controlului de constituţionalitate într-o cauză
având o motivare similară.
Astfel, prin Decizia nr. 60 din 31 ianuarie 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 118 din 14 februarie 2008, Curtea a decis că
atribuţiile pe care le au comisiile judeţene pentru stabilirea dreptului de
proprietate privată asupra terenurilor agricole şi forestiere se referă strict
la soluţionarea contestaţiilor formulate împotriva hotărârilor comisiilor
locale şi la validarea cererilor privind reconstituirea şi constituirea
dreptului de proprietate privată asupra terenurilor, cu respectarea
prevederilor Legii fondului funciar, ale Legii nr. 169/1997, precum şi ale Legii
nr. 1/2000, acestea exercitând, în acest sens, atribuţii
administrativ-jurisdicţionale.
Aşadar, atribuţiile pe care Legea fondului funciar nr.
18/1991şi Legea nr. 1/2000 le dau în competenţa comisiilor judeţene se referă
la măsuri de aplicare a acestora şi nu sunt de natură a îngrădi accesul liber
la justiţie şi dreptul la un proces echitabil, precum şi soluţionarea cauzelor
într-un termen rezonabil. Aceasta, cu atât mai mult cu cât, potrivit
prevederilor art. 53 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 şi art.
12 alin. (6) din Legea nr. 1/2000, hotărârile comisiei judeţene pot fi supuse
cenzurii instanţelor de judecată, prin formularea unei plângeri la judecătoria
în a cărei rază teritorială este situat terenul, textul criticat fiind astfel
în acord cu dispoziţiile art. 21 alin. (4) din Constituţie.
De asemenea, Curtea a mai statuat că dispoziţiile de
lege criticate nu contravin nici dispoziţiilor art. 21 alin. (3) din
Constituţie, în sensul că părţile au dreptul astfel la un proces echitabil şi
la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil.
Considerentele şi soluţia deciziei menţionate sunt
valabile şi în cauza de faţă, întrucât nu au intervenit elemente noi de natură
a determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 53 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 şi ale art. 12 din
Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, excepţie ridicată
de Obştea moşnenilor buzoieni „De pe Buzău" în Dosarul nr. 2.317/200/2007
al Judecătoriei Buzău - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 martie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu