DECIZIE Nr.
228 din 19 februarie 2009
privind exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 418 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea
capitalului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 178 din 23 martie 2009
Ioan Vida
- preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 418 alin. (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea
capitalului, excepţie ridicată de Eugenia Baciu şi Dragoş Baciu într-o cauză
privind o contestaţie la executare.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
dă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 21 mai 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 11.497/245/2007, Tribunalul Iaşi - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 418 alin. (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea
capitalului, excepţie ridicată de Eugenia Baciu şi
Dragoş Baciu într-o cauză privind o contestaţie la executare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că prevederile criticate contravin
dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1), deoarece permit băncilor
să îşi recupereze silit creanţele prin mijloace nepermise altor creditori. Executarea silită a unei
hotărâri judecătoreşti făcută de creditorul însuşi creează dificultăţi pentru
debitor, chiar dacă are la îndemână aceleaşi proceduri legale ca şi în cazul în
care executarea silită este făcută de către un executor independent, presiunile
creditorului putând fi contracarate mult mai greu.
Tribunalul Iaşi -
Secţia civilă apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul judecătorului-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la prevederile Constituţiei,
precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 418 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.027 din 27 decembrie 2006, cu modificările
ulterioare, având următorul cuprins:
- Art. 418 alin. (2): „Separat
sau, după caz, în cadrul asociaţiilor profesionale, instituţiile de credit pot
să-şi organizeze un corp propriu de executori, a cărui activitate este strict legată
de punerea în executare a titlurilor executorii aparţinând instituţiei de
credit şi altor entităţi care aparţin grupului acesteia şi care desfăşoară
activităţi financiare."
Dispoziţiile constituţionale pretins încălcate sunt
cuprinse în art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea
în drepturi şi art. 21 alin. (3) referitor la accesul
liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că aceasta este nefondată, urmând să fie respinsă. Astfel, prevederile
de lege criticate pentru neconstituţionalitate reglementează executarea
creanţelor de către instituţiile de credit prin executori proprii, or, principiul
egalităţii consacrat de art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală constituie
o garanţie constituţională ce se referă exclusiv la cetăţeni, iar nu şi la
persoanele juridice, a căror capacitate juridică este reglementată în mod
diferit de către legiuitor, tocmai pentru ca prin activitatea desfăşurată să
contribuie, în mod adecvat, la realizarea scopului în care au fost create acele
persoane juridice. In acelaşi sens este şi jurisprudenţa constantă a Curţii, de
exemplu: Decizia nr. 5 din 18 ianuarie 2000, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 56 din 4 februarie 2000.
Nu este întemeiată nici susţinerea potrivit căreia
textul criticat este contrar dispoziţiilor art. 21 din Constituţie, deoarece
excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată într-o cauză privind o
contestaţie la executare formulată de autorii excepţiei de neconstituţionalitate
împotriva unor titluri executorii, ceea ce are menirea să afirme că aceştia
si-au exercitat dreptul de liber acces la justiţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 418 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, excepţie
ridicată de Eugenia Baciu şi Dragoş Baciu în Dosarul nr. 11.497/245/2007 al
Tribunalului laşi - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 februarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta