HOTARARE Nr.
430 din 16 aprilie 2008
pentru aprobarea
Metodologiei privind organizarea si functionarea comisiei de evaluare a
persoanelor adulte cu handicap
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 339 din 1 mai 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 87 alin. (3) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările
ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Metodologia privind
organizarea şi funcţionarea comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap,
Silviu George Didilescu
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
METODOLOGIE
privind organizarea şi funcţionarea comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap
Art. 1. - (1) Comisia de
evaluare a persoanelor adulte cu handicap, denumită în continuare comisia de evaluare, se organizează şi
funcţionează, potrivit prevederilor art. 85 din Legea nr. 448/2006 privind
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, ca
organ de specialitate, fără personalitate juridică, al consiliului judeţean,
respectiv al consiliului local din cadrul fiecărui sector al municipiului
Bucureşti.
(2) Comisia de evaluare
desfăşoară activitate decizională în domeniul încadrării persoanelor adulte în
grad de handicap, respectiv în domeniul promovării drepturilor acestor
persoane, cu respectarea legislaţiei în domeniu, precum şi a prezentei
metodologii.
Art. 2. -Atribuţiile principale
din domeniul de activitate al comisiei de evaluare sunt cele prevăzute de art.
87 alin. (1) din Legea nr. 448/2006, republicată, după cum urmează:
a) stabileşte încadrarea adultului în grad de handicap;
b) stabileşte, după caz, orientarea profesională a
adultului cu handicap, respectiv capacitatea de muncă;
c) stabileşte măsurile de protecţie a adultului cu
handicap, în condiţiile legii;
d) reevaluează periodic sau la sesizarea direcţiilor
generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale
ale sectoarelor municipiului Bucureşti, încadrarea în grad de handicap, orientarea profesională,
precum şi celelalte măsuri de protecţie a adulţilor cu handicap;
e) revocă sau înlocuieşte măsura de protecţie stabilită,
în condiţiile legii, dacă împrejurările care au determinat stabilirea acesteia
s-au modificat;
f) îl informează pe adultul cu handicap sau pe
reprezentantul legal al acestuia cu privire la măsurile de protecţie stabilite;
g) soluţionează cererile privind
eliberarea atestatului de asistent personal profesionist;
h) promovează drepturile persoanelor cu handicap în
toate activităţile pe care le întreprind.
Art. 3. - (1) In exercitarea atribuţiilor privind
încadrarea unei persoane adulte într-un grad de handicap, prevăzute la art. 2
lit. a), comisia de evaluare analizează dosarul întocmit de serviciul de
evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap, organizat potrivit art. 88
din Legea nr. 448/2006, republicată, în cadrul direcţiilor generale de asistenţă
socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor
municipiului Bucureşti, denumit în continuare serviciul de evaluare
complexă.
(2) Comisia de evaluare eliberează certificatul de
încadrare în grad şi tip de handicap şi elaborează programul individual de
reabilitare şi integrare socială, potrivit modelelor prevăzute în anexele nr. 1
şi 2.
(3) In situaţia în care rezultatul evaluării complexe a
unei persoane nu susţine încadrarea în grad de handicap, comisia de evaluare
motivează respingerea cererii acesteia, potrivit
prevederilor pct. II din anexa nr. 1.
Art. 4. - In exercitarea atribuţiilor privind
orientarea profesională a unei persoane adulte cu handicap, prevăzute la art. 2
lit. b), comisia de evaluare eliberează certificate de orientare profesională,
potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 5. -In exercitarea atribuţiilor prevăzute la art.
2 lit. c), comisia de evaluare poate stabili următoarele măsuri de protecţie a
persoanelor cu handicap:
a) admiterea în centre rezidenţiale
sau de zi, publice ori public-private;
b) plasarea la asistent personal profesionist;
c) acordarea de servicii sociale la domiciliu, acolo
unde este cazul.
Art. 6. - (1) Exercitarea atribuţiilor privind
informarea adultului cu handicap sau a reprezentantului legal al acestuia cu
privire la măsurile de protecţie stabilite, potrivit art. 2 lit. f), se
realizează prin secretariatul comisiei de evaluare. Informaţiile privind
modalitatea de încadrare în grad de handicap pot fi obţinute de la secretariatul
comisiei de evaluare de orice persoană fizică sau juridică interesată.
(2) Cererea-tip de evaluare complexă în vederea
încadrării în grad de handicap se întocmeşte potrivit modelului prevăzut în
anexa nr. 4.
(3) Cererea-tip de evaluare complexă poate fi obţinută
de pe site-urile direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia
copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti,
denumite în continuare DGASPC, de la DGASPC, primăria de domiciliu sau din alte surse.
(4) Documentele necesare în
vederea evaluării complexe sunt următoarele:
a) cerere-tip de evaluare complexă, întocmită potrivit
alin. (2);
b) copie de pe documentele de identitate;
c) documente medicale;
d) ancheta socială efectuată de serviciul social
specializat din cadrul primăriei în a cărei rază are domiciliul sau reşedinţa
persoana cu handicap, potrivit modelului-cadru prevăzut în anexa nr. 6.
(5) Documentele medicale menţionate la alin. (4) lit.
c) sunt:
a) referat privind situaţia medicală prezentă, întocmit de medicul specialist;
b) scrisoare medicală-tip de la medicul de familie,
potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5, numai în situaţia primei prezentări
la serviciul de evaluare complexă;
c) investigaţii paraclinice solicitate de serviciul de
evaluare complexă.
(6) Cererea-tip de evaluare complexă, însoţită de
documentele necesare prevăzute la alin. (4):
a) se depune de către persoana solicitantă la
registratura primăriei din localitatea de domiciliu/reşedinţă sau la
registratura DGASPC;
b) în cazul persoanelor care
solicită reevaluarea, se depune cu 30 de zile înainte de expirarea termenului
de valabilitate al certificatului de încadrare în grad de handicap;
c) se transmite serviciului de evaluare complexă,
obligatoriu, în termen de 5 zile lucrătoare de la înregistrare, de către
primărie, si în termen de 24 de ore de la înregistrare, de către DGASPC.
(7) Serviciul de evaluare complexă verifică şi
analizează dosarul persoanei solicitante, care trebuie să conţină documentele
prevăzute la alin. (4), şi, în termen de 5 zile lucrătoare, comunică persoanei
în cauză data planificată la care aceasta urmează a se prezenta în vederea
evaluării; în cazul unui dosar incomplet, solicită completarea dosarului cu
documentele necesare.
(8) Evaluarea complexă se realizează în maximum 60 de
zile de la data înregistrării cererii şi documentelor la serviciul de evaluare
complexă.
(9) In cazul persoanelor nedeplasabile, în baza
scrisorii medicale şi a anchetei sociale, evaluarea complexă se va efectua la
domiciliul/reşedinţa persoanei în cauză.
(10) Cheltuielile de deplasare, în vederea asigurării
evaluării complexe la domiciliu/reşedinţă, potrivit alin. (9), se suportă din
bugetul DGASPC.
Art. 7. - In vederea obţinerii certificatului de
orientare profesională, persoana cu handicap va depune o cerere în acest sens
la primăria din localitatea în a cărei rază teritorială îşi are
domiciliul/reşedinţa sau la registratura DGASPC, care o va transmite în termen
de 5 zile lucrătoare, respectiv 24 de ore la serviciul de evaluare complexă.
Art. 8. - (1) Constituirea şi componenţa nominală a
comisiei de evaluare se aprobă prin hotărâre a consiliului judeţean, respectiv
prin hotărâre a consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti, cu
respectarea prevederilor art. 13 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru
Persoanele cu Handicap, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
239/2003, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa
Guvernului nr. 14/2003, precum şi ale celorlalte prevederi legale în
vigoare.
(2) Modificarea componenţei nominale a comisiei de
evaluare se aprobă în condiţiile prevăzute la alin. (1).
(3) Lucrările de secretariat ale comisiei de evaluare
se asigură de un secretariat care funcţionează în cadrul direcţiilor generale
de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale
sectoarelor municipiului Bucureşti.
(4) Membrii secretariatului comisiei de evaluare sunt numiţi prin dispoziţie a conducătorului DGASPC.
Art. 9. - (1) Şedinţele comisiei de evaluare se
desfăşoară în prezenţa majorităţii membrilor din componenţa acesteia.
(2) Comisia de evaluare se întruneşte obligatoriu o
dată pe săptămână în şedinţe ordinare şi ori de câte ori este necesar în
şedinţe extraordinare, la convocarea preşedintelui.
(3) La lucrările comisiei de evaluare pot participa, la
cerere, şi alte persoane, cu acordul preşedintelui, în măsura în care prezenţa
lor este utilă.
(4) Membrii comisiilor de
evaluare, cu excepţia preşedintelui, constituite conform legii au dreptul la o
indemnizaţie de şedinţă, potrivit art. 13 alin. (9) din Ordonanţa Guvernului
nr. 14/2003. Cuantumul lunar al indemnizaţiei se stabileşte prin hotărâre a
consiliului judeţean sau prin hotărâre a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucureşti şi nu poate depăşi 20% din indemnizaţia preşedintelui
consiliului judeţean, respectiv a primarului de sector. Indemnizaţia de şedinţă
se obţine împărţind cuantumul lunar la numărul de şedinţe stabilit de
preşedinte pentru luna respectivă şi se acordă proporţional cu numărul de
şedinţe la care s-a participat în luna respectivă.
(5) Venitul maxim lunar ce poate fi obţinut în
calitate de membru al comisiei de evaluare, ca urmare a activităţii prestate,
nu poate depăşi cuantumul lunar stabilit potrivit alin.(4).
(6) Prezenţa membrilor Comisiei de evaluare la
şedinţele acesteia este obligatorie. In cazul în care un membru absentează de
la şedinţe de două ori consecutiv, fără motive
temeinice, acesta va fi înlocuit.
(7) Deciziile comisiei de evaluare se iau, în
şedinţele legal întrunite, potrivit alin. (1), cu votul majorităţii membrilor.
Art. 10. - (1) Şedinţele comisiei de evaluare sunt
conduse de către preşedintele acesteia.
(2) La şedinţe participă, în mod obligatoriu,
secretarul comisiei de evaluare, fără a fi implicat în soluţionarea cazurilor.
Art. 11. - Preşedintele şi membrii comisiei de evaluare
răspund în faţa consiliului judeţean, respectiv local al sectorului municipiului
Bucureşti, pentru neîndeplinirea obligaţiilor care le revin potrivit legii,
precum şi pentru adoptarea unor decizii cu nerespectarea dispoziţiilor legale.
Art. 12. - (1) Comisia de evaluare competentă să
soluţioneze cazurile privitoare la persoanele adulte care solicită încadrarea
în grad de handicap sau care necesită o măsură de protecţie este cea în a cărei
rază teritorială se află domiciliul sau reşedinţa persoanei în cauză.
(2) Certificatele de încadrare în grad şi tip de
handicap şi certificatele de orientare profesională eliberate de comisia de
evaluare în condiţiile alin. (1) şi aflate în termen de valabilitate sunt
recunoscute în cazul transferului dosarului persoanei cu handicap dintr-o
unitate administrativ-teritorială în alta, respectiv dintr-o subdiviziune
administrativ-teritorială în alta.
(3) Comisia de evaluare soluţionează cazul în termen de
cel mult 15 zile lucrătoare de la data referirii dosarului de către serviciul
de evaluare complexă.
Art. 13. - (1) Certificatul de încadrare în grad de handicap şi programul individual de integrare şi reabilitare
socială, certificatul de orientare profesională, precum şi măsurile comisiei de
evaluare privind asistentul personal profesionist sau admiterea în centre
rezidenţiale ori de zi se comunică prin poştă, cu confirmare de primire,
persoanei cu handicap sau, după caz, părinţilor/reprezentanţilor legali,
asistentului personal sau asistentului personal profesionist, de către
secretariatul comisiei de evaluare.
(2) Certificatele de încadrare în grad de handicap şi certificatele de orientare profesională pot fi
contestate, potrivit art. 13 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003, în
maximum 30 de zile de la comunicare, la Comisia superioară de evaluare a
persoanelor adulte cu handicap, denumită în continuare Comisia superioară.
(3) Contestaţiile se depun şi se înregistrează la
secretariatul comisiei de evaluare care a eliberat documentul, iar acesta va
transmite contestaţia şi dosarul persoanei în cauză, în termen de 5 zile
lucrătoare, Comisiei superioare.
(4) Contestaţiile se soluţionează prin decizii emise
de Comisia superioară, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data
înregistrării.
(5) Deciziile Comisiei superioare pot fi atacate
potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004,
cu modificările şi completările ulterioare. Cererile adresate instanţei de
contencios administrativ sunt scutite de taxa judiciară de timbru.
Art. 14. - (1) Activitatea comisiilor de evaluare este
coordonată din punct de vedere metodologic, potrivit art. 13 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003, de către Comisia superioară, care
funcţionează în structura Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Instrucţiunile metodologice elaborate de Comisia
superioară, precum şi deciziile acesteia sunt obligatorii pentru comisiile de
evaluare judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
Art. 15. - (1) In relaţia cu serviciul de evaluare
complexă, secretariatul prevăzut la art. 8 alin. (3) înregistrează în registrul
propriu de evidenţă dosarele persoanelor cu handicap solicitante, după
realizarea evaluării de către serviciul de evaluare complexă.
(2) In relaţia cu comisia de evaluare, secretariatul
îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) asigură transmiterea dosarelor la comisia de
evaluare, însoţite de raportul de evaluare complexă cu propunerea de încadrare
în grad de handicap, întocmit de serviciul de evaluare complexă, potrivit
modelului prevăzut în anexa nr. 7;
b) transmite membrilor comisiei de evaluare ordinea de
zi şi data de desfăşurare ale şedinţelor, în baza convocatorului semnat de
preşedintele acesteia;
c) ţine evidenţa desfăşurării şedinţelor;
d) întocmeşte procesele-verbale privind desfăşurarea
şedinţelor;
e) redactează certificatele de încadrare în grad de handicap
şi certificatele de orientare profesională, în termen de cel mult 3 zile
lucrătoare de la data la care a avut loc şedinţa;
f) gestionează registrul de procese-verbale;
g) gestionează registrul de contestaţii;
h) redactează alte documente eliberate de comisia de evaluare.
(3) In relaţia cu persoanele care solicită încadrarea
în grad de handicap, secretariatul transmite persoanei cu handicap solicitante
documentele aprobate de comisia de evaluare, adică certificatul de încadrare în
grad de handicap, programul individual de reabilitare şi integrare socială şi
certificatul de orientare profesională, precum şi alte documente eliberate de
comisia de evaluare, în termen de 5 zile lucrătoare de la data prevăzută la
alin. (2) lit. e).
(4) Secretariatul comisiei de
evaluare îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite, în condiţiile prevăzute
de lege, de conducătorul DGASPC.
Art. 16. - (1) Certificatele de încadrare în grad de
handicap, certificatele de orientare profesională şi deciziile adoptate de
comisia de evaluare, precum şi modul în care acestea au fost luate se
consemnează de secretarul comisiei de evaluare în procesul-verbal al şedinţei;
procesul-verbal se semnează de către preşedinte şi de membrii prezenţi.
(2) Procesele-verbale ale şedinţelor se consemnează în
registrul de procese-verbale ale cărui pagini se numerotează şi trebuie să
poarte ştampila comisiei de evaluare, precum şi semnătura secretarului comisiei
de evaluare.
(3) Documentele elaborate de comisia de evaluare se
semnează de către preşedinte şi de membrii acesteia şi se contrasemnează de
către secretarul comisiei de evaluare.
Art. 17. - (1) In vederea admiterii în centre publice
rezidenţiale sau de zi, persoana cu handicap ori reprezentantul legal al acesteia
va depune şi va înregistra o cerere în acest sens, la primăria în a cărei rază
teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap, primăria
urmând să o transmită, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, la registratura
DGASPC, însoţită de următoarele documente:
a) copie de pe actele de identitate;
b) certificatul de naştere, de căsătorie sau de deces
al aparţinătorului;
c) copie de pe documentul care atestă încadrarea în
grad de handicap;
d) adeverinţă de venit;
e) documente doveditoare a situaţiei locative;
f) ultimul talon de pensie,
dacă este cazul;
g) raportul de anchetă socială;
h) investigaţii paraclinice;
i) dovada eliberată de serviciul specializat al
primăriei în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana
cu handicap, prin care se atestă că acesteia nu i s-au putut asigura protecţia
şi îngrijirea la domiciliu sau în cadrul altor servicii din comunitate.
(2) Registratura DGASPC va transmite comisiei de
evaluare cererea persoanei solicitante, împreună cu documentele prevăzute la
alin. (1), în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la înregistrare.
(3) Comisia de evaluare verifică cererea şi
documentele prevăzute la alin. (1) şi soluţionează cererea, în termen de cel
mult 15 zile de la data înregistrării dosarului.
(4) Decizia comisiei de evaluare
se redactează de către secretariatul acesteia în termen de cel mult 3 zile de
la data la care a avut loc şedinţa comisiei de evaluare şi se comunică prin
poştă, cu confirmare de primire, persoanei solicitante, în termen de cel mult 5
zile lucrătoare de la data redactării.
Art. 18. -Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din
prezenta metodologie.
ANEXA Nr. 1 la metodologie
CONSILIUL
JUDEŢEAN................................................../CONSILIUL
LOCAL........................
COMISIA DE EVALUARE A PERSOANELOR ADULTE CU HANDICAP
Nr..................../.................
CERTIFICAT
de încadrare în grad de handicap
Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap,
constituită în temeiul Legii nr. 448/2006 privind protecţia ş promovarea
drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările ulterioare,
evaluând dosarul şi propunerea serviciulu de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap privind pe
domnul/doamna..................................................................... CNP............................., având domiciliul
în..............................., str......................................
nr....., bl....., sc. ..., et. ..., ap.. sectorul.......,
statut social: 1. fără venit; 2. cu pensie de urmaş; 3.
cu pensie de invaliditate; 4. cu pensie de limită de vârstă; 5. salariat 6.
altele.................................., stabileşte următoarele:
I. Se încadrează în gradul de
handicap....................................................................
A. Cod boală............................................,
cod handicap.....................................
B. Deficienţa funcţională:
• uşoară;
• medie;
• accentuată;
• gravă: - cu asistent personal;
- fără asistent personal;
- cu indemnizaţie de însoţitor;
- fără indemnizaţie de
însoţitor.*)
II. Nu se încadrează în grad
de handicap
Motivare........................................................................................................................................................................ ...........................................
III.Data dobândirii handicapului**)
............................................................................,
documentul.............................................................................
IV. Valabilitate: - 6 luni - 12 luni - permanent
V Termen de
revizuire........................................................................................................................................................................ ........................
Prezentul certificat poate fi contestat în termen de 30
de zile de la comunicare.
Titularul prezentului certificat beneficiază de toate
drepturile şi accesibilităţile prevăzute de Legea nr. 448/2006, republicată, cu
modificările ulterioare, corespunzător gradului de handicap stabilit.
Certificatul obligă toate persoanele şi autorităţile la respectarea lui în
concordanţă cu prevederile legislaţiei în vigoare.
PREŞEDINTE,
..............................
Secretar,
..............................
Membri,
..............................
ANEXA Nr. 2 la metodologie
CONSILIUL JUDEŢEAN................................................../CONSILIUL
LOCAL........................
COMISIA DE EVALUARE A PERSOANELOR ADULTE CU HANDICAP
Nr..................../.................
PROGRAM INDIVIDUAL
de reabilitare şi integrare socială
Numele..............................................................prenumele...............................................................,
CNP................................................................
I. ACŢIUNI MEDICALE
- tratament medicamentos
........................................................................................................................................................................ .................
- tratament
chirurgical/ortopedic........................................................................................................................................................................ .........
- asistenţă medicală la domiciliu/în ambulatoriu.............................................................................................................................................................
- kinetoterapie/fizioterapie ........................................................................................................................................................................ ................
*)In cazul pensionarilor de invaliditate gradul I care beneficiază de indemnizaţie de însoţitor conform art. 61 din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, cu modificările si completările ulterioare.
**) Se completează numai pentru persoanele care
solicită pensionare în temeiul art. 47 din Legea nr. 19/2000, cu modificările
şi completările ulterioare.
- gimnastică medicală
...............................................................................................................................................................................................
- ergoterapie/terapie ocupaţională
..............................................................................................................................................................................
- psihoterapie
........................................................................................................................................................................ ...................................
- meloterapie ........................................................................................................................................................................ ..................................
- artterapie
........................................................................................................................................................................ ......................................
- altele
........................................................................................................................................................................ ............................................
II. ACTIVITĂŢI
EDUCAŢIONALE/PROFESIONALE
- orientare profesională/reorientare
............................................................................................................................................................................
- calificare în
muncă/recalificare...................................................................................................................................................................................
- învăţământ în unităţi şcolare obişnuite/speciale
........................................................................................................................................................
- încadrare în muncă
...............................................................................................................................................................................................
- loc de muncă protejat................................................................................................................................................................................... ...........
- atelier protejat
........................................................................................................................................................................ ..............................
- muncă la domiciliu ...................................................................................................................................................................................................
- unitate protejată
......................................................................................................................................................................................................
- unitate economică
...................................................................................................................................................................................................
- reducerea programului de lucru
........................................................................................................................................................................ .......
- condiţii ambientale
...................................................................................................................................................................................................
III. ACTIVITĂŢI/SERVICII SOCIALE
- asistenţă şi îngrijire la domiciliu
.................................................................................................................................................................................
- mijloace de autoservire
........................................................................................................................................................................ .................
- asistent personal/însoţitor ........................................................................................................................................................................................
- asistent personal profesionist
........................................................................................................................................................................ .........
- asistenţă socială prin centre de zi publice/private
.......................................................................................................................................................
- asistenţă socială prin centre rezidenţiale
publice/private .............................................................................................................................................
IV. DATADE
REVIZUIRE........................................................................................................................................................................ ..............
PREŞEDINTE,
...........................
Secretar,
...........................
Membri,
...........................
ANEXA Nr. 3 la metodologie
CONSILIUL
JUDEŢEAN................................................../CONSILIUL
LOCAL........................
COMISIA DE EVALUARE A PERSOANELOR ADULTE CU HANDICAP
Nr..................../.................
CERTIFICAT
de orientare profesională
Se atestă că doamna/domnul,
Numele...............................................................prenumele......................................................,
CNP........................................................................
Adresa:
str................................................. nr. ..., bl.......,
sc....., ap......., localitatea ......................................., judeţul/sectorul ................................, încadrat în
gradul de handicap ..............................., conform Certificatului de încadrare în grad de handicap nr.................din
data...................., poate beneficia de orientare
şi formare profesională în
domeniul.........................
PREŞEDINTE,
.........................
Secretar,
.........................
Membri,
.........................
Prezentul certificat poate fi adus la cunoştinţă
agenţiilor teritoriale de ocupare a forţei de muncă.
ANEXA Nr. 4 la metodologie
CERERE-TIP
de evaluare complexă în vederea încadrării în grad
de handicap
Nr..................../.................
Doamnă/Domnule Director,
Subsemnatul(a)....................................,
domiciliat(ă)în..........................,
str.....................................nr....., bl....., sc......, et.........., ap..........,
sectorul/judeţul.........................., telefonul.............., actul de
identitate........seria............nr.....................,
CNP...................................., solicit
evaluarea în cadrul serviciului de evaluare complexă a persoanelor adulte cu
handicap, în vederea
încadrării într-un grad de handicap.
Data
...........................
Semnătura
...........................
Anexez la prezenta cerere următoarele documente:
- copie de pe documentele de identitate;
- documente medicale:
- referat stare prezentă, de la medicul specialist;
- scrisoare medicală - tip, de la medicul
de familie;
- anchetă socială de la serviciul social al primăriei
de domiciliu.
Doamnei/Domnului Director al DGASPC al
Judeţului/Sectorului.....................
ANEXA Nr. 5 la metodologie
Nr................./................
SCRISOARE MEDICALĂ
Numele............................................................prenumele......................................................,
CNP..........................................., vârsta.....................
1. Anamneză
- antecedente personale patologice
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
2. Diagnosticul medical
- principal
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
- altele........................................................................................................................................................................ ...............................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
3. Certificatele medicale actuale (se specifică
numărul, data, instituţia emitentă şi numele medicului care a eliberat
certificatul)
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
4. Internări în spital (data, instituţia emitentă şi
diagnosticul la ieşirea din spital)
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
5. Persoana - este deplasabilă;
- nu este deplasabilă.
Data completării
.........................................
Semnătura şi parafa medicului de familie
..................................................................
ANEXA Nr. 6 la metodologie
PRIMĂRIA.....................................................................
Nr............../............
ANCHETA SOCIALA
- model-cadru -
Data evaluării................................
Scopul efectuării anchetei sociale este stabilirea
statutului şi a contextului social în care persoana trăieşte.
I. PERSOANA EVALUATĂ
Numele.............................................................................................................prenumele.........................................................................................
Adresa: str.............................nr...., bl. ...,
sc. ... ap......., localitatea.........................judeţul.............................., sectorul.........., codul
poştal..............., telefon.............., fax.............., e-mail......................,
profesia......................., ocupaţia............................................................................................................
Studii: fără; primare;
gimnaziale; medii; superioare
C.N./C.P/B.I./C.I.: seria......nr...............eliberat
de........................la
data....../...../..........,valabilitatea:...............,
CNP: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
SAALLZZNNNNNC
Certificat de încadrare în grad de handicap (anterior)
nr.........din................, gradul................, codul
handicapului.............., valabilitatea certificatului: data de
revizuire.................................................................
Starea civilă: necăsătorit; căsătorit;
văduv de la data.........; divorţat de la
data..............; despărţit în fapt;
altele:....................,
Copii: da / nu (dacă da, completaţi tabelul de mai
jos):
Numele
|
Prenumele
|
CNP
|
Adresa
|
Telefonul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Medic
familie/curant........................../.........................,
adresa.........................................................,
telefonul..................,
(numele şi prenumele)
II. REPREZENTANT LEGAL
Numele..................................................................................................................prenumele....................................................................................
Calitatea: soţ/soţie; fiu/fiică; rudă,
relaţia de rudenie........................................; alte persoane.............................................................
Locul şi data naşterii..................................................................../.....................................................................,
vârsta..............................................
Adresa
........................................................................................................................................................................ ............................................,
Telefon acasă.....................................................................,
serviciu...............................................................,
fax.....................................................,
e-mail
........................................................................................................................................................................ .............................................
1. AUTONOMIA ŞI STATUTUL FUNCŢIONAL AL PERSOANEI
ACTIVITĂŢI ZILNICE
Igiena corporală: fără ajutor; necesită îngrijire/ajutor:
incontinenţă ocazională:
- parţial;
- integral.
Îmbrăcat/Dezbrăcat:
autonomă; dependentă de altă
persoană:
- parţial;
- integral.
Servire şi hrănire: singură; necesită ajutor:
- parţial;
- integral.
Mobilizarea: singură; necesită ajutor/îngrijire:
- parţial;
- permanent.
Dispozitive utilizate la
deplasare:
fără dispozitive: cu
dispozitive:
- baston; - scaun
rulant;
- cadru. -
cadru;
- altele........................
Deplasare în interiorul
locuinţei: singură;
necesită ajutor;
imobilizată la pat.
Deplasare în exteriorul locuinţei: singură;
necesită ajutor parţial;
depinde de alţii.
Utilizarea mijloacelor de comunicare singură;
necesită ajutor;
depinde de alţii
(telefon/alarmă/sonerie).
ACTIVITĂŢI INSTRUMENTALE
Prepararea hranei/Hrănirea: singură;
necesită
ajutor;
depinde de alţii:
- la preparare;
- la servire.
Activităţi gospodăreşti:
singură;
la activităţi uşoare se descurcă;
este incapabilă (curăţenie cameră,
spălat haine, vase etc.):
- total;
- parţial.
Gestionarea propriilor venituri: ştie;
necesită ajutor;
este incapabilă.
Efectuarea de cumpărături:
singură;
necesită ajutor;
depinde de alţii.
Conformarea la recomandările medicale: singură;
necesită dozare şi pregătire;
depinde de alţii.
Utilizare mijloace de transport: singură;
numai însoţită.
Participarea la activităţi pe timp liber: (ascultă radio, vizionează TV, citeşte etc.)
Activităţi realizate:
1......................................................................................
spontan
2.....................................................................................
antrenat
3.....................................................................................
Nu poate/Este indiferentă
4.....................................................................................
Mod de realizare a instrucţiunilor:
îşi poate aduce aminte şi poate îndeplini o secvenţă de
instrucţiuni (o listă de cumpărături etc);
îşi poate aduce aminte instrucţiunile şi le poate
îndeplini mai târziu (un mesaj de la locul de poate urma o instrucţiune simplă
care poate fi îndeplinită atunci şi în acel loc.
2. EVALUAREA STATUTULUI SENZORIAL ŞI PSIHOAFECTIV AL PERSOANEI
Acuitate vizuală:
acuitate vizuală completă;
distinge feţe şi obiecte de dimensiuni mari;
cecitate relativă (se poate
orienta, evită obstacole);
cecitate absolută (vede numai umbre şi lumini).
Comunicarea:
vorbeşte bine şi inteligibil, foloseşte un limbaj care
poate fi înţeles; capabil să ofere informaţii exacte;
unele dificultăţi în vorbire; lipsa clarităţii şi a
fluenţei (are tendinţa de a se bâlbâi), dar foloseşte un limbaj care poate fi
înţeles;
dificultăţi în vorbire, este înţeles doar de cei care
îl cunosc bine;
se foloseşte de gesturi atunci când vrea să comunice;
nu răspunde când i se vorbeşte, cu excepţia propriului
său nume.
Orientarea: fără
probleme
dezorientare:
- în spaţiu;
- în timp;
- faţă de alte persoane.
Memoria: păstrată;
afectată parţial; afectată în totalitate.
Probleme comportamentale:
persoana evaluată se răneşte singură;
agresiune fizică faţă de alţii;
acţiuni exagerate; distruge obiecte;
are nevoie de multă atenţie.
III. EVALUARE SOCIALĂ
A. Locuinţă: casă; apartament la bloc; alte situaţii.
Situaţia juridică a locuinţei (proprietate personală
etc.)
......................................................................................................
Situată la: parter; etaj; acces
lift.
Se compune din:
nr. camere.............; bucătărie; baie;
duş; wc: situat în interior/ în exterior.
Incălzire: fără;
centrală; cu lemne/cărbuni; gaze; cu combustibil lichid.
Apă curentă: da;
rece/ caldă; alte situaţii........................
Condiţii de locuit: - luminozitate: adecvată; neadecvată; - umiditate:
adecvată; igrasie.
Igienă: adecvată;
neadecvată.
Dotări: aragaz;
maşină de gătit; frigider; maşină de spălat; radio; televizor;
aspirator.
Concluzii privind riscul ambiental:
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
B. Reţea de familie: trăieşte singur; cu soţ/soţie; cu
copii; cu alte rude; cu alte persoane.
• una dintre persoanele cu care locuieşte este:
bolnavă; cu dizabilităţi/handicap; dependentă de alcool;
• este ajutat de familie:
da; cu bani; cu mâncare; activităţi de
menaj; nu;
• relaţiile cu familia sunt: bune; cu
probleme; fără relaţii;
• există risc de neglijare: da; nu
(dacă da,
specificaţi)...................................................;
• există risc de abuzare: da; nu
(dacă da, specificaţi)...................................................
|_| Informaţii relevante
despre persoanele care locuiesc cu persoana evaluată (numele şi prenumele,
gradul de rudenie, adresa, telefonul);
Atenţie! Va/Vor fi menţionată/menţionate
persoana/persoanele care asigură sprijinul şi/sau îngrijirea persoanei
evaluate.
|_| PERSOANA DE CONTACT ÎN
CAZ DE URGENŢĂ:
Numele.............................................................................................................prenumele.........................................................................................
Calitatea: soţ/soţie; fiu/fiică; rudă, relaţia
de rudenie.............................................................................................................................................
alte persoane...........................
Locul şi data naşterii......................................................./...........................................................,
vârsta ..................................................................,
Adresa
........................................................................................................................................................................ ...........................................,
Telefon acasă..........................................................serviciu..............................................................fax....................................................................,
e-mail........................................................................................................................................................................ ..............................................
C. Reţea de prieteni,
vecini:
• are relaţii cu prietenii, vecinii: da; nu;
relaţii de întrajutorare;
• relaţiile sunt: permanente; ocazionale;
• este ajutat de prieteni/vecini pentru:
cumpărături; activităţi de menaj; deplasare în exterior;
• participă la: activităţi ale comunităţii;
activităţi recreative;
• comunitatea îi oferă un anumit suport: da; nu
Dacă da, specificaţi: ................................................................................................................................................
D. Evaluarea situaţiei
economice:
venit lunar propriu, reprezentat de (înscrieţi sumele acolo unde este
cazul, iar unde nu este cazul se trasează linie):
- pensie de asigurări
sociale de stat ............................................................................
-pensie pentru
agricultori............................................................................................
-pensie
I.O.V.R........................................................................................................
- indemnizaţie pentru
persoană cu
handicap................................................................
- pensie de urmaş
.....................................................................................................
- alocaţie de stat pentru copii ..................................................................................
- alte
venituri.............................................sursa.........................................................
Bunuri mobile şi imobile aflate în posesie:
E. Rezultatele evaluării:
• Tratamentul şi îngrijirea
socio-medicală se pot realiza la domiciliul persoanei:
da; nu
Dacă nu, se vor preciza cauzele:
• Nevoile identificate:
1...................................;
2....................................etc.
• Oferta locală de servicii
poate acoperi următoarele nevoi identificate:
1..................................;
2...................................etc.
CONCLUZII ŞI RECOMANDĂRI:
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Asistent
social:...........................................................
Semnătura.................................................................
ANEXA Nr. 7 la metodologie
DIRECŢIA GENERALA DE ASISTENŢA SOCIALA ŞI PROTECŢIA
COPILULUI................................................
SERVICIUL DE EVALUARE COMPLEXĂ A PERSOANELOR ADULTE CU
HANDICAP
Dosar nr...................................
Data înregistrării....................
RAPORT DE EVALUARE COMPLEXA
I. DATELE DE IDENTIFICARE
a) Numele si
prenumele.....................................................
CNP: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Locul naşterii
...........................................................................................................
Domiciliul
........................................................................................................................................................................ .........................................
Actul de identitate: C.N./B.I./C.I./C.P/.......seria:.......nr.:...........................................valabilitatea:...............................................................................
TELEFON .....................
Persoana de contact/persoana de sprijin:
Numele şi prenumele ..................................................................................................................................................................................................
Domiciliu
........................................................................................................................................................................ ........................................
Nr. de telefon
........................................................................................................................................................................ ...................................
Măsurile de protecţie specială de care a beneficiat
persoana cu
handicap.....................................................................................................................
II. REZULTATELE EVALUĂRII
1. Rezultatele evaluării
sociale:
Date relevante privind evaluarea socială
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Concluziile şi recomandările asistentului social
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
2. Rezultatele evaluării
medicale:
Date relevante privind evaluarea medicală
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Concluziile şi recomandările medicului
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
3. Rezultatele evaluării
psihologice:
Date relevante privind evaluarea psihologică
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Concluziile şi recomandările psihologului
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
4. Rezultatele evaluării
vocaţionale:
Date relevante privind evaluarea vocaţională
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Concluziile şi recomandările psihopedagogului
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
5. Rezultatele evaluării
nivelului de educaţie:
Date relevante privind evaluarea nivelului de educaţie
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Concluziile şi recomandările psihopedagogului
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
6. Rezultatele evaluării
abilităţilor şi a nivelului de integrare socială:
Date relevante privind evaluarea abilităţilor şi a
nivelului de integrare socială (gradul de dependenţă)
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Concluziile şi recomandările psihologului,
psihopedagogului
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
III. CONCLUZII
Propunerea de în cadra re/neîncadrare într-un grad de
handicap
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Propunerea privind orientarea profesională
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Propuneri privind luarea unei măsuri de protecţie
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
SERVICIUL DE EVALUARE COMPLEXĂ
Asistent social,
.............................................
Medic specialist,
.............................................
Psiholog,
.............................................
Alţi specialişti,