Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 22 din 12 ianuarie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 1 si 2, art. 16 lit. g) si art. 26 din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 134 din 13 februarie 2006



     Ioan Vida          - presedinte

     Nicolae Cochinescu - judecator

     Aspazia Cojocaru   - judecator

     Constantin Doldur  - judecator

     Acsinte Gaspar     - judecator

     Kozsokar Gabor     - judecator

     Petre Ninosu       - judecator

     Ion Predescu       - judecator

     Florentina Balta   - procuror

     Marieta Safta      - magistrat-asistent

     Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 1 si 2, art. 16 lit. g) si art. 26 din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, exceptie ridicata de Stoian Cristache in Dosarul nr. 538/CAF/2005 al Curtii de Apel Galati - Sectia contencios administrativ si fiscal.

     La apelul nominal raspunde, pentru partea Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania, consilier juridic Valentina-Carmen Dachin, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.

     Avand cuvantul, reprezentantul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, depunand la dosarul cauzei note scrise in acest sens.

     Reprezentantul Ministerului Public, referindu-se la jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.

     CURTEA,

avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:

     Prin Incheierea din 13 septembrie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 538/CAF/2005, Curtea de Apel Galati - Sectia contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 1 si 2, art. 16 lit. g) si art. 26 din Legea nr. 36/1995 a notarilor publici si a activitatii notariale, exceptie ridicata de Stoian Cristache in dosarul mentionat.

     In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca textele de lege criticate incalca prevederile din Legea fundamentala invocata, prin aceea ca nu permit militarilor cu studii juridice sa profeseze ca notari publici si "anuleaza" militarilor cu studii juridice dreptul conferit de Hotararea Consiliului de Ministri nr. 779/1961, constand in echivalarea stagiului efectuat in serviciul militar, cu stagiul in specialitatea pentru care au pregatirea dovedita prin acte oficiale. Se incalca astfel normele constitutionale privind suprematia Constitutiei si a legilor, desfasurarea activitatii asociatiilor profesionale in conditiile legii, reglementarea statutului cadrelor militare prin lege organica, respectiv cele privind conflictul temporal de legi. Se considera ca refuzul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, intemeiat pe textele de lege criticate, de a recunoaste un drept legal, creeaza discriminare in cadrul aceleiasi categorii de cetateni, cea a militarilor trecuti in rezerva, precum si incalcarea dreptului de asociere, a liberei initiative, a dreptului la exercitarea unei profesii.

     Curtea de Apel Galati - Sectia contencios administrativ si fiscal apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat textele de lege criticate nu limiteaza dreptul de alegere a profesiei sau a ocupatiei, ci conditioneaza exercitarea profesiei de notar public de indeplinirea unor conditii prin care sa fie garantata calitatea serviciilor notariale.

     In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

     Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat textele de lege criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate de autorul exceptiei.

     Avocatul Poporului, referindu-se si la jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.

     Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

     CURTEA,

examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

     Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

     Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 15 alin. 1 si 2, art. 16 lit. g) si ale art. 26 din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 92 din 16 mai 1995.

     Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, dispozitiile art. 16 lit. g) din Legea nr. 36/1995 au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2005 pentru realizarea unor masuri necesare in procesul de integrare europeana, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.179 din 28 decembrie 2005, astfel incat, in prezent, textele de lege criticate au urmatorul cuprins:

     - Art. 15 alin. 1 si 2: "In circumscriptia unei judecatorii pot functiona unul sau mai multe birouri de notari publici. Numarul notarilor publici si al birourilor in care acestia isi desfasoara activitatea se stabileste de ministrul justitiei, la propunerea Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici.

     Numarul de notari publici se actualizeaza anual de catre ministrul justitiei, potrivit propunerilor Camerelor Notarilor Publici si, cu prioritate, in raport cu numarul notarilor stagiari care au promovat examenul de notar public.";

     - Art. 16 lit. g): "Notar public poate fi cel care indeplineste urmatoarele conditii:

     [...] g) a indeplinit timp de 2 ani functia de notar stagiar si a promovat examenul de notar public sau a exercitat timp de 5 ani functia de notar, judecator, procuror, avocat sau o alta functie de specialitate juridica si dovedeste cunostintele necesare functiei de notar public, prin promovarea unui concurs organizat, potrivit regulamentului de aplicare a prezentei legi, de Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici.";

     - Art. 26: "In circumscriptia fiecarei Curti de apel functioneaza cate o Camera a Notarilor Publici, cu personalitate juridica.

     Din Camera fac parte toti notarii publici care functioneaza in circumscriptia Curtii de apel.

     Camera Notarilor Publici este condusa de un colegiu director format dintr-un presedinte, un vicepresedinte si 3 - 5 membri. Colegiul director este ales de adunarea generala a membrilor Camerei, pentru o perioada de 3 ani, dintre notarii publici.

     Presedintele Colegiului director va primi o indemnizatie al carei cuantum se va stabili de adunarea generala.

     Colegiul director va avea un secretar salarizat si personal auxiliar, in numarul si in structura stabilite de adunarea generala a notarilor publici din judetele ce compun circumscriptia Camerei.

     Colegiul director al Camerei Notarilor Publici are urmatoarele atributii:

     a) rezolva plangerile partilor impotriva notarilor publici si a notarilor stagiari, luand masurile corespunzatoare si aducandu-le la cunostinta Uniunii Nationale a Notarilor Publici;

     b) deleaga, in cazuri exceptionale, pentru o perioada determinata, un notar public, din aceeasi circumscriptie a judecatoriei, care sa asigure functionarea unui alt birou de notar public, cu incunostintarea Uniunii Nationale a Notarilor Publici. Cheltuielile cu delegarea se suporta din veniturile biroului notarului public la care este delegat;

     c) informeaza Uniunea Nationala a Notarilor Publici in legatura cu activitatea birourilor notarilor publici, asupra necesarului de notari publici si notari stagiari si face recomandari cu privire la persoanele ce urmeaza sa fie propuse de uniune pentru numirea lor in functia de notar public de catre ministrul justitiei;

     d) reprezinta Camera in relatiile cu tertii la nivelul circumscriptiei Curtii de apel;

     e) intocmeste documentarea juridica si asigura consultarea si informarea curenta a notarilor publici;

     f) tine evidenta veniturilor si cheltuielilor Camerei si a contributiei membrilor sai;

     g) procura datele si lucrarile necesare pentru Buletinul Notarilor Publici si asigura difuzarea acestuia;

     h) indeplineste alte atributii prevazute de lege si de regulament."

     In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se invoca prevederile constitutionale cuprinse in art. 1 alin. (5), privind suprematia Constitutiei si a legilor, in art. 9, privind sindicatele, patronatele si asociatiile profesionale, in art. 16, care consacra egalitatea in drepturi, in art. 40, privind dreptul de asociere, in art. 41 alin. (1), privind munca si protectia sociala a muncii, in art. 45, referitoare la libertatea economica, in art. 53, referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, in art. 118 alin. (2) si (3), referitoare la fortele armate, si in art. 154, privind conflictul temporal de legi.

     Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:

     In fapt, autorul exceptiei a chemat in judecata Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania, solicitand obligarea acesteia la recunoasterea dreptului de a profesa ca notar public, drept pe care l-a dobandit, in opinia sa, in temeiul Hotararii Consiliului de Ministri nr. 779/1961 privind echivalarea stagiului efectuat in functii militare de catre ofiterii si subofiterii de rezerva, proveniti din activitate, cu stagiul specific functiilor administrative, tehnice si economice din economia nationala. Asadar, in realitate, criticile formulate in motivarea exceptiei vizeaza modul de interpretare a prevederilor art. 15 alin. 1 si 2, art. 16 lit. g) si art. 26 din Legea nr. 36/1995, prin raportare la dispozitiile Hotararii Consiliului de Ministri nr. 779/1961 si ale Instructiunilor date in aplicarea acestei hotarari, in sensul acordarii dreptului de a profesa ca notar public. Or, asa cum a statuat Curtea in jurisprudenta sa, de exemplu in Decizia nr. 486 din 11 decembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 43 din 19 ianuarie 2004, examinarea constitutionalitatii unui text de lege are in vedere compatibilitatea acestui text cu dispozitiile constitutionale pretins incalcate, iar nu compararea mai multor prevederi legale intre ele si raportarea concluziei ce ar rezulta din aceasta comparatie la dispozitii ori principii ale Constitutiei. Procedandu-se altfel, s-ar ajunge inevitabil la concluzia ca, desi fiecare dintre dispozitiile legale este constitutionala, numai coexistenta lor ar pune in discutie constitutionalitatea uneia dintre ele. In ceea ce priveste cenzurarea modului de interpretare si de aplicare a legii in raport cu situatiile de fapt, aceasta nu intra in competenta Curtii Constitutionale, ci se realizeaza de catre instantele judecatoresti in cadrul cailor de atac prevazute de lege.

     De altfel, nu se poate retine nici o contradictie intre textele de lege criticate si prevederile constitutionale referitoare la dreptul de asociere si asociatiile profesionale. Aceasta, intrucat libertatea de asociere, consacrata de art. 40 din Legea fundamentala, nu inseamna ca orice persoana, indiferent de statutul sau civil si profesional, poate face parte din orice tip de asociatie. Legiuitorul are libertatea fundamentata pe dispozitiile art. 9 teza intai din Constitutie, potrivit carora "Sindicatele, patronatele si asociatiile profesionale se constituie si isi desfasoara activitatea potrivit statutelor lor, in conditiile legii", de a reglementa conditiile in care pot fi constituite, organizate si in care functioneaza diferite tipuri si forme de asociatie, inclusiv sa dispuna constituirea obligatorie a unor asociatii pentru exercitarea unor profesii ori indeplinirea unor atributii de interes public.

     De asemenea, prevederile legale ce fac obiectul exceptiei nu aduc atingere dreptului la munca, astfel cum este acesta consacrat de dispozitiile cuprinse in art. 41 din Constitutie, intrucat libertatea alegerii profesiei, a meseriei si a locului de munca nu inseamna ca orice persoana, oricand si in orice conditii, poate exercita profesia sau meseria pe care o doreste. Alegerea profesiei si a meseriei presupune, inainte de toate, pregatirea si calificarea corespunzatoare in vederea exercitarii acestora. Aceasta libertate este conditionata sau limitata si de alte criterii legale, justificate constitutional, cum ar fi, de exemplu: starea sanatatii, aptitudinea si altele, determinate de specificul profesiei, meseriei ori al locului de munca.

     Nu poate fi retinuta nici pretinsa incalcare, prin textele de lege criticate, a principiului egalitatii in drepturi, intrucat acestea se aplica tuturor persoanelor aflate in ipoteza normei legale, fara discriminari pe considerente arbitrare.

     Intrucat art. 15 alin. 1 si 2, art. 16 lit. g) si art. 26 din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995 nu stabilesc restrangeri ale exercitiului unor drepturi sau libertati, ci doar reglementeaza conditii de exercitare a unei profesii, respectiv de functionare a unei asociatii profesionale, nu poate fi retinuta pretinsa incalcare a prevederilor art. 53 din Constitutie.

     In ceea ce priveste dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 1 alin. (5), privind suprematia Constitutiei si a legilor, in art. 45, referitoare la libertatea economica, in art. 118 alin. (2) si (3), referitoare la fortele armate, si in art. 154, privind conflictul temporal de legi, invocate, de asemenea, de autorul exceptiei in motivarea acesteia, se constata ca nu au relevanta in cauza.

     Curtea constata, totodata, ca s-a mai pronuntat in jurisprudenta sa asupra constitutionalitatii dispozitiilor alin. 1 si 2 ale art. 26 din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, in acest sens fiind Decizia nr. 233 din 25 mai 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 603 din 5 iulie 2004, a carei solutie de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, precum si considerentele care au fundamentat-o, sunt valabile si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii.

     Pentru cele aratate mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,

     CURTEA CONSTITUTIONALA

     In numele legii

     DECIDE:

     Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 1 si 2, art. 16 lit. g) si ale art. 26 din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, exceptie ridicata de Stoian Cristache in Dosarul nr. 538/CAF/2005 al Curtii de Apel Galati - Sectia contencios administrativ si fiscal.

     Definitiva si general obligatorie.

     Pronuntata in sedinta publica din data de 12 ianuarie 2006.

     PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

     prof. univ. dr. IOAN VIDA

     Magistrat-asistent,

     Marieta Safta

    


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 22/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 22 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 22/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu