DECIZIE Nr. 19 din 21 ianuarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin.
(1), (2) si (6) din Legea nr. 146/2002 privind regimul juridic al fundatiilor
judetene pentru tineret si a municipiului Bucuresti
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 171 din 18 martie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 20 alin. (1), (2) si (6) din Legea nr. 146/2002 privind
regimul juridic al fundatiilor judetene pentru tineret si a municipiului
Bucuresti, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Juventus" -
S.A. din Iasi in Dosarul nr. 7.598/2002 al Tribunalului Mures - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, intrucat notiunea de
"reintegrare" neconditionata si fara plata in patrimoniul fundatiilor
judetene pentru tineret a bunurilor care, la data de 22 decembrie 1989,
apartineau fostei organizatii a Uniunii Tineretului Comunist din judete si din
municipiul Bucuresti nu poate privi decat situatia in care asemenea bunuri au
iesit in mod ilicit din patrimoniul fostelor organizatii ale Uniunii
Tineretului Comunist. Asadar, dispozitia criticata nu s-ar putea interpreta in
sensul in care reintegrarea poate fi dispusa si in privinta bunurilor care au fost
dobandite in mod valabil de alte persoane fizice si juridice dupa data de 22
decembrie 1989.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 octombrie 2002 Tribunalul Mures - Sectia comerciala
si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (1), (2) si (6) din Legea
nr. 146/2002 privind regimul juridic al fundatiilor judetene pentru tineret si
a municipiului Bucuresti, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Juventus" - S.A. din Iasi in Dosarul nr. 7.598/2002 al acelei
instante.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a aratat
ca dispozitiile art. 20 alin. (1), (2) si (6) din Legea nr. 146/2002 incalca
principiul neretroactivitatii legii, inscris in art. 15 alin. (2) din
Constitutia Romaniei, "in masura in care dispun cu privire la modificarea
unor situatii juridice ale caror efecte s-au produs anterior intrarii ei in
vigoare". De asemenea, autoarea exceptiei considera ca aceleasi dispozitii
legale contravin si prevederilor constitutionale referitoare la ocrotirea
proprietatii private, inscrise in art. 41 alin. (1), (2) si (3) din Legea
fundamentala, precum si ale art. 135 alin. (6). In acest sens arata ca, pe baza
Hotararii nr. 11 din 27 ianuarie 1993 a Consiliului Local Iasi, emisa in
aplicarea Legii nr. 15/1990 si a Hotararii Guvernului nr. 597/1992, a devenit
titulara dreptului de proprietate asupra Hotelului Orizont din Iasi, impreuna
cu terenul aferent acestuia, iar prevederile Legii nr. 146/2002 pe care
Fundatia judeteana pentru tineret Iasi i le-a opus in cadrul actiunii in
revendicare sunt neconstitutionale.
Tribunalul Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata, intrucat
"neconstitutionalitatea dispozitiilor Legii nr. 146/2002, prin modificarea
unor situatii juridice nascute anterior intrarii ei in vigoare, respectiv
violarea dreptului de proprietate al reclamantei, nu poate fi retinuta in
masura in care aceste dispozitii vin sa consolideze drepturi dobandite
anterior, in temeiul Decretului-lege nr. 150/1990, prin inlaturarea unor
deposedari ilegale a fundatiilor pentru tineret, precum si a unor eventuale
abuzuri prin folosirea activelor in alte scopuri decat cele stabilite prin
dispozitiile legii de infiintare si ale statutului acestor fundatii".
Neconstitutionalitatea dispozitiilor legale criticate s-ar putea sustine doar
"daca ar fi interpretate in sensul ca vizeaza si acele active care au
iesit in mod legal din patrimoniul fostelor organizatii pentru tineret comunist
sau ulterior, dupa infiintarea fundatiilor pentru tineret, din patrimoniul
acestora, prin acte juridice valabil incheiate sau hotarari judecatoresti
definitive, care le sunt opozabile".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
inadmisibila, deoarece dispozitiile legale criticate nu sunt in vigoare. Arata
in acest sens ca nu a intrat in vigoare regulamentul de aplicare a Legii nr.
146/2002, iar reintegrarea bunurilor in patrimoniul fundatiilor pentru tineret
necesita o serie de operatiuni juridice si administrative, termenul de
realizare a acestora fiind prorogat, prin Ordonanta Guvernului nr. 41/2002,
pana la 1 martie 2003. In opinia Guvernului exceptia este inadmisibila si
pentru faptul ca dispozitiile legale criticate nu sunt determinante in
solutionarea cauzei aflate pe rolul instantei judecatoresti, intrucat bunurile
din litigiu se afla in posesia autorului exceptiei, care prin actiunea in
revendicare solicita obligarea paratei sa-i lase in deplina proprietate si
posesie acele bunuri, precum si evacuarea paratei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 20 alin. (1), (2) si (6)
din Legea nr. 146/2002 privind regimul juridic al fundatiilor judetene pentru
tineret si a municipiului Bucuresti, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 250 din 15 aprilie 2002, modificata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 166 din 20 noiembrie 2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 870 din 3 decembrie 2002. Textele criticate
au urmatorul continut:
- Art. 20: "(1) Bunurile care au apartinut la data de 22 decembrie
1989 fostei organizatii a Uniunii Tineretului Comunist din judete si din
municipiul Bucuresti, preluate de fundatiile judetene pentru tineret si a
municipiului Bucuresti, vizate de prezenta lege, raman in proprietatea
acestora, iar in cazul in care ulterior au capatat o alta destinatie, se
reintegreaza, neconditionat si fara plata, in patrimoniul fundatiilor judetene
pentru tineret respective sau a municipiului Bucuresti, ce se constituie ca
succesoare de drept.
(2) In acelasi timp se reintegreaza neconditionat si fara plata si bunurile
precizate la alin. (1), care nu au fost preluate conform prevederilor
Decretului-lege nr. 150/1990 si care au trecut in patrimoniul altor persoane
juridice sau fizice. [...]
(6) Detinatorii bunurilor prevazute la alin. (1) si (2), ce urmeaza sa fie
reintegrate in patrimoniul fundatiilor judetene pentru tineret sau a
municipiului Bucuresti, sunt obligati sa puna la dispozitie imputernicitilor
fundatiilor judetene pentru tineret sau a municipiului Bucuresti toate
documentele referitoare la aceste bunuri."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale art. 15 alin. (2), ale art. 41 alin. (1), (2)
si (3) si ale art. 135 alin. (6), care au urmatorul continut:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.";
- Art. 41 alin. (1), (2) si (3): "(1) Dreptul de proprietate, precum
si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.";
- Art. 135 alin. (6): "Proprietatea privata este, in conditiile legii,
inviolabila."
I. In ceea ce priveste admisibilitatea exceptiei ridicate, Curtea constata
ca Legea nr. 146/2002 este in vigoare, contrar tezei cuprinse in punctul de
vedere al Guvernului, iar exceptia este, sub acest aspect, admisibila. Art. 20
alin. (3) din aceasta lege stabileste termenul pana la care trebuie finalizate
operatiunile de reintegrare efectiva a bunurilor in patrimoniul fundatiilor
pentru tineret, iar prin Ordonanta Guvernului nr. 41/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 505 din 12 iulie 2002, la care
face referire Guvernul in punctul sau de vedere, a fost prorogat numai acest
termen, iar nu si data intrarii in vigoare a legii.
II. Examinand exceptia de neconstitutionalitate sub aspectul actelor
normative incidente, Curtea constata urmatoarele:
Prin Decretul-lege nr. 150/1990 privind infiintarea fundatiilor pentru
tineret, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 21 mai
1990, au fost infiintate "in judete si in municipiul Bucuresti fundatii
pentru tineret, persoane juridice de utilitate publica, cu sediul in
resedintele de judet". Potrivit dispozitiilor art. 2 din acelasi act
normativ, "Patrimoniul fundatiilor pentru tineret se constituie din
bunurile, inclusiv fondurile banesti, ce au apartinut fostelor organizatii ale
tineretului comunist din judete si a municipiului Bucuresti, precum si din
donatii, legate si alte surse provenite in conditiile legii". Asadar,
patrimoniul fundatiilor pentru tineret a fost constituit printr-o lege
speciala, care a prevazut expres trecerea bunurilor fostelor organizatii ale
tineretului comunist in proprietatea noilor fundatii, indiferent daca acestea
erau sau nu in posesia bunurilor mentionate sau daca asemenea bunuri erau in
folosinta altor persoane.
In prezent actul normativ care reglementeaza infiintarea si functionarea
fundatiilor pentru tineret este Legea nr. 146/2002 privind regimul juridic al
fundatiilor judetene pentru tineret si a municipiului Bucuresti, cu
modificarile si completarile ulterioare, care a prevazut, la art. 62, ca la
data intrarii sale in vigoare se abroga orice prevederi contrare.
In ceea ce priveste Legea nr. 15/1990, acest act normativ este ulterior Decretului-lege
nr. 150/1990, fiind publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 98
din 8 august 1990, si nu se refera la fostele organizatii ale tineretului
comunist, ci la unitatile economice de stat, reorganizate in regii autonome si
societati comerciale. Art. 5 alin. 1 din lege prevede ca "Regia autonoma
este proprietara bunurilor din patrimoniul sau", iar potrivit
dispozitiilor art. 20 alin. 2 din aceeasi lege, "Bunurile din patrimoniul
societatii comerciale sunt proprietatea acesteia, cu exceptia celor dobandite
cu alt titlu". In baza prevederilor Legii nr. 15/1990 au fost infiintate
regii autonome si societati comerciale cu capital integral de stat, prin
hotarari ale Guvernului sau ale consiliilor locale ori judetene, in functie de
autoritatea administratiei publice in a carei subordine se aflau fostele
unitati de stat.
III. Curtea constata ca art. 20 din Legea nr. 146/2002 a fost completat
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 870 din 3 decembrie 2002. Astfel, prin art.
16 din aceasta ordonanta a fost introdus la art. 20 alineatul (2^1), care are
urmatoarea redactare:
"(2^1) Dispozitiile alin. (1) si (2) nu se aplica in cazul:
a) bunurilor dobandite in proprietate, cu titlu valabil, de catre persoane
fizice sau juridice;
b) imobilelor care au dobandit, cu respectarea prevederilor legii, o
utilitate publica dupa data de 22 decembrie 1989."
Interpretand sistematic prevederile art. 20 alin. (2) cu cele ale alin.
(2^1) din acelasi articol, Curtea constata ca sustinerile autorului exceptiei
sunt neintemeiate, intrucat insasi legea prevede, in forma modificata prin
Ordonanta Guvernului nr. 166/2002, ca reintegrarea neconditionata si fara plata
a bunurilor prevazute la alin. (1) al art. 20 opereaza numai in conditiile in
care aceste bunuri au fost dobandite de alte persoane fara titlu valabil sau,
in cazul imobilelor, in situatiile in care acestea au fost afectate unei
utilitati publice dupa data de 22 decembrie 1989. Asadar, o dispozitie legala
care asigura reintegrarea in patrimoniul unei persoane a bunurilor ce-i apartin
de drept, dar care sunt detinute, fara titlu legal de proprietate, de catre
alte persoane, fizice sau juridice, nu poate fi contrara principiilor si
normelor constitutionale referitoare la inviolabilitatea, garantarea si
ocrotirea proprietatii private.
Problema determinarii in fiecare caz a apartenentei initiale a unui bun la
patrimoniul fostelor organizatii ale tineretului comunist, a valabilitatii
titlului cu care un astfel de bun a intrat in patrimoniul unei alte persoane
si, eventual, a conditiilor in care i-a fost schimbata destinatia reprezinta o
chestiune de fapt, a carei stabilire intra in competenta exclusiva a
instantelor judecatoresti. De asemenea, este atributia instantelor de judecata
sa interpreteze si sa determine dispozitiile legale aplicabile in raport cu
starea de fapt stabilita.
In ceea ce priveste pretinsa contrarietate cu prevederile art. 15 alin. (2)
din Constitutie, Curtea constata ca textele de lege criticate de autorul
exceptiei de neconstitutionalitate nu contin nici o dispozitie care ar avea
caracter retroactiv. Aceste dispozitii legale sunt menite sa conserve dreptul
de proprietate al fundatiilor pentru tineret asupra bunurilor dobandite in mod
licit, indiferent daca acestea au fost sau nu luate efectiv in posesie.
Referirea la reintegrarea bunurilor care, intre timp, au primit alta destinatie
nu poate viza decat situatiile in care schimbarea destinatiei bunurilor
respective s-a facut cu incalcarea sau nesocotirea reglementarilor legale in
vigoare.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin.
(1), (2) si (6) din Legea nr. 146/2002 privind regimul juridic al fundatiilor
judetene pentru tineret si a municipiului Bucuresti, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Juventus" - S.A. din Iasi in Dosarul nr.
7.598/2002 al Tribunalului Mures - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu