DECIZIE Nr. 19
din 12 ianuarie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1-4 din Ordonanta Guvernului nr.
10/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului
bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000
privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul
contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor
nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor
de baza în sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa
functii de demnitate publica
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 122 din 23 februarie 2010
Acsinte Gaspar -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1-4 din Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în
anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar
şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea
nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în
sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă
funcţii de demnitate publică, excepţie ridicată din oficiu
de Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilă, minori şi
familie, litigii de muncă şi asigurări în Dosarul acesteia nr.
2.488/88/2007.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul si în
dosarele nr. 5.348D/2009, nr. 5422D/2009-nr. 5425D/2009, având ca obiect o
excepţie de neconstituţionalitate identică cu cea ridicată
în Dosarul nr. 5.347D/2009.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Curtea, având în vedere identitatea dintre obiectul
excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele
sus-menţionate, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor nr.
5.348D/2009, nr. 5.422D/2009-nr. 5.425D/2009 la Dosarul nr. 5.347D/2009.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
măsura conexării.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5)
din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 5.348D/2009, nr.
5.422D/2009-nr. 5.425D/2009 la Dosarul nr. 5.347D/2009, care este primul
înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care apreciază că excepţia ridicată
este inadmisibilă, întrucât reglementarea criticată nu mai este în
vigoare.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 16 iunie 2009, 23 iunie 2009, 30
iunie 2009, pronunţate în dosarele nr. 2.488/88/2007, nr. 276/88/2008, nr.
618/36/2009, nr. 676/36/2009, nr. 10.060/118/2007 si nr. 445/36/2009, Curtea
de Apel Constanţa - Secţia civilă, minori şi familie,
litigii de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1-4 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 privind
creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar
salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru
personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat
potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de
stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a
indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate
publică, excepţie ridicată din oficiu de instanţa de
judecată în cauze având ca obiect pretenţii băneşti.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate se arată că
textele legale criticate sunt neconstituţionale, întrucât, prin
neacordarea indexărilor salariale în raport cu rata inflaţiei şi
categoriei profesionale a magistraţilor, salariul nu mai reflectă
realitatea, iar scopul acordării indexărilor anuale este deturnat.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă,
întrucât textele legale criticate nu mai sunt în vigoare, acestea aplicându-se
doar în cursul anului 2007.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Avocatul Poporului nu
au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze prezenta
excepţie de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile art. 1-4 din Ordonanţa Guvernului nr.
10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007
personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază
pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului
salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind
sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a
indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate
publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 80
din 1 februarie 2007, care au următorul cuprins:
- Art.1: „In anul 2007, salariile de bază ale
personalului contractual din sectorul bugetar, stabilite potrivit
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul
de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din
sectorul bugetar, aprobată prin Legea nr. 383/2001, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi indemnizaţiile
personalului care ocupă funcţii de demnitate publică, stabilite
potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de
stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a
indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate
publică, cu modificările şi completările ulterioare, astfel
cum au fost majorate potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 3/2006,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 323/2006, avute la data de 31
decembrie 2006, se majorează în 3 etape, astfel:
a) cu 5% începând cu data de 1 ianuarie 2007,
faţă de nivelul din luna decembrie 2006;
b) cu 2% începând cu data de 1 aprilie 2007,
faţă de nivelul din luna martie 2007;
c) cu 11% începând cu data de 1 octombrie 2007,
faţă de nivelul din luna septembrie 2007.";
- Art. 2: „(1) In aplicarea prevederilor art. 1,
limita minimă şi limita maximă ale salariilor de bază
prevăzute în anexele la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2000, aprobată prin Legea nr. 383/2001, cu modificările
şi completările ulterioare, astfel cum au fost majorate prin
Ordonanţa Guvernului nr. 3/2006, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 323/2006, se majorează începând cu data de 1 ianuarie 2007 cu
5%, din data de 1 aprilie 2007 cu 2% si începând cu data de 1 octombrie 2007 cu
11%.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi
pentru personalul contractual la care este stabilit un singur nivel al
salariului de bază.";
- Art. 3: „(1) Salariile de bază ale
personalului contractual pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2007,
majorate cu 5% faţă de nivelul avut în decembrie 2006, sunt
prevăzute în anexele nr. la-VI-a.
(2)Salariile de bază pentru perioada
1 aprilie - 30 septembrie 2007, majorate
cu 2% faţă de nivelul avut la 31 martie 2007, sunt prevăzute în
anexele nr. Ib-Vlb, respectiv pentru perioada 1 octombrie - 31
decembrie 2007, majorate cu 11% faţă de nivelul avut la 30 septembrie
2007, sunt prevăzute în anexele nr. Ic-VIe.
(3)Indemnizaţiile persoanelor care ocupă
funcţii de demnitate publică, alese şi numite, precum şi
ale celor care ocupă funcţii asimilate cu funcţii de demnitate
publică sunt prevăzute în anexele nr. VII/1a, VII/2a, VII/3a şi
VIIIa pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie
2007, în anexele nr. VII/1b, VII/2b, VII/3b şi VIIIb, pentru perioada 1
aprilie - 30 septembrie 2007, şi în anexele nr. VII/1c, VII/2c,
VII/3c şi VIIIc, pentru perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2007.
(4)Pentru persoanele care ocupă funcţii de
demnitate publică, alese şi numite, indemnizaţiile
prevăzute în anexele nr. VII/1a, VII/2a, VII/3a şi VII/1b, VII/2b,
VII/3b, precum şi nr. VII/1 c, VII/2c, VII/3c reprezintă unica
formă de remunerare a activităţii corespunzătoare
funcţiei şi reprezintă baza de calcul pentru stabilirea
drepturilor şi obligaţiilor care se determină în raport cu
venitul salarial.
(5) In aplicarea prevederilor alin. (4) persoanele
care ocupă funcţii de demnitate publică, alese şi numite,
nu beneficiază de premii, de sporul de vechime în muncă şi nici
de alte sporuri prevăzute de lege.";
-Art. 4: „Salariile de bază individuale, care se
situează între limitele prevăzute în anexele la Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2000, aprobată prin Legea nr.
383/2001, cu modificările şi completările ulterioare, avute la
data aplicării prezentei ordonanţe, se majorează începând cu
data de 1 ianuarie 2007 cu 5% faţă de nivelul avut la 31 decembrie
2006, începând cu data de 1 aprilie 2007 cu 2% faţă de nivelul din
luna martie 2007 şi, respectiv, începând cu data de 1 octombrie 2007 cu
11% faţă de nivelul din luna septembrie 2007."
In susţinerea excepţiei de
neconstituţionalitate se invocă prevederile constituţionale ale
art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi şi ale art. 53 privind
restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate
ridicată, Curtea constată că, potrivit prevederilor art. 1 al
Ordonanţei Guvernului nr. 10/2007, majorările salariale aplicate
vizează anul 2007. Prin urmare, Curtea constată că
Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 este un act normativ cu aplicabilitate
limitată în timp. In aceste condiţii, potrivit jurisprudenţei
Curţii Constituţionale, întrucât textul legal criticat nu mai este în
vigoare la data pronunţării deciziei, excepţia de
neconstituţionalitate ridicată, în temeiul art. 29 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1-4 din Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în
anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar
şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea
nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în
sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă
funcţii de demnitate publică, excepţie ridicată din oficiu
de Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilă, minori si familie,
litigii de muncă si asigurări în dosarele acesteia nr. 2.488/88/2007,
nr. 276/88/2008, nr. 618/36/2009, nr. 676/36/2009, nr. 10.060/118/2007 şi
nr. 445/36/2009.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 12 ianuarie 2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Benke Karoly