DECIZIE Nr.
1607 din 26 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 lit. b) teza întai din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 909 din 24 decembrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 lit. b) teza întâi din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea
chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, excepţie ridicată de Ioan
Suciu şi Anca Mihaela Suciu în Dosarul nr. 2.791/300/2008 al Judecătoriei
Sector 2 Bucureşti - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 6 aprilie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 2.791/300/2008, Judecătoria Sector 2 Bucureşti - Secţia civilă a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 13 lit. b) teza întâi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile
cu destinaţia de locuinţe, excepţie ridicată de Ioan Suciu şi Anca Mihaela
Suciu într-o cauză având ca obiect evacuare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia consideră că utilizarea în textul de lege criticat
a sintagmei „locuinţe corespunzătoare" creează confuzii şi lasă loc
arbitrariului, întrucât nu arată în niciun mod condiţiile ce se impun a fi
îndeplinite de o astfel de locuinţă. In acest context, arată că „art. 13 lit.
b) este lacunar şi lasă loc speculaţiilor", de aceea legiuitorul ar trebui
să prevadă în cuprinsul acestei reglementări aceleaşi condiţii ca cele impuse
de art. 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999, sau altele
similare, deoarece cele două articole fac parte din acelaşi act normativ şi
vizează o locuinţă pe care chiriaşii au posibilitatea să o folosească în locul
celei în care locuiesc deja, fiind astfel încălcate prevederile constituţionale
ale art. 16 alin. (1).
Judecătoria Sector 2 Bucureşti - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, notele scrise depuse ia dosar, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 13 lit. b) teza întâi din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei
pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 241/2001.
Acest text de lege are următorul conţinut:
- Art. 13 lit. b) teza întâi: „Prelungirea
contractelor de închiriere nu se aplică: [...]
b) în cazul contractelor de închiriere pentru
spaţiile cu destinaţia de locuinţe proprietate particulară, prevăzute la art. 1-7, ai căror titulari de contract sau membri de familie
menţionaţi în contract sunt proprietari ai unei locuinţe corespunzătoare ori au
înstrăinat o locuinţă corespunzătoare, după data de 1 ianuarie 1990, în aceeaşi
localitate. [...]"
Prevederile constituţionale pretins încălcate de
dispoziţiile art. 13 lit. b) teza întâi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 40/1999 sunt cele ale art. 16 alin. (1) potrivit cărora cetăţenii sunt
egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără
discriminări.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că autorii acesteia consideră că utilizarea, în textul de lege
criticat, a sintagmei „locuinţe corespunzătoare"creează confuzii şi
lasă loc arbitrariului, întrucât nu arată în niciun mod condiţiile ce se impun
a fi îndeplinite de o astfel de locuinţă.
Analizând dispoziţiile de lege criticate, Curtea constată
că, în concret, autorii excepţiei invocă neconstituţionalitatea acestora din
perspectiva unei deficienţe de reglementare, or, potrivit dispoziţiilor art. 2
alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, aceasta „se pronunţă numai asupra constituţionalităţii
actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa
prevederile supuse controlului".
In acest sens este şi jurisprudenţa constantă a Curţii
Constituţionale, din care menţionăm Decizia nr. 229 din 21 aprilie 2005,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 8 iunie 2005,
prin care Curtea a statuat că „nu se poate substitui legiuitorului pentru
adăugarea unor noi prevederi celor instituite" şi nici „nu-şi poate
asuma rolul de a crea, abroga sau de a modifica o normă juridică." Prin
acceptarea susţinerilor autorilor excepţiei de neconstituţionalitate, în sensul
deficienţei de reglementare a normei juridice, instanţa de contencios
constituţional s-ar transforma într-un legislator pozitiv, ceea ce ar
contraveni dispoziţiilor art. 61 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora „Parlamentul
este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate
legiuitoare a ţării". Aşa fiind, excepţia de neconstituţionalitate,
astfel cum a fost formulată, este inadmisibilă.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 lit. b) teza întâi din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea
chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, excepţie ridicată de Ioan
Suciu şi Anca Mihaela Suciu în Dosarul nr. 2.791/300/2008 al Judecătoriei
Sector 2 Bucureşti - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 26 noiembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora