DECIZIE Nr.
1265 din 25 noiembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 lit. b), art. 17, art. 18, art.
33, art. 36, art. 37 si art. 43 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind
organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati,
republicata
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 108 din 23 februarie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. I din Ordonanţa Guvernului nr. 17/2007 pentru modificarea şi
completarea Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii
de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, a prevederilor Legii nr.
269/2007 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 17/2007 pentru modificarea
şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea
activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, precum şi a
prevederilor art. 10 lit. b), art. 17, art. 18, art. 33, art. 36, art. 37 şi
art. 43 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii de
expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi.
Excepţia a fost ridicată de Armând Gabriel Bobocea în
Dosarul nr. 2.199/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă
personal autorul excepţiei. Lipsesc celelalte părţi, faţă de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Autorul excepţiei reiterează pe scurt argumentele
expuse în scris în motivarea excepţiei şi solicită, pentru aceleaşi motive,
admiterea excepţiei şi modificarea actului normativ criticat. Depune note
scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 şi ca inadmisibilă a
excepţiei de neconstituţionalitate vizând prevederile art. 17, art. 18, art.
33, art. 36, art. 37 şi art. 43 din aceeaşi ordonanţă, deoarece aceste
prevederi nu au legătură cu cauza dedusă judecăţii.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 15 aprilie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 2.199/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. I din Ordonanţa Guvernului nr. 17/2007 pentru modificarea şi
completarea Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii
de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, a prevederilor Legii nr.
269/2007 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 17/2007 pentru modificarea
şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea
activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, precum şi a
prevederilor art. 10 lit. b), art. 17, art. 18,
art. 33, art. 36, art. 37 şi art. 43 din
Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză
contabilă şi a contabililor autorizaţi, excepţie
ridicată de Armând Gabriel Bobocea, în calitate de persoană fizică autorizată.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că prevederile de lege criticate sunt
neconstituţionale pentru următoarele motive, expuse mai jos în ordinea
prezentării lor de către autorul excepţiei:
- înfiinţarea Corpului Experţilor Contabili şi
Contabililor Autorizaţi din România - C.E.C.C.A.R. prin Ordonanţa Guvernului
nr. 65/1994 contravine principiului separaţiei puterilor în stat, în condiţiile
în care instituţia fusese deja înfiinţată ca asociaţie profesională, prin
hotărâre judecătorească în anul 1992; '
- comisiile de disciplină din cadrul Corpului
Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi sunt instanţe extraordinare,
prohibite de Constituţie;
- Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor
Autorizaţi din România - C.E.C.C.A.R a fost înfiinţat prin ordonanţă, deşi
potrivit Constituţiei trebuia să fie înfiinţat prin lege organică;
- prin art. 43 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 a
fost reglementată o faptă penală care nu putea fi reglementată decât prin lege
organică;
- reglementarea criticată îl împiedică să-şi exercite
atribuţiile specifice contabilului autorizat.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea
de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate,
raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Analizând prevederile de lege criticate, Curtea
constată următoarele:
Instanţa de judecată a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I din Ordonanţa Guvernului nr. 17/2007
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind
organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 84 din 2 februarie 2007, a prevederilor Legii nr.
269/2007 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 17/2007 pentru modificarea
şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea
activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 678 din 4 octombrie 2007, precum şi a prevederilor art. 10 lit.
b), ale art. 17, 18, 33, 36, 37 şi 43din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994
privind organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor
autorizaţi.
Atât Ordonanţa Guvernului nr. 17/2004, cât şi Legea nr.
269/2007 pentru aprobarea acestei ordonanţe privesc modificarea şi completarea
Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994, care, ca urmare a acestor modificări şi
completări, a fost republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 13 din 8 ianuarie 2008.
Aşadar, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
reprezintă prevederile art. 10 lit. b), ale art. 17, 18, 33, 36, 37 şi 43 din
Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză
contabilă şi a contabililor autorizaţi.
Aceste texte au următoarea redactare:
- Art. 10: „Contabilul
autorizat poate executa pentru persoanele fizice si juridice următoarele
lucrări:
[...]
b) pregăteşte lucrările în vederea elaborării
situaţiilor financiare.";
- Art. 17:„(1) Sancţiunile
disciplinare ce se aplică experţilor contabili şi contabililor autorizaţi, în
raport cu gravitatea abaterilor săvârşite, sunt următoarele:
a) mustrare;
b) avertisment scris;
c) suspendarea dreptului de a exercita profesia de
expert contabil sau de contabil autorizat pe o perioadă de timp de la 3 luni la
un an;
d) interzicerea dreptului de a exercita profesia de
expert contabil sau de contabil autorizat.
(2) Abaterile în
funcţie de care se aplică sancţiunile disciplinare se stabilesc prin
regulamentul de organizare şi funcţionare.";
- Art. 18: „Se înfiinţează
Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi, persoană juridică de
utilitate publică şi autonomă, din care fac parte experţii contabili şi
contabilii autorizaţi, în condiţiile stabilite de prezenta ordonanţă, având sediul
în municipiul Bucureşti.";
- Art. 33: „(1) Pe lângă
Consiliul superior funcţionează Comisia superioară de disciplină, compusă din 7
membri titulari şi 7 supleanţi, astfel:
a) preşedintele şi 2 membri experţi contabili aleşi
de Conferinţa naţională pentru un mandat de 4 ani dintre experţii înscrişi în
evidenţa Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România,
care se bucură de autoritate profesională şi morală deosebită;
b) 2 membri desemnaţi de ministrul economiei şi
finanţelor;
c) 2 membri desemnaţi de ministrul justiţiei.
(2) In aceleaşi
condiţii se desemnează supleanţii.
(3) Comisia superioară de disciplină aplică
sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 17 şi soluţionează contestaţiile la
hotărârile disciplinare pronunţate de comisiile de disciplină ale filialelor.
(4) Contestaţiile împotriva hotărârilor aplicate de
Comisia superioară de disciplină se depun la Consiliul superior al Corpului
Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi care decide.";
- Art. 37: „(1) Corpul Experţilor
Contabili şi Contabililor Autorizaţi şi filialele sale îşi acoperă cheltuielile
din venituri, care se constituie din:
- taxa de înscriere la examenul de expert contabil,
respectiv de contabil autorizat;
- taxa de înscriere în
evidenţa Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi;
- cotizaţiile membrilor
stabilite pe tranşe de venituri;
- încasări din vânzarea
publicaţiilor proprii;
- donaţii;
- alte venituri din
activitatea Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi şi a
filialelor sale, stabilite prin regulament.
(2) Taxele de înscriere în evidenţă şi cotizaţiile
pe tranşe de venit se stabilesc anual de Conferinţa Naţională a Experţilor
Contabili şi Contabililor Autorizaţi.";
- Art. 43: „(1) Exercitarea
oricărei atribuţii specifice calităţii de expert contabil şi de contabil
autorizat de către persoane neautorizate sau care se află într-o situaţie de
incompatibilitate constituie infracţiune şi se sancţionează potrivit legii
penale.
(2) Persoanele care exercită atribuţii specifice
calităţii de expert contabil şi de contabil autorizat fără viza anuală se
sancţionează disciplinar potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a
Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi."
Textele constituţionale invocate ca fiind încălcate
sunt următoarele:
- art. 24 referitor la dreptul la apărare, art. 115
alin. (1) referitor la delegarea legislativă şi art. 126 alin. (4) privind
instanţele judecătoreşti considerate a fi încălcate de art. 17, art. 33 şi art.
36 din ordonanţa criticată;
- art. 73 alin. (3) lit. h) privind reglementarea prin
lege organică a infracţiunilor pedepselor şi regimului executării acestora şi
ale art. 115 alin. (1) considerate a fi încălcate de art. 43 din ordonanţă;
- art. 44 privind dreptul de proprietate, art. 75
alin. (1) privind sesizarea Camerelor Parlamentului, art. 115 alin. (1), art.
117 alin. (3) referitor la înfiinţarea prin lege organică a autorităţilor
administrative autonome, art. 136 privind proprietatea şi art. 139 privind
impozitele, taxele şi alte contribuţii considerate a fi încălcate de art. 18 şi
37 din ordonanţă.
Examinând excepţia, Curtea reţine că aceasta a fost
ridicată într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect
soluţionarea unei contestaţii formulate în temeiul Legii nr. 554/2004, prin
care se solicită Guvernului României şi Ministerului Economiei şi Finanţelor să
modifice prevederile art. 9 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994
[devenit după republicarea acestei ordonanţe art. 10 lit. b)].
In aceste condiţii, faţă de obiectul cauzei, Curtea
constată că prevederile art. 17, art. 18, art. 33, art. 36, art. 37 şi art. 43
din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, republicată, nu au legătură cu
soluţionarea acesteia, excepţia de neconstituţionalitate a acestor prevederi de
lege urmând a fi respinsă ca inadmisibilă, în temeiul art. 29 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, potrivit căruia „Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate în faţa
instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind
neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare, care are legătură cu soluţionarea cauzei
în orice fază a litigiului şi oricare ar fi obiectul acestuia".
Aşadar, Curtea Constituţională va exercita controlul de
constituţionalitate asupra prevederilor art. 10 lit. b) din Ordonanţa
Guvernului nr. 65/1994, republicată.
Asupra constituţionalităţii
prevederilor art. 10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 [fost art. 9
lit. b), înainte de republicarea ordonanţei] Curtea s-a pronunţat prin Decizia
nr. 1.228 din 20 decembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 86 din 4 februarie 2008,
statuând că aceste prevederi sunt constituţionale.
Cu acel prilej, Curtea a reţinut că, potrivit acestei
ordonanţe, contabilii autorizaţi şi experţii contabili constituie două
categorii profesionale distincte, caracterizate prin condiţii de accesibilitate
în profesie diferite şi atribuţii specifice. Profesia de expert contabil şi de
contabil autorizat se exercită în condiţiile prevăzute de ordonanţă, iar
dispoziţiile art. 10 lit. b) din aceasta stabilesc una dintre atribuţiile
contabilului autorizat, şi anume cea de pregătire a lucrărilor în vederea
elaborării situaţiilor financiare. In plus, prin îndeplinirea condiţiilor
legale, contabilul autorizat poate obţine calitatea de expert contabil.
Considerentele şi soluţia acestei decizii sunt valabile
şi în cauza de faţă, întrucât nu au intervenit elemente noi de natură a
determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 17, art. 18, art. 33, art. 36, art.
37 şi art. 43 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea
activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, republicată,
excepţie ridicată de Armând Gabriel Bobocea în Dosarul nr. 2.199/2/2007 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
2. Respinge ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate
a prevederilor art. 10 lit. b) din aceeaşi ordonanţă, excepţie ridicată de
acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 noiembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu