ORDIN Nr. 4843
din 27 august 2009
privind aprobarea
Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de atestare a
competentelor profesionale ale absolventilor claselor de matematica-informatica
si matematica-informatica, intensiv informatica
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 694 din 15 octombrie 2009
In conformitate cu prevederile Legii învăţământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 51/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
ministrul educaţiei, cercetării şi inovării emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de organizare şi
desfăşurare a examenului de atestare a competenţelor profesionale ale
absolvenţilor claselor de matematică-informatică şi matematică-informatică,
intensiv informatică. Metodologia este cuprinsă în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Metodologia prevăzută la art. 1 se aplică
începând cu anul şcolar 2009-2010.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli,
performanţă şi programe, Direcţia acreditarea, evaluarea şi performanţa în
cariera didactică, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi
relaţia cu Parlamentul, inspectoratele şcolare, precum şi conducerile
unităţilor de învăţământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
ANEXĂ
METODOLOGIE
de organizare şi desfăşurare a examenului de
atestare a competenţelor profesionale ale absolvenţilor claselor de
matematică-informatică si matematică-informatică, intensiv informatică
I. Dispoziţii
generale
Art. 1. - Prezenta metodologie cuprinde normele de
organizare şi desfăşurare a examenului pentru obţinerea atestatului profesional
de către absolvenţii claselor de matematică-informatică şi matematică-informatică,
intensiv informatică.
Art. 2. - Atestatul este un act prin care se
confirmă pregătirea de specialitate/profesională dobândită de absolvenţii de
liceu, cursuri de zi. El se eliberează absolvenţilor claselor menţionate la
art. 1, care au promovat proba de specialitate prevăzută de prezenta
metodologie, în condiţiile prevăzute la art. 5.
Art. 3. - (1) Candidaţii proveniţi din învăţământul de
stat pot susţine examenul de atestare a competenţelor profesionale, fără taxă,
cel mult de două ori. Prezentările ulterioare la acest examen sunt condiţionate
de achitarea unor taxe de examen.
(2) Candidaţii din învăţământul particular vor susţine
examenul de atestat într-un centru de examen organizat astfel:
a) pentru unităţile de învăţământ acreditate, în unitatea
respectivă;
b) pentru unităţile de învăţământ autorizate,
înfiinţate conform legii, într-un centru de examen aparţinând învăţământului de
stat, stabilit de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti; în
acest caz candidaţii vor plăti o taxă de examen.
(3) Taxele de examen prevăzute la alin. (1) şi (2) vor
fi stabilite de fiecare inspectorat şcolar. La stabilirea cuantumului taxelor
se vor lua în calcul toate cheltuielile per candidat.
Art. 4. -Inscrierea candidaţilor la examenul de atestare
a competenţelor profesionale se face la secretariatul liceului la care elevul
este înscris sau pe care l-a absolvit (în cazul candidaţilor din seriile
anterioare), în perioada stabilită prin graficul de acţiuni privind organizarea
şi desfăşurarea probei.
II. Conţinutul
probei de specialitate pentru obţinerea atestatului
Art. 5. - (1) Atestatul se obţine după susţinerea şi
promovarea de către candidaţi a unei probe de specialitate.
(2) Competenţele certificate în urma promovării
examenului de atestare profesională sunt:
a) pentru absolvenţii claselor de
matematică-informatică, intensiv informatică:
I. realizarea designului şi structurii produselor soft
necesare implementării de sisteme software, aplicaţii software, baze de date,
pagini web (software orientat client);
II. particularizarea, configurarea şi modificarea
aplicaţiilor software, în scopul adaptării sistemelor informaţionale ale
clientului;
b) pentru absolvenţii claselor de
matematică-informatică:
I. realizarea managementului site-urilor web, sistemelor
de operare a calculatoarelor;
II. furnizarea facilităţilor de procesare a datelor,
inclusiv a serviciilor-suport.
Art. 6. - Proba de specialitate constă în:
a) probă practică: realizarea practică pe calculator
a cerinţelor din biletul extras în ziua probei. Biletul va cuprinde 3 subiecte:
(i) un subiect privind sistemele de gestiune a bazelor
de date;
(ii) un subiect de programare;
(iii) un subiect vizând sisteme de operare sau
abilităţi de tehnoredactare, calcul tabelar sau prezentări PowerPoint.
b) proiect: prezentarea şi motivarea teoretică a unui
proiect (produs soft) realizat în timpul orelor de laborator, al ultimului an
de studiu; produsele pot fi realizate şi în echipă (2-3 elevi), în funcţie de
complexitatea proiectului.
III. Comisiile de
examinare
Art. 7. - (1) Coordonarea examenului de atestare a
competenţelor profesionale pentru absolvenţii claselor de
matematică-informatică şi matematică-informatică, intensiv informatică, se
asigură de Comisia Naţională de Evaluare şi Certificare care se constituie
anual şi funcţionează în cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării.
(2) Organizarea şi desfăşurarea examenului sunt
coordonate de comisia judeţeană/municipiului Bucureşti, constituită anual în
următoarea componenţă:
a) preşedinte - inspector şcolar general adjunct;
b) vicepreşedinte - inspectorul şcolar de specialitate;
c) secretar - cadru didactic de specialitate.
(3) Componenţa nominală a comisiei se aprobă anual,
până la data de 15 decembrie, prin decizie a inspectorului şcolar general.
Art. 8. - Comisia judeţeană/municipiului Bucureşti are
următoarele atribuţii:
a) organizează, coordonează şi răspunde de
desfăşurarea examenului de atestare a competenţelor profesionale ale
absolvenţilor claselor de matematică-informatică şi matematică-informatică,
intensiv informatică, la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti;
b) analizează propunerile consiliilor de administraţie
ale unităţilor de învăţământ de constituire a comisiilor de examinare de la
nivelul acestora, avizează componenţa acestora şi le înaintează inspectorului
şcolar general pentru emiterea deciziilor de numire, cu cel puţin 10 zile
înainte de data examenului;
c) controlează modul de organizare şi desfăşurare a
examenului de atestare a competenţelor profesionale la nivelul unităţilor de
învăţământ;
d) primeşte de la comisiile din unităţile de
învăţământ rapoarte privind organizarea şi desfăşurarea examenului (anexa la
metodologie);
e) analizează, pe baza rapoartelor transmise de
unităţile de învăţământ, modul de organizare şi desfăşurare a examenului,
întocmeşte şi transmite Direcţiei generale educaţie timpurie, şcoli,
performanţă şi programe din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Inovării, în termen de 15 zile de la afişarea rezultatelor, raportul cu privire
la rezultatele examenului (anexa la metodologie).
Art. 9. - (1) Comisiile de examinare din unităţile de
învăţământ au următoarea componenţă:
a) preşedinte - directorul, directorul adjunct (fără
drept de notare);
b) vicepreşedinte - metodist al inspectoratului
şcolar judeţean/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti sau profesor
de specialitate având cel puţin gradul II, din afara unităţii şcolare (fără
drept de notare);
c) secretar- responsabilul catedrei de
specialitate/comisiei metodice din unitatea şcolară respectivă (fără drept de
notare);
d) membri - 2 profesori de specialitate, de regulă din
aceeaşi unitate şcolară în care învaţă elevii, cu drept de notare.
(2) Un membru al comisiei va fi desemnat responsabil
cu respectarea normelor de protecţie a muncii.
(3) O comisie de examinare la nivelul unităţii de
învăţământ se constituie pentru un număr de maximum 90 de candidaţi (de regulă
3 clase).
(4) In cazul unui număr mai mare de candidaţi se pot
constitui subcomisii în cadrul aceleaşi comisii. Pentru fiecare subcomisie se
numesc câte 2 membri cu drept de notare.
Art. 10. - Comisiile de examinare din unităţile de
învăţământ au următoarele atribuţii:
a) întocmesc graficul de acţiuni privind organizarea
şi desfăşurarea probei şi îl afişează cu cel puţin două zile înainte de
începerea acesteia;
b) pregătesc documentaţia tehnică, sălile, aparatele,
echipamentele şi asigură condiţiile normale de desfăşurare a probei;
c) stabilesc criteriile de evaluare pentru lucrările
practice;
d) organizează şi efectuează examinarea, evaluarea şi
notarea candidaţilor;
e) afişează rezultatele probelor în fiecare zi, la
sfârşitul etapei;
f) înaintează comisiei judeţene/municipiului
Bucureşti, în termen de 3 zile de la încheierea examenului, un raport asupra
modului de desfăşurare a examenului, care să conţină şi propuneri cu privire la
optimizarea desfăşurării examenului pentru obţinerea atestatului;
g) în cadrul comisiei de examinare, preşedintele şi
vicepreşedintele monitorizează examenul şi urmăresc respectarea metodologiei de
examen.
IV. Organizarea şi
desfăşurarea probei pentru obţinerea atestatului
Art. 11. - (1) Examenul se desfăşoară în perioada 1-30
mai. Comisia de examen din fiecare unitate şcolară va elabora graficul propriu
de desfăşurare a examenului de atestare a competenţelor profesionale.
(2) Pentru cazuri speciale (cazuri medicale,
participarea la loturi naţionale etc.) semnalate de comisia de examinare
comisiei judeţene/municipiului Bucureşti, până la data de 30 mai, comisia
judeţeană/municipiului Bucureşti propune o comisie de examinare, numită prin
decizie a inspectorului general, care să evalueze candidaţii respectivi până la
data de 10 iunie, într-un centru unic la nivelul judeţului/municipiului
Bucureşti.
(3) Graficul de acţiuni privind organizarea şi
desfăşurarea probelor cuprinde:
a) perioada pentru înscrierea candidaţilor şi
depunerea proiectelor (cu 10 zile înainte de data desfăşurării examenului);
b) programarea pe zile şi ore a candidaţilor, în
ordine alfabetică, pe clase (grupe) şi specializări.
(4) Proba de specialitate se desfăşoară în afara
orelor de curs. Proba de specialitate se susţine în cabinete sau laboratoare de
specialitate, în unităţile şcolare liceale.
Art. 12. - (1) Stabilirea subiectelor pentru proba
practicase face la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti, în consiliul
consultativ al disciplinei şi sunt avizate de inspectorul de specialitate.
Subiectele se transmit către licee până la data de 15 ianuarie.
(2) In ziua şi la ora anunţate prin grafic, fiecare
candidat va extrage biletul pentru proba practică, va aborda practic
subiectele, apoi va prezenta în faţa comisiei proiectul corespunzător
instruirii profesionale şi ştiinţifice.
(3) Catedra de specialitate din fiecare liceu
elaborează şi afişează, până la sfârşitul lunii decembrie a anului şcolar în
curs, listele cu teme pentru proiect (produs soft). La selectarea temelor se va
ţine seama de aspectele fundamentale prevăzute în programa şcolară şi se va
urmări în mod special latura practic-aplicativă a domeniului. Temele
proiectelor practice vor fi astfel stabilite încât să aibă grade de
complexitate aproximativ egale.
(4) Stabilirea temelor pentru realizarea produsului
soft şi alegerea acestora de către candidaţi, sub semnătură, se fac la nivelul
unităţii de învăţământ, până la data de 15 ianuarie.
(5) Elevii elaborează/pregătesc lucrările sub
îndrumarea profesorilor care predau la clasă. Acestea vor fi depuse la
secretariatul unităţii de învăţământ şi înregistrate până la data de 1 mai.
Proiectul va fi însoţit de un referat cu privire la proiectul depus de
candidat, întocmit de profesorul îndrumător şi finalizat cu admis/respins.
Art. 13. - Durata probei de specialitate trebuie să fie
de maximum două ore, astfel:
a) proba practică - maximum 90 de minute/candidat.
Membrii comisiei evaluează lucrările respective şi acordă o notă fiecărui
candidat, pentru fiecare subiect în parte;
b) susţinerea proiectului - maximum 30 de
minute/candidat. Membrii comisiei pot adresa candidatului întrebări, fără a
depăşi acest timp.
V. Evaluarea probei
Art. 14. - (1) Proba de specialitate va fi evaluată
separat de cei 2 membri ai comisiei, stabiliţi conform art. 9.
(2) La proba practică, nota acordată de către fiecare
evaluator va fi calculată ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire,
a notelor obţinute la cele 3 subiecte din biletul extras în ziua probei. Nota
finală pentru proba practică se calculează ca medie aritmetică cu două
zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de fiecare evaluator. Nota finală
pentru proba practică trebuie să fie minimum 6 (şase) pentru promovarea
examenului.
(3) La prezentarea şi motivarea proiectului fiecare
evaluator va acorda câte o notă, conform criteriilor stabilite de comisia de
examinare. Nota finală pentru proiect se calculează ca medie aritmetică cu două
zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de fiecare evaluator. Nota finală
pentru proiect trebuie să fie minimum 7 (şapte) pentru promovarea examenului.
(4) In situaţia în care diferenţa dintre notele
acordate de membrii comisiei, la oricare dintre probe, este mai mare de un
punct, vicepreşedintele va stabili nota finală, prin reevaluarea probei.
Art. 15. - Media finală este media aritmetică, cu două zecimale,
fără rotunjire, a notelor finale pe fiecare probă. Examenul se consideră
promovat dacă media finală este cel puţin 7 (şapte).
VI. Dispoziţii
finale
Art. 16. - Nu se admit contestaţii la niciuna dintre
probe.
Art. 17. - (1) In cazul promovării examenului de
atestare a competenţelor profesionale, candidatul primeşte un atestat.
(2) Atestatul se eliberează de secretariatul liceului
în care a fost susţinut examenul, după promovarea de către candidat a clasei a
XII-a.
(3) In cazul nepromovării clasei a XII-a, examenul de
atestat susţinut şi promovat îşi pierde valabilitatea.
Art. 18. - Eliberarea atestatului nu este condiţionată
de promovarea examenului de bacalaureat.
Art. 19. - Documentele de examen (inclusiv proiectele
elevilor) se supun reglementărilor de arhivare în vigoare.
ANEXĂ la metodologie
Comisia de examinare.......................*)
RAPORT
privind rezultatele examenului de atestare a
competenţelor profesionale ale absolvenţilor claselor de matematică-
informatică şi matematică-informatică, intensiv informatică
1. Situaţia statistică privind rezultatele examenului
de atestare a competenţelor profesionale ale absolvenţilor claselor de
matematică-informatică şi matematică-informatică, intensiv informatică,
raportate separat, pentru învăţământul de stat şi învăţământul particular
|
Număr de elevi
|
Promovabilitate
|
|
Inscrişi
|
Prezenţi
|
Absenţi
|
Promovaţi
|
Respinşi
|
%
|
|
urban
|
rural
|
urban
|
rural
|
urban
|
rural
|
urban
|
rural
|
urban
|
rural
|
urban
|
rural
|
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
Total
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total general
|
|
|
|
|
|
|
2. Modul de organizare şi desfăşurare a examenului
pentru obţinerea atestatului profesional de către absolvenţii claselor de
matematică-informatică şi matematică-informatică, intensiv informatică, numărul
centrelor de examen, respectarea prevederilor metodologiei, problemele apărute
3. Propuneri de modificare/completare a metodologiei
de organizare şi desfăşurare a examenului de atestare a competenţelor
profesionale ale absolvenţilor claselor de matematică-informatică şi
matematică-informatică, intensiv informatică
*) Din unitatea şcolară/judeţul (municipiul Bucureşti).