Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 114 din 15 mai 1997

cu privire la constitutionalitatea prevederilor art. 3 din Legea pentru privatizarea societatilor comerciale bancare la care statul este actionar

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 98 din 23 mai 1997


SmartCity3


    Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 22 aprilie 1997, de catre un numar de 59 de deputati, si anume: Eugen Nicolicea, Ovidiu Cameliu Petrescu, Nicu Ionita, Petru Serban Mihailescu, Mihai Ioan Popa, Ion Honcescu, Traian Dobre, Dumitru Buzatu, Gheorghe Marin, George Dragu, Marian Enache, Ioan Mircea Pascu, Florin Georgescu, Marian Sarbu, Florian Udrea, Victor Achimescu, Dumitru Paslaru, Gheorghe Ana, Neculai Grigoras, Neculai Popa, Acsinte Gaspar, Martian Dan, Viorica Afrasinei, Dumitru Popescu, Viorel Pop, Marin Cristea, Niculae Napoleon Antonescu, Petru Bejinariu, Florian Serac, Gheorghe Ionescu, Iulian-Costel Tocu, Miron Tudor Mitrea, Alexandru Lapusan, Gheorghe Oana, Ion Munteanu, Nicolae Groza, Mihai Hlinschi, Vasile Panteliuc, Dan Ioan Popescu, Ioan Bivolaru, Mihail Sireteanu, Radu Liviu Bara, Gheorghe Romeo Leonard Cazan, Nicolae Ionescu, Mihai Dreciu, Ioan Sonca, Ioan Gavra, Vasile Matei, Vasile Miclaus, Petre Turlea, Romulus Raicu, Lazar Ladariu, Miron Chichisan, Mircea Valcu, Valeriu Tabara, Valentin Adrian Iliescu, Corneliu Ciontu, Toma Nastase si Daniela Buruiana-Aprodu, cu privire la neconstitutionalitatea prevederilor art. 3 din Legea pentru privatizarea societatilor comerciale bancare la care statul este actionar.
    Articolul 3 din legea sus-mentionata are urmatorul cuprins:
    "Art. 3
    (1) In temeiul art. 3 alin. (5) si al art. 6 alin. (1) din Legea nr. 55/1995 pentru accelerarea procesului de privatizare, cotele de capital social alocate Fondurilor Proprietatii Private, la societatile bancare, potrivit Legii privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991, fac obiectul regularizarii intre Fondul Proprietatii de Stat si societatile de investitii financiare rezultate din transformarea Fondurilor Proprietatii Private, pe baza valorii acestor cote din momentul acordarii lor.
    (2) Actiunile cotelor regularizate in conformitate cu prevederile alin. (1) vor fi gestionate si vandute de Fondul Proprietatii de Stat prin metodele prevazute in prezenta lege."
    In sesizarea grupului de deputati se sustine ca aceasta prevedere este neconstitutionala, pentru urmatoarele motive:
    - Fondurile Proprietatii Private sunt institutii cu capital integral privat, astfel incat prevederile art. 3 au semnificatia unei "nationalizari" a cotei detinute de aceste fonduri in capitalul social al bancilor avute in vedere de lege, solutie legislativa contrara prevederilor art. 41 alin. (1), (2), (3) si (5), precum si ale art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie; trecerea cotei de capital din proprietatea Fondurilor Proprietatii Private in proprietatea statului nu poate fi justificata nici ca o modalitate de "expropriere", permisa de art. 41 alin. (3) din Constitutie, deoarece privatizarea bancilor nu constituie un caz de "utilitate publica", iar legea nu a prevazut "o dreapta si prealabila despagubire" de care depinde constitutionalitatea unei asemenea masuri;
    - prin prevederile art. 3 "se aduce o grava incalcare a dreptului de proprietate, ceea ce va afecta cei peste 10 milioane de actionari ai actualelor societati de investitii financiare rezultate din transformarea Fondurilor Proprietatii Private".
    In concluzie, se solicita eliminarea, ca neconstitutional, a art. 3, precizandu-se ca aceasta nu influenteaza structura proiectului si considerandu-se "absurda" concluzia ca "pentru a privatiza cele 6 banci trebuie mai intai nationalizata cota deja privata, urmand ca aceasta sa fie reprivatizata".
    In conformitate cu prevederile art. 19 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se arata ca prevederile art. 3 al legii, la care se refera obiectia de neconstitutionalitate, privesc o actiune prealabila privatizarii bancilor, necesara, deoarece, de la data constituirii cotelor apartinand Fondului Proprietatii de Stat si Fondurilor Proprietatii Private, "cotele de capital social pe care le detin cele doua fonduri au suferit modificari datorita vanzarii de actiuni ale societatilor comerciale bancare", in temeiul art. 46 din Legea nr. 58/1991. Regularizarea, la care se refera art. 3, nu constituie o "nationalizare", deoarece "nu reprezinta o trecere fortata, bazata pe o manifestare unilaterala de vointa, a proprietatii private in proprietatea statului", ci un schimb de actiuni "pentru a se echilibra raportul dintre Fondul Proprietatii de Stat si Fondurile Proprietatii Private in detinerea capitalului social al societatilor bancare care se privatizeaza la nivelurile stabilite de lege". De aceea nici luarea in considerare, in procesul regularizarii, a valorii cotelor de capital din momentul initial nu aduce nici o atingere "dreptului de proprietate al Fondurilor Proprietatii Private", intrucat la data respectiva "s-a facut si aprecierea valorica a capitalului social si in functie de aceasta valoare s-a apreciat cota Fondului Proprietatii de Stat si Fondurilor Proprietatii Private".
    In concluzie, se apreciaza ca regularizarea nu aduce nici o atingere dreptului de proprietate, ci, dimpotriva, "are semnificatia ocrotirii dreptului de proprietate al Fondului Proprietatii de Stat si Fondurilor Proprietatii Private prin incadrarea exercitarii acestuia in cotele stabilite de lege".
    De asemenea, se arata ca art. 3, constituind o norma de trimitere la art. 3 alin. (5) si la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 55/1995, daca obiectia formulata ar fi acceptata, ar insemna sa se constate neconstitutionalitatea si a acelor prevederi care, insa, fiind ale unei legi in vigoare, nu pot face obiectul unui control de constitutionalitate a legii anterior promulgarii, ci numai pe calea exceptiei de neconstitutionalitate.
    Pentru motivele aratate, se considera ca obiectia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
    Din partea Senatului, s-a comunicat punctul de vedere al Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari, in care se precizeaza ca obiectia de neconstitutionalitate este nefondata, pentru urmatoarele motive: termenul de regularizare prevazut de art. 3 din lege are semnificatia unui "schimb fortat de actiuni" si a fost introdus in legislatie prin Legea nr. 55/1995, declarata constitutionala prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 62/1995; potrivit acelei legi, vanzarea actiunilor pentru privatizarea bancilor se face "contra numerar, ceea ce exclude ab initio gratuitatea ce ar putea fi invocata ca mecanism al unei pretinse deposedari"; de aceea "valoarea unica de schimb a cuponului nominativ de privatizare si a carnetului cu certificate de proprietate nu a inclus si valoarea capitalului social al societatilor bancare la care statul este actionar"; schimburile de actiuni trebuie sa evite "o deposedare indirecta si mascata" concluzionandu-se ca: "Textul nu este neconstitutional, singura problema care se pune este ca el sa fie corect interpretat si aplicat".
    In punctul de vedere al Guvernului se arata, de asemenea, ca sesizarea este neintemeiata, art. 3 ce face obiectul acesteia avand menirea sa finalizeze masurile intreprinse in procesul de privatizare, prin aplicarea art. 3 alin. (5) si a art. 6 alin. (1) din Legea nr. 55/1995. De aceea "regularizarea" prevazuta la art. 3 "nu are nimic comun si nu poate fi confundata cu <<exproprierea>>, sau <<nationalizarea>>", realizandu-se sub forma contractelor de schimb si de vanzare, prevazute si de art. 14 alin. (1) din Legea nr. 55/1995.
    In sprijinul obiectiei de neconstitutionalitate, Societatea de Investitii Financiare "Muntenia" a depus un memoriu, care, in esenta, reia argumentele din sesizare, cu unele precizari referitoare la drepturile pe care le are ca actionar la societatile bancare.
    Curtea Constitutionala, in temeiul art. 144 lit. a) din Constitutie, al art. 3 alin. (2) si al art. 17 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, constata ca este competenta sa solutioneze sesizarea, care a fost inaintata cu respectarea dispozitiilor legale.

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
tinand seama de obiectia de neconstitutionalitate formulata, de punctele de vedere comunicate, de memoriul depus, de raportul intocmit de judecatorul-raportor, de prevederile art. 3 din Legea pentru privatizarea societatilor comerciale bancare la care statul este actionar, raportate la dispozitiile Constitutiei, retine urmatoarele:
    Sesizarea, sub aspect formal, se refera la intreg continutul prevederilor art. 3 din lege. Din motivele invocate rezulta insa ca, in realitate, sunt criticate numai prevederile alin. (1) ale acestui articol, potrivit carora cotele din capitalul social al societatilor bancare supuse privatizarii, detinute de societatile de investitii financiare, infiintate prin transformarea Fondurilor Proprietatii Private, urmeaza a fi regularizate cu Fondul Proprietatii de Stat, pe baza valorii acestor cote din momentul acordarii lor.
    In analiza acestui alineat se pot deosebi prima teza, referitoare la regularizarea cotei apartinand societatilor de investitii financiare cu Fondul Proprietatii de Stat, si cea de-a doua teza, referitoare la valoarea acestei cote.
    In legatura cu prima teza, privind constitutionalitatea operatiunii de regularizare, in sesizare se considera ca aceasta ar avea semnificatia unei "nationalizari" sau "exproprieri", intrucat asigura trecerea silita in proprietatea statului a cotei respective, care, in prezent, este in proprietatea privata a societatilor de investitii financiare.
    Incontestabil ca, daca ar avea semnificatia unei nationalizari, solutia legislativa ar fi neconstitutionala, fiind contrara prevederilor art. 41 alin. (1), (2), (3) si (5), precum si ale art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie. In acest sens este si practica jurisdictionala a Curtii, asa cum rezulta din deciziile nr. 4/1992, nr. 3/1993, nr. 134/1994 si nr. 72/1995, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 182/1992, nr. 95/1993, nr. 34/1995 si nr. 167/1995, potrivit carora nationalizarea, nefiind reglementata de Constitutie, este neconstitutionala. De asemenea, prevederile art. 3 din lege nu se pot justifica nici pe temeiul exproprierii.
    Regularizarea cotei ce apartine societatilor de investitii financiare cu Fondul Proprietatii de Stat se face insa, asa cum se precizeaza in punctele de vedere primite, printr-un schimb de actiuni. Fiind deci o dubla vanzare, de principiu, regularizarea nu poate constitui un act de nationalizare sau de expropriere care, prin definitie, implica trecerea unilaterala a unor bunuri proprietate privata in proprietatea statului, cu plata unei despagubiri.
    In cuprinsul art. 3 din lege se face trimitere la art. 3 alin. (5) si la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 55/1995 pentru accelerarea procesului de privatizare. La art. 3 alin. (5) din aceasta lege se prevede posibilitatea regularizarii intre Fondul Proprietatii de Stat si Fondurile Proprietatii Private pe baza unei metodologii stabilite impreuna cu Agentia Nationala pentru Privatizare, iar la art. 6 alin. (1) se prevede ca societatile comerciale bancare se vor privatiza prin vanzarea actiunilor numai in numerar, catre investitori privati, si prin aport de capital privat. Rezulta deci ca regularizarea, in cadrul procesului de privatizare, este o modalitate instituita de o lege in vigoare, anterioara celei ce face obiectul sesizarii. Noua reglementare nu constituie decat o aplicatie necesara pentru privatizarea bancilor cu capital de stat. Tocmai de aceea, sub aspectul tehnicii legislative utilizate, prima teza a alin. (1) al art. 3 din lege constituie o norma de trimitere. Constatarea neconstitutionalitatii acestei norme ar presupune constatarea neconstitutionalitatii si a normei la care se face trimitere. Or, asa cum s-a statuat prin deciziile nr. 6/1993, nr. 26/1995 si nr. 62/1995, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 61 din 25 februarie 1993, nr. 66 din 11 aprilie 1995 si nr. 122 din 19 iunie 1995, in cadrul controlului preventiv, privind solutionarea unei obiectii de neconstitutionalitate, Curtea nu poate controla constitutionalitatea unei legi in vigoare, care poate forma insa obiectul unei exceptii de neconstitutionalitate, invocata in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, in cadrul unui proces legat de aplicarea acelei legi.
    Rezulta din cele aratate ca regularizarea la care se refera prima teza a alin. (1) din art. 3 al legii nu are semnificatia unei nationalizari sau exproprieri, iar dispozitia legala, atacata ca neconstitutionala, reprezinta o norma de trimitere la o reglementare in vigoare, care nu poate face obiectul controlului, inainte de promulgare, al constitutionalitatii unei legi ulterioare, cum este legea ce face obiectul sesizarii.
    Teza a doua din alin. (1) al art. 3 din lege nu mai reprezinta o norma de trimitere, intrucat prevede ca regularizarea cotei ce apartine societatilor de investitii financiare se face "pe baza valorii acestor cote din momentul acordarii lor". Acest "moment" este cel al aplicarii art. 5 din Legea nr. 58/1991, in care se stabileste ca "Fondurile Proprietatii Private detin initial, in total, 30% din capitalul social al societatilor comerciale organizate conform prevederilor cap. III din Legea nr. 15/1990...", potrivit cu distribuirea aprobata de Agentia Nationala pentru Privatizare. Rezulta ca pe baza celei de-a doua teze a alin. (1) din art. 3 al legii, in procesul regularizarii, valoarea actiunilor detinute de societatile de investitii financiare este aceea de la data "acordarii lor", adica valoarea lor nominala, desi, intre timp, valoarea reala, de piata, a actiunilor respective a evoluat, cu atat mai mult cu cat, asa cum se arata in punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor, compozitia capitalului social s-a schimbat.
    Semnificatia prevederilor alin. (1) din art. 3 al legii nu poate fi decat aceea ca, sub aspect formal, valoarea actiunilor preluate de Fondul Proprietatii de Stat nu se modifica. Este singura consecinta, intrucat legiuitorul nu a modificat cota de 30% atribuita Fondurilor Proprietatii Private prin art. 5 al Legii nr. 58/1991, iar art. 3 alin. (5) din Legea nr. 55/1995, la care noua reglementare trimite, presupune, de asemenea, respectarea acestei cote. In substanta sa, obiectia de neconstitutionalitate se intemeiaza pe interpretarea ca art. 3 din Legea pentru privatizarea societatilor comerciale bancare la care statul este actionar ar presupune, implicit, o asemenea modificare. Dupa cum se arata insa in punctul de vedere al Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari a Senatului, "schimburile de actiuni urmeaza sa se faca la aceeasi valoare, adica la valoarea acestora din acelasi moment". Evident ca acest moment nu poate fi decat cel al schimbului, deoarece, asa cum se precizeaza in acelasi punct de vedere, interpretarea si aplicarea legii nu trebuie sa conduca la "o deposedare indirecta si mascata, care ar aduce o grava atingere dreptului de proprietate". De aceea obiectia de neconstitutionalitate ce se intemeiaza pe faptul ca noua reglementare ar implica o asemenea consecinta este neintemeiata. O lege se poate interpreta si aplica numai in contextul general al legislatiei si in concordanta cu legitimitatea sa constitutionala. Ca urmare, regularizarea prevazuta la art. 3 din noua reglementare nu poate avea loc decat in respectul prevederilor art. 5 din Legea nr. 58/1991, ceea ce impune compensarea cotei de capital preluate cu actiuni a caror valoare reala cumulata sa fie egala cu valoarea reala a acestei cote. Articolul 3 din lege reglementeaza numai valoarea cotei ce se preia, nu si valoarea actiunilor date in compensatie, care deci sunt supuse normelor de drept comun, respectiv exigentelor schimbului ce constituie instrumentul juridic prin care se efectueaza regularizarea. In consecinta, orice alta interpretare - astfel cum se face in sesizare - este nejustificata, atat sub aspect legal, cat si constitutional.

    Avand in vedere considerentele expuse, in temeiul dispozitiilor art. 41 alin. (1), (2), (3) si (5), ale art. 135 alin. (1) si (6) si ale art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si ale Legii nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Constata ca prevederile art. 3 din Legea pentru privatizarea societatilor comerciale bancare la care statul este actionar sunt constitutionale.
    Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    Deliberarea a avut loc la data de 15 mai 1997 si la ea au participat: Ioan Muraru, presedinte, Costica Bulai, Mihai Constantinescu, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu, Romul Petru Vonica si Victor Dan Zlatescu, judecatori.

        PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
            prof. univ. dr. IOAN MURARU

                                Magistrat asistent,
                                Valer Vasilie Bica



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 114/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 114 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 114/1997
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu