DECIZIE Nr.
1103 din 8 septembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru solutionarea unor
aspecte financiare în sistemul justitiei si ale Ordonantei Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice,
stabilite prin titluri executorii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 763 din 9 noiembrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor
aspecte financiare în sistemul justiţiei şi ale Ordonanţei Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice,
stabilite prin titluri executorii, excepţie ridicată de Alina Izabela Stănescu,
Aida Iolanda Slate, Claudiu Răpeanu, Alexandru Gârbă, Daniela Ivan, Erich
Emilian Măstacan, Florina Izabela Cîrstea, Andreea Bianca Stoianoglu, Mirela
Simona Vasile Cristea, Lavinia Magdalena Pătrăşchioiu, Angelica Vali Vamvu,
Mihaela Ciobanu şi Lucian Mihali Viorescu în Dosarul nr. 9.298/302/2008 al
Judecătoriei Constanţa - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în Dosarul nr.
2.267D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea
de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei,
excepţie ridicată, din oficiu, de Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ în Dosarul nr. 2.661/55/2008.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea
Dosarului nr. 2.267D/2009 la Dosarul nr. 1.555D/2009, având în vedere că
acestea au un obiect parţial identic.
Reprezentantul Ministerului Publica arată că este de
acord cu conexarea cauzelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 2.267D/2009 la Dosarul nr.
1.555D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere ca devenită inadmisibilă a
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 75/2008, având în vedere Decizia Curţii
Constituţionale nr. 784/2009, şi de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 9 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 9.298/302/2008, Judecătoria Constanţa - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 şi ale art. I din
Legea nr. 110/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice,
stabilite prin titluri executorii, excepţie ridicată de Alina Izabela
Stănescu, Aida Iolanda Slate, Claudiu Răpeanu, Alexandru Gârbă, Daniela Ivan,
Erich Emilian Măstacan, Florina Izabela Cîrstea, Andreea Bianca Stoianoglu,
Mirela Simona Vasile Cristea, Lavinia Magdalena Pătrăşchioiu, Angelica Vali
Vamvu, Mihaela Ciobanu şi Lucian Mihali Viorescu într-o cauză având ca obiect
judecarea unei contestaţii la executare silită.
Prin Incheierea din 20 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 2.661/55/2008, Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2008, excepţie ridicată, din oficiu, de instanţa de
judecată într-o cauză având ca obiect judecarea unei contestaţii la executare
silită.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate
sunt neconstituţionale, deoarece Guvernul nu a fost abilitat de Parlament să
reglementeze prin ordonanţă eşalonarea plăţii drepturilor salariale la care se
referă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 şi se creează un regim
juridic diferenţiat, fără justificare, între creditorii drepturilor menţionate
în funcţie de data ordonanţei, se nesocoteşte autoritatea hotărârilor
judecătoreşti care sunt executorii de drept şi se încalcă principiul
constituţional al ocrotirii egale a dreptului de proprietate, indiferent de
titularul acestui drept. In ceea ce priveşte Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002,
aşa cum a fost modificată şi completată prin Legea nr. 110/2007, susţin că
aceasta exclude posibilitatea aplicării dispoziţiilor de drept comun privind
executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice, care sunt în felul
acesta apărate printr-un regim preferenţial.
Judecătoria Constanţa - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
75/2008 sunt neconstituţionale, dar, având în vedere Decizia Curţii
Constituţionale nr. 784/2009, excepţia de neconstituţionalitate a acestora a
devenit inadmisibilă. In ceea ce priveşte dispoziţiile art. I din Legea nr.
110/2007, consideră că acestea sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
este menţionat în încheierea de sesizare, îl constituie dispoziţiile art. III
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 şi art. I din Legea nr. 110/2007.
Din analiza susţinerilor autorului excepţiei rezultă că, în realitate, sunt
criticate prevederile art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte
financiare în sistemul justiţiei, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 462 din 20 iunie 2008, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 76/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
231 din 8 aprilie 2009, şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002 privind
executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice, stabilite prin
titluri executorii (art. 1-5), publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2002, astfel cum a fost modificată şi
completată prin art. I din Legea nr. 110/2007, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 300 din 5 mai 2007.
Textele de lege considerate a fi neconstituţionale au
următorul conţinut:
-Art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
75/2008: „(1) Plata sumelor prevăzute în titlurile executorii emise până la
intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, având ca obiect acordarea
unor drepturi de natură salariată stabilite în favoarea personalului din
sistemul justiţiei, se va realiza, eşalonat, în termen de 18 luni de la
intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, modalitatea de eşalonare
fiind stabilită prin ordin comun al ministrului justiţiei, ministrului
economiei şi finanţelor, preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, preşedintelui
Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi al procurorului general al Parchetului
de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(2) Ordinul prevăzut la alin. (1) se emite în termen
de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi va fi
comunicat executorilor judecătoreşti, precum şi trezoreriei ori instituţiei
bancare unde debitorii au deschise conturi."
Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, are următorul conţinut:
Art. 1: „Creanţele stabilite prin titluri executorii
în sarcina instituţiilor publice se achită din sumele aprobate prin bugetele
acestora, de la titlurile de cheltuieli la care se încadrează obligaţia de
plată respectivă."
Art. 2: „Dacă executarea creanţei stabilite prin
titluri executorii nu începe sau continuă din cauza lipsei de fonduri,
instituţia debitoare este obligată ca, în termen de 6 luni, să facă
demersurile necesare pentru a-şi îndeplini obligaţia de plată. Acest termen
curge de la data la care debitorul a primit somaţia de plată comunicată de
organul competent de executare, la cererea creditorului."
Art. 3: „In cazul în care instituţiile publice nu
îşi îndeplinesc obligaţia de plată în termenul prevăzut la art. 2, creditorul
va putea solicita efectuarea executării silite potrivit Codului de procedură
civilă şi/sau potrivit altor dispoziţii legale aplicabile în materie."
Art. 4: „Ordonatorii principali de credite bugetare
au obligaţia să dispună toate măsurile ce se impun, inclusiv virări de credite
bugetare, în condiţiile legii, pentru asigurarea în bugetele proprii şi ale
instituţiilor din subordine a creditelor bugetare necesare pentru efectuarea
plăţii sumelor stabilite prin titluri executorii.
(2) Virările de credite bugetare prevăzute la alin.
(1) se pot efectua pe parcursul întregului an bugetar, prin derogare de la
prevederile art. 47 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu
modificările ulterioare, şi ale art. 49 din Legea nr. 273/2006 privind
finanţele publice locale."
Art. 5: „Creditorul şi debitorul pot conveni asupra
altui termen decât cel prevăzut la art. 2, precum şi asupra unor alte condiţii
de îndeplinire a oricăror obligaţii stabilite prin titlul executoriu."
Autorii excepţiei de neconstituţionalitate consideră că
aceste dispoziţii contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 1
alin. (4) referitor la separaţia şi echilibrul puterilor, art. 16 alin. (1)
privind egalitatea în drepturi, art. 21 referitoare la accesul liber la
justiţie, art. 44 alin. (2) privind garantarea proprietăţii private şi art. 53
referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine următoarele:
I. Prin Decizia nr. 784/2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 7 iulie 2009, Curtea a admis
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 75/2008, întrucât eşalonarea plăţii sumelor prevăzute
în titlurile executorii emise până la intrarea în vigoare a ordonanţei de
urgenţă, având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite
în favoarea personalului din sistemul justiţiei, nu a fost determinată de
necesitatea unei situaţii extraordinare a cărei reglementare nu putea fi amânată,
ceea ce contravine prevederilor art. 115 alin. (4) teza întâi din Constituţie.
Având în vedere dispoziţiile art. 29 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, potrivit cărora nu pot face obiectul excepţiei prevederile
constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioară a Curţii
Constituţionale, şi ţinând cont de faptul că data încheierilor prin care a fost
sesizată Curtea Constituţională este anterioară datei publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a deciziei prin care s-a constatat
neconstituţionalitatea textului de lege criticat, Curtea observă că excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2008 a devenit inadmisibilă, urmând a o respinge ca atare.
II. Cât priveşte excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002 (art. 1-5), Curtea constată că,
prin aceeaşi decizie, a reţinut că dispoziţiile criticate referitoare la
procedura executării obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice se aplică
fără nicio discriminare tuturor creditorilor instituţiilor publice, acestea
fiind conforme cu prevederile art. 16 şi art. 44 alin. (2) din Constituţie.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
modifice jurisprudenţa Curţii, atât soluţia, cât şi considerentele deciziei
menţionate sunt valabile şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor
aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicată de Alina Izabela
Stănescu, Aida Iolanda Slate, Claudiu Răpeanu, Alexandru Gârbă, Daniela Ivan,
Erich Emilian Măstacan, Florina Izabela Cîrstea, Andreea Bianca Stoianoglu, Mirela
Simona Vasile Cristea, Lavinia Magdalena Pătrăşchioiu, Angelica Vali Vamvu,
Mihaela Ciobanu şi Lucian Mihali Viorescu în Dosarul nr. 9.298/302/2008 al
Judecătoriei Constanţa - Secţia civilă şi, din oficiu, de Tribunalul Timiş -
Secţia comercială şi de contencios administrativ în Dosarul nr. 2.661/55/2008.
2. Respinge, ca fiind neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002 privind
executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice, stabilite prin
titluri executorii, excepţie ridicată de Alina Izabela Stănescu, Aida Iolanda
Slate, Claudiu Răpeanu, Alexandru Gârbă, Daniela Ivan, Erich Emilian Măstacan,
Florina Izabela Cîrstea, Andreea Bianca Stoianoglu, Mirela Simona Vasile
Cristea, Lavinia Magdalena Pătrăşchioiu, Angelica Vali Vamvu, Mihaela Ciobanu
şi Lucian Mihali Viorescu în Dosarul nr. 9.298/302/2008 al Judecătoriei
Constanţa - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 septembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean