DECIZIE Nr. 106*) din 7 mai 1997
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor referitoare la
atributiile Ministerului Public din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 87 din 24 februarie 1998
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 651 din 16 decembrie
1997, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 87 din 24 februarie 1998.
Lucian Stangu - presedinte
Nicolae Popa - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, in ceea ce
priveste atributiile Ministerului Public, invocata de Gogaia Florenta si
Panaitescu Edmond, recurenti-parti vatamate in Dosarul nr. 3.627/1996 al
Tribunalului Municipiului Bucuresti - Sectia a II-a penala.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 30 aprilie 1997 si
au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 7 mai 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 octombrie 1996, pronuntata in Dosarul nr.
3.627/1996, Tribunalul Municipiului Bucuresti - Sectia a II-a penala a sesizat
Curtea Constitutionala cu "exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr.
92/1992, in ceea ce priveste atributiile Ministerului Public", invocata de
Gogaia Florenta si Panaitescu Edmond.
In motivarea exceptiei se sustine, in esenta, ca dispozitiile atacate
incalca prevederile art. 16 alin. (2) si ale art. 21 din Constitutie.
Exprimandu-si opinia la interventia Curtii Constitutionale, instanta de
judecata apreciaza ca "exceptia ridicata este neintemeiata".
In temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, au fost solicitate
puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia invocata
"este nefondata", deoarece textul criticat nu contravine prevederilor
constitutionale.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, notele scrise ale partilor, concluziile
partilor si ale procurorului, dispozitiile atacate, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, art. 3 si art. 23 din Legea nr.
47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa se pronunte asupra exceptiei
de neconstitutionalitate privind dispozitiile referitoare la atributiile
Ministerului Public din Legea nr. 92/1992.
Din concluziile scrise, depuse in motivarea exceptiei, rezulta ca aceasta
priveste art. 31 alin. 1 lit. f) din Legea nr. 92/1992.
In fapt, se constata ca Administratia Financiara a Sectorului 6 Bucuresti a
pus in intarziere, in repetate randuri, pe Gogaia Florenta, pentru plata sumei
de 15.000 lei, reprezentand cheltuieli de judecata stabilite in sarcina
sus-numitei prin sentinta judecatoreasca definitiva.
Gogaia Florenta si Liga Democratica pentru Dreptate din Romania,
reprezentata prin Raileanu Gheorghe si Panaitescu Edmond, au formulat plangere
penala impotriva lui Cutitoiu Petre, Marin Antonie si Panca Gherata, angajati
ai Administratiei Financiare a Sectorului 6 Bucuresti.
Prin Sentinta penala nr. 946 din 13 octombrie 1996, Judecatoria Sectorului
6 achita pe cei trei inculpati, retinand ca nu a fost comisa nici o fapta
penala. Organele financiare reclamate au intreprins doar demersurile legale
pentru achitarea unui debit datorat statului, netrecand la urmarirea silita in
temeiul Decretului nr. 221/1960.
Partile vatamate au declarat recurs impotriva sentintei sus-mentionate, pe
motiv ca exista nepotriviri intre minuta si dispozitivul sentintei.
Prin Decizia penala nr. 26/R din 15 ianuarie 1996, Tribunalul Municipiului
Bucuresti - Sectia a II-a penala, constatand motivul intemeiat, caseaza
sentinta si trimite cauza spre rejudecare aceleiasi instante.
In rejudecarea dupa casare, pentru termenul din 10 iunie 1996 se depun la
dosar inscrisuri care modifica fundamental actiunea penala initiala. Astfel,
alaturi de Gogaia Florenta nu mai apare ca parte vatamata Liga Democratica
pentru Dreptate din Romania, asa cum figura initial, ci doar Panaitescu Edmond,
in nume propriu si fara a depune o delegatie de reprezentare sau alt document
care sa-l indrituiasca sa reprezinte liga sau pe Gogaia Florenta. Mai mult,
prin inscrisul depus la dosar pentru acelasi termen, nu se mai aduc elemente de
natura a sustine actiunea initiala, ci:
- se ridica exceptia de necompetenta materiala a Judecatoriei Sectorului 6,
deoarece, "... fata de calitatea persoanelor si natura faptelor
savarsite", competenta apartine Sectiei Parchetelor Militare din cadrul
Parchetului General;
- se ridica exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr.
11 din 23 ianuarie 1996;
- se solicita inlocuirea Directiei generale a finantelor publice (initial
parte civilmente responsabila) cu Ministerul Finantelor "atat in calitate
de comitent, cat si ca reprezentant legal al Statului Roman";
- se sustine nelegalitatea Ordinului ministrului finantelor nr. 972 din 30
aprilie 1996, precum si lipsa de temei a diverselor acte ale organelor
financiare, cele mai multe neavand nici o legatura cu cauza.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate privind Ordonanta
Guvernului nr. 11 din 23 ianuarie 1996, se arata ca ea dovedeste incompetenta
celor care au elaborat-o, deoarece "... crearea unei jurisdictii paralele
(...) reprezinta o sfidare la adresa notiunii de justitie" si ca
executarea silita nu poate face obiectul unei ordonante, ea aflandu-se in
competenta si supravegherea instantelor civile, conform art. 31 lit. f) din
Legea nr. 92/1992, privind atributiile Ministerului Public. Instanta respinge,
prin incheierea respectiva, atat exceptia de necompetenta materiala, ca
neintemeiata, cat si pe cea de neconstitutionalitate, ca neavand legatura cu
cauza.
Gogaia Florenta si Panaitescu Edmond introduc apel impotriva acestei
incheieri. Pentru termenul din 31 octombrie 1996, fixat de Tribunalul
Municipiului Bucuresti in dosarul format, se depun o serie de noi acte si se
precizeaza ca instanta urmeaza sa inainteze Curtii Constitutionale "exceptia
de neconstitutionalitate a Legii de organizare judecatoreasca nr.
92/1992".
Ca urmare, prin Incheierea din 31 octombrie 1996, instanta de casare
inainteaza aceasta exceptie, spre competenta solutionare, Curtii
Constitutionale.
Conform art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, exceptiile de
neconstitutionalitate ce se formuleaza in proces nu se pot raporta decat la
obiectul judecatii, iar, potrivit art. 317 din Codul de procedura penala,
judecata se limiteaza la fapta si la persoana aratata in actul de sesizare.
Deci orice exceptie, fie ea si de neconstitutionalitate, nu poate depasi cadrul
actiunii penale initiale.
Or, in speta, actiunea penala aflata pe rolul Judecatoriei Sectorului 6
priveste inculparea unor persoane pentru savarsirea infractiunii de amenintare,
prevazuta si pedepsita de art. 193 din Codul penal. In acest caz, actiunea
penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate. Pe de
alta parte, potrivit art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala,
plangerea prealabila se adreseaza direct instantei de judecata, daca
faptuitorul este cunoscut. Numai in cazul cand persoana acestuia nu este
cunoscuta, partea vatamata se poate adresa organului de cercetare penala pentru
a se face investigatiile necesare.
In speta, corect, partile vatamate s-au adresat direct instantei de
judecata, numai ca, in aceasta situatie, procedura penala nu prevede nici un
fel de atributii pentru Ministerul Public. In adevar, potrivit art. 315 din
Codul de procedura penala, participarea procurorului este obligatorie la
sedintele de judecata ale judecatoriilor in cauzele in care legea prevede
pedepse cu inchisoarea mai mari de 2 ani. Or, amenintarea, prevazuta si
pedepsita de art. 193 din Codul penal, se pedepseste cu inchisoare de la o luna
la un an sau cu amenda.
Asadar, nici sub raportul urmaririi penale, nici sub cel al judecatii,
cauza de fata nu putea implica in nici un mod activitatea Ministerului Public,
pe care, asa cum este reflectata in prevederile Legii nr. 92/1992, partile vatamate
o socotesc contrara Constitutiei.
Rezulta ca in cauza sunt aplicabile dispozitiile art. 23 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, potrivit carora exceptia de neconstitutionalitate poate fi
solutionata de Curtea Constitutionala numai in masura in care de rezolvarea ei
depinde judecarea cauzei, cu alte cuvinte, daca exista o legatura de relevanta
intre cauza si exceptia invocata.
In consecinta, fata de dispozitiile sus-citate din Codul penal si din Codul
de procedura penala, aplicabile in speta, prevederile relative la competenta si
activitatea Ministerului Public sunt irelevante si, ca atare, exceptia privind
Legea nr. 92/1992 urmeaza sa fie respinsa.
In subsidiar, daca s-ar considera ca instanta de fond sau cea de casare nu
s-a desesizat totusi formal de prima exceptie de neconstitutionalitate, iar
astfel nesesizarea Curtii Constitutionale cu exceptia privind Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 ar fi doar urmarea unei omisiuni, aceleasi consideratii
sunt aplicabile, in temeiul art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992.
In adevar, exceptia vizand neconstitutionalitatea acestei ordonante are loc
in afara cadrului cauzei. Astfel, din actele aflate la dosarul instantei de
fond rezulta ca Administratia Financiara a Sectorului 6 Bucuresti nu a facut
niciodata aplicatia acestei ordonante, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996. Somatiile si punerile in
intarziere ale organelor financiare pentru plata celor 15.000 lei datorati
bugetului de stat de Gogaia Florenta au avut loc in anii 1994 - 1995. Insasi
persoana in cauza, in depozitia facuta in fata instantei de fond, arata ca nu
s-a luat nici o masura de executare silita impotriva ei,
"amenintarea" constand doar in faptul ca va fi trimisa in judecata in
caz de neplata a debitului. Asadar, doar in cazul in care, facandu-se aplicatia
unor norme legale considerate de parte ca neconstitutionale si in urma carora
s-ar naste un proces, pe acest temei, s-ar justifica, eventual, sesizarea
instantei si, respectiv, a Curtii Constitutionale. Simpla posibilitate de
aplicare a unei anumite norme legale denota faptul ca dispozitia legala
criticata, negasindu-si aplicarea concreta in cauza, nu poate constitui
obiectul unei critici pe motiv de neconstitutionalitate, de solutionarea ei,
evident, neavand cum sa depinda judecarea cauzei.
Pentru considerentele aratate si avand in vedere prevederile art. 144 lit.
c) din Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A.c), ale art. 23
alin. (2), ale art. 24 si ale art. 25 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, in ceea ce priveste atributiile
Ministerului Public, invocata de Gogaia Florenta si Panaitescu Edmond, in
Dosarul nr. 3.627/1996 al Tribunalului Municipiului Bucuresti - Sectia a II-a
penala.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 7 mai 1997.
PRESEDINTE,
dr. Lucian Stangu
Magistrat asistent,
Doina Suliman