DECIZIE Nr. 10*) din 6 februarie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 89 din 30 aprilie 1996
*) Definitiva prin nerecurare.
Ioan Deleanu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (2)
din Legea nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Tribunalul Calarasi, prin Incheierea din 9 noiembrie 1995, a sesizat Curtea
Constitutionala cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
Decretului-lege nr. 41 din 26 ianuarie 1990 privind asigurarea unui climat de
ordine si legalitate, invocata de inculpatul Bobe Constantin.
In motivarea exceptiei se sustine ca Decretul-lege nr. 41/1990 s-a aplicat
intr-un moment al evolutiei sociale, respectiv in perioada imediat urmatoare
dupa Revolutia din 1989 si pana la intrarea in vigoare a Constitutiei Romaniei
din anul 1991, dar ca, dupa aceasta data, aplicarea lui nu se mai impune.
Totodata se arata ca Decretul-lege nr. 41/1990 este contrar Constitutiei, care
consacra principiul egalitatii cetatenilor in fata legii, deoarece creeaza o
situatie mai favorabila unei categorii de oameni.
Exprimandu-si opinia, Tribunalul Calarasi apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece prin dispozitiile art. 1
alin. (1) si alin. (2) din Decretul-lege nr. 41/1990, in discutie in speta, nu
s-a urmarit altceva decat instituirea unor pedepse mai grele decat cele
prevazute in art. 239 din Codul penal, daca faptele de ultraj sunt savarsite
asupra unui ofiter, maistru militar, subofiter sau militar in termen din cadrul
Ministerului Apararii Nationale, Politiei sau al altor unitati ale Ministerului
de Interne, aflat in executarea unei misiuni de asigurare a ordinii si linistii
publice, de aparare a avutiei nationale, a vietii, integritatii corporale si a
bunurilor cetatenilor ori in legatura cu activitati indeplinite in executarea
unei asemenea misiuni. Scopul urmarit a fost acela de a asigura o protectie
sporita pentru persoanele aflate in executarea unor misiuni speciale de aparare
a ordinii publice.
Referindu-se, in general, la prevederile Decretului-lege nr. 41/1990,
instanta arata ca acestea nu au fost abrogate in nici un fel si nici nu
contravin prevederilor constitutionale.
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
Constitutionala a solicitat, in baza art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, sustine ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece Decretul-lege nr. 41/1990 nu
contravine prevederilor Constitutiei. Adoptarea acestui act normativ a fost
determinata de necesitatea asigurarii unei securitati sporite pentru acele
persoane care, in exercitarea atributiilor lor de serviciu, au de indeplinit
misiuni speciale de aparare a ordinii si linistii publice, a vietii si
integritatii corporale a cetatenilor, precum si de aparare a bunurilor
acestora, a intregii avutii nationale. Decretul-lege nr. 41/1990 isi pastreaza
si in prezent actualitatea, in raport cu dispozitiile constitutionale, deoarece
este vorba de o lege penala speciala, care a fost adoptata in scopul de a
sanctiona mai sever faptele de ultraj (insulta, calomnie, amenintare ori acte
de violenta sau vatamare corporala), atunci cand sunt indreptate impotriva
autoritatilor publice cu atributii speciale de aparare a ordinii de drept, ori
impotriva judecatorilor sau procurorilor aflati in exercitiul functiunii.
In continuare, se arata ca Decretul-lege nr. 41/1990 nu contravine
dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora cetatenii sunt
egali in fata legii, deoarece persoanele aratate in decretul-lege mentionat nu
se bucura de o protectie speciala in calitate de cetateni, ci numai atunci cand
se afla in exercitiul functiunii sau in legatura cu functia indeplinita in
calitate de judecatori sau procurori, ori in cazul in care un politist sau un
militar din cadrul Ministerului Apararii Nationale executa o misiune de aparare
a ordinii de drept.
Pe de alta parte, se arata, de asemenea, in punctul de vedere al Guvernului,
ca Decretul-lege nr. 41/1990 nu este o lege temporara si nici o lege
exceptionala, determinata de existenta unor cauze si conditii exceptionale, ci
o lege cu caracter de continuitate, aplicabila pana la iesirea ei din vigoare
printr-una dintre modalitatile cunoscute de legislatia noastra penala. Faptul
ca decretul-lege in discutie a fost adoptat la scurt timp dupa Revolutia din
1989 nu inseamna ca efectele sale se limiteaza la acea perioada, neexistand in
cuprinsul sau vreo dispozitie in acest sens.
In fine, se mai sustine ca exceptia ridicata nu vizeaza in realitate o
problema de neconstitutionalitate, ci mai curand una de interpretare privind
corelatia acestei legi penale speciale cu dispozitiile din Codul penal
privitoare la infractiunea de ultraj, chestiune de competenta exclusiva a
instantelor judecatoresti.
Cele doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, precum si dispozitiile legale atacate ca
neconstitutionale, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta sa se pronunte asupra exceptiei de
neconstitutionalitate invocate de inculpatul Bobe Constantin, desi dispozitiile
legale invocate a fi neconstitutionale sunt anterioare intrarii in vigoare a
Constitutiei, deoarece Tribunalul Calarasi a apreciat ca textele nu sunt
neconstitutionale si deci, in raport cu prevederile art. 150 alin. (1) din
Constitutie, a considerat ca ele au ramas in vigoare, iar in baza lor s-au
stabilit, dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din anul 1991 , raporturi
juridice, astfel cum prevede art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992.
Potrivit art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, exceptia de
neconstitutionalitate poate viza numai acele dispozitii legale de care depinde
judecarea cauzei. Rezulta ca exceptia poate viza numai art. 1 alin. (1) din
Decretul-lege nr. 41/1990, pentru care inculpatul a fost trimis in judecata, si
deci Curtea urmeaza a se pronunta numai cu privire la aceste dispozitii legale.
Conform dispozitiilor din art. 1 alin. (1) din Decretul-lege nr. 41/1990,
se sanctioneaza cu inchisoare de la 1 la 5 ani (in loc de inchisoare de la 3
luni la 2 ani sau amenda) faptele de ultraj prevazute si in art. 239 alin. 1
din Codul penal, daca sunt savarsite contra unui ofiter, maistru militar,
subofiter sau militar in termen din cadrul Ministerului Apararii Nationale,
Politiei sau al altor unitati ale Ministerului de Interne, aflat in executarea
unei misiuni de asigurare a ordinii si linistii publice, de aparare a avutiei
nationale, a vietii, integritatii corporale si a bunurilor cetatenilor ori in
legatura cu activitati indeplinite in executarea unei asemenea misiuni. De
asemenea, conform dispozitiei din alin. (2) al aceluiasi articol, se
sanctioneaza cu inchisoare de la 2 ani la 7 ani (in loc de inchisoare de la 6
luni la 5 ani) ultrajul cu violenta (lovirea sau orice acte de violenta, precum
si vatamarea corporala) comis fata de una dintre persoanele si in conditiile
aratate la alin. (1). Limitele sporite ale pedepsei prevazute pentru ultrajul
savarsit in conditiile Decretului-lege nr. 41/1990, in comparatie cu ultrajul
reglementat de art. 239 din Codul penal, se explica prin caracterul special al
conditiilor si deci prin pericolul social sporit pe care il prezinta ultrajul
prevazut in legea speciala. Tocmai de aceea, dispozitiile din Decretul-lege nr.
41/1990 nu sunt incidente decat atunci cand persoanele aratate in art. 1 se
afla in indeplinirea unei sarcini speciale de aparare a ordinii de drept ori
sunt agresate fizic sau moral in timpul indeplinirii unor astfel de misiuni.
Per a contrario, incidenta lor este exclusa atunci cand aceleasi persoane se
afla in indeplinirea unei sarcini obisnuite, de rutina, chiar in apararea
ordinii de drept. Pentru acele situatii speciale in care se afla persoanele
mentionate, tinandu-se seama de importanta misiunii si de riscurile la care se
pot expune cei care o indeplinesc, legea speciala a introdus un plus de
pedeapsa pentru ultraj. Nu este vorba deci de instituirea unui privilegiu
pentru subiectii pasivi ai ultrajului comis in aceste conditii, asa cum afirma
autorul exceptiei de neconstitutionalitate, ci de asigurarea unei protectii
corespunzatoare a acestora, in interesul general al societatii. Afirmatia ca
prin dispozitiile Decretului-lege nr. 41/1990 se incalca principiul
constitutional al egalitatii cetatenilor in fata legii este asadar lipsita de
suport real.
Nu poate fi retinut nici argumentul ca acest act normativ ar avea caracter
exceptional, intrucat ar fi fost adoptat in scopul reprimarii unor acte de
razbunare, posibile imediat dupa evenimentele din decembrie 1989. Desi
necesitatea adoptarii lui a aparut intr-adevar in acea perioada, Decretul-lege
nr. 41/1990 nu este legat de vreo situatie exceptionala, ci se refera la
manifestari infractionale posibile si in prezent, astfel incat aplicarea sa
este o necesitate.
Prin acest act normativ, care este o lege penala speciala, s-a realizat o
completare necesara a legislatiei noastre penale, astfel incat mentinerea ei in
vigoare este neindoielnica.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 1 alin. (1) din Decretul-lege nr. 41/1990, invocata de
inculpatul Bobe Constantin in Dosarul nr. 1.187/1995 al Tribunalului Calarasi.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta din 6 februarie 1996.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Deleanu
Magistrat asistent,
Florentina Geangu