HOTARARE Nr.
144 din 12 ianuarie 2009
pentru aprobarea
Regulamentului privind stabilirea criteriilor si modalitatilor pentru
determinarea onorariilor, indemnizatiilor si compensatiilor cuvenite expertilor
contabili si contabililor autorizati, precum si societatilor de profil, membri
ai Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania
ACT EMIS DE:
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 87 din 13 februarie 2009
In temeiul:
- art. 20 lit. c), art. 27 alin. (1) şi art. 44 din
Ordonanţa Guvernului privind organizarea activităţii de expertiză contabilă şi
a contabililor autorizaţi nr. 65/1994, republicată;
- pct. 3, pct. 18 lit. k) şi pct. 147 din Regulamentul
de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor
Autorizaţi din România, aprobat prin Hotărârea Conferinţei naţionale a
experţilor contabili şi contabililor autorizaţi din România nr. 1/1995,
republicat, cu modificările şi completările ulterioare;
- dezbaterilor din cadrul lucrărilor Consiliului
superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din
România în legătură cu materialele prezentate şi în baza stenogramei din 20
decembrie 2008;
- dezbaterilor din cadrul lucrărilor Biroului permanent
al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România în
legătură cu materialele prezentate în baza stenogramei din 10 ianuarie 2009,
Consiliul superior al Corpului Experţilor Contabili
şi Contabililor Autorizaţi din România adoptă
următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă
Regulamentul privind stabilirea criteriilor şi modalităţilor pentru
determinarea onorariilor, indemnizaţiilor şi compensaţiilor cuvenite experţilor
contabili şi contabililor autorizaţi, precum şi societăţilor de profil, membri
ai Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Organele alese şi structurile executive ale
Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România vor duce
la îndeplinire dispoziţiile prezentei hotărâri.
Preşedintele Corpului Experţilor Contabili şi
Contabililor Autorizaţi din România,
prof. univ. dr. Marin Toma
ANEXĂ
REGULAMENT
privind stabilirea criteriilor şi modalităţilor
pentru determinarea onorariilor, indemnizaţiilor şi compensaţiilor cuvenite experţilor contabili şi
contabililor autorizaţi, precum şi societăţilor de profil, membri ai Corpului
Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România
CAPITOLUL I
Norme generale
Art. 1. - (1) Prezentul regulament stabileşte
criteriile şi modalităţile pentru determinarea şi plata onorariilor,
indemnizaţiilor şi compensaţiilor cuvenite experţilor contabili şi contabililor
autorizaţi, precum şi societăţilor de profil, membri ai Corpului Experţilor
Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, denumit în continuare Corpul, înscrişi în Tabloul Corpului,
aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al Corpului Experţilor Contabili şi
Contabililor Autorizaţi din România nr. 08/117/2008, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, în baza art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind
organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi,
republicată.
(2) Expertul contabil, contabilul autorizat şi
societatea de profil - membri ai Corpului - sunt denumiţi în continuare profesionişti
contabili.
(3) Tarifele şi elementele care stau la baza
onorariilor, indemnizaţiilor şi compensaţiilor cuvenite experţilor contabili şi contabililor autorizaţi, precum şi
societăţilor de profil, membri ai Corpului, prevăzute în prezentul regulament
sunt stabilite în moneda naţională.
(4) Pornind de la necesitatea satisfacerii unor
criterii şi condiţii minime de calitate a serviciilor
prestate, tarifele sunt minime.
(5) Profesioniştii contabili au obligaţia să
fundamenteze onorariile solicitate prin cantitatea şi calitatea serviciilor şi
prin pregătirea, experienţa, aptitudinile şi abilităţile membrilor echipei.
Art. 2. - (1) Pentru activitatea desfăşurată în
beneficiul unui client, profesionistului contabil i se cuvin compensaţii
pentru:
a) restituirea cheltuielilor de călătorie şi sejur;
b) indemnizaţii;
c) onorarii.
(2) Compensaţiile pentru restituirea cheltuielilor şi
pentru indemnizaţii sunt cumulabile, în fiecare caz, dacă nu se prevede altfel
prin prezentul regulament.
Art. 3. - (1) Compensaţiile pentru restituirea
cheltuielilor şi pentru indemnizaţii sunt determinate în sume fixe.
(2) Pentru determinarea onorariilor
prevăzute în prezentul regulament, între un minimum şi un maximum, trebuie să
se facă referire la natura, caracteristicile, durata, timpul şi cifra de
afaceri sau valoarea activităţii şi, în plus, trebuie să se ţină seama de
rezultatul economic urmărit, precum şi de avantajele, chiar şi nepatrimoniale,
create pentru client.
Art. 4. - (1) Cifra de afaceri luată ca bază pentru
determinarea onorariilor se stabileşte potrivit celor prevăzute în prezentul
regulament. Acolo unde cifra de afaceri nu este determinată sau nu poate fi
determinată, se ia drept referinţă valoarea maximă a beneficiilor şi
avantajelor create.
(2) Când există o disproporţie evidentă între
prestaţiile efectuate şi onorariile stabilite pe baza cifrei de afaceri,
onorariile datorate pot fi stabilite pe baza criteriilor şi măsurilor de
echitate, ţinând seama de mărimea disproporţiei, angajamentului profesional şi
de limitele maxime prevăzute în art. 20, 25, 33, 34, 35 şi 36, pe baza opiniei
solicitate consiliului filialei Corpului din care face
parte profesionistul contabil sau pe baza cererii documentate a clientului.
Art. 5. - Când prezentul regulament nu prevede onorarii
minime şi maxime, pentru aplicarea concretă a criteriilor stabilite în art. 3,
onorariile maxime sunt stabilite aplicându-se o
majorare de 50% la onorariile indicate.
Art. 6. - (1) Pentru activităţile de complexitate şi
dificultate excepţionale, la toate onorariile maxime poate fi aplicată o
majorare de până la 100%.
(2) Pentru prestaţiile efectuate în condiţii de
urgenţă, la onorariile maxime poate fi aplicată o majorare de până la 50%.
(3) Majorările prevăzute în prezentul articol nu sunt
cumulabile între ele.
Art. 7. - (1) Profesionistul contabil care exercită
profesia într-o localitate cu mai puţin de 200.000 de
locuitori poate aplica la onorariile minime o reducere de maximum 15%.
(2) Profesionistul contabil care este înscris în
Tabloul Corpului de mai puţin de 3 ani poate aplica la onorariile minime o
reducere de maximum 30%.
Art. 8. - (1) Facturarea prestaţiilor efectuate are
loc, de regulă, în momentul încheierii activităţii. Atunci când misiunea este
de durată mai mare, se pot prezenta clientului facturi la sfârşitul fiecărei
luni sau al fiecărui trimestru.
(2) Orice factură, dacă nu este contestată, trebuie
achitată integral în termen de 30 de zile de la primire; părţii neplătite i se
pot aplica penalizări la nivelul legal, putând fi aplicată procedura de
recuperare a prejudiciului pe cale amiabilă sau juridică.
Art. 9. - Când activitatea este executată de mai mulţi
profesionişti contabili individuali, indiferent de existenţa unei cereri
exprese în acest sens din partea clientului, se restituie cheltuielile şi
indemnizaţiile fiecărui membru al echipei, iar onorariile sunt cele prevăzute
în prezentul regulament pentru un profesionist contabil
individual.
Art. 10. - Când misiunea începută nu poate fi dusă la îndeplinire
din diferite motive, profesionistul contabil are dreptul la compensaţii
corespunzătoare prestaţiilor efectuate până la momentul încetării activităţii.
Art. 11. - (1) Când onorariile nu pot fi stabilite
conform unei anumite dispoziţii din prezentul regulament, se ţine seama de
dispoziţiile acestuia şi de aplicarea altor tarife profesionale care
reglementează cazuri similare sau materii identice. Aplicarea prin analogie a
dispoziţiilor altor tarife profesionale este limitată la prestaţiile prevăzute
sau permise de Corp, dar pentru care prezentul regulament nu prevede onorarii
specifice, stabilite analitic.
(2) Prevederile prezentului regulament nu pot fi
aplicate de persoanele care nu sunt membre ale Corpului.
CAPITOLUL II
Restituirea cheltuielilor
Art. 12. - (1) Profesionistul contabil care pentru
îndeplinirea misiunii sale se deplasează în afara cabinetului său va primi o
compensaţie pentru restituirea cheltuielilor de călătorie şi sejur.
(2) Cheltuielile de călătorie se stabilesc pe baza
costului biletului de clasa I pentru mijloc de
transport public sau clasa economic, pentru transport aerian, sau a costului pe
kilometru estimat pentru mijlocul de transport auto privat utilizat.
(3) Cheltuielile de sejur (cazare şi masă) sunt
stabilite pe baza tarifului unui hotel de 33 stele; în plus, se va acorda o majorare de maximum 30% la
costurile de bază, pentru restituirea unor cheltuieli accesorii.
CAPITOLUL III
Indemnizaţii
Art. 13. - Profesionistului contabil i se cuvin
următoarele indemnizaţii:
a) pentru absenţa din cabinet în interesul clientului:
1. pentru expert contabil şi contabil autorizat: 17,50
lei /oră sau fracţiune de oră;
2. pentru colaboratori: 6
lei/oră sau fracţiune de oră;
b) pentru formarea de dosare si efectuarea de
înregistrări: 176 lei;
c) pentru punerea la dispoziţie a documentelor
elaborate: 0,85 lei pentru fiecare pagină, la cererea clientului, de copii
format A4.
CAPITOLUL IV
Onorarii
I. PRINCIPII GENERALE
Art. 14. - Onorariile cuvenite profesionistului
contabil, prevăzute în prezentul regulament, se împart în:
a) onorarii specifice, stabilite numai în funcţie de
executarea misiunii;
b) onorarii graduale, stabilite prin referire, numai la prestaţiile efectuate pentru îndeplinirea
misiunii.
Art. 15. - Onorariile graduale prevăzute la art. 20
sunt cumulabile cu onorariile specifice stabilite prin prezentul regulament, în
afară de cazul în care cumulul este exclus în mod
expres prin prezentul regulament.
Art. 16. - (1) Se pot folosi onorarii convenite în
prealabil cu clientul, ca o alternativă la onorariile specifice şi graduale
prevăzute la art. 14, dacă aceasta nu este exclusă în mod expres prin prezentul
regulament. La stabilirea onorariilor convenite în prealabil se va ţine
întotdeauna seama de criteriile prevăzute la art. 3 şi de limitele minime
stabilite la art. 7.
(2) Onorariile convenite în prealabil nu sunt
cumulabile cu indemnizaţiile prevăzute la art. 13.
Art. 17. - Toate onorariile
prevăzute în prezentul regulament pot fi majorate, în interiorul unor limite,
începând de la 10% până ia maximum 50%, atunci când prestaţiile se realizează
printr-o societate de profil, membră a Corpului.
Art. 18. - Modalităţile de determinare
a onorariilor sunt:
1. onorarii în sumă fixă, între un minimim şi un
maximum, fără referire la vreun parametru constând în valori sau altă entitate
cifrică;
2. onorarii orare, stabilite pe baza orelor sau
fracţiunilor de ore folosite pentru îndeplinirea misiunii, pe nivel de
pregătire a profesionistului contabil şi a colaboratorilor (salariaţilor)
acestuia.
II. ONORARII GRADUALE
Art. 19. - Onorariile graduale, pentru prestaţiile de
asistenţă şi reprezentare fiscală, din cauza caracteristicilor lor, sunt stabilite prin coroborare cu
onorariile specifice prevăzute la art. 33, 34, 35 şi 36.
Art. 20. - Pentru prestaţii specifice efectuate pentru
îndeplinirea misiunii, care nu ţin de asistenţă şi reprezentare fiscală,
profesionistul contabil va utiliza onorariile graduale din tariful profesional
cuprins în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul regulament.
III. ONORARII SPECIFICE
A. Lucrări contabile
Art. 21. - Onorariile pentru inspecţii, verificări
administrative, punerea în ordine a contabilităţii, verificări şi certificări
ale informaţiilor financiare, altele decât auditul statutar, se stabilesc pe
baza timpului utilizat, putând fi folosite modalităţile prevăzute la art. 18.
Art. 22. - (1) Pentru organizarea şi ţinerea
contabilităţii se cuvin onorarii stabilite în funcţie de timpul utilizat,
ţinându-se seama de dificultăţile, complexitatea şi importanţa misiunii.
(2) Pentru misiuni de ţinere a contabilităţii se pot
folosi următoarele onorarii:
a) până la 500 de înregistrări contabile: între 1.388 lei si 2.135 lei;
b) la peste 500 de înregistrări contabile se aplică o
majorare cuprinsă între 35 lei şi 62 lei pentru fiecare 100 de înregistrări;
c) o compensaţie stabilită în procente aplicate la
volumul de afaceri realizat în perioada respectivă, calculat după cum urmează,
pe bază anuală:
1. până la 53.000 lei: între 1,5 si 2,5 %;
2. între 53.000 lei şi 105.000 lei: 1.319 lei plus
0,75-1,50% pentru ce depăşeşte 53.000 lei;
3. între 105.000 lei şi 211.000 lei: 2.111 lei plus
0,25-0,75% pentru ce depăşeşte 105.000 lei;
4. între 211.000 lei şi 880.000 lei: 2.815 lei plus
0,075- 0,25% pentru ce depăşeşte 211.000 lei;
5. peste 880.000 lei: 4.486 lei plus 0,05% pentru ce
depăşeşte 880.000 lei;
d) pentru completarea, la cererea clientului, a unor situaţii contabile periodice importante se cuvin
onorarii stabilite în intervalul 35 lei şi 105 lei pentru fiecare situaţie
contabilă.
(3) Prin înregistrare, în
sensul celor prezentate la alin. (2) lit. b), se înţelege orice înregistrare
care comportă maximum 4 debitări şi/sau creditări în registrul-jurnal.
Art. 23. - (1) Onorariile pentru întocmirea situaţiei
conturilor şi elaborarea situaţiilor financiare se stabilesc în funcţie de
valoarea brută totală a conturilor din balanţă, mai puţin conturile de regularizare, astfel:
a) până la 44.000 lei: 0,5%;
b) între 44.000 lei şi 88.000 lei: 220 lei plus 0,250%
pentru ceea ce depăşeşte 44.000 lei;
c) între 88.000 lei şi 176.000 lei: 317 lei plus 0,125%
pentru ceea ce depăşeşte 88.000 lei;
d) între 176.000 lei şi 440.000
lei: 440 lei plus 0,075% pentru ceea ce depăşeşte 176.000 lei;
e) între 440.000 lei şi 880.000 lei: 598 lei plus
0,040% pentru ceea ce depăşeşte 440.000 lei;
f) între 880.000 lei şi 1.759.000 lei: 792 lei plus
0,025% pentru ceea ce depăşeşte 880.000 lei;
g) între 1.759.000'lei'şi 4.398.000 lei: 1.012 lei plus
0,0125% pentru ceea ce depăşeşte 1.759.000 lei;
h) între 4.398.000'le'i şi 8.796.000 lei: 1.337 lei
plus 0,006% pentru ceea ce depăşeşte 4.398.000 lei;
i) peste 8.796.000 lei: 1.601
lei plus 0,005% pentru ceea ce depăşeşte 8.796.000 lei.
(2) La onorariile de mai sus se aplică o reducere
cuprinsă între 20% şi 50% dacă întreprinderea sau entitatea respectivă nu a
avut activitate în perioada pentru care se întocmeşte situaţia financiară sau
activitatea se referă la consultanţă financiar-contabilă.
(3) La onorariile de mai sus se aplică, de asemenea, o
reducere între 20% şi 50%, dacă întocmirea bilanţului intră în alte prestaţii,
mai ample, prevăzute în prezentul regulament.
B. Provizioane şi
alte estimări contabile
Art. 24. - Pentru expertiza sau consultanţa tehnică în
materie de provizioane se pot folosi onorariile procentuale calculate pe
tranşe, la totalul sumei verificate sau constatate, respectiv:
a) până la 18.000 lei: 5%;
b) între 18.000 lei şi 88.000
lei: 880 lei plus 2% pentru ceea ce depăşeşte 18.000 lei;
c) înt're'88.000 lei şi 176.000 lei: 2.287 lei plus 1%
pentru ceea ce depăşeşte 88.000 lei;
d) între 176.000 lei şi 1.759.000 lei: 3.167 lei plus
0,05% pentru ceea ce depăşeşte 176.000 lei;
e) peste 1.759.000 lei: 3.959 lei plus 0,01% pentru
ceea ce depăşeşte 1.759.000 lei.
C. Expertize,
evaluări şi opinii
Art. 25. - Onorariile pentru expertize, pentru opinii
motivate şi pentru consultanţă tehnică acordată unei părţi, chiar şi în faţa
autorităţilor judiciare, administraţiei financiare, entităţi, arbitri şi
experţi, pentru evaluări de întreprinderi, titluri, active, datorii şi
rezultate, bunuri materiale şi imateriale şi alte drepturi, se stabilesc după
cum urmează:
a) Expertize, opinii
motivate şi consultanţă:
1. până la 18.000 lei: 6%;
2. între 18.000 lei şi 88.000 lei: 1.056 lei plus 4,0%
pentru ceea ce depăşeşte 18.000 lei;
3. între 88.000 lei şi 176.000 lei: 3.871 lei plus 2,0%
pentru ceea ce depăşeşte 88.000 lei;
4. între 176.000 lei şi 880.000
lei: 5.630 lei plus 1,0% pentru ceea ce depăşeşte 176.000 lei;
5. peste 880!000 lei: 12.667 lei plus 0,5% pentru ceea
ce depăşeşte 880.000 lei;
6. onorariul minim este de 352 lei.
b) Evaluarea bunurilor şi
drepturilor:
1. până la 88.000 lei: 1%;
2. între 88.000 lei şi 352.000 lei: 880 lei + 0,50%
pentru ceea ce depăşeşte 88.000 lei;
3. între 352.000 lei şi 880.000 lei: 1.319 lei + 0,25%
pentru ceea ce depăşeşte 352.000 lei;
4. între 880.000 lei şi 3.519.000 lei: 2.639 lei +
0,10% pentru ceea ce depăşeşte 880.000 lei;
5. peste 3.519.000 lei: 5.278 lei + 0,05% pentru ceea
ce depăşeşte 3.519.000 lei;
6. onorariul minim este de 528 lei.
c) Evaluări de
întreprinderi, secţii şi patrimonii:
La valoarea totală a activelor şi pasivelor (mai puţin
conturile de regularizare) se aplică:
1. până la 18.000 lei: 4%;
2. între 18.000 lei şi 88.000 lei: 704 lei + 2,0%
pentru ceea ce depăşeşte 18.000 lei;
3. între 88.000 lei şi 176.000 lei: 2.111 lei + 1,5%
pentru ceea ce depăşeşte 88.000 lei;
4. între 176.000 lei şi
880.000 lei: 3.431 lei +1,0% pentru ceea ce depăşeşte 176.000 lei;
5. între 880.000 lei şi 1.759.000 lei: 10.468 lei +
0,5% pentru ceea ce depăşeşte 880.000 lei;
6. peste 1759.000 lei: 14.867 lei + 0,2% pentru ceea
ce depăşeşte 1.759.000 lei;
7. onorariul minim este de 704 lei.
Art. 26. - (1) In funcţie de complexitatea şi de
dificultăţile în asigurarea unor informaţii financiare fiabile, la
onorariile prevăzute la art.
25 se aplică o majorare cuprinsă între 20% si 50%.
(2) Pentru evaluarea acţiunilor
şi a participaţiilor necotate se aplică onorariile prevăzute la art. 25 lit.
c).
(3) La onorariile prevăzute la art. 25 se aplică o
reducere cuprinsă între 30% şi 50% dacă prestaţiile efectuate se încadrează în
alte prestaţii contractate global, care sunt prevăzute în alte articole ale
prezentului regulament.
D. Activităţile de
cenzor
Art. 27. - (1) Expertul contabil şi societatea de
profil, membri ai Corpului, care exercită mandatul de cenzor conform legii
primesc indemnizaţiile sau onorariile stabilite de adunările generale ale
societăţilor respective.
(2) Expertul contabil şi societatea de profil, membri
ai Corpului, în afara compensaţiilor pentru recuperarea cheltuielilor prevăzute
la art. 12, vor primi onorarii pentru:
a) efectuarea verificărilor
trimestriale;
b) verificări şi certificări ale informaţiilor
financiare;
c) participarea la fiecare reuniune a consiliului de
administraţie sau a adunării generale;
d) îndeplinirea de misiuni speciale şi misiuni conexe
cerute de acţionari, asociaţi, administratori sau prevăzute prin normele
legale.
(3) Onorariile prevăzute la alin. (2) lit. a) se
stabilesc pe baza balanţei anuale a exerciţiului precedent şi sunt valabile
pentru o misiune cu o durată de 4 trimestre şi 4 ore pentru fiecare trimestru,
după cum urmează:
a) până la 88.000 lei: între 176 lei şi 211 lei;
b) între 88.000 lei şi 880.000 lei: de la 211 lei până
la 422 lei;
c) între 880.000 lei si 8.796.000 lei: de la 422 lei
până la 845 lei;
d) peste 8.796.000 lei: de la 845 lei până la 1.407 lei;
e) în cazul unei permanenţe mai mari sau mai mici în
cursul misiunii, din diferite motive, onorariul este majorat sau diminuat
corespunzător.
(4) Onorariile prevăzute la alin. (2) lit. b) se
stabilesc în funcţie de valoarea totală a patrimoniului net (fără rezultatul
exerciţiului) rezultat din balanţă, după cum urmează:
a) până la 35.000 lei: de la 176 lei până la 264 lei;
b) între 35.000 lei si 176.000 lei: de la 264 lei până
la 440 lei;
c) între 176.000 lei si 880.000 lei: de la 440 lei până la 704 lei;
d) între 880.000 lei si 3.519.000 lei: de la 704 lei
până la 1.056 lei;
e) peste 3.519.000 lei: 1.056 lei plus câte 176 lei
pentru fiecare 1.708.000 lei sau fracţiuni de 1.708.000 lei;
f) onorariile se reduc cu 50% dacă societatea se află
în situaţia de lichidare sau nu mai desfăşoară activitate.
(5) Onorariile prevăzute la alin. (2) lit. c) se
stabilesc pe oră, în funcţie de capitalul social al societăţii, avându-se în
vedere o durată minimă de 4 ore, după cum urmează:
a) până la 9.000 lei: între 5 lei şi 11 lei;
b) între 9.000 lei şi 18.000 lei: de la 11 lei până la
14 lei;
c) între 18.000 lei şi 53.000 lei: de la 14 lei până la
18 lei;
d) între 53.000 lei şi 105.000 lei: de la 18 lei până
la 21 lei;
e) peste 105.000 lei: de la 21 lei până la 35 lei.
(6) Onorariile prevăzute la alin. (2) lit. d) se
stabilesc pe baza onorariilor graduale prevăzute de art. 20.
(7) Când misiunile de mai sus sunt realizate pentru
entităţi publice, cenzorul are dreptul la onorariile prevăzute la alin. (2) lit. a)-c), calculate astfel:
a) în funcţie de veniturile entităţilor;
b) în funcţie de fondul de finanţare şi de activul net;
c) în funcţie de fondul de finanţare şi de capitalul
social;
d) când misiunea comportă dificultăţi deosebite,
onorariile pot fi majorate cu 100%.
E. Misiuni de
administrare şi arbitraje
Art. 28. - (1) Când profesionistul contabil este
învestit printr-o hotărâre judecătorească să îndeplinească diferite misiuni,
altele decât cele constând în efectuarea unei expertize contabile sau de
lichidator, onorariile se stabilesc prin referire la valoarea cererilor
părţilor, la valoarea bunurilor, patrimoniilor sau afacerilor la care se referă
cauza, la complexitatea lucrărilor de executat.
(2) Ţinând seama de multitudinea de factori ce trebuie
avuţi în vedere la calcularea onorariilor, acestea trebuie să fie convenite în
prealabil cu părţile aflate în divergenţă; în absenţa unui acord, onorariile
vor fi stabilite prin aplicarea la valoarea cererilor, bunurilor, patrimoniilor
şi afacerilor a următoarelor cote:
a) până la 1.700 lei: 6,0%;
b) între 1.700 lei şi 9.000 lei: 4,0%;
c) între 9.000 lei si 35.000 lei: 2,0%;
d) între 35.000 lei şi 88.000 lei: 1,5%;
e) între 88.000 lei si 352.000 lei: 0,5%;
f) peste 352.000 lei: 0,1%.
F. Operaţiuni corporative
Art. 29. - Constituiri de
societăţi şi majorări de capitaluri
(1) Onorariile se stabilesc prin referire la valoarea
totală a bunurilor şi drepturilor aduse de asociaţi sau care vor fi aduse
conform programului convenit, sub orice formă, cu titlu de capital sau de
finanţare, astfel:
a) până la 35.000 lei: de la 2 % până la 4%;
b) între 35.000 lei şi 176.000 lei: 1.407 lei + de la
1,0% până la 2,0% pentru ceea ce depăşeşte 35.000 lei;
c) între 176.000 lei şi 880.000 lei: 4.223 lei + de la
0,5% până la 1,0% pentru ceea ce depăşeşte 176.000 lei;
d) între 880.000 lei şi 3.519.000 lei: 11.260 lei +
0,25% pentru ceea ce depăşeşte 880.000 lei;
e) peste 3.519.000 lei: 17.594 lei + 0,1% pentru ceea
ce depăşeşte 3.519.000 lei.
(2) Onorariul minim este de 880 lei.
Art. 30. - Transformarea,
fuziunea, dizolvarea şi concentrarea de societăţi
(1) Pentru prestaţiile necesare pentru transformarea
societăţilor dintr-un tip în altul se datorează onorariile prevăzute la art.
23, cu o majorare de la 20% până la 50%, în funcţie de complexitatea lucrărilor
respective.
(2) Pentru prestaţiile aferente fuziunii şi divizării
sau pentru concentrări de întreprinderi ori părţi de întreprinderi, onorariile
se stabilesc în raport cu valoarea brută a bilanţurilor întreprinderilor sau
părţilor de întreprinderi, după cum urmează:
a) până la 176.000 iei: de la 0,500 % până la 3,00 %;
b) între 176.000 lei si 880.000 lei: de la 0,250% până
la 1,50%;
c) între 880.000 lei si 3.519.000 lei: de la 0,125%
până la 0,75%;
d) peste 3.519.000 lei: de la
0,050% până la 0,30%.
Art. 31. -Asistenţă generală
şi continuă
(1) Pentru asistenţa generală şi continuă şi pentru
consultanţa de afaceri continuă şi generală, profesionistului contabil i se vor
plăti onorarii care trebuie să fie convenite în prealabil cu clientul,
ţinându-se seama de complexitatea prestaţiilor inerente, de durata şi de
conţinutul acestora, precum şi de natura şi importanţa societăţii.
(2) Aceste onorarii nu pot fi însă mai mici decât cele
prevăzute la anexa care face parte integrantă din prezentul regulament.
G. Consultanţă
economico-financiară
Art. 32. - Pentru studii referitoare la raportul dintre
capitalul propriu şi cel împrumutat (efectul de levier), studii referitoare la
alegerea diferitelor forme tehnice de finanţare (împrumuturi, leasing,
factoring etc), pentru consultanţă financiară privind întreprinderi în
dificultate şi pentru studii privind plasarea de titluri pe piaţă, expertului
contabil i se cuvin onorarii stabilite între 0,5% şi 2% din valoarea
capitalurilor care fac obiectul prestaţiilor.
Art. 33. - (1) Pentru diagnoze de întreprinderi
(analize de bilanţuri, fluxuri financiare etc), pentru auditul fiscal, pentru
programarea şi controlul economico-financiar al întreprinderii (bilanţuri
previzionale, bilanţuri funcţionale şi bilanţuri financiare) şi orice alte
prestaţii de această natură, profesionistului contabil i se cuvin onorarii
stabilite între 0,5% şi 2% din cifra de afaceri, determinată potrivit art. 4,
cu respectarea naturii şi importanţei întreprinderii, cu luarea în consideraţie
a criteriilor prezentate în art. 3.
(2) Sunt cumulabile onorariile pentru prestaţiile
suplimentare necesare, eventual pentru realizarea misiunii.
H. Administrarea şi
lichidarea de întreprinderi
Art. 34. - (1) Onorariile pentru administrarea de întreprinderi trebuie să fie convenite în prealabil, cu
respectarea criteriilor generale prevăzute în articolele precedente.
(2) Pentru prestaţiile efectuate în favoarea
întreprinderii în perioada în care profesionistul are misiunea de a o administra,
la onorariile prevăzute în acest regulament se aplică o reducere între 10% şi
50%.
Art. 35. - Pentru lichidarea de întreprinderi,
incluzând evaluarea întreprinderii, inventarierea bunurilor, elaborarea
bilanţului extraordinar, realizarea altor activităţi, stingerea pasivelor şi
repartizarea corespunzătoare către asociaţi, profesionistului contabil i se
cuvin:
a) onorarii calculate pe baza activităţilor realizate:
1. până la 18.000 lei: 5,0%;
2. între 18.000 lei si 88.000 lei: 4,5%;
3. între 88.000 lei si 176.000 lei: 3,0%;
4. între 176.000 lei şi 880.000 lei: 2,0%;
5. peste 880.000 lei: 1,0%;
b) o compensaţie egală cu 0,75% din pasivele evaluate
definitiv.
Art. 36. - Când misiunea constă în asistenţă acordată
lichidatorului sau investitorului în faza de încetare a activităţii, la
onorariile prevăzute la art. 35 se aplică o reducere cuprinsă între 30% şi 50%.
ANEXĂ la regulament
TARIFUL PROFESIONAL
Prestaţii specifice ale
profesionistului contabil1)
|
CIFRA DE AFACERI (în lei)
|
|
Până la 9.000 lei
|
Intre 9.000 lei si 18.000 lei
|
Intre 18.000 lei si 53.000 lei
|
Intre 53.000 lei si 105.000 lei
|
Peste 105.000 lei
|
1. Intervenţii personale
|
a) consultaţii telefonice/apel telefonic
|
minimum
|
1,70 lei
|
2,56 lei
|
3,42 lei
|
4,27 lei
|
5,12 lei
|
maximum
|
3,42 lei
|
4,27 lei
|
5,12 lei
|
6,83 lei
|
8,97 lei
|
b) reuniuni cu clientul (ori mandatarii acestuia) sau cu o terţă
persoană
|
minimum
|
2,56 lei
|
4,27 lei
|
5,12 lei
|
6,83 lei
|
10,68 lei
|
maximum
|
5,12 lei
|
6,83 lei
|
8,97 lei
|
10,68 lei
|
17,51 lei
|
c) reuniuni cu mai multe părţi
|
minimum
|
4,27 lei
|
6,83 lei
|
10,68 lei
|
14,10 lei
|
17,51 lei
|
maximum
|
8,54 lei
|
10,68 lei
|
14,10 lei
|
17,51 lei
|
26,47 lei
|
d) participarea la adunări ale societăţilor, asociaţilor,
creditorilor şi asistarea la discuţii în faţa funcţionarilor publici
nefiscali
|
minimum
|
5,12 lei
|
10,68 lei
|
14,10 lei
|
17,51 lei
|
20,92 lei
|
maximum
|
10,68 lei
|
14,10 lei
|
17,51 lei
|
20,92 lei
|
35,01 lei
|
2. Diferite prestaţii
|
a) studiul activităţii şi al documentelor şi cercetarea în arhive
publice şi private
|
minimum
|
1,71 lei
|
2,56 lei
|
3,42 lei
|
5,12 lei
|
6,83 lei
|
maximum
|
3,42 lei
|
4,27 lei
|
5,12 lei
|
6,83 lei
|
10,68 lei
|
b) opinii în scris, punerea la dispoziţie de acte, cereri sau
programe operative, întocmirea de procese-verbale şi relatări, convocări de
adunări (pentru pagină format A4)
|
minimum
|
3,42 lei
|
5,12 lei
|
6,83 lei
|
10,68 lei
|
14,10 lei
|
maximum
|
6,83 lei
|
8,97 lei
|
10,68 lei
|
14,10 lei
|
17,51 lei
|
c) redactarea de statute, acte constitutive şi regulamente
(pentru pagină format A4)
|
minimum
|
5,12 lei
|
8,97 lei
|
10,68 lei
|
14,10 lei
|
17,51 lei
|
maximum
|
8,97 lei
|
10,68 lei
|
14,10 lei
|
17,51 lei
|
26,47 lei
|
1) 1. Pentru
intervenţiile de la pct. 1 lit. b), c) şi d), onorariile sunt stabilite pe oră
sau fracţiune de oră.
2. Onorariile pentru timpii de transfer necesari sunt
stabilite prin aplicarea compensaţiei minime pentru
minimum 4 ore.
3. Pentru stabilirea onorariilor în intervalul minimum
şi maximum trebuie să se ţină seama de valoarea efectivă a activităţii, conform
criteriilor generale prevăzute la art. 3, 4 şi 5 din regulament.