Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1 din 10 mai 2005

privind adoptarea Statutului Colegiului Farmacistilor din Romania si a Codului deontologic al farmacistului

ACT EMIS DE: COLEGIUL FARMACISTILOR DIN ROMANIA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 752 din 18 august 2005


SmartCity3


    In temeiul art. 46 si al art. 81 din Legea nr. 305/2004 privind exercitarea profesiei de farmacist, precum si organizarea si functionarea Colegiului Farmacistilor din Romania,

    Adunarea generala nationala a Colegiului Farmacistilor din Romania, intrunita in sedinta din data de 10 mai 2005, hotaraste:

    Art. 1
    Se adopta Statutul Colegiului Farmacistilor din Romania, prevazut in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezenta decizie.
    Art. 2
    Se adopta Codul deontologic al farmacistului, prevazut in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezenta decizie.
    Art. 3
    Statutul Colegiului Farmacistilor din Romania si Codul deontologic al farmacistului se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

              Presedintele Colegiului Farmacistilor din Romania,
                             Dumitru Lupuliasa

    ANEXA 1

                                 STATUTUL
                     Colegiului Farmacistilor din Romania

    CAP. 1
    Principii generale

    Art. 1
    (1) Colegiul Farmacistilor din Romania se organizeaza si functioneaza in baza Legii nr. 305/2004 privind exercitarea profesiei de farmacist, precum si organizarea si functionarea Colegiului Farmacistilor din Romania si a prezentului statut ca organizatie profesionala nationala a farmacistilor cu drept de libera practica, fiind o institutie de interes public, neguvernamentala, apolitica si fara scop patrimonial.
    (2) Colegiul Farmacistilor din Romania are personalitate juridica si este autonom in raport cu orice autoritate publica, exercitandu-si atributiile fara posibilitatea vreunei imixtiuni.
    Art. 2
    Colegiul Farmacistilor din Romania are ca principal obiect de activitate controlul si supravegherea exercitarii profesiei de farmacist, aplicarea legilor si regulamentelor care organizeaza si reglementeaza exercitiul profesiei, reprezentarea intereselor profesiei de farmacist si pastrarea prestigiului acestei profesii in cadrul vietii sociale.
    Art. 3
    Ca autoritate publica si profesionala, Colegiul Farmacistilor din Romania realizeaza atributiile prevazute de lege si de prezentul statut, in cinci domenii principale de activitate:
    a) profesional;
    b) etic si deontologic;
    c) jurisdictie profesionala si litigii;
    d) economico-social;
    e) administrativ si organizatoric.
    Art. 4
    (1) La nivelul judetelor, respectiv al municipiului Bucuresti, se organizeaza si functioneaza cate un colegiu al farmacistilor cu drept de libera practica din unitatea administrativ-teritoriala respectiva.
    (2) Farmacistii inscrisi si luati in evidenta colegiilor teritoriale sunt membri ai Colegiului Farmacistilor din Romania.
    (3) Nici un colegiu teritorial nu poate functiona in afara Colegiului Farmacistilor din Romania.
    Art. 5
    Intre Colegiul Farmacistilor din Romania si colegiile teritoriale exista, in conditiile legii si ale prezentului statut, autonomie organizatorica, functionala si financiara.
    Art. 6
    (1) Ca organizatie profesionala, Colegiul Farmacistilor din Romania apara demnitatea si promoveaza drepturile si interesele membrilor sai in toate sferele de activitate, apara onoarea, libertatea si independenta profesionala a farmacistului in exercitarea profesiei, asigura respectarea de catre farmacisti a obligatiilor ce le revin fata de bolnav si de sanatatea publica.
    (2) In vederea realizarii obiectivelor prevazute la alin. (1), Colegiul Farmacistilor din Romania colaboreaza, in conditiile legii, cu toate institutiile competente.
    Art. 7
    (1) Colegiul Farmacistilor din Romania, prin organismele sale, este reprezentant al corpului profesional din Romania in relatiile cu autoritatile si cu institutiile guvernamentale si neguvernamentale, interne si internationale.
    (2) Pentru indeplinirea atributiilor si obiectivelor conferite de lege si de prezentul statut, organele reprezentative ale Colegiului Farmacistilor din Romania pot intra in relatii cu diferite organisme similare din alte state.
    Art. 8
    Alegerea organelor reprezentative si de conducere ale Colegiului Farmacistilor din Romania se va face, de jos in sus, cu respectarea principiilor democratice si a egalitatii tuturor membrilor.
    Art. 9
    (1) Sediul Colegiului Farmacistilor din Romania este in municipiul Bucuresti.
    (2) Emblema cu sigla Colegiului Farmacistilor din Romania este prevazuta in anexa la prezentul statut.

    CAP. 2
    Atributiile Colegiului Farmacistilor din Romania

    Art. 10
    Colegiul Farmacistilor din Romania are urmatoarele atributii:
    a) asigura aplicarea legilor, regulamentelor si normelor care organizeaza si reglementeaza exercitarea profesiei de farmacist;
    b) apara demnitatea si promoveaza drepturile si interesele membrilor sai in toate sferele de activitate; apara onoarea, libertatea si independenta profesionala a farmacistului, precum si dreptul acestuia de decizie in exercitarea actului profesional; asigura respectarea de catre farmacisti a obligatiilor ce le revin;
    c) elaboreaza si adopta Regulamentul de organizare si functionare a Colegiului Farmacistilor din Romania si Codul deontologic al farmacistului;
    d) controleaza si supravegheaza modul de exercitare a profesiei de farmacist, indiferent de forma de exercitare si de unitatea la care se desfasoara, asigurand aplicarea legilor si a regulamentelor specifice;
    e) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii si cu Ministerul Educatiei si Cercetarii la formarea, specializarea si perfectionarea pregatirii profesionale a farmacistilor;
    f) avizeaza, conform regulamentelor de organizare si functionare ale unitatilor farmaceutice, fisa de atributii a postului de farmacist, intocmita in mod obligatoriu la nivelul fiecarei farmacii;
    g) actioneaza atat singur, cat si impreuna cu institutiile publice in vederea asigurarii calitatii actului profesional in unitatile farmaceutice;
    h) stabileste capacitatea de contractare a farmaciilor aflate in raporturi contractuale cu sistemul de asigurari sociale de sanatate, in functie de criteriile elaborate de Consiliul national al Colegiului Farmacistilor din Romania si de Ministerul Sanatatii;
    i) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii si il sprijina, prin reprezentantii sai, in activitatea de inspectie farmaceutica organizata de Ministerul Sanatatii;
    j) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea metodologiei de acordare a gradului profesional si a tematicii de concurs;
    k) impreuna cu Ministerul Sanatatii si cu Ministerul Educatiei si Cercetarii, organizeaza forme de educatie continua si de ridicare a gradului de competenta profesionala a membrilor sai;
    l) controleaza modul in care sunt respectate de catre angajatori independenta profesionala si dreptul de decizie profesionala ale farmacistului;
    m) reprezinta si apara interesele membrilor, la solicitarea acestora, in fata angajatorilor;
    n) promoveaza si stabileste relatii pe plan extern cu institutii si organizatii similare;
    o) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea reglementarilor profesiei de farmacist;
    p) organizeaza judecarea cazurilor de incalcare a normelor de deontologie profesionala ori a celor care reglementeaza exercitarea profesiei sau a actului profesional;
    q) stabileste, in functie de gradul riscului profesional, valoarea riscului asigurat in cadrul asigurarilor de raspundere civila profesionala pentru membrii sai;
    r) organizeaza centre de pregatire lingvistica, necesare pentru exercitarea activitatii profesionale de catre farmacistii cetateni ai statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor apartinand Spatiului Economic European sau ai Confederatiei Elvetiene;
    s) avizeaza, conform legii, structura retelei farmaceutice la nivel national.
    Art. 11
    (1) In exercitarea atributiilor prevazute de prezentul statut, Colegiul Farmacistilor din Romania, prin structurile nationale sau teritoriale, are dreptul de a formula actiune in justitie in nume propriu sau in numele membrilor sai.
    (2) Decizia privind deschiderea actiunii apartine Biroului executiv al Consiliului national al Colegiului Farmacistilor din Romania, respectiv consiliului colegiului teritorial.
    Art. 12
    (1) Colegiul Farmacistilor din Romania participa, alaturi de celelalte institutii implicate, la elaborarea contractului-cadru privind furnizarea serviciilor farmaceutice in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate si, impreuna cu casele de asigurari de sanatate teritoriale, stabileste necesarul estimativ de servicii farmaceutice si il prezinta Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
    (2) In cadrul Colegiului Farmacistilor din Romania se va infiinta o comisie care va urmari indeplinirea de catre farmaciile aflate in raporturi contractuale cu sistemul de asigurari sociale de sanatate a obligatiilor contractuale. In acest sens comisia va colabora cu toate institutiile implicate si va actiona prin toate mijloacele legale pentru indeplinirea obligatiilor contractuale de catre toate partile implicate.
    (3) Trimestrial comisia va prezenta, in baza datelor furnizate de partenerii contractuali, consiliului colegiului teritorial un raport privind modul in care farmaciile respecta obligatiile contractuale si drepturile asiguratilor, problemele aparute in urma derularii raporturilor contractuale si propune masurile ce trebuie luate in vederea imbunatatirii activitatii farmaciilor.

    CAP. 3
    Membrii Colegiului Farmacistilor din Romania. Drepturi si obligatii

    SECTIUNEA 1
    Membrii Colegiului Farmacistilor din Romania

    Art. 13
    (1) Sunt membri ai Colegiului Farmacistilor din Romania toti farmacistii, cetateni romani, domiciliati in Romania, autorizati sa practice profesia de farmacist, precum si, la cerere, farmacistii pensionari care nu mai desfasoara activitate profesionala.
    (2) Membrii Colegiului Farmacistilor din Romania sunt inscrisi in Registrul farmacistilor din Romania, registru ce se publica pe site-ul oficial al colegiului.
    Art. 14
    (1) La cerere, membrii Colegiului Farmacistilor din Romania care, din motive obiective, intrerup pe o durata de pana la 5 ani exercitarea profesiei de farmacist pot solicita suspendarea calitatii de membru pe acea durata.
    (2) Intreruperea sau suspendarea activitatii pe o durata mai mare de 5 ani atrage de drept pierderea calitatii de membru al Colegiului Farmacistilor din Romania si, pe cale de consecinta, pierderea dreptului de libera practica.
    (3) Pe durata suspendarii, la cerere, a calitatii de membru al Colegiului Farmacistilor din Romania se suspenda obligatiile si drepturile ce decurg din prezentul statut.
    (4) Reinscrierea in cadrul Colegiului Farmacistilor din Romania si reluarea activitatii profesionale dupa o intrerupere a exercitarii profesiei mai mare de 5 ani se pot face numai in conditiile legii si cu avizul favorabil al Consiliului national al Colegiului Farmacistilor din Romania, acordat in baza unei reatestari profesionale organizate de Comisia profesional-stiintifica si de invatamant.
    Art. 15
    Farmacistii cetateni straini carora li s-a aprobat, in conditiile legii, sa exercite profesia de farmacist pe teritoriul Romaniei au obligatia sa se inregistreze la Colegiul Farmacistilor din Romania si sa respecte prezentul statut, Codul deontologic al farmacistului, regulamentele profesiei si deciziile organelor de conducere ale corpului profesional.

    SECTIUNEA a 2-a
    Drepturile si obligatiile membrilor Colegiului Farmacistilor din Romania

    Art. 16
    Membrii Colegiului Farmacistilor din Romania au urmatoarele drepturi:
    a) dreptul sa aleaga si sa fie alesi in organele de conducere ale corpului profesional;
    b) dreptul sa se adreseze organelor abilitate ale Colegiului Farmacistilor din Romania si sa primeasca informatiile solicitate;
    c) dreptul sa participe la orice actiuni ale corpului profesional si sa fie informati in timp util despre acestea;
    d) dreptul sa foloseasca, impreuna cu membrii lor de familie, toate dotarile sociale, profesionale, culturale si sportive ale Colegiului Farmacistilor din Romania si ale colegiilor teritoriale;
    e) dreptul sa poarte insemnele corpului profesional;
    f) dreptul de a fi judecati pe baza prezumtiei de nevinovatie de catre organele competente ale Colegiului Farmacistilor din Romania pentru abaterile deontologice si disciplinare;
    g) dreptul de a contesta sanctiunile primite;
    h) dreptul de a solicita ajutoare materiale pentru situatii deosebite, atat personal, cat si prin membrii lor de familie.
    Art. 17
    Obligatiile membrilor Colegiului Farmacistilor din Romania sunt urmatoarele:
    a) sa respecte dispozitiile prezentului statut, ale Codului deontologic al farmacistului, hotararile organelor de conducere ale Colegiului Farmacistilor din Romania si regulamentele profesiei;
    b) sa rezolve sarcinile ce le-au fost incredintate in calitate de membru sau de reprezentant al corpului profesional;
    c) sa participe la manifestarile initiate de organele de conducere, la activitatile profesionale ori de pregatire profesionala, initiate ori organizate de organele de conducere nationale sau locale;
    d) sa participe la sedintele ori la adunarile la care au fost convocati;
    e) sa execute cu buna-credinta sarcinile ce decurg din prezentul statut ori stabilite prin hotararile organelor de conducere;
    f) sa se abtina de la deliberarile organelor de conducere in care sunt alesi, in cazul in care, in indeplinirea unor atributii ale acestor organe, au un interes propriu;
    g) sa pastreze secretul profesional;
    h) sa pastreze in cadrul profesiei confidentialitatea asupra dezbaterilor, opiniilor si voturilor exprimate in organele de conducere;
    i) sa respecte normele, principiile si indatoririle deontologiei profesionale si sa aiba un comportament demn in exercitarea profesiei ori a calitatii de membru al Colegiului Farmacistilor din Romania;
    j) sa achite in termenul stabilit cotizatia datorata;
    k) sa rezolve litigiile cu alti membri, in primul rand prin intermediul medierii de catre comisiile de specialitate din cadrul colegiului la care sunt inregistrati;
    l) sa execute cu buna-credinta atributiile ce le revin in calitate de reprezentant sau de membru in organele de conducere ale Colegiului Farmacistilor din Romania sau ale colegiilor teritoriale.
    Art. 18
    Obligatiile membrilor Colegiului Farmacistilor din Romania, ce decurg din calitatea lor speciala de farmacist, sunt:
    a) sa respecte si sa aplice in orice imprejurare normele de deontologie;
    b) sa nu aduca prejudicii reputatiei corpului profesional sau altor membri, respectand statutul de corp profesional al Colegiului Farmacistilor din Romania;
    c) sa acorde cu promptitudine si neconditionat ingrijirile profesionale de urgenta, ca o indatorire fundamentala profesionala si civica;
    d) sa actioneze, pe toata durata exercitarii profesiei, in vederea cresterii gradului de pregatire profesionala si cunoasterii noutatilor profesionale;
    e) sa informeze organele de conducere ale corpului profesional ori de cate ori constata sau apreciaza ca independenta profesiei le-a fost incalcata prin decizii administrative.
    Art. 19
    (1) Membrii Colegiului Farmacistilor din Romania sunt obligati sa realizeze numarul anual de credite de educatie profesionala continua, stabilit de Consiliul national.
    (2) Nerealizarea numarului integral de credite pe parcursul a 3 ani atrage suspendarea dreptului de libera practica pana la realizarea numarului total de credite.
    (3) La stabilirea numarului de credite se vor avea in vedere numai programele si celelalte forme de educatie profesionala acreditate de Colegiul Farmacistilor din Romania.
    Art. 20
    Incalcarea obligatiilor mentionate mai sus constituie abatere disciplinara de la disciplina si deontologia profesionala si a celei de corp profesional.

    CAP. 4
    Organizarea si functionarea

    SECTIUNEA 1
    Dispozitii generale

    Art. 21
    (1) Corpul profesional al farmacistilor este organizat la nivel national in cadrul Colegiului Farmacistilor din Romania, iar la nivel teritorial, judete, respectiv municipiul Bucuresti, prin colegii teritoriale.
    (2) Colegiile teritoriale au de la data constituirii si inregistrarii la administratia financiara personalitate juridica, patrimoniu si buget proprii.
    (3) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului statut, Consiliul national al Colegiului Farmacistilor din Romania va emite decizii de validare a constituirii colegiilor teritoriale infiintate si organizate potrivit Legii nr. 81/1997 privind exercitarea profesiunii de farmacist, infiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Farmacistilor din Romania.
    Art. 22
    (1) Denumirea colegiului teritorial este "Colegiul Farmacistilor din ........................." (se completeaza cu denumirea unitatii administrativ-teritoriale in care functioneaza colegiul respectiv).
    (2) Sediul colegiului teritorial este in orasul resedinta de judet, respectiv in municipiul Bucuresti pentru Colegiul Farmacistilor Bucuresti.
    Art. 23
    (1) Raporturile dintre organele de conducere nationale si cele teritoriale se stabilesc conform dispozitiilor Legii nr. 305/2004 si ale prezentului statut.
    (2) Raporturile mentionate la alin. (1) vor avea la baza, in ceea ce priveste organizarea si functionarea, autonomia organismelor locale, respectarea principiului democratic in luarea deciziilor si a competentelor speciale stabilite de lege si de statut.

    SECTIUNEA a 2-a
    Organele de conducere la nivel national

    Art. 24
    Organele de conducere la nivel national ale Colegiului Farmacistilor din Romania sunt:
    a) Adunarea generala nationala;
    b) Consiliul national;
    c) Biroul executiv;
    d) presedintele.

    Adunarea generala nationala
    Art. 25
    (1) Adunarea generala nationala a Colegiului Farmacistilor din Romania este alcatuita din presedintii colegiilor teritoriale si din reprezentanti alesi de adunarile generale locale prin vot direct si secret.
    (2) Norma de reprezentare in Adunarea generala nationala este de 1/50.
    (3) Reprezentantii in Adunarea generala nationala sunt alesi pe o durata de 4 ani.
    (4) Proportional cu numarul de farmacisti inscrisi in evidenta colegiului teritorial, se va alege un numar de 3 - 11 membri supleanti.
    Art. 26
    Adunarea generala nationala are urmatoarele atributii:
    a) adopta Statutul Colegiului Farmacistilor din Romania si Codul deontologic al farmacistului;
    b) aproba modificarea documentelor mentionate la lit. a);
    c) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si executia celui pentru exercitiul expirat;
    d) alege dintre membrii sai comisia de cenzori si valideaza cenzorul expert contabil propus de Consiliul national;
    e) adopta declaratii care sa reflecte pozitia Colegiului Farmacistilor din Romania cu privire la aspecte de interes general in ceea ce priveste profesia de farmacist ori statutul farmacistului in societate.
    Art. 27
    (1) Adunarea generala nationala adopta hotarari in prezenta a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai, cu majoritate simpla de voturi.
    (2) Daca la prima convocare nu se realizeaza conditia de cvorum, dupa doua saptamani se va organiza o alta sedinta, cu aceeasi ordine de zi, care va putea adopta hotarari, indiferent de numarul membrilor prezenti, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 26 lit. a) si b), pentru care este necesara conditia de cvorum prevazuta de lege.
    (3) Adunarea generala nationala se intruneste in sedinta ordinara in primul trimestru al anului in curs.
    Art. 28
    Adunarea generala nationala este condusa de presedintele Colegiului Farmacistilor din Romania.
    Art. 29
    Adunarea generala nationala este convocata de:
    a) presedintele Colegiului Farmacistilor din Romania;
    b) Biroul executiv al Consiliului national;
    c) Consiliul national.

    Consiliul national
    Art. 30
    (1) Consiliul national al Colegiului Farmacistilor din Romania este alcatuit din presedintii colegiilor teritoriale, 3 reprezentanti ai Colegiului Farmacistilor din Bucuresti, respectiv presedintele si 2 vicepresedinti, si cate un reprezentant al farmacistilor din fiecare minister ori institutie centrala cu retea sanitara proprie. Consiliul national al Colegiului Farmacistilor din Romania poate fi asistat, cu rol consultativ, de catre un reprezentant al Academiei de Stiinte Medicale, Ministerului Sanatatii, Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si al Ministerului Justitiei.
    (2) Cheltuielile cu deplasarea si diurna reprezentantilor in Consiliul national vor fi suportate de colegiile ai caror reprezentanti sunt.
    Art. 31
    (1) Consiliul national lucreaza in prezenta a doua treimi din numarul membrilor cu drept de vot si decide cu o majoritate absoluta de voturi, cu exceptia deciziilor referitoare la cotizatie, pentru care sunt necesare voturile favorabile a doua treimi din numarul total al membrilor.
    (2) Deciziile Consiliului national sunt obligatorii pentru colegiile teritoriale si pentru toti farmacistii care practica profesia de farmacist in Romania.
    Art. 32
    (1) Consiliul national se intalneste in sedinte ordinare o data pe trimestru sau in sedinte extraordinare ori de cate ori este nevoie.
    (2) Sedintele ordinare sunt convocate de catre presedintele Biroului executiv.
    Art. 33
    Convocarea membrilor Consiliului national se va face, dupa caz, prin:
    a) scrisoare recomandata cu confirmare de primire;
    b) fax la sediul colegiului local al carui membru este respectivul reprezentant sau la unitatea ori institutia la care reprezentantul isi desfasoara activitatea.
    Art. 34
    (1) Convocarea in una dintre modalitatile mentionate mai sus se va face cu cel putin 7 zile inaintea datei intrunirii Consiliului national si va fi insotita de ordinea de zi si, atunci cand este posibil, de materialele, proiectele de decizii, acte normative etc. ce urmeaza a fi adoptate.
    (2) Materialele ce urmeaza a fi supuse dezbaterilor pot fi trimise si prin intermediul postei electronice.
    Art. 35
    (1) Sedintele extraordinare pot fi convocate de catre:
    a) Biroul executiv;
    b) presedintele Biroului executiv;
    c) secretarul general sau oricare alt membru al Biroului executiv, la solicitarea a cel putin o treime din numarul membrilor Consiliului national.
    (2) Procedura de convocare a sedintelor extraordinare este cea prevazuta de art. 34.
    Art. 36
    Consiliul national lucreaza in prezenta a doua treimi din numarul membrilor cu drept de vot si decide cu o majoritate absoluta de voturi, cu exceptia deciziilor referitoare la cotizatie, pentru care sunt necesare voturile favorabile a doua treimi din numarul total al membrilor.
    Art. 37
    Atributiile Consiliului national:
    a) elaboreaza Statutul Colegiului Farmacistilor din Romania, precum si proiectele de modificare a acestuia;
    b) elaboreaza Codul deontologic al farmacistului, precum si proiectele de modificare a acestuia;
    c) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea Nomenclatorului de specialitati medicale, medico-dentare si farmaceutice pentru reteaua de asistenta medicala;
    d) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea tematicilor, metodologiilor, concursurilor si examenelor pentru farmacisti;
    e) stabileste sistemul de credite de educatie continua, pe baza caruia se evalueaza activitatea de perfectionare profesionala a farmacistilor;
    f) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea normelor privind exercitarea profesiei de farmacist pe teritoriul Romaniei;
    g) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii si cu Ministerul Educatiei si Cercetarii la elaborarea strategiei si programelor privind dezvoltarea invatamantului farmaceutic;
    h) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea principiilor si criteriilor privind teritorializarea si infiintarea de noi farmacii, laboratoare si depozite farmaceutice;
    i) fixeaza cotizatia care trebuie platita in mod obligatoriu de catre fiecare farmacist consiliului colegiului teritorial, stabilind partea din aceasta cotizatie care trebuie virata catre Consiliul national;
    j) gestioneaza bunurile Colegiului Farmacistilor din Romania si poate sa creeze si sa subventioneze actiuni interesand profesiunea, actiuni de intrajutorare sau de sponsorizare;
    k) solutioneaza, prin comisiile de specialitate ale Colegiului Farmacistilor din Romania, in termen de 30 de zile de la inregistrare, contestatiile formulate impotriva deciziilor date de consiliile colegiilor teritoriale, in conformitate cu regulamentele proprii;
    l) alege dintre membrii sai pe cei care vor forma Biroul executiv al Consiliului national;
    m) propune Adunarii generale nationale proiectul privind bugetul de venituri si cheltuieli al Colegiului Farmacistilor din Romania;
    n) alege dintre membrii sai pe cei care vor forma comisiile de lucru;
    o) stabileste indemnizatiile membrilor Biroului executiv si indemnizatia de sedinta a membrilor Comisiei superioare de disciplina;
    p) avizeaza reinscrierea farmacistilor care au pierdut calitatea de membru al Colegiului Farmacistilor din Romania, conform Codului deontologic a farmacistului;
    q) aproba proiectul privind bugetul de venituri si cheltuieli al Colegiului Farmacistilor din Romania;
    r) stabileste numarul comisiilor de specialitate sau tehnice, competentele acestora si regulamentul lor de functionare;
    s) orice alte atributii pe care legea sau Adunarea generala nationala le stabileste in sarcina Colegiului Farmacistilor din Romania.
    Art. 38
    Consiliul national stabileste strategia si planul anual de control si supraveghere a modului de exercitare a profesiei de farmacist, precum si a conditiilor in care se desfasoara aceasta.
    Art. 39
    (1) In cadrul Consiliului national, pentru realizarea atributiilor, functioneaza urmatoarele comisii de specialitate:
    1. Comisia de studii si strategii de dezvoltare;
    2. Comisia profesional-stiintifica si de invatamant;
    3. Comisia economico-sociala si de asigurari sociale de sanatate;
    4. Comisia de etica si deontologie profesionala;
    5. Comisia imagine, relatii interne si externe;
    6. Comisia acreditari si avizari;
    7. Comisia administrativa si financiar-contabila;
    8. Comisia superioara de disciplina.
    (2) La nivel local se poate adopta o organizare asemanatoare.
    Art. 40
    (1) In functie de necesitatile concrete, Consiliul national poate aproba infiintarea unor comisii de lucru ori a unor comisii consultative.
    (2) Aceste comisii pot avea activitate permanenta sau temporara.
    Art. 41
    Materialele supuse spre aprobare Consiliului national vor fi avizate si fundamentate de catre comisia de specialitate competenta.
    Art. 42
    (1) Corespunzator acestor comisii de lucru ale Consiliului national, in cadrul Colegiului Farmacistilor din Romania se pot infiinta, ca structuri tehnice sau administrative, departamente.
    (2) Departamentele vor fi coordonate de catre unul dintre membrii Biroului executiv si, in functie de numarul de posturi si de schema de personal aprobata de Consiliul national, vor fi asigurate cu personal tehnic de specialitate sau administrativ.
    (3) Consiliul national va aproba regulamentele de organizare si functionare a departamentelor.

    Biroul executiv
    Art. 43
    Biroul executiv al Consiliul national este format dintr-un presedinte, 3 vicepresedinti si un secretar general, alesi in mod individual de catre Consiliul national dintre membrii sai.
    Art. 44
    (1) Biroul executiv lucreaza legal in prezenta a 3 dintre membrii sai si ia decizii valabile cu votul majoritatii membrilor prezenti.
    (2) Biroul executiv se intruneste o data la doua saptamani sau ori de cate ori este cazul, la cererea presedintelui sau a cel putin 2 dintre membrii sai.
    Art. 45
    Atributiile Biroului executiv:
    a) asigura activitatea permanenta a Colegiului Farmacistilor din Romania;
    b) aproba angajarea de personal si asigura executia bugetului Colegiului Farmacistilor din Romania;
    c) intocmeste raportul anual de activitate si gestiune, pe care il supune aprobarii Consiliului national;
    d) accepta donatiile, legatele si sponsorizarile facute Colegiului Farmacistilor din Romania;
    e) executa hotararile Adunarii generale nationale si ale Consiliului national;
    f) elaboreaza si supune spre avizare Consiliului national proiectul bugetului de venituri si cheltuieli pe baza bugetelor locale;
    g) indeplineste orice alte sarcini stabilite de Consiliul national;
    h) informeaza Consiliul national cu privire la deciziile emise intre sedintele consiliului.
    Art. 46
    Biroul executiv coordoneaza activitatea comisiilor de lucru ale Consiliului national.
    Art. 47
    In exercitarea mandatului membrii Biroului executiv, precum si membrii birourilor consiliilor colegiilor teritoriale vor primi o indemnizatie lunara, al carei cuantum va fi aprobat, dupa caz, de Consiliul national, respectiv de consiliile colegiilor teritoriale.
    Art. 48
    Presedintele Biroului executiv este presedintele Colegiului Farmacistilor din Romania.
    Art. 49
    Atributiile presedintelui:
    a) reprezinta Colegiul Farmacistilor din Romania in relatiile cu persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate;
    b) incheie contracte si conventii in numele Colegiului Farmacistilor din Romania, cu aprobarea Biroului executiv;
    c) convoaca si conduce sedintele Adunarii generale nationale si ale Consiliului national;
    d) duce la indeplinire deciziile Biroului executiv, hotararile Consiliului national date in sarcina sa si rezolva problemele si lucrarile curente;
    e) angajeaza personalul de specialitate si administrativ, cu aprobarea Biroului executiv.
    Art. 50
    (1) Presedintele Biroului executiv pastreaza si foloseste stampila Colegiului Farmacistilor din Romania si are drept de semnatura in banca.
    (2) In lipsa sa, presedintele poate mandata pe oricare dintre membrii Biroului executiv pentru a realiza competentele care ii revin sau numai o parte din acestea.

    SECTIUNEA a 3-a
    Atributiile comisiilor de specialitate ale Consiliului national

    Art. 51
    Comisiile de specialitate ale Consiliului national sunt competente in probleme integrative si de strategie si indeplinesc atributiile stabilite de prezentul statut sau prin hotarare a Consiliului national.
    Art. 52
    Comisia de studii si strategii de dezvoltare exercita urmatoarele atributii principale:
    a) analizeaza situatia personalului si a serviciilor farmaceutice, in functie de nevoile Romaniei;
    b) propune obiective strategice, programe si proiecte de dezvoltare si restructurare a activitatii Colegiului Farmacistilor din Romania;
    c) planifica realizarea programelor;
    d) monitorizeaza si realizeaza proiecte;
    e) elaboreaza informari si sinteze pentru Biroul executiv si Consiliul national.
    Art. 53
    Comisia de studii si strategii de dezvoltare realizeaza sinteze in legatura cu aplicarea sistemului normativ in materie profesionala si propune Consiliului national si Biroului executiv adoptarea masurilor strategice efective pentru modificarea si adoptarea actelor normative in beneficiul societatii romanesti si al corpului profesional din Romania.
    Art. 54
    Comisia profesional-stiintifica si de invatamant urmareste si controleaza in activitatea sa realizarea obiectivelor profesionale ale farmacistilor din Romania prin programe de educatie continua, specializare, ridicare si mentinere a standardelor de calitate a actului profesional, acces egal si echitabil la grade si titluri specifice profesiei.
    Art. 55
    Comisia profesional-stiintifica si de invatamant isi desfasoara activitatea pe urmatoarele directii:
    a) educatie profesionala continua;
    b) examene si concursuri;
    c) invatamant profesional si alte forme de pregatire profesionala;
    d) stiinte profesionale;
    e) practica independenta a profesiei de farmacist.
    Art. 56
    Comisia profesional-stiintifica si de invatamant analizeaza si propune imbunatatirea legislatiei in domeniul sanitar si ia masurile necesare asigurarii unui cadru legal, coerent si adecvat practicii profesionale. Ea are drept obiectiv introducerea unor mecanisme de evaluare si asigurare a calitatii ingrijirilor profesionale: acreditare, standardizare, certificate de calitate, ghiduri de practica profesionala etc.
    Art. 57
    Comisia profesional-stiintifica si de invatamant organizeaza si coordoneaza functionarea specialitatilor profesionale la standarde corespunzatoare. Studiaza raporturile de competenta dintre diferitele specialitati profesionale si asigura suportul informational necesar pregatirii profesionale.
    Art. 58
    In realizarea competentelor sale Comisia profesional-stiintifica si de invatamant indeplineste si urmatoarele activitati:
    a) studiaza situatia productiei, aprovizionarii si cererii de medicamente, recomandand organelor competente scoaterea unor medicamente din nomenclator sau un regim special de compensare ori gratuitate pentru anumite categorii;
    b) promoveaza ridicarea continua a nivelului profesional, facilitand participarea farmacistilor la programe de perfectionare profesionala din tara sau din strainatate;
    c) sprijina procurarea de materiale documentare de specialitate, precum si organizarea de manifestari profesionale si stiintifice;
    d) elaboreaza programe si standarde de acreditare periodica a competentei profesionale;
    e) organizeaza o subcomisie pentru probleme de rezidentiat si alte forme de invatamant profesional;
    f) propune organelor competente cifra de scolarizare in invatamantul farmaceutic.
    Art. 59
    Comisia economico-sociala si de asigurari sociale de sanatate sustine obiectivele economice si sociale ale corpului profesional, adaptandu-le in permanenta conditiilor existente in plan national si international.
    Art. 60
    Comisia economico-sociala si de asigurari sociale de sanatate reprezinta farmacistii care lucreaza in sistemul de asigurari sociale de sanatate, urmarind apararea drepturilor, intereselor si a demnitatii profesiunii de farmacist, precum si eliminarea oricaror ingerinte in exercitarea actului profesional. Totodata Comisia economico-sociala si de asigurari sociale de sanatate supravegheaza desfasurarea raporturilor dintre farmacistii care lucreaza in sistemul de asigurari sociale de sanatate, luand toate masurile care se impun pentru asigurarea libertatii profesiei si a apararii statutului farmacistului in societate, inclusiv cu privire la raportul dintre importanta sociala a activitatii profesionale si veniturile farmacistului.
    Art. 61
    (1) Presedintele Comisiei economico-sociale si de asigurari sociale de sanatate reprezinta Colegiul Farmacistilor din Romania si farmacistii din sistemul de asigurari sociale de sanatate in fata organismelor specializate ale Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, la nivel central.
    (2) La nivel local, reprezentativitatea se va realiza pe baza principiilor autonomiei organizatorice, functionale si financiare.
    Art. 62
    Presedintele Colegiului Farmacistilor din Romania impreuna cu presedintele Comisiei economico-sociale si de asigurari sociale de sanatate reprezinta Colegiul Farmacistilor din Romania la nivel central pentru negocierea, elaborarea, incheierea sau incetarea contractelor-cadru privind furnizarea serviciilor profesionale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate.
    Art. 63
    Comisiile economico-sociale si de asigurari sociale de sanatate de la nivel judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, supravegheaza modul de aplicare a negocierilor realizate de catre Colegiul Farmacistilor din Romania la nivel central, in sensul ca:
    a) ii asista, la cerere, pe membrii lor la incheierea contractelor individuale privind furnizarea de servicii profesionale;
    b) reprezinta si apara interesele membrilor lor in fata partenerilor contractuali;
    c) sustin posibilitatea membrilor lor de a munci cat mai mult, daca o doresc, cu asigurarea veniturilor corespunzatoare muncii depuse;
    d) ofera consultatii de specialitate cu privire la incheierea, executarea si incetarea contractelor privind furnizarea de servicii profesionale in cadrul sistemului de asigurari de sanatate;
    e) intervin prompt si actioneaza prin toate mijloacele legale atunci cand sunt incalcate drepturile ce decurg din incheierea contractelor privind furnizarea de servicii profesionale.
    Art. 64
    Prin intermediul comisiei economico-sociale si de asigurari sociale de sanatate de la nivel judetean sau al municipiului Bucuresti, Colegiul Farmacistilor din Romania participa la elaborarea si avizarea regulamentelor de ordine interioara ale unitatilor farmaceutice, efectueaza controlul privind respectarea regulamentelor de ordine interioara si indeplinirea atributiilor conform fisei postului, organizeaza si incurajeaza activitatile cultural-artistice si sportive ale membrilor sai si familiilor acestora, gospodareste si dezvolta baza proprie de recreare si sport, contribuie la protejarea membrilor sai si a familiilor acestora prin acordarea, in limita posibilitatilor, de ajutoare materiale.
    Art. 65
    Comisia de etica si deontologie profesionala are urmatoarele atributii:
    a) urmareste si controleaza respectarea de catre farmacisti a Codului deontologic al farmacistului;
    b) analizeaza evolutia normelor deontologice in practica europeana si internationala;
    c) face propuneri de modificare a Codului deontologic al farmacistului;
    d) ancheteaza reclamatiile si sesizarile legate de nerespectarea deontologiei profesionale;
    e) intocmeste dosarul de ancheta disciplinara;
    f) sustine actiunea disciplinara in fata comisiei de disciplina.
    Art. 66
    Judecarea cazurilor ce constituie abatere disciplinara se face in temeiul cadrului legal, al prezentului statut, al Codului deontologic al farmacistului, al regulamentelor de ordine interna ale unitatilor farmaceutice si al fisei postului, asigurandu-se o inalta moralitate profesionala in randurile corpului profesional.
    Art. 67
    Excluderea unui membru din cadrul Colegiului Farmacistilor din Romania implica retragerea dreptului de libera practica.
    Art. 68
    (1) In cazul unor actiuni care lezeaza onoarea profesionala a membrilor Colegiului Farmacistilor din Romania si/sau a corpului profesional in ansamblu, indiferent de mijloacele de realizare, Comisia de etica si deontologie profesionala va uza de dreptul la replica, cerand ferm autorilor unor astfel de actiuni sa le retracteze sau sa le rectifice.
    (2) La nivel judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, astfel de atributii se realizeaza pe baza principiului autonomiei organizatorice si functionale.
    Art. 69
    Prin comisia de etica si deontologie profesionala de la nivel judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, se sesizeaza incercarea de practica ilegala a profesiei de farmacist pe teritoriul Romaniei. Dreptul de a sustine actiunea in justitie revine presedintelui consiliului colegiului teritorial.
    Art. 70
    Comisia imagine, relatii interne si externe are ca obiectiv realizarea legaturilor dintre Colegiul Farmacistilor din Romania si structuri guvernamentale, neguvernamentale, judetene, nationale si internationale. Relatia cu publicul si mass-media se asigura prin intermediul unui purtator de cuvant sau al presedintelui acestei comisii.
    Art. 71
    Comisia acreditari si avizari are ca obiectiv impunerea unor standarde si criterii de asigurare a calitatii actului profesional pe teritoriul Romaniei. In acest sens, Comisia acreditari si avizari indeplineste urmatoarele atributii principale:
    a) asigura impreuna cu structurile de specialitate din Ministerul Educatiei si Cercetarii si din Ministerul Sanatatii verificarea, validarea si echivalarea calificarii membrilor sai;
    b) participa la elaborarea unor criterii transparente de evaluare, validare si echivalare a diplomelor, specialitatilor, competentelor si gradelor profesionale;
    c) elaboreaza si propune criteriile si metodologia pentru acordarea si revocarea avizului de libera practica, a avizului de infiintare si functionare a unitatilor farmaceutice, precum si metodologia de emitere a autorizatiei de libera practica;
    d) participa la sedintele comisiilor centrale de acreditari profesionale din cadrul sistemului de asigurari de sanatate;
    e) propune si avizeaza metodologia de acreditare a unitatilor farmaceutice;
    f) aduce la indeplinire alte sarcini trasate de Consiliul national.
    Art. 72
    Prin comisiile acreditari si avizari judetene, respectiv cea de la nivelul municipiului Bucuresti, Colegiul Farmacistilor din Romania indeplineste urmatoarele atributii:
    a) elibereaza avizele de infiintare si functionare a farmaciilor;
    b) participa la acreditarea furnizorilor de servicii farmaceutice;
    c) tine evidenta farmacistilor cu drept de libera practica si a farmaciilor din raza judetului respectiv sau a municipiului Bucuresti;
    d) supravegheaza modul de exercitare a profesiei de catre farmacisti;
    e) analizeaza cazurile de exercitare ilegala a profesiei de farmacist cu care este sesizat si inainteaza la randul sau dosarul organelor competente.
    Art. 73
    Comisia administrativa si financiar-contabila are urmatoarele atributii:
    a) asigura asistenta juridica curenta a Colegiului Farmacistilor din Romania, alta decat cea legata de exercitarea profesiei de farmacist, inclusiv fundamentarea juridica a deciziilor Consiliului national;
    b) gestioneaza patrimoniul si tine evidenta financiar-contabila;
    c) centralizeaza cotizatiile si celelalte venituri;
    d) asigura activitatea de birotica;
    e) propune Consiliului national nivelul cotizatiei si al partii din aceasta care trebuie virata de structurile judetene catre organele centrale;
    f) fundamenteaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli;
    g) fundamenteaza si propune Biroului executiv al Consiliului national necesarul de personal de executie;
    h) controleaza gestiunea colegiilor teritoriale;
    i) pregateste si asigura desfasurarea sedintelor Adunarii generale nationale, Consiliului national si Biroului executiv.

    SECTIUNEA a 4-a
    Personalul

    Art. 74
    In limita numarului de posturi aprobat de Consiliul national si a schemei de organizare si functionare, in functie de necesitatile concrete si de nota de fundamentare a Comisiei administrative si financiar-contabile, Biroul executiv poate angaja, in conditiile legii, personal de specialitate, tehnic si administrativ.
    Art. 75
    Pentru lucrari de specialitate care nu presupun o activitate continua sau pentru consultatii de specialitate in anumite domenii, Biroul executiv poate contracta servicii platite pe lucrare, tema sau proiect, cu specialisti in domeniu.
    Art. 76
    Activitatea administrativa curenta a Colegiului Farmacistilor din Romania poate fi condusa de un director general executiv.

    CAP. 5
    Organele de conducere la nivel teritorial

    SECTIUNEA 1
    Dispozitii generale

    Art. 77
    Organele de conducere la nivelul colegiului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, sunt:
    1. adunarea generala;
    2. consiliul;
    3. biroul consiliului;
    4. presedintele.
    Art. 78
    (1) Adunarea generala este formata din toti farmacistii cu drept de libera practica inscrisi in colegiul respectiv si care isi desfasoara activitatea de baza in raza colegiului teritorial respectiv.
    (2) Adunarea generala alege reprezentantii in consiliul colegiului si reprezentantii in Adunarea generala nationala.
    Art. 79
    Adunarea generala se intruneste in primul trimestru al anului in sedinta ordinara si, in mod exceptional, in sedinte extraordinare.
    Art. 80
    Sedintele pot fi convocate de:
    a) consiliu;
    b) presedintele colegiului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti;
    c) biroul consiliului colegiului teritorial;
    d) o treime din numarul membrilor;
    e) presedintele Colegiului Farmacistilor din Romania, la solicitarea Consiliului national.
    Art. 81
    Adunarea generala are urmatoarele atributii:
    a) alege membrii consiliului;
    b) alege reprezentantii in Adunarea generala nationala;
    c) alege dintre membrii sai pe cei care vor alcatui comisia de cenzori, formata din 3 membri;
    d) aproba bugetul de venituri si cheltuieli;
    e) aproba executia bugetara;
    f) descarca de gestiune consiliul;
    g) analizeaza raportul de activitate al consiliului.

    SECTIUNEA a 2-a
    Consiliul colegiului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti

    Art. 82
    (1) Consiliul colegiului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, are un numar de membri proportional cu numarul farmacistilor inscrisi in evidenta colegiului la data organizarii alegerilor, alesi de adunarea generala conform proportiilor stabilite la art. 40 din Legea nr. 305/2004.
    (2) Consiliul lucreaza in prezenta a doua treimi din numarul membrilor cu drept de vot si decide cu o majoritate absoluta de voturi.
    Art. 83
    Principalele atributii ale consiliilor colegiilor teritoriale sunt urmatoarele:
    a) conduc activitatea colegiilor intre sedintele adunarii generale;
    b) aleg individual si pe functii membrii biroului consiliului;
    c) elaboreaza regulamentul de organizare si functionare;
    d) aproba indemnizatiile lunare ale membrilor biroului consiliului;
    e) aduc la indeplinire hotararile adunarii generale;
    f) aplica si urmaresc ducerea la indeplinire a hotararilor organelor nationale ale Colegiului Farmacistilor din Romania;
    g) aleg dintre membrii lor comisiile de lucru;
    h) apara si reprezinta interesele profesionale ale membrilor lor, inclusiv in fata instantelor judecatoresti si a altor autoritati publice.

    SECTIUNEA a 3-a
    Biroul consiliului

    Art. 84
    Biroul consiliului este format din: presedinte, 3 vicepresedinti si un secretar, alesi in mod individual de consiliu dintre membrii sai.
    Art. 85
    (1) Biroul consiliului se intruneste in sedinte ordinare lunar sau ori de cate ori este nevoie, la solicitarea presedintelui sau a cel putin 2 dintre membrii sai.
    (2) Biroul consiliului lucreaza in prezenta a cel putin 3 dintre membrii sai si ia decizii cu votul a cel putin 3 membri.
    Art. 86
    Biroul consiliului are urmatoarele atributii:
    a) asigura activitatea colegiului intre sedintele consiliului;
    b) aproba angajarea de personal si asigura executia bugetului;
    c) executa hotararile adunarii generale si ale consiliului;
    d) elaboreaza si supune spre avizare consiliului proiectul bugetului de venituri si cheltuieli;
    e) executa deciziile organelor nationale de conducere si raspunde de ducerea lor la indeplinire;
    f) informeaza consiliul cu privire la deciziile emise si activitatea desfasurata intre sedintele consiliului.

    CAP. 6
    Venituri si cheltuieli

    Art. 87
    Veniturile Colegiului Farmacistilor din Romania si ale colegiilor judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, se constituie din:
    a) taxa de inscriere;
    b) cotizatiile lunare ale membrilor;
    c) contravaloarea serviciilor prestate membrilor sau persoanelor fizice si juridice;
    d) donatii si sponsorizari de la persoane fizice si juridice;
    e) legate;
    f) drepturi editoriale;
    g) incasari din vanzarea publicatiilor proprii;
    h) fonduri rezultate din manifestarile culturale si stiintifice;
    i) organizarea de cursuri de educatie profesionala continua;
    j) alte surse.
    Art. 88
    Taxa de inscriere in Colegiul Farmacistilor din Romania este de 10% din salariul minim pe economie.
    Art. 89
    (1) Cotizatiile datorate si neplatite, in termenul fixat de catre consiliul colegiului teritorial, de catre membrii Colegiului Farmacistilor din Romania determina plata unor penalitati de 1% pe zi intarziere din valoarea datorata.
    (2) Aceeasi penalitate se va aplica si colegiilor teritoriale care nu varsa catre organele nationale partea de cotizatie stabilita de Consiliul national.
    Art. 90
    (1) Neplata cotizatiei datorate Colegiului Farmacistilor din Romania pe o perioada de 6 luni si dupa atentionarea scrisa a consiliului colegiului teritorial se sanctioneaza cu suspendarea dreptului de libera practica pana la plata cotizatiei datorate si a penalitatilor aferente.
    (2) Sanctiunea se aplica de comisia de disciplina, la sesizarea comisiei administrative si financiar-contabile a colegiului teritorial.
    (3) Decizia de suspendare se comunica Ministerului Sanatatii, casei de asigurari de sanatate judetene si angajatorului farmacistului suspendat.
    Art. 91
    (1) Cuantumul cotizatiei de membru al Colegiului Farmacistilor din Romania, precum si partea din aceasta care trebuie varsata catre forurile nationale se stabilesc de Consiliul national al Colegiului Farmacistilor din Romania.
    (2) Partea din cotizatie aferenta functionarii forurilor nationale va fi virata pana cel mai tarziu la sfarsitul lunii urmatoare celei pentru care a fost perceputa cotizatia.
    Art. 92
    (1) Partea de cotizatie datorata Consiliului national al Colegiului Farmacistilor din Romania, nefiind venit al consiliilor colegiilor teritoriale, se va vira catre acesta inaintea oricaror altor plati.
    (2) Obligatia de a urmari si de a efectua varsarea cotei aferente Consiliului national revine presedintelui consiliului colegiului teritorial.
    Art. 93
    Veniturile pot fi utilizate pentru cheltuieli cu organizarea si functionarea, cheltuieli de personal, cheltuieli materiale si servicii, cheltuieli de capital, perfectionarea pregatirii profesionale, acordarea de burse prin concurs farmacistilor, intrajutorarea farmacistilor cu venituri mici, crearea de institutii cu scop filantropic si stiintific, alte cheltuieli aprobate, dupa caz, de consiliul colegiului teritorial, respectiv de Consiliul national.
    Art. 94
    (1) Colegiul Farmacistilor din Romania, la nivel central, va avea cont bancar. Dreptul de semnatura in banca apartine presedintelui Colegiului Farmacistilor din Romania. Acesta poate imputernici si o alta persoana cu dreptul de semnatura in banca.
    (2) Dispozitiile alin. (1) se aplica si colegiilor judetene, respectiv al municipiului Bucuresti.
    Art. 95
    (1) Presedintii consiliilor colegiilor judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, vor trimite pana la sfarsitul lunii martie copii de pe bugetul de venituri si cheltuieli pe anul in curs, aprobat de consiliul colegiului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, si copii de pe bilantul si contul de executie a bugetului de venituri si cheltuieli pe anul anterior.
    (2) Copiile vor fi certificate pentru conformitate cu originalul de catre presedintele consiliului colegiului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti.
    Art. 96
    Membrii Colegiului Farmacistilor din Romania care sunt exclusi nu au nici un drept sa revendice vreo parte din patrimoniul sau din veniturile acestuia si nici sa ridice pretentii asupra taxelor de inscriere, cotizatiilor sau altor eventuale contributii banesti ori materiale.

    CAP. 7
    Sanctiuni si proceduri disciplinare

    SECTIUNEA 1
    Dispozitii generale

    Art. 97
    Constituie abatere disciplinara fapta savarsita cu vinovatie, prin care se incalca juramantul depus, legile si regulamentele specifice profesiei de farmacist, Codul deontologic al farmacistului, prevederile prezentului statut, deciziile adoptate de Colegiul Farmacistilor din Romania, precum si orice alta fapta savarsita in legatura cu profesia sau in afara acesteia, care este de natura sa prejudicieze onoarea si prestigiul profesiei sau ale corpului profesional.
    Art. 98
    Raspunderea disciplinara a farmacistului nu exclude raspunderea civila, penala, administrativa sau materiala a acestuia.
    Art. 99
    Actiunea disciplinara poate fi pornita in termen de cel mult 3 luni de la data savarsirii faptei sau de la data luarii la cunostinta.
    Art. 100
    Sanctiunile aplicate se radiaza dupa cum urmeaza:
    a) mustrarea, avertismentul si votul de blam, in termen de 6 luni de la data aplicarii lor;
    b) suspendarea pe o durata determinata a calitatii de membru al Colegiului Farmacistilor din Romania, in termen de un an de la data expirarii perioadei de suspendare.
    Art. 101
    Daca prin decizia comisiei de disciplina au fost dispuse si masuri privind efectuarea unor cursuri de perfectionare sau de educatie farmaceutica ori alte forme de pregatire profesionala, radierea sanctiunii se va face numai dupa prezentarea dovezilor privind indeplinirea masurilor dispuse in acest sens de comisia de disciplina.
    Art. 102
    Repetarea unei abateri disciplinare pana la radierea sanctiunii aplicate constituie o circumstanta agravanta, ce va fi avuta in vedere la aplicarea unei eventuale alte sanctiuni.
    Art. 103
    Consiliile colegiilor teritoriale sunt obligate sa tina evidenta sanctiunilor aplicate fiecarui membru si sa comunice situatia disciplinara la cererea organelor de conducere de la nivel national.
    Art. 104
    (1) La nivelul fiecarui colegiu teritorial se va organiza si va functiona o comisie de disciplina profesionala, alcatuita din 5 membri, alesi de consiliul respectiv dintre membrii sai.
    (2) La nivelul Consiliului national se va organiza si va functiona Comisia superioara de disciplina, alcatuita din 7 membri.
    (3) Membrii comisiei de disciplina sunt alesi de adunarea generala dintre farmacistii cu o vechime de peste 7 ani in profesie.
    (4) Unul dintre membrii Comisiei superioare de disciplina este desemnat de Ministerul Sanatatii.
    (5) Functia de membru al comisiei de disciplina este incompatibila cu orice alta functie in cadrul colegiului.
    (6) Calitatea de membru al comisiei de disciplina inceteaza in conditiile legii.
    (7) La nivelul fiecarei comisii de disciplina membrii acesteia isi vor alege un presedinte care, separat de activitatea in comisii, va conduce activitatea administrativa.
    Art. 105
    (1) Abaterea disciplinara angajeaza raspunderea disciplinara a faptuitorului, caruia i se va aplica una dintre urmatoarele sanctiuni:
    a) mustrare;
    b) avertisment;
    c) vot de blam;
    d) suspendarea temporara, intr-un interval de 6 - 12 luni, a calitatii de membru al Colegiului Farmacistilor din Romania;
    e) retragerea calitatii de membru al Colegiului Farmacistilor din Romania.
    (2) La sanctiunile prevazute la alin. (1) se poate prevedea, dupa caz, obligarea celui sanctionat la efectuarea unor cursuri de perfectionare sau de educatie farmaceutica ori a altor forme de pregatire profesionala.

    SECTIUNEA a 2-a
    Reguli procedurale

    Art. 106
    (1) Plangerea impotriva unui farmacist se adreseaza colegiului al carui membru este farmacistul. Aceasta va fi inregistrata numai daca contine elemente de identificare: numele, prenumele, locul de munca ale farmacistului impotriva caruia se face, precum si numele, prenumele, adresa si semnatura petentului.
    (2) Plangerea se va depune personal sau prin mandat cu procura ori poate fi trimisa prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
    (3) Nu se vor inregistra plangerile trimise prin fax ori depuse sau trimise in copii.
    Art. 107
    Biroul consiliului colegiului se poate autosesiza si poate dispune inceperea unei anchete disciplinare din oficiu.
    Art. 108
    Actiunea disciplinara se exercita de persoane din cadrul comisiei de etica si deontologie profesionala sau din departamentul respectiv.
    Art. 109
    Persoana sau, dupa caz, persoanele desemnate cu cercetarea faptei vor audia farmacistul reclamat, persoana care a facut sesizarea, eventualii martori propusi si adusi de catre reclamant, vor solicita, daca este cazul, opinii ale specialistilor in materie si vor strange toate probele pe care le considera utile cunoasterii cat mai exacte a faptei si a imprejurarilor in care aceasta s-a produs.
    Art. 110
    Dupa cercetarea faptei conform art. 109, dosarul anchetei disciplinare se inainteaza comisiei de disciplina.
    Art. 111
    Unitatile sanitare cu care farmacistul cercetat se afla in raporturi contractuale de munca vor pune la dispozitie comisiei disciplinare datele si informatiile solicitate cu privire la cauza.
    Art. 112
    Dupa ascultarea farmacistului impotriva caruia s-a pornit actiunea disciplinara, eventual a martorilor si a persoanei care a facut plangerea, comisia de disciplina, cu majoritate de voturi, stabileste printr-o decizie una dintre urmatoarele solutii:
    a) stinge actiunea disciplinara daca fapta nu constituie abatere disciplinara;
    b) aplica una dintre sanctiunile prevazute de art. 105.
    Art. 113
    Decizia adoptata in solutionarea cauzei va trebui sa cuprinda:
    a) numarul deciziei si data pronuntarii;
    b) componenta comisiei de disciplina;
    c) descrierea pe scurt a faptei;
    d) aratarea masurilor de cercetare a faptei (declaratiile partilor, martorii care au fost audiati, inscrisurile, documentele cercetate si retinute in solutionarea cauzei etc.);
    e) sanctiunea aplicata;
    f) temeiul legal al adoptarii ei;
    g) termenul de contestare si instanta competenta;
    h) semnatura presedintelui comisiei de disciplina si stampila colegiului.
    Art. 114
    Decizia adoptata de comisia de disciplina de la nivel teritorial se comunica farmacistului cercetat si persoanei care a facut plangerea si Biroului executiv al Consiliului national.
    Art. 115
    (1) Impotriva deciziei comisiei de disciplina de la nivel teritorial cel sanctionat poate face contestatie in termen de 15 zile de la data comunicarii ei.
    (2) Daca nu se formuleaza contestatie, decizia de sanctionare se comunica unitatii cu care farmacistul sanctionat se afla in raporturi de munca, precum si Ministerului Sanatatii.
    Art. 116
    (1) Contestatia se depune la comisia de disciplina teritoriala care, in termen de 3 zile, este obligata ca, impreuna cu dosarul cauzei, sa o trimita Comisiei superioare de disciplina.
    (2) Contestatia este suspensiva de executare.
    (3) Sunt nule contestatiile depuse direct la Comisia superioara de disciplina.
    Art. 117
    Solutionand contestatia, Comisia superioara de disciplina a Consiliului national, dupa ascultarea partilor, poate adopta una dintre urmatoarele solutii:
    a) admite contestatia si, pe cale de consecinta, anuleaza decizia comisiei de disciplina teritoriale;
    b) admite in parte contestatia si aplica o sanctiune mai mica decat sanctiunea aplicata la nivel local;
    c) respinge contestatia si mentine decizia pronuntata de comisia de disciplina teritoriala;
    d) aplica una dintre sanctiunile prevazute de lege.
    Art. 118
    Decizia Comisiei superioare de disciplina va contine elementele prevazute la art. 113.
    Art. 119
    Solutionarea cauzelor disciplinare se va face cu celeritate.

    CAP. 8
    Solutionarea litigiilor

    Art. 120
    Membrii Colegiului Farmacistilor din Romania sunt obligati ca, atunci cand se gasesc intr-o situatie conflictuala, litigioasa, legata de exercitarea profesiei, cu alt membru al colegiului, inainte de a apela la instantele de judecata, la mass-media sau la interventia altor autoritati, sa apeleze la comisia de litigii a consiliului colegiului teritorial.
    Art. 121
    Comisia de litigii este formata din 3 membri ai consiliului colegiului, desemnata de catre acesta.
    Art. 122
    Comisia de litigii va convoca partile in litigiu si, pe baza probelor administrate de parti si a acelora pe care, considerandu-le necesare, le va solicita, va incerca solutionarea amiabila a litigiului.
    Art. 123
    (1) La terminarea procedurilor de impacare a partilor comisia de litigii va incheia un proces-verbal in care va consemna situatia de fapt, pozitiile partilor, probele administrate si rezultatul final.
    (2) Procesul-verbal va fi semnat de membrii comisiei de litigii si de catre parti.

    CAP. 9
    Alegerea organelor de conducere si a membrilor comisiilor de disciplina

    SECTIUNEA 1
    Alegerea reprezentantilor

    Art. 124
    (1) Membrii Colegiului Farmacistilor din Romania pot fi alesi in organele de conducere ale Colegiului Farmacistilor din Romania.
    (2) Perioada organizarii alegerilor se stabileste de Consiliul national al Colegiului Farmacistilor din Romania.
    Art. 125
    Functiile de presedinte, vicepresedinte si secretar, atat de la nivel teritorial, cat si central, sunt incompatibile cu:
    a) o functie corespunzatoare dintr-un sindicat profesional;
    b) o functie de conducere in structura Ministerului Sanatatii: ministru, secretar de stat, sef de departament, director general, director general adjunct, director si director adjunct;
    c) calitatea de angajat al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate ori al caselor de asigurari de sanatate judetene.
    Art. 126
    Membrii consiliului colegiului teritorial, precum si reprezentantii in Adunarea generala nationala se aleg prin vot direct, secret si liber exprimat de catre membrii adunarilor generale din judete, respectiv din municipiul Bucuresti.
    Art. 127
    Dreptul de vot, precum si dreptul de a fi ales in organele de conducere le au numai farmacistii membri ai Colegiului Farmacistilor din Romania, care au cotizatia datorata colegiului platita la zi.
    Art. 128
    (1) Dreptul de a alege si de a fi ales se poate exercita numai in cadrul colegiului al carui membru este farmacistul respectiv.
    (2) Dovada calitatii de membru al colegiului teritorial se va face, acolo unde alegatorul nu se gaseste pe lista alegatorilor, cu ultima chitanta dovedind plata cotizatiei.
    Art. 129
    (1) In vederea organizarii si desfasurarii alegerilor se vor organiza comisii electorale locale de catre consiliile colegiilor teritoriale, respectiv o comisie electorala centrala organizata de Biroul executiv al Consiliului national si aprobata de Consiliul national.
    (2) Comisia electorala centrala va coordona desfasurarea alegerilor si va emite decizii de indrumare in vederea aplicarii Regulamentului electoral ori a procedurilor electorale.
    Art. 130
    (1) Membrii comisiilor electorale nu pot candida la posturile elective din cadrul Colegiului Farmacistilor din Romania in legislatura pentru care se organizeaza alegerile.
    (2) Inaintea alegerii in aceasta functie ei se vor angaja in scris sa nu candideze la o functie electiva in legislatura pentru care se organizeaza respectivele alegeri.
    Art. 131
    Membrii Biroului executiv sunt alesi in mod individual cu majoritate de voturi de catre Consiliul national, respectiv de catre consiliile colegiilor teritoriale.
    Art. 132
    (1) Alegerile structurilor de conducere, precum si ale comisiilor de disciplina se vor desfasura in baza unui regulament electoral aprobat de Consiliul national al Colegiului Farmacistilor din Romania.
    (2) Perioada organizarii alegerilor se stabileste de catre Consiliul national.

    SECTIUNEA a 2-a
    Incetarea calitatii de reprezentant sau de membru in Biroul executiv

    Art. 133
    (1) Incetarea calitatii de membru al organelor de conducere sau de reprezentant in organele de conducere intervine in urmatoarele situatii:
    a) demisie;
    b) incompatibilitate;
    c) deces;
    d) pierderea calitatii de membru al Colegiului Farmacistilor din Romania;
    e) revocare;
    f) imposibilitatea exercitarii calitatii.
    (2) Locul ramas vacant va fi ocupat de catre primul membru supleant.
    (3) Locul vacant din cadrul Biroului executiv se ocupa prin alegerea unui alt membru.
    Art. 134
    (1) Revocarea din functie sau din calitatea de reprezentant in organele de conducere ale Colegiului Farmacistilor din Romania, atat la nivel national, cat si la nivel judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, se face cu majoritatea calificata a forului care l-a ales pe cel in cauza.
    (2) Revocarea se poate face in cazul incalcarilor grave ale legii, ale prezentului statut sau ale regulamentelor care organizeaza si reglementeaza exercitarea profesiei de farmacist.
    Art. 135
    (1) Membrii organelor de conducere care lipsesc nemotivat la:
    a) doua sedinte intr-un an ale adunarilor generale;
    b) 3 sedinte intr-un an ale Consiliului national sau ale consiliului colegiului teritorial;
    c) 3 sedinte pe semestru ale Biroului executiv al Consiliului national, respectiv ale biroului consiliului colegiului teritorial, sunt revocati de drept.
    (2) Constatarea revocarii se face prin:
    a) hotararea Adunarii generale nationale pentru membrii Consiliului national, la sesizarea Biroului executiv;
    b) hotararea Consiliului national pentru membrii Biroului executiv al Consiliului national, la sesizarea a 3 dintre membrii Biroului executiv;
    c) decizia Biroului executiv al Consiliului national pentru membrii organelor teritoriale de conducere, la sesizarea biroului consiliului colegiului teritorial.
    (3) Sesizarea va fi insotita de dovada absentei membrului in cauza.

    CAP. 10
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 136
    Completarea sau modificarea prezentului statut se va face de catre Adunarea generala nationala, la propunerea Consiliului national.
    Art. 137
    In temeiul art. 83 din Legea nr. 305/2004, actualele structuri ale Colegiului Farmacistilor din Romania, de la nivel national si teritorial, vor ramane in functie si isi vor exercita mandatul pana la implinirea duratei pentru care au fost alese.
    Art. 138
    Prezentul statut a fost aprobat de Adunarea generala nationala in sedinta din data de 10 mai 2005 si intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    ANEXA 1*)
    la statut

    *) Anexa este reprodusa in facsimil.

                                   EMBLEMA
                cu sigla Colegiului Farmacistilor din Romania

    Figura 1, reprezentand emblema cu sigla Colegiului Farmacistilor din Romania, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 752 din 18 august 2005, la pagina 13.

    ANEXA 2

                        CODUL DEONTOLOGIC AL FARMACISTULUI

    CAP. 1
    Principii generale

    Art. 1
    (1) Codul deontologic al farmacistului cuprinde un ansamblu de principii si reguli ce reprezinta valorile fundamentale in baza carora se exercita profesia de farmacist pe teritoriul Romaniei.
    (2) Prezentul cod exprima adeziunea farmacistilor romani la Carta Universala a Drepturilor Omului si la Carta Farmaciei Europene.
    Art. 2
    Codul deontologic al farmacistului are drept principal scop:
    a) ocrotirea drepturilor pacientilor;
    b) respectarea obligatiilor profesionale de catre farmacisti;
    c) apararea demnitatii si a prestigiului profesiunii de farmacist.
    Art. 3
    (1) In exercitarea profesiei sale farmacistul furnizeaza servicii de sanatate specializate pacientului si publicului in general, fara nici un fel de discriminare.
    (2) Relatiile dintre farmacist si beneficiarii serviciilor acordate trebuie sa aiba la baza increderea in competenta si experienta profesionala a farmacistului.
    (3) Aceasta incredere obliga farmacistul ca de-a lungul intregii sale cariere sa asigure si sa mentina la cel mai inalt nivel performantele si conduita sa profesionala si personala, sa-si actualizeze cunostintele profesionale permanent in sfera activitatii sale.
    Art. 4
    Principiile fundamentale in baza carora se exercita profesia de farmacist sunt urmatoarele:
    a) exercitarea profesiei se face exclusiv in respect fata de viata si de persoana umana;
    b) in orice situatie primeaza interesul pacientului si sanatatea publica;
    c) respectarea in orice situatie a drepturilor pacientului;
    d) colaborarea, ori de cate ori este cazul, cu toti factorii implicati in asigurarea starii de sanatate a pacientului;
    e) adoptarea unui rol activ fata de informarea si educatia sanitara a publicului, precum si fata de combaterea toxicomaniei, polipragmaziei, dopajului, automedicatiei si a altor flageluri;
    f) acordarea serviciilor farmaceutice se face la cele mai inalte standarde de calitate posibile, pe baza unui nivel inalt de competenta stiintifica, aptitudini practice si performante profesionale, in concordanta cu progresele stiintelor si practicii farmaceutice;
    g) in exercitarea profesiei farmacistii trebuie sa dovedeasca loialitate si solidaritate unii fata de altii in orice imprejurare, sa-si acorde colegial ajutor si asistenta pentru realizarea indatoririlor profesionale;
    h) farmacistii trebuie sa se comporte cu cinste si demnitate profesionala si sa nu prejudicieze in nici un fel profesia de farmacist sau sa submineze increderea publica in aceasta.
    Art. 5
    In situatiile in care in rezolvarea unei probleme alegerea solutiei nu este prevazuta in normele legale, farmacistul trebuie sa ia o decizie concordanta cu etica profesiei si sa-si asume responsabilitatea.
    Art. 6
    Pentru respectarea principiilor de mai sus farmacistul este obligat sa-si pastreze libertatea si independenta profesionala conform juramantului profesiei.
    Art. 7
    Colegiul Farmacistilor din Romania garanteaza mentinerea standardelor profesionale la cel mai inalt nivel posibil, in scopul ocrotirii sanatatii publice, prin supravegherea respectarii de catre farmacisti a indatoririlor profesionale si a eticii profesionale, precum si prin apararea independentei, onoarei si demnitatii profesionale.

    CAP. 2
    Standarde deontologice

    SECTIUNEA 1
    Responsabilitatea personala si independenta farmacistilor

    Farmacistul furnizor de servicii
    Art. 8
    (1) Indiferent de sfera de activitate, farmacistul trebuie sa aiba in centrul atentiei sale binele pacientului si al publicului in general.
    (2) Farmacistul este raspunzator pentru toate deciziile sale profesionale, indiferent de responsabilitatile asumate in exercitarea profesiei sale.
    Art. 9
    In vederea indeplinirii dispozitiilor art. 8, farmacistul, in timpul exercitarii actului profesional, este obligat sa respecte urmatoarele reguli:
    a) sa-si exercite profesia in conformitate cu procedurile standard de operare scrise, prevazute de regulile de buna practica din domeniul sau de activitate;
    b) sa-si indeplineasca indatoririle profesionale cu competenta, in termenele stabilite;
    c) sa profeseze doar in acele posturi in care i se permite sa-si respecte indatoririle esentiale ca farmacist, libertatea de decizie si independenta profesionala;
    d) sa accepte acele posturi pentru care are competenta si disponibilitatea necesare pentru a indeplini cu succes indatoririle profesionale. In acest sens trebuie sa se informeze asupra specificului activitatii, accesului la mijloacele necesare pentru exercitarea profesiunii la standardele necesare;
    e) sa-si indeplineasca personal atributiile si, la nevoie, sa delege o persoana competenta autorizata pentru indeplinirea anumitor activitati profesionale, asumandu-si raspunderea;
    f) sa informeze imediat o persoana responsabila in cazul in care nu isi poate indeplini indatoririle profesionale, pentru a se putea lua la timp masuri de remediere;
    g) sa raporteze medicului prescriptor sau autoritatilor competente orice efect nedorit sau advers al medicamentelor, in scopul optimizarii tratamentelor;
    h) sa se abtina sa critice sau sa condamne convingerile personale ori religioase ale pacientului care apeleaza la serviciile sale;
    i) sa acorde servicii in mod egal pentru toti pacientii, fara discriminare, in ordinea solicitarii acestora, cu exceptia situatiilor de urgenta;
    j) sa se asigure ca serviciile sale au fost percepute si intelese corect de pacient, incurajandu-l sa participe activ la reusita tratamentului;
    k) sa nu refuze nejustificat acordarea serviciilor care ii intra in atributii, conform legii.
    Art. 10
    Farmacistul poate refuza acordarea unor servicii catre pacient atunci cand refuzul este justificat de interesul sanatatii pacientului.

    Farmacistul-sef
    Art. 11
    Inainte de a-si asuma o functie de conducere, farmacistul trebuie sa se autoevalueze si sa se asigure ca este capabil sa indeplineasca toate responsabilitatile acestei functii.
    Art. 12
    In exercitarea functiei farmacistul-sef are urmatoarele obligatii:
    a) trebuie sa se informeze asupra tuturor aspectelor si cerintelor legate de functia pe care o indeplineste;
    b) trebuie sa se asigure ca toti membrii personalului aflat in subordinea sa sunt informati asupra atributiilor profesionale pe care trebuie sa le indeplineasca;
    c) trebuie sa transmita instructiunile clar pentru a impiedica orice risc de eroare; in masura posibilitatilor, el va transmite in scris proceduri standard de operare;
    d) se asigura ca membrii personalului aflat in subordinea sa isi indeplinesc atributiile in conformitate cu prevederile legale, dar si cu competenta si aptitudinile personale;
    e) trebuie sa respecte independenta profesionala a farmacistilor din subordine;
    f) se asigura ca echipamentele, localul si utilitatile de la locul de munca sunt mentinute la standardele acceptate pentru desfasurarea in bune conditii a activitatilor profesionale;
    g) se asigura ca toate activitatile profesionale desfasurate sub controlul sau, precum si cele exercitate de el personal sunt supuse asigurarii de raspundere profesionala;
    h) se asigura ca toate masurile privind pastrarea confidentialitatii sunt efective;
    i) are datoria sa notifice colegiului pe raza caruia isi desfasoara activitatea orice schimbare de interes profesional privind membrii personalului din subordinea sa ori functia sa;
    j) trebuie sa accepte, in masura posibilitatilor, elevi si studenti, pentru indeplinirea stagiului de practica in unitatea pe care o conduce.

    SECTIUNEA a 2-a
    Competenta profesionala

    Art. 13
    Farmacistul trebuie sa-si asigure si sa-si mentina la un inalt nivel pregatirea profesionala, prin actualizarea permanenta a cunostintelor in aria sa profesionala, in scopul indeplinirii atributiilor cu competenta necesara.
    Art. 14
    In vederea actualizarii permanente a cunostintelor profesionale, farmacistul este obligat:
    a) sa-si planifice si sa participe la formele de pregatire profesionala organizate sau acreditate de Colegiul Farmacistilor din Romania;
    b) sa evalueze si sa aplice in practica curenta cunostintele actualizate permanent;
    c) sa ateste cu documente doveditoare pregatirea sa, prin formele programelor de dezvoltare profesionala acceptate, atunci cand acest lucru ii este solicitat de comisiile de specialitate ale colegiului teritorial la care este inregistrat.

    SECTIUNEA a 3-a
    Confidentialitatea

    Art. 15
    Farmacistul are datoria de a respecta si proteja informatia profesionala.
    Art. 16
    Farmacistul trebuie sa respecte si sa protejeze confidentialitatea informatiilor referitoare la pacienti, obtinute in cursul activitatilor profesionale.
    Art. 17
    Informatiile pot fi dezvaluite in urmatoarele cazuri:
    a) cand pacientul si-a dat consimtamantul scris;
    b) cand tutorele pacientului a consimtit in scris, daca varsta pacientului sau starea sa de sanatate nu permite aceasta;
    c) cand este necesar pentru a preveni afectari majore sau punerea in pericol a sanatatii pacientului, a unei terte persoane sau a publicului in general;
    d) stabilirea vinovatiei in cazul savarsirii unor infractiuni, la solicitarea instantei de judecata;
    e) in alte situatii prevazute de lege.
    Art. 18
    Farmacistul nu trebuie sa dezvaluie, decat cu acordul scris al medicului prescriptor, nici o informatie referitoare la practica prescrierii acestuia.
    Art. 19
    Farmacistul trebuie sa protejeze informatia profesionala interna, respectand urmatoarele reguli:
    a) sa nu permita accesul tertilor la informatii privind activitatea unitatii in care isi desfasoara activitatea decat cu acordul scris al angajatorului sau in alte situatii prevazute de lege;
    b) sa respecte cerintele legale de protectie a informatiilor privind acumularea si utilizarea acestora;
    c) sa asigure protectia informatiilor la operatiunile de stocare, transmitere, primire ori distrugere.

    SECTIUNEA a 4-a
    Relatiile de colaborare ale farmacistului

    Art. 20
    In exercitarea profesiei farmacistul are datoria ca, in interesul bolnavului si al pacientului in general, sa colaboreze cu toti confratii sai. In acest sens:
    a) toti farmacistii isi acorda ajutor reciproc si consultanta pentru realizarea indatoririlor profesionale;
    b) farmacistii isi rezolva singuri litigiile, cu respectarea spiritului de colegialitate; daca nu reusesc, fac apel la comisia de litigii a colegiului;
    c) farmacistul trebuie sa-si trateze toti colaboratorii cu respect, bunavointa si colegialitate;
    d) farmacistul trebuie sa dovedeasca in orice imprejurare solidaritate fata de colegii sai si loialitate fata de corpul profesional si profesia de farmacist.
    Art. 21
    In interesul pacientului si al publicului in general, farmacistul trebuie sa colaboreze cu medicul si cu alti membri ai echipei de sanatate. In acest sens:
    a) farmacistul colaboreaza activ cu medicul prescriptor pentru a realiza efectuarea tratamentului pacientului la timp, in parametrii optimi si in interesul acestuia;
    b) in colaborarea sa cu medicul, farmacistul se va abtine de la orice intelegere in scop material sau de alta natura care ar avea drept rezultat incalcarea dreptului pacientului;
    c) farmacistul trebuie sa se abtina de la orice fapt care ar putea aduce prejudicii demnitatii si imaginii medicului sau altor membri ai profesiunilor sanitare, pentru a nu crea neincredere pacientului.

    SECTIUNEA a 5-a
    Concurenta neloiala

    Art. 22
    Farmacistul nu trebuie sa utilizeze mijloacele concurentei neloiale in vederea obtinerii unor avantaje materiale sau de alta natura.
    Art. 23
    Se considera a fi practici neloiale, fara a fi limitative, urmatoarele activitati:
    a) atragerea pacientilor prin oferirea de avantaje materiale sau reclama mincinoasa;
    b) folosirea de functia detinuta ori de mandatul incredintat in cadrul organelor de conducere pentru atragerea de pacienti.
    Art. 24
    Este sanctionabila denuntarea nejustificata si in scop concurential a colegilor.

    SECTIUNEA a 6-a
    Publicitatea

    Art. 25
    Orice informatie furnizata publicului de catre farmacist in legatura cu serviciile de sanatate oferite trebuie sa fie corecta, decenta, legala si onesta.
    Art. 26
    Orice informatie si material promotional cu privire la serviciile profesionale trebuie sa fie in concordanta cu rolul farmacistului in promovarea sanatatii si sa permita pacientului sa decida independent asupra solicitarii serviciului respectiv.
    Art. 27
    In scopul promovarii unor servicii proprii, farmacistii trebuie sa se abtina de la a defaima serviciile profesionale ale altor confrati.
    Art. 28
    Farmacistul trebuie sa se abtina de la orice procedee sau mijloace contrare demnitatii profesionale, care ar prejudicia dreptul pacientului de a-si alege singur farmacistul.
    Art. 29
    Pe tot timpul exercitarii profesiei farmacistul trebuie sa se asigure ca actiunile de promovare a medicamentelor, in care este implicat sau care au loc in unitatile in care el lucreaza, sunt in conformitate cu prevederile legale privind publicitatea medicamentelor.
    Art. 30
    Farmacistul se va asigura ca promovarea medicamentelor nu implica obligarea pacientului de a cumpara sau de a primi medicamente nedorite sau in exces, in locul celor dorite sau impreuna cu acestea.

    SECTIUNEA a 7-a
    Servicii farmaceutice de urgenta

    Art. 31
    Pentru asigurarea continuitatii asistentei cu medicamente a populatiei, farmacistii trebuie sa furnizeze, in conditiile legii, servicii farmaceutice de urgenta.
    Art. 32
    Pentru a realiza in conditii bune serviciile farmaceutice de urgenta, farmacistul este obligat sa acorde primul ajutor, in limita competentelor sale, si sa solicite interventia serviciilor specializate, informand asupra masurilor luate din proprie initiativa.
    Art. 33
    Farmacistul poate elibera medicamente fara prescriptie medicala in urmatoarele situatii:
    a) un pacient aflat sub tratament dovedit are nevoie imediata de administrarea medicamentului;
    b) din motive intemeiate, pacientul are nevoie de prelungirea tratamentului si farmacistul ori pacientul nu poate lua legatura cu medicul prescriptor;
    c) o persoana solicita si are nevoie urgenta de masuri de prim ajutor.
    Art. 34
    Cand nu poate sa acorde pacientului serviciul solicitat, farmacistul trebuie sa indrume pacientul spre un serviciu specializat de asistenta medicala.
    Art. 35
    In cazuri urgente, farmacistul trebuie sa acorde asistenta pacientilor, daca este solicitat, si in afara programului farmaciei.

    CAP. 3
    Dispozitii finale

    Art. 36
    Farmacistul raspunde disciplinar pentru nerespectarea legilor si regulamentelor profesionale, a Codului deontologic al farmacistului si a regulilor de buna practica profesionala, a Statutului Colegiului Farmacistilor din Romania, pentru respectarea deciziilor adoptate de organele de conducere ale Colegiului Farmacistilor din Romania, precum si pentru orice fapte savarsite in legatura cu profesia sau in afara acesteia, care sunt de natura sa prejudicieze onoarea si prestigiul profesiei sau ale Colegiului Farmacistilor din Romania.
    Art. 37
    Orice comportament in exercitarea profesiei, care incalca principiile prezentului cod, poate face obiectul unei reclamatii privind incalcarea eticii profesionale de catre farmacist.
    Art. 38
    Judecarea cazurilor de abateri de la prezentul cod se solutioneaza, conform legii si Statutului Colegiului Farmacistilor din Romania, de comisia de disciplina competenta.
    Art. 39
    In aplicarea procedurii disciplinare, instantele Colegiului Farmacistilor din Romania trebuie sa judece cauzele disciplinare tinand cont de circumstantele in care s a petrecut fapta.



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu