DECIZIE Nr. 1 din 10 mai 2005
privind adoptarea Statutului Colegiului Farmacistilor din Romania si a Codului
deontologic al farmacistului
ACT EMIS DE: COLEGIUL FARMACISTILOR DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 752 din 18 august 2005
In temeiul art. 46 si al art. 81 din Legea nr. 305/2004 privind exercitarea
profesiei de farmacist, precum si organizarea si functionarea Colegiului
Farmacistilor din Romania,
Adunarea generala nationala a Colegiului Farmacistilor din Romania,
intrunita in sedinta din data de 10 mai 2005, hotaraste:
Art. 1
Se adopta Statutul Colegiului Farmacistilor din Romania, prevazut in anexa
nr. 1 care face parte integranta din prezenta decizie.
Art. 2
Se adopta Codul deontologic al farmacistului, prevazut in anexa nr. 2 care
face parte integranta din prezenta decizie.
Art. 3
Statutul Colegiului Farmacistilor din Romania si Codul deontologic al
farmacistului se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Colegiului Farmacistilor din Romania,
Dumitru Lupuliasa
ANEXA 1
STATUTUL
Colegiului Farmacistilor din Romania
CAP. 1
Principii generale
Art. 1
(1) Colegiul Farmacistilor din Romania se organizeaza si functioneaza in
baza Legii nr. 305/2004 privind exercitarea profesiei de farmacist, precum si
organizarea si functionarea Colegiului Farmacistilor din Romania si a
prezentului statut ca organizatie profesionala nationala a farmacistilor cu
drept de libera practica, fiind o institutie de interes public,
neguvernamentala, apolitica si fara scop patrimonial.
(2) Colegiul Farmacistilor din Romania are personalitate juridica si este
autonom in raport cu orice autoritate publica, exercitandu-si atributiile fara
posibilitatea vreunei imixtiuni.
Art. 2
Colegiul Farmacistilor din Romania are ca principal obiect de activitate
controlul si supravegherea exercitarii profesiei de farmacist, aplicarea
legilor si regulamentelor care organizeaza si reglementeaza exercitiul
profesiei, reprezentarea intereselor profesiei de farmacist si pastrarea
prestigiului acestei profesii in cadrul vietii sociale.
Art. 3
Ca autoritate publica si profesionala, Colegiul Farmacistilor din Romania
realizeaza atributiile prevazute de lege si de prezentul statut, in cinci
domenii principale de activitate:
a) profesional;
b) etic si deontologic;
c) jurisdictie profesionala si litigii;
d) economico-social;
e) administrativ si organizatoric.
Art. 4
(1) La nivelul judetelor, respectiv al municipiului Bucuresti, se
organizeaza si functioneaza cate un colegiu al farmacistilor cu drept de libera
practica din unitatea administrativ-teritoriala respectiva.
(2) Farmacistii inscrisi si luati in evidenta colegiilor teritoriale sunt
membri ai Colegiului Farmacistilor din Romania.
(3) Nici un colegiu teritorial nu poate functiona in afara Colegiului
Farmacistilor din Romania.
Art. 5
Intre Colegiul Farmacistilor din Romania si colegiile teritoriale exista,
in conditiile legii si ale prezentului statut, autonomie organizatorica,
functionala si financiara.
Art. 6
(1) Ca organizatie profesionala, Colegiul Farmacistilor din Romania apara
demnitatea si promoveaza drepturile si interesele membrilor sai in toate
sferele de activitate, apara onoarea, libertatea si independenta profesionala a
farmacistului in exercitarea profesiei, asigura respectarea de catre farmacisti
a obligatiilor ce le revin fata de bolnav si de sanatatea publica.
(2) In vederea realizarii obiectivelor prevazute la alin. (1), Colegiul
Farmacistilor din Romania colaboreaza, in conditiile legii, cu toate
institutiile competente.
Art. 7
(1) Colegiul Farmacistilor din Romania, prin organismele sale, este
reprezentant al corpului profesional din Romania in relatiile cu autoritatile
si cu institutiile guvernamentale si neguvernamentale, interne si
internationale.
(2) Pentru indeplinirea atributiilor si obiectivelor conferite de lege si
de prezentul statut, organele reprezentative ale Colegiului Farmacistilor din
Romania pot intra in relatii cu diferite organisme similare din alte state.
Art. 8
Alegerea organelor reprezentative si de conducere ale Colegiului
Farmacistilor din Romania se va face, de jos in sus, cu respectarea
principiilor democratice si a egalitatii tuturor membrilor.
Art. 9
(1) Sediul Colegiului Farmacistilor din Romania este in municipiul Bucuresti.
(2) Emblema cu sigla Colegiului Farmacistilor din Romania este prevazuta in
anexa la prezentul statut.
CAP. 2
Atributiile Colegiului Farmacistilor din Romania
Art. 10
Colegiul Farmacistilor din Romania are urmatoarele atributii:
a) asigura aplicarea legilor, regulamentelor si normelor care organizeaza
si reglementeaza exercitarea profesiei de farmacist;
b) apara demnitatea si promoveaza drepturile si interesele membrilor sai in
toate sferele de activitate; apara onoarea, libertatea si independenta
profesionala a farmacistului, precum si dreptul acestuia de decizie in
exercitarea actului profesional; asigura respectarea de catre farmacisti a
obligatiilor ce le revin;
c) elaboreaza si adopta Regulamentul de organizare si functionare a
Colegiului Farmacistilor din Romania si Codul deontologic al farmacistului;
d) controleaza si supravegheaza modul de exercitare a profesiei de
farmacist, indiferent de forma de exercitare si de unitatea la care se
desfasoara, asigurand aplicarea legilor si a regulamentelor specifice;
e) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii si cu Ministerul Educatiei si
Cercetarii la formarea, specializarea si perfectionarea pregatirii profesionale
a farmacistilor;
f) avizeaza, conform regulamentelor de organizare si functionare ale
unitatilor farmaceutice, fisa de atributii a postului de farmacist, intocmita
in mod obligatoriu la nivelul fiecarei farmacii;
g) actioneaza atat singur, cat si impreuna cu institutiile publice in
vederea asigurarii calitatii actului profesional in unitatile farmaceutice;
h) stabileste capacitatea de contractare a farmaciilor aflate in raporturi
contractuale cu sistemul de asigurari sociale de sanatate, in functie de
criteriile elaborate de Consiliul national al Colegiului Farmacistilor din
Romania si de Ministerul Sanatatii;
i) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii si il sprijina, prin reprezentantii
sai, in activitatea de inspectie farmaceutica organizata de Ministerul
Sanatatii;
j) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea metodologiei de
acordare a gradului profesional si a tematicii de concurs;
k) impreuna cu Ministerul Sanatatii si cu Ministerul Educatiei si
Cercetarii, organizeaza forme de educatie continua si de ridicare a gradului de
competenta profesionala a membrilor sai;
l) controleaza modul in care sunt respectate de catre angajatori
independenta profesionala si dreptul de decizie profesionala ale farmacistului;
m) reprezinta si apara interesele membrilor, la solicitarea acestora, in
fata angajatorilor;
n) promoveaza si stabileste relatii pe plan extern cu institutii si
organizatii similare;
o) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea reglementarilor
profesiei de farmacist;
p) organizeaza judecarea cazurilor de incalcare a normelor de deontologie
profesionala ori a celor care reglementeaza exercitarea profesiei sau a actului
profesional;
q) stabileste, in functie de gradul riscului profesional, valoarea riscului
asigurat in cadrul asigurarilor de raspundere civila profesionala pentru
membrii sai;
r) organizeaza centre de pregatire lingvistica, necesare pentru exercitarea
activitatii profesionale de catre farmacistii cetateni ai statelor membre ale
Uniunii Europene, ai statelor apartinand Spatiului Economic European sau ai
Confederatiei Elvetiene;
s) avizeaza, conform legii, structura retelei farmaceutice la nivel
national.
Art. 11
(1) In exercitarea atributiilor prevazute de prezentul statut, Colegiul
Farmacistilor din Romania, prin structurile nationale sau teritoriale, are
dreptul de a formula actiune in justitie in nume propriu sau in numele
membrilor sai.
(2) Decizia privind deschiderea actiunii apartine Biroului executiv al
Consiliului national al Colegiului Farmacistilor din Romania, respectiv
consiliului colegiului teritorial.
Art. 12
(1) Colegiul Farmacistilor din Romania participa, alaturi de celelalte
institutii implicate, la elaborarea contractului-cadru privind furnizarea
serviciilor farmaceutice in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate
si, impreuna cu casele de asigurari de sanatate teritoriale, stabileste
necesarul estimativ de servicii farmaceutice si il prezinta Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate.
(2) In cadrul Colegiului Farmacistilor din Romania se va infiinta o comisie
care va urmari indeplinirea de catre farmaciile aflate in raporturi
contractuale cu sistemul de asigurari sociale de sanatate a obligatiilor
contractuale. In acest sens comisia va colabora cu toate institutiile implicate
si va actiona prin toate mijloacele legale pentru indeplinirea obligatiilor
contractuale de catre toate partile implicate.
(3) Trimestrial comisia va prezenta, in baza datelor furnizate de
partenerii contractuali, consiliului colegiului teritorial un raport privind
modul in care farmaciile respecta obligatiile contractuale si drepturile
asiguratilor, problemele aparute in urma derularii raporturilor contractuale si
propune masurile ce trebuie luate in vederea imbunatatirii activitatii
farmaciilor.
CAP. 3
Membrii Colegiului Farmacistilor din Romania. Drepturi si obligatii
SECTIUNEA 1
Membrii Colegiului Farmacistilor din Romania
Art. 13
(1) Sunt membri ai Colegiului Farmacistilor din Romania toti farmacistii,
cetateni romani, domiciliati in Romania, autorizati sa practice profesia de
farmacist, precum si, la cerere, farmacistii pensionari care nu mai desfasoara
activitate profesionala.
(2) Membrii Colegiului Farmacistilor din Romania sunt inscrisi in Registrul
farmacistilor din Romania, registru ce se publica pe site-ul oficial al
colegiului.
Art. 14
(1) La cerere, membrii Colegiului Farmacistilor din Romania care, din
motive obiective, intrerup pe o durata de pana la 5 ani exercitarea profesiei
de farmacist pot solicita suspendarea calitatii de membru pe acea durata.
(2) Intreruperea sau suspendarea activitatii pe o durata mai mare de 5 ani
atrage de drept pierderea calitatii de membru al Colegiului Farmacistilor din
Romania si, pe cale de consecinta, pierderea dreptului de libera practica.
(3) Pe durata suspendarii, la cerere, a calitatii de membru al Colegiului
Farmacistilor din Romania se suspenda obligatiile si drepturile ce decurg din
prezentul statut.
(4) Reinscrierea in cadrul Colegiului Farmacistilor din Romania si reluarea
activitatii profesionale dupa o intrerupere a exercitarii profesiei mai mare de
5 ani se pot face numai in conditiile legii si cu avizul favorabil al
Consiliului national al Colegiului Farmacistilor din Romania, acordat in baza
unei reatestari profesionale organizate de Comisia profesional-stiintifica si
de invatamant.
Art. 15
Farmacistii cetateni straini carora li s-a aprobat, in conditiile legii, sa
exercite profesia de farmacist pe teritoriul Romaniei au obligatia sa se
inregistreze la Colegiul Farmacistilor din Romania si sa respecte prezentul
statut, Codul deontologic al farmacistului, regulamentele profesiei si
deciziile organelor de conducere ale corpului profesional.
SECTIUNEA a 2-a
Drepturile si obligatiile membrilor Colegiului Farmacistilor din Romania
Art. 16
Membrii Colegiului Farmacistilor din Romania au urmatoarele drepturi:
a) dreptul sa aleaga si sa fie alesi in organele de conducere ale corpului
profesional;
b) dreptul sa se adreseze organelor abilitate ale Colegiului Farmacistilor
din Romania si sa primeasca informatiile solicitate;
c) dreptul sa participe la orice actiuni ale corpului profesional si sa fie
informati in timp util despre acestea;
d) dreptul sa foloseasca, impreuna cu membrii lor de familie, toate
dotarile sociale, profesionale, culturale si sportive ale Colegiului
Farmacistilor din Romania si ale colegiilor teritoriale;
e) dreptul sa poarte insemnele corpului profesional;
f) dreptul de a fi judecati pe baza prezumtiei de nevinovatie de catre
organele competente ale Colegiului Farmacistilor din Romania pentru abaterile
deontologice si disciplinare;
g) dreptul de a contesta sanctiunile primite;
h) dreptul de a solicita ajutoare materiale pentru situatii deosebite, atat
personal, cat si prin membrii lor de familie.
Art. 17
Obligatiile membrilor Colegiului Farmacistilor din Romania sunt
urmatoarele:
a) sa respecte dispozitiile prezentului statut, ale Codului deontologic al
farmacistului, hotararile organelor de conducere ale Colegiului Farmacistilor
din Romania si regulamentele profesiei;
b) sa rezolve sarcinile ce le-au fost incredintate in calitate de membru
sau de reprezentant al corpului profesional;
c) sa participe la manifestarile initiate de organele de conducere, la
activitatile profesionale ori de pregatire profesionala, initiate ori
organizate de organele de conducere nationale sau locale;
d) sa participe la sedintele ori la adunarile la care au fost convocati;
e) sa execute cu buna-credinta sarcinile ce decurg din prezentul statut ori
stabilite prin hotararile organelor de conducere;
f) sa se abtina de la deliberarile organelor de conducere in care sunt
alesi, in cazul in care, in indeplinirea unor atributii ale acestor organe, au
un interes propriu;
g) sa pastreze secretul profesional;
h) sa pastreze in cadrul profesiei confidentialitatea asupra dezbaterilor,
opiniilor si voturilor exprimate in organele de conducere;
i) sa respecte normele, principiile si indatoririle deontologiei
profesionale si sa aiba un comportament demn in exercitarea profesiei ori a
calitatii de membru al Colegiului Farmacistilor din Romania;
j) sa achite in termenul stabilit cotizatia datorata;
k) sa rezolve litigiile cu alti membri, in primul rand prin intermediul
medierii de catre comisiile de specialitate din cadrul colegiului la care sunt
inregistrati;
l) sa execute cu buna-credinta atributiile ce le revin in calitate de
reprezentant sau de membru in organele de conducere ale Colegiului
Farmacistilor din Romania sau ale colegiilor teritoriale.
Art. 18
Obligatiile membrilor Colegiului Farmacistilor din Romania, ce decurg din
calitatea lor speciala de farmacist, sunt:
a) sa respecte si sa aplice in orice imprejurare normele de deontologie;
b) sa nu aduca prejudicii reputatiei corpului profesional sau altor membri,
respectand statutul de corp profesional al Colegiului Farmacistilor din
Romania;
c) sa acorde cu promptitudine si neconditionat ingrijirile profesionale de
urgenta, ca o indatorire fundamentala profesionala si civica;
d) sa actioneze, pe toata durata exercitarii profesiei, in vederea
cresterii gradului de pregatire profesionala si cunoasterii noutatilor
profesionale;
e) sa informeze organele de conducere ale corpului profesional ori de cate
ori constata sau apreciaza ca independenta profesiei le-a fost incalcata prin
decizii administrative.
Art. 19
(1) Membrii Colegiului Farmacistilor din Romania sunt obligati sa realizeze
numarul anual de credite de educatie profesionala continua, stabilit de
Consiliul national.
(2) Nerealizarea numarului integral de credite pe parcursul a 3 ani atrage
suspendarea dreptului de libera practica pana la realizarea numarului total de
credite.
(3) La stabilirea numarului de credite se vor avea in vedere numai
programele si celelalte forme de educatie profesionala acreditate de Colegiul
Farmacistilor din Romania.
Art. 20
Incalcarea obligatiilor mentionate mai sus constituie abatere disciplinara
de la disciplina si deontologia profesionala si a celei de corp profesional.
CAP. 4
Organizarea si functionarea
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 21
(1) Corpul profesional al farmacistilor este organizat la nivel national in
cadrul Colegiului Farmacistilor din Romania, iar la nivel teritorial, judete,
respectiv municipiul Bucuresti, prin colegii teritoriale.
(2) Colegiile teritoriale au de la data constituirii si inregistrarii la
administratia financiara personalitate juridica, patrimoniu si buget proprii.
(3) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
statut, Consiliul national al Colegiului Farmacistilor din Romania va emite
decizii de validare a constituirii colegiilor teritoriale infiintate si
organizate potrivit Legii nr. 81/1997 privind exercitarea profesiunii de
farmacist, infiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Farmacistilor
din Romania.
Art. 22
(1) Denumirea colegiului teritorial este "Colegiul Farmacistilor din
........................." (se completeaza cu denumirea unitatii
administrativ-teritoriale in care functioneaza colegiul respectiv).
(2) Sediul colegiului teritorial este in orasul resedinta de judet,
respectiv in municipiul Bucuresti pentru Colegiul Farmacistilor Bucuresti.
Art. 23
(1) Raporturile dintre organele de conducere nationale si cele teritoriale
se stabilesc conform dispozitiilor Legii nr. 305/2004 si ale prezentului
statut.
(2) Raporturile mentionate la alin. (1) vor avea la baza, in ceea ce
priveste organizarea si functionarea, autonomia organismelor locale,
respectarea principiului democratic in luarea deciziilor si a competentelor
speciale stabilite de lege si de statut.
SECTIUNEA a 2-a
Organele de conducere la nivel national
Art. 24
Organele de conducere la nivel national ale Colegiului Farmacistilor din
Romania sunt:
a) Adunarea generala nationala;
b) Consiliul national;
c) Biroul executiv;
d) presedintele.
Adunarea generala nationala
Art. 25
(1) Adunarea generala nationala a Colegiului Farmacistilor din Romania este
alcatuita din presedintii colegiilor teritoriale si din reprezentanti alesi de
adunarile generale locale prin vot direct si secret.
(2) Norma de reprezentare in Adunarea generala nationala este de 1/50.
(3) Reprezentantii in Adunarea generala nationala sunt alesi pe o durata de
4 ani.
(4) Proportional cu numarul de farmacisti inscrisi in evidenta colegiului
teritorial, se va alege un numar de 3 - 11 membri supleanti.
Art. 26
Adunarea generala nationala are urmatoarele atributii:
a) adopta Statutul Colegiului Farmacistilor din Romania si Codul
deontologic al farmacistului;
b) aproba modificarea documentelor mentionate la lit. a);
c) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si executia celui pentru
exercitiul expirat;
d) alege dintre membrii sai comisia de cenzori si valideaza cenzorul expert
contabil propus de Consiliul national;
e) adopta declaratii care sa reflecte pozitia Colegiului Farmacistilor din
Romania cu privire la aspecte de interes general in ceea ce priveste profesia
de farmacist ori statutul farmacistului in societate.
Art. 27
(1) Adunarea generala nationala adopta hotarari in prezenta a cel putin
doua treimi din numarul membrilor sai, cu majoritate simpla de voturi.
(2) Daca la prima convocare nu se realizeaza conditia de cvorum, dupa doua
saptamani se va organiza o alta sedinta, cu aceeasi ordine de zi, care va putea
adopta hotarari, indiferent de numarul membrilor prezenti, cu exceptia
situatiilor prevazute la art. 26 lit. a) si b), pentru care este necesara
conditia de cvorum prevazuta de lege.
(3) Adunarea generala nationala se intruneste in sedinta ordinara in primul
trimestru al anului in curs.
Art. 28
Adunarea generala nationala este condusa de presedintele Colegiului
Farmacistilor din Romania.
Art. 29
Adunarea generala nationala este convocata de:
a) presedintele Colegiului Farmacistilor din Romania;
b) Biroul executiv al Consiliului national;
c) Consiliul national.
Consiliul national
Art. 30
(1) Consiliul national al Colegiului Farmacistilor din Romania este
alcatuit din presedintii colegiilor teritoriale, 3 reprezentanti ai Colegiului
Farmacistilor din Bucuresti, respectiv presedintele si 2 vicepresedinti, si
cate un reprezentant al farmacistilor din fiecare minister ori institutie
centrala cu retea sanitara proprie. Consiliul national al Colegiului
Farmacistilor din Romania poate fi asistat, cu rol consultativ, de catre un
reprezentant al Academiei de Stiinte Medicale, Ministerului Sanatatii,
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si al Ministerului
Justitiei.
(2) Cheltuielile cu deplasarea si diurna reprezentantilor in Consiliul
national vor fi suportate de colegiile ai caror reprezentanti sunt.
Art. 31
(1) Consiliul national lucreaza in prezenta a doua treimi din numarul
membrilor cu drept de vot si decide cu o majoritate absoluta de voturi, cu
exceptia deciziilor referitoare la cotizatie, pentru care sunt necesare
voturile favorabile a doua treimi din numarul total al membrilor.
(2) Deciziile Consiliului national sunt obligatorii pentru colegiile
teritoriale si pentru toti farmacistii care practica profesia de farmacist in
Romania.
Art. 32
(1) Consiliul national se intalneste in sedinte ordinare o data pe
trimestru sau in sedinte extraordinare ori de cate ori este nevoie.
(2) Sedintele ordinare sunt convocate de catre presedintele Biroului
executiv.
Art. 33
Convocarea membrilor Consiliului national se va face, dupa caz, prin:
a) scrisoare recomandata cu confirmare de primire;
b) fax la sediul colegiului local al carui membru este respectivul
reprezentant sau la unitatea ori institutia la care reprezentantul isi
desfasoara activitatea.
Art. 34
(1) Convocarea in una dintre modalitatile mentionate mai sus se va face cu
cel putin 7 zile inaintea datei intrunirii Consiliului national si va fi
insotita de ordinea de zi si, atunci cand este posibil, de materialele,
proiectele de decizii, acte normative etc. ce urmeaza a fi adoptate.
(2) Materialele ce urmeaza a fi supuse dezbaterilor pot fi trimise si prin
intermediul postei electronice.
Art. 35
(1) Sedintele extraordinare pot fi convocate de catre:
a) Biroul executiv;
b) presedintele Biroului executiv;
c) secretarul general sau oricare alt membru al Biroului executiv, la
solicitarea a cel putin o treime din numarul membrilor Consiliului national.
(2) Procedura de convocare a sedintelor extraordinare este cea prevazuta de
art. 34.
Art. 36
Consiliul national lucreaza in prezenta a doua treimi din numarul membrilor
cu drept de vot si decide cu o majoritate absoluta de voturi, cu exceptia
deciziilor referitoare la cotizatie, pentru care sunt necesare voturile
favorabile a doua treimi din numarul total al membrilor.
Art. 37
Atributiile Consiliului national:
a) elaboreaza Statutul Colegiului Farmacistilor din Romania, precum si
proiectele de modificare a acestuia;
b) elaboreaza Codul deontologic al farmacistului, precum si proiectele de
modificare a acestuia;
c) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea Nomenclatorului de
specialitati medicale, medico-dentare si farmaceutice pentru reteaua de
asistenta medicala;
d) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea tematicilor,
metodologiilor, concursurilor si examenelor pentru farmacisti;
e) stabileste sistemul de credite de educatie continua, pe baza caruia se
evalueaza activitatea de perfectionare profesionala a farmacistilor;
f) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea normelor privind
exercitarea profesiei de farmacist pe teritoriul Romaniei;
g) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii si cu Ministerul Educatiei si
Cercetarii la elaborarea strategiei si programelor privind dezvoltarea
invatamantului farmaceutic;
h) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea principiilor si
criteriilor privind teritorializarea si infiintarea de noi farmacii,
laboratoare si depozite farmaceutice;
i) fixeaza cotizatia care trebuie platita in mod obligatoriu de catre
fiecare farmacist consiliului colegiului teritorial, stabilind partea din
aceasta cotizatie care trebuie virata catre Consiliul national;
j) gestioneaza bunurile Colegiului Farmacistilor din Romania si poate sa
creeze si sa subventioneze actiuni interesand profesiunea, actiuni de
intrajutorare sau de sponsorizare;
k) solutioneaza, prin comisiile de specialitate ale Colegiului
Farmacistilor din Romania, in termen de 30 de zile de la inregistrare,
contestatiile formulate impotriva deciziilor date de consiliile colegiilor
teritoriale, in conformitate cu regulamentele proprii;
l) alege dintre membrii sai pe cei care vor forma Biroul executiv al
Consiliului national;
m) propune Adunarii generale nationale proiectul privind bugetul de
venituri si cheltuieli al Colegiului Farmacistilor din Romania;
n) alege dintre membrii sai pe cei care vor forma comisiile de lucru;
o) stabileste indemnizatiile membrilor Biroului executiv si indemnizatia de
sedinta a membrilor Comisiei superioare de disciplina;
p) avizeaza reinscrierea farmacistilor care au pierdut calitatea de membru
al Colegiului Farmacistilor din Romania, conform Codului deontologic a
farmacistului;
q) aproba proiectul privind bugetul de venituri si cheltuieli al Colegiului
Farmacistilor din Romania;
r) stabileste numarul comisiilor de specialitate sau tehnice, competentele
acestora si regulamentul lor de functionare;
s) orice alte atributii pe care legea sau Adunarea generala nationala le
stabileste in sarcina Colegiului Farmacistilor din Romania.
Art. 38
Consiliul national stabileste strategia si planul anual de control si
supraveghere a modului de exercitare a profesiei de farmacist, precum si a
conditiilor in care se desfasoara aceasta.
Art. 39
(1) In cadrul Consiliului national, pentru realizarea atributiilor,
functioneaza urmatoarele comisii de specialitate:
1. Comisia de studii si strategii de dezvoltare;
2. Comisia profesional-stiintifica si de invatamant;
3. Comisia economico-sociala si de asigurari sociale de sanatate;
4. Comisia de etica si deontologie profesionala;
5. Comisia imagine, relatii interne si externe;
6. Comisia acreditari si avizari;
7. Comisia administrativa si financiar-contabila;
8. Comisia superioara de disciplina.
(2) La nivel local se poate adopta o organizare asemanatoare.
Art. 40
(1) In functie de necesitatile concrete, Consiliul national poate aproba
infiintarea unor comisii de lucru ori a unor comisii consultative.
(2) Aceste comisii pot avea activitate permanenta sau temporara.
Art. 41
Materialele supuse spre aprobare Consiliului national vor fi avizate si
fundamentate de catre comisia de specialitate competenta.
Art. 42
(1) Corespunzator acestor comisii de lucru ale Consiliului national, in
cadrul Colegiului Farmacistilor din Romania se pot infiinta, ca structuri
tehnice sau administrative, departamente.
(2) Departamentele vor fi coordonate de catre unul dintre membrii Biroului
executiv si, in functie de numarul de posturi si de schema de personal aprobata
de Consiliul national, vor fi asigurate cu personal tehnic de specialitate sau
administrativ.
(3) Consiliul national va aproba regulamentele de organizare si functionare
a departamentelor.
Biroul executiv
Art. 43
Biroul executiv al Consiliul national este format dintr-un presedinte, 3
vicepresedinti si un secretar general, alesi in mod individual de catre
Consiliul national dintre membrii sai.
Art. 44
(1) Biroul executiv lucreaza legal in prezenta a 3 dintre membrii sai si ia
decizii valabile cu votul majoritatii membrilor prezenti.
(2) Biroul executiv se intruneste o data la doua saptamani sau ori de cate
ori este cazul, la cererea presedintelui sau a cel putin 2 dintre membrii sai.
Art. 45
Atributiile Biroului executiv:
a) asigura activitatea permanenta a Colegiului Farmacistilor din Romania;
b) aproba angajarea de personal si asigura executia bugetului Colegiului
Farmacistilor din Romania;
c) intocmeste raportul anual de activitate si gestiune, pe care il supune
aprobarii Consiliului national;
d) accepta donatiile, legatele si sponsorizarile facute Colegiului
Farmacistilor din Romania;
e) executa hotararile Adunarii generale nationale si ale Consiliului
national;
f) elaboreaza si supune spre avizare Consiliului national proiectul
bugetului de venituri si cheltuieli pe baza bugetelor locale;
g) indeplineste orice alte sarcini stabilite de Consiliul national;
h) informeaza Consiliul national cu privire la deciziile emise intre
sedintele consiliului.
Art. 46
Biroul executiv coordoneaza activitatea comisiilor de lucru ale Consiliului
national.
Art. 47
In exercitarea mandatului membrii Biroului executiv, precum si membrii
birourilor consiliilor colegiilor teritoriale vor primi o indemnizatie lunara,
al carei cuantum va fi aprobat, dupa caz, de Consiliul national, respectiv de
consiliile colegiilor teritoriale.
Art. 48
Presedintele Biroului executiv este presedintele Colegiului Farmacistilor
din Romania.
Art. 49
Atributiile presedintelui:
a) reprezinta Colegiul Farmacistilor din Romania in relatiile cu persoanele
fizice si juridice din tara si din strainatate;
b) incheie contracte si conventii in numele Colegiului Farmacistilor din
Romania, cu aprobarea Biroului executiv;
c) convoaca si conduce sedintele Adunarii generale nationale si ale
Consiliului national;
d) duce la indeplinire deciziile Biroului executiv, hotararile Consiliului
national date in sarcina sa si rezolva problemele si lucrarile curente;
e) angajeaza personalul de specialitate si administrativ, cu aprobarea
Biroului executiv.
Art. 50
(1) Presedintele Biroului executiv pastreaza si foloseste stampila
Colegiului Farmacistilor din Romania si are drept de semnatura in banca.
(2) In lipsa sa, presedintele poate mandata pe oricare dintre membrii
Biroului executiv pentru a realiza competentele care ii revin sau numai o parte
din acestea.
SECTIUNEA a 3-a
Atributiile comisiilor de specialitate ale Consiliului national
Art. 51
Comisiile de specialitate ale Consiliului national sunt competente in
probleme integrative si de strategie si indeplinesc atributiile stabilite de
prezentul statut sau prin hotarare a Consiliului national.
Art. 52
Comisia de studii si strategii de dezvoltare exercita urmatoarele atributii
principale:
a) analizeaza situatia personalului si a serviciilor farmaceutice, in
functie de nevoile Romaniei;
b) propune obiective strategice, programe si proiecte de dezvoltare si
restructurare a activitatii Colegiului Farmacistilor din Romania;
c) planifica realizarea programelor;
d) monitorizeaza si realizeaza proiecte;
e) elaboreaza informari si sinteze pentru Biroul executiv si Consiliul
national.
Art. 53
Comisia de studii si strategii de dezvoltare realizeaza sinteze in legatura
cu aplicarea sistemului normativ in materie profesionala si propune Consiliului
national si Biroului executiv adoptarea masurilor strategice efective pentru
modificarea si adoptarea actelor normative in beneficiul societatii romanesti
si al corpului profesional din Romania.
Art. 54
Comisia profesional-stiintifica si de invatamant urmareste si controleaza
in activitatea sa realizarea obiectivelor profesionale ale farmacistilor din
Romania prin programe de educatie continua, specializare, ridicare si mentinere
a standardelor de calitate a actului profesional, acces egal si echitabil la
grade si titluri specifice profesiei.
Art. 55
Comisia profesional-stiintifica si de invatamant isi desfasoara activitatea
pe urmatoarele directii:
a) educatie profesionala continua;
b) examene si concursuri;
c) invatamant profesional si alte forme de pregatire profesionala;
d) stiinte profesionale;
e) practica independenta a profesiei de farmacist.
Art. 56
Comisia profesional-stiintifica si de invatamant analizeaza si propune
imbunatatirea legislatiei in domeniul sanitar si ia masurile necesare
asigurarii unui cadru legal, coerent si adecvat practicii profesionale. Ea are
drept obiectiv introducerea unor mecanisme de evaluare si asigurare a calitatii
ingrijirilor profesionale: acreditare, standardizare, certificate de calitate,
ghiduri de practica profesionala etc.
Art. 57
Comisia profesional-stiintifica si de invatamant organizeaza si coordoneaza
functionarea specialitatilor profesionale la standarde corespunzatoare.
Studiaza raporturile de competenta dintre diferitele specialitati profesionale
si asigura suportul informational necesar pregatirii profesionale.
Art. 58
In realizarea competentelor sale Comisia profesional-stiintifica si de
invatamant indeplineste si urmatoarele activitati:
a) studiaza situatia productiei, aprovizionarii si cererii de medicamente,
recomandand organelor competente scoaterea unor medicamente din nomenclator sau
un regim special de compensare ori gratuitate pentru anumite categorii;
b) promoveaza ridicarea continua a nivelului profesional, facilitand
participarea farmacistilor la programe de perfectionare profesionala din tara
sau din strainatate;
c) sprijina procurarea de materiale documentare de specialitate, precum si
organizarea de manifestari profesionale si stiintifice;
d) elaboreaza programe si standarde de acreditare periodica a competentei
profesionale;
e) organizeaza o subcomisie pentru probleme de rezidentiat si alte forme de
invatamant profesional;
f) propune organelor competente cifra de scolarizare in invatamantul
farmaceutic.
Art. 59
Comisia economico-sociala si de asigurari sociale de sanatate sustine
obiectivele economice si sociale ale corpului profesional, adaptandu-le in
permanenta conditiilor existente in plan national si international.
Art. 60
Comisia economico-sociala si de asigurari sociale de sanatate reprezinta
farmacistii care lucreaza in sistemul de asigurari sociale de sanatate,
urmarind apararea drepturilor, intereselor si a demnitatii profesiunii de
farmacist, precum si eliminarea oricaror ingerinte in exercitarea actului
profesional. Totodata Comisia economico-sociala si de asigurari sociale de
sanatate supravegheaza desfasurarea raporturilor dintre farmacistii care
lucreaza in sistemul de asigurari sociale de sanatate, luand toate masurile
care se impun pentru asigurarea libertatii profesiei si a apararii statutului
farmacistului in societate, inclusiv cu privire la raportul dintre importanta
sociala a activitatii profesionale si veniturile farmacistului.
Art. 61
(1) Presedintele Comisiei economico-sociale si de asigurari sociale de
sanatate reprezinta Colegiul Farmacistilor din Romania si farmacistii din
sistemul de asigurari sociale de sanatate in fata organismelor specializate ale
Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, la nivel central.
(2) La nivel local, reprezentativitatea se va realiza pe baza principiilor
autonomiei organizatorice, functionale si financiare.
Art. 62
Presedintele Colegiului Farmacistilor din Romania impreuna cu presedintele
Comisiei economico-sociale si de asigurari sociale de sanatate reprezinta
Colegiul Farmacistilor din Romania la nivel central pentru negocierea,
elaborarea, incheierea sau incetarea contractelor-cadru privind furnizarea
serviciilor profesionale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate.
Art. 63
Comisiile economico-sociale si de asigurari sociale de sanatate de la nivel
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, supravegheaza modul de aplicare
a negocierilor realizate de catre Colegiul Farmacistilor din Romania la nivel
central, in sensul ca:
a) ii asista, la cerere, pe membrii lor la incheierea contractelor
individuale privind furnizarea de servicii profesionale;
b) reprezinta si apara interesele membrilor lor in fata partenerilor
contractuali;
c) sustin posibilitatea membrilor lor de a munci cat mai mult, daca o
doresc, cu asigurarea veniturilor corespunzatoare muncii depuse;
d) ofera consultatii de specialitate cu privire la incheierea, executarea
si incetarea contractelor privind furnizarea de servicii profesionale in cadrul
sistemului de asigurari de sanatate;
e) intervin prompt si actioneaza prin toate mijloacele legale atunci cand
sunt incalcate drepturile ce decurg din incheierea contractelor privind
furnizarea de servicii profesionale.
Art. 64
Prin intermediul comisiei economico-sociale si de asigurari sociale de
sanatate de la nivel judetean sau al municipiului Bucuresti, Colegiul
Farmacistilor din Romania participa la elaborarea si avizarea regulamentelor de
ordine interioara ale unitatilor farmaceutice, efectueaza controlul privind
respectarea regulamentelor de ordine interioara si indeplinirea atributiilor
conform fisei postului, organizeaza si incurajeaza activitatile cultural-artistice
si sportive ale membrilor sai si familiilor acestora, gospodareste si dezvolta
baza proprie de recreare si sport, contribuie la protejarea membrilor sai si a
familiilor acestora prin acordarea, in limita posibilitatilor, de ajutoare
materiale.
Art. 65
Comisia de etica si deontologie profesionala are urmatoarele atributii:
a) urmareste si controleaza respectarea de catre farmacisti a Codului
deontologic al farmacistului;
b) analizeaza evolutia normelor deontologice in practica europeana si
internationala;
c) face propuneri de modificare a Codului deontologic al farmacistului;
d) ancheteaza reclamatiile si sesizarile legate de nerespectarea
deontologiei profesionale;
e) intocmeste dosarul de ancheta disciplinara;
f) sustine actiunea disciplinara in fata comisiei de disciplina.
Art. 66
Judecarea cazurilor ce constituie abatere disciplinara se face in temeiul
cadrului legal, al prezentului statut, al Codului deontologic al farmacistului,
al regulamentelor de ordine interna ale unitatilor farmaceutice si al fisei
postului, asigurandu-se o inalta moralitate profesionala in randurile corpului
profesional.
Art. 67
Excluderea unui membru din cadrul Colegiului Farmacistilor din Romania
implica retragerea dreptului de libera practica.
Art. 68
(1) In cazul unor actiuni care lezeaza onoarea profesionala a membrilor
Colegiului Farmacistilor din Romania si/sau a corpului profesional in ansamblu,
indiferent de mijloacele de realizare, Comisia de etica si deontologie
profesionala va uza de dreptul la replica, cerand ferm autorilor unor astfel de
actiuni sa le retracteze sau sa le rectifice.
(2) La nivel judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, astfel de
atributii se realizeaza pe baza principiului autonomiei organizatorice si
functionale.
Art. 69
Prin comisia de etica si deontologie profesionala de la nivel judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti, se sesizeaza incercarea de practica
ilegala a profesiei de farmacist pe teritoriul Romaniei. Dreptul de a sustine
actiunea in justitie revine presedintelui consiliului colegiului teritorial.
Art. 70
Comisia imagine, relatii interne si externe are ca obiectiv realizarea
legaturilor dintre Colegiul Farmacistilor din Romania si structuri guvernamentale,
neguvernamentale, judetene, nationale si internationale. Relatia cu publicul si
mass-media se asigura prin intermediul unui purtator de cuvant sau al
presedintelui acestei comisii.
Art. 71
Comisia acreditari si avizari are ca obiectiv impunerea unor standarde si
criterii de asigurare a calitatii actului profesional pe teritoriul Romaniei.
In acest sens, Comisia acreditari si avizari indeplineste urmatoarele atributii
principale:
a) asigura impreuna cu structurile de specialitate din Ministerul Educatiei
si Cercetarii si din Ministerul Sanatatii verificarea, validarea si echivalarea
calificarii membrilor sai;
b) participa la elaborarea unor criterii transparente de evaluare, validare
si echivalare a diplomelor, specialitatilor, competentelor si gradelor
profesionale;
c) elaboreaza si propune criteriile si metodologia pentru acordarea si
revocarea avizului de libera practica, a avizului de infiintare si functionare
a unitatilor farmaceutice, precum si metodologia de emitere a autorizatiei de
libera practica;
d) participa la sedintele comisiilor centrale de acreditari profesionale
din cadrul sistemului de asigurari de sanatate;
e) propune si avizeaza metodologia de acreditare a unitatilor farmaceutice;
f) aduce la indeplinire alte sarcini trasate de Consiliul national.
Art. 72
Prin comisiile acreditari si avizari judetene, respectiv cea de la nivelul
municipiului Bucuresti, Colegiul Farmacistilor din Romania indeplineste
urmatoarele atributii:
a) elibereaza avizele de infiintare si functionare a farmaciilor;
b) participa la acreditarea furnizorilor de servicii farmaceutice;
c) tine evidenta farmacistilor cu drept de libera practica si a farmaciilor
din raza judetului respectiv sau a municipiului Bucuresti;
d) supravegheaza modul de exercitare a profesiei de catre farmacisti;
e) analizeaza cazurile de exercitare ilegala a profesiei de farmacist cu
care este sesizat si inainteaza la randul sau dosarul organelor competente.
Art. 73
Comisia administrativa si financiar-contabila are urmatoarele atributii:
a) asigura asistenta juridica curenta a Colegiului Farmacistilor din
Romania, alta decat cea legata de exercitarea profesiei de farmacist, inclusiv
fundamentarea juridica a deciziilor Consiliului national;
b) gestioneaza patrimoniul si tine evidenta financiar-contabila;
c) centralizeaza cotizatiile si celelalte venituri;
d) asigura activitatea de birotica;
e) propune Consiliului national nivelul cotizatiei si al partii din aceasta
care trebuie virata de structurile judetene catre organele centrale;
f) fundamenteaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli;
g) fundamenteaza si propune Biroului executiv al Consiliului national
necesarul de personal de executie;
h) controleaza gestiunea colegiilor teritoriale;
i) pregateste si asigura desfasurarea sedintelor Adunarii generale
nationale, Consiliului national si Biroului executiv.
SECTIUNEA a 4-a
Personalul
Art. 74
In limita numarului de posturi aprobat de Consiliul national si a schemei
de organizare si functionare, in functie de necesitatile concrete si de nota de
fundamentare a Comisiei administrative si financiar-contabile, Biroul executiv
poate angaja, in conditiile legii, personal de specialitate, tehnic si
administrativ.
Art. 75
Pentru lucrari de specialitate care nu presupun o activitate continua sau
pentru consultatii de specialitate in anumite domenii, Biroul executiv poate
contracta servicii platite pe lucrare, tema sau proiect, cu specialisti in
domeniu.
Art. 76
Activitatea administrativa curenta a Colegiului Farmacistilor din Romania
poate fi condusa de un director general executiv.
CAP. 5
Organele de conducere la nivel teritorial
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 77
Organele de conducere la nivelul colegiului judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti, sunt:
1. adunarea generala;
2. consiliul;
3. biroul consiliului;
4. presedintele.
Art. 78
(1) Adunarea generala este formata din toti farmacistii cu drept de libera
practica inscrisi in colegiul respectiv si care isi desfasoara activitatea de
baza in raza colegiului teritorial respectiv.
(2) Adunarea generala alege reprezentantii in consiliul colegiului si reprezentantii
in Adunarea generala nationala.
Art. 79
Adunarea generala se intruneste in primul trimestru al anului in sedinta
ordinara si, in mod exceptional, in sedinte extraordinare.
Art. 80
Sedintele pot fi convocate de:
a) consiliu;
b) presedintele colegiului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti;
c) biroul consiliului colegiului teritorial;
d) o treime din numarul membrilor;
e) presedintele Colegiului Farmacistilor din Romania, la solicitarea
Consiliului national.
Art. 81
Adunarea generala are urmatoarele atributii:
a) alege membrii consiliului;
b) alege reprezentantii in Adunarea generala nationala;
c) alege dintre membrii sai pe cei care vor alcatui comisia de cenzori,
formata din 3 membri;
d) aproba bugetul de venituri si cheltuieli;
e) aproba executia bugetara;
f) descarca de gestiune consiliul;
g) analizeaza raportul de activitate al consiliului.
SECTIUNEA a 2-a
Consiliul colegiului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti
Art. 82
(1) Consiliul colegiului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, are
un numar de membri proportional cu numarul farmacistilor inscrisi in evidenta
colegiului la data organizarii alegerilor, alesi de adunarea generala conform
proportiilor stabilite la art. 40 din Legea nr. 305/2004.
(2) Consiliul lucreaza in prezenta a doua treimi din numarul membrilor cu
drept de vot si decide cu o majoritate absoluta de voturi.
Art. 83
Principalele atributii ale consiliilor colegiilor teritoriale sunt
urmatoarele:
a) conduc activitatea colegiilor intre sedintele adunarii generale;
b) aleg individual si pe functii membrii biroului consiliului;
c) elaboreaza regulamentul de organizare si functionare;
d) aproba indemnizatiile lunare ale membrilor biroului consiliului;
e) aduc la indeplinire hotararile adunarii generale;
f) aplica si urmaresc ducerea la indeplinire a hotararilor organelor
nationale ale Colegiului Farmacistilor din Romania;
g) aleg dintre membrii lor comisiile de lucru;
h) apara si reprezinta interesele profesionale ale membrilor lor, inclusiv
in fata instantelor judecatoresti si a altor autoritati publice.
SECTIUNEA a 3-a
Biroul consiliului
Art. 84
Biroul consiliului este format din: presedinte, 3 vicepresedinti si un
secretar, alesi in mod individual de consiliu dintre membrii sai.
Art. 85
(1) Biroul consiliului se intruneste in sedinte ordinare lunar sau ori de
cate ori este nevoie, la solicitarea presedintelui sau a cel putin 2 dintre
membrii sai.
(2) Biroul consiliului lucreaza in prezenta a cel putin 3 dintre membrii
sai si ia decizii cu votul a cel putin 3 membri.
Art. 86
Biroul consiliului are urmatoarele atributii:
a) asigura activitatea colegiului intre sedintele consiliului;
b) aproba angajarea de personal si asigura executia bugetului;
c) executa hotararile adunarii generale si ale consiliului;
d) elaboreaza si supune spre avizare consiliului proiectul bugetului de
venituri si cheltuieli;
e) executa deciziile organelor nationale de conducere si raspunde de
ducerea lor la indeplinire;
f) informeaza consiliul cu privire la deciziile emise si activitatea
desfasurata intre sedintele consiliului.
CAP. 6
Venituri si cheltuieli
Art. 87
Veniturile Colegiului Farmacistilor din Romania si ale colegiilor judetene,
respectiv al municipiului Bucuresti, se constituie din:
a) taxa de inscriere;
b) cotizatiile lunare ale membrilor;
c) contravaloarea serviciilor prestate membrilor sau persoanelor fizice si
juridice;
d) donatii si sponsorizari de la persoane fizice si juridice;
e) legate;
f) drepturi editoriale;
g) incasari din vanzarea publicatiilor proprii;
h) fonduri rezultate din manifestarile culturale si stiintifice;
i) organizarea de cursuri de educatie profesionala continua;
j) alte surse.
Art. 88
Taxa de inscriere in Colegiul Farmacistilor din Romania este de 10% din
salariul minim pe economie.
Art. 89
(1) Cotizatiile datorate si neplatite, in termenul fixat de catre consiliul
colegiului teritorial, de catre membrii Colegiului Farmacistilor din Romania
determina plata unor penalitati de 1% pe zi intarziere din valoarea datorata.
(2) Aceeasi penalitate se va aplica si colegiilor teritoriale care nu varsa
catre organele nationale partea de cotizatie stabilita de Consiliul national.
Art. 90
(1) Neplata cotizatiei datorate Colegiului Farmacistilor din Romania pe o
perioada de 6 luni si dupa atentionarea scrisa a consiliului colegiului
teritorial se sanctioneaza cu suspendarea dreptului de libera practica pana la
plata cotizatiei datorate si a penalitatilor aferente.
(2) Sanctiunea se aplica de comisia de disciplina, la sesizarea comisiei
administrative si financiar-contabile a colegiului teritorial.
(3) Decizia de suspendare se comunica Ministerului Sanatatii, casei de
asigurari de sanatate judetene si angajatorului farmacistului suspendat.
Art. 91
(1) Cuantumul cotizatiei de membru al Colegiului Farmacistilor din Romania,
precum si partea din aceasta care trebuie varsata catre forurile nationale se
stabilesc de Consiliul national al Colegiului Farmacistilor din Romania.
(2) Partea din cotizatie aferenta functionarii forurilor nationale va fi
virata pana cel mai tarziu la sfarsitul lunii urmatoare celei pentru care a
fost perceputa cotizatia.
Art. 92
(1) Partea de cotizatie datorata Consiliului national al Colegiului
Farmacistilor din Romania, nefiind venit al consiliilor colegiilor teritoriale,
se va vira catre acesta inaintea oricaror altor plati.
(2) Obligatia de a urmari si de a efectua varsarea cotei aferente
Consiliului national revine presedintelui consiliului colegiului teritorial.
Art. 93
Veniturile pot fi utilizate pentru cheltuieli cu organizarea si
functionarea, cheltuieli de personal, cheltuieli materiale si servicii,
cheltuieli de capital, perfectionarea pregatirii profesionale, acordarea de
burse prin concurs farmacistilor, intrajutorarea farmacistilor cu venituri
mici, crearea de institutii cu scop filantropic si stiintific, alte cheltuieli
aprobate, dupa caz, de consiliul colegiului teritorial, respectiv de Consiliul
national.
Art. 94
(1) Colegiul Farmacistilor din Romania, la nivel central, va avea cont
bancar. Dreptul de semnatura in banca apartine presedintelui Colegiului
Farmacistilor din Romania. Acesta poate imputernici si o alta persoana cu
dreptul de semnatura in banca.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica si colegiilor judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti.
Art. 95
(1) Presedintii consiliilor colegiilor judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, vor trimite pana la sfarsitul lunii martie copii de pe bugetul de
venituri si cheltuieli pe anul in curs, aprobat de consiliul colegiului
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, si copii de pe bilantul si
contul de executie a bugetului de venituri si cheltuieli pe anul anterior.
(2) Copiile vor fi certificate pentru conformitate cu originalul de catre
presedintele consiliului colegiului judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti.
Art. 96
Membrii Colegiului Farmacistilor din Romania care sunt exclusi nu au nici
un drept sa revendice vreo parte din patrimoniul sau din veniturile acestuia si
nici sa ridice pretentii asupra taxelor de inscriere, cotizatiilor sau altor
eventuale contributii banesti ori materiale.
CAP. 7
Sanctiuni si proceduri disciplinare
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 97
Constituie abatere disciplinara fapta savarsita cu vinovatie, prin care se
incalca juramantul depus, legile si regulamentele specifice profesiei de
farmacist, Codul deontologic al farmacistului, prevederile prezentului statut,
deciziile adoptate de Colegiul Farmacistilor din Romania, precum si orice alta
fapta savarsita in legatura cu profesia sau in afara acesteia, care este de
natura sa prejudicieze onoarea si prestigiul profesiei sau ale corpului
profesional.
Art. 98
Raspunderea disciplinara a farmacistului nu exclude raspunderea civila,
penala, administrativa sau materiala a acestuia.
Art. 99
Actiunea disciplinara poate fi pornita in termen de cel mult 3 luni de la
data savarsirii faptei sau de la data luarii la cunostinta.
Art. 100
Sanctiunile aplicate se radiaza dupa cum urmeaza:
a) mustrarea, avertismentul si votul de blam, in termen de 6 luni de la
data aplicarii lor;
b) suspendarea pe o durata determinata a calitatii de membru al Colegiului
Farmacistilor din Romania, in termen de un an de la data expirarii perioadei de
suspendare.
Art. 101
Daca prin decizia comisiei de disciplina au fost dispuse si masuri privind
efectuarea unor cursuri de perfectionare sau de educatie farmaceutica ori alte
forme de pregatire profesionala, radierea sanctiunii se va face numai dupa
prezentarea dovezilor privind indeplinirea masurilor dispuse in acest sens de
comisia de disciplina.
Art. 102
Repetarea unei abateri disciplinare pana la radierea sanctiunii aplicate
constituie o circumstanta agravanta, ce va fi avuta in vedere la aplicarea unei
eventuale alte sanctiuni.
Art. 103
Consiliile colegiilor teritoriale sunt obligate sa tina evidenta
sanctiunilor aplicate fiecarui membru si sa comunice situatia disciplinara la
cererea organelor de conducere de la nivel national.
Art. 104
(1) La nivelul fiecarui colegiu teritorial se va organiza si va functiona o
comisie de disciplina profesionala, alcatuita din 5 membri, alesi de consiliul
respectiv dintre membrii sai.
(2) La nivelul Consiliului national se va organiza si va functiona Comisia
superioara de disciplina, alcatuita din 7 membri.
(3) Membrii comisiei de disciplina sunt alesi de adunarea generala dintre
farmacistii cu o vechime de peste 7 ani in profesie.
(4) Unul dintre membrii Comisiei superioare de disciplina este desemnat de
Ministerul Sanatatii.
(5) Functia de membru al comisiei de disciplina este incompatibila cu orice
alta functie in cadrul colegiului.
(6) Calitatea de membru al comisiei de disciplina inceteaza in conditiile
legii.
(7) La nivelul fiecarei comisii de disciplina membrii acesteia isi vor
alege un presedinte care, separat de activitatea in comisii, va conduce
activitatea administrativa.
Art. 105
(1) Abaterea disciplinara angajeaza raspunderea disciplinara a
faptuitorului, caruia i se va aplica una dintre urmatoarele sanctiuni:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) vot de blam;
d) suspendarea temporara, intr-un interval de 6 - 12 luni, a calitatii de
membru al Colegiului Farmacistilor din Romania;
e) retragerea calitatii de membru al Colegiului Farmacistilor din Romania.
(2) La sanctiunile prevazute la alin. (1) se poate prevedea, dupa caz,
obligarea celui sanctionat la efectuarea unor cursuri de perfectionare sau de
educatie farmaceutica ori a altor forme de pregatire profesionala.
SECTIUNEA a 2-a
Reguli procedurale
Art. 106
(1) Plangerea impotriva unui farmacist se adreseaza colegiului al carui
membru este farmacistul. Aceasta va fi inregistrata numai daca contine elemente
de identificare: numele, prenumele, locul de munca ale farmacistului impotriva
caruia se face, precum si numele, prenumele, adresa si semnatura petentului.
(2) Plangerea se va depune personal sau prin mandat cu procura ori poate fi
trimisa prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
(3) Nu se vor inregistra plangerile trimise prin fax ori depuse sau trimise
in copii.
Art. 107
Biroul consiliului colegiului se poate autosesiza si poate dispune
inceperea unei anchete disciplinare din oficiu.
Art. 108
Actiunea disciplinara se exercita de persoane din cadrul comisiei de etica
si deontologie profesionala sau din departamentul respectiv.
Art. 109
Persoana sau, dupa caz, persoanele desemnate cu cercetarea faptei vor audia
farmacistul reclamat, persoana care a facut sesizarea, eventualii martori
propusi si adusi de catre reclamant, vor solicita, daca este cazul, opinii ale
specialistilor in materie si vor strange toate probele pe care le considera
utile cunoasterii cat mai exacte a faptei si a imprejurarilor in care aceasta
s-a produs.
Art. 110
Dupa cercetarea faptei conform art. 109, dosarul anchetei disciplinare se
inainteaza comisiei de disciplina.
Art. 111
Unitatile sanitare cu care farmacistul cercetat se afla in raporturi
contractuale de munca vor pune la dispozitie comisiei disciplinare datele si
informatiile solicitate cu privire la cauza.
Art. 112
Dupa ascultarea farmacistului impotriva caruia s-a pornit actiunea
disciplinara, eventual a martorilor si a persoanei care a facut plangerea,
comisia de disciplina, cu majoritate de voturi, stabileste printr-o decizie una
dintre urmatoarele solutii:
a) stinge actiunea disciplinara daca fapta nu constituie abatere
disciplinara;
b) aplica una dintre sanctiunile prevazute de art. 105.
Art. 113
Decizia adoptata in solutionarea cauzei va trebui sa cuprinda:
a) numarul deciziei si data pronuntarii;
b) componenta comisiei de disciplina;
c) descrierea pe scurt a faptei;
d) aratarea masurilor de cercetare a faptei (declaratiile partilor,
martorii care au fost audiati, inscrisurile, documentele cercetate si retinute
in solutionarea cauzei etc.);
e) sanctiunea aplicata;
f) temeiul legal al adoptarii ei;
g) termenul de contestare si instanta competenta;
h) semnatura presedintelui comisiei de disciplina si stampila colegiului.
Art. 114
Decizia adoptata de comisia de disciplina de la nivel teritorial se
comunica farmacistului cercetat si persoanei care a facut plangerea si Biroului
executiv al Consiliului national.
Art. 115
(1) Impotriva deciziei comisiei de disciplina de la nivel teritorial cel
sanctionat poate face contestatie in termen de 15 zile de la data comunicarii
ei.
(2) Daca nu se formuleaza contestatie, decizia de sanctionare se comunica
unitatii cu care farmacistul sanctionat se afla in raporturi de munca, precum
si Ministerului Sanatatii.
Art. 116
(1) Contestatia se depune la comisia de disciplina teritoriala care, in
termen de 3 zile, este obligata ca, impreuna cu dosarul cauzei, sa o trimita
Comisiei superioare de disciplina.
(2) Contestatia este suspensiva de executare.
(3) Sunt nule contestatiile depuse direct la Comisia superioara de
disciplina.
Art. 117
Solutionand contestatia, Comisia superioara de disciplina a Consiliului
national, dupa ascultarea partilor, poate adopta una dintre urmatoarele
solutii:
a) admite contestatia si, pe cale de consecinta, anuleaza decizia comisiei
de disciplina teritoriale;
b) admite in parte contestatia si aplica o sanctiune mai mica decat
sanctiunea aplicata la nivel local;
c) respinge contestatia si mentine decizia pronuntata de comisia de
disciplina teritoriala;
d) aplica una dintre sanctiunile prevazute de lege.
Art. 118
Decizia Comisiei superioare de disciplina va contine elementele prevazute
la art. 113.
Art. 119
Solutionarea cauzelor disciplinare se va face cu celeritate.
CAP. 8
Solutionarea litigiilor
Art. 120
Membrii Colegiului Farmacistilor din Romania sunt obligati ca, atunci cand
se gasesc intr-o situatie conflictuala, litigioasa, legata de exercitarea
profesiei, cu alt membru al colegiului, inainte de a apela la instantele de
judecata, la mass-media sau la interventia altor autoritati, sa apeleze la
comisia de litigii a consiliului colegiului teritorial.
Art. 121
Comisia de litigii este formata din 3 membri ai consiliului colegiului,
desemnata de catre acesta.
Art. 122
Comisia de litigii va convoca partile in litigiu si, pe baza probelor
administrate de parti si a acelora pe care, considerandu-le necesare, le va
solicita, va incerca solutionarea amiabila a litigiului.
Art. 123
(1) La terminarea procedurilor de impacare a partilor comisia de litigii va
incheia un proces-verbal in care va consemna situatia de fapt, pozitiile
partilor, probele administrate si rezultatul final.
(2) Procesul-verbal va fi semnat de membrii comisiei de litigii si de catre
parti.
CAP. 9
Alegerea organelor de conducere si a membrilor comisiilor de disciplina
SECTIUNEA 1
Alegerea reprezentantilor
Art. 124
(1) Membrii Colegiului Farmacistilor din Romania pot fi alesi in organele
de conducere ale Colegiului Farmacistilor din Romania.
(2) Perioada organizarii alegerilor se stabileste de Consiliul national al
Colegiului Farmacistilor din Romania.
Art. 125
Functiile de presedinte, vicepresedinte si secretar, atat de la nivel
teritorial, cat si central, sunt incompatibile cu:
a) o functie corespunzatoare dintr-un sindicat profesional;
b) o functie de conducere in structura Ministerului Sanatatii: ministru,
secretar de stat, sef de departament, director general, director general
adjunct, director si director adjunct;
c) calitatea de angajat al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate ori al
caselor de asigurari de sanatate judetene.
Art. 126
Membrii consiliului colegiului teritorial, precum si reprezentantii in
Adunarea generala nationala se aleg prin vot direct, secret si liber exprimat
de catre membrii adunarilor generale din judete, respectiv din municipiul
Bucuresti.
Art. 127
Dreptul de vot, precum si dreptul de a fi ales in organele de conducere le
au numai farmacistii membri ai Colegiului Farmacistilor din Romania, care au
cotizatia datorata colegiului platita la zi.
Art. 128
(1) Dreptul de a alege si de a fi ales se poate exercita numai in cadrul
colegiului al carui membru este farmacistul respectiv.
(2) Dovada calitatii de membru al colegiului teritorial se va face, acolo
unde alegatorul nu se gaseste pe lista alegatorilor, cu ultima chitanta
dovedind plata cotizatiei.
Art. 129
(1) In vederea organizarii si desfasurarii alegerilor se vor organiza
comisii electorale locale de catre consiliile colegiilor teritoriale, respectiv
o comisie electorala centrala organizata de Biroul executiv al Consiliului
national si aprobata de Consiliul national.
(2) Comisia electorala centrala va coordona desfasurarea alegerilor si va
emite decizii de indrumare in vederea aplicarii Regulamentului electoral ori a
procedurilor electorale.
Art. 130
(1) Membrii comisiilor electorale nu pot candida la posturile elective din
cadrul Colegiului Farmacistilor din Romania in legislatura pentru care se
organizeaza alegerile.
(2) Inaintea alegerii in aceasta functie ei se vor angaja in scris sa nu
candideze la o functie electiva in legislatura pentru care se organizeaza
respectivele alegeri.
Art. 131
Membrii Biroului executiv sunt alesi in mod individual cu majoritate de
voturi de catre Consiliul national, respectiv de catre consiliile colegiilor
teritoriale.
Art. 132
(1) Alegerile structurilor de conducere, precum si ale comisiilor de
disciplina se vor desfasura in baza unui regulament electoral aprobat de
Consiliul national al Colegiului Farmacistilor din Romania.
(2) Perioada organizarii alegerilor se stabileste de catre Consiliul
national.
SECTIUNEA a 2-a
Incetarea calitatii de reprezentant sau de membru in Biroul executiv
Art. 133
(1) Incetarea calitatii de membru al organelor de conducere sau de
reprezentant in organele de conducere intervine in urmatoarele situatii:
a) demisie;
b) incompatibilitate;
c) deces;
d) pierderea calitatii de membru al Colegiului Farmacistilor din Romania;
e) revocare;
f) imposibilitatea exercitarii calitatii.
(2) Locul ramas vacant va fi ocupat de catre primul membru supleant.
(3) Locul vacant din cadrul Biroului executiv se ocupa prin alegerea unui
alt membru.
Art. 134
(1) Revocarea din functie sau din calitatea de reprezentant in organele de
conducere ale Colegiului Farmacistilor din Romania, atat la nivel national, cat
si la nivel judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, se face cu
majoritatea calificata a forului care l-a ales pe cel in cauza.
(2) Revocarea se poate face in cazul incalcarilor grave ale legii, ale
prezentului statut sau ale regulamentelor care organizeaza si reglementeaza
exercitarea profesiei de farmacist.
Art. 135
(1) Membrii organelor de conducere care lipsesc nemotivat la:
a) doua sedinte intr-un an ale adunarilor generale;
b) 3 sedinte intr-un an ale Consiliului national sau ale consiliului
colegiului teritorial;
c) 3 sedinte pe semestru ale Biroului executiv al Consiliului national,
respectiv ale biroului consiliului colegiului teritorial, sunt revocati de
drept.
(2) Constatarea revocarii se face prin:
a) hotararea Adunarii generale nationale pentru membrii Consiliului
national, la sesizarea Biroului executiv;
b) hotararea Consiliului national pentru membrii Biroului executiv al
Consiliului national, la sesizarea a 3 dintre membrii Biroului executiv;
c) decizia Biroului executiv al Consiliului national pentru membrii
organelor teritoriale de conducere, la sesizarea biroului consiliului
colegiului teritorial.
(3) Sesizarea va fi insotita de dovada absentei membrului in cauza.
CAP. 10
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 136
Completarea sau modificarea prezentului statut se va face de catre Adunarea
generala nationala, la propunerea Consiliului national.
Art. 137
In temeiul art. 83 din Legea nr. 305/2004, actualele structuri ale
Colegiului Farmacistilor din Romania, de la nivel national si teritorial, vor
ramane in functie si isi vor exercita mandatul pana la implinirea duratei
pentru care au fost alese.
Art. 138
Prezentul statut a fost aprobat de Adunarea generala nationala in sedinta
din data de 10 mai 2005 si intra in vigoare la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA 1*)
la statut
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
EMBLEMA
cu sigla Colegiului Farmacistilor din Romania
Figura 1, reprezentand emblema cu sigla Colegiului Farmacistilor din
Romania, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 752 din 18
august 2005, la pagina 13.
ANEXA 2
CODUL DEONTOLOGIC AL FARMACISTULUI
CAP. 1
Principii generale
Art. 1
(1) Codul deontologic al farmacistului cuprinde un ansamblu de principii si
reguli ce reprezinta valorile fundamentale in baza carora se exercita profesia
de farmacist pe teritoriul Romaniei.
(2) Prezentul cod exprima adeziunea farmacistilor romani la Carta
Universala a Drepturilor Omului si la Carta Farmaciei Europene.
Art. 2
Codul deontologic al farmacistului are drept principal scop:
a) ocrotirea drepturilor pacientilor;
b) respectarea obligatiilor profesionale de catre farmacisti;
c) apararea demnitatii si a prestigiului profesiunii de farmacist.
Art. 3
(1) In exercitarea profesiei sale farmacistul furnizeaza servicii de
sanatate specializate pacientului si publicului in general, fara nici un fel de
discriminare.
(2) Relatiile dintre farmacist si beneficiarii serviciilor acordate trebuie
sa aiba la baza increderea in competenta si experienta profesionala a
farmacistului.
(3) Aceasta incredere obliga farmacistul ca de-a lungul intregii sale
cariere sa asigure si sa mentina la cel mai inalt nivel performantele si
conduita sa profesionala si personala, sa-si actualizeze cunostintele
profesionale permanent in sfera activitatii sale.
Art. 4
Principiile fundamentale in baza carora se exercita profesia de farmacist
sunt urmatoarele:
a) exercitarea profesiei se face exclusiv in respect fata de viata si de
persoana umana;
b) in orice situatie primeaza interesul pacientului si sanatatea publica;
c) respectarea in orice situatie a drepturilor pacientului;
d) colaborarea, ori de cate ori este cazul, cu toti factorii implicati in
asigurarea starii de sanatate a pacientului;
e) adoptarea unui rol activ fata de informarea si educatia sanitara a
publicului, precum si fata de combaterea toxicomaniei, polipragmaziei,
dopajului, automedicatiei si a altor flageluri;
f) acordarea serviciilor farmaceutice se face la cele mai inalte standarde
de calitate posibile, pe baza unui nivel inalt de competenta stiintifica,
aptitudini practice si performante profesionale, in concordanta cu progresele
stiintelor si practicii farmaceutice;
g) in exercitarea profesiei farmacistii trebuie sa dovedeasca loialitate si
solidaritate unii fata de altii in orice imprejurare, sa-si acorde colegial
ajutor si asistenta pentru realizarea indatoririlor profesionale;
h) farmacistii trebuie sa se comporte cu cinste si demnitate profesionala
si sa nu prejudicieze in nici un fel profesia de farmacist sau sa submineze
increderea publica in aceasta.
Art. 5
In situatiile in care in rezolvarea unei probleme alegerea solutiei nu este
prevazuta in normele legale, farmacistul trebuie sa ia o decizie concordanta cu
etica profesiei si sa-si asume responsabilitatea.
Art. 6
Pentru respectarea principiilor de mai sus farmacistul este obligat sa-si
pastreze libertatea si independenta profesionala conform juramantului
profesiei.
Art. 7
Colegiul Farmacistilor din Romania garanteaza mentinerea standardelor
profesionale la cel mai inalt nivel posibil, in scopul ocrotirii sanatatii
publice, prin supravegherea respectarii de catre farmacisti a indatoririlor
profesionale si a eticii profesionale, precum si prin apararea independentei,
onoarei si demnitatii profesionale.
CAP. 2
Standarde deontologice
SECTIUNEA 1
Responsabilitatea personala si independenta farmacistilor
Farmacistul furnizor de servicii
Art. 8
(1) Indiferent de sfera de activitate, farmacistul trebuie sa aiba in
centrul atentiei sale binele pacientului si al publicului in general.
(2) Farmacistul este raspunzator pentru toate deciziile sale profesionale,
indiferent de responsabilitatile asumate in exercitarea profesiei sale.
Art. 9
In vederea indeplinirii dispozitiilor art. 8, farmacistul, in timpul
exercitarii actului profesional, este obligat sa respecte urmatoarele reguli:
a) sa-si exercite profesia in conformitate cu procedurile standard de
operare scrise, prevazute de regulile de buna practica din domeniul sau de
activitate;
b) sa-si indeplineasca indatoririle profesionale cu competenta, in
termenele stabilite;
c) sa profeseze doar in acele posturi in care i se permite sa-si respecte
indatoririle esentiale ca farmacist, libertatea de decizie si independenta
profesionala;
d) sa accepte acele posturi pentru care are competenta si disponibilitatea
necesare pentru a indeplini cu succes indatoririle profesionale. In acest sens
trebuie sa se informeze asupra specificului activitatii, accesului la
mijloacele necesare pentru exercitarea profesiunii la standardele necesare;
e) sa-si indeplineasca personal atributiile si, la nevoie, sa delege o
persoana competenta autorizata pentru indeplinirea anumitor activitati
profesionale, asumandu-si raspunderea;
f) sa informeze imediat o persoana responsabila in cazul in care nu isi
poate indeplini indatoririle profesionale, pentru a se putea lua la timp masuri
de remediere;
g) sa raporteze medicului prescriptor sau autoritatilor competente orice
efect nedorit sau advers al medicamentelor, in scopul optimizarii tratamentelor;
h) sa se abtina sa critice sau sa condamne convingerile personale ori
religioase ale pacientului care apeleaza la serviciile sale;
i) sa acorde servicii in mod egal pentru toti pacientii, fara discriminare,
in ordinea solicitarii acestora, cu exceptia situatiilor de urgenta;
j) sa se asigure ca serviciile sale au fost percepute si intelese corect de
pacient, incurajandu-l sa participe activ la reusita tratamentului;
k) sa nu refuze nejustificat acordarea serviciilor care ii intra in
atributii, conform legii.
Art. 10
Farmacistul poate refuza acordarea unor servicii catre pacient atunci cand
refuzul este justificat de interesul sanatatii pacientului.
Farmacistul-sef
Art. 11
Inainte de a-si asuma o functie de conducere, farmacistul trebuie sa se
autoevalueze si sa se asigure ca este capabil sa indeplineasca toate
responsabilitatile acestei functii.
Art. 12
In exercitarea functiei farmacistul-sef are urmatoarele obligatii:
a) trebuie sa se informeze asupra tuturor aspectelor si cerintelor legate
de functia pe care o indeplineste;
b) trebuie sa se asigure ca toti membrii personalului aflat in subordinea
sa sunt informati asupra atributiilor profesionale pe care trebuie sa le
indeplineasca;
c) trebuie sa transmita instructiunile clar pentru a impiedica orice risc
de eroare; in masura posibilitatilor, el va transmite in scris proceduri
standard de operare;
d) se asigura ca membrii personalului aflat in subordinea sa isi
indeplinesc atributiile in conformitate cu prevederile legale, dar si cu
competenta si aptitudinile personale;
e) trebuie sa respecte independenta profesionala a farmacistilor din
subordine;
f) se asigura ca echipamentele, localul si utilitatile de la locul de munca
sunt mentinute la standardele acceptate pentru desfasurarea in bune conditii a
activitatilor profesionale;
g) se asigura ca toate activitatile profesionale desfasurate sub controlul
sau, precum si cele exercitate de el personal sunt supuse asigurarii de raspundere
profesionala;
h) se asigura ca toate masurile privind pastrarea confidentialitatii sunt
efective;
i) are datoria sa notifice colegiului pe raza caruia isi desfasoara
activitatea orice schimbare de interes profesional privind membrii personalului
din subordinea sa ori functia sa;
j) trebuie sa accepte, in masura posibilitatilor, elevi si studenti, pentru
indeplinirea stagiului de practica in unitatea pe care o conduce.
SECTIUNEA a 2-a
Competenta profesionala
Art. 13
Farmacistul trebuie sa-si asigure si sa-si mentina la un inalt nivel
pregatirea profesionala, prin actualizarea permanenta a cunostintelor in aria
sa profesionala, in scopul indeplinirii atributiilor cu competenta necesara.
Art. 14
In vederea actualizarii permanente a cunostintelor profesionale,
farmacistul este obligat:
a) sa-si planifice si sa participe la formele de pregatire profesionala
organizate sau acreditate de Colegiul Farmacistilor din Romania;
b) sa evalueze si sa aplice in practica curenta cunostintele actualizate
permanent;
c) sa ateste cu documente doveditoare pregatirea sa, prin formele
programelor de dezvoltare profesionala acceptate, atunci cand acest lucru ii
este solicitat de comisiile de specialitate ale colegiului teritorial la care
este inregistrat.
SECTIUNEA a 3-a
Confidentialitatea
Art. 15
Farmacistul are datoria de a respecta si proteja informatia profesionala.
Art. 16
Farmacistul trebuie sa respecte si sa protejeze confidentialitatea informatiilor
referitoare la pacienti, obtinute in cursul activitatilor profesionale.
Art. 17
Informatiile pot fi dezvaluite in urmatoarele cazuri:
a) cand pacientul si-a dat consimtamantul scris;
b) cand tutorele pacientului a consimtit in scris, daca varsta pacientului
sau starea sa de sanatate nu permite aceasta;
c) cand este necesar pentru a preveni afectari majore sau punerea in
pericol a sanatatii pacientului, a unei terte persoane sau a publicului in
general;
d) stabilirea vinovatiei in cazul savarsirii unor infractiuni, la
solicitarea instantei de judecata;
e) in alte situatii prevazute de lege.
Art. 18
Farmacistul nu trebuie sa dezvaluie, decat cu acordul scris al medicului
prescriptor, nici o informatie referitoare la practica prescrierii acestuia.
Art. 19
Farmacistul trebuie sa protejeze informatia profesionala interna,
respectand urmatoarele reguli:
a) sa nu permita accesul tertilor la informatii privind activitatea
unitatii in care isi desfasoara activitatea decat cu acordul scris al
angajatorului sau in alte situatii prevazute de lege;
b) sa respecte cerintele legale de protectie a informatiilor privind
acumularea si utilizarea acestora;
c) sa asigure protectia informatiilor la operatiunile de stocare,
transmitere, primire ori distrugere.
SECTIUNEA a 4-a
Relatiile de colaborare ale farmacistului
Art. 20
In exercitarea profesiei farmacistul are datoria ca, in interesul
bolnavului si al pacientului in general, sa colaboreze cu toti confratii sai.
In acest sens:
a) toti farmacistii isi acorda ajutor reciproc si consultanta pentru
realizarea indatoririlor profesionale;
b) farmacistii isi rezolva singuri litigiile, cu respectarea spiritului de
colegialitate; daca nu reusesc, fac apel la comisia de litigii a colegiului;
c) farmacistul trebuie sa-si trateze toti colaboratorii cu respect,
bunavointa si colegialitate;
d) farmacistul trebuie sa dovedeasca in orice imprejurare solidaritate fata
de colegii sai si loialitate fata de corpul profesional si profesia de
farmacist.
Art. 21
In interesul pacientului si al publicului in general, farmacistul trebuie
sa colaboreze cu medicul si cu alti membri ai echipei de sanatate. In acest
sens:
a) farmacistul colaboreaza activ cu medicul prescriptor pentru a realiza
efectuarea tratamentului pacientului la timp, in parametrii optimi si in
interesul acestuia;
b) in colaborarea sa cu medicul, farmacistul se va abtine de la orice
intelegere in scop material sau de alta natura care ar avea drept rezultat
incalcarea dreptului pacientului;
c) farmacistul trebuie sa se abtina de la orice fapt care ar putea aduce
prejudicii demnitatii si imaginii medicului sau altor membri ai profesiunilor
sanitare, pentru a nu crea neincredere pacientului.
SECTIUNEA a 5-a
Concurenta neloiala
Art. 22
Farmacistul nu trebuie sa utilizeze mijloacele concurentei neloiale in
vederea obtinerii unor avantaje materiale sau de alta natura.
Art. 23
Se considera a fi practici neloiale, fara a fi limitative, urmatoarele
activitati:
a) atragerea pacientilor prin oferirea de avantaje materiale sau reclama
mincinoasa;
b) folosirea de functia detinuta ori de mandatul incredintat in cadrul
organelor de conducere pentru atragerea de pacienti.
Art. 24
Este sanctionabila denuntarea nejustificata si in scop concurential a
colegilor.
SECTIUNEA a 6-a
Publicitatea
Art. 25
Orice informatie furnizata publicului de catre farmacist in legatura cu
serviciile de sanatate oferite trebuie sa fie corecta, decenta, legala si
onesta.
Art. 26
Orice informatie si material promotional cu privire la serviciile
profesionale trebuie sa fie in concordanta cu rolul farmacistului in promovarea
sanatatii si sa permita pacientului sa decida independent asupra solicitarii
serviciului respectiv.
Art. 27
In scopul promovarii unor servicii proprii, farmacistii trebuie sa se
abtina de la a defaima serviciile profesionale ale altor confrati.
Art. 28
Farmacistul trebuie sa se abtina de la orice procedee sau mijloace contrare
demnitatii profesionale, care ar prejudicia dreptul pacientului de a-si alege
singur farmacistul.
Art. 29
Pe tot timpul exercitarii profesiei farmacistul trebuie sa se asigure ca
actiunile de promovare a medicamentelor, in care este implicat sau care au loc
in unitatile in care el lucreaza, sunt in conformitate cu prevederile legale
privind publicitatea medicamentelor.
Art. 30
Farmacistul se va asigura ca promovarea medicamentelor nu implica obligarea
pacientului de a cumpara sau de a primi medicamente nedorite sau in exces, in
locul celor dorite sau impreuna cu acestea.
SECTIUNEA a 7-a
Servicii farmaceutice de urgenta
Art. 31
Pentru asigurarea continuitatii asistentei cu medicamente a populatiei,
farmacistii trebuie sa furnizeze, in conditiile legii, servicii farmaceutice de
urgenta.
Art. 32
Pentru a realiza in conditii bune serviciile farmaceutice de urgenta,
farmacistul este obligat sa acorde primul ajutor, in limita competentelor sale,
si sa solicite interventia serviciilor specializate, informand asupra masurilor
luate din proprie initiativa.
Art. 33
Farmacistul poate elibera medicamente fara prescriptie medicala in
urmatoarele situatii:
a) un pacient aflat sub tratament dovedit are nevoie imediata de
administrarea medicamentului;
b) din motive intemeiate, pacientul are nevoie de prelungirea tratamentului
si farmacistul ori pacientul nu poate lua legatura cu medicul prescriptor;
c) o persoana solicita si are nevoie urgenta de masuri de prim ajutor.
Art. 34
Cand nu poate sa acorde pacientului serviciul solicitat, farmacistul
trebuie sa indrume pacientul spre un serviciu specializat de asistenta
medicala.
Art. 35
In cazuri urgente, farmacistul trebuie sa acorde asistenta pacientilor,
daca este solicitat, si in afara programului farmaciei.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 36
Farmacistul raspunde disciplinar pentru nerespectarea legilor si
regulamentelor profesionale, a Codului deontologic al farmacistului si a
regulilor de buna practica profesionala, a Statutului Colegiului Farmacistilor
din Romania, pentru respectarea deciziilor adoptate de organele de conducere
ale Colegiului Farmacistilor din Romania, precum si pentru orice fapte
savarsite in legatura cu profesia sau in afara acesteia, care sunt de natura sa
prejudicieze onoarea si prestigiul profesiei sau ale Colegiului Farmacistilor
din Romania.
Art. 37
Orice comportament in exercitarea profesiei, care incalca principiile
prezentului cod, poate face obiectul unei reclamatii privind incalcarea eticii
profesionale de catre farmacist.
Art. 38
Judecarea cazurilor de abateri de la prezentul cod se solutioneaza, conform
legii si Statutului Colegiului Farmacistilor din Romania, de comisia de
disciplina competenta.
Art. 39
In aplicarea procedurii disciplinare, instantele Colegiului Farmacistilor
din Romania trebuie sa judece cauzele disciplinare tinand cont de
circumstantele in care s a petrecut fapta.