DECIZIE Nr. 1 din 15 ianuarie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 lit. c)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea
blocajului financiar si a pierderilor din economie
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 94 din 27 februarie 1998
Ioan Muraru - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra recursurilor declarate de Banca Romana pentru
Dezvoltare - S.A. si de Societatea Comerciala "OLFIL" - S.A. Oltenita
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 253 din 17 iunie 1997.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 9 decembrie 1997, in
prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal
citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru 16 decembrie
1997, apoi la 19 decembrie 1997 si apoi pentru data de 15 ianuarie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 253 din 17 iunie 1997, Curtea Constitutionala a respins ca
vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 lit.
c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997. Pentru a pronunta aceasta
solutie, Curtea a retinut, in esenta, urmatoarele:
- Guvernul poate, prin ordonante, sa reglementeze primar, sa modifice sau
sa abroge reglementarea existenta;
- ordonanta de urgenta este justificata de un caz exceptional, astfel cum a
fost definit si prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 65/1995, si anume
evitarea unei grave atingeri aduse interesului public, care, in speta, ar fi
dat de necesitatea prevenirii blocajului financiar si a diminuari pierderilor
din economie, ale caror consecinte sunt mai grave in procesul actual
inflationist. Pe calea exceptiei nu se contesta necesitatea si justificarea
masurilor adoptate prin ordonanta, ci numai abrogarea unei legi anterioare care
are, in esenta, acelasi scop de a preveni si inlatura blocajul financiar;
- prin insusi faptul ca a fost publicata, reiese ca ordonanta a fost depusa
in prealabil la Parlament, deoarece potrivit art. 78 din Constitutie, legea
intra in vigoare pe data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, iar
potrivit art. 114 alin. (4) din Constitutie intrarea in vigoare a unei
ordonante de urgenta este conditionata de depunerea sa prealabila spre
aprobare;
- dispozitia referitoare la taxa de timbru din lege abrogata prin textul
atacat nu este de domeniul legii organice;
- aspectul legat de cuantumul taxei de timbru care trebuie platit, in
speta, nu poate fi cercetat de catre Curtea Constitutionala, fiind de atributul
exclusiv al instante judecatoresti, chemata sa aplice legea.
Impotriva acestei decizii au declarat recurs Banca Romana pentru Dezvoltare
- S.A. si Societate Comerciala "OLFIL"- S.A. Oltenita.
Prin recursul declarat de catre Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. se
invoca urmatoarele motive de recurs:
a) incalcarea art. 114 alin. (4) din Constitutie, in ceea ce priveste
aprecierea unui caz exceptional care sa justifice interventia Guvernului
printr-o ordonanta de urgenta. Se considera ca interventia Guvernului s-ar
justifica numai in situatia in care legislativul nu ar putea sa adopte el
insusi masurile respective si nici nu ar putea abilita Guvernul pentru aceasta;
b) depunerea ordonantei de urgenta la Parlament nu constituie doar o
conditie prealabila intrarii in vigoare, ci constituie chiar momentul intrarii
in vigoare a ordonantei. Asa fiind, din moment ce nu rezulta din Monitorul
Oficial al Romaniei cand a fost depusa la Parlament, nu se cunoaste cu
certitudine data intrarii in vigoare, ceea ce constituie motiv de
neconstitutionalitate;
c) ordonanta ar fi trebuit sa reglementeze expres situatiile tranzitorii,
in ce priveste aplicarea legii in timp, deoarece instantele nu procedeaza in
mod unitar.
Societatea Comerciala "OLFIL" - S.A. Oltenita, in motivarea
recursului, sustine ca:
a) suportarea taxelor de timbru pentru cererile introduse la instante
inainte de intrarea in vigoare a ordonantei nu este o problema de succesiune a
legilor in timp, ca o modalitate de interpretare a legii, de competenta
exclusiva a instantelor judecatoresti, ci constituie o problema de
constitutionalitate in masura in care instantele atribuie un efect retroactiv
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997;
b) motivarea deciziei de fond, in sensul ca ordonanta ar avea drept scop
prevenirea si inlaturarea blocajului financiar, precum si reducerea presiunii
inflationiste, nu este corecta, deoarece ea a pastrat aspectul negativ din
Legea nr. 76/1992, si anume executarea silita dupa regulile dreptului comun,
dar a inlaturat si aspectul pozitiv din mentionata lege si anume plata taxei de
timbru redusa, sporind astfel debitul care trebuie recuperat cu inca 10% .
In temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, deoarece
exceptia a fost respinsa ca vadit nefondata, s-au solicitat puncte de vedere
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere transmis de catre Guvern se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate nu poate fi retinuta, aratand in esenta, ca:
- prin ordonante Guvernul poate modifica sau abroga o lege in vigoare, in
conditiile art. 114 din Constitutie;
- adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 s-a facut in
conditii de urgenta, deoarece isi are fundamentarea pe necesitatea si urgenta
unei situatii care, datorita circumstantelor sale exceptionale, impune
adoptarea de solutii imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri
interesului public, respectiv evitarea blocajului financiar si diminuarea
pierderilor din economie;
- obligatia de depunere a ordonantei la Parlament a fost respectata, iar
faptul ca a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei dovedeste acest
lucru;
- stabilirea taxelor de timbru este de domeniul legii ordinare, astfel ca
textul atacat ca neconstitutional nu era de domeniul legii organice;
- interpretarea legii este un atribut exclusiv al instantelor
judecatoresti.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs invocate, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile art. 11 lit. c)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 si ale Legii nr. 151 din 24
iulie 1997 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997,
raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, constata
urmatoarele:
Motivele de recurs sunt nefondate, pentru considerentele ce urmeaza:
Decizia atacata a apreciat ca ordonanta de urgenta este justificata de un
caz exceptional, astfel cum a fost definit si prin Decizia Curtii
Constitutionale nr. 65/1995, care, in esenta, a retinut ca interventia
Guvernului pe calea ordonantei de urgenta, in temeiul art. 114 alin. (4) din
Constitutie, se poate fundamenta pe necesitatea si urgenta reglementarii unei
situatii care, datorita circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de
solutii imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului
public. Motivarea din decizia atacata fiind conforma cu jurisprudenta Curtii
Constitutionale si neintervenind nici un element care sa faca necesara
reconsiderarea acesteia, instanta de recurs inlatura ca nefondata critica ce se
aduce prin primul motiv invocat de catre Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A.
Nu poate fi retinut nici motivul invocat de catre Societatea Comerciala
"OLFIL" - S.A. Oltenita, in sensul ca ordonanta nu ar avea drept
efect prevenirea si inlaturarea blocajului financiar, precum si reducerea
presiunii inflationiste. Curtea este indreptatita sa verifice numai constitutionalitatea
ordonantei, iar nu sa aprecieze daca masurile adoptate prin aceasta si care nu
sunt contrare Constitutiei produc sau nu efectele scontate.
Cat priveste motivul privind neconstitutionalitatea ordonantei atacate
datorita faptului ca nu se cunoaste cu certitudine data intrarii sale in
vigoare, este de retinut ca, intr-adevar, potrivit art. 114 alin. (4) din
Constitutie, intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta are loc dupa depunerea
ei spre aprobare la Parlament. Dar textul trebuie corelat si cu prevederea
constitutionala inscrisa in art. 107 alin. (4), care stabileste ca nepublicarea
in Monitorul Oficial al Romaniei a hotararilor si ordonantelor Guvernului
atrage inexistenta acestora. Din verificarile efectuate de catre instanta de
recurs rezulta ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 a fost depusa
la Senat la data de 21 aprilie 1997, fiind inregistrata sub nr. 295 din 21
aprilie 1997, si a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 72 din 22 aprilie 1997. Asa fiind, nici acest motiv de recurs nu poate fi
retinut. Pentru a se evita insa pe viitor discutii in legatura cu acest aspect,
Curtea Constitutionala apreciaza ca este necesar ca la publicarea ordonantelor
de urgenta sa se mentioneze data de depunere la Parlament, dandu-se astfel
posibilitatea verificarii de catre orice persoana interesata a respectarii
cerintei prevazute de art. 114 alin. (4) din Constitutie.
Motivele referitoare la inexistenta unor dispozitii tranzitorii si la
aplicarea retroactiva a dispozitiilor ordonantei de catre unele instante nu pot
fi nici ele primite, deoarece problema aplicarii legilor in timp este de
resortul instantelor judecatoresti. Cunoscand data abrogarii unui act normativ
si data intrarii in vigoare a reglementarii noi, judecatorul va stabili la
speta care este prevederea pe care o va aplica. In cazul in care partea este
nemultumita de solutia judecatorului, inclusiv daca acesta a aplicat retroactiv
o dispozitie legala, ea poate exercita in fata instantelor judecatoresti superioare
caile de atac prevazute de lege. Nici chiar daca instantele judecatoresti nu
procedeaza unitar, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta in aceasta
problema, ea putand fi solutionata in conditiile legii.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 25 si al art. 26
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursurile declarate de Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. si
de Societatea Comerciala "OLFIL" - S.A. Oltenita impotriva Deciziei
Curtii Constitutionale nr. 253 din 17 iunie 1997.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 15 ianuarie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Maria Bratu