Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 253*) din 17 iunie 1997

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 lit. c)


SmartCity3

din Ordonanta de urgentA a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar si a pierderilor din economie
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 94 din 27 februarie 1998

    *) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 1 din 15 ianuarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94 din 27 februarie 1998.

    Costica Bulai        - presedinte
    Mihai Constantinescu - judecator
    Romul Petru Vonica   - judecator
    Maria Bratu          - magistrat-asistent

    Completul de judecata, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 22 mai 1997, pronuntata de Tribunalul Calarasi in Dosarul nr. 576/E/1995 al acestei instante, Curtea Constitutionala a fost sesizata, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997, invocata de parata Societatea Comerciala "OLFIL" - S.A. Oltenita, la care a achiesat si reclamanta Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A.
    Prin exceptia invocata se sustine ca este neconstitutionala abrogarea, prin prevederile art. 11 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997, a Legii nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului financiar. In motivarea exceptiei se arata ca, in conformitate cu art. 58 si 107 din Constitutie, "ordonantele se dau in aplicarea legilor, deci sunt subordonate legii si, ca atare, nu pot nici modifica nici abroga o lege, competenta in acest sens revenind legiuitorului pozitiv". In subsidiar, se arata ca o ordonanta nu poate avea efect retroactiv, astfel incat "pentru actiunile deja introduse in instanta timbrajul trebuie sa ramana cel corespunzator actului normativ in vigoare la data introducerii actiunii", adica conform Legii nr. 76/1992. Interesul urmarit prin invocarea exceptiei este acela ca, potrivit Legii nr. 76/1992, abrogata prin ordonanta sus-mentionata, taxa de timbru era mai mica.
    Instanta, exprimandu-si opinia, considera ca prevederile art. 11 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 sunt constitutionale, printr-o asemenea ordonanta putandu-se abroga o lege, efectele sale juridice urmand sa se produca de la data publicarii ordonantei in Monitorul Oficial al Romaniei.

    CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al prevederilor Legii nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia invocata, fiind legal sesizata.
    In legatura cu sustinerea ca printr-o ordonanta nu se poate abroga sau modifica o lege, se constata ca, potrivit art. 114 din Constitutie, ordonanta fiind expresia unei delegari legislative, in mod necesar ea implica si posibilitatea modificarii sau abrogarii legilor in vigoare, in limitele abilitarii legislative acordate prin legea de abilitare, iar in cazul ordonantelor de urgenta, prin insusi alin. (4) al art. 114 din Constitutie. In acest sens este si practica legislativa a ordonantelor emise pana in prezent, precum si jurisdictia Curtii Constitutionale, asa cum rezulta din Decizia nr. 102 din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 287 din 11 decembrie 1995, in care s-a statuat ca, "prin ordonante, Guvernul poate sa reglementeze primar, sa modifice sau sa abroge reglementarea existenta".
    In motivarea exceptiei de catre reclamanta se considera - asa cum rezulta din notele scrise depuse la dosar - ca, prin emiterea ordonantei, "Guvernul si-a depasit puterea de a emite acte normative cu valoare de lege", deoarece "cazurile exceptionale", la care se refera prevederile art. 114 alin. (4) din Constitutie pentru emiterea unei ordonante de urgenta, ar fi numai "cele vecine starii de razboi, catastrofe nationale etc.". In Decizia nr. 65 din 20 iunie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129 din 28 iunie 1995, Curtea Constitutionala a statuat ca, in cazul ordonantei de urgenta, prin cazuri exceptionale, in sensul art. 114 alin. (4) din Constitutie, se intelege acele situatii care nu se pot incadra in cele avute in vedere in mod expres de lege, interventia Guvernului fiind justificata de interesul public lezat prin caracterul anormal si excesiv al unor asemenea situatii; masura adoptata pe calea unei ordonante de urgenta se poate, de aceea, fundamenta numai pe necesitatea si urgenta reglementarii unei situatii care, datorita circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de solutii imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului public. In cazul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997, un asemenea interes este dat de necesitatea prevenirii blocajului financiar si a diminuarii pierderilor din economie, ale caror consecinte, evident, sunt cu atat mai grave in procesul actual inflationist. Prin decizia sus-mentionata, Curtea Constitutionala a validat constitutionalitatea unei ordonante pentru prevenirea inflatiei. Rezulta deci ca, in jurisprudenta Curtii, fenomenele economice negative ce constituie pericol public, prin amploarea si consecintele lor, pot justifica, in principiu, adoptarea unor masuri prin ordonante de urgenta, cu conditia ca aceste masuri sa aiba ca scop stoparea unor asemenea fenomene. In speta nu se contesta, prin exceptia invocata, necesitatea si justificarea masurilor adoptate prin ordonanta, ci numai abrogarea unei legi anterioare, avand in esenta acelasi scop de prevenire si de inlaturare a blocajului financiar. In aceste conditii, abrogarea reglementarii anterioare se justifica prin necesitatea evitarii unor reglementari paralele si, eventual, contradictorii. Contestarea legitimitatii constitutionale a abrogarii urmareste aplicarea taxei de timbru prevazute de reglementarea anterioara, care era mai mica. Cuantumul taxei de timbru face insa parte integranta din ansamblul de masuri instituite prin noua ordonanta care, asa cum s-a aratat, nu sunt contestate prin exceptia invocata. De aceea critica formulata, raportata chiar la acest aspect, nu poate fi retinuta.
    Reclamanta si-a motivat exceptia si pe argumentul ca nu rezulta din Monitorul Oficial al Romaniei ca ordonanta in cauza ar fi fost depusa la Parlament. Prin insusi faptul ca a fost publicata reiese ca aceasta ordonanta a fost depusa in prealabil la Parlament, deoarece, potrivit art. 78 din Constitutie, legea intra in vigoare pe data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, iar potrivit art. 114 alin. (4) din Constitutie, intrarea in vigoare a unei ordonante de urgenta este conditionata de depunerea sa prealabila spre aprobare.
    De asemenea, se sustine de catre reclamanta, prin aceleasi note scrise, aflate la dosar, ca ordonanta ar fi fost emisa in domeniul legilor organice, fara a se aduce in acest sens nici un argument. Este sigur insa ca dispozitia legala privind taxa de timbru, mai favorabila potrivit legii abrogate, nu face parte din domeniul legilor organice, in practica jurisdictionala a Curtii statuandu-se ca stabilirea de taxe este de resortul legii ordinare, in care sens sunt Deciziile nr. 5/1992, nr. 75/1994, nr. 70/1995, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 22 iulie 1992, nr. 190 din 25 iulie 1994 si nr. 156 din 20 iulie 1995.
    Atat parata, cat si reclamanta au sustinut, prin exceptia invocata, ca, in temeiul principiului neretroactivitatii legii, taxa de timbru ce ar trebui platita de reclamanta este aceea reglementata prin Legea nr. 76/1992, abrogata prin ordonanta sus-mentionata, dar care era in vigoare la data introducerii actiunii. Acest aspect priveste aplicarea legii, fiind o problema de succesiune a legilor in timp, nu de neconstitutionalitate. De aceea, potrivit practicii constante a Curtii Constitutionale, solutionarea aspectului legat de cuantumul taxei de timbru, fiind o problema de interpretare a legii, este de competenta exclusiva a instantei de judecata.
    Rezulta ca si din acest punct de vedere exceptia invocata este nefondata.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23, al art. 24 alin. (2) si al art. 25 din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997, invocata de Societatea Comerciala "OLFIL" - S.A. Oltenita si de Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A., in Dosarul nr. 576/E/1995 al Tribunalului Calarasi.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata la data de 17 iunie 1997.

                  PRESEDINTE,
            prof. univ. dr. Costica Bulai

                         Magistrat asistent,
                         Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 253/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 253 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu