CONVENTIE Nr. 81 din 11 iulie 1947
privind inspectia muncii in industrie si comert*)
ACT EMIS DE: ORGANIZATIA INTERNATIONALA A MUNCII
CONFERINTA INTERNATIONALA A MUNCII
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 81 din 6 iunie 1973
*) Traducere.
Conferinta generala a Organizatiei Internationale a Muncii,
convocata la Geneva de catre Consiliul de administratie al Biroului
International al Muncii si care s-a intrunit aici la 19 iunie 1947 in cea de-a
treizecea sesiune a sa,
dupa ce a hotarit sa adopte diferite propuneri referitoare la inspectia
muncii in industrie si comert, problema care constituie cel de-al patrulea
punct al ordinii de zi a sesiunii,
dupa ce a hotarit ca aceste propuneri sa ia forma unei conventii
internationale,
adopta, la 11 iulie 1947, conventia urmatoare, care se va numi
"Conventie asupra inspectiei muncii, 1947".
PARTEA I
Inspectia muncii in industrie
Art. 1
Fiecare stat membru al Organizatiei Internationale a Muncii care aplica
prezenta conventie trebuie sa posede un sistem de inspectie a muncii in
intreprinderile industriale.
Art. 2
1. Sistemul de inspectie a muncii in intreprinderile industriale se va
aplica tuturor intreprinderilor pentru care inspectorii de munca au sarcina sa
asigure aplicarea dispozitiilor legale referitoare la conditiile de munca si la
protectia lucratorilor in exercitarea profesiei lor.
2. Legislatia nationala va putea excepta intreprinderile miniere si de
transport sau parti ale acestor intreprinderi de la aplicarea prezentei
conventii.
Art. 3
1. Sistemul de inspectie a muncii va avea urmatoarele sarcini:
a) sa asigure aplicarea dispozitiilor legale referitoare la conditiile de
munca si la protectia lucratorilor in exercitarea profesiei lor, cum sint
dispozitiile privind durata muncii, salarizarea, securitatea si igiena muncii,
conditiile de trai, folosirea copiilor si a tinerilor si altele conexe, in
masura in care inspectorii de munca sint insarcinati sa asigure aplicarea
acestor dispozitii;
b) sa furnizeze celor care angajeaza si lucratorilor informatii si
indrumari tehnice asupra mijloacelor cele mai eficace de respectare a
dispozitiilor legale;
c) sa aduca la cunostinta autoritatii competente deficientele sau abuzurile
care constituie incalcari ale dispozitiilor legale in vigoare.
2. Daca inspectorilor de munca le sint incredintate si alte functii,
acestea nu trebuie sa stinjeneasca exercitarea functiilor principale si nici sa
dauneze, intr-un mod oarecare, autoritatii sau impartialitatii necesare
inspectorilor in raporturile lor cu cei care angajeaza si cu lucratorii.
Art. 4
1. In masura in care practica administrativa a statului membru permite,
inspectia muncii va fi plasata sub supravegherea si controlul unei autoritati
centrale.
2. In cazul unui stat federal, expresia autoritate centrala inseamna fie
autoritatea federala, fie o autoritate centrala a unuia dintre membrii
federatiei.
Art. 5
Autoritatea competenta va trebui sa ia masurile corespunzatoare pentru a
favoriza:
a) o cooperare efectiva intre serviciile de inspectie, pe de o parte, si
alte servicii guvernamentale si institutiile publice si particulare care
exercita activitati asemanatoare, pe de alta parte;
b) colaborarea intre functionarii inspectiei muncii, pe de o parte, si cei
care angajeaza si lucratorii sau organizatiile acestora, pe de alta parte.
Art. 6
Personalul inspectiei va fi format din functionari publici al caror statut
si conditii de serviciu le asigura stabilitatea in functie si independenta fata
de orice schimbare guvernamentala si orice influenta neprevazuta din afara.
Art. 7
1. Sub rezerva conditiilor cerute de legislatia nationala pentru recrutarea
angajatilor serviciilor publice, inspectorii de munca vor fi recrutati numai pe
baza aptitudinii candidatului de a indeplini sarcinile pe care urmeaza sa si le
asume.
2. Mijloacele de a verifica aceste aptitudini vor fi stabilite de catre
autoritatea competenta.
3. Inspectorii de munca trebuie sa primeasca o pregatire corespunzatoare
exercitarii functiilor lor.
Art. 8
Pentru functia de inspector in cadrul serviciului de inspectie pot fi
desemnati atit barbati, cit si femei. Daca este necesar, inspectorilor si
inspectoarelor li se pot atribui sarcini speciale.
Art. 9
In vederea asigurarii aplicarii dispozitiilor legale privind igiena si
securitatea lucratorilor care isi exercita profesia si pentru a se informa
despre efectele pe care le au procedeele folosite, materiile utilizate si
metodele de lucru asupra igienei si securitatii acestora, fiecare stat membru
va lua masurile necesare pentru ca la activitatea inspectiei sa asigure
colaborarea unor experti si tehnicieni corespunzator calificati, inclusiv a
unor tehnicieni in domeniul medicinii, mecanicii, electricitatii si chimiei,
potrivit cu metodele corespunzatoare conditiilor nationale.
Art. 10
Numarul inspectorilor de munca va trebui sa fie suficient pentru a asigura
exercitarea cu eficacitate a functiilor serviciului de inspectie si va fi fixat
tinindu-se seama de:
a) importanta sarcinilor pe care inspectorii le au de indeplinit si in
special de:
i) numarul, natura, importanta si situatia intreprinderilor supuse
controlului;
ii) numarul si diversitatea categoriilor de lucratori care muncesc in
aceste intreprinderi;
iii) numarul si complexitatea dispozitiilor legale a caror aplicare trebuie
sa fie asigurata;
b) mijloacele materiale de executare a sarcinilor puse la dispozitia
inspectorilor;
c) conditiile practice in care urmeaza sa se efectueze controalele pentru a
da rezultatele scontate.
Art. 11
1. Autoritatea competenta va lua masurile necesare pentru a pune la
dispozitia inspectorilor de munca:
a) birouri locale amenajate corespunzator nevoilor serviciului si
accesibile tuturor celor interesati;
b) inlesniri de transport, necesare exercitarii functiilor acestora atunci
cind nu exista posibilitati de transport public corespunzator.
2. Autoritatea competenta va lua masurile necesare pentru a rambursa
inspectorilor de munca toate cheltuielile de deplasare si cheltuielile
accesorii necesare exercitarii functiilor lor.
Art. 12
1. Inspectorii de munca purtind asupra lor acte justificative ale
functiilor pe care le indeplinesc vor fi autorizati:
a) sa patrunda liber, fara incunostintare prealabila, la orice ora din zi
si din noapte, in orice intreprindere supusa inspectiei;
b) sa patrunda, ziua, in toate localurile pe care au motive temeinice sa le
controleze;
c) sa procedeze la orice cercetari, controale sau anchete considerate
necesare pentru a se asigura ca dispozitiile legale sint efectiv respectate, si
in special:
i) sa interogheze, singuri sau in prezenta martorilor, pe cel care
angajeaza sau personalul intreprinderii, asupra tuturor problemelor referitoare
la aplicarea dispozitiilor legale;
ii) sa ceara sa li se prezinte toate inscrisurile, registrele si
documentele a caror detinere este prevazuta de legislatia referitoare la
conditiile de munca, in scopul verificarii conformitatii acestora cu
dispozitiile legale si pentru a le copia sau scoate extrase;
iii) sa pretinda afisarea instructiunilor prevazute de dispozitiile legale;
iv) sa ia pentru analiza mostre din materiile si substantele utilizate sau
manipulate, cu conditia ca cel care angajeaza sau reprezentantul acestuia sa
fie incunostintat ca materiile sau substantele respective au fost luate in
acest scop.
2. Cu ocazia inspectiei, inspectorul va informa despre prezenta sa in
intreprindere pe cel care angajeaza sau pe reprezentantul acestuia, in afara de
cazul in care apreciaza ca o astfel de instiintare risca sa dauneze
eficacitatii controlului.
Art. 13
1. Inspectorii de munca vor fi autorizati sa determine luarea de masuri in
vederea eliminarii defectiunilor constatate la instalatii, la amenajari sau in
metodele de lucru, pe care le considera daunatoare sanatatii sau securitatii
lucratorilor.
2. Pentru a putea determina luarea acestor masuri, inspectorii vor avea
dreptul, sub rezerva contestarii masurilor respective pe caile judiciare sau
administrative prevazute de legislatia nationala, de a dispune sau de a face sa
se dispuna:
a) sa se aduca instalatiilor, intr-un termen fixat, modificarile necesare
pentru a se asigura aplicarea stricta a dispozitiilor legale privind sanatatea
si securitatea lucratorilor;
b) sa fie luate masuri imediat executorii in cazurile de pericol iminent
pentru sanatatea si securitatea lucratorilor.
3. Daca procedura stabilita la paragraful 2 nu este compatibila cu practica
administrativa si judiciara a statului membru, inspectorii vor avea dreptul sa
sesizeze autoritatea competenta pentru ca aceasta sa dea ordine precise sau sa
determine luarea de masuri imediat executorii.
Art. 14
Inspectia muncii va trebui sa fie informata despre accidentele de munca si
cazurile de imbolnaviri profesionale, in situatiile si potrivit procedurii
prescrise de legislatia nationala.
Art. 15
Sub rezerva eventualelor exceptii prevazute de legislatia nationala,
inspectorii de munca:
a) nu vor avea dreptul sa aiba un interes oarecare, direct sau indirect, in
intreprinderile aflate sub controlul lor;
b) vor fi obligati, prin masuri penale sau disciplinare corespunzatoare, sa
nu dezvaluie, chiar dupa parasirea functiei, secretele de fabricatie sau de
comert ori procedeele de exploatare cunoscute cu ocazia exercitarii functiilor
lor;
c) vor considera absolut confidentiala sursa oricarei plingeri care semnaleaza
defectiuni de instalatii sau incalcarea dispozitiilor legale si nu vor face
cunoscut celui care angajeaza sau reprezentantului acestuia ca s-a procedat la
efectuarea inspectiei ca urmare a unei plingeri.
Art. 16
Numarul si natura inspectiilor efectuate in intreprinderi vor fi
determinate de necesitatea de a se asigura aplicarea efectiva a dispozitiilor
legale respective.
Art. 17
1. Persoanele care vor incalca sau neglija respectarea dispozitiilor legale
a caror executare incumba inspectorilor de munca vor fi pasibile de urmarire
legala imediata, fara avertisment prealabil. Legislatia nationala va putea sa
prevada insa exceptarea cazurilor in care pentru remedierea situatiei sau
pentru luarea de masuri preventive, este necesar un avertisment prealabil.
2. Inspectorii de munca pot sa decida ca, in locul intentarii actiunii sau
recomandarii efectuarii urmaririi, sa dea avertismente sau indrumari.
Art. 18
Pentru incalcarea dispozitiilor legale a caror aplicare este supusa
controlului inspectorilor de munca, precum si pentru impiedicarea inspectorilor
de munca in exercitarea functiilor lor, in legislatia nationala vor fi
prevazute sanctiuni corespunzatoare, care vor fi efectiv aplicate.
Art. 19
1. Inspectorii de munca sau birourile de inspectie locala, dupa caz, sint
obligati sa prezinte autoritatii centrale de inspectie rapoarte periodice, cu
caracter general, asupra rezultatelor activitatii lor.
2. Aceste rapoarte vor fi intocmite potrivit indicatiilor autoritatii centrale
si vor trata obiective indicate din timp in timp de catre aceasta; ele vor fi
prezentate cel putin la perioadele fixate de autoritatea centrala insa, in
toate cazurile, cel putin o data pe an.
Art. 20
1. Autoritatea centrala de inspectie va publica anual un raport cu caracter
general asupra activitatii serviciilor de inspectie aflate sub controlul sau.
2. Aceste rapoarte vor fi publicate intr-un termen convenabil, care sa nu
depaseasca insa 12 luni de la sfirsitul anului la care ele se refera.
3. Copii de pe rapoartele anuale vor fi comunicate directorului general al
Biroului International al Muncii, intr-un termen convenabil de la publicarea
lor, dar care sa nu depaseasca 3 luni.
Art. 21
Raportul anual publicat de catre autoritatea centrala de inspectie se va
referi la urmatoarele:
a) legi si reglementari de competenta inspectiei muncii;
b) personalul de inspectie a muncii;
c) statistici ale intreprinderilor supuse inspectiei si numarul de
lucratori care muncesc in aceste intreprinderi;
d) statistici ale inspectiilor efectuate;
e) statistici ale infractiunilor comise si ale sanctiunilor aplicate;
f) statistici ale accidentelor de munca;
g) statistici ale imbolnavirilor profesionale, precum si la orice alte
probleme referitoare la acest domeniu, in masura in care acestea sint de
competenta autoritatii centrale.
PARTEA a II-a
Inspectia muncii in comert
Art. 22
Fiecare stat membru al Organizatiei Internationale a Muncii care aplica
prezenta parte a conventiei trebuie sa posede un sistem de inspectie a muncii
in intreprinderile comerciale.
Art. 23
Sistemul de inspectie a muncii in intreprinderile comerciale se aplica
intreprinderilor pentru care inspectorii de munca sint insarcinati sa asigure
aplicarea dispozitiilor legale referitoare la conditiile de munca si la
protectia lucratorilor in exercitarea profesiei lor.
Art. 24
Sistemul de inspectie a muncii in intreprinderile comerciale va trebui sa
satisfaca dispozitiile articolelor 3 - 21 ale prezentei conventii, in masura in
care acestea sint aplicabile.
PARTEA a III-a
Diverse masuri
Art. 25
1. Orice stat membru al Organizatiei Internationale a Muncii care ratifica
prezenta conventie poate, printr-o declaratie anexata ratificarii sale, sa
excluda din acceptarea conventiei partea a II-a a acesteia.
2. Orice stat membru care a facut o asemenea declaratie poate sa o anuleze
oricind, printr-o declaratie ulterioara.
3. Orice stat membru care aplica o declaratie facuta conform paragrafului 1
al prezentului articol va indica in fiecare an, in raportul sau anual asupra
aplicarii prezentei conventii, starea legislatiei sale si a practicii
referitoare la dispozitiile partii a doua a prezentei conventii, precizind in
ce masura s-a dat urmare sau s-a propus sa se dea urmare acelor dispozitii.
Art. 26
In cazurile in care nu reiese in mod sigur ca o intreprindere sau o parte
ori un serviciu dintr-o intreprindere sint supuse prezentei conventii, sarcina
rezolvarii acestei probleme revine autoritatii competente.
Art. 27
Termenul dispozitii legale folosit in prezenta conventie cuprinde, pe linga
legislatie, si hotaririle arbitrale si contractele colective cu putere de lege
a caror aplicare inspectorii de munca au sarcina de a o efectua.
Art. 28
Informatii amanuntite privind intreaga legislatie nationala care corespunde
dispozitiilor prezentei conventii vor fi incluse in rapoartele anuale care se
prezinta in conformitate cu articolul 22 din Constitutia Organizatiei
Internationale a Muncii.
Art. 29
1. Cind teritoriul unui stat membru cuprinde regiuni foarte intinse sau
cind, datorita caracterului razlet al populatiei sau stadiului de dezvoltare al
acesteia, autoritatea competenta considera ca dispozitiile prezentei conventii
nu pot fi aplicate, ea poate excepta acele regiuni de la aplicarea conventiei,
fie in totalitatea ei, fie cu exceptiile pe care le considera corespunzatoare
anumitor intreprinderi sau anumitor lucrari.
2. Orice stat membru trebuie sa indice, in primul sau raport anual asupra
aplicarii prezentei conventii, prezentat in virtutea articolului 22 din
Constitutia Organizatiei Internationale a Muncii, orice regiune pentru care isi
propune sa recurga la dispozitiile prezentului articol, precum si motivele
respective.
Drept urmare, nici un stat membru nu va putea sa recurga la dispozitiile
prezentului articol decit pentru regiunile pe care le va indica in mod expres.
3. Orice stat membru care recurge la dispozitiile prezentului articol
trebuie sa indice in rapoartele sale anuale ulterioare regiunile pentru care
renunta la dreptul de a recurge la aceste dispozitii.
Art. 30
1. In ceea ce priveste teritoriile mentionate de articolul 35 din
Constitutia Organizatiei Internationale a Muncii, astfel cum ea a fost
modificata prin instrumentul de amendament la Constitutia Organizatiei
Internationale a Muncii, 1946, cu exceptia teritoriilor prevazute de
paragrafele 4 si 5 ale citatului articol 35 astfel modificat, orice stat membru
al organizatiei care ratifica prezenta conventie trebuie sa comunice
directorului general al Biroului International al Muncii, in termenul cel mai
scurt posibil dupa ratificarea sa, o declaratie prin care sa faca cunoscut:
a) teritoriile pentru care se angajeaza sa aplice fara modificari
dispozitiile conventiei;
b) teritoriile pentru care se angajeaza sa aplice dispozitiile conventiei
cu modificari si in ce constau acele modificari;
c) teritoriile carora nu li se aplica conventia si, in aceste cazuri,
motivele neaplicarii acesteia;
d) teritoriile asupra carora isi rezerva dreptul de a hotari.
2. Angajamentele mentionate in alineatele a) si b) ale primului paragraf al
prezentului articol vor fi considerate parte integranta a ratificarii si vor
avea efecte identice.
3. Orice stat membru va putea, printr-o noua declaratie, sa renunte, in
intregime sau in parte, la rezervele cuprinse in declaratia sa anterioara, in
virtutea alineatelor b), c) si d) ale paragrafului 1 din prezentul articol.
4. Orice stat membru va putea, in cursul perioadelor in care prezenta
conventie poate fi denuntata potrivit dispozitiilor articolului 34, sa comunice
directorului general o noua declaratie care sa modifice in orice fel termenii
oricarei declaratii anterioare si sa faca cunoscuta situatia din teritoriile
determinate.
Art. 31
1. Atunci cind problemele tratate in prezenta conventie intra in competenta
proprie a autoritatilor unui teritoriu nemetropolitan, statul membru
responsabil cu relatiile internationale ale acelui teritoriu, de acord cu
guvernul acelui teritoriu, va putea sa comunice directorului general al
Biroului International al Muncii o declaratie de acceptare a obligatiilor
prezentei conventii in numele acelui teritoriu.
2. O declaratie de acceptare a obligatiilor prezentei conventii poate fi
comunicata directorului general al Biroului International al Muncii:
a) de catre doua sau mai multe state membre ale organizatiei, pentru un
teritoriu sub autoritatea lor comuna;
b) de catre orice autoritate internationala care raspunde de administrarea
unui teritoriu in virtutea dispozitiilor Cartei Natiunilor Unite sau a oricaror
alte dispozitii in vigoare referitoare la acest teritoriu.
3. Declaratiile comunicate directorului general al Biroului International
al Muncii, in conformitate cu dispozitiile paragrafelor precedente ale
prezentului articol, trebuie sa indice daca dispozitiile conventiei vor fi
aplicate pe teritoriu cu sau fara modificari: daca declaratia mentioneaza ca dispozitiile
conventiei se aplica sub rezerva unor modificari, ea trebuie sa specifice in ce
constau acele modificari.
4. Statul sau statele membre ori autoritatea internationala in cauza vor
putea sa renunte, total sau partial, printr-o declaratie ulterioara, la dreptul
de a invoca o modificare indicata intr-o declaratie anterioara.
5. Statul sau statele membre ori autoritatea internationala in cauza vor
putea, in cursul perioadelor in care conventia poate fi denuntata conform
dispozitiilor articolului 34, sa comunice directorului general o noua
declaratie care sa modifice in orice fel termenii oricarei declaratii
anterioare si sa faca cunoscuta situatia referitoare la aplicarea acestei
conventii.
PARTEA a IV-a
Dispozitii finale
Art. 32
Ratificarile formale ale prezentei conventii vor fi comunicate directorului
general al Biroului International al Muncii, care le va inregistra.
Art. 33
1. Prezenta conventie nu va obliga decit statele membre ale Organizatiei
Internationale a Muncii ale caror ratificari au fost inregistrate de catre
directorul general.
2. Ea va intra in vigoare dupa 12 luni de la inregistrarea de catre
directorul general a cel putin doua ratificari din partea statelor membre.
3. Drept urmare, pentru fiecare stat membru aceasta conventie va intra in
vigoare dupa 12 luni de la data inregistrarii ratificarii sale.
Art. 34
1. Orice stat membru care a ratificat prezenta conventie poate sa o denunte
la expirarea unei perioade de 10 ani de la data intrarii initiale in vigoare a
conventiei, printr-un act comunicat directorului general al Biroului
International al Muncii si inregistrat de acesta. Denuntarea nu va avea efect
decit dupa un an de la inregistrarea ei.
2. Orice stat membru care a ratificat prezenta conventie si care, intr-un
termen de un an de la expirarea perioadei de 10 ani mentionata la paragraful
precedent, nu va face uz de facultatea de denuntare prevazuta de prezentul
articol, va fi tinut pentru o noua perioada de 10 ani si, prin urmare, va putea
sa denunte prezenta conventie la expirarea fiecarei perioade de 10 ani, in
conditiile prevazute de prezentul articol.
Art. 35
1. Directorul general al Biroului International al Muncii va notifica
tuturor statelor membre ale Organizatiei Internationale a Muncii inregistrarea
tuturor ratificarilor, declaratiilor si denuntarilor care ii vor fi comunicate
de catre statele membre al organizatiei.
2. Notificind statelor membre ale organizatiei inregistrarea celei de-a
doua ratificari care i-a fost comunicata, directorul general va atrage atentia
acestora asupra datei la care prezenta conventie urmeaza sa intre in vigoare.
Art. 36
Directorul general al Biroului International al Muncii va comunica
secretarului general al Organizatiei Natiunilor Unite, in vederea
inregistrarii, potrivit articolului 102 din Carta Organizatiei Natiunilor
Unite, informatii complete cu privire la toate ratificarile, toate declaratiile
si toate actele de denuntare inregistrate in conformitate cu articolele precedente.
Art. 37
Ori de cite ori va considera necesar, Consiliul de administratie al
Biroului International al Muncii va prezenta conferintei generale un raport
asupra aplicarii prezentei conventii si va examina daca este cazul sa inscrie
pe ordinea de zi a conferintei problema revizuirii totale sau partiale a
acesteia.
Art. 38
1. In cazul in care conferinta va adopta o noua conventie care sa
revizuiasca total sau partial prezenta conventie si daca noua conventie nu va
dispune altfel:
a) ratificarea de catre un stat membru a noii conventii de revizuire va
determina, de plin drept, fara a se mai tine seama de dispozitiile articolului
34 de mai sus, denuntarea imediata a prezentei conventii, sub rezerva ca noua
conventie de revizuire sa fi intrat in vigoare;
b) incepind de la data intrarii in vigoare a noii conventii de revizuire,
prezenta conventie va inceta sa mai fie deschisa ratificarii de catre statele
membre ale organizatiei.
2. Prezenta conventie va ramine in orice caz in vigoare, in forma si
continutul sau, pentru statele membre care au ratificat-o dar care nu vor
ratifica conventia de revizuire.
Art. 39
Versiunile franceza si engleza ale textului prezentei conventii au aceeasi
valabilitate.