REGULAMENT din 1992
de organizare si functionare a Curtii Constitutionale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 190 din 7 august 1992
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Curtea Constitutionala se organizeaza si functioneaza in baza art. 140-145
din Constitutia Romaniei, a Legii nr. 47 din 22 mai 1992 si a prezentului
regulament, emis potrivit dispozitiilor acestei legi. Art. 2
Prezentul regulament stabileste reguli complementare de procedura,
atributiile personalului de specialitate si administrativ, precum si reguli de
disciplina si de raspundere disciplinara.
Art. 3
Dispozitiile regulamentului se interpreteaza in conformitate cu prevederile
Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale si
ale celorlalte dispozitii legale aplicabile judecatorilor si functionarilor
publici.
CAP. 2
Plenul si presedintele Curtii Constitutionale
Art. 4
Plenul Curtii Constitutionale indeplineste atributiile care, potrivit
legii, se pot realiza numai prin acte adoptate cu votul majoritatii
judecatorilor.
De asemenea, plenul Curtii Constitutionale ia orice masura necesara pentru
buna desfasurare a activitatii Curtii.
Art. 5
Cvorumul pentru plenul Curtii Constitutionale este, potrivit legii, de doua
treimi din numarul judecatorilor.
In exercitarea atributiilor prevazute de Constitutie si de Legea nr.
47/1992, plenul adopta acte cu votul majoritatii judecatorilor, iar in toate
celelalte cazuri, cu votul majoritatii din cvorumul prevazut de alin. 1.
Solutiile adoptate in plen, in materie jurisdictionala, se inscriu in
condica sedintelor de judecata, iar in celelalte cazuri, se consemneaza, pentru
fiecare sedinta in parte, intr-un registru special, tinut de secretarul sef.
Sedintele plenului se convoaca de presedintele Curtii Constitutionale, din
proprie initiativa sau la cererea altui judecator. Convocarea se face cu
anuntarea ordinii de zi, care se adopta in plen, la inceputul sedintei.
Art. 6
Presedintele Curtii Constitutionale indeplineste atributiile prevazute in
sarcina sa de Legea nr. 47/1992, precum si urmatoarele atributii:
a) ia masuri, in cazul in care controlul constitutionalitatii este de
competenta plenului, pentru comunicarea sesizarii Curtii, autoritatilor publice
prevazute de lege, incunostintarea judecatorilor asupra punctelor de vedere sau
a altor acte justificative primite, desemnarea judecatorilor raportori sau a
celor care vor redacta decizia Curtii;
b) dispune, potrivit legii, publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei si
comunicarea actelor Curtii;
c) instiinteaza Presedintele Romaniei in situatia prevazuta de art. 33
alin. (2) din Legea nr. 47/1992;
d) conduce aparatul functional al Curtii, alcatuit din corpul
magistratilor-asistenti si Secretariatul Curtii, si aproba delegarile de
atributii;
e) incheie si desface, in conditiile legii, contractele de munca ale
personalului de specialitate si administrativ din aparatul Curtii;
f) repartizeaza magistratii-asistenti pe langa completele de judecata si
pentru efectuarea lucrarilor necesare plenului;
g) stabileste procedura audientelor la nivelul Curtii Constitutionale;
h) face informari periodice, cel putin o data pe semestru, plenului Curtii
Constitutionale, asupra activitatii acesteia;
i) exercita autoritatea disciplinara in conditiile prezentului regulament;
j) organizeaza concursurile pentru angajarea personalului Curtii;
k) aproba concediile de odihna ale judecatorilor, magistratilor-asistenti
si secretarului sef, dupa consultarea acestora, concediile fara plata ale
personalului sau concedii de 2-4 zile pe an, platite, pentru evenimente
deosebite si dispune rechemarile din concediu;
l) aproba cheltuielile necesare functionarii Curtii pe baza referatelor
prezentate de judecatori, magistrati-asistenti si secretarul sef, cu avizul
directorului Directiei economice.
In problemele privind personalul, delegarea de atributii si administratia
Curtii, presedintele emite ordine.
CAP. 3
Functionarea Curtii
Sectiunea 1
Registrele Curtii
Art. 7
Registrele Curtii Constitutionale in materie jurisdictionala sunt
urmatoarele:
a) registrele de dosare, in care se trec, in ordinea intrarii, toate actele
de sesizare a Curtii; numarul de inregistrare al fiecarui act de sesizare
formeaza numarul de dosar, la care se adauga o litera de la A-I, in functie de
incadrarea sesizarii in categoriile de atributii prevazute de art. 144 din
Constitutie; sub acelasi numar se vor inregistra si toate cererile depuse
ulterior sau adresele trimise de Curte in legatura cu cauza respectiva;
b) opisul alfabetic, in care se trec denumirea organului sau numele
persoanei care a facut sesizarea si numarul dosarului; in cazul in care actul
de sesizare apartine unui grup de deputati sau de senatori, in opisul alfabetic
se va trece numai numele primului deputat, respectiv senator;
c) registrul informativ, in care se mentioneaza, pentru fiecare dosar:
primul termen de judecata si termenele urmatoare acordate de Curte; data
iesirii dosarului din arhiva si persoana careia i s-a predat; data reintrarii
dosarului in arhiva; numarul si data deciziei, hotararii sau avizului si
solutia pe scurt;
d) registrul de termene al arhivei, in care se trec toate dosarele, pe
termenele de judecata fixate; exista registre distincte pentru activitatea in
plen si pentru judecata in complete;
e) condica sedintelor de judecata, in care se trec, separat pentru plen,
completele de 3 sau de 5 judecatori, toate dosarele din sedinta respectiva, in
ordinea inscrisa in lista cauzelor, solutia si numele judecatorilor;
f) registrele de evidenta a redactarii actelor Curtii, in care se trec - in
ordine si separat, in functie de distinctia facuta de art. 13 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992 - toate deciziile si hotararile pronuntate, precum si avizele
emise; data redactarii se considera data depunerii la mapa a deciziei,
hotararii sau avizului in forma dactilografiata.
La sfarsitul fiecarui an, dupa ultima operatiune din fiecare registru, se
va intocmi un proces-verbal de inchidere, care va fi semnat de presedintele
Curtii si de secretarul sef, aplicandu-se sigiliul. Inscrierile se vor face in
aceleasi registre, reincepindu-se numerotarea, daca este cazul.
Art. 8
In functie de necesitatile compartimentelor Curtii, la propunerea
magistratilor-asistenti si a secretarului sef, presedintele Curtii poate aproba
si existenta altor registre decat cele prevazute in articolul precedent.
Art. 9
Modelul registrelor folosite de Curte se aproba de plenul acesteia.
Sectiunea a 2-a
Activitatea premergatoare sedintelor de dezbateri
Art. 10
Actele de sesizare a Curtii, sosite prin posta sau curier, se depun la
registratura, unde - in aceeasi zi - primesc data certa, dupa care se predau
presedintelui Curtii, avand atasate si plicurile.
Celelalte cereri si acte, de orice natura, inclusiv corespondenta cu
caracter administrativ, sosite prin posta sau curier, se inregistreaza mai
intai in registrele corespunzatoare, iar apoi se prezinta, dupa caz,
presedintelui sau secretarului sef, impreuna cu plicurile in care au fost
trimise.
Actele si cererile prezentate direct presedintelui primesc data certa la
prezentarea lor, dupa care se predau arhivarului-registrator, care le
inregistreaza.
In cazul in care Curtea se sesizeaza din oficiu asupra constitutionalitatii
initiativelor de revizuire a Constitutiei, actul prin care se declanseaza
procedura jurisdictionala este incheierea prin care plenul a hotarat acest
lucru.
Dovezile de comunicare a procedurii se primesc direct la arhiva Curtii, sub
semnatura, dupa care se ataseaza la dosar, arhivarul-registrator atestand
despre aceasta pe conceptul de citare.
Corespondenta cu caracter secret se prezinta, nedesfacuta, direct
presedintelui Curtii, fiind evidentiata intr-un registru special.
Plicurile care poarta mentiunea "confidential" se inregistreaza
in registrul prevazut la alineatul precedent numai cu aceasta mentiune, fara a
fi desfacute, dupa care se predau destinatarului.
Art. 11
Presedintele Curtii, primind actul de sesizare in cazurile prevazute de
art. 144 lit. a), b), d), e), f), g) si h) din Constitutie, fixeaza termenul de
dezbateri, astfel incat sa existe cel mult 30 de zile de la sesizare, daca
legea nu prevede altfel. La fixarea termenului, presedintele va avea in vedere
natura cauzei, alcatuirea unor sedinte echilibrate si necesitatea depunerii
punctelor de vedere si memoriilor formulate in aparare sau a efectuarii unor
investigatii, potrivit dispozitiilor Legii nr. 47/1992.
Presedintele desemneaza unu sau mai multi magistrati-asistenti, in vederea
pregatirii dezbaterilor, urmarind o repartizare egala intre
magistratii-asistenti. Daca apreciaza ca este necesar, presedintele poate numi
raportor un judecator, care va referi asupra punctelor de vedere si relatiilor
cerute, solutiilor din doctrina si jurisprudenta romana si straina, precum si a
oricaror alte elemente necesare dezbaterilor.
Dupa luarea acestor masuri, actele de sesizare se restituie la registratura
unde, in aceeasi zi, primesc numarul din registrul de dosare si se inscriu,
totodata, in registrele prevazute de art. 7 lit. b), c) si d); dosarele se
predau magistratului-asistent desemnat si se pastreaza in arhiva.
Art. 12
Daca actul de sesizare vizeaza atributia Curtii prevazuta de art. 144 lit.
c) din Constitutie, presedintele va stabili completul de judecata, alcatuit din
3 judecatori, presedintele acestuia, precum si magistratul-asistent care va
pregati dezbaterile, dupa care va dispune formarea dosarului si inregistrarea
sesizarii in registrele prevazute de art. 7 lit. a) si b).
Magistratul-asistent stabilit pentru pregatirea dezbaterilor va preda
dosarul presedintelui completului de judecata, care va desemna pe unul dintre
judecatorii completului ca raportor.
Judecatorul raportor verifica daca sunt indeplinite cerintele prevazute de
art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, iar in cazul in care constata ca
incheierea nu este motivata ori ca nu cuprinde punctele de vedere sau
sustinerile partilor, ori probele depuse de parti sau socotite necesare de
catre instanta, va solicita completarea actului de sesizare, stabilind si
termenul in care instanta sa raspunda. Daca judecatorul raportor sau, ulterior,
completul de judecata apreciaza ca este necesar, se va solicita instantei
trimiterea dosarului in care s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate.
Judecatorul raportor, ajutat de magistratul-asistent, va efectua si
investigatiile pe care le considera necesare, astfel incat, in cel mult 60 de
zile, sa poata prezenta un raport preliminar presedintelui completului de
judecata, in cazul in care isi gasesc aplicare dispozitiile art. 24 alin. (2)
din Legea nr. 47/1992. Presedintele este obligat ca in cel mult 10 zile sa
convoace completul de judecata.
Daca completul de judecata hotaraste, cu unanimitate de voturi, sa respinga
exceptia, fara citarea partilor, se va pronunta o decizie, supusa recursului in
conditiile art. 25 din Legea nr. 47/1992.
In cazul in care nu sunt aplicabile prevederile art. 24 alin. (2) din Legea
nr. 47/1992, judecatorul raportor va indeplini obligatiile ce-i revin potrivit
art. 24 alin. (3) din lege, stabilind termenul pentru comunicarea punctelor de
vedere la care face referire textul, care poate fi de cel mult 60 de zile.
Tinand seama de investigatiile efectuate si de actele trimise Curtii,
judecatorul va intocmi un raport, pe baza caruia presedintele completului va
stabili termenul de judecata si va dispune inregistrarea dosarului in
registrele prevazute de art. 7 lit. c) si d).
Art. 13
In cazul in care Curtea este sesizata cu recurs, in conditiile art. 25 din
Legea nr. 47/1992, presedintele Curtii va fixa completul de judecata potrivit
acestui text, iar apoi va proceda potrivit art. 11 din prezentul regulament.
Art. 14
Daca actul de sesizare vizeaza atributiile Curtii prevazute de art. 144
lit. f) si i) din Constitutie, presedintele va stabili, dupa caz, 3 judecatori
sau un judecator, ca raportori, dupa care se va dispune formarea dosarului si
inregistrarea sesizarii in registrele prevazute de art. 7 lit. a) si b).
In cazul contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea unui partid
politic, judecatorul raportor va indeplini de indata obligatiile ce-i revin
potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
Judecatorii raportori, ajutati de magistratii-asistenti, vor face toate
investigatiile necesare, intocmind raportul in cel mult 30 de zile de la numire,
in cazul lit. f), si in cel mult 90 de zile, in cazul lit. i). Raportul se
depune in dosar.
Indata dupa depunerea raportului, presedintele stabileste termenul de
dezbateri si dispune inregistrarea dosarului in registrele prevazute de art. 7
lit. c) si d).
Daca sesizarea s-a facut in temeiul art. 144 lit. f) din Constitutie,
termenul de dezbateri se va stabili in cel mult 15 zile de la data raportului,
aducindu-se de indata la cunostinta Presedintelui Romaniei.
In cazul prevazut de art. 144 lit. i) din Constitutie, termenul de
dezbateri se va stabili in cel mult 45 de zile de la data raportului.
Art. 15
Pe coperta dosarului se va mentiona numai: denumirea Curtii, numarul
dosarului, denumirea organului sau numele persoanei care a facut sesizarea,
obiectul cauzei, termenul de judecata.
Dosarul trebuie sa aiba toate filele cusute si numerotate: dupa
solutionarea definitiva se va proceda la snuruire si aplicarea sigiliului, iar
pe fata interioara a ultimei coperti arhivarul-registrator va certifica numarul
filelor, in cifre si in litere.
Scoaterea din incinta Curtii Constitutionale a dosarelor, actelor si
lucrarilor este interzisa.
Dosarele vor fi puse la dispozitia partilor pentru studiu numai in arhiva,
dupa identificarea si notarea de catre arhivarul-registrator a prenumelui si
numelui persoanelor care le solicita, verificindu-se actele de identitate,
procurile sau delagatiile, precum si integritatea dosarului la restituire.
Art. 16
Magistratul-asistent, indata dupa primirea dosarelor, intocmeste conceptele
de citare, dispune emiterea procedurilor de chemare in fata Curtii si
comunicarea copiilor de pe actele de sesizare, urmareste primirea punctelor de
vedere sau a memoriilor prevazute de lege si asigura aducerea la indeplinire a
tuturor lucrarilor dispuse de presedinte sau de judecatorul raportor, dupa caz.
Totodata, magistratul-asistent ia masuri de multiplicare, pentru fiecare
dintre judecatori, a actului de sesizare, a punctelor de vedere primite si a
raportului.
Expedierea corespondentei se face numai pe cale oficiala, prin posta, agent
sau curier.
Chemarea in fata Curtii se poate face si telefonic sau prin telegrama,
telex ori telefax, pe conceptul de citare urmand sa se faca mentiune despre
procedeul folosit, data si ora comunicarii.
Art. 17
Magistratul-asistent preia dosarele de la arhiva, prin semnatura in
registrul de termene, cu cel putin 48 de ore inaintea sedintei, dupa care:
a) intocmeste si afiseaza lista cauzelor cu minimum 24 de ore inaintea
termenului de dezbateri;
b) completeaza condica de sedinta, potrivit art. 7 lit. e);
c) verifica daca au sosit la Curte si s-au atasat la dosar dovezile de
inmanare sau de comunicare a citatiilor si a celorlalte acte procedurale, precum
si memoriile formulate in aparare, punctele de vedere, actele si relatiile
solicitate de presedintele Curtii sau al completului de judecata, ori de
judecatorul raportor;
d) verifica legalitatea indeplinirii procedurilor de citare sau de
comunicare atasate la dosar.
Despre toate masurile luate, ca si despre neregulile procedurale
constatate, magistratul-asistent informeaza, dupa caz, presedintele Curtii sau
presedintele completului de judecata, iar apoi preda acestora toate dosarele
stabilite pentru termenul respectiv.
Verificarile mentionate la lit. c) si d) se fac si inaintea inceperii
dezbaterilor.
Art. 18
Presedintele Curtii asigura persoanelor implicate in mod direct in
solutionarea cauzei studierea din timp a dosarelor, cu exceptia cauzelor
precizate la art. 144 lit. c) din Constitutie.
In cazurile in care, potrivit Legii nr. 47/1992, participarea Ministerului
Public este obligatorie, acestuia i se comunica actul de sesizare, o data cu
citatia.
In cazurile privind solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate,
dosarele pot fi consultate de parti sau de avocatii acestora, pe baza de
delegatie.
Sectiunea a 3-a
Activitatea in timpul sedintelor de dezbateri
Art. 19
La sedintele de plen participa toti judecatorii Curtii, afara de situatiile
in care sunt implicati in mod justificat.
Sedintele in plen sunt conduse de presedintele Curtii sau de inlocuitorul
acestuia.
La sedintele in plen participa, in mod obligatoriu, magistratul-asistent
desemnat de presedinte, iar in cazurile prevazute de lege, reprezentantul
Ministerului Public si alte persoane sau autoritati, citate in acest scop.
In cazurile in care legea prevede ca dezbaterile au loc pe baza actelor
aflate la dosar, presedintele poate invita, pentru relatii, persoanele socotite
necesare.
Art. 20
Sedintele se desfasoara in complet de 3 judecatori, in cazul in care Curtea
hotaraste asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea legilor ori a ordonantelor si in complet de 5
judecatori, cand se solutioneaza recursurile exercitate, potrivit legii,
impotriva deciziilor pronuntate in aceasta materie.
Judecatorii care au facut parte din completul de 3 nu pot lua parte la
judecarea aceleiasi cauze in recurs.
Dezbaterile sunt conduse de presedintele completului.
Dispozitiile art. 19 alin. 4 sunt aplicabile.
Art. 21
Sedintele de judecata in situatiile prevazute de art. 144 lit. c), d), e)
si i) din Constitutie sunt publice, afara de cazul in care, in conditiile art.
14 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, s-a hotarat sedinta secreta.
Accesul publicului este limitat la numarul de locuri din sala de sedinta.
In scopul asigurarii solemnitatii sedintei, utilizarea in sala de sedinta a
aparatelor ce permit inregistrarea, fixarea sau transmiterea cuvantului ori a
imaginii este admisa numai inainte de inceperea dezbaterilor si cu autorizarea
prealabila a presedintelui care conduce sedinta de judecata.
Este interzis cu desavarsire ca in sala de sedinta sa se faca propaganda de
orice fel, prin viu grai ori prin afise, pancarte sau alte materiale de acest
gen, sub sanctiunea evacuarii din sala si a sesizarii organelor de politie,
daca presedintele apreciaza ca fapta are caracter grav.
Dispozitiile art. 122 si 123 Cod procedura civila sunt aplicabile.
Art. 22
In timpul sedintelor publice judecatorii, magistratii-asistenti si
procurorul poarta roba.
Art. 23
Magistratul-asistent care a pregatit dezbaterile intra in sala de sedinta
inaintea completului, verifica respectarea dispozitiilor art. 21 din regulament
si asigura prezenta la usa a aprodului.
Aprodul anunta publicului din sala intrarea, dupa caz, a plenului sau a
completului de judecata.
Art. 24
Dupa deschiderea dezbaterilor de catre presedinte, cauzele sunt strigate,
in ordinea stabilita prin lista de sedinta, de catre magistratul-asistent.
In fiecare cauza, daca este cazul, magistratul-asistent face apelul
partilor si al celorlalte organe sau persoane citate, dupa care refera asupra
modului in care s-a efectuat procedura de citare a persoanelor sau organelor
chemate la proces si daca s-au indeplinit celelalte masuri dispuse de Curte,
refera pe scurt asupra obiectului cauzei si a stadiului in care se afla judecata
acesteia si, cand este cazul, anunta numele judecatorului desemnat ca raportor.
Art. 25
Dezbaterile au loc oral, daca legea nu prevede altfel. Daca a fost desemnat
raportor, dezbaterile incep prin expunerea raportului, cu exceptia situatiei in
care toate partile prezentate declara, in mod expres, ca au luat cunostinta de
raport si nu mai este necesara expunerea.
Daca este cazul, se administreaza probele propuse de parti si gasite
concludente de Curte. In situatia in care administrarea probei nu poate avea
loc la termenul respectiv, Curtea va stabili un nou termen.
Dupa expunerea raportului sau darii de seama si, eventual, a administrarii
probelor, presedintele da cuvantul partilor pentru a-si expune concluziile.
Procurorul, cand participa, potrivit legii, la dezbateri, ia cuvantul
ultimul.
In cazul in care se acorda termen, partile prezente si procurorul iau
termenul in cunostinta si nu vor mai fi citate.
Art. 26
Odata sesizata, Curtea procedeaza la examinarea constitutionalitatii,
nefiind aplicabile dispozitiile referitoare la suspendarea, intreruperea sau
stingerea procesului.
In cazul in care completul de 3 judecatori sau completul de 5 judecatori
doreste sa se indeparteze de interpretarea juridica continuta intr-o decizie a
plenului sau intr-o decizie definitiva a unui complet, se va adresa plenului,
acordand termen in cauza pe care o dezbate. Interpretarea data de plen cu votul
majoritatii judecatorilor este obligatorie pentru completul de judecata.
Art. 27
In cursul sedintei, magistratul-asistent va consemna in registrul de note,
numerotat si sigilat, numarul dosarului, sustinerile orale ale partilor si
procurorului, masurile dispuse de Curte, precum si toate celelalte aspecte
rezultand din desfasurarea dezbaterilor.
Registrul se vizeaza de presedinte dupa fiecare sedinta si, pe baza lui,
magistratul-asistent va intocmi incheierea de dezbateri. Registrul se pastreaza
in arhiva Curtii timp de 5 ani de la data ultimelor note scrise.
Art. 28
Daca Curtea ramane in pronuntare, presedintele anunta la sfarsitul sedintei
ziua si ora stabilite pentru pronuntarea rezultatului deliberarii. Amanarea
pronuntarii nu va depasi, de regula, 10 zile. In condica de sedinte se va
trece, in momentul pronuntarii, si termenul la care au avut loc dezbaterile.
Sectiunea a 4-a
Activitatea ulterioara incheierii dezbaterilor
Art. 29
Curtea nu statueaza decat asupra problemelor de drept.
Art. 30
Deliberarea se face in secret si la ea vor fi prezenti numai judecatorii
care au participat la dezbateri. Magistratul-asistent care a pregatit
dezbaterile si a participat la ele poate fi consultat.
Judecatorul cel mai tinar voteaza primul, apoi ceilalti judecatori si, la
sfarsit, presedintele.
Daca a fost desemnat judecator raportor, acesta voteaza primul, apoi se
urmeaza ordinea stabilita in alineatul precedent.
In situatia in care un judecator cere sa se intrerupa deliberarea pentru o
mai buna studiere a problemelor ce formeaza obiectul dezbaterii si presedintele
sau cel putin o treime din judecatorii plenului sau completului considera
cererea justificata, se va amana pronuntarea pentru o alta data, tinand seama
de urgenta cauzei.
Daca in procesul deliberarii se constata necesitatea lamuririi suplimentare
a unor aspecte, presedintele poate dispune redeschiderea dezbaterilor, luand
masurile procesuale necesare.
Art. 31
Rezultatul deliberarii se consemneaza intr-o minuta, care se certifica de
judecatorii care au participat la sedinta si de magistratul-asistent.
Magistratul-asistent va trece de indata in condica de sedinte solutiile
date, iar daca au avut loc dezbateri orale, presedintele le va da citire in
sedinta publica.
Art. 32
Deciziile, hotararile si avizele se redacteaza in scris de catre
magistratul-asistent care a participat la dezbateri, urmand ca dupa aceea sa se
definitiveze in sedinta judecatorilor care le-au pronuntat. Termenul de
redactare este de cel mult 20 de zile, iar in cazul deciziilor date in temeiul
art. 144 lit. c) din Constitutie nu poate depasi 2 luni de la pronuntare.
Actele Curtii, mentionate in alineatul precedent, se vor redacta in numarul
de exemplare necesar, spre a asigura pastrarea la dosar si in mape speciale la
arhiva si biblioteca Curtii, comunicarea acestora tuturor persoanelor sau
organelor pentru care legea prevede comunicarea si trimiterea, daca este cazul,
spre publicare.
Deciziile, hotararile si avizele se certifica de presedintele Curtii sau al
completului si de magistratul-asistent care a participat la dezbateri. Ele
primesc numar in ordinea inscrierii lor in condica de sedinte, insa separat
pentru decizii, hotarari si avize.
Actele pronuntate de Curte se comunica si se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, in conditiile stabilite prin Legea nr. 47/1992. De
asemenea, Curtea editeaza culegeri de hotarari, decizii si alte acte si
organizeaza sistematizarea jurisprudentei.
Dupa intocmirea procedurilor de comunicare a deciziilor, a hotararilor sau
avizelor, magistratul-asistent va preda dosarele arhivarului-registrator, sub
semnatura.
La arhiva se pastreaza si cate un exemplar din fiecare act pronuntat de
Curte, in mape speciale de decizii, hotarari si avize, grupate in ordine
numerica, pe ani.
Art. 33
In cazul in care s-a dispus amanarea dezbaterilor, magistratul-asistent va
trece in condica de sedinte termenul fixat si motivele amanarii, iar in termen
de 48 de ore va intocmi incheierea de amanare, conceptele de citare pentru
termenul urmator, adresele si celelalte masuri dispuse de Curte.
Dupa redactarea si semnarea incheierilor, magistratul-asistent preda
dosarele amanate arhivarului-registrator, care semneaza de primirea lor pe
lista de procese.
CAP. 4
Secretariatul Curtii Constitutionale
Art. 34
Secretariatul Curtii Constitutionale are in structura sa Serviciul de
documentare, cercetare si informatica, Serviciul de relatii cu publicul,
relatii externe, registratura, secretariat si Directia economica.
Secretariatul asigura conditiile organizatorice, informationale si
materiale pentru buna desfasurare a activitatii Curtii.
Art. 35
Secretariatul Curtii Constitutionale este condus de secretarul sef, care
are urmatoarele atributii:
a) asigura pregatirea si organizarea lucrarilor Curtii;
b) conduce compartimentele secretariatului si ia masuri pentru realizarea
la termen si in mod corespunzator a lucrarilor ce le revin;
c) prezinta si asigura fundamentarea actelor ce se supun aprobarii plenului
Curtii sau presedintelui acesteia, cu exceptia deciziilor, hotararilor si
avizelor prevazute de art. 13 din Legea nr. 47/1992;
d) pastreaza documentele si actele cu caracter secret sau confidential;
e) stabileste regulile de acces al publicului la serviciile Curtii si asigura
respectarea acestora.
Art. 36
Serviciul de documentare, cercetare si informatica urmareste realizarea si
prelucrarea fondului documentar necesar activitatii Curtii, efectuarea de
studii si informari la solicitarea presedintelui Curtii, a presedintilor
completelor de judecata sau a judecatorilor raportori, evidenta si informarea
operativa asupra practicii Curtii. In acest scop, personalul serviciului
indeplineste urmatoarele atributii:
a) seful serviciului coordoneaza, indruma si controleaza activitatea
salariatilor din subordine si repartizeaza lucrarile intre acestia, in functie
de specialitatea lor; principalele lucrari, stabilite ca atare de secretarul
sef, se realizeaza nemijlocit de seful serviciului sau sub conducerea sa;
b) cercetatorul stiintific efectueaza studiile si informarile dispuse de
presedintele Curtii, intocmeste documentatii, rapoarte si alte materiale
necesare Curtii, asigurand, daca este cazul, traducerea lor intr-o limba de
circulatie internationala;
c) expertul efectueaza studii si informari dispuse de presedintele
completului de judecata sau de judecatorul raportor, asigura evidenta si
informarea operativa asupra practicii Curtii, furnizeaza sistemului
informational datele primare necesare functionarii acestuia, participa la
intocmirea corespondentei cu strainatatea, inclusiv a documentatiilor, actelor
sau altor materiale elaborate in cadrul Oficiului de relatii externe si cu
publicul;
d) informaticienii proiecteaza sistemul informational necesar documentarii
Curtii, il implementeaza, furnizeaza datele necesare si informeaza judecatorii
Curtii, magistratii-asistenti, cercetatorii stiintifici, expertii sau
consilierii pentru relatii externe si cu publicul, la solicitarea acestora;
e) bibliotecarul gestioneaza, prelucreaza si tine evidenta bibliotecii,
intocmeste fisierul acesteia si informeaza personalul Curtii asupra lucrarilor
de specialitate primite.
Studiile si informarile elaborate de cercetatorii stiintifici sau experti
se intocmesc, daca este cazul, impreuna cu magistratii-asistenti.
Art. 37
Serviciul de relatii cu publicul, relatii externe, registratura si
secretariat are in structura sa Oficiul de relatii externe si cu publicul si
Oficiul de pregatire a lucrarilor, registratura si secretariat.
Seful serviciului coordoneaza, indruma si controleaza activitatea tuturor
salariatilor din subordine si este, in cazurile stabilite de presedinte,
purtatorul de cuvant al Curtii.
Art. 38
Oficiul de relatii externe si cu publicul asigura traducerea, intocmirea si
expedierea corespondentei cu strainatatea, indeplinirea obligatiilor ce revin
Curtii in cadrul relatiilor internationale, organizarea raporturilor cu presa,
radioul, televiziunea si organizatii sociale, cu exceptia celor legate de desfasurarea
sedintelor de judecata. In acest scop, personalul oficiului indeplineste
urmatoarele atributii:
a) organizeaza actiunile de protocol ale Curtii, inclusiv intalniri cu
presa, radioul si televiziunea; supune spre aprobare, la inceputul anului, o
data cu bugetul Curtii, planul de actiuni externe pentru anul urmator;
b) consilierul pentru probleme externe si relatii cu publicul executa
lucrari repartizate de seful serviciului, asigura obtinerea vizelor si
protocolul pentru deplasarile in strainatate, primeste si insoteste delegatiile
straine si urmareste realizarea activitatilor legate de relatiile externe ale
Curtii.
Art. 39
Oficiul de pregatire a lucrarilor, registratura si secretariat asigura
efectuarea lucrarilor la cabinete, dactilografierea actelor si documentatiilor
Curtii, activitatea de evidenta primara, arhiva, expeditie, realizarea unor
servicii auxiliare necesare judecatii. In acest scop, personalul oficiului
indeplineste urmatoarele atributii:
a) referentul executa lucrarile stabilite de judecatorul pe langa care este
repartizat si asigura functionarea cabinetului acestuia, potrivit programului
stabilit de judecator;
b) dactilografa executa lucrari de dactilografiere, potrivit repartizarii
sefului de oficiu;
c) grefierul, sub indrumarea magistratului-asistent, intocmeste si comunica
citatiile si efectueaza alte lucrari necesare sedintei, executa lucrari
repartizate de seful oficiului;
d) arhivarul-registrator executa lucrarile de arhiva si de inregistrare la
arhiva, asigura pastrarea si consultarea dosarelor;
c) aprodul, sub conducerea presedintelui, asigura intrarea persoanelor
convocate de Curte, contribuie la pastrarea ordinii sedintei, indeplineste alte
sarcini stabilite de seful oficiului;
f) curierul expediaza si, daca este cazul, transporta corespondenta si
indeplineste alte sarcini stabilite de seful oficiului.
Art. 40
Directia economica, avand in structura sa Compartimentul
financiar-contabil, salarizare, personal si Compartimentul aprovizionare,
transport, administrativ, asigura elaborarea, fundamentarea si executarea
bugetului Curtii si a celorlalte lucrari financiar-contabile, exercitarea, de
catre presedinte, a calitatii sale de ordonator de credite, lucrari de
personal, salarizare, administrarea bunurilor din patrimoniul Curtii,
activitatea de aprovizionare si transport, realizarea altor prestatii
administrative de care depinde functionarea Curtii. In acest scop, personalul
directiei indeplineste urmatoarele atributii:
a) directorul, indeplineste si functia de contabil sef, coordoneaza
activitatea compartimentelor in subordine;
b) economistul in domeniul financiar si de contabilitate indeplineste
atributiile specifice acestei functii din ministere;
c) economistul pentru aprovizionare si investitii asigura, cu respectarea
prevederilor bugetare, executarea lucrarilor pentru aprovizionarea si
realizarea cheltuielilor de capital;
d) referentul pentru probleme de personal - salarizare executa lucrarile
privind angajarea personalului, eliberarea legitimatiilor, evidenta cartilor de
munca, aplicarea sanctiunilor disciplinare, incetarea relatiilor de serviciu si
altele asemenea, stabilite de director;
e) administratorul asigura gestionarea, potrivit legii, a bunurilor din patrimoniul
Curtii;
f) casierul executa operatiunile de casa ale Curtii si alte lucrari
repartizate de director;
g) tehnicianul la aparatul de multiplicat executa lucrari de multiplicare,
la dispozitia presedintelui Curtii, a unui judecator sau secretarului sef,
precum si unele lucrari de intretinere a aparatului de multiplicat;
h) bufetierul executa activitati specifice de servicii pentru protocol;
i) soferul asigura realizarea programului de lucru stabilit de judecatorul
pe care il deserveste sau, in ce priveste autovehiculul de folosinta comuna, de
presedintele Curtii ori de secretarul sef.
Art. 41
Secretarul sef detaliaza, prin fisa postului, atributiile personalului
Secretariatului Curtii Constitutionale, in termen de 10 zile de la angajarea
acestuia, cu exceptia personalului Directiei economice, unde aceasta operatiune
se face de directorul directiei, precum si a referentilor si soferilor de la
cabinetele judecatorilor Curtii, care nu pot indeplini alte sarcini decat cele
stabilite de judecatori.
CAP. 5
Raspunderea disciplinara
Art. 42
Judecatorii Curtii Constitutionale raspund disciplinar pentru incalcarea,
cu vinovatie, a dispozitiilor art. 41 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale.
Magistratii-asistenti si ceilalti salariati ai Curtii Constitutionale
raspund disciplinar pentru incalcarea, cu vinovatie, a dispozitiilor Legii nr.
47/1992 si ale prezentului regulament.
Art. 43
Stabilirea abaterilor disciplinare ale judecatorilor Curtii Constitutionale
si aplicarea sanctiunilor sunt, potrivit legii, de competenta exclusiva a
plenului Curtii Constitutionale.
Pornirea actiunii disciplinare impotriva judecatorilor Curtii
Constitutionale se poate face numai pe baza unei sesizari scrise si semnate.
Primind sesizarea, presedintele Curtii Constitutionale numeste o comisie de
cercetare disciplinara, formata din 3 judecatori, pentru a examina cele
sesizate.
Daca sesizarea priveste pe presedintele Curtii Constitutionale, desemnarea
celor 3 judecatori revine plenului Curtii si se face prin tragere la sorti.
Unul dintre cei 3 judecatori va fi desemnat ca presedinte al comisiei de
cercetare disciplinara.
Ascultarea celui invinuit in fata comisiei de cercetare este obligatorie.
In situatia in care comisia considera ca sesizarea este neintemeiata, cauza
se claseaza, cu aprobarea organului care a numit comisia de cercetare
disciplinara.
In cazul in care comisia considera ca sesizarea este intemeiata, va intocmi
un raport care impreuna cu dosarul, se prezinta plenului Curtii
Constitutionale.
Art. 44
Plenul Curtii Constitutionale poate aplica judecatorilor, in functie de
gravitatea abaterii, urmatoarele sanctiuni disciplinare:
a) mustrare;
b) avertisment sever;
c) incetarea mandatului de judecator al Curtii Constitutionale.
Sanctiunile se aplica prin hotarare, adoptata cu votul majoritatii
judecatorilor.
Art. 45
Stabilirea abaterilor disciplinare savarsite de catre magistratii-asistenti
ori de secretarul sef si aplicarea sanctiunii sunt de competenta presedintelui
Curtii sau a unui consiliu de disciplina, format dintr-un judecator al Curtii
Constitutionale, care este si presedintele consiliului de disciplina, si 2
magistrati-asistenti, ca membri.
Consiliul de disciplina se numeste de presedintele Curtii Constitutionale.
Cel sanctionat se poate plinge impotriva sanctiunii, in termen de 10 zile
de la comunicarea acesteia, unui colegiu de disciplina, format din 3 judecatori
numiti de plen.
Art. 46
Stabilirea si sanctionarea abaterilor disciplinare savarsite de salariatii
din compartimentele Secretariatului Curtii Constitutionale sunt de competenta
presedintelui Curtii sau a unui consiliu de disciplina, alcatuit din 3 magistrati-asistenti,
numiti de presedinte. La numire se va desemna si presedintele consiliului de
disciplina.
Cel sanctionat se poate plinge impotriva sanctiunii, in termen de 10 zile
de la comunicarea acesteia, unui colegiu de disciplina, format dintr-un
judecator, ca presedinte, si 2 magistrati-asistenti, numiti de plenul Curtii.
Art. 47
Numirea comisiei de cercetare disciplinara, a consiliului si a colegiului
de disciplina se face pentru fiecare caz in parte. Dupa pronuntare, acestea isi
inceteaza activitate.
Lucrarile de secretariat vor fi aduse la indeplinire de un
magistrat-asistent, desemnat de presedintele Curtii.
Dosarele privind sanctiunile disciplinare se pastreaza de referentul pentru
probleme de personal-salarizare.
Art. 48
Daca in aceeasi cauza sunt implicate persoane ce fac parte din categorii
diferite de salariati ai Curtii Constitutionale, competenta de stabilire si
sanctionare a abaterilor disciplinare revine autoritatii disciplinare
corespunzatoare celei mai inalte functii.
Art. 49
Consiliul si colegiul de disciplina iau hotarari, cu votul majoritatii
membrilor ce le compun. Hotararile trebuie sa fie motivate si inregistrate
intr-un registru special, tinut de referentul pentru probleme de
personal-salarizare.
Art. 50
Pentru abaterile disciplinare savarsite de magistratii-asistenti si
ceilalti salariati se pot aplica urmatoarele sanctiuni disciplinare:
a) avertismente;
b) reducerea salariului si a indemnizatiei de conducere cu 10-15%, pentru o
durata de cel mult 3 luni;
c) retrogradarea din functie sau categorie din cadrul aceleiasi profesiuni,
pentru o durata de cel mult 3 luni;
d) destituirea din functie.
CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 51
In situatii exceptionale, cand urgenta se impune, presedintele Curtii
Constitutionale poate dispune ca termenele prevazute in prezentul regulament sa
fie mai scurte.
Art. 52
Presedintele completului de judecata sau judecatorul raportor va semnala
ministrului justitiei cazurile in care sesizarea Curtii Constitutionale de
catre o instanta judecatoreasca s-a facut cu nerespectarea prevederilor art. 23
din Legea nr. 47/1992.
Art. 53
Judecatorii pot solicita consultatii de specialitate unor personalitati sau
institutii, cu aprobarea prealabila a presedintelui Curtii, in scopul
incadrarii in limitele bugetare stabilite.
Art. 54
Modelul robei judecatorilor si a magistratilor-asistenti se aproba de
plenul Curtii Constitutionale.
Art. 55
Activitatea Curtii este confidentiala, cu exceptia situatiilor in care,
potrivit legii sau prezentului regulament, are caracter public.
Nerespectarea acestor dispozitii atrage raspunderea disciplinara.
Art. 56
Pana la numirea magistratilor-asistenti, actele Curtii in materie
jurisdictionala se certifica numai de presedintele Curtii.
Art. 57
Agentii autoritatilor de ordine publica nu pot intra in sediul Curtii decat
cu aprobarea presedintelui Curtii sau la solicitarea presedintelui completului
de judecata.
Art. 58
Regulamentul privind concediile se aproba de plenul Curtii, cu votul
majoritatii judecatorilor.
Art. 59
Prezentul regulament a fost adoptat de plenul Curtii Constitutionale, cu
unanimitate de voturi, in sedinta din 18 iunie 1992, si intra in vigoare in
termen de 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. dr. VASILE GIONEA